google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM

Geschreven op 21-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een klein deel van de Nederlanders (15%) staat tenminste één keer per week in de file. Het overgrote deel van de Nederlandse burgers (51%) staat er slechts sporadisch in.

Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen.

De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek Blik op de file (PDF): de file door de ogen van de Nederlandse burger.

Slechts een klein deel van de Nederlanders (15%) staat wekelijks in de file en loopt daarbij gemiddeld 43 minuten vertraging op. Inwoners van de provincies Flevoland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Noord-Holland staan het vaakst in de file. De gemiddelde vertraging is het hoogst onder inwoners van de provincie Noord-Brabant. Kijk je naar hoeveel mensen en auto’s er op een gemiddelde weekdag in de file staan, dan zijn dat ongeveer 830.000 personen en ongeveer 716.000 auto’s.

Nederlanders vinden de file in 2019 een beperkt maatschappelijk probleem. Vond 72% van de Nederlanders in 2010 de files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel, in 2019 is dit ruim gehalveerd tot 35%. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, kosten en beschikbaarheid van openbaar vervoer en auto(parkeerplekken), verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als een groter probleem dan de file. Mensen in de file ergeren zich met name aan andere filerijders die over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen in te halen, afsnijden, bumperkleven en onnodig van rijstrook wisselen.

Volgens bijna twee derde van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is een file een verkeerssituatie waarbij je gemiddeld niet sneller kunt rijden dan 25 km/uur en af en toe stil staat. Deze situatie duurt minstens tussen de 10 en 20 minuten. Het perspectief van de burger wijkt hiermee af van de definities van Rijkswaterstaat en van de ANWB; deze organisaties spreken al bij een hogere snelheid van een file. Om files te mijden geeft het merendeel van de respondenten aan een andere route te kiezen of de vertrektijd aan te passen. Vaker thuiswerken of elders werken wordt minder vaak gekozen als strategie om files te vermijden.

Mannen, hoger opgeleiden, mensen tussen 18 en 45, mensen met hogere inkomens, werkenden en uiteraard frequente autogebruikers staan vaker in de file. Bezitters van een OV-kaart staan ook vaker in de file dan degenen die geen OV-kaart bezitten. Mensen die in stedelijke gebieden wonen en werken staan vaker in de file. Mensen die dichterbij een stationslocatie wonen, krijgen daarentegen minder vaak met files te maken.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (695)
  • Agenda (3.347)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (888)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (526)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.435)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.680)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (328)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.721)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (757)
  • MVO (113)
  • Natuur (786)
  • Nederland (39)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.651)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Windpark Eemshaven-West: 16 Windturbines In Vier Rijen En Twee Dorpsmolens by Vattenfall
  • Recycling Doen We Met Z’n Allen
  • Masterly The Hague: Jurk van Gerecyclede PET-flessen by Michael Barnaart van Bergen
  • Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL): Nieuwe Natuur In Friesland
  • Benut Het Potentieel Van Oceanen En Zeeën: Genoeg Energie Voor Hele Wereldbevolking
  • Opzoomer Mee: Ruim Duizend Straten In Rotterdam Groener Gemaakt Door Bewoners
  • De Groene Zone In De Regio Zuidoost Brabant: Zonder Financiële Investering Zonnepanelen Plaatsen
  • Rioolwaterzuivering (RWZI) Kortenoord Nieuwerkerk aan den IJssel Met 1.800 Zonnepanelen
  • Bedrijven Investeerden In 2020 Ruim 2 Miljard Euro In Milieu
  • Ecobrush En Brushkeeper: Een Duurzame Verfkwast Met Houder
  • Coldplay Low Carbon World Tour 2022: Planting Trees – Kinetic Dancefloor – No Single Use Plastics
  • Eerste Elektrische Auto’s by Foxconn: Foxconn Model C, Foxconn Model E, Foxconn Model T Bus
  • Internationaal Energie Agentschap: Sneller Stoppen Met Kolen Om Klimaatdoelen Te Halen by IEA
  • VN Directeur-Generaal Antonio Guterres: Klimaatdoelen Scheepsvaart En Luchtvaart Aanscherpen
  • Position Paper Duurzaam Verpakken: Uitgangspunten Voor Duurzaam Verpakkingsproces by CBL
  • Wind Europe 2022 In Bilbao, Spain: Anual Event 2022 by WindEurope
  • Piepschuim In De Ban: Mycelium Mushroom Packing, Een Duurzaam Alternatief by Grown.Bio
  • Vier Handige Duurzame Apps Voor Een Duurzamer Leven
  • De Elektrische Xiaomi Mi Electric Car M1: De Elektrische Auto by Xiaomi Komt Eraan In 2024
  • Rotterdam Zet Door: Transformatiecongres Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..