De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
Geschreven op 27-4-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVNederlanders waren tijdens de coronapandemie negatiever over het reizen met het openbaar vervoer en positiever over het gebruik van de auto. Aannemelijk is dat hun houding ten aanzien van deze vervoerwijzen met de beëindiging van de COVID-maatregelen weer hetzelfde wordt als hun houding vóór de pandemie.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht hierdoor geen structurele veranderingen in het reisgedrag van Nederlanders. Wel zullen veranderingen optreden doordat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken of tijdens de pandemie voor een andere vervoerwijze hebben gekozen, met nieuwe gewoontes als gevolg.
Zowel de houding ten aanzien van het ov als het gebruik daarvan blijken sterk samen te hangen met de COVID-19-omstandigheden, schrijft het KiM in het onderzoeksrapport De relatie tussen attitudes en reisgedrag en het verband met de coronapandemie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
In tijden van strenge maatregelen en veel besmettingen denken mensen negatiever over het openbaar vervoer. Worden de maatregelen weer minder streng en nemen de aantallen besmettingen af, dan herstelt hun houding zich relatief snel. Ongeacht of de reiziger weer met het ov is gaan reizen of niet. Ditzelfde geldt in mindere mate voor de auto en voor fietsen en lopen. Overigens bleef de houding van de Nederlanders ten aanzien van de twee laatste vervoerwijzen sinds het uitbreken van de pandemie gelijk.
Tijdens pandemie relaties tussen houding en gedrag verdwenen. Voordat de pandemie uitbrak, beïnvloedden houding en reisgedrag elkaar. Meer gebruik van een bepaalde vervoerwijze leidde tot een positievere houding ten aanzien van die vervoerwijze en omgekeerd. Tijdens de coronapandemie zijn deze relaties geheel verdwenen voor de auto en voor bus, tram en metro (BTM), en sterk afgenomen voor de trein en de fiets. De veranderende houdingen hebben tijdens de pandemie dus weinig tot geen invloed op het reisgedrag, terwijl fluctuaties in reisgedrag weinig tot geen invloed hebben op de houding. Dit impliceert dat andere factoren, zoals COVID-19 zelf of de contactbeperkende maatregelen, een dusdanig grote invloed hebben op de leefwereld van Nederlanders dat de relaties tussen houding en reisgedrag zijn verdrongen.
Overeenstemming met prognoses. De conclusies in het onderzoeksrapport stemmen overeen met de aannames die het KiM deed voor haar middellangetermijnprognoses, zoals onder andere opgenomen in het Mobiliteitsbeeld 2021. Ook in deze prognoses gaat het kennisinstituut ervan uit dat houdingen zich herstellen en er dus geen extra structurele verandering in het reisgedrag optreden bovenop effecten van bijvoorbeeld meer thuiswerken, televergaderen en thuisonderwijs en van een veranderde vervoerwijzekeuze.
Mobiliteitspanel. Het KiM voerde het onderzoek uit met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Dit panel bestaat uit een representatieve groep Nederlanders waaraan gedurende een reeks van jaren vragen worden gesteld over reisgedrag en daaraan gerelateerde onderwerpen. Tijdens de pandemie is deze groep meermaals bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag en de houding ten aanzien van vervoerwijzen tijdens de coronapandemie te relateren aan die van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een pandemie.
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim
Toets Economische Effecten PlanMER Luchtvaartnota 2019 by KiM
Openbaar Vervoer En De Coronacrisis: Blijvend Effect Op Openbaar Vervoer Gebruik by KiM
Kenmerken Veelbelovende Ketens: Inzichten Voor Stimuleren Ketenmobiliteit in Nederland by KiM
Met De Stroom Mee: Het Stimuleren Van Elektrisch Rijden In Nederland En EV-Feiten by KiM
Monitoring Vrachtwagenheffing: Een Breed Perspectief Op Effecten by KiM
De Impact Van Digitalisering Op de Toegang Tot Vervoersdiensten: Een Literatuurreview by KiM
Verkenning Maatschappelijk Belang Van De Nederlandse Zeehavens by KiM
Verwachting Goederenvervoervolume 2020-2021 Met De Mogelijke Gevolgen Coronacrisis by KiM
Beoordeling Internationale Benchmark Spoor 2019 by KiM
Kostenkengetallen Voor Het Goederenvervoer 2016-2018 by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2020: Is 2020 Omslagpunt In Mobiliteitsontwikkelingen? by KiM
Mobiliteitsbeeld 2021: OV En Personenluchtvaart Ondervinden Gevolgen Coronapandemie by KiM
De Kosten Van Spoorgoederenvervoer: Vergeleken Met Wegvervoer En Binnenvaart by KiM
Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
Gaat Het Reizen Voor Werk En Studie Door COVID Structureel Veranderen? by KiM
Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
De Mobiliteitshub: Een Kansrijk Maar Complex Beleidsinstrument by KiM
Zakelijk Vliegen: De Reiziger, De Reizen, De Motieven En Vooruitzichten by KiM
Klimaatverandering En Het Mobiliteitssysteem: Hoofdinfrastructuurnetwerken Gevoelig by KiM
Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) Leiden Niet Altijd Tot Minder CO2-Uitstoot by KiM
Perspectieven Netwerkkwaliteit Bij Schaarse Capaciteit Schiphol: 5 Extreme Perspectieven by KiM
Effect Smart Mobility Systemen Op Doorstroming Verkeer Moeilijk Meetbaar by KiM
Ruimte In Het Systeem: Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem by KiM
Mobility-as-a-Service Kansen En Verwachtingen: Kansrijke Verplaatsingen Voor MaaS by KiM
Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
Agglomeratie-Effecten In MKBA: De Stand Van Zaken by KiM
Het Wijdverbreide Autobezit In Nederland: Autoafhankelijkheid In Stad En Land by KiM
Corona Geeft Impuls Aan Online Aankopen: De Effecten Op Mobiliteit En Transport
De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM