Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) Leiden Niet Altijd Tot Minder CO2-Uitstoot by KiM
Geschreven op 12-7-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVIn het straatbeeld zien we steeds vaker lichte elektrische voertuigen, zoals elektrische snor- en bromfietsen (e-scooters), elektrische vrachtfietsen en elektrische steps (e-steps).
Ondanks dat deze voertuigen vaak een duurzaam imago hebben, dragen ze niet altijd bij aan minder CO2-uitstoot. Vooral deelvoertuigen hebben een hoge CO2-uitstoot door de korte levensduur en de emissies die samenhangen met het ophalen van voertuigen met lege accu’s en het herplaatsen van voertuigen met opgeladen accu’s. Hierdoor zijn de CO2-emissies van een deel-e-step of deel-e-scooter meer dan 2 keer zo hoog als van hetzelfde elektrische vervoermiddel in privébezit.
Dit blijkt uit de studie ‘Op weg met LEV: de rol van lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitssysteem’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
In hoeverre licht elektrische voertuigen voor personenvervoer (LEV’s) bijdragen aan minder CO2-uitstoot, hangt af van waar ze een alternatief voor zijn. Als je in plaats van de auto een LEV gebruikt, dan is de bijdrage altijd gunstig. E-bakfietsen, micro-auto’s, e-scooters en e-steps (met name in privébezit) kunnen een alternatief zijn voor de auto. Maar in welke mate LEV’s een alternatief zijn voor de auto in Nederland, is lastig te zeggen.
LEV’s worden vooral gebruikt voor het afleggen van korte afstanden van minder dan 10 km. Deze afstanden zouden zonder LEV’s vaak worden afgelegd met de fiets of met het lokale openbaar vervoer. De LEV-deelsystemen zijn ook een alternatief voor tochtjes te voet. Als iemand een licht elektrisch voertuig gebruikt in plaats van te fietsen of te lopen, dan leidt het tot meer CO2-uitstoot. LEV’s leveren daarom niet altijd een bijdrage aan minder CO2-uitstoot.
Voor licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor goederenvervoer geldt dit in principe ook. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vrachtfiets die postpakketjes of levensmiddelen bezorgt. Nu worden goederen in de stad voornamelijk vervoerd met bestelauto’s die op diesel rijden. Maar het is onbekend of LEVV’s altijd een vervanger zijn voor bestelauto’s of dat er LEVV’s zijn bijgekomen. Daarnaast is het onduidelijk hoeveel LEVV’s nodig zijn om één (diesel)bestelauto te vervangen. LEVV’s zijn vooral interessant voor korte afstanden, ritten met een beperkt aantal zendingen per route en leveringen die snel op de plaats van bestemming moeten zijn, zoals essentiële onderdelen voor een spoedreparatie. Dit betekent dat LEVV-gebruikers voornamelijk korte stadsritten maken.
Mensen kiezen voor een licht elektrisch voertuig omdat het tijd bespaart en vanwege het parkeergemak. Bij goederenvervoer is daarnaast kostenbesparing een zwaarwegend argument voor gebruik, terwijl bij het personenvervoer ook plezier vaak een grote rol speelt.
De onderzoekers van het KiM hebben in hun studie verder onderzocht of LEV’s en LEVV’s bijdragen aan veiligheid. Hierover is weinig bekend, ook doordat ongevallen met licht elektrische voertuigen niet apart worden geregistreerd. Snelheidsverschillen tussen lichte elektrische voertuigen en andere weggebruikers zijn echter een aandachtspunt. Net zoals de geluidsloosheid van lichte elektrische voertuigen, waardoor mensen kunnen schrikken als ze worden ingehaald door zo’n voertuig.
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
De Mobiliteitshub: Een Kansrijk Maar Complex Beleidsinstrument by KiM
Klimaatverandering En Het Mobiliteitssysteem: Hoofdinfrastructuurnetwerken Gevoelig by KiM