Anders Bekeken

Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM

Geschreven op 13-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het aantal snorfietsen in Nederland groeide van ongeveer 300.000 (2007) naar circa 700.000 (2017). De benzine-snorfietsen veroorzaken veel geluidsoverlast en luchtvervuiling. Wat als ze moeten verdwijnen?

Snorfietsers verkiezen nu de (elektrische) fiets en/of het openbaar vervoer boven de elektrische snorfiets.

Die kan een aantrekkelijker alternatief worden door regelgeving (milieuzones), subsidies en door inspelen op psychologische en sociale processen, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Schoon, stil en snel. (PDF).

Vooral ouderen bezitten een snorfiets. In 2017 is 46 procent van de snorfietsbezitters 50 jaar of ouder. Het aantal ouderen dat een snorfiets bezit is de laatste jaren gegroeid, terwijl bij jongeren (16-20 jaar) het snorfietsbezit vrijwel constant is gebleven. De snorfiets wordt vooral gebruikt voor recreatief en woon-werkverkeer. Het gaat daarbij veelal om korte ritten.

Of de bezitters van snorfietsen met een verbrandingsmotor hun vervoermiddel zullen inruilen voor een (elektrische) fiets, (elektrische) brommer of elektrische snorfiets, auto of openbaar vervoer, is afhankelijk van verschillende gedragsfactoren: De meeste eigenaren zijn tevreden met hun huidige benzine-snorfiets (57 procent) en in hun ogen is de elektrische snorfiets nog geen volwaardig alternatief. Zo heeft de huidige elektrische snorfiets vergeleken met een benzine-snorfiets een hogere aanschafprijs en een beperktere actieradius. Veel snorfietsers zijn nog niet bekend met het elektrische alternatief en hebben er geen gebruikservaring mee. Veel snorfietsbezitters vinden een schoner milieu weliswaar belangrijk, maar vertalen dit vermoedelijk niet in ander (aankoop) gedrag. Een beroep op ‘het milieu’ zal naar verwachting slechts een kleine groep doen overstappen op schone alternatieven. De ‘early adopters’ kunnen elektrische scooters op basis van eigen ervaringen geloofwaardig promoten. Het aantal mensen dat een elektrische snorfiets bezit is echter nog klein (6 procent van alle snorfietsen). Mensen zijn geen puur rationele actoren (rationele ‘rekenaars’) en zullen meer gericht zijn op lage aanschafkosten (kenmerkend voor de benzine-snorfiets) en minder aandacht hebben voor lage gebruikskosten (kenmerkend voor de elektrische snorfiets).

Wil de elektrische snorfiets een aantrekkelijk alternatief worden, dan is ondersteuning met beleidsmaatregelen noodzakelijk. Deze maatregelen kunnen liggen op het terrein van regelgeving (milieuzones) en subsidies, maar ook door het inspelen op psychologische en sociale processen.

Zie ook: Minder Vervuilende Brom- en Snorfietsen in Amsterdam

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.161)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.302)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.397)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.667)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (739)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (222)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.374)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief
  • BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel
  • Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen
  • Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel
  • Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L
  • Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel
  • Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam
  • Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri
  • Negen Grootste Afnemers Van Laagcalorisch Gas Gaan Uiterlijk In 2022 Van Laagcalorisch Gas Af
  • Meer Milieuwinst Met Recycling #Hoedan: Recyling Verbeteren In Nederland by CPB
  • BiWa: The Bike Washing Machine Encourages You to Conserve Energy And Get Fit
  • Duitse Subsidie Voor Elektrische Auto’s Omhoog: Op Weg Naar 10 Miljoen Elektrische Auto’s
  • Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
  • Meeste Afval En Hergebruik Van Materialen In Bouwsector by CBS
  • Duurzame Groene StadsOase Spinozahof In Stationsbuurt Den Haag Voorzien Van Zonnepanelen
  • Gemeente Utrecht Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice
  • HEMA Start Verkoop Milieuvriendelijke Biobased Speelgoedlijn by BiOBUDDi
  • Vlaamse Regering Wil Meer Windenergie En Zonne-energie Met Minder Subsidie
  • Links

    Milieunet op..