Anders Bekeken

Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM

Geschreven op 9-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Wat is het economisch belang van het bestaande Nederlandse transportinfrastructuur netwerk? Hoe is dat te meten in termen van belang voor Nederlandse ondernemingen en consumenten?

Dat doet het Kennisinstituut voor Mobliteitsbeleid (KiM) jaarlijks in het Mobiliteitsbeeld.

De ondergrens van economisch belang is wel te becijferen, maar de bovengrens lastig tot onmogelijk, concludeert het KiM in de notitie Economisch belang van mobiliteit. Daarin staan de aanwezige kennis hierover en aanbevelingen op een rij.

Het KiM onderzocht recent (2015) de kwantificering van de relatie tussen (nieuwe) infrastructuur en concurrentiekracht. Vervolgens stelde het ministerie van IenW aan het KiM de vraag of en hoe het economisch belang van bestaande transportinfrastructuur is te meten. Eigenlijk is dit een vraag naar economisch belang van mobiliteit. Dat economisch belang ontstaat door de benutting van infrastructuur door vervoermiddelen.

In de notitie Economisch belang van mobiliteit zoomt het KiM in op de onder- en bovengrens van het economisch belang van mobiliteit. De berekening van de ondergrens houdt in dat wordt berekend wat er per jaar wordt uitgegeven in tijd en kosten aan transport. Dit doet het KiM jaarlijks in het Mobiliteitsbeeld.

Vanuit deze invalshoek is een realistische becijfering van maximale waarde (bovengrens) van het economisch belang van mobiliteit buitengewoon lastig, zo niet onmogelijk. Omdat er geen voorstelbaar nulalternatief is voor een situatie zonder transportinfrastructuur. Dat is wel nodig om het consumentensurplus, dat de totale (maximale) betalingsbereidheid voor mobiliteit weergeeft, volledig te kunnen meten. Wel ontstaat deels inzicht in het belang van het systeem, door te kijken naar de effecten van (grote) maatregelen op het systeem.

De ondergrens van het economisch belang van mobiliteit wordt bepaald door de uitgaven in tijd en kosten aan transport. Deze worden jaarlijks ingeschat in het Mobiliteitsbeeld 2017 van het KiM. In die berekening zijn nog enkele kleine verbeteringen voorstelbaar waarmee de ondergrens mogelijk iets hoger komt te liggen maar die niet leiden tot een substantieel meer nauwkeurige inschatting van het totale economische belang. De verbeteringen betreffen het volledig meerekenen van overheidskosten van infrastructuur, voor zover niet gedekt door belastingen; de kosten van in natura regelingen woon-werkverkeer en de tijdkosten behorend bij slow modes en luchtvaart. Overigens kan afgevraagd worden of de extra onderzoeksinspanning wel in verhouding staat tot het extra inzicht bij een cijfer dat bedoeld is als orde van grootte schatting.

Zie ook: Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (579)
  • Agenda (3.031)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.210)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.132)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (20)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (363)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.623)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (702)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.132)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Intelligent Mobility Vision by Nissan: Towards Zero-Emission And Zero-Fatality
  • Dag Van De Stad 2018: De Stad In Balans
  • Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven
  • EnergiekEvent 2019: Over Energiebesparing En Duurzame Energie by Kas als Energiebron
  • Drenthe Woont Circulair: De Acht Drentse Wooncorporaties Gaan Circulair Bouwen
  • Stoomturbine Attero Levert Groene Energie En Duurzame Warmte Voor 400.000 Huishoudens
  • Green Deal Autodelen II: 100.000 Deelauto’s En 700.000 Gebruikers In 2021
  • Nationale Omgevingsvisie Helpt Bij Energietransitie, Extra Woningbouw En Kringlooplandbouw
  • Enorme Noodstroomgenerator Bij Elektriciteitscentrale Enecogen In Rotterdam by Eneco
  • Zonnedak Volvo Car Gent Met 15.000 Zonnepanelen by Eneco
  • Grootste Warmtepomp Van Nederland: Duurzame Warmte Voor 10.000 Huishoudens by Eneco
  • Vroege Vogels Wint Groeneveldprijs 2018 By Stichting Groeneveld
  • De Elektrische Volkswagen I.D. Electric Sedan Concept Car: De I.D. Neo
  • Greenland Melting (360°) by NOVA
  • Alle Vlaamse Stadsbussen De Lijn In 2025 Volledig Elektrisch
  • Shell Pernis Levert Restwarmte Aan 16.000 Huishoudens
  • Nieuw Land: Een Nieuw Nationaal Park In Flevoland
  • Drijvend Zonnepark Op Lippe Gabriëlsplas bij Ureterp Met 38.500 Zonnepanelen by Univergy Solar
  • Symposium Earth Futures: Veranderingen In Het Aardsysteem by WUR
  • De Elektrische Renault K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault
  • Links

    Milieunet op..