Anders Bekeken

Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel

Geschreven op 7-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren flink in opmars. Onder het motto ‘elektrische auto’s zijn beter voor het milieu’ heeft de overheid middels tal van stimuleringsmaatregelen vooral de zakelijke rijder over weten te halen elektrisch te gaan rijden.

Of de milieuoverweging of het belastingvoordeel de doorslag heeft gegeven laten we, net als de discussie over het feit of dit soort voertuigen onderaan de streep echt beter voor het milieu zijn, even in het midden.

Vandaag kijken we samen met Autoverleden, oprichter van de grootste autoschade database van Nederland, of de elektrische auto echt veiliger is en de kans op ongevallen en schades kleiner is geworden.

Veiligheid van elektrische auto’s onder de loep. De elektrische auto is de auto van de toekomst aldus velen. Bij de ontwikkeling van auto’s is veiligheid en CO2 uitstoot een van de belangrijkste pijlers. In geval van een elektrische auto kunnen we vrij kort zijn over CO2 uitstoot, die is er namelijk niet.

Op gebied van veiligheid heeft men ook niet stilgestaan, er zijn tal van technische snufjes toegevoegd die de veiligheid van de inzittenden zou moeten vergroten. Maar is de elektrische auto nou echt veiliger? Of zijn er andere risico’s zoals de kans op het ontploffen van het accusysteem en straling nieuwe problemen? Feiten en fabels helpen we nu de wereld uit.

Feiten en fabels over veiligheid.

FEIT: Een elektrische auto is net zo veilig als een benzine of dieselauto. Veiligheid en botsproef scores zijn universeel. Een elektrische of hybride auto met 4 of 5 sterren is net zo veilig als een brandstof aangedreven voertuig. FABEL: Elektrische auto’s zijn veiliger dan brandstofauto’s.

FABEL: Als u met een elektrische auto te water raakt is de kans groot dat u geëlektrocuteerd wordt. De kans dat u onder stroom komt te staan is nihil, zeker wanneer de ramen en deuren open zijn onderwater is de kans heel klein. FEIT: Alle elektrische auto’s zijn onderworpen aan testen waarbij de veiligheid bij het te water raken zijn getest.

FEIT: Elektrische auto’s worden enorm goed getest op zaken als brandveiligheid en de incidenten waarbij een elektrische auto in de brand vliegt worden goed gemonitord. In geval van een incident zullen importeurs en fabrikanten direct onderzoek instellen. FABEL: Accu’s van elektrische auto’s vliegen zomaar in de brand.

FABEL: Hulpdiensten zijn onzeker bij incidenten met elektrische voertuigen. De kans op verwondingen in een elektrische auto neemt daardoor toe. FEIT: Hulpdiensten zijn goed getraind in de omgang met incidenten waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn. U kunt erop vertrouwen dat u net zoveel kans op goede zorg heeft in een elektrische wagen als een brandstofvariant.

Risico op schade door afwezigheid geluid. Een brandstofauto maakt veel meer geluid dan een elektrische auto. Zeker bij lage snelheden waarbij de meeste kleine aanrijdingen plaatsvinden is dit verschil groot. Bij snelheden onder de 20 km/h maakt de elektrische auto vrijwel geen geluid, zelfs van de banden komt dan nog bijna geen geluid. Vooral fietsers en voetgangers hebben hier problemen mee, want je bent gewend om een auto die van buiten je gezichtsveld komt geluid op te vangen. Omdat dit bij een elektrische auto niet gebeurt zijn er meer aanrijdingen met elektrische voertuigen, simpelweg omdat men de auto niet hoort aankomen. Menig bestuurder van een elektrische auto zal opmerken dat verkeersdeelnemers nogal eens schrikken.

Het zal u wellicht niet verbazen dat het aantal schademeldingen waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn zeker niet lager is dan bij brandstofauto’s. Sterker nog, het aantal lichte schades is, ondanks alle nieuwe technieken, juist toegenomen.

Wat te doen bij ongelukken in het verkeer? Een elektrische auto is echt anders dan een brandstofauto. Zeker wanneer het gaat om veiligheid voor de hulpdiensten. De auto is immers een grote bron van stroom. Hoewel de accu goed beveiligd is hebben hulpdiensten wel andere protocollen voor het managen van incidenten met elektrische voertuigen.

Voor u als inzittenden is er niks verandert. Behalve dat de auto wellicht zelf de hulpdiensten inschakelt waardoor deze eerder ter plaatse zijn. Voor u blijft de hoofdzaak om uzelf zo snel mogelijk in veiligheid te brengen en dan te kijken wat u voor uw medereizigers en andere betrokkenen kunt betekenen. Geef hierbij altijd uw eigen veiligheid de hoogste prioriteit.

Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien. Over de eerste 10 maanden van 2019 was 14,7 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch (6.407 stuks).

In 2018 lag over dezelfde periode het totale aandeel elektrisch in de nieuwverkopen nog op 9,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG.

BOVAG en RAI Vereniging juichen de overgang naar zero emissie toe. De elektrificatie past in de visie van de branche, waarbij versneld wordt ingezet op schonere motoren en nieuwe snorfietsen vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch zijn aangedreven. 

Steeds meer gebruikers kiezen bij de aanschaf van een nieuwe brom- of snorfiets voor een elektrische variant. Inmiddels is van alle nieuw verkochte snorfietsen dit jaar 15,1 procent elektrisch (4.321 stuks). Voor bromfietsen ligt dit aandeel in 2019 op 13,9 procent (2.086 stuks). In totaal is nu 14,7 procent van alle nieuwe brom- en snorfietsen uit 2019 elektrisch. De sector elektrificeert hiermee zelfs sneller dan de autobranche die momenteel op 9 procent marktaandeel in nieuw verkopen uitkomt.

In Amsterdam is dit jaar ruim een kwart (27,1 procent) van alle nieuwe scooters elektrisch aangedreven en dat komt mede door de introductie van een milieuzone voor oude benzinescooters in 2017. In de andere grote steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt dit aandeel momenteel op respectievelijk 9,8 procent, 7,9 procent en 12,4 procent.

RAI Vereniging en BOVAG zien tot hun tevredenheid dat niet alleen het aanbod toeneemt, maar ook de kwaliteit. Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af. Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks is het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak.”

Zie ook: De 100% Elektrische Scooter is Hot, Hip en Happening – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – De Elektrische Scooter Is Niet Meer Weg Te Denken…  – Subsidie Elektrische Scooter in Venlo, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen en Maastricht – De Elektrische Designmotorfiets en -Cruiser uit Nederland: De Orphiro – BMW Motorrad City Commuter: The BMW Concept C – De 100% elektrische e-Solex en de e-Solex 2.0 – De Elektrische AppScooter Met Internet Verbinding Geproduceerd in Emmen by Etergo

De 100% Elektrische Scooter: De Ebretti 518 Electric en de Ebretti 318 Electric – De 100% Elektrische Scooters van Scooterplan: De What One en What Two – De 100% Elektrische Scooters van Noveco: De Novox C10, Novox C20 en Novox C50 – De 100% Elektrische Scooters van Emco: De Emco Novette, Novette Twin, Novum en Novax – De 100% Elektrische Scooter van Tomos: De Tomos E-Lite – De 100% Elektrische Scooters van Kreidler: De Hiker 2.0 Electro en Galactica 2.0 Electro – De 100% Elektrische Scooters van QWIC: De StreetCity, Emoto, Emoto Light en Emoto Duo – De 100% Elektrische Scooters van Moteon: De Firenze, Genova, Roma, Napoli en Milano – Suzuki Full Electric Scooter: The e-Let with Electric Drive System by Sanyo – The MINI Scooter E – BMW C1-E All-Electric Scooter Study – Smart All-Electric E-Scooter Concept – The Honda EV-Neo Electric Scooter – Video: First Hybrid Scooter in The World by Piaggio – De Elektrische Scooter met een Bio-based Frame van Hennep: De Be.e by Van.Eko – De Elektrische Vespa Elettrica Scooter by Piaggio Komt in 2018 op de Markt

De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een duurzaam, sexy eenpersoons stadsautootje, dat ook nog eens lekker is om in te rijden. Een gadget dat de wereld verovert.

Dat is wat Ronald Schoonrok (36) uit Zundert voor ogen heeft met zijn elektrische Yks1 (spreek uit: iksie). 

YKS1 is een concept van een collectief waarin designers, visionairs en andere creatieven hun kennis delen.

Met een goede bak koffie en een open vizier creëren we concepten die met de wensen van nu mee kunnen bewegen naar een duurzame toekomst.

Ik zie een uitnodigend stijlvol design en een krachtige maar schone aandrijving. Een ranke, sportieve elektrische auto die door zijn compacte vorm slechts de helft van de weg nodig heeft. Grijs en grauw zijn voorgoed verleden tijd.

Ik zie namelijk groene en frisse steden met centrale hub’s waar iedereen eenvoudig via zijn smartphone een auto ontgrendelt. Ik zie een bundeling van kennis en kracht tussen wereldsteden, bedrijven en kenniscentra. Ik zie de toekomst van mobiliteit en urban transport. Ik zie YKS1… De auto die je meer energie oplevert dan hij je kost.

Eén blik is genoeg. Haar strakke lijnen en soepele vormen lonken en verleiden. Stijl en sportiviteit in perfecte balans. Kunststof en glas in een gouden verhouding. Hier wil je in rijden. Door het centrum zoeven op weg naar je afspraak. Of ontspannen terug naar het station vanaf een bedrijventerrein aan de rand van de stad. De charme van YKS1 kun en wíl je niet weerstaan. Je wil met haar gezien worden. En zij met jou.

Snel, sportief en wendbaar. Je voelt de zinderende schone kracht onder je pedaal. Een elektrische aandrijving met een moderne actieradius en sexy
acceleratie. Stil stuif je over de Coolsingel of koers je naar de Kalverstraat. YKS1 wordt ontwikkeld voor maximaal 80 kilometer per uur en is dus extra
veilig voor de 50-kilometerzones. Bochten neem je met de zelfverzekerdheid van een coureur. Lean in en rijd er door de flexibele zwenkophanging
beheerst en stabiel doorheen. YKS1 maakt het stadse rijden tot een belevenis.

Alleen zijn met YKS1 is geen straf. Geef haar je aandacht en ze geeft je er energie voor terug. Jij stuurt, dus jij bepaalt. Een ander voordeel van
een eenzitter is dat je maar de helft van de weg nodig hebt. Capaciteitsproblemen en files in steden behoren in één klap tot het verleden. En ondanks haar ranke vorm, biedt ze achterin toch voldoende ruimte voor een koffer, pakketje of kratjes boodschappen. En het zitcomfort? Ook dat ‘zit’ wel goed!

Fijnstof, stikstofdioxide en CO2. We hebben onze buik ervan vol. En onze longen. Onze steden moeten en kunnen schoner. Niet voor niets kozen we
YKS1 als naam voor onze eerste toekomstmobiel. YKS1 = één in het Fins. En laat Finland in Europa nu al jaren de nummer één zijn op het gebied
van duurzaamheid. Duurzame energiebronnen nemen er de leiding en Finland is koploper in CO2-reductie. Een lichtend groen voorbeeld en
inspiratie voor onze eigen YKS1.

Met YKS1 slaan we een nieuwe weg in en helpen we steden te voldoen aan hun milieu- en reductiebeloftes. Actueler dan ooit door een recente
uitspraak in een kortgeding dat Milieudefensie heeft aangespannen tegen de Nederlandse staat. De rechter verplicht de Nederlandse staat om meer
te doen tegen luchtvervuiling. Daar willen we met YKS1 graag een bijdrage aan leveren. Groene HUB’s op logistieke knooppunten met schoon, elektrisch vervoer dat voor iedereen bereikbaar is. Geen te grote, voor driekwart lege, vervuilende auto’s meer in de stad, maar perfect passend, flexibel en schoon persoons- en goederenvervoer.

Delen is het nieuwe hebben. We ontwikkelen YKS1 niet voor onszelf, maar voor iedereen. We willen vooral dat YKS1 er komt en omarmen daarom
ieder idee, initiatief en advies dat ons dichter bij dat doel brengt. Hulp is welkom, kennis = kracht. Daarom werken we graag samen met bedrijven,
overheden, investeerders en kenniscentra in Nederland en ver daarbuiten. Samen plaveien we de weg naar de juiste toekomst.

Mooi plan. Nu maar hopen dat het verder komt dan een droom.

Zie ook: Carver Gaat Elektrische Carver Assembleren in Friesland: Een Ultra Slim Elektrisch Stadsvoertuig – Venture One: De Elektrische Motor – C,MM,N: Common De Auto van de Toekomst

 

Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Onderzoekers van de Universiteit van Adelaide hebben een onderzoekscontract van 1 miljoen dollar afgesloten met een Chinese batterijfabrikant Zhuoyue Power New Energy om een nieuwe technologie voor energieopslag te ontwikkelen en binnen 12 maanden op de markt te brengen.

Het gepatenteerde ontwerp maakt gebruik van niet-giftig zink en mangaan, twee metalen die overvloedig aanwezig zijn in Australië, en onbrandbare waterige elektrolyt om een ??batterij met een hoge energiedichtheid te produceren.

De onderzoekers schatten dat de kosten van deze nieuwe elektrolytische Zn – Mn-batterij minder dan US $ 10 per kWh bedragen, vergeleken met US $ 300 per kWh voor huidige Li-ion-batterijen, US $ 72 per kWh voor Ni-Fe-batterijen en US $ 48 per kWh voor loodzuurbatterijen.

De batterij is ontworpen door Dr. Dongliang Chao en professor Shi-Zhang Qiao van de University of Adelaide’s School of Chemical Engineering and Advanced Materials.

De energiezuinige, veilige batterij opent markten waar het gewicht, de grootte en de veiligheid van de batterij belangrijke factoren zijn, zoals auto’s en ruimtevaart, en huishoudelijke en commerciële gebouwen en energieopslag.

Dr. Chao zei over de nieuwe batterij: “I can imagine this battery being used on all vehicle types from small scooters to even diesel electric trains. Also in homes that need batteries to store solar power, or even large solar/wind farms.”

De toenemende productie van duurzame energie brengt met zich mee dat het opslaan van deze energie in batterijen op een veilige, niet-dure en milieuvriendelijke manier urgenter wordt, maar de huidige batterijmaterialen – inclusief lithium, lood en cadmium – zijn duur , gevaarlijk en giftig.

Het lopende onderzoek en de initiële productontwikkeling zullen worden uitgevoerd in Adelaide en de productie zal naar verwachting plaatsvinden in Australië en China.

BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In navolging van Leiden stapt ook Oegstgeest over op herbruikbare eco-glazen bij evenementen. Een motie daarvoor van Progressief Oegstgeest (PrO) kon afgelopen week rekenen op brede steun van de gemeenteraad.

Het succes van de statiegeldbekers tijdens Leidens Ontzet 3 oktober in Leiden heeft de raadsleden er van overtuigd dat de duurzaamheidsmaatregel ook in Oegstgeest verplicht kan worden gesteld.

Alleen de VVD is daarvan nog niet overtuigd en stemde tegen het voorstel.

De aangenomen motie roept het college van burgemeester en wethouders op om het gebruik van eco-glazen uiterlijk op 1 januari 2021 verplicht te stellen voor de organisatie van een evenement in het dorp.

Uit overleg met de organisatoren van de verschillende grote en kleinere evenementen zal moeten blijken wat daarvoor nodig is.

De meerderheid van de gemeenteraad ziet in ieder geval graag dat de gemeente daarvoor de nodige ondersteuning biedt, zoals bijvoorbeeld de aanleg van voldoende waterpunten om de statiegeldbekers te spoelen.

Zie ook: Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan

Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel

Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Sport Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De provincie Overijssel is op zoek naar de groenste sportclub van Overijssel.

Het project wordt uitgevoerd door Natuur Voor Elkaar

Sport jij al op een groene club? Zijn er verkoelende bomen, kleurige bloemenranden langs het veld of een groen dak of gevel op de sporthal? Of zweten jouw supporters zich rot tijdens het aanmoedigen en word je treurig van de betonnen parkeerplaats die geen hoosbui aankan?

Dán kan jouw sportclub wel een Factor Groen gebruiken! Ontwerp samen met je clubleden jullie ultieme groene sportvereniging. Doe mee met de prijsvraag Groenste Sportclub van Overijssel, maak gebruik van de professionele begeleiding die we jullie aanbieden en maak kans op 25.000 euro om jullie plan uit te voeren! Het belangrijkste onderdeel van jullie plan? Zorgen voor meer biodiversiteit bij jullie sportaccommodatie.

Meld je sportclub hier vóór 19 januari 2020 aan. In januari 2020 maken we de geselecteerde sportverenigingen bekend en gaan die clubs aan de slag met een ontwerp. Natuurlijk met hulp van professionals, zodat jullie straks een goed uitvoerbaar plan hebben liggen. Dat plan is voor jullie, of je nu wint of niet. Uit deze plannen wordt de Groen, Groener, Groenst winnaar gekozen. Deze winnaar wint 25.000 euro en kan gelijk aan het vergroenen slaan!

Groen! Groener! Groenst! is een jaarlijkse prijsvraag, die als doel heeft om natuur en inwoners van Overijssel dichter bij elkaar te brengen. Inwoners van Overijssel worden uitgedaagd om na te denken over hoe natuur een plek kan krijgen in hun eigen leefomgeving. Daarmee is het een herkenbare actie die past bij de ambitie van het Koersdocument Natuur voor Elkaar.

Bij de nieuwe editie is het voorstel om de prijsvraag te richten op de sportclubs in Overijssel met als thema ‘De groenste sportclub van Overijssel’ met de nadruk op realisatie van meer biodiversiteit op sportterreinen/-locaties.

 

Zie ook: De Groene Club: Een Duurzame Sportaccommodatie bij 2.500 Sportverenigingen in 4 JaarDe Subsidieregeling Energiebesparing en Duurzame Energie Sportaccommodaties (EDS) – Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I – Subsidie voor Zonneboilers, Zonnecollectoren, Warmtepompen en Biomassaketels – Onze Clubkracht by Eneco Helpt Sportclubs bij Aanvraag Subsidie: De Energie van Pure Winst – Nationaal Sportakkoord: Veilige en Gezonde Omgeving Om Met Plezier Te Sporten by VWS – Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Het Sportakkoord en het Preventieakkoord by VSG – Green Deal Sportvelden: Gebruik Chemische Middelen Stoppen Is Niet Haalbaar In 2020

De Groenste Straat van Overijssel: Drie Winnende Straten Zijn Bekend by Jij & OverijsselOntwerpwedstrijd Het Groenste Schoolplein van Overijssel 2018 by Provincie Overijssel –Alle Schoolpleinen Van Overijssel Groen In 2025 by Provincie Overijssel – Duurzaam Overijssel: Het Overijsselse Programma Duurzaamheid

Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L

Geschreven op 8-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Nederland Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn voortaan internationaal te herkennen aan een nieuw logo. Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestyleerde, oranje tulp.

Het nieuwe logo is breed inzetbaar, van hightech tot agrifood en van sport tot cultuur, aldus de minister. “Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.”

Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kunnen het logo vanaf januari gebruiken. Het logo kan bij conferenties en handelsmissies, op paviljoens bij internationale beurzen en bij tal van andere gelegenheden in verschillende combinaties worden ingezet. Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.

De nieuwe stijl kostte het Rijk 200.000 euro en dat is volgens Kaag “een kleine investering op een heel groot overheidsbedrag om het verdienvermogen van Nederland in het buitenland zo slim en aantrekkelijk mogelijk neer te zetten”.

Het nieuwe logo vervangt het tot nu toe veel gebruikte ‘tulpje Holland’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Het nieuwe logo is onderdeel van nieuw beleid van minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) om Nederland duidelijker op de kaart te zetten.

Ik had zelf ook al eens een nieuw logo voor Nederland ontworpen. Dat had zomaar helemaal voor niks kunnen worden gebruikt. Zie: Hoe Ziet Nederland Er Uit in 2028 by Erik van Erne – Nieuwe Rijkslogo In Gebruik Genomen – Het Projectteam 1 Logo: Er komt geen Big Bang bij invoering Rijkslogo – Het Nieuwe Rijkslogo nu op Websites van Alle Ministeries

Zie ook: Nieuwe Imagocampagne voor Nederland: The Paint the World Orange Contest – Oranje Boven: #MakeOrangeTrending op Twitter

Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam

Geschreven op 7-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Amsterdam stelt per 1 december subsidie beschikbaar voor de aanschaf van taxi’s en bedrijfswagens door ondernemers.

Het gaat om de aanschaf van zowel nieuwe als tweedehands uitstootvrije taxi’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en autobussen.

Amsterdam wil de stad in 2030 uitstootvrij hebben. Taxi’s en bedrijfsvoertuigen moeten al in 2025 schoon rijden. Het college heeft daarom besloten om eigenaren van deze voertuigen tegemoet te komen.

Er is maximaal 1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor schone taxi’s en 2 miljoen euro voor uitstootvrije bedrijfswagens . De subsidie is alleen mogelijk als het voertuig nog niet is aangeschaft én een niet-uitstootvrije wagen vervangt.

De subsidie gaat in op 1 december 2019. Op de website van de gemeente Amsterdam wordt dan duidelijk gemaakt hoe de subsidie is aan te vragen.

Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri

Geschreven op 7-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Deze Bio Rizo rietjes, gemaakt van rijst, breken op een natuurlijke wijze af binnen de 90 Dagen. In water of zeewater zijn de rietjes volledig afgebroken binnen de 7 dagen.

In vergelijking, plastic rietjes hebben 200 jaar nodig om te verdwijnen. Na gebruik kan je de Bio Rizo rietjes in de compost bak werpen, meegeven met het gewone afval, zelf opeten, of als voedsel geven voor je vissen.

De Bio Rizo drink rietjes zijn 100% natuurlijk. De hoofdbestanddelen zijn rijstmeel en tapioca zetmeel. Er worden geen chemische of onnatuurlijke aanpassingen gemaakt om een vaste structuur te verkrijgen.

Er zijn 4 kleuren beschikbaar, wit (rijst), groen (spinazie), paars (rode biet) en grijs (sesam zaden). Let wel, de rietjes zijn smaak- en geurloos.

De rietjes werden getest en hebben de nodige certificaten voor verkoop in Europa – BRC Certificaat, en voor verkoop in de US zijn de rietjes geregistreed bij het FDA. Daarnaast werden alle rietjes geproduceerd volgens de ISO 22000 standaard en werd het HACCP certificaat verkregen.

De Bio Rizo rietjes zijn voor eenmalig gebruik, met koude dranken. De rietjes houden hun vorm tot 2 uur in een koude drank. We raden aan de rietjes niet te gebruiken bij warme dranken, daar ze mogelijks smelten en een rijstsmaak kunnen vrijgeven. Gelieve de rietjes niet rechtstreeks te gebruiken bij blikjes en flesjes met koolzuurhoudende dranken. Het gas in combinatie met de rijst zorgt voor een schuimend effect. Wanneer je de koolzuurhoudende drank in een glas doet, zal je dit effect niet hebben. De rietjes zijn 100% natuurlijk en ook eetbaar.

De Bio Rizo rietjes zijn verpakt in papieren zakken van 500g. Er zitten ongeveer 85 rietjes in een zak op basis van de afmetingen 22 cm lang en 8mm diameter. De rietjes kunnen tot 18 maanden na productie bewaard worden, op een droge plaats, bij normale kamertemperatuur. De productiedatum staat vermeld op de verpakking.

Zie ook: HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti – IKEA Stopt Met Plastic Wegwerpproducten in 2020: Plastic Bekertjes, Rietjes en Zakjes – PLUS Supermarkten Stoppen Verkoop Wegwerp Plastic Servies: Herbruikbare Bekers en Servies – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCups

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.161)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.302)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.397)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.667)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (739)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (222)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.374)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief
  • BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel
  • Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen
  • Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel
  • Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L
  • Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel
  • Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam
  • Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri
  • Negen Grootste Afnemers Van Laagcalorisch Gas Gaan Uiterlijk In 2022 Van Laagcalorisch Gas Af
  • Meer Milieuwinst Met Recycling #Hoedan: Recyling Verbeteren In Nederland by CPB
  • BiWa: The Bike Washing Machine Encourages You to Conserve Energy And Get Fit
  • Duitse Subsidie Voor Elektrische Auto’s Omhoog: Op Weg Naar 10 Miljoen Elektrische Auto’s
  • Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
  • Meeste Afval En Hergebruik Van Materialen In Bouwsector by CBS
  • Duurzame Groene StadsOase Spinozahof In Stationsbuurt Den Haag Voorzien Van Zonnepanelen
  • Gemeente Utrecht Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice
  • HEMA Start Verkoop Milieuvriendelijke Biobased Speelgoedlijn by BiOBUDDi
  • Vlaamse Regering Wil Meer Windenergie En Zonne-energie Met Minder Subsidie
  • Links

    Milieunet op..