Anders Bekeken

Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM

Geschreven op 1-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het doelgroepenvervoer in Nederland draagt bij aan de zelfredzaamheid van zijn gebruikers en hun mogelijkheden om maatschappelijk actief te zijn.

Zonder deze speciale vervoersvoorziening zou het mensen met een mobiliteitsbeperking vaak niet lukken om buitenshuis activiteiten uit te voeren en aan de samenleving deel te nemen: een meerderheid van de gebruikers (52 procent) zou thuisblijven bij de laatst gemaakte rit.

Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een verkennende studie naar de gebruikers en het gebruik van het Wmo-vervoer en Valys.

Het KiM keek ook naar de mogelijkheden van gebruikers om voor ritten in het doelgroepenvervoer uit te wijken naar andere vervoerwijzen. Het aandeel dat kan verschuiven naar het openbaar vervoer schat het KiM gering. Dat en meer is te lezen in de publicatie ‘De gebruikers van het sociaal-recreatieve doelgroepenvervoer in Nederland’.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat voor de meeste gebruikers van het sociaal-recreatieve doelgroepenvervoer de vervoersdienst (Wmo-vervoer of Valys) een noodzakelijke aanvulling vormt op het palet van reismogelijkheden, vooral op momenten en over afstanden waarbij andere opties afvallen. Het gebruik van openbaar vervoer is meestal geen alternatief, omdat het aanbod ontoereikend is voor de gewenste verplaatsing en omdat de gebruiker van de speciale vervoersdiensten niet of moeilijk zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen.

Het gebruik van de vervoersdiensten is opvallend scheef verdeeld: circa 20 procent van de mensen met toegang tot het Wmo-vervoer is goed voor 80 procent van alle gemaakte ritten. Mede vanwege de scheve verdeling is een duidelijk onderscheid tussen ‘pashouders’ (mensen met toegang), ‘gebruikers’ (pashouders met actief gebruik) en ‘passagiers’ (mensen in het voertuig) noodzakelijk voor onderzoek en beleid. Reismotieven zijn veelal sociaal, medisch en recreatief van aard. Het gebruik van de diensten stijgt bij ongunstige weersomstandigheden. De ritten worden doorgaans telefonisch besteld, meestal ruim voor vertrek.

De gebruikers zijn veelal 75 jaar en ouder en wonen bovengemiddeld vaak in stedelijk gebied. Onder de gebruikers domineren de vrouwen, ook wanneer we rekening houden met het hoge aandeel vrouwen op hoge leeftijden. De gebruikers zijn gemiddeld genomen tevreden over de voorziening, vooral over het persoonlijk contact en de assistentie tijdens de reis. Men is het meest kritisch ten aanzien van reistijd en betrouwbaarheid.

Zie ook: Mobiliteit In Stedelijk Nederland by KimContouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM – Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM – Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM – Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen – Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM – Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM – Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim – Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM – Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (661)
  • Agenda (3.188)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (821)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.311)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.411)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.672)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.412)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Jaarbeursdistrict Utrecht: Een Nieuwe Wijk In Utrecht Met De Nieuwe Jaarbeurs Utrecht
  • GIGA Rhino: De Krachtigste Batterij (12 MW) Van Nederland bij Accres In Lelystad by Giga Storage
  • Veerpont Kop van ‘t Land Dordrecht-Werkendam Volledig Elektrisch Vanaf 2022
  • Wave Power Energy: Energie Uit De Kracht Van Golven Op Zee by Sinn Power
  • Grootste Zonnedak Amsterdam Met 1.680 Zonnecollectoren In City Plot by Westpoort Warmte
  • Minister Stientje van Veldhoven Rijdt In Elektrische Audi E-tron Dienstauto
  • Ros Beiaard 2020 In Dendermonde: 600.000 Herbruikbare Bekers Voor Ros Beiaardommegang
  • Zes Nieuwe Waterstoftankstations In Drenthe
  • Gebouw HL 15 Hogeschool Utrecht (HU) Genomineerd Voor BREEAM Award Duurzaamheid
  • Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG): De Energieprestatie-Eisen Nieuwbouw Vanaf 2021
  • Eerste Rondetafel Circulaire Maakindustrie In Gelderland En Overijssel by BOOST En CIRCLES
  • Duurzamer Leven? Doe Eens Wat Meer Vanuit Huis!
  • De Groene Tramhalte In Amsterdam: De Eerste Rainproof Abri Van Nederland
  • De Elektrische Sony Auto: De Sony Vision-S Concept Car
  • Chemiebedrijf Avantium Wil Fabriek Voor Grondstoffen Groene Biobased Plastics (PEF) In Delfzijl
  • De Elektrische Hyundai S-A1: Vliegende Auto, De Elektrische eVTOL Luchttaxi by Hyundai En Uber
  • Afvalintercommunale Limburg net Start Uitleendienst Met 150.000 Herbruikbare Bekers
  • Nieuwjaarsreceptie op Kamiel van Belleplein In Buggenhout Met Herbruikbare Bekers
  • INTELEC95 Energiesymposium 2020: Gevolgen Veranderend Energiesysteem by INTELEC95
  • Plastic Soup: An Atlas of Ocean Pollution
  • Links

    Milieunet op..