Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Geschreven op 11-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVAcht bestemmingen op een afstand van 800-1.200 km van Nederland hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen.
Wanneer knelpunten op het gebied van overheidsheffingen, capaciteit van de infrastructuur en een gelijk speelveld voor alle vervoerders worden opgelost, zouden op deze acht verbindingen op langere termijn in de ordegrootte van 0,7 tot 1,0 miljoen reizen per jaar kunnen worden gemaakt.
Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘Slapend onderweg, het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland’, in opdracht van het ministerie van IenW (directie Openbaar Vervoer en Spoor).
Andere conclusies uit het onderzoek zijn: Reizigers die de internationale nachttrein nemen, waarderen vooral het feit dat zij reistijd uitsparen en slaapcomfort genieten. De hogere prijs van een slaapaccommodatie in de nachttrein weegt vaak op tegen het uitsparen van een hotelovernachting.
De nachttrein is een duur product in exploitatie: hoge kosten voor specifiek materieel, hoge personeelskosten omdat meer personeel nodig is dat ook nog eens vooral ’s nachts werkt en relatief weinig plaatsen per trein.
Spoorvervoerders wijzen op het ongelijke speelveld ten opzichte van de luchtvaart die immers geen btw op tickets of accijns op brandstof kent. Zij ervaren bovendien de heffingen op het gebruik van de spoorinfrastructuur als hoog. Deze heffingen dekken in tegenstelling tot bij de luchtvaart echter slechts een beperkt deel van de kosten van aanleg, onderhoud en beheer van de infrastructuur.
Verlenging van de bestaande nachttrein Wenen/Innsbruck-Düsseldorf naar Amsterdam is op dit moment een van de ideeën. ÖBB (Oostenrijkse Spoorwegen) en NS geven echter aan dat vanwege de hoge kosten de exploitatie van deze verbinding zonder subsidie niet mogelijk is. Nieuwe, private spoorvervoerders bestrijden die opvatting en wijzen juist op de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle vervoerders. Dat is volgens hen nu niet het geval.
Zie ook: Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Erik van Erne zegt:
10 oktober 2019 om 15:52 | Permalink
De Internationale Nachttrein Komt Terug Naar Nederland
Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam, München en Wenen.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de komende jaren meer reizigers binnen Europa verleiden om de trein te kiezen. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.”
De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.
NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.
Volgens NS-directeur Roger van Boxtel biedt de nachttrein een duurzaam alternatief voor het vliegtuig. “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze”, zegt hij.
Het is de bedoeling dat de trein aan het begin van de avond vertrekt uit Amsterdam en ‘s ochtends aankomt in Wenen. De reis duurt zo’n veertien uur. De trein zal bestaan uit zit-, lig- en slaapwagons. Ook komen er luxe coupés met privébadkamers. De prijzen variëren van 29 euro voor een zitplaats tot 89 euro voor een slaapplaats.
De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen.
De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.
Erik van Erne zegt:
17 december 2019 om 17:30 | Permalink
NS Wil Naar Vijf Eurostar Treinen Per Dag Tussen Amsterdam En Londen In 2021
De NS wil in 2021 dagelijks vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar Londen rijden, dat meldt directeur Heike Luiten van NS International.
Sinds deze zomer vertrekken er elke dag drie Eurostar-treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. In 2020 moeten dat er vier worden en als het aan NS ligt het jaar erop vijf, elk met een capaciteit van 900 passagiers. De totale stoelcapaciteit wordt hiermee vergelijkbaar met dagelijks 20 tot 25 vliegtuigen.
NS wacht momenteel op ondertekening van het vierlandenverdrag dat een rechtstreekse treinreis naar Londen mogelijk maakt. Reizigers vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen hoeven hun reis dan niet langer te onderbreken in Brussel, waardoor ze tot een uur korter onderweg zijn. Reistijd tussen Amsterdam en Londen wordt hiermee vier uur, tussen Rotterdam en Londen slechts drie uur en een kwartier. NS hoopt dit voorjaar van start te kunnen met deze vliegensvlugge rechtstreekse verbinding.
Wanneer de vijf dagelijkse treinen een succes zijn, kunnen er op termijn nog meer treinen worden toegevoegd. Het marktaandeel van de trein op de bestemming Londen bedraagt momenteel 23%, maar kan die van het vliegtuig in de komende jaren overtreffen. Op de verbinding naar Parijs is dat al veel langer het geval. Het aantal Nederlanders dat de internationale trein overweegt naar een bestemming in Europa, is de afgelopen jaren sterk gestegen. Nog maar twee jaar geleden was dit een derde van de Nederlanders. Nu is dat ruim de helft, zo blijkt uit marktonderzoek van NS.
Erik van Erne zegt:
2 september 2021 om 12:37 | Permalink
Reisbeperkingen Door Corona Virus Zetten Geen Rem Op Nacht-Slaaptrein: Aantal Boekingen Blijft Stijgen
Hoewel het nog moeilijk reizen is vanwege de coronacrisis, hebben de boekingen voor internationale slaaptreinen daar niet onder te lijden. GreenCityTrip, dat volgende maand met meerdere nachttreinen begint, krijgt zes keer meer boekingen binnen dan verwacht. Ook de NS merkt veel enthousiasme voor zijn slaaptrein naar Wenen.
De slaaptrein is na vijf jaar terug in Nederland. Sinds eind mei heeft de NS een nachtelijke treinverbinding tussen Amsterdam en Wenen en vanaf 15 oktober start het bedrijf GreenCityTrip met verbindingen naar onder meer Praag, Wenen, Milaan en Venetië.
Begin volgend jaar voegt de NS daar nog een verbinding naar Zürich aan toe. Daarnaast rijdt European Sleeper vanaf april tussen Brussel en Praag via Nederland.
Het was voor de bedrijven in het begin bang afwachten of de coronacrisis het enthousiasme voor de treinen niet zou drukken, maar dat blijkt allesbehalve het geval. GreenCityTrip, een onderdeel van het reisbedrijf Flywise, rekende erop dat de treinen twee tot drie weken voor vertrek wel vol zouden zitten. Nu blijken ze zes maanden van tevoren al volgeboekt te zijn. “Tot maart zijn al veel plaatsen volgeboekt en de plaatsen die er nog zijn, gaan er snel vandoor. We krijgen zes keer meer boekingen binnen dan we hadden verwacht”.
Daarom besloot het bedrijf vijf extra rijtuigen te bestellen. Die worden vanaf april ingezet. “Vanaf dan is het ook de bedoeling om de treinen vaker dan twee keer per week te laten rijden en naar meer bestemmingen te gaan.” Winkelman denkt onder andere aan Kopenhagen, Göteborg, Bologna en Florence. ‘Mensen krijgen een nostalgisch gevoel bij de nachttrein’.
Ook de NS merkt dat er veel enthousiasme is voor de slaaptrein naar Wenen, die één keer per dag rijdt. Het bedrijf deelt geen boekingscijfers mee, maar volgens een woordvoerder zaten veel treinen al vol nog voor de nachttrein zijn eerste rit had uitgevoerd.
Ook European Sleeper, dat met zijn idee in een kwartier tijd 500.000 euro aan kapitaal ophaalde, is in volle voorbereiding voor het eerste fluitsignaal. “Over twee weken is de dienstregeling af en vanaf december beginnen we met de ticketverkoop”, zegt mede-eigenaar Elmer van Buuren.
Zie ook: Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030