Anders Bekeken

Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review

Geschreven op 5-8-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Al decennialang maken mensen zich steeds meer zorgen over de staat van het klimaat. In de laatste paar maanden zijn die zorgen alleen maar toegenomen en komen steeds meer mensen in actie. Zo worden er steeds meer protesten georganiseerd en is groene energie tegenwoordig steeds vaker regel dan uitzondering.

Een relatief makkelijke manier om je steentje bij te dragen aan een duurzamere omgeving, is kiezen voor groene stroom. Maar hoe doe je dat precies? Om kort te gaan: door goed onderzoek te doen, te vergelijken en samen te werken, voor een duurzamere wereld!

Zorg ervoor dat jouw stroom 100% groen is. Wil je jouw huis of kantoor van stroom voorzien, dan kun je kiezen uit allerlei energieleveranciers. Steeds meer van die leveranciers bieden groene stroom aan. En vaak is dat niet duurder. Maar let op: niet altijd is dan álle stroom die je krijgt, groen. Soms is het een combinatie tussen zogenaamd ‘grijze’ stroom en groene stroom.

Wil je echt alleen maar groene stroom, dan is het dus belangrijk om goed op te letten voordat je een energiecontract afsluit. Controleer zorgvuldig waar jouw stroom precies vandaan komt: hoe is die opgewekt? Als het bijvoorbeeld zuiver afkomstig is van windmolens en zonnecollectoren, dan zit je goed.

Kom in actie. Relatief nieuw om te kiezen is de energie van Vattenfall (voorheen Nuon). Echter, Vattenfall kwam onlangs negatief in het nieuws, na een pijnlijk rapport over biomassa, energieproductie door houtstof. Biomassa klinkt misschien als een duurzame keuze, maar is, wat betreft CO2, stikstof en fijnstof, vaak nog vuiler dan steenkolen en aardgas.

Het bedrijf was aanvankelijk van plan bij Diemen een energiecentrale te bouwen op houtstook. Maar door protest in de omgeving, opgelaaid nadat het rapport openbaar was geworden, werd de bouw teruggedraaid. De directeur van het bedrijf, Magnus Hall, was geschrokken van de commotie en zei in dagblad Trouw niet meer te zullen investeren in nieuwe houtcentrales. Onderzoek doen en protesteren helpt dus echt om energie duurzamer te maken.

Kies jouw energieleverancier zorgvuldig. Sommige energieleveranciers lijken op het eerste gezicht groener dan achteraf blijkt. Bijvoorbeeld doordat hun groene stroom vermengd is met grijze stroom, zoals hierboven beschreven. Of doordat de energie niet zo duurzaam is opgewekt als je zou denken.

Vergelijk andere duurzame energieleveranciers altijd goed met elkaar, want zo kom je erachter waar jij het beste een contract kunt afsluiten. Bij het vergelijken kun je controleren waar de energie vandaan komt en of die wel echt duurzaam is. Ook kun je in een goed vergelijk de prijzen meenemen. En als je wilt weten hoe de service is en hoe ze met klanten omgaan, dan is het verstandig om hun ervaringen in reviews te lezen. Zo maak je een weloverwogen keuze.

Ben je niet tevreden met jouw energieleverancier? Ga in gesprek. Misschien ben je wel tevreden over de service en prijs van jouw huidige energiecontract, maar ben je erachter gekomen dat jouw stroom niet helemaal of zelfs helemaal niet groen is. Je kunt dan eenvoudigweg overstappen naar een andere energieleverancier. Maar je kunt ook met jouw huidige aanbieder in gesprek gaan. Misschien kunnen ze wel iets veranderen. De directeur van Vattenfall had het protest tegen zijn nieuwe energiecentrale ook niet zien aankomen. Wel heeft hij daarna het beleid veranderd.

Ben je dus niet tevreden met de stroom van jouw energieleverancier, dan is het goed om in gesprek met hen te gaan. Misschien hebben ze wel een oplossing voor je. En als dat niet zo is, dan kun je altijd nog overstappen. Maar dan heb je tenminste wel duidelijk aangegeven waarom je niet tevreden bent. Volgen meer mensen jouw voorbeeld, dan zullen ze toch iets moeten doen om hun andere klanten te houden.

Uiteindelijk is de klant koning en als iedereen alleen nog duurzame energie wil, dan moeten de energieleveranciers die wel leveren. Zo bouwen we samen aan een duurzamere wereld!

Zie ook: Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall – Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall – Windpark Op Opstelterrein Voor Treinen Nieuwe Hemweg in Amsterdam by NS En VattenfallWindpark Wieringermeer Met 100 Windmolens in De Hollandse Kroon by Vattenfall – Windpark Haringvliet Met 6 Windmolens En Windpark Moerdijk Met 7 Windmolens by Vattenfall – Windparken Hollandse Kust Zuid I-II by Chinook (Vattenfall), III-IV by Vattenfall – Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall – Acht Provincies Gaan Vanaf Januari 2020 Samen Duurzame Energie Inkopen by Vattenfall – GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall – Jacqueline Cramer: Overname Nuon Door Vattenfall Goed Nieuws Voor Klimaat – Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020 En Wordt Groene Energiehub – De Eerste Elektrische Zonnebloemauto: Drie Elektrische Rolstoelhuurauto’s by Vattenfall – McDonalds Plaatst Laadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij 168 McDonald McDrive’s by Vattenfall

Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur

Geschreven op 18-7-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzaamheid is een belangrijk begrip geworden. Niet onterecht, maar wat is duurzaamheid? Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Voor nu, maar ook voor de komende generaties.

Het voorzien in onze eigen behoeften moet dus in evenwicht zijn met dat wat de aarde aankan. Dat geldt dus ook voor onze smartphone.

Een smartphone is geen wegwerpartikel. Toch danken veel mensen hun smartphone voortijdig af. De meningen over de gemiddelde levensduur van een smartphone lopen nogal uiteen. De Consumentenbond schat de gemiddelde levensduur op 2,5 jaar. Andere bronnen geven aan dat een nieuwe smartphone 15 tot 18 maanden meegaat. De levensduur van je smartphone hangt af van hoe je met je toestel omgaat.

Een derde van de toestellen gaat kapot. Met name waterschade en stoot- of valschade zijn de doodsteek voor smartphones. Een deel van de telefoons raakt zoek of wordt ontvreemd. Ook een batterij die zijn capaciteit heeft verloren, is vaak een reden om de smartphone te vervangen. Een kapotte smartphone kan in veel gevallen gerepareerd worden en hoeft dus niet het einde van een smartphone te zijn. Reparatie is veel goedkoper dan een nieuwe smartphone kopen en ook nog eens een stuk beter voor het milieu. Het verlengt in elk geval de gemiddelde levensduur van een smartphone.

Met een goed telefoonhoesje verleng je de levensduur aanzienlijk. Val en stootschade wordt met een beschermhoes voorkomen. Er zijn zelfs speciale beschermhoezen die volledige bescherming bieden voor bijvoorbeeld waterschade. De iPhone of Samsung toestel wordt met een siliconen of hardcase uitstekend beschermd. Een hoesje samsung a71 zorgt dat jouw toestel langer mee kan gaan dan het gemiddelde van 1,5 jaar. Naast kunststof smartphone hoesjes zijn telefoongoesjes ook verkrijgbaar in leer, bamboe of vlas. Voor Samsung zijn er hoesjes van plantaardige materialen in plaats van fossiele of dierlijke producten.

Langer met de huidige telefoon doen is duurzaam. Denk ook aan het kopen van een refurbished toestel in plaats van een nieuwe. IPhones worden geleverd met garantie en gaan nog jaren mee. Smartphonemakers leveren hun smartphones waarvan de updates van het besturingssysteem nog jaren verricht worden. Apple biedt in elk geval de updates na vijf jaar. De iPhone 11 bijvoorbeeld krijgt tot september 2024 updates.

Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs

Geschreven op 30-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Michael Moore presents Planet of the Humans, a documentary that dares to say what no one else will this Earth Day — that we are losing the battle to stop climate change on planet earth because we are following leaders who have taken us down the wrong road — selling out the green movement to wealthy interests and corporate America.

This film is the wake-up call to the reality we are afraid to face: that in the midst of a human-caused extinction event, the environmental movement’s answer is to push for techno-fixes and band-aids. It’s too little, too late.

Removed from the debate is the only thing that might save us: getting a grip on our out-of-control human presence and consumption. Why is this not The issue? Because that would be bad for profits, bad for business. Have we environmentalists fallen for illusions, “green” illusions, that are anything but green, because we’re scared that this is the end—and we’ve pinned all our hopes on biomass, wind turbines, and electric cars?

No amount of batteries are going to save us, warns director Jeff Gibbs (lifelong environmentalist and co-producer of “Fahrenheit 9/11” and “Bowling for Columbine”). This urgent, must-see movie, a full-frontal assault on our sacred cows, is guaranteed to generate anger, debate, and, hopefully, a willingness to see our survival in a new way—before it’s too late.

Featuring: Al Gore, Bill McKibben, Richard Branson, Robert F Kennedy Jr., Michael Bloomberg, Van Jones, Vinod Khosla, Koch Brothers, Vandana Shiva, General Motors, 350.org, Arnold Schwarzenegger, Sierra Club, the Union of Concerned Scientists, Nature Conservancy, Elon Musk, Tesla.

Zie ook: An Inconvenient Truth by Al Gore – An Inconvenient Truth by Al Gore and Inconvienent Truth 2 by Al Gore: Full Movies – The Basics of Climate Change: Climate 101 with Bill Nye, the Science Guy – Bill Nye Destroys Climate Change Denying Trump Adviser William Happer – The Age of Stupid Full Movie: Why Didn’t We Stop Climate Change When We Had the Chance? – An Inconvenient Sequel: Truth To Power by Al Gore – Hurricanes and Climate Change: Climate Change Intensifies Hurricanes by Hunter Cutting

GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s

Geschreven op 30-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nu de coronacrisis in Nederland ons leven beheerst, kiezen steeds meer Nederlanders voor lokaal, gezond en duurzaam voedsel. Met deze keuzes helpen we onze lokale ondernemers, ontlasten we het klimaat en houden we ons lichaam gezond.

Omdat de meeste landwinkels, pluktuinen en voedselbossen op verborgen locaties zitten hebben de Natuur- en Milieufederaties (NMFs) de GoodFoodClub gelanceerd: de plek waar je als consument alle duurzame aanbieders bij jou in de buurt kunt vinden.

Het doel van de campagne is het aandeel duurzame landbouw in Nederland te vergroten ook na de Coronacrisis.

Veel duurzame boeren leverden aan restaurants, festivals en cateraars. Nu deze afzet is weggevallen kunnen consumenten genieten van deze mooie streekproducten. “Met de GoodFoodClub maken we alle duurzame lokale aanbieders goed vindbaar. We roepen consumenten op om hen te steunen, SupportOurLocals en kies vaker voor lokaal, gezonder en duurzamer voedsel, ook na ook na de coronacrisis”, aldus Mattheus Bleijenberg, campagneleider van de GoodFoodClub. Op de site vinden consumenten alle adressen bij hen in de buurt, informatie over activiteiten bij boeren en inhoudelijke info over gezondheid, milieuvoordelen, voedselverspilling, de voordelen voor de natuur ed.

Er zijn in Nederland honderden boeren, landwinkels, tuinderijen, voedselbossen en adressen waar je de mooiste duurzame lokale groenten, kaas, wijn, noten, vlees en fruit kunt kopen. Vaak weten consumenten hen niet te vinden. De GoodFoodClub wordt het digitale platform waar alle bewuste consumenten en aanbieders van lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel elkaar vinden. Ook online pakketten en restaurants die werken met lokale producten worden vermeld op het platform. Consumenten die de GoodFoodClub volgen blijven op de hoogte van initiatieven in hun buurt zoals open dagen van boeren en appelplukdagen.

Het platform is een basis om komende tijd verder uit te bouwen. Er staan op dit moment al 250 aanbieders op de kaart en de komende maanden wordt dat verder uitgebreid. Na de coronacrisis worden ook activiteiten gedeeld en georganiseerd bij lokale boeren op het erf om zo boeren en burgers meer met elkaar in contact te brengen. Aanbieders in die graag een plekje willen op het platform kunnen zich aanmelden via de site.

Dat we ons voedsel anders moeten gaan produceren en ons consumptiepatroon niet duurzaam is, dringt zo langzamerhand goed door. Kijk maar naar het stikstofprobleem of het mestoverschot in Nederland. We moeten een transitie doormaken richting een circulaire landbouw met minder afvalstoffen en milieu impact. De Natuur en Milieufederaties werken op verschillende manieren aan deze transities; bijvoorbeeld door actieplannen te ontwikkelen en korte ketens te ondersteunen.

Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht

Geschreven op 30-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De klimaataanpak staat in veel landen op ‘pauze’ en ook de VN heeft twee belangrijke klimaatbijeenkomsten uitgesteld.

Maar kunnen wij ons deze pauze wel veroorloven?

De coronacrisis brengt alle klimaatverdragen in gevaar, maar kan ook juist mogelijkheden bieden, als het zou lukken om investeringen om de coronacrisis te bestrijden te koppelen aan vergroening.

Als we toch honderden miljarden gaan uitgeven om de economische crisis te bestrijden kunnen we dat geld dan ook meteen gebruiken om de omslag te maken naar een duurzame economie met veel minder CO2 uitstoot?

De crisis als kans voor een schonere toekomst. Hoe doen we dat?

De kansen voor snelle verduurzaming en CO2 reductie zijn enorm, als we denken aan de honderden miljarden euro’s die regeringen nu uittrekken om de pandemie te bestrijden en het economisch systeem overeind te houden. In Nederland kun je de crisisinvesteringen koppelen aan het Urgendapakket, in Europa aan de Green Deal en globaal aan het Parijs Akkoord.

Ook laat de coronacrisis – zoals eerder de financiële crisis – zien dat ingrijpende, op wetenschap gebaseerde noodmaatregelen uiteindelijk vrij makkelijk door burgers worden geaccepteerd.

Hoe gaan we de vrijgekomen miljarden gebruiken om de wereldeconomie overeind te houden en onze globale klimaatproblematiek voorgoed te tackelen? We moeten veranderen, we kunnen blijkbaar ook veranderen, maar hoe gaan we dat duurzaamdoen?

Met o.a. Marjan Minnesma (Urgenda/Nederland), Joyeeta Gupta (professor of climate change law and policy aan de Vrije Universiteit Amsterdam), Bas Eickhout (lid van het Europees parlement namens De Groenen/Vrije Europese Alliantie) en Tom Rivett-Carnac (co-auteur ‘The Future We Choose’).

Duurzaam: nu of nooit wordt uitgezonden op zondag 10 mei 2020 op NPO2, even na tienen.

Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies

Geschreven op 28-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Nederland Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cabaretier Freek de Jonge publiceert deze week veertig jaar aan archiefbeelden uit zijn carrière op zijn YouTube-kanaal.

Het idee om zijn oeuvre openbaar te maken speelde al langer door zijn hoofd, maar wegens de coronacrisis heeft hij besloten het eerder te publiceren.

“Ik had al langer het idee om bij wijze van erfenis mijn repertoire netjes en verzorgd achter te laten”, vertelt De Jonge. “Omdat we nu in een tijd leven waarin veel mensen thuiszitten, leek het mij een goed moment om alles te delen en is het in een sneltreinvaart gekomen.”

“Daarbij wil ik er graag zelf nog bij zijn als het online komt. Waarom zou ik dat allemaal na mijn dood laten gebeuren? Nu heb ik er nog lol van.”

Die erfenis die de 75-jarige De Jonge publiceert, bestaat uit alles wat hij en zijn vrouw Hella sinds 1980 op video geregistreerd hebben. Hierbij gaat het om theatershows, oud- en nieuwjaarsconferences, verkiezingsconferences, muziektheater, series en tentoonstellingen.

Freek de Jonge heeft ook diverse lezingen, colleges en masterclasses gegeven. Deze publiceert hij ook. “Ik heb bijvoorbeeld een aantal lessen gegeven aan de toneelschool, waarin ik mijn visie op het vak belicht. Die deel ik graag met theaterstudenten, juist nu. Dan kunnen ze gewoon vanuit huis die colleges zien.”

Op zijn You Tube kanaal heeft Freek alles netjes geordend. Ik heb hieronder enkele van de vele afspeellijsten weergegeven. Allereerst natuurlijk de afspeellijst met alle oudejaar- en nieuwjaarsconferences van Freek de Jonge.

Vervolgens de afspeellijst met alle verkiezingsconferencies. Tenslotte nog een afspeellijst met Specials.

Oude- en nieuwjaarsconferences

Verkiezingsconferences

Specials

Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory

Geschreven op 28-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

After a very exhausting teasing campaign, Tesla’s futuristic Cybertruck has been finally unveiled.

The thing is definitely out of this world both performance and designwise, but did you know, that this is not the only electric pickup that already exists?

In fact, we managed to dig out for you an entire lineup, where Cybertruck and Rivian R1T are just a few of many options.

So buckle up and lets explore one of the world’s most utilitarian, versatile and desired vehicle classes, that has been recently slammed by the electrification tsunami!

All of the models shown in this episode of #ATelectriccars series:
Tesla Cybertruck: Have you ever seen the original Blade Runner movie? Well, the design of Elon Musk’s new creation, Tesla Cybertruck, clearly reflects the cyberpunk vision of the future cars that people had back in 1980s. It is hard to wrap one’s head around the trapezoidal exterior that seems to be made of a single metal piece.

Chevrolet E-10: 2020 Chevrolet E-10 is the brand’s new electric concept that fantasizes on how their future electric pickup might look like. The model uses propulsion components from the Bolt EV combining them with two Connect & Cruise electric motors.

Rivian R1T: Along with the upcoming Tesla truck, the RT1 is probably the most anticipated model in this segment. It is developed by the American startup Rivian that has already managed to secure more than 1.5 billion dollars of funding.

Dongfeng Rich 6 EV: Many companies have attempted to claim the title of the world’s first manufacturer of electric pickups, but the actual winner of the race was not anyone from the favorites. The joint Venture between Nissan and the China state owned Dongfeng, has already rolled out an electric version of the Rich 6 pickup.

Atlis XT Truck: If everything shown in their pre-production pickup by Atlis will be delivered to the assembly line, then the all-electric 2021 Atlis XT Truck might become a game-changer in the growing niche.

Kreisel Electric Hummer H1: After first electrifying Arnold Schwarzenegger’s G-Class, the Austrian Kreisel Electric created a fully electric pickup for the world-famous actor and ex-governor of California. The prototype based on Hummer H1 is good for 186 miles of range, has 483 horses, and can accelerate to 60 mph in 5.6 sec.

Bollinger B2: 2020 Bollinger B2 is a boxy-looking pickup from the Michgan startup, that combines 1930s design with electric propulsion, and is rather capable off-road.

Workhorse W-15: The news of the range-extended W-15 pickup first surfaced back in 2016, and a year later, the Ohio-based manufacturer of commercial transport Workhorse presented its prototype. In 2019, the company announced it will be producing the model in a fully electric version, called Endurance, and under the new brand name Lordstown Motor Corp.

Ford F-150: 11.5 billion dollars, this is the amount of money that Ford is willing to pour into the development of electric vehicles by the year 2022 and the first models to obtain the new technology are the recently introduced crossover Mustang Mach-E and, of course, the best-selling pickup in the world, F-150.

Chevrolet Colorado ZH2: Chevrolet Colorado ZH2 a mission-ready fuel-cell-powered EV that is built by GM in collaboration with the U.S. Army and has been in extreme field testing since 2017.

Polaris Ranger EV: This is a bonus entry that demonstrates that personal utility vehicles do not end with the abovementioned electric pickups. The Ranger EV is the world’s first electric UTV that is powered by a lithium ion battery.

See also: Ten Innovative Electric Vehicles With Groundbreaking Technology by Automotive Territory – Top 10 Electric Vans for Family and Business by Automotive Territory – Top 10 Fastest Electric Bicycles with Motorbike Speeds by Automotive Territory – Ten All-New Electric Cars that Want to be Better than Tesla by Automotive Territory – Ten Electric Heavy-Duty Trucks: Alternatives to Tesla Semi Truck by Automotive Territory – Ten New Electric Car Concepts that Should Hit the Production by Automotive Territory – Top 10 All-New Electric Cars to Go on Sale in 2018-2019 by Automotive Territory – Top 10 Electric Racing Cars That Show The Best Track Performance by Automotive Territory – Top 7 All-Electric SUV’s in 2018/19 Compared With Tesla Model X by Future Lab – The Best All-Electric Cars to Buy in 2018 in The U.S. by Future Lab

’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra

Geschreven op 26-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

BAM heeft ’s werelds eerste elektrische 10-12 ton wals gebouwd en in gebruik genomen. Een ouder model, dat aan revisie toe was, is in de werkplaats van het BAM materieelbedrijf in de afgelopen anderhalf jaar omgebouwd tot dit unieke, duurzame materieel.

Deze week is de uitstootvrije wals voor het eerst ingezet op een project voor de gemeente Almere. Vele andere projecten volgen snel. Met deze elektrische wals levert BAM een bijzondere bijdrage aan de klimaatdoelstelling van onze opdrachtgevers door schoner te bouwen.

Door de elektrische aandrijving stoot de wals geen CO2 en stikstof uit. Hierdoor is het mogelijk schoner te bouwen. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen. Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput. De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is natuurlijk wel zwaarder dan een gemiddelde auto. Maar hoeft geen rijbereik van honderden kilometers te hebben om zorgeloos op de eindbestemming te komen.

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur. Wat zo’n 73 liter per dag is. Met de elektrische wals wordt zo’n 236 kilogram CO2 per dag bespaard. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol. Hierdoor kan BAM de wals dagelijks inzetten.

Waar er voor lichter materieel al wel elektrische alternatieven op de markt zijn, is dat voor zwaarder materieel niet het geval. Toch was de wens om deze stap te maken. Om een boost te geven aan onze duurzaamheidsambities en van onze klanten. Met de kennis van eigen mensen is deze elektrische wals in anderhalf jaar tijd ontworpen en gebouwd. Met recht een wereldprestatie!

Koob Bovenhuis, Manager van BAM Infra Materieel: “Het is ongelooflijk dat we dit voor elkaar hebben gekregen. Het geeft aan wat voor daadkracht en kennis onze mensen hebben. Wat anderhalf jaar geleden begon als een idee tijdens een strategiesessie met gebruikers is nu realiteit!”

Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Daarom blijft het niet bij deze elektrische wals. Wij streven ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel is bijvoorbeeld waterstof ook een mogelijke oplossing.

Ruud Miedema, projectleider bij gemeente Almere, zag de elektrische wals de eerste meters maken op zijn project: “De gemeente Almere is elke dag in touw om de stad te onderhouden, te repareren en te vernieuwen. Voor nu en in de toekomst. Al dit werk willen we zo duurzaam mogelijk doen. Dat betekent dat we zuinig omgaan met energie, gebruik maken van schone(re) energie en kiezen voor materialen die lang meegaan en opnieuw gebruikt kunnen worden. Dit doen we samen met BAM, die net als wij met passie werken aan een betere en mooie leefomgeving. Zo bouwen we samen verder aan onze groene en gezonde stad.”

Zie ook:  Koninklijke BAM Groep Gaat Duurzaam Bouwen en Rijden, Maar Niet Te Vlug – Checklist Natuurvriendelijke Maatregelen Gebouwen by Vogelbescherming en BAM Utiliteitsbouw – Energy Wall: Energieleverend Geluidsscherm N470 bij Keijzershof Pijnacker Zuid by BAM Infra – De Energieweg N211 in Zuid-Holland: De Eerste CO2-Negatieve Weg by BAM Infra – De Wattway Solar Road: De Zonnepanelen Energiemat op de N401 bij Kockengen by BAM Infra – Het Keurmerk Bewuste Bouwers voor BAM, Ballast Nedam, Strukton en Volker Wessels – BAM Wonen Presenteert Energiezuinige Woningen op LiVIN – De Checklist Natuurvriendelijke Maatregelen aan Gebouwen by Vogelbescherming en BAM – Duurzaam Stadskantoor Escamp in Duurzaamste Wijk Nederland: Erasmusveld Den Haag by BAM –  Energieneutrale Nul op de Meter Woningen van Lefier in Emmerhout en Emmermeer by BAM Wonen – Hof van Gerwen in Veldhoven: 34 Duurzame Nul op de Meter Koopwoningen by BAM Wonen – Opgewekt Wonen in Schilderskwartier Woerden: Nul Op De Meter Woningen by BAM Wonen

Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie

Geschreven op 26-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Kabinet neemt een pakket maatregelen om de CO2-uitstoot in Nederland op korte termijn verder terug te dringen.

De ministerraad heeft ingestemd met de maatregelen die worden genomen om te voldoen aan het vonnis in de Urgenda-zaak.

Nederland moet de CO2-uitstoot in 2020 met 25% verminderen ten opzichte van 1990.

Die opgave volgt uit een vonnis van de rechtbank Den Haag in de Urgenda-zaak, dat eind vorig jaar onherroepelijk is geworden.

Het kabinet heeft de afgelopen periode een pakket maatregelen samengesteld om aan het vonnis te voldoen. De maatregelen die het kabinet neemt dragen ook bij aan de reductie van de stikstofuitstoot in Nederland.

Het kabinet heeft gewerkt aan een maatregelenpakket dat: kosteneffectief is, snel kan worden uitgevoerd en dat kan rekenen op draagvlak. Belangrijk onderdeel hiervan is de maatregel om de CO2-uitstoot van de moderne kolencentrales te beperken door middel van een uitstootplafond, tegen een passende nadeelcompensatie. Het kabinet zet de voorbereidingen hiervoor in gang.

Bij de uitvoering van het maatregelenpakket houdt het kabinet rekening met de gevolgen van de Coronacrisis voor de CO2-uitstoot. Uit een scenariostudie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) blijkt dat het Coronavirus dit jaar significante gevolgen kan hebben voor de uitstoot, terwijl de impact op de langere termijn waarschijnlijk beperkt is. Vanwege deze onzekerheid zal in het najaar aan de hand van actuele emissiecijfers worden gekeken naar de maatvoering van de maatregel in de kolensector.

Daarnaast neemt het kabinet maatregelen waardoor mensen gemakkelijker en goedkoper aan de slag kunnen met verduurzaming in hun eigen woning. Er komt 150 miljoen euro extra beschikbaar voor de Regeling Reductie Energieverbruik, waarmee mensen compensatie kunnen krijgen voor bijvoorbeeld LED-lampen of het goed inregelen van hun verwarmingsinstallaties. Naast huiseigenaren kunnen ook huurders en MKB-bedrijven van deze regeling gebruikmaken. Woningcorporaties krijgen een korting op de verhuurdersheffing als ze investeren in verduurzaming van woningen. Hiervoor stelt het kabinet 150 miljoen euro beschikbaar. Mensen die een oude koel- of vrieskast inleveren, krijgen hiervoor een retourpremie van minimaal 35 euro bij aankoop van een nieuwe.

Het kabinet is bovendien met een aantal bedrijven in gesprek om voor de uitvoering van het Urgenda-vonnis versneld werk te maken van maatregelen zoals de ombouw van installaties en het extra terugdringen van de uitstoot van lachgas.

Het kabinet verwacht dat het maatregelenpakket zorgt voor een economische impuls in sectoren als de installatiebranche. De kosten van het maatregelenpakket worden voor een belangrijk deel betaald met geld uit de stimuleringsregeling SDE. De omvang van de investeringen is afhankelijk van de uiteindelijke maatvoering.

Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM

Geschreven op 21-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland heeft de ambitie dat zijn zeevaartsector een internationale duurzame maritieme toppositie heeft. Tegelijkertijd komen er internationaal enkele trends op de zeevaart af, die de sector beïnvloeden. Dit zijn trends op economisch, geopolitiek en technologisch terrein. Ook ondervindt Nederland internationale concurrentie van landen die actief beleid voeren om reders en schepen aan hun land te binden.

In zijn nieuwste publicatie Trends en de Nederlandse zeevaart gaat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in op de trends die op de (internationale) zeevaart afkomen. Ook beschrijven we de effecten van deze trends op de internationale en Nederlandse zeevaart. Tot slot nemen we enkele voorbeelden van buitenlands zeevaartbeleid onder de loep: hoe gaan Canada, Denemarken, Duitsland, Japan, Noorwegen, Singapore en het Verenigd Koninkrijk om met de genoemde trends? En waar liggen voor Nederland de kansen?

Dit rapport (PDF) is gebaseerd op gegevens uit de periode tot en met 2019. Het is gemaakt in de verwachting dat de trends die we signaleerden, zullen voortduren. Door de pandemie met COVID-19 is dit plotseling onzeker geworden. De wereldeconomie, waar de internationale handel en de vraag naar zeevaart zeer gevoelig voor zijn, zal vrijwel zeker geraakt worden. De energietransitie en de digitaliseringstrend zijn eveneens sterk verbonden met de economische situatie. Ook geopolitieke machtsverschuivingen, met effect op de zeevaart, zijn niet uit te sluiten. Op dit ogenblik zijn nog geen feiten bekend over het blijvende effect van de COVID-19 pandemie, en zijn de hier beschreven trends het beste zicht dat we op de verwachte langetermijnontwikkelingen kunnen bieden.

Een overzichtsstudie met vijf megatrends. In deze studie analyseren we vijf megatrends die van invloed zijn op de internationale zeevaart. Dit zijn: Digitalisering, energietransitie, extreme weersituaties/klimaatverandering, efficiënter en anders werken en veranderende politieke en economische orde.

De studie geeft een overzicht van de effecten die de vijf megatrends naar verwachting al hebben en nog zullen hebben op vier aspecten van de zeevaart: schip, bemanning, routes van lading of passagiers en activiteiten op zee en zeevaartactiviteiten aan de wal. Daarnaast zijn we nagegaan welke kansen en bedreigingen uit de trends voortkomen, uitgaande van het beleidsdoel voor de Nederlandse zeevaart: het creëren van toegevoegde waarde en werkgelegenheid voor de Nederlandse economie, met aandacht voor veiligheid, duurzaamheid en een hoge registerkwaliteit.

Digitalisering biedt kansen. De megatrend digitalisering maakt efficiënter en veiliger werken aan boord mogelijk. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van het Internet-of-Things, waarbij onderling verbonden apparaten gegevens uitwisselen, kan onderhoud gerichter en goedkoper plaatsvinden. Daarnaast kan digitalisering het bestaand en toekomstig tekort aan varend personeel gedeeltelijk helpen oplossen, door automatisering van taken die voorheen door mensen werden gedaan. Ook worden activiteiten aan de wal minder locatieafhankelijk en gaan rederijen makkelijker op zoek naar nieuwe locaties om ze uit te voeren. Goede vestigingsplaatsfactoren blijven daarom van groot belang.

Zeevaart vaak volgend op geopolitieke gebeurtenissen en wereldeconomie. De megatrend ‘veranderende politieke en economische orde’ heeft vooral effect op ladingroutes. Zo is de economische ontwikkeling van Azië van invloed op de omvang en samenstelling van de maritieme handel rn goederenstromen in oost-westrichting. Protectionisme kan een bedreiging zijn en leiden tot kleinere handelsstromen. Ook het bruto nationaal product en de bevolkingsomvang bepalen in belangrijke mate de internationale handel en daarmee de vraag naar goederenvervoer per schip. De zeevaart is bij geopolitieke gebeurtenissen en bij veranderingen in de wereldeconomie vaak ‘volgend’.

Leren van maritieme referentielanden. Het KiM bestudeerde het nationaal zeevaartbeleid van Canada, Denemarken, Duitsland, Japan, Noorwegen, Singapore en het Verenigd Koninkrijk om hieruit kansen voor Nederland af te leiden. De vier Europese landen hebben de meeste raakvlakken met Nederland. In deze landen is het zeevaartbeleid net als in Nederland onderdeel van breed beleid voor het gehele maritieme cluster. In het zeevaartbeleid van de referentielanden valt een aantal punten op, met name de centralisatie van beleid en uitvoering binnen één maritieme autoriteit in Denemarken en de wijze waarop Denemarken en het Verenigd Koninkrijk de economische en ecologische waarde van zeevaartactiviteiten aan de wal en activiteiten op zee in evenwicht brengen.

Zie ook: Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..