Anders Bekeken

Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal gereisde kilometers met de trein af met 1,3 procent.

Voor bus, tram en metro is dat 1 procent, verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer’.

Het KiM onderzocht het effect van BTW-verhogingen op de te verwachten vervoersstromen in het personenvervoer, op verzoek van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De voorgenomen BTW-maatregel is onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen voor hervorming van het belastingstelsel van het kabinet-Rutte III.

Het KiM onderzocht de effecten van een BTW-verhoging van 6 naar 9 procent voor diverse vormen van vervoer. De verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9 procent komt neer op 2,8 procent hogere gebruikskosten voor de trein. De prijselasticiteit voor de vraag naar treinvervoer in Nederland (in reizigerskilometers) is -0,45. De verwachting is dat de prijsverhoging ertoe leidt dat reizigers 1,3 procent minder treinkilometers gaan reizen.
De prijselasticiteit voor trein, bus, tram en metrovervoer is -0,36 procent. Hier neemt het aantal reizigerskilometers naar verwachting met 1 procent af. Uiteraard zijn deze elasticiteiten omgeven met onzekerheden.

De genoemde percentages betreffen het te verwachten geïsoleerde effect van de BTW-maatregel op de verandering in het aantal reizigerskilometers. In de praktijk is de ontwikkeling van het ov-gebruik afhankelijk van tal van factoren, waaronder de snelheid waarmee verschillende groepen reizigers hun gedrag kunnen aanpassen.

De KiM-publicatie Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer gaat ook in op de effecten op andere personenvervoerdiensten: de vraag naar straattaxivervoer en de Waddenveren. Een kwalitatieve analyse duidt erop dat voor deze typen vervoer de vraag beduidend minder dan evenredig afneemt met de stijging van de kosten voor het gebruik ervan (sterk prijsinelastisch). Redenen zijn dat voor dit vervoer minder alternatieven voor handen zijn, een groot deel van reizigers dit vervoer incidenteel gebruikt en de kosten dan een marginaal aandeel vormen in de totale kosten van de activiteit.

Zie ook: Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM –Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.165)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Links

    Milieunet op..