Anders Bekeken

Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM

Geschreven op 19-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In het Mobiliteitsbeeld 2017 presenteerde het KiM een verklaring voor de toename van 24% van het aantal reizigerskilometers per trein van 2005-2016. Deze verklaring is gebaseerd is op een meer diepgaande methodiek dan in de Mobiliteitsbeelden in voorgaande jaren.

Met deze nieuwe methodiek wordt een deel van de eerder nog 12% onverklaarbare groei wel verklaard. Een groter deel van de groei is te verklaren door netwerkuitbreiding, vaker rijdende treinen en betere aansluitingen. De publicatie ‘Verklaring van de ontwikkeling van het ov-gebruik in Nederland over 2005-2016’ (PDF) geeft hierover uitleg.

In het Mobiliteitsbeeld presenteert het KiM de ontwikkeling van het gebruik van openbaar vervoer in Nederland in de afgelopen tien jaar. De daarvoor toegepaste methodiek kon voor een steeds groter deel de toename van het treingebruik niet goed verklaren. Daarom ontwikkelde het KiM een meer diepgaande methodiek, op basis van het Landelijk Model Systeem (LMS) van Rijkswaterstaat (WVL). Deze methodiek is ook te gebruiken voor de verklaring van de verschillende beïnvloedende factoren op het gebruik van bus, tram en metro.

Het Mobiliteitsbeeld 2017 bevat de volgens de nieuwe methodiek berekende resultaten van de toename van treingebruik. Het aantal reizigerskilometers per trein bedroeg in 2016 18,9 miljard. Dit is een toename van 24 procent ten opzichte van 2005 (15,2 miljard), die met het LMS beter wordt verklaard dan met de eerder toegepaste methode met elasticiteiten. De methodiek LMS is verfijnder omdat deze niet rekent met landelijke gemiddelden maar ermee rekening houdt waar de ontwikkeling van factoren (bijvoorbeeld inwoners, arbeidsplaatsen, treinaanbod) meer precies plaatsvond. Van de groei van 24 procent blijft met het LMS 8 procent onverklaard versus 12 procent met de eerder gebruikte methode. De publicatie ‘Verklaring van de ontwikkeling van het ov-gebruik in Nederland over 2005-2016’ geeft daarover meer uitleg en een onderbouwing van de gevolgde methodiek.

De toename van het treingebruik van 24% van 2005 tot 2016 blijkt voor een groot deel (10%) het gevolg van de toename van de bevolking, gebruik van de ov-studentenkaart, banen en inkomen. Ook de verbeteringen van de kwaliteit van het product droegen 10% bij (treinfrequenties, netwerkuitbreiding, aansluitingen tussen treinen).  De reële tariefstijging van 11% dempte de groei van treinkilometers met circa 5%. De brandstofprijzen en congestie hadden nauwelijks effect op het treingebruik.

Zie ook: Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..