google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM

Geschreven op 9-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Wat is het economisch belang van het bestaande Nederlandse transportinfrastructuur netwerk? Hoe is dat te meten in termen van belang voor Nederlandse ondernemingen en consumenten?

Dat doet het Kennisinstituut voor Mobliteitsbeleid (KiM) jaarlijks in het Mobiliteitsbeeld.

De ondergrens van economisch belang is wel te becijferen, maar de bovengrens lastig tot onmogelijk, concludeert het KiM in de notitie Economisch belang van mobiliteit. Daarin staan de aanwezige kennis hierover en aanbevelingen op een rij.

Het KiM onderzocht recent (2015) de kwantificering van de relatie tussen (nieuwe) infrastructuur en concurrentiekracht. Vervolgens stelde het ministerie van IenW aan het KiM de vraag of en hoe het economisch belang van bestaande transportinfrastructuur is te meten. Eigenlijk is dit een vraag naar economisch belang van mobiliteit. Dat economisch belang ontstaat door de benutting van infrastructuur door vervoermiddelen.

In de notitie Economisch belang van mobiliteit zoomt het KiM in op de onder- en bovengrens van het economisch belang van mobiliteit. De berekening van de ondergrens houdt in dat wordt berekend wat er per jaar wordt uitgegeven in tijd en kosten aan transport. Dit doet het KiM jaarlijks in het Mobiliteitsbeeld.

Vanuit deze invalshoek is een realistische becijfering van maximale waarde (bovengrens) van het economisch belang van mobiliteit buitengewoon lastig, zo niet onmogelijk. Omdat er geen voorstelbaar nulalternatief is voor een situatie zonder transportinfrastructuur. Dat is wel nodig om het consumentensurplus, dat de totale (maximale) betalingsbereidheid voor mobiliteit weergeeft, volledig te kunnen meten. Wel ontstaat deels inzicht in het belang van het systeem, door te kijken naar de effecten van (grote) maatregelen op het systeem.

De ondergrens van het economisch belang van mobiliteit wordt bepaald door de uitgaven in tijd en kosten aan transport. Deze worden jaarlijks ingeschat in het Mobiliteitsbeeld 2017 van het KiM. In die berekening zijn nog enkele kleine verbeteringen voorstelbaar waarmee de ondergrens mogelijk iets hoger komt te liggen maar die niet leiden tot een substantieel meer nauwkeurige inschatting van het totale economische belang. De verbeteringen betreffen het volledig meerekenen van overheidskosten van infrastructuur, voor zover niet gedekt door belastingen; de kosten van in natura regelingen woon-werkverkeer en de tijdkosten behorend bij slow modes en luchtvaart. Overigens kan afgevraagd worden of de extra onderzoeksinspanning wel in verhouding staat tot het extra inzicht bij een cijfer dat bedoeld is als orde van grootte schatting.

Zie ook: Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (457)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Links

    Milieunet op..