Anders Bekeken

Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen.

Fiets-treinreizigers fietsen liever naar een verder weg gelegen groot station met een goed spoor- en stallingsproduct dan naar een dichtbij gelegen klein station met een minder spoor- en stallingsproduct.

Op deze manier vermijden ze een extra overstap. Wel vergroot dit de stallingsdruk op grote stations. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’ (PDF). Een onderzoek naar het gecombineerde fiets-treingebruik in Nederland

Fiets-treinreizigers kiezen vaak hetzelfde vertrekstation, ook als ze de keuze hebben uit meerdere stations. Om fietsers te verleiden voor een ander station, zonder (over)volle fietsenstallingen te kiezen, is het hebben van een keuze uit twee of meer gelijkwaardige stations belangrijk. Gelijkwaardig in kwaliteit van het spoor- en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).

Ook is er stallingdruk door fietsen die op het station klaar staan, voor vervoer naar werk, opleiding of een andere activiteit. Deze fietsen staan ongeveer vier keer zo lang achtereen gestald in een stationsstalling dan fietsen die worden gebruikt voor vervoer tussen huis en station en ze zorgen samen voor minimaal 45% van de stallingsdruk bezien over alle stations in Nederland.

Het KiM concludeert ook dat er waarschijnlijk een aanzienlijke latente vraag is naar fietsen aan de activiteitenzijde van de treinreis, naar werk, opleiding of ontspanning. Hoe op deze vraag in te spelen zonder dat het aantal (langdurig gestalde) fietsen op de stations (sterk) verder groeit? Deelfietsen lijken hiervoor een aantrekkelijke oplossing.

De groep fiets-treinreizigers groeit al langere tijd, maar het ontbrak aan specifieke aandacht voor deze groep. Dit onderzoek brengt daarin verandering: vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets –  Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen – De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – De Fiets en Wandelbeurs  in Nederland en België – De e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike – Brabantse fietsinnovaties – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (598)
  • Agenda (3.056)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (771)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (476)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.230)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.206)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (315)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.629)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (713)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.195)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal
  • De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019
  • Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic
  • De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM
  • Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s
  • De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming
  • The Electric Atlis XT Pick Up Truck
  • The Electric Ford F 150 Pick Up Truck
  • Belastingvoordelen 2019 Waterstof En Circulair Ondernemen
  • AVR Duiven Gaat CO2 Afvangen: Oproep Bedrijven Die CO2 Willen Gebruiken
  • Energiefonds Friesland: 750.000 Euro Voor Zonnepanelen Particuliere Woningeigenaren by Solease
  • Investeringen In Hernieuwbare Energie In 2018 Voor Vijfde Jaar Op Rij Meer Dan 300 Miljard Dollar
  • Our Oceans’ Last Chance: Protect the High Seas
  • Green Deal Sea Ranger Service: Life Below Water
  • Green Deal Natuurinclusieve Landbouw In Groen Onderwijs
  • Aldi Opent Duurzaamste Distributiecentrum Van België In Turnhout Met 4.000 Zonnepanelen
  • Grootste Windturbine Ter Wereld, De GE 12 Megawatt Haliade-X Wordt Getest in Rotterdam by SIF
  • Omwenteling Van Mensen, Organisaties En Samenleving by Jan Rotmans
  • The Electric Rivian R1T: The First Electric Pick Up Truck In The World An Electric Adventure Vehicle
  • Paprikateler NH Paprika In Glastuingebied Alton Heerhugowaard Aangesloten Op Warmtenet HVC
  • Links

    Milieunet op..