Anders Bekeken

Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer

Geschreven op 16-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Maatschappelijke ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op het woon-werkverkeer.

Door ontwikkelingen zoals een stijgend opleidingsniveau, toename van de pensioensleeftijd en steeds meer werkende migranten zou het aantal woon-werkverplaatsingen de komende jaren kunnen toenemen.

Tegelijkertijd kunnen trends zoals tijd- en plaatsonafhankelijk werken, automatisering en duurzamer mobiliteitsmanagement mogelijk leiden tot een afname van het aantal woon-werkverplaatsingen.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft deze en andere ontwikkelingen op het gebied van wonen en werken en de gevolgen voor het woon-werkverkeer kwalitatief beschreven. De resultaten zijn gebundeld in de publicatie: ‘Maatschappij in beweging: Ontwikkelingen in wonen en werken en gevolgen voor woon-werkverkeer’.

De onderzoekers van het KiM hebben in totaal 22 ontwikkelingen op het gebied van wonen en werken geïdentificeerd, met mogelijke relevantie voor het woon-werkverkeer. Deze ontwikkelingen zijn ingedeeld in drie groepen op basis van de mate van prioriteit vanuit mobiliteitsperspectief voor de komende tien jaar. De gevolgen voor het woon-werkverkeer zijn uitgedrukt in het aantal verplaatsingen, de gemiddelde reisafstand, – reistijd en het aandeel mensen dat met de auto naar het werk reist.

Groep 1: Arbeidsparticipatie van vrouwen, een gemiddeld hoger opleidingsniveau, tijd- en plaatsonafhankelijk werken, duurzaam mobiliteitsmanagement, meer werkende migranten, flexibilisering, verstedelijking en ruimtelijke verschuivingen van werk zijn ontwikkelingen die de komende tien jaar naar verwachting zullen doorzetten. Daarnaast hebben ze effect hebben op woon-werkverkeer. Ze verdienen dan ook prioriteit vanuit mobiliteitsperspectief.

Groep 2: Automatisering van werk, arbeids- en woningmarktkrapte zijn drie ontwikkelingen waarvan het onzeker is in welke mate ze de komende jaren doorzetten. Doen ze dat wel, dan hebben ze waarschijnlijk effecten op het woon-werkverkeer. Daarom verdienen deze ontwikkelingen enige prioriteit vanuit mobiliteitsperspectief.

Groep 3: De andere geanalyseerde ontwikkelingen in dit onderzoek hebben naar verwachting minder effect op het woon-werkverkeer, of doen zich de komende tien jaar slechts in beperkte mate voor. Deze ontwikkelingen hebben dan ook minder prioriteit nodig vanuit mobiliteitsperspectief.

Het KiM voerde dit onderzoek uit op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Zicht op ontwikkelingen op de arbeids- of woningmarkt kan helpen om vanuit mobiliteitsbeleid vroegtijdig te kunnen anticiperen op mogelijke ongewenste effecten. Daarnaast kunnen verkeersmodellen verder geoptimaliseerd worden. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van interviews met experts en een analyse van de literatuur op dit gebied.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.207)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (829)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (235)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.326)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.458)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.450)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino
  • Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon
  • Regioplan Windenergie: Windenergie in Flevoland by Provincie Flevoland
  • Is Het Nou Groene Stroom Of Niet?: Echt Groene stroom Uit Nederland by Greenchoice
  • Zonnepark Vloeivelden Hollandia Met 300.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Lentebier Festival Utrecht Op Utrechts Ledig Erf: Kleiner, Duurzamer, Intiemer
  • G-Star RAW Launches Cradle to Cradle Gold Certified Icons Range
  • Beluga Denim: C&A Launches World’s First Platinum Certified Cradle to Cradle Denim Fabric
  • Benutting Multimodale Achterlandknooppunten: Vraag En Aanbod Van Containeroverslag
  • 100% Circulair In Noord-Nederland by Provincies Drenthe, Groningen En Friesland
  • Zomerbad Peize Aardgasloos En Energieneutraal: Zonnepark Met 400 Zonnepanelen
  • Zonnedijk Slaperdijk Eemshaven Groningen: Vijf Kilometer Met 17.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • De Elektrische Volkswagen ID. 4 SUV: De Eerste VW SUV Met Een Bereik Van 500 Kilometer
  • Aanpak Asbestdaken Krijgt Vervolg Met Asbestfonds Voor Leningen Om Asbest Te Verwijderen
  • De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
  • De Elektrische Renault EZ-MORPHOZ: Shape-Shifting Electric Crossover Of The Future by Renault
  • Nationale Week Zonder Vlees 2020: Doe Mee En Eet Een Week Geen Vlees – Gratis Magazine
  • Aandeel Duurzame Energieopwekking Boven 10 Procent In Februari 2020 by Energieopwek NL
  • Rookmelders Redden Levens: Rookmelder Vanaf 1 juli 2022 Verplicht In Alle Huizen
  • Gratis Openbaar Vervoer In Groothertogdom Luxemburg: Gratis Bus, Tram En Trein 1 Maart 2020
  • Links

    Milieunet op..