google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim

Geschreven op 20-8-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Bus Rapid Transit (BRT) is een bussysteem waarbij met hoge frequentie en snelheid gereden wordt, dat betrouwbare reistijden combineert met hoge vervoerscapaciteit, dat comfort biedt, en goed herkenbaar is als hoogwaardig vervoerproduct.

Met BRT-kenmerken kan de bus voor een grotere range aan relaties (qua stedelijkheid, afstand, en omvang vervoersvraag) gebruikt worden dan de reguliere bus, als hoogwaardige aanvulling op spoorgebonden openbaar vervoer of als alternatief voor nieuw aan te leggen trein, lightrail of metroverbindingen.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de studie Kansen voor BRT in Nederland.

Uit de studie blijkt dat BRT kansrijk is op zware binnenstedelijke verbindingen, en op korte interstedelijke lijnen tussen stadscentra en kernen aan de stadsrand of buiten de stad. BRT kan hier de vervoerscapaciteit, comfort en betrouwbaarheid van de reistijd van spoorgebonden OV benaderen, mits de doorstroming gegarandeerd is. Mogelijk is de BRT-bus ook kansrijk als snelwegbus op langere interstedelijke lijnen. Ervaringen uit het verleden, met name de Landelijke Pilot Snelbus, suggereren dat de bus in staat is automobilisten ertoe te verleiden om de auto te laten staan. Op die manier kan de BRT-bus een bijdrage leveren aan het tegen gaan van congestie op het wegennet. Maar praktijkervaring is in Nederland en internationaal nog zeer beperkt, en het concept moet technisch nog verder ontwikkeld worden om succesvol te kunnen zijn.

Een belangrijk voordeel van BRT ten opzichte van spoorgebonden OV is de flexibiliteit in aanleg en exploitatie, waardoor BRT past in een strategie van adaptief programmeren. BRT kan ook sneller geïmplementeerd worden, waardoor het eerder beschikbaar is voor passagiers. Dit is met name belangrijk in nieuwe woonwijken: met BRT kan vanaf dag één goed OV geboden worden, voordat de nieuwe bewoners gewend raken om de auto te gebruiken.

In principe is een BRT-verbinding goedkoper in aanleg dan spoorgebonden OV. Naarmate de BRT-bus qua systeemkenmerken het spoor meer benadert nemen de investeringskosten toe. Hiervoor is in veel gevallen namelijk een vrije busbaan en mogelijk ook andere speciale infrastructuur nodig, wat met name bij lange interstedelijke BRT-lijnen de kosten sterk doet toenemen.

Voor dezelfde vervoerscapaciteit heeft BRT een groter aantal voertuigen nodig dan een vergelijkbaar spoorgebonden systeem, wat mogelijk voordelen (robuustheid en maximale ritfrequentie) maar ook nadelen (hinder voor kruisend verkeer, stallingsruimte en onderhoudskosten) mee kan brengen. Een ander nadeel is dat met de huidige stand van de techniek de maximumsnelheid van een BRT-bus beduidend lager ligt dan van spoorgebonden OV. Op grote afstanden is dit een belangrijke beperking, tenzij de bus een veel directere route kan rijden. Verder is nog onbekend of de BRT-bus dezelfde mate van structurerende werking kan bieden als een spoorverbinding. Bedrijven en bewoners kiezen er vaak bewust voor om te wonen of werken nabij een trein, lightrail of metrostation. Zullen zij dit ook doen voor een BRT-halte?

BRT heeft voordelen ten opzichte van spoor: het is in principe voordeliger, robuuster, en kan hogere ritfrequenties bieden (prettig voor de reiziger). Er zijn ook nadelen: de maximumsnelheid op lange trajecten is op dit moment lager dan spoor kan bieden, en op zware verbindingen zorgt BRT voor meer hinder voor kruisend verkeer en vereist het meer stallingsruimte. Voor beleidsmakers biedt BRT enkele interessante beleidsknoppen:
BRT kun functioneren van lichtere tot zeer zware uitvoeringen, waarbij de kosten navenant meebewegen. Bij spoor is die bandbreedte beperkter en blijven ook bij lichte uitvoering de kosten substantieel. BRT geeft dus een doseerknop die spoor in veel mindere mate heeft.
BRT kan adaptief ontwikkeld worden: met een jaarlijkse post op de begroting, terwijl voor spoorinvesteringen in één keer het hele bedrag klaar moet staan
BRT kan sneller ontwikkeld worden. Cruciaal punt voor nieuwe wijken: je moet nieuwe bewoners vanaf dag 1 meekrijgen
BRT kan achteraf tegen lagere kosten aangepast worden, en kan eenvoudiger om lokale hinder heen rijden
BRT legt wel een zware verantwoordelijkheid bij de concessieverlener: omdat het flexibeler is dan spoor, kan de verleiding groter zijn om concepten steeds aan te passen. Bijvoorbeeld rond verkiezingen, of bij een verandering van economische conjunctuur. Dit kan BRT minder aantrekkelijk maken voor gebruikers en andere stakeholders. Pas als mensen vertrouwen hebben in de langdurige beschikbaarheid van een OV-dienst zullen ze het aandurven om over te gaan van een reispatroon op basis van OV in plaats van de auto, of zelfs verhuizen naar een locatie nabij een OV-halte. Bij een spoorverbinding is het veel kostbaarder om later aanpassingen te maken, zodat een bestuurlijk commitment voor langdurige beschikbaarheid van een spoorverbinding voor gebruikers eerder geloofwaardig is.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.502)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..