Anders Bekeken

De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het-Nieuwe-WerkenHet Nieuwe Werken (HNW) heeft invloed op mobiliteit en congestie, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de publicatie Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie.

In de periode 2000-2016 bleek dat vooral thuiswerken en het schuiven met de werktijd om de spits te mijden de grootste invloed hadden op de mobiliteit.

Door het KiM-onderzoek is hierover voor het eerst gedetailleerde empirische kennis beschikbaar. Door HNW nam in 2000-2016 het aantal voertuigkilometers met circa 3% procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest was. En er ontstond op de hoofdwegen 5% minder groei van de verkeersomvang en 18% minder reistijdverlies dan zonder HNW. Er lijkt nog potentie te zijn voor  verdere groei van vormen van HNW.

Het Nieuwe Werken kent diverse vormen, van thuiswerken, werken in een andere bedrijfsvestiging  of in een flexkantoor tot schuiven met werktijden en werken tijdens de reis. Uit het KiM-onderzoek blijkt dat thuiswerken en het schuiven met de werktijd om met de auto de spits te mijden de meest voorkomende vormen van HNW zijn. Het aantal thuiswerkuren groeide tussen 2000-2016 met 38 procent. Het schuiven met werktijd om de spits met de auto te mijden groeide met 40 procent. Dit komt door de toename van het aantal mensen dat aan HNW doet en doordat zij dat vaker doen.

De ontwikkeling in de verschillende vormen van HNW leidt in de periode 2000-2016 op werkdagen tot afnames van autogebruik (circa -2,6 procent), ov-gebruik (circa -2,2 procent) en fietsgebruik (-0,5 procent). Als gevolg van HNW nam de verkeersomvang op de hoofdwegen in 2016 met 5 procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest zou zijn. Het reistijdverlies op de hoofdwegen nam als gevolg van HNW in dezelfde periode met 18 procent minder toe dan zonder HNW.

Ruim 40 procent van de werkenden doet nu al aan een of meer vormen van HNW. De werksituatie is sterk bepalend of men voor HNW kiest. Bij ruim een derde van de werkenden leent de werksituatie zich daar niet voor. Bij bijna een kwart lijkt er in bijna alle sectoren potentie aanwezig voor verdere groei van HNW. Vooral zzp’ers en zelfstandige ondernemers met personeel, werknemers in de ICT, de financiële en zakelijke dienstverlening en het openbaar bestuur doen veel aan vormen van HNW.

Het KiM verrichtte het onderzoek Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie 2000-2016 in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Directoraat-Generaal Mobiliteit). Voor het onderzoek heeft het KiM enquêtes laten uitvoeren onder circa 14.000 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking in maart 2014, 2015 en 2016. Daarvoor ontbrak het aan toereikende empirische kennis over de vormen van Het Nieuwe Werken van werkenden en van hun mobiliteitsgedrag. Daarom ontwikkelde het KiM een methodiek om empirisch onderzoek te kunnen doen naar de ontwikkeling van de verschillende vormen van Het Nieuwe Werken en de effecten daarvan op de ontwikkeling van het gebruik van de auto, het openbaar vervoer en de fiets en op de ontwikkeling van de congestie.

Zie ook: Handreiking voor Duurzame Invulling van het Nieuwe Werken: Interactieve Informatiekaart HNW – Het Nieuwe Werken: Werken Op Elke Plek Waar Het Kan by Microsoft – Het Nieuwe Werken: Mobiel Werken bij Vodafone Levert 25% CO2-besparing Op – De Week van Het Nieuwe Werken: Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf – Slimmer Werken – Anders, Anders, Anders: Het Nieuwe Werken is Gewoon Doen – Duurzaam Ondernemen: Het Nieuwe Ondernemen – Het Betere Werk

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (592)
  • Agenda (3.039)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (471)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.216)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.166)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.626)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (707)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.167)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Sportcentrum De Uithof Den Haag Met 8.000 Zonnepanelen by GroenLeven
  • Duurzaam Kantoorgebouw Hoogheemraad Hollands Noorderkwartier (HHNK) In Heerhugowaard
  • Top 7 Electric Scooters to Buy in 2019 by Future Lab
  • GreenGood: Wasmachine, Droger, Vaatwasmachine Voor Studentenhuizen by Greenchoice En Bundles
  • Tientallen Lokale Energiecommissarissen in Amsterdam
  • Asbest Eraf, Zon Erop: Dakvrienden Gaan Asbestdaken Vervangen Door Zonnepanelen by Essent
  • Chemiepark Delfzijl Gaat Vergroenen: 44 Miljoen Euro Subsidie Voor Vijf Projecten
  • Arctic Report 2018: Oudste ijslaag Noordpool Bijna Helemaal Verdwenen
  • Winnaars EnergyChallenge Maken Provinciehuis Zuid-Holland Slim, Gezond En Zuinig
  • De Groenste Straat van Overijssel: Aanmelden Tot 1 Januari 2019
  • Klimaatmonitor Waterschappen 2017: Waterschappen Op Weg Naar Energieneutraal In 2025
  • Zonnecellen In Geluidsschermen Langs De E17 En E34 Bij Zwijndrecht In België
  • Groot Zonnepark Op Terrein WUR In Wageningen by LC Energy
  • Circulair Inzamelconcept Voor Folie by Renewi, Rodepa Plastics En Sphere
  • The Human Element by James Balog
  • Huis & Energie: De Nationale Consumentenbeurs Voor Duurzame Energie by Good!
  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • Links

    Milieunet op..