Anders Bekeken

Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.

Geschreven op 19-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Nationaal Binnenvaart Congres vindt plaats op donderdag 3 oktober 2019 in Diergaarde Blijdorp, Rotterdam.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen zal het congres openen.  

Het programma staat in het teken van de vijf grootste en meest actuele thema’s in de binnenvaart van dit moment: Energietransitie. Arbeidsmarkt. Logistiek. Digitalisering. Infrastructuur.

De dag staat in het teken van ontmoeting en interactie. Zo zullen Speedmeets leiden tot inspirerende ontmoetingen tussen binnenvaartondernemers, opdrachtgevers, beleidsmakers en collega’s. Daardoor gaan deelnemers gegarandeerd naar huis met zeker 5 nieuwe contacten!

Het middagprogramma biedt volop ruimte tot inhoudelijke verdieping per thema. Experts laten u de ins en outs ontdekken van bijvoorbeeld autonoom varen, de logistieke ketens van de toekomst en wat u kunt doen om ook in de toekomst te beschikken over voldoende personeel. Ondertussen ontwikkelen we gezamenlijk nieuwe initiatieven en projecten voor een toekomstbestendige binnenvaart.

Zie ook: Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030Binnenvaart Jaardiner: De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Green Deal Binnenvaart, Zeevaart En Havens: Uitstoot CO2 En Schadelijke Stoffen Verminderen

HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene VarenHEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels  – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – De Sendo Liner: Duurzaam Zero-Emission Binnenvaartschip by Sendo Shipping En Concordia – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart by ECIB – Europese Subidie Voor Elektrische Binnenvaartschepen by Port Liner – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Het Werkprogramma Maritieme Strategie Voor Een Duurzame Toekomst – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – Nederland Tekent Hong Kong Verdrag by IMO: Veilig en Milieuvriendelijk Recyclen Zeeschepen

Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy

Geschreven op 19-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Hanergy, de Chinese fabrikant van dunne film pv modules heeft plannen aangekondigd om zijn CIGS-modules te integreren in het 150.000 vierkante meter dakterras van een sky bridge-project dat gepland is als onderdeel van het Lingang Songjiang Tech City project in aanbouw in de wijk Pudong in Shanghai.

Hanergy heeft plannen aangekondigd om zijn modules te laten opnemen in een ambitieus architectuurproject over de daken van verschillende wolkenkrabbers in het district Pudong in Shanghai.

De Chinese producent van dunne films zegt dat zijn modules zullen worden geïntegreerd in een aluminium dak dat de Rafael Gallery bedekt, een 1,5 kilometer lange luchtbrug die meer dan 20 wolkenkrabbers met elkaar verbindt.

Volgens Hanergy wordt het project ontworpen door architect Rafael Vinoly om te lijken op een gigantische zwevende wolk en zal het wereldwijd het grootste aluminium dak en ‘s werelds langste stedelijke industriële veranda zijn.

De galerij maakt deel uit van Lingang Songjiang Tech City, een enorme ontwikkeling voor gemengd gebruik gepland in China, met onder meer kantoorruimtes, entertainment en winkels, luxe hotels en conferentiecentra. In zijn verklaring gaf Hanergy aan dat het project is begonnen aan zijn tweede fase van de bouw.

Volgens Hanergy staat het project op de eerste plaats voor het 13e vijfjarenplan van China en zal het helpen bij het verstrekken van gegevens over de grootschalige toepassing van geïntegreerde PV-installaties, de integratie van energie uit meerdere bronnen en optimalisatie. Shine meldde in november 2018 al dat verschillende onderzoeksinstituten, staatsbedrijven en marktleiders al contracten hadden getekend om samen te werken bij de ontwikkeling van de technische stad.

De PV-installatie is ingesteld om meer dan 1 MW van de 125 W CIGS-modules van Hanergy te omvatten. “We zijn gewoon opgetogen om onze thin-film zonnemodules aan te bieden voor een prestigieus project als dit,” verklaarde Hanergy senior vice president Zhang Bin.“Dit project is een volgende stap voorwaarts in ons streven om het concept van duurzame gebouwen wereldwijd te promoten.”

CIGS zonnepanelen zijn zogenaamde dunne film zonnepanelen. CIGS staat voor Copper (koper) Indium, Gallium en Selenium.  Een dunne film zonnepaneel is te zien als één zonnecel. Dit in tegenstelling tot de gangbare kristallijne zonnepanelen die uit meerdere (meestal 60) zonnecellen bestaan.

Zie ook: Solar Valley City in Dezhou, Shandong, China – World’s Largest Solar Powered Building in Shandong, China: Reduce Energy Consumption up to 88% – China’s Solar City Dezhou: Secrets of The World’s First Solar City by China Icons – Grootste Drijvende Zonne-Energiecentrale ter Wereld Geopend in Huainan, China

Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster

Geschreven op 19-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een consortium van Tractebel Engie, Jan De Nul Group, DEME, Soltech en Universiteit Gent lanceren een innovatief project van zonnetechnologie op zee.

De partners zijn er van overtuigd dat fotovoltaïsche zonnepanelen op zee één van de belangrijkste bronnen van groene energie zijn voor de toekomst.

Als de offshore zonne-energie, aquacultuur en offshore windenergie gecombineerd worden, dan wordt de beschikbare ruimte efficiënter gebruikt.

Het consortium is onder leiding van Tractebel opgericht in het kader van de Vlaamse Blauwe Cluster en wordt sterk ondersteund door VLAIO. Het project heeft 2 miljoen euro tot zijn beschikking van de industrie en overheidssteun. Het consortium wil nieuwe concepten ontwikkelen en testen uitvoeren in het laboratorium en in de praktijk om zo de eerste stappen te zetten in de richting van de commercialisering van de technologie. De partners van het consortiums zijn de eersten in België die onderzoek doen naar deze oplossing voor offshore zonne-energie. Het is hun ambitie om als eerste offshore zonne-energieparken op te zetten in de Noordzee, eventueel in combinatie met windparken en/of aquacultuur.

Als de kostprijs van de technologie voor fotovoltaïsche zonne-energie blijft dalen, dan is de evolutie naar offshore toepassingen op zee de logische volgende stap. Na drijvende zonnepanelen op meren, dammen en offshore toepassingen in lagunes en andere beschutte omgevingen.

Factoren zoals beperkte beschikbaarheid van land, grootschalige standaardisering en het ‘Not in my backyard’ effect gaan waarschijnlijk bijdragen aan de groei van de markt voor offshore zonne-energie volgens het consortium. Net zoals dat het geval was voor windenergie. Die uitbreiding kan in het algemeen gezien worden als een stap richting voor verdere ontwikkeling van de Blauwe Economie die steden op het water, offshore energiehubs en meer stimuleert.

Zonne-energie toepassen in een ruigere offshore omgeving zorgt ervoor dat de bestaande fotovoltaïsche zonnepanelen aangepast moeten worden om bestand te zijn tegen zout water, sterke stromingen en hoge golven. En er moet een drijvende structuur ontworpen worden die een kosten competitieve oplossing toelaat. Ten slotte wordt ook de integratie van de drijvende zonnepanelen in het ecosysteem onderzocht, zodat de impact zoveel mogelijk beperkt wordt.

De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren

Geschreven op 19-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Lucht Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Schone lucht is belangrijk voor iedereen. Het draagt bij aan de gezondheid en het maakt daarnaast een stad aantrekkelijk om te leven.

Vandaag presenteert wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) de Koersnota Schone lucht met daarin zijn ambities om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren.

Om deze doelen te bereiken zet het stadsbestuur 17 maatregelen in, waaronder de inzet van elektrische bussen, het stimuleren van fietsgebruik en de aanleg van walstroom van zeeschepen.

“Met de 17 maatregelen zorgen we ervoor dat er volgend jaar geen straten meer zijn waar de Europese normen voor luchtkwaliteit worden overschreden en de lucht over vier jaar in de hele stad schoner is” aldus wethouder Bonte.

De maatregelen zijn ook nodig om de luchtkwaliteit op de lange termijn te verbeteren. Wegverkeer is de belangrijke bron voor een hoge concentratie NO2 in de stad. Het is een bron waar de gemeente relatief veel invloed op heeft. De gemeente zal daarom de komende jaren actief inzetten op schoner (auto)verkeer, vervangende vervoerskeuzes (fiets, OV), schonere bouwwerktuigen en het verschonen van de binnenvaart.

Een belangrijke maatregel in de koersnota is het realiseren van walstroomvoorzieningen voor zeeschepen. Aangemeerde schepen hoeven dan niet meer een generator op stokolie te laten draaien, maar kunnen een stekker inpluggen aan de kade.

Arno Bonte: “Inmiddels zijn bijna alle binnenvaartschepen van walstroom voorzien. Dat is goed nieuws. In de komende jaren willen we ook voor zeeschepen in de Rotterdamse haven voor walstroomaansluitingen zorgen.”

De 17 maatregelen:
1. Rotterdamse MobliteitsAanpak (RMA): Veel kansen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit liggen bij de mobiliteitstransitie. De  mobiliteitstransitie richt zich op een duurzame vorm van mobiliteit en bereikbaarheid en loopt langs drie sporen: Volume: sturen op de vervoersvraag en keuzes van mensen. Veranderen: sturen op de modale balans in het ruimtegebruik. Verschonen: sturen op energieverbruik en emissie van
de gebruikte voertuigen. Om de luchtkwaliteit ook op lange termijn te verbeteren, zijn maatregelen nodig langs alle drie de sporen.
2. Aanpak Maastunnelcorridor
3. Bundelen bouwlogistieke stromen
4. Walstroom voor zeeschepen
5. Reconstructie Coolsingel
6. Verschonen OV-bussen
7. Verschonen gemeentelijk wagenpark
8. Schoon vervoer Maasvlakte
9. Vrachtautoverbod ’s-Gravendijkwal
10. Laadinfrastructuur voor elektrisch rijden
11. Stimuleringsregeling elektrische bestelauto’s
12. Bouwwerktuigen
13. Generatoren
14. Verschonen scheepvaart via beloning schone schepen en walstroom
15. Uitstoot van houtstook
16. Luchtvaart
17. Industrie

Zie ook: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen – RET Zoekt Nieuwe Duurzame Energie Leverancier Voor De Komende Tien Jaar – OV Rotterdam Gaat Groen: Trams en Metro’s Gaan Rijden op Groene Stroom by RET – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam

De Elektrische Deelstep In Rotterdam by Birds En SwheelS2Go – Deelscooterbedrijf Felyx Nu Ook in Rotterdam: 324 Elektrische e-Scooters by Felyx – Mobike, De Elektrische Deelfiets in Rotterdam en Delft by Mobike en Springtime – Buurauto: De Elektrische Auto Die Je Deelt Met Je Buren – Rotterdam Krijgt 150 Elektrische Deelauto’s by Share’ngo – Internationale Mobility City Campus Rotterdam: Samenwerken Aan Mobiliteitsconcepten – Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV – De Eerste Elektrische Vuilniswagen In Rotterdam In Gebruik Genomen – Dé Start Van De Waterstofeconomie In Rotterdam: Blue And Green Hydrogen by H-Vision – Sloopregeling voor Scooters in Rotterdam: Slooppremie bij Aanschaf Elektrische Scooter

Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of RotterdamSubsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – De Ecodelta: Het Duurzaamste Baggerschip Van Nederland by The Port Of Rotterdam – Too Good To Waste: Movie by The Port Of Rotterdam Authority – Any Waste Any Time: Waste Management at the Port Of Rotterdam – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport

De Vuilste Stad ter Wereld: Rotterdam met 29,8 ton CO2-Uitstoot per Hoofd van de BevolkingRotterdam Investeert 31 miljoen Euro in Duurzame Groei: Het Programma Duurzaam – Geen Woorden Maar Daden of Geen Daden Maar Woorden: Duurzame Ideeën in Rotterdam – Rotterdam De Duurzame Wereldhavenstad: De Meest Ambitieuze Stad ter Wereld – Het Schone Lucht Akkoord: Gezonde Lucht In Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht – Schone Lucht voor Amsterdam: Subsidie Voor Elektrische Taxi’s in Amsterdam Is Weer Op – Schone Lucht voor Amsterdam: Subsidie Voor Elektrische Voertuigen in Amsterdam Verlengd – Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum

Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes

Geschreven op 18-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De nieuwe Brusselse regering verklaart in het regeerakkoord om het statiegeldsysteem op blikjes en plastic flessen in te voeren.

Die beslissing werd genomen in de strijd tegen zwerfvuil, omdat veertig procent van het zwerfafval bestaat uit plastic flessen en blikjes.

De regering nam de beslissing om een systeem van statiegeld in te voeren voor blikjes en plastic flessen in het kader van een ‘proper gewest’. ‘Een proper gewest is van essentieel belang voor de levenskwaliteit van de Brusselaars’, staat te lezen in het akkoord. ‘Het is ook het eerste beeld dat de vele bezoekers van Brussel krijgen.’ Het is nog niet duidelijk hoe de specifieke uitwerking van het systeem in elkaar zal zitten.

Het statiegeld is volgens milieuorganisatie Recycling Netwerk een mooie doorbraak in de strijd tegen zwerfafval. Volgens Recycling Netwerk zal het systeem zorgen voor een reductie van zwerfvuil met 70 tot 90 procent. ‘Nu is het aan de drankenproducenten en supermarkten om de uitgestoken hand aan te nemen’, reageert de organisatie.

De Vlaamse regering besliste in juli 2018 om voorlopig geen statiegeld in te voeren. ‘Wij willen niet dat alle Vlamingen moeten opdraaien voor zij die zich niet aan de regels houden’, zei minister van Omgeving Joke Schauvliege vorig jaar. ‘De sector moet een forse financiële bijdrage leveren voor het handhaven en sensibiliseren.’ Pas vanaf 2023 zal aan de verpakkingssector gevraagd worden om een statiegeldsysteem of beloningssysteem in te voeren als blijkt dat de doelstelling van 90 procent recyclage niet wordt gehaald.

Het Waalse parlement keurde in 2018 een proefproject goed rond het vrijwillig terugbrengen van blikjes, ook in het kader van de strijd tegen zwerfvuil. Wie in één van de deelnemende gemeenten een blikje terugbrengt naar een machine op een openbare plaats of handelsplaats, krijgt een premie van vijf eurocent. CDH wilde na evaluatie dat statiegeld werd ingevoerd op 1 juli 2019, maar MR wilde eerste de mogelijk nadelige effecten in kaart brengen. Die kwestie komt ongetwijfeld op de agenda van de volgende Waalse regering.

In Nederland is de invoering van statiegeld op plastic flesjes voor de zoveelste keer op de lange baan geschoven tot eind 2020. Een beslissing over het invoeren van statiegeld op deze flesjes vindt in het najaar van 2020 plaats. Bij eventuele invoering worden kleine winkeliers ontlast. Het nieuwe doel voor het bedrijfsleven is 70 tot 90 procent minder plastic drankflesjes in het zwerfafval en 90 procent recycling van kleine plastic drankflessen. Als die doelen niet gehaald worden, wordt in het voorjaar van 2021 statiegeld ingevoerd.

Statiegeld op blikjes is voorlopig nog helemaal niet in beeld in Nederland. “Statiegeld op blikjes is een ander vraagstuk dan dat van plastic flesjes”, zei Van Veldhoven donderdag in de Tweede Kamer tijdens een debat over de circulaire economie. “Bij plastic gaat het ook over onze gezondheid, daarom heeft dat voor mij prioriteit”, aldus de bewindsvrouw. Het opruimen van blikjes wordt geschaard onder een bredere aanpak van zwerfafval dat periodiek zal worden gemonitord en waarover de Kamer zal worden geïnformeerd.

Caribisch Nederland doet het gebruik van wegwerpplastic in de ban. Saba, Sint Eustatius en Bonaire tekenen daartoe een overeenkomst met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur en Waterstaat). De intentie is om met hulp van de Rijksoverheid snel een einde te maken aan het gebruik van wegwerpplastic in Caribisch Nederland. Uiterlijk 2021 willen de drie eilanden stoppen met het gebruik van wegwerpplastic. Zie ook: Verbod Op Single Use Plastic Op Curaçao: Herbruikbare Bekers Op Fuikdag

In Frankrijk werd eerder deze maand beslist om statiegeld in te voeren. Schotland Gaat Statiegeld Invoeren Op Plastic, Glas En Blikjes by Zero Waste Scotland. Statiegeldsysteem in Engeland wordt ingevoerd: De Britse regering heeft aangekondigd een statiegeldsysteem in te voeren voor blikjes en flessen van glas en plastic. Daarmee hoopt de regering meer te kunnen recyclen en de vervuiling op het land en in de zee tegen te gaan. Ook in Europees verband wordt er al geruime tijd gesproken over het verbieden van single-use plastic. Zie Ban On Single-Use Plastic Across Europe Coming Soon

Zie ook: Statiegeld op Kleine Plastic Flesjes in 2021 Nog Lang Niet Zeker: Nieuwe Doelstelling Bedrijfsleven – I Love Statiegeld: Teken de Petitie Statiegeld op Kleine PET-Flesjes en Blikjes – Statiegeld Op Kleine PET-Flessen En Blikjes by De Statiegeld Alliantie – Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021 – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCups – Evenementen in Amsterdam Duurzamer in 2019: Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Verplicht – Costa Rica Will be the First Country to Eliminate Single-Use Plastics by 2021 – Penzance in Cornwall: Het Eerste Plasticvrije Dorp in de UK – Boycot Single-Use PlasticsGeen Wegwerpplastic Meer Op Glastonbury MuziekFestival 2019

De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord

Geschreven op 18-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Naturistenvereniging Lichtbond Noord in Bunne heeft 129 zonnepanelen geplaatst op de daken van hun verenigingsgebouw, het Mierenust, op camping De Mierenhoop, zo genoemd naar de enorme mierenhoop die in de beginjaren aanwezig was.

Voor de financiering heeft de vereniging een gunstige lening afgesloten bij de DEO (Drentse Energie Organisatie) en een gift ontvangen van het RABO projectfonds.

De zon is een onuitputtelijke energiebron en nog gratis ook. Waarom daar dan geen gebruik van gemaakt? Dat dachten Hans Brandts Buys en Jan Liest van de naturistenvereniging. Beiden maakten een voorstel dat ter goedkeuring werd voorgelegd aan de leden.

De naturistenvereniging had graag nog meer panelen willen plaatsen, maar door de aanwezigheid van bomen in de directe omgeving zou er veel slagschaduw op de panelen ontstaan. En bomen kappen was geen optie. Om helemaal energieneutraal te worden, wordt het dit jaar te renoveren toiletgebouw verduurzaamd door middel van isoleren en het opvangen van zonnewarmte voor elektra en warm water.

De Lichtbond Noord is een naturistenvereniging. Het naturisme onderscheidt de LBN van andere verenigingen. Bij een eerste (oppervlakkige) kennismaking is het naakt recreëren daarin het meest opvallend. Niet altijd bloot natuurlijk, maar alleen als het weer of de omstandigheden het toelaten.

Het naturistische wil de vereniging verder tot uitdrukking brengen in het beheer van het terrein. Het verenigingsaspect komt tot uitdrukking in de activiteiten die op het terrein worden georganiseerd en het onderhoud van het terrein dat door de leden gezamenlijk wordt gedaan.

Deze drie elementen naakt, natuur en samenzijn vormen de grondslag van het naturisme dat vaak als volgt wordt gedefinieerd: “het naturisme is een levenswijze in harmonie met de natuur; het wordt gekenmerkt door gemeenschappelijk naaktheid die als doel heeft het bevorderen van zelfrespect, respect voor de medemens en eerbied voor natuur en milieu.”

De Lichtbond Noord wil de ideale omgeving scheppen om deze ideële levensopvatting (deels) te kunnen realiseren. De Lichtbond Noord is opgericht in 1956 en heeft ca. 350 leden.

Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto

Geschreven op 18-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Rotterdamse wethouders verplaatsen zich voortaan emissievrij door de stad. Het college besloot vorig jaar de dieselauto’s in te ruilen voor auto’s met een stekker.

Vandaag zijn de zes nieuwe dienstauto’s, type BMW 530e, in gebruik genomen.

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) opende een gloednieuwe elektrische laadpaal in de stadhuispoort, waar de wagens zullen worden opgeladen.

Het college wil de lucht in de stad schoner maken en zorgt daarom onder andere voor honderden extra oplaadpalen in de stad en betere fietsvoorzieningen.

“We maken het voor Rotterdammers en bedrijven aantrekkelijk om te kiezen voor schoon vervoer. Als wethouders geven we het goede voorbeeld door veel op de fiets en met het openbaar vervoer te reizen. En nu ook met schone dienstauto’s.”

Het college heeft als ambitie om de komende jaren het hele gemeentelijk wagenpark te verschonen. In 2025 moeten alle lichte bedrijfswagen emissievrij zijn, zoals bestelbusjes en veegwagens.

Uiterlijk in 2030 rijden ook alle voertuigen in het zwaardere segment, zoals vuilniswagens, elektrisch of op waterstof.

Behalve het verschonen van alle wagens, zet de gemeente ook in op minder autoverkeer door medewerkers door het stimuleren van openbaar vervoer, deelauto’s en elektrische fietsen en e-scooters.

Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021

Geschreven op 18-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Caribisch Nederland doet het gebruik van wegwerpplastic in de ban. Saba, Sint Eustatius en Bonaire tekenen daartoe een overeenkomst met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur en Waterstaat).

De intentie is om met hulp van de Rijksoverheid snel een einde te maken aan het gebruik van wegwerpplastic in Caribisch Nederland. Uiterlijk 2021 willen de drie eilanden stoppen met het gebruik van wegwerpplastic.

Dit is een belangrijke stap om de eilanden schoon te houden, plastic soep te voorkomen en daarmee ook de natuur op en rond de eilanden te beschermen.

De drie eilandbesturen tekenen een afspraak met staatssecretaris Van Veldhoven om een eind te maken aan het gebruik van wegwerpplastic. Van Veldhoven: “De foto van een schildpad met een rietje in zijn neus is een berucht voorbeeld van wat weggegooid plastic kan aanrichten. Die schildpadden zwemmen hier, in de Caribische zee. En ook voor het klimaat is de stap die we nu zetten goed; plastic na één keer gebruiken weggooien en verbranden is simpelweg doodzonde”.

Voor de eilanden is dit een volgende stap om beter met afval en grondstoffen om te gaan. Aan het afvalbeheer is al het nodige gebeurd. De eilandraden van Bonaire en Saba namen eerder al moties aan om een einde te maken aan wegwerpplastic. En vrijwilligers raapten op Saba de afgelopen weken zo’n 400 vuilniszakken met afval bij elkaar. Eilandsecretaris van Saba Tim Muller: “Als je op Saba landt zie je als eerste een bord met “Saba; the unspoiled queen”. Mensen komen hier om te wandelen en te duiken in onze prachtige natuur. We kunnen ons simpelweg geen plastic soep veroorloven. Heel goed om nu samen met Sint Eustatius, Bonaire en het Rijk deze concrete stap te zetten om de natuur in stand te houden”.

Ook voor Bonaire en Sint Eustatius zijn de leefbaarheid van de eilanden en het beschermen van het milieu een belangrijke drijfveer om een eind te maken aan het gebruik van wegwerpplastic. De koraalriffen rond de eilanden staan bekend om hun schoonheid, en zijn belangrijk voor de economie. Alleen al op Bonaire vinden zo’n 500.000 duiken per jaar plaats.

De drie eilanden stellen binnen een jaar een plan van aanpak op om wegwerpplastic uit te bannen. Streven is het verbod uiterlijk in 2021 van kracht te laten worden. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt financieel bij en levert juridische expertise, bijvoorbeeld over het opstellen van de nodige regelgeving om het wegwerpplastic op Caribisch Nederland uit te bannen. Ook worden de ervaringen uit Europees Nederland in de strijd tegen het wegwerpplastic meegenomen. Denk daarbij aan de resultaten van het recyclen van kunststof verpakkingen en het verbod op gratis plastic tasjes.

De afspraken op Caribisch Nederland zijn de volgende stap in de strijd tegen het wegwerpplastic en het bevorderen van een economie zonder afval. Het kabinet wil in 2030 de helft minder grondstoffen gebruiken door beter om te gaan met de materialen die we al hebben. Het uiteindelijke doel: een volledig circulaire economie in 2050.

Zie ook: Programma Nederland Circulair 2050: Biomassa, Kunststoffen, Maakindustrie, Bouw, Goederen – Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven – Een Circulaire Economie in Nederland: Een Economie Zonder Afval In 2050 – De Transitieagenda Bouw: De Circulaire Bouw Economie is een Feit in 2050 – Kabinet Stelt 80 Miljoen Euro Extra Beschikbaar Voor Bevorderen Circulaire Economie – Week Van De Circulaire Economie 2019: Onvermijdelijk Circulair by Nederland Circulair! – Nationale Conferentie Circulaire Economie by IenW – Week van de Circulaire Economie 2019: Inschrijving Circular Award 2019 Is Geopend – Plastic Pact NL: Minder Plastic, Meer Plastic Hergebruik, Meer Plastic Recycling by IenWPlastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers – Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IenW

Zonneparken Op Saba Leveren Voldoende Duurzame Zonne-Energie Voor Het Hele Eiland – Aruba Goes Green with Al Gore and Wubbo Ockels: Our Future with Green Energy – Zonnepark en Batterij-Opslag Sint Eustatius Voorziet Hele Eiland van Duurzame Energie – 100% Duurzame Energie op Bonaire – Verbod Op Single Use Plastic Op Curaçao: Herbruikbare Bekers Op Fuikdag – Een Schoon Suriname: SvSS Nederland en SuWaMa – De Gouden Bergen van Suriname: Het Belangrijkste Exportproduct en de Levensader van Suriname – Suriname Krijgt $100.000 Voor Duurzame Energie – Energiebeurs Suriname in Lalla Rookh Gebouw in Paramaribo by Energiebedrijven Suriname EBS

Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen

Geschreven op 17-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf volgend jaar mogen organisatoren van evenementen (van buurtfeest, schoolfeest tot grote festivals) uitsluitend herbruikbare bekers aanbieden.

Lokaal bestuur Wichelen heeft reeds geïnvesteerd in herbruikbare bekers voor de uitleendienst.

Deze staan gratis ter beschikking en kan je gemakkelijk reserveren via de gemeentelijke website.

In het aanbod van Wichelen zitten op dit moment: 500 wijnglazen, 480 cavaglazen, 1.200 festivalbekers en 1.800 pilsbekers.

Feit is dat werken met herbruikbare bekers altijd wat extra organisatie met zich meebrengt: afwas, inzameling bekers, extra drankbonnen, op de hoogte brengen van de tapploeg van het systeem …

Zeker voor grotere organisaties is het zinvol dat een bekerverantwoordelijke zorgt dat alle schakels van de ketting goed op de hoogte zijn.

Ook op het evenement zelf is het goed dat hij/zij een oogje in het zeil houdt, zodat het systeem vlot blijft draaien.

Zie ook: Afvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Herbruikbare Bekers Op Alle Evenementen Vanaf 2020

De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel

Geschreven op 16-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Leiden is weer een evenement rijker. De Kliekjesdagen. Op het plein van de voormalige Groenoordhallen aan de Willem de Zwijgerlaan, krijgen foodtrucks die het voorgaande weekend voedsel hebben overgehouden van festivals, toch nog de kans om dit te verkopen voor een aantrekkelijke prijs. Maandag was de eerste editie van dit nieuwe evenement.

Bart van der Valk van de Kliekjesdagen verwacht dat dit evenement op een lang termijn een succes zal worden. ‘Het is niet gewoon een festival, het is een soort principe. We moeten proberen om minder te verspillen en we mogen wat meer plezier hebben, maar we snappen ook wel dat niet iedereen op maandag en dinsdag altijd naar een festival gaat. We beseffen wel dat we even tijd moet kosten, maar je moet een keer starten.’

Het evenement is niet alleen nieuw in Leiden, in heel Nederland is dit een nieuw concept. ‘Dit is eigenlijk de eerste pilot’ verteld van der Valk. ‘We hebben wel veel interesse gekregen van andere gebieden, onder andere Amsterdam en Utrecht. De kans is groot dat het niet alleen hier blijft maar dat ook op andere plekken gaat landen.’

Het Kliekjesdagen foodtruck evenement zal vanaf 15 juli 8 weken lang iedere maandag en dinsdag gaan plaatsvinden.

Categorieën

  • Afval (648)
  • Agenda (3.122)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (797)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (490)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.307)
  • Europa (29)
  • Evenementen (165)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (33)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.312)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.
  • Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy
  • Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster
  • De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren
  • Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes
  • De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord
  • Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto
  • Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021
  • Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel
  • Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
  • Radio Circulair Op RaRaRadio Vanuit Plug In City Strijp-S Eindhoven by Bas Luiting
  • Festival Noorderzon In Groningen Stapt Over Op Herbruikbare Bekers
  • Matrix 1: Duurzaam Kantoren- En Laboratoriumcomplex Amsterdam Sciencepark by MVRDV
  • De IJ Klopper: Fietsspiraal Aan Het IJ in Amsterdam by Syb van Breda & Co Architects
  • Tesla And Elon Musk: The Future Of Electric Cars by DW Documentary
  • Charging In Europe 2019: Official Mini Documentary by Dave & Jelle
  • Circulaire Centrale Het Swettehûs In Fryslân: Voor Afstandsbediening 40 Friese Bruggen
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Water In Ethiopië
  • Tivoli Oudegracht Utrecht: Klankkast – Van Kraak Tot Muziekpaleis
  • Links

    Milieunet op..