Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVZie ook:Kerncijfers Mobiliteit 2020: Is 2020 Omslagpunt In Mobiliteitsontwikkelingen? by KiM
Elk jaar zet het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de meest actuele cijfers op het gebied van de mobiliteit op een rij.
Dit jaar in de compacte publicatie Kerncijfers Mobiliteit 2018, die de belangrijkste reeksen cijfers uit het Mobiliteitsbeeld 2017 aanvult en kort toelicht.
Kerncijfers Mobiliteit 2018 bevat verder het toekomstbeeld 2018-2023. Vanaf nu wisselen het Mobiliteitsbeeld en de Kerncijfers Mobiliteit elkaar jaarlijks af.
De Kerncijfers Mobiliteit 2018 laten zien dat in het afgelopen jaar in Nederland het gebruik van auto, fiets en openbaar vervoer (ov) zich ontwikkeld heeft in lijn met de langjarige trends vanaf 2005.
Voor wat betreft de omvang van het aantal passagiers op Schiphol, de totale omvang van het goederenvervoer, de overslag van containers in Rotterdam en de luchtvracht is er sprake van historisch hoge waarden. De uitstoot van CO2 door wegverkeer is in het afgelopen jaar licht toegenomen.
Voor de verdieping en verklaring van de cijfers blijft het Mobiliteitsbeeld 2017 de te gebruiken bron.
Toekomstbeeld 2018-2023. Voor de middellange termijn verwacht het KiM de volgende ontwikkelingen: Het reistijdverlies loopt de komende jaren fors op bij gestage groei van het wegverkeer; Steeds meer reizigerskilometers met het spoor; Een voortgaande groei van de luchtvaart; Het goederenvervoer groeit ondanks toenemende onzekerheden.
Vanaf nu verschijnt het Mobiliteitsbeeld om het jaar. De volgende editie staat gepland voor 2019. In de tussenliggende jaren verschijnt de compacte publicatie Kerncijfers Mobiliteit, met een overzicht dat de belangrijkste cijfers uit het Mobiliteitsbeeld een jaar aanvult en kort toelicht. Onderdeel van de Kerncijfers is een geactualiseerd ‘toekomstbeeld’, met het nieuwste inzicht in de verwachte ontwikkelingen op middellange termijn.
Zie ook: Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM – Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM