Anders Bekeken

Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM

Geschreven op 17-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In principe biedt Mobility-as-a-Service (MaaS) voldoende toegevoegde waarde om bepaalde groepen reizigers aan zich te binden, maar het is onzeker of MaaS in de dagelijkse praktijk leidt tot gedragsverandering.

Dat is de hoofdconclusie van de KiM-brochure Meer zicht op MaaS.

De brochure van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vat de eerste resultaten samen van het KiM onderzoek naar de vraag: ‘Welke gevolgen kan Mobility-as-a-Service hebben op de reisvoorkeuren en het reisgedrag van Nederlanders?’. De brochure is gebaseerd op uitgebreid (inter)nationaal literatuuronderzoek door het KiM en gesprekken met diverse focusgroepen: bewoners van een grote en middelgrote stad en van het platteland.

Het is aannemelijk dat vooral jongvolwassenen in grote steden de ‘early adopters’ van MaaS zullen zijn. MaaS zal aanvankelijk vooral worden gebruikt voor incidentele verplaatsingen in de vrije tijd. Het is vooralsnog onzeker of MaaS in de dagelijkse praktijk ook daadwerkelijk tot gedragsverandering zal leiden en in welke mate.

Veel lijkt af te hangen van de manier waarop MaaS wordt vormgegeven, het precieze aanbod, de randvoorwaarden waaraan is voldaan en de toegevoegde waarde ten opzichte van huidige vervoersmogelijkheden. Het is onwaarschijnlijk dat MaaS binnen enkele jaren tot forse verschuivingen in de dagelijkse mobiliteit zal leiden en tot een vermindering van bezit en gebruik van de privéauto.

Wil MaaS een succes worden dan moet het in ieder geval autonomie en flexibiliteit bieden, betrouwbaar zijn en idealiter altijd en overal beschikbaar zijn. MaaS moet ook toegevoegde waarde bieden ten opzichte van de bestaande situatie. Vier toegevoegde waarden (vier c’s) lijken hierbij van belang: het bieden van kostenvoordelen (costs), meer gemak (convenience), meer keuzevrijheid (choice freedom) en maatwerk (customisation).

Deze resultaten zijn onderdeel van een uitgebreid en langer lopend KiM-onderzoeksprogramma naar MaaS, in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgonderzoek zal inzicht geven in de effecten van MaaS op voorkeuren en gedrag van verschillende bevolkingsgroepen. Deze onderzoeksresultaten worden verwacht in 2019.

Zie ook: Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM –Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 november 2018 om 14:56 | Permalink

    Het MaaS Congres by VerkeersNet: Mobility-as-a-Service

    Op dinsdag 12 februari 2019 organiseert VerkeersNet de tweede editie van het MaaS Congres.

    Inmiddels ziet bijna iedereen in dat het innovatieve mobiliteitsconcept MaaS de toekomst is.

    Overal klinken lovende woorden, en er worden ook stappen gezet, maar er is vooral nog heel veel werk aan de winkel.

    Het MaaS Congres 2019 gaat verder waar de succesvolle 2018-editie eindigde.

    Doel is om voorbij de intentie te gaan en écht stappen mogelijk te maken.

    Tijdens het MaaS Congres delen meer dan dertig sprekers hun visie op MaaS-ontwikkelingen anno 2019. Ook zijn er stands van partijen die met MaaS werken te bezoeken. Het MaaS Congres is de plek voor concessieverleners, vervoerders, politici, toeleveranciers, adviesbureaus en mobiliteitsdeskundigen bij de landelijke, regionale of lokale overheid, om: Op de hoogte gehouden te worden over de laatste ontwikkelingen; Actief mee te denken; Te netwerken.

  2. Erik van Erne zegt:

    21 december 2018 om 13:19 | Permalink

    Grote Belangstelling Marktpartijen Voor Deelname aan Mobility as a Service (MaaS)

    De belangstelling voor de zeven Mobility as a Service (MaaS) pilots van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is groot. Er hebben zich 41 partijen ingeschreven voor de overkoepelende Raamovereenkomst. Na de beoordeling zijn 24 partijen toegelaten, die zich nu kunnen inschrijven op de regionale pilots. Doel van het MaaS-project is dat reizigers in de toekomst hun reis volledig digitaal plannen, boeken en betalen met alle vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld de deelauto, deelfiets, (water)taxi, bus, metro en trein.

    Om inzicht te krijgen in de effecten en werking van MaaS is gekozen voor zeven pilots die landelijk uit te rollen zijn. Samen met vervoerders, marktpartijen en overheden wordt ervaring opgedaan. De pilots zullen starten in de regio’s: Amsterdam, Utrecht-Leidsche Rijn, Twente, Rotterdam-Den Haag, Eindhoven, Groningen-Drenthe en Limburg.

    De aanmoedigingssubsidie van in totaal 20 miljoen euro geldt voor 2 à 3 jaar. De cofinanciering van Rijk en regio is bedoeld om de private bedrijven bij onder meer de ontwikkeling van apps een duwtje in de rug te geven. De aanbestedingen voor de eerste pilots in Amsterdam en Rotterdam-Den Haag zullen begin 2019 van start gaan. De andere pilots zullen in de maanden erna volgen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (626)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (148)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (725)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.268)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Londen Bestelt 20 Elektrische Streetdeck Fuell Cell Double Decker Bussen by TfL
  • Groepsaankoop Herbruikbare Bekers: Inschrijven Tot En Met 30 Juni 2019 by Herne Rabarber’t
  • Gemeente Zoeterwoude Start Boerenkaas Fietsroute: Ontdek Zouterwoude
  • De Elektrische Opel Corsa-e (Zesde Generatie Corsa) Met Een Actieradius Van 330 Km by Opel
  • De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km
  • Busmaatschappij Nobina Uit Zweden Bestelt 20 Extra Elektrische Bussen by BYD
  • Vijftien Elektrische Bussen Voor TUBASA In Badajoz, Spanje by BYD
  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Links

    Milieunet op..