google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM

Geschreven op 28-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Er bestaat een relatie tussen bevolkingsdaling enerzijds en de bereikbaarheid van voorzieningen en de mobiliteit van inwoners anderzijds.

De mobiliteit per inwoner – en vooral de onderwijsmobiliteit – groeit in krimpgebieden, terwijl deze in de groeigebieden iets lijkt af te nemen.

Duidelijk is wel dat inwoners van gebieden waar de bevolking krimpt, momenteel (het jaar 2015) niet aantoonbaar meer kilometers afleggen dan inwoners van gebieden waar de bevolking groeit.

Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in het document “Bevolkingsdaling en de effecten op de bereikbaarheid en de mobiliteit in Nederland”.

In de periode 2008-2015 is de afstand tot voorzieningen in de (perifere) krimpgebieden iets sterker toegenomen dan in de overige niet-stedelijke en in de stedelijke gebieden. Dit geldt vooral voor de gemiddelde afstand tot supermarkten, de dagelijkse winkelvoorzieningen en de basisscholen. Ook neemt in de krimpgebieden de totale mobiliteit (kilometers/inwoner tussen 2005 en 2015) beperkt toe, terwijl deze in de groeigebieden licht daalt. Deze toename geldt voor bijna alle leeftijdscategorieën. Voor groeigebieden is het beeld meer gemengd: het aantal kilometers is licht afgenomen voor mensen tussen de 18 en grofweg 50 jaar. Voor mensen boven de 60 jaar neemt de mobiliteit overal in Nederland duidelijk toe. De modal split is voor de twee typen gebieden in grote lijnen vergelijkbaar, waarbij in de krimpgebieden het aandeel autoverplaatsingen en in de groeigebieden het fietsgebruik relatief iets groter is. Tussen 2005 en 2015 is hierin weinig veranderd. Het valt op dat in het jaar 2015 de verschillen in het aantal afgelegde kilometers tussen inwoners van gebieden waar de bevolking daalt dan wel groeit, klein zijn. Dit ondanks de beperkte groei in afgelegde kilometers per inwoner in gebieden met bevolkingsdaling tussen 2005 en 2015.

De ruimtelijke configuratie lijkt een belangrijke verklarende factor te zijn voor de afstand tot voorzieningen. Zo is de gemiddelde afstand tot voorzieningen in de laagstedelijke gebieden groter dan in de steden (peiljaar 2015). In de perifere rurale krimpgebieden in bijvoorbeeld Groningen, Drenthe, Friesland en Zeeland zijn deze afstanden zelfs nog groter. Daarnaast is in de niet-stedelijke gebieden (zowel krimp als groei) tussen 2005 en 2015 de onderwijsmobiliteit duidelijk toegenomen (meer dan 15 procent). Deze groei heeft mogelijk deels te maken met de grotere afstanden tot de basisscholen in de rurale gebieden.

Zie ook: Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM – Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.277)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.397)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.612)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.709)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (775)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.602)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Uitstoot Broeikasgassen Elf Procent Hoger Dan In 2020 by CBS En RIVM
  • VSG Congres 2021: Een Nieuwe Start! Tijd Voor Herstel En Vernieuwing
  • Visie op Licht Den Haag: LED-Lampen Voor Alle 70.000 Straatlantaarns In Den Haag In 2038
  • Incubator BioPartner 5 Bio Science Park Rhijngeest-Zuid Leiden: Energieneutraal Circulair Gebouw
  • De Elektrische Ocean X Concept En Het Elektrische Autoplatform E-Platform 3.0 by BYD
  • Duurzaam Clubhuis AFC Amsterdam Op Sportpark Goed Genoeg by Paul de Ruiter Architects
  • Stella Vita: Rijdend Huis Op Zonne-energie Met Keuken, Bed, Douche, Toilet by Solar Team Eindhoven
  • Ardo Opent Nieuw, Duurzaam Hoofdkantoor Rootbox In Ardooie: 4.860 Drijvende Zonnepanelen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor Alklima-Mitsubishi Electric In Alblasserdam
  • Het Nieuwe Nassen: Takeaway Is Here To Stay by Paul Sharo
  • Het Nieuwe Nassen: Trends & Een Duurzaam Assortiment by Bülent Sel
  • Het Nieuwe Nassen: (G)oud Brood Op De Plank by Thomas Uljee
  • Links

    Milieunet op..