google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Mobiliteitshub: Een Kansrijk Maar Complex Beleidsinstrument by KiM

Geschreven op 5-6-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mobiliteitshubs zijn fysieke schakels tussen vervoersmodaliteiten, die naast hun mobiliteitsfunctie ook als concentratiepunt voor ruimtelijke ontwikkeling kunnen dienen. Ze kunnen bijdragen aan verschillende beleidsdoelen. Bijvoorbeeld aan het autoluw maken van steden of aan het behoud en verbeteren van de bereikbaarheid in krimpgebieden.

Het concept staat sinds enkele jaren sterk in de belangstelling bij beleidsmakers, vervoerbedrijven en andere stakeholders, maar is nog in ontwikkeling en wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd. Bovendien vergt de ontwikkeling van hubs afstemming met een groot aantal andere beleidsinstrumenten, zo concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het rapport ‘Verkenning van het concept mobiliteitshub’.

De rijksoverheid kan bij de ontwikkeling van hubs diverse rollen spelen. Namelijk als regisseur, financier, en als launching customer, stellen de onderzoekers in hun rapport.

Waartoe dient een mobiliteitshub? Mobiliteitshubs zijn bedoeld voor personenvervoer, goederenvervoer of een combinatie daarvan. Hubs bestaan, in de praktijk of in concept, op verschillende schaalniveaus: het niveau van een woonwijk (buurthub en wijkhub), van een stad of stadsrand, een regio, of een (inter)nationaal knooppunt zoals een internationaal treinstation, een luchthaven of zeehaven. Hubs verschillen ook in de vervoersdiensten die er aangeboden worden. Dit kan een overstap naar een ander vervoermiddel zijn maar ook toegang tot deelmobiliteit (bijvoorbeeld deelauto’s of deelfietsen) en lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV). Daarnaast verschillen hubs in de niet-mobiliteit gerelateerde diensten die aangeboden worden, van een ontmoetingsplek voor de buurt tot een grootschalige concentratie van wonen, werken en voorzieningen.

Het hubconcept is niet volledig nieuw. Eerder zijn in Nederland al vergelijkbare concepten gebruikt zoals Park-and-Ride, stadsdistributiecentra en Nieuwe Sleutelprojecten. Maar de mobiliteitshub heeft toegevoegde waarde omdat de hub helpt om ruimtelijke en mobiliteit gerelateerde opgaven nog meer integraal te benaderen. In het hubconcept komen elkaar versterkende functies samen. Belangrijke functies zijn: het verlagen van de overstapweerstand bij multimodaal personen- en goederenvervoer. het faciliteren van bundeling van dunne vervoerstromen en clustering van voorzieningen. het faciliteren van deelmobiliteit en elektrificatie.

Zie ook: Nano Hub: De Bushalte 2.0 by EVAnet

De opkomst van Mobility-as-a-Service (MaaS), deelmobiliteit en vraagafhankelijk openbaar vervoer (ov), evenals een meer integrale benadering van mobiliteitsbeleid die de afzonderlijk modaliteiten overstijgt (denk aan het mobiliteitsfonds), leidt mogelijk tot een grotere meerwaarde van de mobiliteitshub dan de eerder ontwikkelde vormen van overstap- en overslagplaatsen.

Het ontwikkelen van mobiliteitshubs is bij voorkeur onderdeel van een breder beleidspakket. Hierbij fungeren de diensten die op een hub aangeboden worden als de ‘wortel’ die tot maatschappelijk wenselijke mobiliteitskeuzes kan verleiden. Ervaringen uit het verleden leren dat dit op zichzelf onvoldoende is om gedragsverandering te bewerkstelligen. Daarvoor is ook het ontmoedigen van maatschappelijk onwenselijke keuzes nodig, bijvoorbeeld via parkeerbeleid (personenvervoer) en toegangsbeleid tot de stad (goederenvervoer). Andere succesfactoren voor hubs zijn de afstemming tussen de ontwikkeling van hubs op verschillende schaalniveaus en het gebruik van uniforme beeldmerken zodat het systeem voor gebruikers overzichtelijk is. Een afstemming met de ontwikkeling van MaaS-applicaties is eveneens van belang.

De rijksoverheid kan bij de ontwikkeling van mobiliteitshubs verschillende rollen spelen: die van regisseur, financier en launching customer. Een regisseursrol kan wenselijk zijn omdat hubvisies claims leggen op schaarse ruimte die vaak publiek eigendom is of waar publieke belangen in het geding zijn, zoals bijvoorbeeld aan stedelijke ringwegen. Verder vereist een hub complexe planning en coördinatie tussen het grote aantal stakeholders dat bij de ontwikkeling van een hub betrokken is. Dit geldt ook voor de afstemming met andere beleidsinstrumenten die van invloed zijn op het functioneren van mobiliteitshubs. In gevallen waar er wel een sterke maatschappelijke businesscase is, maar private partijen tegengehouden worden door de complexiteit en een gebrek aan bestaande voorbeelden, kunnen overheden ook een rol als financier op zich nemen om vernieuwing te stimuleren. En als afnemer van logistieke diensten kan het Rijk zich opstellen als launching customer om het gebruik van hubs te stimuleren.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (695)
  • Agenda (3.356)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (889)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (527)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.439)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.682)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (329)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.722)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (757)
  • MVO (113)
  • Natuur (787)
  • Nederland (40)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.659)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Natuurlijk: Het Congres Voor Natuurinclusief Bouwen In Overijssel
  • Autoshow 100% Auto-Live In Rotterdam: Aandacht Voor Elektrische Auto’s In Electrified Paviljoen
  • The Barry Callebaut Chocolate Box Lokeren: Grootste, Duurzaam Chocolade Magazijn Ter Wereld
  • Why Dutch Bikes Are Better And Why You Should Want One
  • Gouden Cirkel Award Provincie Noord-Brabant: Bedrijven Die Uitblinken In Circulair Ondernemen
  • Een Op De Tien Nieuwe Auto’s In EU Is Volledig Elektrisch: 29,8% Is Semi-Elektrisch
  • Eneco Energysquare: Kanaal Z – Z-Energy
  • AM Driving Business Awards: Kia Niro Zakenauto Van Het Jaar 2022 – Skoda Enyaq iV Beste Nieuwkomer
  • Bomen Planten Tijdens Treevember: Elk Weekend Een Tree Fest
  • Eerste Editie Urban Walk Utrecht: Bekijk De Highlights In De Domstad
  • Green On: De Leukste En Meest Productieve Manier Van Werken by Joris Janssen & Daan Dohmen
  • Defensie 100ste Ondertekenaar Convenant Waterstof In Mobiliteit Provincie Utrecht
  • Stressloos Duurzaam Kalender 2022: In 365 Stappen Naar Een Duurzamer Leven by Imke Houben
  • Het Nationaal HUB Congres In Den Haag: Inclusief Zero Emissie Conferentie
  • The HySeas III: Europe’s First Hydrogen-Fueled Ferry by AqualisBraemar LOC
  • Tankstation & Carwash Vakbeurs 2021: Het Nationaal Waterstof Congres 2021
  • BMW Will Use Fossil-Free Hydrogen-Powered Steel From 2025 by H2 Green Steel
  • Online Valomag Seminar The Recycing Of Permanent Magnets by EIT RawMaterials
  • World Hydrogen 2022 Summit & Exhibition In Rotterdam by Sustainable Energy Council (SEC)
  • Windpark Eemshaven-West: 16 Windturbines In Vier Rijen En Twee Dorpsmolens by Vattenfall
  • Links

    Milieunet op..