De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVVan alle vervoerwijzen is de fietser het meest gevoelig voor het weer, zo blijkt uit een literatuuronderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Uitwisseling tussen vervoerwijzen door veranderende weersomstandigheden gebeurt vooral tussen auto en fiets.
De invloed van het weer op mobiliteit verschilt tussen stedelijk en landelijk gebied, tussen leeftijdsgroepen, en tussen verplaatsingsmotieven.
Deze literatuurstudie is op verzoek van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd.
Kennis over de invloed van het weer op de personenmobiliteit is relevant voor het beleid omdat extreem weer vaker optreedt en klimaatverandering op langere termijn tot een verandering van weerspatronen kan leiden.
Op bepaalde plekken in het mobiliteitssysteem kan daardoor (extra) druk op de capaciteit ontstaan terwijl capaciteit op andere plekken mogelijk onderbenut blijft.
Uit de literatuur blijkt dat zonnig en droog weer gunstig is voor het gebruik van de actieve vervoerwijzen. Bij regenachtig en winderig weer worden de auto en het openbaar vervoer juist meer gebruikt. Van alle vervoerwijzen blijkt de fietser het meest gevoelig te zijn voor het weer. Uitwisseling tussen vervoerwijzen als gevolg van veranderend weer gebeurt vooral tussen auto en fiets. Het effect van weer op mobiliteit verschilt tussen stedelijk en landelijk gebied, tussen leeftijdsgroepen, en tussen verplaatsingsmotieven.
De aangrijpingspunten voor het beleid kunnen grofweg worden ingedeeld in drie categorieën. Ten eerste kan door aanpassingen aan infrastructuur en gebouwen de reiziger die is blootgesteld aan het weer beter worden beschermd. Voorbeelden zijn het plaatsen van overkappingen of schermen en bomen langs fiets- en wandelroutes en het creëren van voldoende beschutting bij wachtruimtes voor het ov. Een tweede optie is het beïnvloeden van de attitude van de reiziger.
Hier kan worden gedacht aan campagnes of subsidies gericht op het blijven gebruiken van de actieve vervoerwijzen, ook bij onaantrekkelijk weer. Tenslotte kunnen verbeteringen in transportmodellen helpen om de dagelijkse mobiliteit beter te voorspellen. Met behulp van de uitkomsten van deze modellen kunnen ov-diensten hun capaciteit wellicht aanpassen aan het effect van het weer op het ov-gebruik (dimensioneren).
Zie ook: Echt! Het Regent Bijna Nooit! Dus Ga Toch Fietsen by Gerard Poels - Met belgerinkel naar de Winkel – Ik Kyoto – Varieer in het woon-werk verkeer – Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? Fietsen Is Goed voor het Milieu en Gezond – Fietsnelwegen in Nederland: Non stop op de fiets naar de binnenstad – Op de fiets door Afrika – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: Fietsgeluk en De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM