Anders Bekeken

Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM

Geschreven op 17-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In principe biedt Mobility-as-a-Service (MaaS) voldoende toegevoegde waarde om bepaalde groepen reizigers aan zich te binden, maar het is onzeker of MaaS in de dagelijkse praktijk leidt tot gedragsverandering.

Dat is de hoofdconclusie van de KiM-brochure Meer zicht op MaaS.

De brochure van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vat de eerste resultaten samen van het KiM onderzoek naar de vraag: ‘Welke gevolgen kan Mobility-as-a-Service hebben op de reisvoorkeuren en het reisgedrag van Nederlanders?’. De brochure is gebaseerd op uitgebreid (inter)nationaal literatuuronderzoek door het KiM en gesprekken met diverse focusgroepen: bewoners van een grote en middelgrote stad en van het platteland.

Het is aannemelijk dat vooral jongvolwassenen in grote steden de ‘early adopters’ van MaaS zullen zijn. MaaS zal aanvankelijk vooral worden gebruikt voor incidentele verplaatsingen in de vrije tijd. Het is vooralsnog onzeker of MaaS in de dagelijkse praktijk ook daadwerkelijk tot gedragsverandering zal leiden en in welke mate.

Veel lijkt af te hangen van de manier waarop MaaS wordt vormgegeven, het precieze aanbod, de randvoorwaarden waaraan is voldaan en de toegevoegde waarde ten opzichte van huidige vervoersmogelijkheden. Het is onwaarschijnlijk dat MaaS binnen enkele jaren tot forse verschuivingen in de dagelijkse mobiliteit zal leiden en tot een vermindering van bezit en gebruik van de privéauto.

Wil MaaS een succes worden dan moet het in ieder geval autonomie en flexibiliteit bieden, betrouwbaar zijn en idealiter altijd en overal beschikbaar zijn. MaaS moet ook toegevoegde waarde bieden ten opzichte van de bestaande situatie. Vier toegevoegde waarden (vier c’s) lijken hierbij van belang: het bieden van kostenvoordelen (costs), meer gemak (convenience), meer keuzevrijheid (choice freedom) en maatwerk (customisation).

Deze resultaten zijn onderdeel van een uitgebreid en langer lopend KiM-onderzoeksprogramma naar MaaS, in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgonderzoek zal inzicht geven in de effecten van MaaS op voorkeuren en gedrag van verschillende bevolkingsgroepen. Deze onderzoeksresultaten worden verwacht in 2019.

Zie ook: Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM –Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiMMobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 november 2018 om 14:56 | Permalink

    Het MaaS Congres by VerkeersNet: Mobility-as-a-Service

    Op dinsdag 12 februari 2019 organiseert VerkeersNet de tweede editie van het MaaS Congres.

    Inmiddels ziet bijna iedereen in dat het innovatieve mobiliteitsconcept MaaS de toekomst is.

    Overal klinken lovende woorden, en er worden ook stappen gezet, maar er is vooral nog heel veel werk aan de winkel.

    Het MaaS Congres 2019 gaat verder waar de succesvolle 2018-editie eindigde.

    Doel is om voorbij de intentie te gaan en écht stappen mogelijk te maken.

    Tijdens het MaaS Congres delen meer dan dertig sprekers hun visie op MaaS-ontwikkelingen anno 2019. Ook zijn er stands van partijen die met MaaS werken te bezoeken. Het MaaS Congres is de plek voor concessieverleners, vervoerders, politici, toeleveranciers, adviesbureaus en mobiliteitsdeskundigen bij de landelijke, regionale of lokale overheid, om: Op de hoogte gehouden te worden over de laatste ontwikkelingen; Actief mee te denken; Te netwerken.

  2. Erik van Erne zegt:

    21 december 2018 om 13:19 | Permalink

    Grote Belangstelling Marktpartijen Voor Deelname aan Mobility as a Service (MaaS)

    De belangstelling voor de zeven Mobility as a Service (MaaS) pilots van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is groot. Er hebben zich 41 partijen ingeschreven voor de overkoepelende Raamovereenkomst. Na de beoordeling zijn 24 partijen toegelaten, die zich nu kunnen inschrijven op de regionale pilots. Doel van het MaaS-project is dat reizigers in de toekomst hun reis volledig digitaal plannen, boeken en betalen met alle vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld de deelauto, deelfiets, (water)taxi, bus, metro en trein.

    Om inzicht te krijgen in de effecten en werking van MaaS is gekozen voor zeven pilots die landelijk uit te rollen zijn. Samen met vervoerders, marktpartijen en overheden wordt ervaring opgedaan. De pilots zullen starten in de regio’s: Amsterdam, Utrecht-Leidsche Rijn, Twente, Rotterdam-Den Haag, Eindhoven, Groningen-Drenthe en Limburg.

    De aanmoedigingssubsidie van in totaal 20 miljoen euro geldt voor 2 à 3 jaar. De cofinanciering van Rijk en regio is bedoeld om de private bedrijven bij onder meer de ontwikkeling van apps een duwtje in de rug te geven. De aanbestedingen voor de eerste pilots in Amsterdam en Rotterdam-Den Haag zullen begin 2019 van start gaan. De andere pilots zullen in de maanden erna volgen.

  3. Erik van Erne zegt:

    30 juli 2019 om 14:26 | Permalink

    Mobility as a Service (MaaS) by Provincie Noord-Brabant

    Minder verkeersoverlast in de wijk, minder geparkeerde auto’s en gestalde fietsen in de straat en toch volop mobiliteit voor de bewoners. Met mobiliteit als dienst (MaaS) kies en betaal je alleen op het moment dat je vervoer gebruikt.

  4. Erik van Erne zegt:

    6 augustus 2019 om 15:48 | Permalink

    Mobility as a Service (MaaS) by Over Morgen

    Een duurzame leefwereld waarmaken. Jef Heyse van Radiuz werkt samen met Edvard Hendriksen van Over Morgen aan de ontwikkeling van Mobility as a Service (MaaS).

  5. Erik van Erne zegt:

    19 september 2019 om 17:44 | Permalink

    MaaS Congres België 2019

    Om Mobility as a Service kan eigenlijk niemand meer heen. Er komen steeds meer apps waarmee gebruikers ritten met tal van vervoersmiddelen kunnen plannen en betalen. En steeds meer overheden experimenteren op grote of kleine schaal met het nieuwe mobiliteitsconcept.

    Maar om grootschalige toepassing mogelijk te maken, moeten nog flink wat vragen beantwoord worden. Bijvoorbeeld wie de kar trekt, hoe data delen tot ‘the greatest good for the greatest number’ leidt en hoe de consument daadwerkelijk anders gaat reizen. Over al deze vragen gaat het MaaS Congres België, op 26 november in AMUZ in Antwerpen. Deze dag krijgt u inzicht in ontwikkelingen, gevolgen voor de sector en kansen voor uw organisatie.

    Nauw bij het onderwerp betrokken sprekers belichten het onderwerp van verschillende kanten. Zij bespreken onder meer de volgende thema’s: Lessen uit de praktijk: wat is er bereikt? Wie neemt de leiding: markt, overheid of een trusted third party? Hoe wordt het delen van data gestimuleerd en gereguleerd? Ieder z’n eigen app v.s. één app met een totaalaanbod? Hoe is de reiziger te motiveren om anders te reizen? Welke nieuwe betaalvormen komen eraan?

    De organisatie van de dag is in handen van de vakbladen VerkeersNet.nl, OVPro.nl en TaxiPro.nl. De Stad Antwerpen is gastheer. Tot de doelgroep behoren concessieverleners, vervoerders, service providers, leasemaatschappijen, politici, toeleveranciers en mobiliteitsdeskundigen bij adviesbureaus, de landelijke, regionale of lokale overheid. Het MaaS Congres België volgt op twee eerdere succesvolle congressen in Nederland.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (655)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (178)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.355)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Park 20|20: Het Kleurrijke Cradle to Cradle ANWB Hoofdkantoor En Fox Theater
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw
  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Links

    Milieunet op..