google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets

Geschreven op 12-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

23 november 2018: Op treinstations door het hele land komen er in totaal 25.000 fietsparkeerplekken bij. Daar heeft het kabinet 74 miljoen euro voor uitgetrokken. Gemeenten en provincies leggen nog eens 245 miljoen euro bij.

Het geld gaat naar 57 stallingen die te weinig parkeerplekken hebben, laat staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven weten.

De investering moet ervoor zorgen dat problemen met het stallen van fietsen worden opgelost. Ook moeten de extra parkeerplekken mensen stimuleren om vaker de fiets en de trein te pakken.

De investeringen en aanpassingen moeten deze kabinetsperiode nog gerealiseerd worden, schrijft Van Veldhoven. Bij negentien stallingsprojecten moet nog wel onderzoek worden gedaan om erachter te komen hoe het probleem op de beste manier opgelost kan worden.

Het kabinet trekt ook 26 miljoen euro uit om fietspaden te verbeteren. Het geld gaat naar snelfietsroutes door het hele land.

13 juli 2018: Het kabinet gaat 74 miljoen euro investeren in het innoveren en vergroten van de stallingsmogelijkheden bij ov-knooppunten. Ook wordt 26 miljoen euro uitgetrokken voor het versnellen van de aanleg van fietsroutes. Dat staat in een brief, die de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven op 12 juli aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het beschikbaar stellen van, in totaal, 100 miljoen euro is een van de middelen waarmee Van Veldhoven haar ambities wil realiseren om deze kabinetsperiode 200.000 extra forensen te krijgen of op de fiets in combinatie met ov.

Een ander middel dat Van Veldhoven wil inzetten om woon-werkverkeer te bevorderen is om met werkgevers in gesprek over hoe de bestaande (fiscale) regelingen om fietsen te stimuleren optimaal benut kunnen worden.

Van Veldhoven geeft aan dat ze maximaal 40% van de projectkosten op zich wil nemen om het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk te besteden en om zoveel mogelijk projecten te realiseren. Van Veldhoven verwacht dat door deze aanpak in totaal voor een kwart miljard euro wordt geïnvesteerd in de fiets.

Bij de verdeling wordt snelle implementatie een belangrijk selectiecriterium. Vóór de zomer volgt een uitvraag voor fietsprojecten bij de andere overheden. Bij de beoordeling van de aanvragen voor snelfietsroutes wil Van Veldhoven, net als bij eerdere uitvragen, onafhankelijke deskundige partijen zoals de Fietsersbond en CROW- Fietsberaad betrekken. Voor fietsenstallingen bij stations vindt de beoordeling plaats door een breed team van deskundigen van IenW en ProRail.

Dit najaar maakt Van Veldhoven op basis van de door de gemeenten en provincies ingediende plannen een voorstel voor de investeringen uit de 100 miljoen euro, op basis van cofinanciering van maximaal 40 procent.

12 juni 2018: Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil dat 200.000 mensen uit de file op de fiets gaan. De Randstad groeit tot 2040 fors.

Prima plan, lijkt mij zo en niet echt nieuw. Is al vele keren geprobeerd. Veel mensen pakken de auto naar hun werk. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 km.

Een afstand die prima is af te leggen op de fiets en zeker met een elektrische fiets heel goed te doen. Op steeds meer plaatsen in Nederland worden mooie fiets- en snelfietsroutes aangelegd.

“Het is mijn ambitie om te zorgen dat de mensen vlot naar hun werk, school, familie of vrienden kunnen. De fiets levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en gezondheid. Het zorgt voor minder files en geeft ruimte aan mensen die geen keuze hebben. Daarom wil ik het fietsen stimuleren met als doel dat er 200.000 extra forensen uit de auto gaan en dat we samen 3 miljard meer fietskilometers gaan maken,” aldus de staatssecretaris.

Om het fietsgebruik in het woon-werk verkeer te bevorderen gaat staatssecretaris Stientje van Veldhoven met grote landelijke werkgevers en het MKB in gesprek hoe bestaande (fiscale) regelingen optimaal benut kunnen worden. Bijvoorbeeld de reiskostenvergoeding van 19 eurocent per km die werknemers kunnen krijgen of het inzetten van de vergoeding voor een nieuwe fiets.

Het kabinet heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor het versnellen van de aanleg van fietsroutes en het innoveren en vergroten van de stallingsmogelijkheden bij stations. De inzet is om in deze kabinetsperiode het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk te besteden voor zoveel mogelijk projecten.

Daarom wil de staatssecretaris dat de regio stevig bijdraagt aan de fietsstimulering en dus wil zij maximaal 40% van de projectkosten bijdragen. Hierdoor verwacht Van Veldhoven dat in totaal voor een kwart miljard euro wordt geïnvesteerd in de fiets.

Voor de aanpak van het tekort aan fietsenstallingen bij stations wordt 74 miljoen uitgetrokken. Bij het stallen moet rekening gehouden worden met het steeds meer bijzondere formaat fietsen zoals elektrische fietsen, speed-pedelecs en bakfietsen. Voor de aanleg van routes trekt Van Veldhoven 26 miljoen euro uit. Met deze verdeling wordt in deze kabinetsperiode doorgewerkt aan de verdere uitbouw van het netwerk van fietsroutes. Bij deze routes gaat het vaak om het oplossen van enkele resterende knelpunten.

Bij de selectie van de projecten wordt de voorkeur gegeven aan projecten die in deze kabinetsperiode gebouwd worden en die passen in een regionale aanpak van fietsstimulering waarbij werknemers betrokken zijn. Ook verwacht de staatssecretaris dat de projecten duurzaam worden gebouwd, bijvoorbeeld door circulair te bouwen. Verder wordt er gekeken de mogelijkheden voor de overstap van auto naar fiets of fiets+OV. Ook de inzet op een efficiëntere benutting van bestaande stallingcapaciteit is een belangrijk selectiecriterium.

Zie ook: Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen - De Fietsappel: Een Bijzondere Fietsenstalling in Alphen aan den Rijn - Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen - Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal - Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen

Fietsnelwegen in Nederland: Non stop op de fiets naar de binnenstad - Groenefietsen Moet CO2 in Zuid–Limburg Terugdringen - Fietssnelweg F35 in Twente - Fietssnelweg F35 in Twente is met 1200 meter uitgebreid - Snelfietsroute RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen - Fietsnetwerk In Metropoolregio Amsterdam Wordt Uitgebreid en Opgeknapt - Snelfietsroute F15 by Provincie Zuid-Holland - Snelfietsroutes in de Provincie Noord-Brabant - De Groenste Snelfietsroute van Nederland door Natuurgebied Jufferswaard in Renkum op het Traject Arnhem-Wageningen - Pro­vin­cie Limburg Investeert In (snel)fiets­wegen in Noord-Lim­burg: Maasfietsroute LF3 en Greenport Bikeway

Dafne Schippersbrug: Fietsbrug over Amsterdam Rijn Kanaal Tussen Leidsche Rijn en Oog in Al - De Moreelsebrug (Rabobrug): Fiets- en Voetgangersbrug Tussen Croeselaan en Moreelse ParkDe Anton Geesinkbrug: Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal tussen Lage Weide en Zuilen/Overvecht - Utrecht Wereldfietsstad

Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? - Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in NederlandDe Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de StadDe elektrische Babboe bakfiets, de Babboe E-PowerDe Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre GeerinckxDe Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco

Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018De Fiets en Wandelbeurs in Nederland en BelgiëDe e-bike Xperience in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een e-bike - Brabantse fietsinnovaties - Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland - Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM - Wij Fietsen Samen Verder: Meer Mensen Op De Fiets in Provincie Gelderland

5 Reacties

  1. roland zegt:

    17 juni 2018 om 13:49 | Permalink

    26 miljoen voor de fiets, naast al die miljarden voor de auto en het openbaar vervoer, hoe indrukwekkend. De regio moet het meeste betalen, de rijksbijdrage is verlaagd tot 40%, maar dat lees je niet in de rijksreklame

  2. Erik van Erne zegt:

    17 juni 2018 om 14:13 | Permalink

    @Roland

    Inderdaad 26 miljoen is maar een schamele bijdrage en de regio moet het meeste gaan bijdragen. Stelt allemaal niet heel veel voor, maar beter iets dan niets.

  3. Erik van Erne zegt:

    6 februari 2019 om 13:39 | Permalink

    Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040: Elke 10 minuten Een Trein Tussen Negen Grote Steden In 2040

    In 2040 moet tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein rijden. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeterd worden, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

    Vandaag komt de staatssecretaris met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het OV over twintig jaar beter te laten aansluiten op de vraag van reizigers.

    Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger dan nu. Het stimuleren van reizen met de trein in plaats van met de auto moet de uitstoot van CO2 beperken. Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle.

    ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie aan de krant weten dat het wat hem betreft nog een “tandje ambitieuzer” mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

    Hoeveel het uitvoeren van de plannen gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor moeten de ideeën nog verder worden uitgewerkt.
    Maar volgens Van Veldhoven is al wel duidelijk dat de plannen meer kosten dan wat mogelijk is binnen het huidig regeerakkoord.

  4. Erik van Erne zegt:

    12 maart 2019 om 19:07 | Permalink

    Meer Agenten Op De fiets Naar Het Werk

    Binnen drie jaar minimaal 15.000 politiemedewerkers op de fiets naar het werk. Die ambitie maken de politie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag bekend. Streven is dat binnen drie jaar minimaal 25% van de 60.000 politiemedewerkers fietst naar het werk.

    Gezondere medewerkers, schonere lucht en minder files. Daar is het om te doen. De politie wordt hiermee de 12e Fietsambassadeur van Van Veldhoven die zich actief inzet om meer mensen op de fiets naar het werk te laten komen. Van Veldhoven wil nog deze kabinetsperiode 200.000 extra forensen op de fiets naar het werk.

    Staatssecretaris Van Veldhoven vindt het een mooie stap met grote potentie. “Mooi dat de nationale politie, de grootste werkgever van Nederland, meedoet! De fiets is ons geheime wapen. Tegen drukte, voor betere gezondheid en voor schone lucht. Ik weet zelf als geen ander hoe heerlijk het is om naar het werk te fietsen. Ik start dan fitter aan mijn dag. En dat is ook een goede zaak voor werkgevers. Goede stallingen, aantrekkelijke regelingen om een fiets aan te schaffen; goede fietsvoorzieningen betalen zichzelf terug.”

    Jolanda Aalbers, hoofd bedrijfsvoering van de eenheid Oost-Nederland: “Bij de politie is duurzaamheid erg belangrijk. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor medewerkers. Afgelopen week was nog in het nieuws dat de nationale politie samen met de brandweer het hoogste ziekteverzuim van Nederland heeft. Daar willen we echt wat aan doen, en de fiets gaat ons daarbij helpen”.

    De politie omarmt het ambassadeurschap en heeft ervoor gekozen de Eenheid Oost-Nederland als vooruitgeschoven post in te zetten. Met meer dan 7.000 medewerkers is dit de grootste eenheid binnen de politie. In Oost-Nederland fietst op dit moment al ongeveer 21% van de medewerkers naar het werk, het streven is dit aantal te laten groeien naar 25% in drie jaar.

    De politie ziet de fiets als een van de belangrijkste speerpunten in het nieuwe vervoersbeleid. Oost-Nederland wil dat elk politieteam de komende jaren laadpunten voor e-bikes krijgt en bij aanpassingen aan politiebureaus komt er meer ruimte voor fietsvoorzieningen zoals stallingen. Er wordt nadrukkelijk verbinding gezocht met de projecten Duurzame inzetbaarheid & Ziekteverzuim en Fit@NP. Door te faciliteren en te stimuleren worden de voordelen van het gebruik van een fiets voor het woon-werkverkeer voor zowel de werkgever als de werknemer interessant.

    De 12 fietsambassadeurs vertegenwoordigen diverse sectoren. Het gaat naast de politie om het UMCG, ASR, Amega groep, Efteling, Enexis, Fujifilm, MN, Radboud Universiteit, Schiphol Group, TataSteel en Zalsman.
    Zij stimuleren actief het fietsen onder hun medewerkers. En daarmee inspireren ze niet alleen hun medewerkers, maar ook hun sector, regio of klanten. Voorbeelden van de gerichte maatregelen die de ambassadeurs onder andere nemen zijn kilometervergoedingen, benutten van fiscale voordelen bij de aanschaf van een fiets, laadmogelijkheden voor e-bikes, leenfietsen, fietsenstallingen, douches en fietsenmakers op kantoor.

    De fiets is onmiskenbaar Nederlands. Ruim een kwart van alle verplaatsingen die Nederlanders maken, gaat per fiets. Het kabinet heeft de ambitie om nog meer reizigers voor de fiets te laten kiezen. Van Veldhoven investeert met provincies, stadsregio’s en gemeenten 345 miljoen euro in nieuwe fietsroutes en stallingen. Ook wordt het leasen van een fiets vanaf 1 januari 2020 net zo makkelijk als het leasen van een auto maar dan tegen de lage bijtelling van 7%.

  5. Erik van Erne zegt:

    25 maart 2019 om 18:09 | Permalink

    Europese Subsidie Voor Nederlandse Infraprojecten

    Nederland krijgt dit jaar 23 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten. Zo komt er 4 miljoen euro voor truckparkeerplaatsen in Zuid-Holland, Brabant en Limburg en 10 miljoen euro om de overslag van goederen in de binnenvaart en op het spoor te verbeteren.

    Voor de bouw van 75.000 fietsparkeerplekken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is 3 miljoen aan Europees geld beschikbaar gesteld.

    Aan de bouw van 75.000 fietsparkeerplekken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht draagt Brussel 3 miljoen bij. De subsidie wordt gebruikt voor investeringen van een groter actieplan waarmee 150.000 fietsparkeerplekken bij 47 treinstations in Nederland komen. “Een goede zaak”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven. “De fiets is op korte afstanden vaak de snelste manier om je te verplaatsen, zeker in de stad. Maar dan moet je je fiets natuurlijk wel fatsoenlijk kunnen stallen. De komende jaren bouwen we daarom veel extra fietsenstallingen. Goed dat ook de EU bijdraagt”.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle - Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (458)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden - Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Links

    Milieunet op..