Anders Bekeken

Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen.

Fiets-treinreizigers fietsen liever naar een verder weg gelegen groot station met een goed spoor- en stallingsproduct dan naar een dichtbij gelegen klein station met een minder spoor- en stallingsproduct.

Op deze manier vermijden ze een extra overstap. Wel vergroot dit de stallingsdruk op grote stations. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’ (PDF). Een onderzoek naar het gecombineerde fiets-treingebruik in Nederland

Fiets-treinreizigers kiezen vaak hetzelfde vertrekstation, ook als ze de keuze hebben uit meerdere stations. Om fietsers te verleiden voor een ander station, zonder (over)volle fietsenstallingen te kiezen, is het hebben van een keuze uit twee of meer gelijkwaardige stations belangrijk. Gelijkwaardig in kwaliteit van het spoor- en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).

Ook is er stallingdruk door fietsen die op het station klaar staan, voor vervoer naar werk, opleiding of een andere activiteit. Deze fietsen staan ongeveer vier keer zo lang achtereen gestald in een stationsstalling dan fietsen die worden gebruikt voor vervoer tussen huis en station en ze zorgen samen voor minimaal 45% van de stallingsdruk bezien over alle stations in Nederland.

Het KiM concludeert ook dat er waarschijnlijk een aanzienlijke latente vraag is naar fietsen aan de activiteitenzijde van de treinreis, naar werk, opleiding of ontspanning. Hoe op deze vraag in te spelen zonder dat het aantal (langdurig gestalde) fietsen op de stations (sterk) verder groeit? Deelfietsen lijken hiervoor een aantrekkelijke oplossing.

De groep fiets-treinreizigers groeit al langere tijd, maar het ontbrak aan specifieke aandacht voor deze groep. Dit onderzoek brengt daarin verandering: vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets –  Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen – De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – De Fiets en Wandelbeurs  in Nederland en België – De e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike – Brabantse fietsinnovaties – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (585)
  • Agenda (3.035)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.211)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.139)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.624)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.144)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Geef Je Banden Elke Twee Maanden Lucht: Autoband Op Juiste Spanning
  • CO2-Uitstoot Iets Hoger In Derde Kwartaal 2018 Vergeleken Met 2017: Plus 0,1 Procent by CBS
  • Dynasties – The Greatest Of Their Kind: The New Sir David Attenborough Series by BBC Earth
  • The Ocean Plastic Cleanup of Boyan Slat by VPRO Backlight Documentary
  • Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IW
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Preventie En Hergebruik Van Verpakkingen by RWS
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Gedragsbeïnvloeding Voor Betere Afvalscheiding by RWS
  • Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023
  • Groningen Lighthouse City: Europese Koploper Energietransitie
  • De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat
  • Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar
  • Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
  • Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
  • Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
  • Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS
  • Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King
  • Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018
  • De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS
  • Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy
  • Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie
  • Links

    Milieunet op..