google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM

Geschreven op 13-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het aantal snorfietsen in Nederland groeide van ongeveer 300.000 (2007) naar circa 700.000 (2017). De benzine-snorfietsen veroorzaken veel geluidsoverlast en luchtvervuiling. Wat als ze moeten verdwijnen?

Snorfietsers verkiezen nu de (elektrische) fiets en/of het openbaar vervoer boven de elektrische snorfiets.

Die kan een aantrekkelijker alternatief worden door regelgeving (milieuzones), subsidies en door inspelen op psychologische en sociale processen, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Schoon, stil en snel. (PDF).

Vooral ouderen bezitten een snorfiets. In 2017 is 46 procent van de snorfietsbezitters 50 jaar of ouder. Het aantal ouderen dat een snorfiets bezit is de laatste jaren gegroeid, terwijl bij jongeren (16-20 jaar) het snorfietsbezit vrijwel constant is gebleven. De snorfiets wordt vooral gebruikt voor recreatief en woon-werkverkeer. Het gaat daarbij veelal om korte ritten.

Of de bezitters van snorfietsen met een verbrandingsmotor hun vervoermiddel zullen inruilen voor een (elektrische) fiets, (elektrische) brommer of elektrische snorfiets, auto of openbaar vervoer, is afhankelijk van verschillende gedragsfactoren: De meeste eigenaren zijn tevreden met hun huidige benzine-snorfiets (57 procent) en in hun ogen is de elektrische snorfiets nog geen volwaardig alternatief. Zo heeft de huidige elektrische snorfiets vergeleken met een benzine-snorfiets een hogere aanschafprijs en een beperktere actieradius. Veel snorfietsers zijn nog niet bekend met het elektrische alternatief en hebben er geen gebruikservaring mee. Veel snorfietsbezitters vinden een schoner milieu weliswaar belangrijk, maar vertalen dit vermoedelijk niet in ander (aankoop) gedrag. Een beroep op ‘het milieu’ zal naar verwachting slechts een kleine groep doen overstappen op schone alternatieven. De ‘early adopters’ kunnen elektrische scooters op basis van eigen ervaringen geloofwaardig promoten. Het aantal mensen dat een elektrische snorfiets bezit is echter nog klein (6 procent van alle snorfietsen). Mensen zijn geen puur rationele actoren (rationele ‘rekenaars’) en zullen meer gericht zijn op lage aanschafkosten (kenmerkend voor de benzine-snorfiets) en minder aandacht hebben voor lage gebruikskosten (kenmerkend voor de elektrische snorfiets).

Wil de elektrische snorfiets een aantrekkelijk alternatief worden, dan is ondersteuning met beleidsmaatregelen noodzakelijk. Deze maatregelen kunnen liggen op het terrein van regelgeving (milieuzones) en subsidies, maar ook door het inspelen op psychologische en sociale processen.

Zie ook: Minder Vervuilende Brom- en Snorfietsen in Amsterdam

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (695)
  • Agenda (3.347)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (888)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (526)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.435)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.680)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (328)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.721)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (757)
  • MVO (113)
  • Natuur (786)
  • Nederland (39)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.651)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Windpark Eemshaven-West: 16 Windturbines In Vier Rijen En Twee Dorpsmolens by Vattenfall
  • Recycling Doen We Met Z’n Allen
  • Masterly The Hague: Jurk van Gerecyclede PET-flessen by Michael Barnaart van Bergen
  • Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL): Nieuwe Natuur In Friesland
  • Benut Het Potentieel Van Oceanen En Zeeën: Genoeg Energie Voor Hele Wereldbevolking
  • Opzoomer Mee: Ruim Duizend Straten In Rotterdam Groener Gemaakt Door Bewoners
  • De Groene Zone In De Regio Zuidoost Brabant: Zonder Financiële Investering Zonnepanelen Plaatsen
  • Rioolwaterzuivering (RWZI) Kortenoord Nieuwerkerk aan den IJssel Met 1.800 Zonnepanelen
  • Bedrijven Investeerden In 2020 Ruim 2 Miljard Euro In Milieu
  • Ecobrush En Brushkeeper: Een Duurzame Verfkwast Met Houder
  • Coldplay Low Carbon World Tour 2022: Planting Trees – Kinetic Dancefloor – No Single Use Plastics
  • Eerste Elektrische Auto’s by Foxconn: Foxconn Model C, Foxconn Model E, Foxconn Model T Bus
  • Internationaal Energie Agentschap: Sneller Stoppen Met Kolen Om Klimaatdoelen Te Halen by IEA
  • VN Directeur-Generaal Antonio Guterres: Klimaatdoelen Scheepsvaart En Luchtvaart Aanscherpen
  • Position Paper Duurzaam Verpakken: Uitgangspunten Voor Duurzaam Verpakkingsproces by CBL
  • Wind Europe 2022 In Bilbao, Spain: Anual Event 2022 by WindEurope
  • Piepschuim In De Ban: Mycelium Mushroom Packing, Een Duurzaam Alternatief by Grown.Bio
  • Vier Handige Duurzame Apps Voor Een Duurzamer Leven
  • De Elektrische Xiaomi Mi Electric Car M1: De Elektrische Auto by Xiaomi Komt Eraan In 2024
  • Rotterdam Zet Door: Transformatiecongres Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..