Monitoring Vrachtwagenheffing: Een Breed Perspectief Op Effecten by KiM
Geschreven op 20-8-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVHet KiM beschrijft in de studie Monitoring van de vrachtwagenheffing: een breed perspectief op effecten hoe de effecten van een vrachtwagenheffing kunnen worden gemeten.
Dat is gedaan door mogelijkheden van het gebruik van (openbare) data in kaart te brengen. Het KiM schreef dit rapport voor de Programmadirectie Vrachtwagenheffing van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De studie helpt beleidsmakers om keuzes te maken bij het monitoren van de effecten van de vrachtwagenheffing.
Het uitgangspunt van de studie is om de effecten op vervoer, verkeer, leefomgeving, economie en concurrentiepositie goed te kunnen monitoren met een zo gering mogelijke inspanning. Het KiM heeft daarbij de potentie van openbare data, zoals van het CBS, in kaart gebracht. Dit soort data zijn niet voor alle relevante effecten beschikbaar. De vraag is dan of er extra gegevens moeten worden verzameld.
Om beleidsmakers te helpen bij deze keuze komt de studie met een aantal checkvragen:
Is er een wettelijke verplichting om een bepaald effect in kaart te brengen? Wat is de verwachte grootte van het effect? Wat is de verwachte maatschappelijke aandacht voor het effect? Welke data zijn beschikbaar om een effect te meten en zijn die data (openbaar) beschikbaar? In hoeverre zijn gegevensverzameling en analyse mogelijk binnen redelijke tijd en kosten, mede in het licht van de omvang van het te verwachten effect?
De studie beschrijft een groslijst van te monitoren indicatoren op basis van openbare data. De groslijst stelt beleid en politiek in staat om een keuze te maken in de te meten effecten, om zo te bepalen of die effecten zich wel of niet conform de verwachtingen ontwikkelen. Over de vraag of effecten gewenst of ongewenst zijn, spreekt het KiM zich niet uit. Ook de vraag welke grenswaarden moeten worden aangehouden om vast te stellen dat effecten inderdaad ongewenst zijn, wordt niet behandeld.
Uit de studie komen een enkele dilemma’s naar voren:
Het leggen van een oorzakelijke relatie tussen de vrachtwagenheffing en de geobserveerde verandering van de indicator is in de praktijk lastig. Dit komt doordat verschillende factoren samen zorgen voor een bepaald gemeten effect. Toch betekent dit niet dat monitoring op voorhand overbodig is. Door te monitoren ben je bijvoorbeeld voorbereid op ontwikkelingen en vragen over effecten of vermeende effecten.
Vrachtwagens beschikken straks over on board units (OBU)/registratiekastjes die de afgelegde afstand registeren. Dit is nodig om het heffingsbedrag te bepalen. De OBU’s leveren een potentieel waardevolle bron op voor het meten van allerlei effecten. Binnen het ministerie van IenW wordt nagedacht in hoeverre geanonimiseerde OBU-data voor monitoringsdoeleinden kunnen worden gebruikt.
De ideale monitoringsduur is niet eenvoudig te bepalen. Dit wordt bepaald door formele verplichtingen maar ook door wanneer effecten in de praktijk zijn uitgekristalliseerd. Dit verschilt per type effect.
Het KiM legt met deze studie de basis voor een adequate monitoring van de vrachtwagenheffing. Dit kan ook een standaard zetten voor het monitoren van andere grote toekomstige beleidsmaatregelen.
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim
Toets Economische Effecten PlanMER Luchtvaartnota 2019 by KiM
Openbaar Vervoer En De Coronacrisis: Blijvend Effect Op Openbaar Vervoer Gebruik by KiM
Kenmerken Veelbelovende Ketens: Inzichten Voor Stimuleren Ketenmobiliteit in Nederland by KiM
Met De Stroom Mee: Het Stimuleren Van Elektrisch Rijden In Nederland En EV-Feiten by KiM