Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Geschreven op 24-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV11 maart 2021: Zie ook: Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
24 september 2019: Er bestaat een duidelijke samenhang tussen gezondheid en reisgedrag.
Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘De relatie tussen gezondheid en het gebruik van actieve vervoerwijzen’.
Gezondheid wordt hierbij benaderd met de BMI (Body Mass Index) en met subjectieve beoordelingen (hoe gezond vinden mensen zichzelf?).
Mensen met een gezonde BMI (Body Mass Index) fietsen vaker en gebruiken minder de auto dan mensen met een (te) hoge BMI. Verder gebruiken mensen met obesitas vaker de e-fiets en lopen zij minder vaak in vergelijking met mensen met een gezonde BMI.
Ook blijkt de dagelijkse mobiliteit een belangrijke factor in het krijgen van voldoende beweging.
De Gezondheidsraad adviseert, als onderdeel van de beweegrichtlijn, om minimaal 150 minuten per week fysieke activiteit te verrichten. Lopen en fietsen worden daar ook toe gerekend. Uit analyse van data van het Mobiliteitspanel Nederland (MPN) blijkt dat ongeveer één derde van de Nederlanders hieraan enkel door te lopen en te fietsen al voldoet. Dit is een aanzienlijk deel van de 54% Nederlanders die voldoet aan deze richtlijn. Daarnaast dragen andere activiteiten zoals sporten, huishoudelijke activiteiten en tuinieren bij aan de beweegrichtlijn.
De mate waarin mensen voldoende beweging krijgen hangt sterk af van het reispatroon. Van de mensen die een reispatroon hebben waarbij bijna alleen maar de auto wordt gebruikt, haalt maar 7% de beweegnorm. Van mensen die voornamelijk fietsen is dit 80%. Ook openbaar vervoergebruikers halen in relatief hoge mate (48%) de beweegrichtlijn met hun dagelijkse mobiliteit omdat zij vaak lopen of fietsen van of naar het openbaar vervoer. Lopen en fietsen biedt mensen dus een manier om de beweegrichtlijn te halen, die relatief eenvoudig in te passen is in het huidige reisgedrag.
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM