google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF

Geschreven op 19-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Dieren Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

2022 is het jaar van de tijger. De afgelopen eeuw ging maar liefst 95% van de tijgerpopulatie verloren en in sommige landen is de situatie nog steeds zorgwekkend. Gelukkig gaat het op andere plekken wél de goede kant op.

Ooit kwamen tijgers voor in grote delen van Azië, tot in het oosten van Turkije en Rusland aan toe. Nu leven er alleen nog tijgers op enkele plekken in India, Oost-Rusland en Zuidoost-Azië, in een gebied dat bij elkaar opgeteld nog maar 7 procent beslaat van zijn oorspronkelijke leefgebied. Ook in het noorden van China leeft nog een kleine populatie tijgers. Het totale aantal tijgers in het wild wordt geschat op ongeveer 3900.

Grote katachtigen zoals de tijger, de leeuw, de jaguar en de luipaard staan bovenaan de voedselketen. Dat betekent dat ze zich voeden met kleinere dieren die lager in de voedselketen staan. Zo bewaren ze een gezond evenwicht in de natuur. Ze houden bijvoorbeeld de populaties grazers fit door de zwakke en zieke dieren als eerste te eten. Ze voorkomen ze dat de kuddes te groot worden waardoor er overbegrazing zou zijn en andere dieren in de knel komen.

Tijgers zijn de grootste en zwaarste katachtigen van de planeet. Vanwege zijn gespierde lichaam, scherpe tanden en levensgevaarlijke klauwen wordt hij vaak gezien als de koning van de jungle. Chinezen zien in de strepen op het hoofd van de tijger het Chinese teken ‘Wang’, dat ‘Koning’ betekent. Het streeppatroon van een tijger is net zo uniek als de vingerafdruk van een mens.

Tijgers eten andere dieren. Liefst herten of wilde zwijnen, maar ook kleinere dieren zoals vogels, vissen en kikkers. Soms staan zelfs beren en waterbuffels op het menu. Ongeveer een maand per jaar, meestal in de winter of het voorjaar, paren tijgers met elkaar. Daarbuiten leven ze op zichzelf. Tijgers komen in verschillende omgevingen voor, van regenwouden en tropische moerasachtige streken in Zuid-Oost Azië tot dichte sneeuwrijke bossen in Rusland en China. Ze passen zich gemakkelijk aan, jagen vaak langs de oevers van rivieren en meren en kunnen uitstekend zwemmen.

Voor een stroper is een tijger goud waard; veel onderdelen van de tijger worden gebruikt om medicijnen van te maken. Daardoor vormt de stroperij de belangrijkste bedreiging voor de tijger. Maar de mens zorgt ook voor andere bedreigingen.

Het Wereld Natuur Fonds helpt tijgers door ze te beschermen tegen stropers en boze boeren. Dat gebeurt door overheden te bewegen om speciale gebieden voor tijgers te reserveren, waar ze kunnen leven zonder mensen schade te bezorgen. Beschermde gebieden zoals tijgerreservaten en nationale parken waar geen menselijk activiteiten zijn toegestaan (behalve toerisme). Ook geeft WWF advies bij het beheren van beschermde gebieden en het opleiden van parkmanagers.

Zie ook: Phoenix Fund International Tiger Day – Global Tiger Day: Save the Tigers from Extinction – Happy Chinese New Year: Het Jaar van de Tijger – Year of The Tiger 4719 – Year of the Tiger: The Coca-Cola TigerEnsuring Tigers Live in the Wild Forever – India Tiger Population Begins Slow Comeback – Saving Tigers from Extinction – Powerful alliance to fight wildlife crime comes into effect at Tiger Forum – WWF Heroes for a living planet: Tigers

Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize

Geschreven op 18-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Voor het tweede jaar op rij organiseren Zeeuwind en Dockwize de Zeeuwind Innovatie Challenge. We nodigen u van harte uit op woensdag 26 januari voor de digitale informatiebijeenkomst over de uitdaging van 2022.

De bijeenkomst begint om 19:30 uur en duurt ongeveer 1 uur. We vertellen u meer over de uitdaging van 2022 en u krijgt de gelegenheid tot het stellen van vragen.

Op dit moment gebruiken veel mensen én bedrijven in Nederland nog fossiele energiebronnen zoals aardgas om bijvoorbeeld gebouwen te verwarmen of om te koken. Dit wordt anders, we stappen over op duurzame energiebronnen. Het is belangrijk dat dit snel gebeurt, maar net zo belangrijk dat iedereen kan meedoen.

Want wie helpt burgers met een kleine portemonnee met de aanpassingen aan hun huis? Wie helpt Zeeuwse MKB-ers met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering en bedrijfsgebouwen? En waar moet de duurzame energie naar toe als het elektriciteitsnet helemaal vol zit? Er is al heel veel mogelijk maar hoe zorgen we ervoor dat elke Zeeuw mee kan in deze grote verandering?

Zeeuwind is in 2022 op zoek naar innovatieve oplossingen die er voor zorgen dat iedereen kan meedoen in de energietransitie. Oplossingen die er voor zorgen dat iedereen energie kan besparen en kan investeren in verduurzamingsmaatregelen. Oplossingen die ervoor zorgen dat voor iedereen energie haalbaar, betaalbaar, betrouwbaar en schoon is.

Vanaf 27 januari kunnen deelnemers zich inschrijven voor de Zeeuwind Innovatie Challenge 2022. In totaal is er 30.000 euro aan vouchers beschikbaar dat wordt verdeeld over de beste inzendingen.

Zie ook: Zonnedak Century Aluminium Vlissingen Met 9.000 Zonnepanelen by Zeeuwind – Windpark Krammer Op en Rond de Krammersluizen: Duurzame Energie voor Philips, DSM, Google – Windpark Bouwdokken op Neeltje Jans: Groene Stroom voor AkzoNobel, DSM, Google en Philips

Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL

Geschreven op 18-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

ElaadNL pakt aan het begin van het jaar digitaal uit met de première van zijn nieuwste animatie: Slimmer Laden. Deze geeft een inkijkje in de stand van Smart Charging voor 2022 en verder.

Deze animatie is een vervolg op het in 2015  uitgebrachte Leven van de wind, rijden op de zon! waarmee het idee van Smart Charging al werd gedeeld. Deze keer gaat ElaadNL uit van het perspectief van de gebruiker.

Wat heeft slim laden de rijder te bieden? Of men nu meer wil halen uit zelfopgewekte zonnestroom, optimaal gebruik wil maken van lage stroomprijzen, beter wil zorgen voor de levensduur van zijn accu’s of het energienet in de eigen wijk optimaal wil benutten; slim laden maakt het mogelijk.

Zie ook: Eerste ElaadNL Tankpas voor Elektrische Automobilist Ruud Lubbers – Het Congres Laadinfra 2022: Wat Komt Er Kijken Bij Aanleg Laadinfra Voorzieningen In NederlandBinnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland – Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s – Elektrische auto’s goed voor het klimaat ! – Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid – Minister Maria van der Hoeven maakt zich sterk voor elektrische auto’s1.250 Slimme Laadpalen In Limburg En Brabant: 8000 Extra Laadpunten by Vattenfall

Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert

Geschreven op 18-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Mensenrechten Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het provinciehuis Utrecht is met de start van de campagne voor de Bakhuis-Woltersprijs 2022 een kunstwerk rijker. Het beeldje ‘Proud to Be’ heeft sinds deze week een bijzonder plekje gekregen: de muur met alle getekende portretten van (mannelijke) commissarissen van de Koning die de provincie Utrecht heeft gekend.

Statenleden Marjolein van Elteren en Annet Krijgsman namen het werk in ontvangst van kunstenaar Pinky Messchaert. Het beeldje is het originele exemplaar van de prijs die winnaars van de Bakhuis-Woltersprijs krijgen de komende jaren.

“Het kunstwerk verbeeldt een trotse zelfverzekerde vrouw die haar idealen heeft verwezenlijkt, terwijl de weg ernaar toe niet gemakkelijk was.”, zegt kunstenaar Pinky Messchaert. “En dat is ook waar de Bakhuis-Woltersprijs voor staat; om de vrouw die niet altijd voldoende gezien of gewaardeerd wordt om haar maatschappelijke prestaties, in het licht te zetten en even op een voetstuk te plaatsen.”

Inwoners van de provincie Utrecht kunnen kandidaten voordragen voor de Bakhuis-Woltersprijs. De prijs geeft erkenning aan een persoon die zich in de provincie volop inzet voor de maatschappij en voor vrouwenemancipatie in het bijzonder. Een jury maakt op dinsdag 8 maart, Internationale Vrouwendag, in een speciale uitzending van RTV Utrecht de winnaar bekend.

Een kandidaat kan iemand zijn die een boegbeeld is voor anderen op het gebied van emancipatie, maar een kandidaat kan ook op andere plekken actief zijn voor de positie van vrouwen. Bijvoorbeeld op de werkvloer, als ondernemer of met een maatschappelijke functie in een bepaalde woonplaats of wijk.

Zie ook: Internationale Vrouwendag: Een Bosje Rozen Voor Elke Vrouw – International Women’s Day

Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie

Geschreven op 18-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Verduurzamingsplannen in en rond de haven komen onder druk te staan door gebrek aan ruimte. Hoe speelt de Amsterdamse politiek hier op in?

We horen het van verschillende raadsleden tijdens het Havendebat Amsterdam op woensdag 2 maart in aanloop naar de gemeenteraad verkiezingen. Ruimte voor de haven en de woningopgave. Hoe gaan die twee samen?

Naar verwachting zullen 150+ beslissers en beïnvloeders deelnemen aan het debat. Zij vertegenwoordigen het havenbedrijfsleven, overheid en politiek, Havenbedrijf Amsterdam, toeleveranciers en andere stakeholders.

Vragen die onder andere behandelt zullen worden tijdens de debatten: De regio gaat gebukt onder elektriciteitscongestie. Wat is het antwoord van de politiek op dit probleem? Ruimte voor een duurzame circulaire haven én ruimte voor andere urgente kwesties zoals de woningopgave. Gaat dat samen? De Amsterdamse haven zoekt naar manieren om duurzame energie op te slaan en te distribueren. Waar liggen de kansen en hoe gaat de Amsterdamse politiek het bedrijfsleven helpen dit te faciliteren?

Zie ook: WaTeRSToF Talkshow: Creatieve Energie Uit de Haven van Amsterdam Met Bas Westerweel – Zon In De Haven Amsterdam: 250.000 m2 Zonnepanelen In 2024 by Port Of AmsterdamSteeds Meer Zonnepanelen In Amsterdamse Haven: Zonnedak EMAZonnedak Met 10.000 Zonnepanelen op Distributiecentrum Ter Haak Amerikahaven Amsterdam – Zonnedak Met 41.114 Zonnepanelen Op Vijf Daken CWT In Haven Amsterdam by KiesZon  – Havenwind: Windenergie Uit Amsterdamse Afrikahaven by Amsterdam Energie | Om en Eneco

Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind

Geschreven op 17-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

IceWind, het IJslandse bedrijf voor hernieuwbare energie, lanceert een innovatieve zesbladige windturbine voor thuisgebruik.

Wind is nu goed voor 7,2% van de opgewekte stroom in de Verenigde Staten, en IceWind zegt dat dat in minder dan een decennium, tegen 2030, rond de 20% zal zijn.

Maar het meeste daarvan zijn de enorme horizontale turbines die je ziet in commerciële windparktoepassingen met bladen de lengte van een 747.

Alle groene energie is goed – hoewel er zorgen zijn over vogelverlies – maar het is nauwelijks iets dat een huiseigenaar kan installeren.

Het nieuwe Freya-model van IceWind is een heel ander ontwerp. “Wat we bij IceWind hebben ontworpen, is eigenlijk een windturbine met verticale as” zegt Samuel Gerbus, een van IceWind’s mechanische ingenieurs. “Het grote verschil zijn die grote turbines, als de wind uit verschillende richtingen komt, moet je ofwel een tandwielkast gebruiken om die bladen te veranderen om in die windrichting te staan, of ze stoppen en veranderen. Windturbines met verticale as zijn omnidirectioneel. We kunnen wind uit alle richtingen nemen.”

Zie ook: Why This Icewind Wind Turbine Will Change The World by Innovative Techs – Tech That Could Fix One of Wind Power’s Biggest Problems: The IceWind CW Windturbine – Tulppaani Wind Turbine: An Art Work Inspired by the Tulip FlowerThe Most Beautiful Windturbines Ever Seen: The Wind Tulip and Wind Lotus by Leviathan Energy – De Slag om Miniwind en Kleine Windmolens in Nederland: Handreiking en Afvinklijst by NWEA – Kleine Piqo windturbine haalt allerhoogste rendement – Praktijktest kleine windturbines op Technopark in Schoondijke in Zeeland – Kleine Swift Windurbines voor thuisgebruik – The WindSpirer: Een windmolen voor de kleine ruimte – Uw eigen windmolen – Lookout with Wind Turbine by Marjetica Potr? – Tien Kleine Urban Windturbines op Bedrijventerrein ABC Westland Agri & Food in Poeldijk – Windpark Nijmegen-Betuwe: Vijf Windturbines op Bedrijventerrein De Grift in Nijmegen – Meet Eddy and Eddy GT: Silent Windturbines by Urban Green Energy – Motorwind Turbines Spinning: De micro-windmolen komt eraan – Aeroturbines: Integrated Vertical and Horizontal Windturbines by Aerotecture – The WindSpirer: New Wind Turbine Design Good for Rural, Urban Environment – A Serie Wind Turbines by Phillipe Starck

Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM

Geschreven op 17-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Tussen 2008 en 2019 zijn de uitgaven van overheden aan het verkeer en vervoer gedaald. Dit terwijl de totale overheidsuitgaven stegen. Ook de inkomsten uit belastingen specifiek voor mobiliteit daalden. Per saldo waren de inkomsten hoger dan de uitgaven.

Dit blijkt uit onderzoek (PDF) van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In 2019 gaven overheden ruim 12 miljard uit aan het verkeer en vervoer. Gecorrigeerd voor inflatie bedroeg de daling ten opzichte van 2008 0,6 miljard euro. Uitgedrukt als percentage van het BBP was er sprake van een afname van 1,7% naar 1,5%.

De daling komt geheel voor rekening van het Rijk. De uitgaven voor aanleg van nieuwe infrastructuur namen hierbij sterker af dan voor beheer en onderhoud. De uitgaven van provincies en vervoerregio’s stegen, die van gemeenten stabiliseerden. De overheden en vooral het Rijk gaven daarbij met name minder uit aan weginfrastructuur. De uitgaven aan spoor, openbaar vervoer en waterwegen stegen juist.

Na 2019 stijgen de (begrote) uitgaven. Door de coronapandemie krijgen vooral openbaar vervoerbedrijven beschikbaarheidsvergoedingen. Maar ook de uitgaven van het Rijk voor aanleg en instandhouding van infrastructuur nemen toe.

De inkomsten uit specifiek op verkeer en vervoer gerichte belastingen en vergoedingen zijn tot 2019 gedaald met ruim een miljard euro. Vooral de inkomsten uit de bpm (aanschafbelasting motorvoertuigen) en motorrijtuigenbelasting namen af. Na 2019 daalden met name de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel.

Per saldo waren de inkomsten hoger dan de uitgaven. In 2019 was dit saldo ruim 5 miljard euro, een afname van 0,5 miljard ten opzichte van 2008. Bij de weg is het saldo positief, bij het openbaar vervoer en waterwegen negatief.

Ondanks de hogere uitgaven en lagere inkomsten is ook na 2019 sprake van een positief saldo. Maar dit is wel fors lager dan in de jaren voor de coronapandemie.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim
Toets Economische Effecten PlanMER Luchtvaartnota 2019 by KiM
Openbaar Vervoer En De Coronacrisis: Blijvend Effect Op Openbaar Vervoer Gebruik by KiM
Kenmerken Veelbelovende Ketens: Inzichten Voor Stimuleren Ketenmobiliteit in Nederland by KiM
Met De Stroom Mee: Het Stimuleren Van Elektrisch Rijden In Nederland En EV-Feiten by KiM
Monitoring Vrachtwagenheffing: Een Breed Perspectief Op Effecten by KiM
De Impact Van Digitalisering Op de Toegang Tot Vervoersdiensten: Een Literatuurreview by KiM
Verkenning Maatschappelijk Belang Van De Nederlandse Zeehavens by KiM
Verwachting Goederenvervoervolume 2020-2021 Met De Mogelijke Gevolgen Coronacrisis by KiM
Beoordeling Internationale Benchmark Spoor 2019 by KiM
Kostenkengetallen Voor Het Goederenvervoer 2016-2018 by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2020: Is 2020 Omslagpunt In Mobiliteitsontwikkelingen? by KiM
Mobiliteitsbeeld 2021: OV En Personenluchtvaart Ondervinden Gevolgen Coronapandemie by KiM
De Kosten Van Spoorgoederenvervoer: Vergeleken Met Wegvervoer En Binnenvaart by KiM
Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
Gaat Het Reizen Voor Werk En Studie Door COVID Structureel Veranderen? by KiM
Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
De Mobiliteitshub: Een Kansrijk Maar Complex Beleidsinstrument by KiM
Zakelijk Vliegen: De Reiziger, De Reizen, De Motieven En Vooruitzichten by KiM
Klimaatverandering En Het Mobiliteitssysteem: Hoofdinfrastructuurnetwerken Gevoelig by KiM
Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) Leiden Niet Altijd Tot Minder CO2-Uitstoot by KiM
Perspectieven Netwerkkwaliteit Bij Schaarse Capaciteit Schiphol: 5 Extreme Perspectieven by KiM
Effect Smart Mobility Systemen Op Doorstroming Verkeer Moeilijk Meetbaar by KiM
Ruimte In Het Systeem: Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem by KiM
Mobility-as-a-Service Kansen En Verwachtingen: Kansrijke Verplaatsingen Voor MaaS by KiM

MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower

Geschreven op 17-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Shell and ScottishPower have secured joint offers for seabed rights to develop large-scale floating wind farms as part of Crown Estate Scotland’s ScotWind leasing. The partners have won two sites representing a total of 5 gigawatts (GW) off the east and north-east coast of Scotland.

The new wind farms will be delivered through two joint ventures called MarramWind and CampionWind. They bring together ScottishPower’s and Shell’s decades of experience working offshore and significant presence in Scotland, as well as their strong innovation capabilities for delivering world-class offshore energy projects.

The development, construction and operation of ScotWind projects is set to bring new skilled jobs and manufacturing opportunities and boost local supply chains. Wael Sawan, Integrated Gas and Renewables and Energy Solutions Director at Shell, said: “Shell and ScottishPower can now look forward to generating floating wind power at significant scale in the UK to accelerate the country’s transition towards net zero. Floating wind plays to our strengths in deeper offshore projects, and we are well placed to help advance the wider take-up of this important clean energy source. Renewable electricity will play an increasingly important role in our customer-focused strategy, as we provide more low-carbon products and services customers need for their own journey to net zero.”

Keith Anderson, CEO of ScottishPower, said: “Offshore wind is set to become the backbone of the UK’s energy mix and will do the heavy lifting as we ramp up the production of clean electricity on the journey to Net Zero. Our ScotWind projects will make the best use of our fantastic natural resources to help power the UK’s transition from fossil fuels to renewables and a better future, quicker.

“They will also deliver investment, support jobs and boost supply chains – particularly in areas like the north-east that play a key role in the energy sector – opening up immense opportunities for businesses and institutions across the country. This is a pivotal moment that will reinforce the UK’s position as the global leader in offshore wind and give a significant boost to the economy. We’re excited to have the green light to kick start our plans and look forward to working with Shell and our supply chain partners – who can get in touch now – to bring the world’s first large-scale floating windfarms to UK waters.”

Once built, MarramWind’s and CampionWind’s floating wind projects could accommodate a total generation capacity of around 3 GW and 2 GW, respectively, bringing clean energy to power the equivalent of 6 million homes in Scotland. This is more than double the number of homes in Scotland today. The joint ventures have already started initial development planning and will continue to work at pace towards final investment decisions.

Floating offshore wind is suitable for use in deeper water zones, where fixed foundations are not feasible, making it ideal for Scottish waters. Almost 80% of Europe’s offshore wind resource is situated in waters too deep for conventional bottom-fixed wind turbines. Floating wind platforms are a proven technology to unlock these deeper waters but this will be the first time they are planned to be deployed at this scale anywhere in the world.

MarramWind and CampionWind have launched new online platforms for businesses interested in working on its ScotWind projects.

See also: Hywind: World’s Largest (30MW) Floating Offshore Wind Farm Off the Coast of Peterhead, ScotlandHywind Floating Wind Farm in Scotland Performed Better Than Expected – The Pentland Firth in Scotland: The World’s Largest Tidal Power Plant by MeyGen – ScottishPower Looks to Next-Gen Turbines for East Anglia 3 Offshore 1,2GW Wind Farm –  Queen Elizabeth goes Green: 1.6 GW Wave and Tidal Power in 2020  – De Vergeten Kracht van Nederland: Waterkracht – The Saltire Prize: 10 Miljoen Pond Voor Ontwikkeling Marine Energy In Scotland – WindFloat Atlantic (25 MW) Floating Windfarm Project Off The Coast Of Portugal by Windplus

Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw

Geschreven op 15-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Van een buitengewoon grote galmende koepel een rendabel utiliteitsgebouw maken, met een maatschappelijke functie. Voor die uitdaging stond Paul van Joolingen, projectdirecteur van de herbestemming, verduurzaming en restauratie van de voormalige gevangenis in Haarlem.

De Koepelgevangenis van Haarlem, in de volksmond ook wel ‘de Koepel’ genoemd, is een voormalige strafgevangenis, die van 1899 tot 1901 werd ontworpen en gebouwd door justitiearchitect W.C. Metzelaar. De koepelgevangenissen in Breda en Arnhem, ontworpen door zijn vader Johan Frederik Metzelaar, vormden zijn inspiratie. Net als de andere koepelgevangenissen is ‘de Koepel’ in Haarlem een rijksmonument.

Tot 2016 was het gebouw van het Rijksvastgoedbedrijf. Dat jaar sloot de gevangenis vanwege het teruggelopen aantal gedetineerden en bezuinigingen. Het monumentale gebouw en het omliggende terrein werden door de gemeente gekocht. De gemeente verkocht dit in 2017 aan Stichting Panopticon, die in 2019 begon met de restauratie en herbestemming.

De Koepel is straks – hij opent naar verwachting in januari 2022 – de thuisbasis voor honderden studenten en de docenten van de joint venture Haarlem Institute for Higher Education voor eerst hbo- en later ook wo-opleidingen, de 6 zalen tellende bioscoop Filmkoepel, kennis- en innovatiecentrum voor het mkb Cupola XS, het Level One Game Museum, een Koepelcafé en een minimuseum over de Haarlemse verzetsstrijder en communiste Hannie Schaft. Op het buitenterrein worden bovendien een boetiekhotel (circa 70 kamers), een café-restaurant, 250 studentenwoningen en 100 sociale huurwoningen gebouwd. Zo houdt de voormalige gevangenis in zijn nieuwe bestemming toch zijn maatschappelijke functie vast.

De grootste uitdaging in deze herbestemming was het rendabel invullen van de enorme ruimte die de koepel biedt, met behoud van het eigene van de koepel. De wanden van de koepel tellen 240 cellen. Hoe gebruik je die opnieuw? Het zijn niet de meest ruime en gastvrije ruimtes. Meerdere cellen samenvoegen is echter ook geen optie, want de muren van de cellen zijn dragend. Aanpassingen zouden de constructie van de koepel aantasten. De cellen zijn in stand gehouden en fungeren nu als ruimtes om te werken, studeren of overleggen. Om groepen ook de ruimte te bieden, zijn verdiepingen aangebracht met verschillende ruimtes, die dankzij glazen wanden het ruimtelijke effect van de koepel behouden.

Triodos Bank en het Nationaal Restauratiefonds trekken samen op in de financiering. ‘Beide vinden het belangrijk dat de eigenaar zelf ook geld inbrengt. Dat gebeurt in de Koepel’, zegt Bernard Brons, accountmanager bij het Nationaal Restauratiefonds. ‘Het geld dat wordt geleend bij Triodos en bij ons, verdient de Koepel terug middels verhuur aan de opleiding, de bioscoop en het kennis- en innovatiecentrum.

De honderden voormalige gevangeniscellen die tegen de ronde gevel van de koepel zijn gesitueerd, dienen nu als kantoortjes, studie- of stilteruimtes, brainstorm break-out rooms, et cetera. ‘Die cellen vormen als het ware de isolerende buitenschil. Vroeger zat er enkel glas in de ramen, maar nu zijn de cellen goed afgesloten, met dubbel glas. Bovendien zijn er ramen toegevoegd. Voorheen had iedere cel alleen een raam bovenin, nu ook aan de voorzijde. Dat betekent meer daglichtinval en dus meer warmte.

De warmte wordt aangevuld met warmtekoudeopslag, gecombineerd met een ventilatiesysteem. ‘Rondom het gebouw hebben we twee schachten gemaakt. Daar pompen we warmte uit grond omhoog. En als het ’s zomers nodig is natuurlijk ook koude. We ventileren door het hele gebouw heen. De lucht wordt vervolgens in de kelder afgezogen en afgevoerd. Lucht blijft dus niet circuleren; we hebben een continue aanvoer van verse lucht. Dit was niet ontwikkeld met het oog op corona, maar gezondheidstechnisch is dit buitengewoon briljant. We hebben een voortdurende temperatuur van 19 graden gerealiseerd. ’s Zomers en ’s winters.’ ‘De wanden zijn bekleed met isolatie en alle vloeren zijn gemaakt van ‘liquid cork’. Zie het als een gegoten vloer die een beetje poreus is’, legt Van Joolingen uit. ‘Deze maatregelen dragen bij aan de thermische isolatie, maar verbeteren ook de akoestiek in de koepel. De nagalm hebben we teruggebracht van 6,8 naar 1,2 seconde.’

Qua verlichting spelen de extra ramen die zijn aangebracht een grote rol. ‘Overdag hebben we genoeg daglichtinval. ’s Avonds gebruiken we led-licht’, zegt de projectdirecteur.

Ten slotte is het monument na 120 jaar van het gas af. ‘Alles werkt op elektriciteit. Al met al verwachten we dat de energielasten per vierkante meter 15 à 20 euro per jaar zijn. Dat is vergelijkbaar met de energielasten van het gemiddelde kantoorpand in Nederland, 17 euro per vierkante meter. Hiermee laten we zien dat zelfs een bouwtechnisch zeer uitdagend gebouw als de Koepel, kan worden verduurzaamd en daarmee klaar is voor de toekomst.’

Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA

Geschreven op 15-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De afgelopen acht jaar zijn de warmste jaren die sinds de start van de metingen in 1880 zijn gemeten.

2021 staat samen met 2018 op de zesde plaats in de top tien van warmste jaren, melden de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en de meteorologische en oceanografische dienst NOAA op basis van eigen onderzoeken.

Volgens de NASA warmt de aarde op op door toedoen van de mens.

Dat leidt tot meer extreem weer en een stijging van de zeespiegel. 2020 is volgens NOAA het warmste jaar dat ooit is gemeten. 2016 staat op de tweede plaats.

De Amerikaanse overheidsorganisatie keek hierbij alleen naar het noordelijk halfrond.

De opwarming van de aarde is een proces dat zich over een langere periode voltrekt.

Volgens NOAA was 2021 het 45e jaar op rij waarin de wereldwijde temperatuur hoger was dan het gemiddelde van de twintigste eeuw.

De aarde was vorig jaar volgens NASA ongeveer 1,1 graad warmer dan gemiddeld aan het einde van de negentiende eeuw.

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.417)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.767)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (430)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Winnovatie Challenge De Emissieloze Kas: Lekkages Via De Bodem Vanuit Kassen Voorkomen
  • Milieudefensie Wil Dat 30 Grote Vervuilende Bedrijven Met Een Concreet Klimaatplan Komen
  • Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Zeesluis IJmuiden: De Grootste Zeesluis Ter Wereld
  • Energiepark Ballumerbocht Op Ameland: Zonnepanelen En Energieopslag by AEC En Wetterskip Fryslân
  • Links

    Milieunet op..