Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Geschreven op 21-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVNederland heeft de ambitie dat zijn zeevaartsector een internationale duurzame maritieme toppositie heeft. Tegelijkertijd komen er internationaal enkele trends op de zeevaart af, die de sector beïnvloeden. Dit zijn trends op economisch, geopolitiek en technologisch terrein. Ook ondervindt Nederland internationale concurrentie van landen die actief beleid voeren om reders en schepen aan hun land te binden.
In zijn nieuwste publicatie Trends en de Nederlandse zeevaart gaat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in op de trends die op de (internationale) zeevaart afkomen. Ook beschrijven we de effecten van deze trends op de internationale en Nederlandse zeevaart. Tot slot nemen we enkele voorbeelden van buitenlands zeevaartbeleid onder de loep: hoe gaan Canada, Denemarken, Duitsland, Japan, Noorwegen, Singapore en het Verenigd Koninkrijk om met de genoemde trends? En waar liggen voor Nederland de kansen?
Dit rapport (PDF) is gebaseerd op gegevens uit de periode tot en met 2019. Het is gemaakt in de verwachting dat de trends die we signaleerden, zullen voortduren. Door de pandemie met COVID-19 is dit plotseling onzeker geworden. De wereldeconomie, waar de internationale handel en de vraag naar zeevaart zeer gevoelig voor zijn, zal vrijwel zeker geraakt worden. De energietransitie en de digitaliseringstrend zijn eveneens sterk verbonden met de economische situatie. Ook geopolitieke machtsverschuivingen, met effect op de zeevaart, zijn niet uit te sluiten. Op dit ogenblik zijn nog geen feiten bekend over het blijvende effect van de COVID-19 pandemie, en zijn de hier beschreven trends het beste zicht dat we op de verwachte langetermijnontwikkelingen kunnen bieden.
Een overzichtsstudie met vijf megatrends. In deze studie analyseren we vijf megatrends die van invloed zijn op de internationale zeevaart. Dit zijn: Digitalisering, energietransitie, extreme weersituaties/klimaatverandering, efficiënter en anders werken en veranderende politieke en economische orde.
De studie geeft een overzicht van de effecten die de vijf megatrends naar verwachting al hebben en nog zullen hebben op vier aspecten van de zeevaart: schip, bemanning, routes van lading of passagiers en activiteiten op zee en zeevaartactiviteiten aan de wal. Daarnaast zijn we nagegaan welke kansen en bedreigingen uit de trends voortkomen, uitgaande van het beleidsdoel voor de Nederlandse zeevaart: het creëren van toegevoegde waarde en werkgelegenheid voor de Nederlandse economie, met aandacht voor veiligheid, duurzaamheid en een hoge registerkwaliteit.
Digitalisering biedt kansen. De megatrend digitalisering maakt efficiënter en veiliger werken aan boord mogelijk. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van het Internet-of-Things, waarbij onderling verbonden apparaten gegevens uitwisselen, kan onderhoud gerichter en goedkoper plaatsvinden. Daarnaast kan digitalisering het bestaand en toekomstig tekort aan varend personeel gedeeltelijk helpen oplossen, door automatisering van taken die voorheen door mensen werden gedaan. Ook worden activiteiten aan de wal minder locatieafhankelijk en gaan rederijen makkelijker op zoek naar nieuwe locaties om ze uit te voeren. Goede vestigingsplaatsfactoren blijven daarom van groot belang.
Zeevaart vaak volgend op geopolitieke gebeurtenissen en wereldeconomie. De megatrend ‘veranderende politieke en economische orde’ heeft vooral effect op ladingroutes. Zo is de economische ontwikkeling van Azië van invloed op de omvang en samenstelling van de maritieme handel rn goederenstromen in oost-westrichting. Protectionisme kan een bedreiging zijn en leiden tot kleinere handelsstromen. Ook het bruto nationaal product en de bevolkingsomvang bepalen in belangrijke mate de internationale handel en daarmee de vraag naar goederenvervoer per schip. De zeevaart is bij geopolitieke gebeurtenissen en bij veranderingen in de wereldeconomie vaak ‘volgend’.
Leren van maritieme referentielanden. Het KiM bestudeerde het nationaal zeevaartbeleid van Canada, Denemarken, Duitsland, Japan, Noorwegen, Singapore en het Verenigd Koninkrijk om hieruit kansen voor Nederland af te leiden. De vier Europese landen hebben de meeste raakvlakken met Nederland. In deze landen is het zeevaartbeleid net als in Nederland onderdeel van breed beleid voor het gehele maritieme cluster. In het zeevaartbeleid van de referentielanden valt een aantal punten op, met name de centralisatie van beleid en uitvoering binnen één maritieme autoriteit in Denemarken en de wijze waarop Denemarken en het Verenigd Koninkrijk de economische en ecologische waarde van zeevaartactiviteiten aan de wal en activiteiten op zee in evenwicht brengen.
Zie ook: Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM