Anders Bekeken

Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen.

Fiets-treinreizigers fietsen liever naar een verder weg gelegen groot station met een goed spoor- en stallingsproduct dan naar een dichtbij gelegen klein station met een minder spoor- en stallingsproduct.

Op deze manier vermijden ze een extra overstap. Wel vergroot dit de stallingsdruk op grote stations. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’ (PDF). Een onderzoek naar het gecombineerde fiets-treingebruik in Nederland

Fiets-treinreizigers kiezen vaak hetzelfde vertrekstation, ook als ze de keuze hebben uit meerdere stations. Om fietsers te verleiden voor een ander station, zonder (over)volle fietsenstallingen te kiezen, is het hebben van een keuze uit twee of meer gelijkwaardige stations belangrijk. Gelijkwaardig in kwaliteit van het spoor- en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).

Ook is er stallingdruk door fietsen die op het station klaar staan, voor vervoer naar werk, opleiding of een andere activiteit. Deze fietsen staan ongeveer vier keer zo lang achtereen gestald in een stationsstalling dan fietsen die worden gebruikt voor vervoer tussen huis en station en ze zorgen samen voor minimaal 45% van de stallingsdruk bezien over alle stations in Nederland.

Het KiM concludeert ook dat er waarschijnlijk een aanzienlijke latente vraag is naar fietsen aan de activiteitenzijde van de treinreis, naar werk, opleiding of ontspanning. Hoe op deze vraag in te spelen zonder dat het aantal (langdurig gestalde) fietsen op de stations (sterk) verder groeit? Deelfietsen lijken hiervoor een aantrekkelijke oplossing.

De groep fiets-treinreizigers groeit al langere tijd, maar het ontbrak aan specifieke aandacht voor deze groep. Dit onderzoek brengt daarin verandering: vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets –  Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen – De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – De Fiets en Wandelbeurs  in Nederland en België – De e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike – Brabantse fietsinnovaties – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (558)
  • Agenda (2.932)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (725)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (444)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.167)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.998)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (296)
  • Iets anders (351)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (368)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (687)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (211)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.042)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Get Connected Jaarcongres in Utrecht: De Wereld In Utrecht. Utrecht In De Wereld
  • Platform for Accelerating the Circular Economy (PACE): Nederland Bij Circulaire Kopgroep
  • Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw: Noord-Nederland Koploper Duurzaam Platteland
  • Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO
  • De Freiburg Cup: Het Duurzame Alternatief Voor de Wegwerpkoffiebeker
  • Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV
  • Zonnepanelen op Bedrijfspanden in Noord-Brabant by ESCo OVVIA
  • Wereldwijde Investeringen in Schone Hernieuwbare Energie Gedaald
  • 3.000 Huurwoningen Voorzien van Zonnepanelen by De Alliantie
  • Subsidie Stimuleringsregeling Energieprestatie Huursector (STEP) Volledig Aangevraagd
  • Latin America’s Largest Solar Park Turns Mexican Chihuahuan Desert Green
  • Prospects for Marine Renewable Energy in Ireland by Engineers Ireland
  • Industrial Heat and Power: Vakbeurs Voor Energie & Industrie Professionals
  • ALDI Klimaatbeleid: Terugdringen Broeikasgasemissies met 40% in 2021 – Meer Duurzame Energie
  • 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach
  • Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam
  • A Plan For A Better Future by UNDP: #NextGenUNDP
  • Groene Daken in Kattenbosch in Rosmalen: 2.000 m2 Groen Op 16 Daken
  • COCRATOS International Institute for Inclusive Science: A More Sustainable World
  • Urban Energy Challenge 2018: Winnaar De Buurtcentrale
  • Links

    Milieunet op..