Anders Bekeken

De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het-Nieuwe-WerkenHet Nieuwe Werken (HNW) heeft invloed op mobiliteit en congestie, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de publicatie Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie.

In de periode 2000-2016 bleek dat vooral thuiswerken en het schuiven met de werktijd om de spits te mijden de grootste invloed hadden op de mobiliteit.

Door het KiM-onderzoek is hierover voor het eerst gedetailleerde empirische kennis beschikbaar. Door HNW nam in 2000-2016 het aantal voertuigkilometers met circa 3% procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest was. En er ontstond op de hoofdwegen 5% minder groei van de verkeersomvang en 18% minder reistijdverlies dan zonder HNW. Er lijkt nog potentie te zijn voor  verdere groei van vormen van HNW.

Het Nieuwe Werken kent diverse vormen, van thuiswerken, werken in een andere bedrijfsvestiging  of in een flexkantoor tot schuiven met werktijden en werken tijdens de reis. Uit het KiM-onderzoek blijkt dat thuiswerken en het schuiven met de werktijd om met de auto de spits te mijden de meest voorkomende vormen van HNW zijn. Het aantal thuiswerkuren groeide tussen 2000-2016 met 38 procent. Het schuiven met werktijd om de spits met de auto te mijden groeide met 40 procent. Dit komt door de toename van het aantal mensen dat aan HNW doet en doordat zij dat vaker doen.

De ontwikkeling in de verschillende vormen van HNW leidt in de periode 2000-2016 op werkdagen tot afnames van autogebruik (circa -2,6 procent), ov-gebruik (circa -2,2 procent) en fietsgebruik (-0,5 procent). Als gevolg van HNW nam de verkeersomvang op de hoofdwegen in 2016 met 5 procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest zou zijn. Het reistijdverlies op de hoofdwegen nam als gevolg van HNW in dezelfde periode met 18 procent minder toe dan zonder HNW.

Ruim 40 procent van de werkenden doet nu al aan een of meer vormen van HNW. De werksituatie is sterk bepalend of men voor HNW kiest. Bij ruim een derde van de werkenden leent de werksituatie zich daar niet voor. Bij bijna een kwart lijkt er in bijna alle sectoren potentie aanwezig voor verdere groei van HNW. Vooral zzp’ers en zelfstandige ondernemers met personeel, werknemers in de ICT, de financiële en zakelijke dienstverlening en het openbaar bestuur doen veel aan vormen van HNW.

Het KiM verrichtte het onderzoek Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie 2000-2016 in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Directoraat-Generaal Mobiliteit). Voor het onderzoek heeft het KiM enquêtes laten uitvoeren onder circa 14.000 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking in maart 2014, 2015 en 2016. Daarvoor ontbrak het aan toereikende empirische kennis over de vormen van Het Nieuwe Werken van werkenden en van hun mobiliteitsgedrag. Daarom ontwikkelde het KiM een methodiek om empirisch onderzoek te kunnen doen naar de ontwikkeling van de verschillende vormen van Het Nieuwe Werken en de effecten daarvan op de ontwikkeling van het gebruik van de auto, het openbaar vervoer en de fiets en op de ontwikkeling van de congestie.

Zie ook: Handreiking voor Duurzame Invulling van het Nieuwe Werken: Interactieve Informatiekaart HNW – Het Nieuwe Werken: Werken Op Elke Plek Waar Het Kan by Microsoft – Het Nieuwe Werken: Mobiel Werken bij Vodafone Levert 25% CO2-besparing Op – De Week van Het Nieuwe Werken: Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf – Slimmer Werken – Anders, Anders, Anders: Het Nieuwe Werken is Gewoon Doen – Duurzaam Ondernemen: Het Nieuwe Ondernemen – Het Betere Werk

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (635)
  • Agenda (3.109)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (787)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.266)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.277)
  • Europa (29)
  • Evenementen (154)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.642)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.285)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The Story of Water: Who Controls The Way We Drink by The Story of Stuff
  • Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI)
  • Northvolt In Skelleftea, Zweden: De Grootste Accufabriek Van Europa by VW En BMW
  • Zero Energy Hotel Breeze in IJburg Amsterdam: Een Duurzaam Energieneutraal Hotel
  • Zero Waste Zuidas in Amsterdam: Zuidas Wil In 2030 Circulair Zijn
  • Missie 2030 ABN AMRO: Verduurzaming Vastgoed – Eigen Panden In 2030 Allemaal Paris Proof
  • Lidl Zero Woerden: De Eerste Energieneutrale Circulaire Lidl Winkel Van Nederland by Lidl
  • Kerosine Fabriek In Delfzijl Gaat Duurzame Kerosine Voor KLM Produceren by SkyNRG
  • WindOpbrengst: Wij De Wind, Jij De Winst Met Eneco WindOpbrengst by Eneco
  • Windmolenpark Nieuwe Waterweg Met Zes Windmolens: Groene, Duurzame Stroom by Eneco
  • Cleantech Stad Fennenoord in Deventer: Duurzame Energie, Groene Grondstoffen En Research
  • De Eerste Kip Caravan Met Energielabel: De Shelter Plus Met Energielabel A
  • Arriva Limburg Koopt 55 Citea’s LLE-115 Electric Bussen Voor Openbaar Vervoer Limburg by VDL
  • De Zomer Van Aarschot Kiest Voor Herbruikbare Bekers Bij De Komende Evenementen
  • Overzicht Financiële Mogelijkheden Voor Verduurzamen Eigen Huis by Pricewise
  • De Ultieme Tweedehands Elektrische Auto Guide: Voordelen En Nadelen by Mountox
  • Gemeente Kortrijk Koopt 25.000 Herbruikbare Bekers Voor Sinksen En Andere Evenementen
  • Green Deal Binnenvaart, Zeevaart En Havens: Uitstoot CO2 En Schadelijke Stoffen Verminderen
  • Budgetneutraal Gerenoveerd Gemeentehuis Woerden Met Energielabel A+++ by cepezed
  • Energeia Energy Day 2019 Congres: Een Tweede Net
  • Links

    Milieunet op..