Anders Bekeken

Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen.

Fiets-treinreizigers fietsen liever naar een verder weg gelegen groot station met een goed spoor- en stallingsproduct dan naar een dichtbij gelegen klein station met een minder spoor- en stallingsproduct.

Op deze manier vermijden ze een extra overstap. Wel vergroot dit de stallingsdruk op grote stations. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’ (PDF). Een onderzoek naar het gecombineerde fiets-treingebruik in Nederland

Fiets-treinreizigers kiezen vaak hetzelfde vertrekstation, ook als ze de keuze hebben uit meerdere stations. Om fietsers te verleiden voor een ander station, zonder (over)volle fietsenstallingen te kiezen, is het hebben van een keuze uit twee of meer gelijkwaardige stations belangrijk. Gelijkwaardig in kwaliteit van het spoor- en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).

Ook is er stallingdruk door fietsen die op het station klaar staan, voor vervoer naar werk, opleiding of een andere activiteit. Deze fietsen staan ongeveer vier keer zo lang achtereen gestald in een stationsstalling dan fietsen die worden gebruikt voor vervoer tussen huis en station en ze zorgen samen voor minimaal 45% van de stallingsdruk bezien over alle stations in Nederland.

Het KiM concludeert ook dat er waarschijnlijk een aanzienlijke latente vraag is naar fietsen aan de activiteitenzijde van de treinreis, naar werk, opleiding of ontspanning. Hoe op deze vraag in te spelen zonder dat het aantal (langdurig gestalde) fietsen op de stations (sterk) verder groeit? Deelfietsen lijken hiervoor een aantrekkelijke oplossing.

De groep fiets-treinreizigers groeit al langere tijd, maar het ontbrak aan specifieke aandacht voor deze groep. Dit onderzoek brengt daarin verandering: vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets –  Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen – De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – De Fiets en Wandelbeurs  in Nederland en België – De e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike – Brabantse fietsinnovaties – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    6 februari 2019 om 13:30 | Permalink

    Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040: Elke 10 minuten Een Trein Tussen Negen Grote Steden In 2040

    In 2040 moet tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein rijden. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeterd worden, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

    Vandaag komt de staatssecretaris met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het OV over twintig jaar beter te laten aansluiten op de vraag van reizigers.

    Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger dan nu. Het stimuleren van reizen met de trein in plaats van met de auto moet de uitstoot van CO2 beperken. Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle.

    ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie aan de krant weten dat het wat hem betreft nog een “tandje ambitieuzer” mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

    Hoeveel het uitvoeren van de plannen gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor moeten de ideeën nog verder worden uitgewerkt.
    Maar volgens Van Veldhoven is al wel duidelijk dat de plannen meer kosten dan wat mogelijk is binnen het huidig regeerakkoord.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (648)
  • Agenda (3.125)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (797)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (490)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.308)
  • Europa (29)
  • Evenementen (169)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (33)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.312)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Harderwijk Anders Wil Green Deal Afvalvrije Festivals Harderwijk
  • Zwolse Zomerkermis Draait Dit Jaar Volledig Op Groene Stroom
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Waste In Kenia
  • Heineken Gaat Plastic Afvalberg Op Evenementen Aanpakken: De Heineken Cupholder
  • Beach Food Festival Met Herbruikbare Beker Op Langoed De Bonte Belevenis Texel: Surf & Turf
  • Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.
  • Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy
  • Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster
  • De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren
  • Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes
  • De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord
  • Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto
  • Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021
  • Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel
  • Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
  • Radio Circulair Op RaRaRadio Vanuit Plug In City Strijp-S Eindhoven by Bas Luiting
  • Festival Noorderzon In Groningen Stapt Over Op Herbruikbare Bekers
  • Matrix 1: Duurzaam Kantoren- En Laboratoriumcomplex Amsterdam Sciencepark by MVRDV
  • De IJ Klopper: Fietsspiraal Aan Het IJ in Amsterdam by Syb van Breda & Co Architects
  • Links

    Milieunet op..