Anders Bekeken

Groene Vent Zoekt Groen Event en de GroeneVentscan: Wie Wint de GroeneVent Award 2018

Geschreven op 20-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Evenementen Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Groene Vent zoekt Groen EventOrganiseert u een evenement en wilt u nagaan of u goed bezig bent op het vlak van duurzaamheid? De gratis GroeneVentscan op de OVAM-website maakt een doorlichting van de afval- en milieudruk van festivals, indoor evenementen, sportmanifestaties, parkfeesten, stadsfestivals, fuiven, stoeten, processies en markten.

Vink aan welke maatregelen u op uw event neemt in verband met afval, energie, catering, ruimtegebruik, mobiliteit en materialengebruik. De GroeneVentscan geeft u dan een doel- en resultatenrapport met scores en tips om uw event te vergroenen en te besparen op uw uitgaven.

De wegwijzer cateringmateriaal helpt u bijvoorbeeld de juiste drankbekers en bordjes te kiezen. En de mobiwijzer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde toont hoe niet-autogebruikers uw event vlot kunnen bereiken. Uw score krijgt ook een visuele voorstelling met een scanroos, die u kunt delen via de sociale media. Dan ziet de buitenwereld dat u aandacht besteedt aan duurzaamheid. OVAM biedt ook nog wat tips voor uw event.

Op het einde van de GroeneVentscan kunt u ook aanvinken dat u meedingt naar de GroeneVent Award. De jury baseert zich op uw scores en houdt rekening met uw inspanningen en die van uw bezoekers. De winnende organisator van een klein evenement (500 tot 3000 bezoekers) krijgt 1000 euro, die van het duurzaamste middelgrote evenement (3000 tot 15 000 bezoekers) 3000 euro, die van het groenste grote evenement (meer dan 15 000 bezoekers) 6000 euro.

Bezoek de gratis GroeneVentscan en dien tegelijk uw kandidatuur in voor de GroeneVent Award. Doe het voor 30 september.

De winnaars van de GroeneVent Awards 2017 waren: In de categorie meer dan 15000 bezoekers gging de Groen Vent Award 2017 naar Dranouter. Al vele jaren toont Dranouter dat grootschaligheid toch kan verzoend worden met duurzaamheid. Via samenwerking met plaatselijke verenigingen en ngo’s is Dranouter een gebeuren waarop iedereen welkom is en waar gans de buurt bij betrokken wordt. Elk jaar slagen ze er weer in met nieuwe ideeën voor de dag te komen. Deze editie zorgde een mobiel rietveld voor een deel van de waterzuivering. Een proefinstallatie van de UGent zette urine om in drinkbaar water en recupereerde waardevolle nutriënten – Bij elke communicatie wordt de kans gegrepen om het over duurzaamheid te hebben. De andere genomineerden in deze categorie waren Crammerock (Stekene) en Sfinks (Boechout).

De OVAM GroeneVent Award 2017 in de categorie tussen 3000 en 15000 bezoekers gging naar MiraMiro. MiraMiro vindt plaats tijdens de Gentse Feesten op de prachtige site van de vroegere Sint-Baafsabdij. Vanaf 2008 vergroenden ze stapje bij stapje hun werking. Dit leidde dit jaar tot een zeer duurzame editie waar je werkelijk van de grond kon eten. De communicatie over hun milieubeleid naar de artiesten, bezoekers, en zelfs naar de voorbijgangers, was uitstekend. De jury wist daarnaast te appreciëren hoe de organisatie de lokale, hoofdzakelijk allochtone bevolking, wist te betrekken bij de organisatie van het festival.  De andere genomineerden in deze categorie waren Cactus festival (Brugge) en De Internationale 2-daagse van Vlaanderen (Blankenberge).

In dezelfde categorie werd ook een Liftetime Achievement Award aan Hardcore Festival Ieperfest uitgereikt. Ieperfest viel in het verleden al enkele keren in de prijzen maar ondanks alle doorgedreven duurzaamheidsmaatregelen die je op hun festival aan den lijve kunt ondervinden blijven ze nog steeds jaar na jaar zoeken naar verbetering en staan ze open voor vernieuwing. Bovendien zijn ze de voorbije jaren uitgegroeid tot een ware ambassadeur die geen moment onbenut laat om hun ervaringen te delen met collega’s en concurrenten.

In de categorie minder dan 3000 bezoekers behaalden twee evenementen een ex aequo. De GroeneVent Award 2017 gaat naar Chap’eau en Thé Dansant. Chap’eau vindt elk jaar op een andere locatie plaats en dat stelt de organisatoren voor een boel logistieke uitdagingen om milieu en duurzaamheid te laten zegevieren. Toch slagen zij daar elk jaar opnieuw wonderwel in. De jury heeft de sensibiliseringsinitiatieven van Chapeau enorm weten te appreciëren: de educatieve workshops, de infoborden, … kortom de totaalaanpak.

Thé Dansant is een dance-event dat 5 maal per jaar georganiseerd wordt op een unieke locatie: van een zandgroeve tot een leegstaande kloosterruïne, …vervelen doet de locatie nooit. Al in de aankondigende facebook-communicatie wordt de klemtoon heel sterk op het milieu gelegd. Die unieke locaties zijn soms erg moeilijk te bereiken, maar ook daar wordt een mouw aangepast. Via pendelparkings met shuttledienst, partybussen en beloningen voor fietsers werd de mobiliteit toch in uitstekende banen geleid. De andere genomineerden in deze categorie waren Irie Vibes Roots Festival (Kortemark), Quondam (Berlaar), Kleinhouse (Antwerpen) en Release (Borgloon).

Zie ook: De OVAM GroeneVent Awards 2015: De Groenste Festivals van Vlaanderen – Groene Vent Zoekt Groen Event: Mano Mundo 2010 De Schorre, Boom

De ABN AMRO Circular Economy Awards 2018: De Genomineerden Zijn Bekend

Geschreven op 19-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

ABN AMRO, BT en Stadszaken zijn voor de tweede keer op zoek naar de beste circulaire werklocaties van Nederland. Samen met een deskundige jury wordt gezocht naar de beste circulaire werklocaties en regio’s van het land.

De Circular Economy Awards zijn een jaarlijkse verkiezing van de beste Nederlandse initiatieven op het gebied van de circulaire economie. ABN AMRO beschouwt de circulaire economie als een belangrijke ontwikkeling voor haar eigen bedrijfsvoering. Circulaire oplossingen kunnen een significante rol spelen in de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

De Circular Economy Awards maken zichtbaar hoe bedrijven en regio’s hier op een succesvolle manier invulling aan geven. Zo volgt ABN AMRO de ontwikkelingen binnen de circulaire economie op de voet. ABN AMRO wil bijdragen aan een duurzame samenleving door onder meer de verduurzaming van de gebouwde omgeving in Nederland te versnellen. Zij heeft haar duurzame ambities vastgelegd in Missie 2030, waarin ABN AMRO zich ten doel heeft gesteld dat al het vastgoed in haar portefeuille in 2030 gemiddeld over energielabel A beschikt.

De longlist voor de ABN AMRO Circular Economy Awards 2018 is inmiddels bekend. Er zijn 44 genomineerden die kans maken.

Juryvoorzitter Cees-Jan Pen (Fontys Hogescholen): ‘Circulaire gebiedsontwikkeling leeft, ontstijgt het beeld van een niche volledig, wordt steeds breder gedragen door ondernemend Nederland en gaat om nieuwe verdien- en businessmodellen. De jury gaat tijdens de nadere selectie nadrukkelijk in op het daadwerkelijk ingang zetten van de noodzakelijke cultuurverandering die behoort bij meer circulair denken. Tevens zien we een duidelijk omslag naar meer focus op waardevermeerdering en het verduurzamen bestaande locaties.’

De jury is goed op de hoogte van het Nederlandse circulaire werklandschap, maar kent niet elk initiatief. Staat uw werklocatie of regio er niet tussen staan, meld u dan aan voor in voor een wildcard via een e-mail aan Jeroen Bruinenberg. Dit jaar zijn er vier wildcards.

Dit leidde uiteindelijk tot de onderstaande lijst met 22 regio’s en 22 werklocaties die in aanmerking komen voor de ABN AMRO Circular Economy Awards.

Genomineerden categorie regio op alfabetische volgorde:

  • Circulair Friesland
  • Cirkelstad Drechtsteden
  • Clean Tech Delta, Rotterdam
  • Cleantech Regio, Twello
  • De Fruitmotor, Betuwe
  • Gemeente Almere
  • Gemeente Amsterdam
  • Gemeente Goeree Overflakkee
  • Gemeente Haarlemmermeer
  • Gemeente Ooststellingwerf
  • Gemeente Utrecht
  • Gemeente Venlo
  • Groene Hart
  • Impuls Zeeland
  • Metropoolregio Amsterdam
  • Noord-Nederland
  • Provincie Noord-Holland
  • Provincie Zuid-Holland
  • Regio Arnhem-Nijmegen
  • Tuinen van West, Amsterdam
  • U10, Utrecht
  • Westas, SADC

De genomineerden in de categorie werklocatie op alfabetische volgorde:

  • Blue City 010, Rotterdam
  • Clean Tech Playground de Ceuvel, Amsterdam
  • C-Mill, Heerlen
  • De Aam en Merm, Elst
  • De Blokhuispoort, Leeuwarden
  • De Mars, Zutphen
  • De Wildeman, Zaltbommel
  • Ecomunitypark, Oosterwolde
  • Goudse Poort, Gouda
  • Halfweg Spijkenisse, Voorne-Putte
  • Huis van Haarlemmermeer
  • Industriepark Kleefse Waard, Arnhem
  • InnoFase, Duiven
  • Marineterrein, Amsterdam
  • Metalot3C, Budel
  • Oosteind, Papendrecht
  • Recycle Boulevard, Leeuwarden
  • Schiebroek, Rotterdam
  • Schiphol Trade Park, Amsterdam
  • Stepelo, Haaksbergen
  • Werkplaats De Gruyter, s-Hertogenbosch
  • Werkspoorkwartier, Utrecht

De vakjury en het publiek zullen de genomineerden beoordelen op basis van vooraf vastgestelde criteria voor de onderwerpen: circulariteit in visie, circulariteit in organisatie, resultaat, interactie met de omgeving, shared facilities, energie, materialen, afval, biodiversiteit en welbevinden en gezondheid.

Circulair Friesland en Plug-In-City werden vorig jaar bekroond tot beste circulaire regio en werklocatie van Nederland. Het publiek en de jury bepaalden via een stemming de winnaars. Voorafgaand aan de stemming selecteerde de vakjury drie finalisten per categorie.

Voor Beste Circulaire Regio waren dat de gemeente Haarlemmermeer, de gemeente Venlo en Circulair Friesland.

In de categorie Beste Circulaire Werklocatie maakten naast Plu-in-City ook Park 20|20 en de Blokhuispoort kans op de ABN AMRO Circular Economy Awards 2017.

Circulair Friesland viel in de prijzen omdat zij laat zien dat de circulaire economie een tastbare, duurzame economie is, waarmee bedrijven geld kunnen verdienen en banen creëren. Plug-In-City zet circulariteit in de Brainport Regio op de kaart door een proeftuin te ontwikkelen die als een reizend circus door de stad trekt.

Circulair Friesland is een vernieuwend initiatief dat erin is geslaagd de provincie Friesland te mobiliseren en circulariteit te combineren met economische voorspoed. De provincie en betrokken gemeenten zijn actief op het gebied van circulaire inkoop en aanbesteding en stimuleren het lokale midden- en kleinbedrijf. “De ABN AMRO Circular Economy Awards zijn een belangrijke erkenning voor organisaties die zich vanaf het begin hebben ingezet voor de circulaire economie”, zegt John Vernooij, voorzitter van de Vereniging Circulair Fryslân. Ook gedeputeerde Sander de Rouwe is blij met de prijs: “Friesland is een zeer gunstige ontwikkelregio voor de circulaire economie. Hiermee lopen wij voorop in Nederland.”

Dit jaar is Circulair Friesland opnieuw genomineerd in de categorie Beste Circulaire Regio. De Gemeente Ooststellingwerf is genomineerd in dezelfde categorie

Plug-in-City is een bijzonder concept waarbij zeecontainers op braakliggend terrein in Eindhoven worden ingezet om een proeftuin voor de circulaire economie te ontwikkelen. Vanuit deze containers werken ontwerpers, architecten, ambachtslieden, kunstenaars, gamers en ondernemers samen volgens het principe van de deeleconomie. “Collectief denken staat bij ons voorop. Wij ontvangen geen subsidie, de grond en containers zijn geleend. Wij willen met ons initiatief bereiken dat een jonge generatie opstaat die de circulaire economie omarmt en oppakt”, aldus Bas Luiting van Redesign Factory die het concept van Plug-In-City bedacht.

Zie ook: Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO – De Zevende Editie van de ABN AMRO Duurzame 50: De Genomineerden Zijn Bekend – Hoofdkantoor ABN AMRO Bank Ontvangt BREEAM Excellenct Certificaat In-Use: Gebouw, Gebruik en Beheer – HSBC en ABN AMRO scoren hoog bij klimaataanpak – ABN AMRO gaat elektrische Mini inzetten als poolauto voor personeel

Zonnepark ’t Zandt met 1.528 Zonnepanelen in Provincie Groningen by Zonnedorpen

Geschreven op 17-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi, weer een zonnepark erbij in Nederland. Zonnepark ’t Zandt met 1.500 zonnepanelen is officieel geopend. Het wordt het grootste coöperatieve zonnepark in het Groningse aardbevingsgebied tot nu toe.

Niemand minder dan Freek de Jonge kwam zaterdag 14 april naar ’t Zandt om de opening te doen en natuurlijk ook om daarover iets te zeggen.

Achter de Gerard van Damstraat in ’t Zandt worden in totaal 1.528 zonnepanelen opgesteld, die samen 353.000 kilowattuur moeten opwekken. Het zonnepark gaat voldoende stroom leveren voor ongeveer tachtig huishoudens en/of bedrijven.

Het is een initiatief van energiecoöperatie Zonnedorpen. Inwoners van ‘t Zandt hebben de plek voor het park zelf gekozen. Het zonnepark wordt slechts één meter hoog en zal door een haag van laurier en rododendrons aan het zicht worden onttrokken.

Zonnepark ’t Zand is overigens nog niet klaar. Het belangrijkste onderdeel, de zonnepanelen, ontbreken nog. Zaterdagmiddag is symbolisch het eerste paneel gelegd, de rest komt als het laatste geld binnen is. Het project wordt deels betaalt door de provincie Groningen en deels via crowdfunding. Er moet in totaal 187.000 euro worden opgehaald. De eerste 35.750 euro via crowdfunding is inmiddels al binnen.

Coöperatie Zonnedorpen heeft er vertrouwen in dat het openstaande bedrag snel binnen is, en verwacht dat het zonnepark in juni 2018 operationeel is.

Groene Passie Beurs in Hummelo: Samen Maken We De Wereld Mooi

Geschreven op 17-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Natuur Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Een wereld met volop bloemen, fruit en mooie groenten in plaats van stenen en beton.

Een wereld met nieuwe technieken zodat wij tijd hebben om onze creativiteit te ontwikkelen.

Een sprookje waar iedereen gelukkig is, gewoon omdat het kan.

Op de Groene Passie Beurs maak je kennis met moestuinieren, permacultuur en voedselbossen. Daarnaast zijn er oude ambachten, duurzame projecten, creatieve oplossingen voor bestaande uitdagingen, recycling en gezond eten & drinken. Groene Passie vindt plaats bij de boeken- en zadenwinkel Van der Plancke en Bamboekwekerij Bandus in Hummelo op zondag 22 april 2018 en is geopend van 11 tot 17 uur.

The Green House: Circulair Paviljoen, Duurzaam Restaurant en Urban Farm in Utrecht by Cepezed

Geschreven op 17-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair, Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Utrecht heeft er een bijzonder circulair restaurant bij: The Green House aan de Croeselaan, vlakbij de Moreelsebrug. Restaurant, Urban Farm, Green Hub en Stadsterras in één.

Op dinsdag 10 april zijn de deuren van The Green House officieel open gegaan.

Dat betekent dat Utrecht er een groene hotspot bij heeft, want bij dit restaurant draait alles en dan ook echt alles om duurzaamheid. 

Het paviljoen van The Green House op de hoek van de Croeselaan en de Rabostraat in Utrecht is volledig circulair en zeer duurzaam gebouwd. The Green House krijgt na 15 jaar weer een nieuwe bestemming. Passend bij het tijdelijke karakter is het volledige paviljoen demontabel.

Vanwege het tijdelijke karakter is het paviljoen volledig demontabel en wordt over 15 jaar elders, in dezelfde of een andere vorm, weer opgebouwd, vanwege het modulaire ontwerp. Zelfs de fundering is demontabel. Verder werd zo veel mogelijk gebruik gemaakt van hergebruikte materialen. Zo komt de glazen gevelbekleding van de voormalige naastgelegen Knoopkazerne.

Het tweelaagse paviljoen, ontworpen door cepezed, is als generiek bouwpakket met een demontabel staalskelet van gegalvaniseerde profielen. De maatvoering is afgeleid van die van de rookglazen gevelpanelen van het voormalige kazernegebouw; deze zijn namelijk hergebruikt voor de tweede huid en de kas van het paviljoen.

De circulariteit van het gebouw zit hem ook in de keuze voor de juiste vloer op de juiste plaats. Straatklinkers afkomstig van een oude kade in Tiel vervangen de klassieke gestorte begane grondvloer. Ze liggen op een verdicht zandbed met vloerverwarming. De verdiepingsvloer bestaat uit geprefabriceerde houten elementen. Voor het dak viel de keuze op een lichte staalplaat die eveneens is geperforeerd en gevuld met isolatie. Met een glazen vliesgevel is de plint van het paviljoen volledig transparant. Voor de dichte delen van de gevel op de eerste verdieping zijn geprefabriceerde houtskeletbouwpanelen gebruikt. Deze zijn honderd procent recyclebaar en (H)CFK-vrij.

De vertical farming-kas van tachtig vierkante meter ligt op de verdieping, naast de vergaderzalen. Hier worden groenten en kruiden voor de restaurantkeuken geteeld. Een vide in het paviljoen maakt de publiek toegankelijke kas goed zichtbaar vanuit het restaurant beneden. Ook de grote groenwand draagt belangrijk bij aan de beleving van The Green House. Het dak van het paviljoen is gevuld met zonnepanelen.

Een ander belangrijk kenmerk van het paviljoen is dat zo veel mogelijk producten geleased worden of geleverd worden naar gebruik en daarmee in bezit blijven van de leverancier, met een volledig circulair businessmodel als resultaat. De te maken (ontwerp) keuzes worden steeds getoetst op de mate van circulariteit, met de building circularity index als meetlat. U kunt The Green House zelf even bekijken via deze virtuele tour. Zie ook: The Green House, Een Circulair Horecaconcept in Utrecht by Albron

Ook voor het productgebruik tijdens de exploitatie wordt gestuurd op circulariteit. Belangrijke eyecatcher hierin is een inpandige en voor publiek toegankelijke kas voor professionele voedselproductie.

In deze urban farm worden groenten en kruiden verbouwd die worden verwerkt in de maaltijden die restaurant The Green House serveert.

Zie ook: Rijkskantoor De Knoop: Duurzame Transformatie Knoopkazerne tot Kantoor- en Vergadercentrum – De Moreelsebrug (Rabobrug): Fiets- en Voetgangersbrug Tussen Croeselaan en Moreelse Park – Fietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal – ANNE (Alle Nederlanders Naar Energieneutraal): Experience Center Duurzaam Wonen in Utrecht – Het Utrechtse Stadkantoor van de Gemeente Utrecht: Licht en Duurzaam met Een Groen Dak – Beurskwartier en Lombokplein: Nieuwe, Groene, Duurzame Stadswijk in het Centrum van Utrecht – Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO

Elektrische Volvo FL Electric Trucks Voor Stedelijke Distributie en Afvalinzameling by Volvo Trucks

Geschreven op 17-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De verkoop en de serieproductie van de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling gaat volgend jaar in Europa van start.

Met deze productintroductie neemt Volvo Trucks het voortouw bij oplossingen voor elektrisch goederentransport in steden.

Het is de eerste van een reeks Volvo trucks met volledig elektrische aandrijving voor het reguliere verkeer.

De Volvo FL Electric heeft een volledig elektrische aandrijving voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omgevingen. De truck heeft een GVW van 16 ton. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 185 kW max. vermogen/130 kW continu en een versnellingsbak met twee versnellingen. Max. koppel elektromotor bedraagt 425 Nm. De FL Electric heeft 2 tot 6 lithium-ion accu’s, in totaal 100–300 kWh. De actieradius bedraagt maximaal 300 km. Opladen gebeurt ia het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW. Opladen duurt van lege naar geheel geladen accu’s: snelladen 1-2 uur (DC-opladen), ’s nachts opladen tot 10 uur (AC-laden) met maximale accucapaciteit van 300 kWh.

De eerste Volvo FL Electric trucks worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks. In het project Off Peak City Distribution worden de effecten bestudeerd van nachtelijke goederentransporten in het centrum van Stockholm. Doordat ze de spits kunnen vermijden, hebben de trucks slechts een derde van de tijd nodig voor hun opdrachten vergeleken met overdag.

Zie ook: Volvo Trucks Heeft Eerste CO2-Neutrale Vrachtwagenfabriek ter Wereld – De Volvo Trucks Biobrandstof Tour – Volvo Brings Hybrid Bus to Mexico and Brazil – A Fleet of 25 Full Electric Volvo 7900 Buses for Tide Buss in Trondheim, Norway

Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog: Wadden Sea World Heritage Centre by Dorte Mandrup

Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog krijgt een Deens ontwerp van architect Dorte Mandrup.

Het centrum krijgt een groot panoramadek en wordt deels op palen gebouwd. Ook wordt er veel glas gebruikt.

Het Werelderfgoedcentrum Waddenzee moet in 2020 openen en biedt straks onderdak aan zeehonden, exposities, een hotel, een restaurant en een café.

Noord-Nederland krijgt er met het Werelderfgoedcentrum Waddenzee een beeldbepalend gebouw bij. Het centrum, van waaruit bezoekers het Waddengebied volop kunnen beleven, moet de regio een economische stimulans geven. De verwachting is dat het jaarlijks minstens 150.000 bezoekers trekt. De totale investeringskosten zijn 29 miljoen euro. Bij de totstandkoming van het Werelderfgoedcentrum werken twintig organisaties samen; overheden, natuur- en milieuorganisaties en diverse ondernemers.

In het centrum is straks plek voor exposities over het Waddengebied en de ontstaansgeschiedenis ervan. Het panoramadek biedt bezoekers uitzicht over het Wad, terwijl het centrum ook een startpunt moet worden voor excursies in het gebied per boot, fiets of voet. Kennisinstellingen gaan er onderzoek doen naar de biodiversiteit in het gebied, samen met andere onderzoekscentra in Nederland, Duitsland en Denemarken. Ook Zeehondencrèche Pieterburen krijgt een plek in het centrum. Het hotel heeft een capaciteit van 50 kamers.

Volgens architect Dorte Mandrup is de bijzondere positie aan de Waddenzee, een uitdaging geweest voor haar ontwerp. “Ik heb nog nergens een plek gezien waar het menselijk handelen zo hard wordt gescheiden door enerzijds de natuur, anderzijds een economische haven”. Mandrup is internationaal een veelgevraagd architect en staat bekend om haar iconische architectuur en het inpassen van ontwerpen in bijzondere, complexe landschappen. Ze heeft veel ervaring met het bouwen van dit soort centra in onder meer Denemarken, Duitsland en Groenland.

Klinkt allemaal geweldig. Ik hoop dat het ook een duurzaam gebouwd Werelderfgoedcentrum Waddenzee wordt dat volledig energieneutraal is. Heb overal even gekeken of er iets over deze aspecten wordt gezegd, maar helaas. De informatie over het Wadden Sea World Heritage Centre is zeer beperkt.

Zie ook: Het Afsluitdijk Wadden Center: Het Verhaal van de Afsluitdijk, Vismigratierivier en IJsselmeer

Zonnepark Noordveen Met 6.000 Zonnepanelen op Oude Atletiekbaan in Zutphen by Ecorus

Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Op de oude atletiekbaan op het voormalige sportpark Noordveen  in Zutphen is Zonnepark Noordveen gegerealiseerd. 

Het park is gebouwd op en rond een oude atletiekbaan in een ongebruikt hoekje binnen de bebouwde kom van Zutphen. De ideale plek voor de aanleg van een zonnepark.

Het zonnepark gaat stroom leveren voor ongeveer 500 huishoudens.

Burgers kunnen participeren door financieel deel te nemen aan het project, waar ze vervolgens opbrengsten voor terugkrijgen.

Ecorus, ontwikkelaar van zonne-energieprojecten, heeft het park aangelegd.

Zie ook: Zonnepark Fort de Pol Met 14.500 Zonnepanelen op Voormalige Vuilstort in Zutphen by Solarfields

De Elektrische Zero-Emission Ecoboot in Utrecht Moet Organisch Afval Gescheiden Ophalen

Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

13 april 2018: Op de Ecoboot van de gemeente Utrecht wordt er één grote bak gebruikt voor het restafval.

Het organisch afval wordt niet gescheiden maar afgevoerd als restafval naar een afvalverbrandingsinstallatie.

GroenLinks in Utrecht wil dat de Ecoboot het restafval van restaurants gescheiden gaat ophalen.

De Ecoboot vaart sinds 2012 in Utrecht. De bedrijven waarvan het afval wordt opgehaald met de Ecoboot zijn voornamelijk restaurants, die produceren een grote stroom aan organisch afval zoals groente, fruit en voedselresten. Om praktische redenen is er voor gekozen om één grote bak voor het restafval te gebruiken.

Het organisch afval wordt dus niet gescheiden, maar wordt afgevoerd als restafval naar een afvalverbrandingsinstallatie. Dit is volgens GroenLinks niet efficiënt omdat organisch afval een hoog vochtgehalte heeft en dus niet geschikt is voor verbranding.

12 april 2012: Mooi hoor. Na de elektrische Bierboot heeft Utrecht nu ook een elektrische Ecoboot, die de taak van de oude vuilnisboot overneemt en wordt ingezet om vuilnis van bedrijven aan het water in de binnenstad gescheiden op te halen.

In de oude vuilnisboot werd al het afval los of in vuilniszakken in het open ruimte gestort, de Ecoboot werkt met kliko’s. Met dezelfde hefboomtechniek als op vuilnisauto’s worden de kliko’s geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers van ieder drie kubieke meter herbergen de aparte afvalstromen.

De Ecoboot is gebouwd door Scheepswerf Bocxe uit Delft. De scheepswerf heeft de opgedane ervaringen met de bouw van de Bierboot en Amsterdamse City Supplier verwerkt in dit nieuwe ontwerp. Het vaartuig heeft een lengte van 16,80 meter, een breedte van 4,20 meter. De bedraagt gemiddeld 1,00 meter en een kruiplijnhoogte van 1,63 meter. De Ecoboot is voorzien van vier accupakketten van elk 480 Volt. Deze accu’s worden gebruikt voor de aandrijving van de 55 kW sterke elektromotor en alle op het schip aanwezige apparatuur.  De Ecoboot is onder andere voorzien van een telescopische spudpaal die voorin het schip is geïnstalleerd, waardoor het vaartuig  overal kan stilliggen.

Waar vuilnisauto’s slechts geschikt zijn voor groen, grijs of glasafval, haalt de Ecoboot in één keer alle afvalsoorten op. Er zijn aparte containers voor iedere afvalstroom. In de oude vuilnisboot werd al het afval los of in vuilniszakken in het open ruimte gestort, de Ecoboot werkt met kliko’s. Met dezelfde hefboomtechniek als op vuilnisauto’s worden de kliko’s geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers van ieder drie kubieke meter herbergen de aparte afvalstromen. In het schip passen ook 26 rolcontainers of 24 koel/vriescontainers. Met een elektrisch aangedreven kraan kan de boot ook vracht van en naar straatniveau, in en uit de boot takelen. ’s Nachts wordt de accu opgeladen voor de volgende dag.

De Ecoboot is een voorbeeldproject voor andere Europese steden. Utrecht, Nieuwegein en de provincie Utrecht werken samen in het Europees programma Connecting Citizen Ports 21 met steden met een binnenhaven in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

Zie ook: Elektrische Zero Emission Bierboot In De Vaart Genomen in Utrecht – De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten

Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030

Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Op de slotdag van de conferentie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in Londen zijn verregaande afspraken gemaakt over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot door de zeevaart.

De 173 bij de IMO aangesloten landen zijn het eens geworden dat de totale CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart in 2050 moet zijn gehalveerd in vergelijking met 2008, en dat de sector daarna zo snel mogelijk volledig energieneutraal gaat werken.

Om deze doelen te bereiken is een tussenstap afgesproken: in 2030 moeten schepen gemiddeld al 40 procent minder uitstoten. De afspraken zijn een belangrijke stap voor het verder uitwerken van maatregelen om de internationale scheepvaartsector versneld te vergroenen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: ‘Ik ben blij met dit wereldwijde akkoord. Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen. Nederland heeft zich binnen de IMO voortdurend ingezet voor concrete en haalbare doelen, want het kabinet wil naast de binnenvaart en onze havens ook de zeevaart verduurzamen. We testen in Nederland al met schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar starten proeven met elektrisch varen. Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken.’

De zeevaart stoot wereldwijd 2,5 procent van alle broeikasgassen uit. Het klimaatakkoord van Parijs bevatte geen specifieke afspraken voor terugdringing van uitstoot van de internationale scheepvaart. Sindsdien is binnen de VN-organisatie IMO gewerkt aan afspraken om ook de CO2 van de scheepvaart de komende decennia terug te dringen. De afspraken voor reductie worden komende tijd uitgewerkt in een strategie en in concrete maatregelen om de schepen te verduurzamen, bijvoorbeeld door de inzet van schonere brandstoffen en het ontwerpen van energiezuiniger schepen.

Eerder dit jaar werd het Werkprogramma Maritieme Strategie ondertekend, waarmee rederijen, zee- en binnenvaartschippers, havens, en betrokken overheden de uitdagingen voor verduurzaming, innovatie en cybersecurity gaan oppakken.

De Nederlandse binnenvaartsector heeft ook afspraken gemaakt om de binnenvaartschepen te verduurzamen via het ondertekenen van de  Declaration of Nijmegen. Daarmee onderschrijft de binnenvaartsector onder meer dat zij in 2050 energieneutraal moet zijn.

Zie ook: Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht

Categorieën

  • Afval (548)
  • Agenda (2.882)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (697)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (436)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.151)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (2.901)
  • Europa (29)
  • Evenementen (124)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (290)
  • Iets anders (350)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.606)
  • Licht (367)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (737)
  • MVO (107)
  • Natuur (678)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (208)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (991)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (288)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Groene Vent Zoekt Groen Event en de GroeneVentscan: Wie Wint de GroeneVent Award 2018
  • De ABN AMRO Circular Economy Awards 2018: De Genomineerden Zijn Bekend
  • Zonnepark ’t Zandt met 1.528 Zonnepanelen in Provincie Groningen by Zonnedorpen
  • Groene Passie Beurs in Hummelo: Samen Maken We De Wereld Mooi
  • The Green House: Circulair Paviljoen, Duurzaam Restaurant en Urban Farm in Utrecht by Cepezed
  • Elektrische Volvo FL Electric Trucks Voor Stedelijke Distributie en Afvalinzameling by Volvo Trucks
  • Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog: Wadden Sea World Heritage Centre by Dorte Mandrup
  • Zonnepark Noordveen Met 6.000 Zonnepanelen op Oude Atletiekbaan in Zutphen by Ecorus
  • De Elektrische Zero-Emission Ecoboot in Utrecht Moet Organisch Afval Gescheiden Ophalen
  • Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030
  • Subsidie Toekomstgerichte Landbouw: Melkveehouders in Drenthe Beloond Voor Duurzaamheid
  • CarbonBlue: Zonnedak met 3500 Zonnepanelen op Parkeerdek bij Carbon6 Gebouw in Heerlen
  • Klimaatstroom Zuid: Het Manifest en de Klimaattop Zuid
  • Blauwe Netten: Negen Drinkwaterbedrijven Gaan Voor Duurzaamheid In Een Stroomversnelling
  • Ecoprocura 2018: Conference on Sustainable, Circular and Innovation Procurement
  • PIANOo-Congres 2018: Yes we Connect
  • Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030
  • Green Deal Circulair Inkopen 2.0 – Meerwaarde: De Oogst van 3 Jaar Green Deal Circulair Inkopen
  • Daken Protest, Dekker Sport & Party en CDR Vastgoed Met 10.000 Zonnepanelen by KiesZon
  • Renovatie 2018: Vakbeurs Voor Verbetering van Bestaande Woningen & Utiliteitsgebouwen
  • Links

    Milieunet op..