Anders Bekeken

Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Je zit de laatste tijd steeds vaker te denken om een elektrische auto aan te schaffen. Je bent zeker niet de eerste, noch de enige.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat 32% van de bevoegde autorijders in Nederland overwegen een elektrische auto aan te schaffen. Immers is deze veel beter voor het milieu dan reguliere bolides op benzine, of diesel.

Als je dan eenmaal besluit een elektrische auto te kopen, dan is het toch aan te raden even onderzoek te doen.

Neem bijvoorbeeld even de autoverzekering onder de loep. Autoverzekeringen vergelijken geeft je naast inzicht in de prijsverschillen ook duidelijkheid over de kwaliteitsverschillen van de verzekeringen voor elektrische auto’s. Hier kan je namelijk nog wel eens op een aantal kleine nadelen stuiten.

Hogere premies. Als je een elektrische auto wilt verzekeren, moet je rekening houden met hoge verzekeringspremies. Hier zit verder geen ingewikkeld verhaal achter. Elektrische auto’s zijn op dit moment gewoon duurder dan een vergelijkbare wagen op benzine, of diesel. Als je een duurdere auto crasht, moet de verzekering meer uitbetalen. Om die reden vragen bijna alle verzekeringen dus een hogere premie. Wees echter niet getreurd; Uit onderzoek blijkt dat deze premies over de jaren weer zullen dalen. De vraag naar én aanbod op elektrische auto’s is namelijk snel aan het stijgen. Dit betekend dat deze vervoersmiddelen in prijs zullen dalen. Zo ook de premies!

Helemaal niet verzekerd? Let goed op. Er zijn bepaalde verzekeraars die elektrische auto’s helemaal niet verzekeren. Althans, niet alle elektrische auto’s. Dit heeft alles te maken met de veiligheidskeuring van de betreffende auto. Sommige elektrische auto’s hebben een lagere veiligheid dan reguliere auto’s, waardoor verzekeraars hun vingers er niet aan willen branden. Ook zijn sommige merken (bijvoorbeeld Tesla), lastig op te sporen bij geval van diefstal. Dit is voor een verzekeraar uiteraard zeer nadelig. Om die reden wordt deze bolide door sommige verzekeraars dus niet gedekt. Helaas!

Neem je een extra accu?Als je dan toch hebt besloten om een elektrische auto aan te schaffen, dan zou je langs een dealer moeten. Auto-eigenaren weten precies wat deze salesmen doen. Lichtpakketje hier, winterbandjes daar. Bij de aanschaf van een elektrische auto, zal een autodealer jou zeker een extra accu proberen aan te smeren. Nou is dat nog niet eens zo’n heel slecht plan, aangezien je dan altijd door kunt, als de eerste accu het begeeft. Dat is een voordeel, in vergelijking met een motorblok. Echter zit er een klein addertje onder het gras; Deze accu dient ook nog eens los verzekerd te zijn. Je betaald dus nóg meer premie dan je al dacht!

Conclusie: Het komt er dus op neer dat je goed onderzoek moet doen naar de verschillende autoverzekeraars om te achterhalen welke de beste is voor jouw elektrische auto. Ook moet je nu eenmaal rekening houden met een hogere premie dan je wellicht gewend bent van je huidige auto. Daarvoor in de plaats ben je wel milieubewust bezig en kan je dus zonder schuldgevoel naar bed. Eindelijk.

State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een van de grootste regionale retailcentra in Apeldoorn krijgt een nieuwe status. Het wordt getransformeerd naar het eerste state-of-the-art op C2C principes gebouwde winkelcentrum.

Het uitgangspunt van deze herontwikkeling van meer dan 20.000m2 is revitalisatie en verduurzaming.

Door toepassing van Design for Disassembly wordt het ook eenvoudig en kostentechnisch aantrekkelijk om het winkelcentrum regelmatig te kunnen vernieuwen en zo de beleving hoog te houden.

Het biedt mogelijkheden voor unieke activiteiten, pop-up stores, uitbreiding van winkels etc. Bij de revitalisatie wordt extra aandacht gegeven aan de akoestiek, licht en luchtkwaliteit. Zo ontstaat er een gezonde en prettige winkelomgeving. Groene wanden, lichtkoepels zorgen voor een comfortabele en veilige omgeving. In totaal hebben ca. 50 retailers een winkel in de Oranjerie. Door de gefaseerde bouw blijft winkelcentrum Oranjerie toegankelijk voor het publiek.

De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Artist impressions van eerste elektrische sleepboot 70 ton Damen RSD-E Tug 2513

Damen gaat voor Ports of Auckland een volledig elektrisch aangedreven sleepboot bouwen.

De RSD-E sleepboot 2513 wordt de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld met een trekkracht van 70 ton.

Het schip voltooit de groene energiecyclus in de haven met zijn ongeëvenaarde prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Ports of Auckland en de Damen Shipyards Group hebben onlangs een contract getekend voor de levering van het innovatieve nieuw schip. De sleper wordt in 2021 opgeleverd.

Ports of Auckland heeft als doel gesteld om in 2040 emissieloos te zijn. Tony Gibson, CEO van Ports of Auckland: “Om dit doel te bereiken, moesten we een nulemissie-optie voor onze sleepboten vinden. We zijn erg blij met onze bestaande Damen ASD Tug 2411 en we wisten dat Damen hybride sleepboten bouwt, dus Damen was een logische keuze om naar de mogelijkheid te kijken om een ??volledig elektrisch model te ontwikkelen. De bereidheid van Damen om anders te denken en te investeren in het nodige onderzoek en ontwikkeling is cruciaal geweest voor het succes van dit project.”

Damen heeft de gegevens verzameld uit de ASD Tug 2411 van Ports of Auckland en berekend wat de batterijvereisten zouden moeten zijn.

Het laadstation is gebaseerd op technologie in de auto-industrie. Een eenvoudig systeem, het heeft vier kabels op het schip die op het station worden aangesloten. Eenmaal aangesloten, heeft de 1,5 MW lader maar twee uur nodig om de RSD-E Tug 2513 volledig op te laden.

Voor absolute veiligheid heeft de sleepboot ook twee 1000kW generatorsets. Ze bieden genoeg vermogen voor de sleepboot tot een trekkracht van 40 ton in het geval van een storing in het elektrische systeem of als het schip zijn batterijcapaciteit moet overschrijden. Het is geen hybride systeem. Bij normaal gebruik worden de generatoren niet gebruikt. Het schip en het batterijsysteem zijn ontworpen om te voldoen aan de normale operationele behoeften van de haven.

Geweldig dat een Nederlands bedrijf deze sleepboot gaat realiseren. Wel jammer dat dit in Nieuw-Zeeland gaat gebeuren en niet in Nederland, in de Rotterdamse heven bijvoorbeeld.

Zie ook: Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of VerbouwenMilieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een meerderheid van de Haagse politieke partijen roept onder aanvoering van de Partij voor de Dieren de gemeente op om alleen nog herbruikbare bekers te gebruiken op evenementen.

De partijen willen zo het gebruik van zogenaamde single-use plastics verminderen. In de gemeente Leiden is al zo’n regeling van kracht.

Op festivals worden grote hoeveelheden plastic bekers gebruikt, waarvan een groot deel op de grond en in het water terechtkomt.

In de binnenstad van Den Haag eindigen de bekertjes in grote aantallen in de grachten. Ook worden ze nagenoeg niet gerecycled.

De Partij voor de Dieren pleit samen met D66, PvdA, GroenLinks, HSP, CDA en SP voor het gebruik van zogenoemde eco-bekers bij evenementen. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: “Als festivalbekers niet in de natuur verdwijnen worden ze in een afvaloven verbrand. Hierdoor gaan waardevolle grondstoffen verloren. Het is daarom goed als festivalorganisaties overstappen op herbruikbare bekers.”

Niet alleen gemeenten beginnen het gebruik van herbruikbare bekers in te voeren. Een aantal grote Nederlandse festivals zoals Lowlands en de Vierdaagsefeesten hebben zich al aangesloten bij de Plastic Promise, waarmee zij hergebruik willen bevorderen en bovendien plastic bekers hoogwaardig recyclen. Janneke Holman, PvdA: ‘Het is niet alleen beter voor het milieu, een biertje uit een eco-beker drinkt ook gewoon lekkerder weg.’

Zie ook: Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare BekersSchone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Statiegeld Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementenAfvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Van Herbruikbare Bekers Op Evenementen – Bioplastic PLA bekers geen zegen voor het milieu – Het Rapport Bioplastics by OVAM: Bioplastics Zijn Niet Automatisch Milieuvriendelijker – UNEP Green Meeting Guide 2009 and UNEP Sustainable Events Guide 2012 – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Veel Milieuwinst door Eco-glazen (PDF) – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden Inzamelen

Evenementen in Amsterdam Duurzamer in 2019: Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Verplicht – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCupsHerbruikbare Bekers Op Evenementen Niet Verplicht in Den Bosch: Wel Steun, Maar Geen Ambitie – Minder Afval Bij Gentse Feesten Door Herbruikbare Bekers –  Bites & Beats 2.0 Food- en Music Event: 100% Duurzaam Met Herbruikbare Hard Plastic Glazen  – Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers – Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan – Leiderdorp gaat gebruik Ecoglazen bij evenementen onderzoeken

Danceclub Watt Kiest Voor Herbruikbare Eco-Glazen – Herbruikbare FC Emmen Bekers Bij Voetbalclub Emmen by Dutch Cups  –  Minder Afval Bij Gentse Feesten Door Herbruikbare Bekers – Stad Tienen in België Investeert in Herbruikbare Bekers Voor Evenementen: Heldenbar Heldenland –  Bites & Beats 2.0 Food- en Music Event: 100% Duurzaam Met Herbruikbare Hard Plastic Glazen  – Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers – Haringrock In Katwijk Kiest Voor Herbruikbare Plastic Bekers Om Afvalberg Te Verminderen – Kornuit Gaat Herbuikbare Circulaire Drinkbekers Inzetten Op Evenementen by Grolsch

Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Dit logistieke pand ligt prominent bij de entree van het park, direct aan de Fokkerweg op Schiphol Oost en vormt door zijn vorm en functies het visitekaartje van het Fokker Logistics Park.

Het duurzame built-to-suit distributiecentrum bestaat uit twee flexibel indeelbare verdiepingen die op basis van de wensen van de huurder zijn ingericht.

De combinatie van ruimte, speelse architectonische elementen, licht en groen zorgt voor een aantrekkelijke en gezonde werkatmosfeer. Fokker 7|8 is wereldwijd het eerste logistieke gebouw waar ontwikkelen volgens de Cradle to Cradle-filosofie uitgebreid wordt toegepast.

Het pand is gebouwd volgens het Design for Disassembly principe waardoor alle materialen in de toekomst weer eenvoudig herbruikbaar of recyclebaar zijn. Alle onderdelen zijn vastgelegd in een materialenpaspoort ten behoeve van material banking. Uit berekeningen blijkt dat als het gebouw nu gedemonteerd en herplaatst zou worden, er een bouwkostenbesparing gerealiseerd zou worden van 33%.

Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het jonge Bossche bedrijf Laagsteprijsgarantie laat een nieuw kantoor en logistiek centrum bouwen aan Wisent op bedrijventerrein Rosmalense Plas. Een bewuste keuze, dicht bij de huidige locatie.

René van Gerven en Kevin Ummels begonnen met hun bedrijf in 2012. Eerst voorzichtig van huis uit en met nog een andere baan erbij. Na Maliskamp en Velddriel is Laagsteprijsgarantie sinds een jaar of drie gevestigd in Den Bosch, in een huurpand aan de Sluisweg in Maaspoort.

Duurzaam ondernemen is één van de missies van Laagsteprijsgarantie. Het pand wordt daarom gebouwd als CO2 neutraal en Nul op de Meter. Men gaat zelfs extra investeren in zonnepanelen om in groene stroom voor andere bedrijven te kunnen voorzien.

De nieuwbouw aan Wisent 7 beslaat 3000 m2 bebouwd oppervlak waarvan 2800 voor opslag en logistiek. Het kantoorgedeelte is 720 kubieke meter. Het pand wordt naar verwachting medio april 2020 in gebruik genomen.

Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het duurt niet lang meer voor ING een nieuw hoofdkantoor gaat betrekken. Een gebouw dat past bij de maatstaven van deze tijd en dat past bij de strategie en identiteit van de oranje bank, zoals topman Hamers het ooit stelde.

Het pand voldoet aan de meest actuele eisen op het gebied van duurzaamheid, met onder meer gerecycled beton, 2.100 zonnepanelen en koelsysteem dat werkt op basis van lokaal oppervlaktewater.

Het wordt de tweede keer in acht jaar tijd dat ING gaat verhuizen. In 2012 keerde de bank terug vanuit de schoen aan de A12 naar de oude locatie in Amsterdam-Zuidoost. Als alles volgens planning verloopt verhuist ING binnen enkele maanden naar een hypermodern en duurzaam nieuw hoofdkwartier aan de Bijlmerdreef.

Het nieuwe hoofdkantoor wordt open en transparant en zal verbonden zijn met de omringende ING-gebouwen. De inrichting staat geheel in het teken van samenwerking en flexibel werken. Het nieuwe kantoor is voorzien van bijzonder veel glas. Dit staat volgens ING voor ‘open en transparant’, twee eigenschappen waarmee de bank zich uiteraard graag identificeert.

Een ander interessant punt van duurzaamheid is de koeling van het gebouw in de zomer. “Het koelsysteem maakt gebruik van oppervlaktewater van de Gaasperplas en de Ouderkerkerplas. Daarmee koelen we het hele gebouw.” Ook het toiletbezoek is onderdeel van het algemene watermanagement. De inzet van urinoirs en slimme kranen zorgt voor een waterbesparing van 12 miljoen liter per jaar.

De energievoorziening van het pand geschiedt voornamelijk op basis van zonne-energie. Op het gebouw zelf liggen 2.100 zonnepanelen. Samen met een nabijgelegen veld – bij Diemen – waar nog 3.450 zonnepanelen liggen is deze stroomvoorziening genoeg om energie op te wekken voor alle installaties en het pand zelf. Niet alleen genoeg. Er is zelfs sprake van overcapaciteit en levert ING stroom terug aan het netwerk. Daarmee is het gebouw energie-positief.

 

DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

DHL Parcel heeft op het duurzame bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel het grootste en groenste pakketsorteercentrum voor de Benelux in gebruik genomen.

Het sorteercentrum gaat tot een half miljoen pakketten per dag verwerken die naar 240 locaties kunnen worden gesorteerd.

Daaronder de 140 depots en 21 sorteercentra van DHL in de Benelux en bestemmingen in alle landen van Europa.

Dat maakt late aanlevertijden voor verzenders en webshops mogelijk, die hiermee tot 10:00 uur in de ochtend kunnen aanleveren voor bezorging aan huis op dezelfde dag in geheel Nederland.

De DHL Parcel Hub Zaltbommel is gerealiseerd naar de BREEAM Excellent criteria voor duurzame gebouwen. Dat betreft zowel de gebruikte materialen als de exploitatie. Zo wordt er 2,5 miljoen kWh stroom per jaar opgewekt, is er geen gasaansluiting en wordt er gebruik gemaakt van geothermie.

Met de bouw is een investering gemoeid van 84 miljoen euro; de grootste investering van DHL in Nederland tot op heden. Het onderstreept ook de positie van DHL als marktleider in de zakelijke markt en grote tweede speler in de e-commercemarkt.

De groei van DHL, zowel in het e-commercesegment van online winkelen als in het zakelijk segment, maakte de capaciteitsuitbreiding hard nodig. De volumegroei, die in dubbele cijfers wordt geschreven, kon steeds goed worden opgevangen. Na de opening van de nieuwe hub in Amsterdam in 2018 kan met deze uitbreiding de groei verder worden gefaciliteerd. Daar komt bij dat de CO2 voetafdruk van de processen door de efficiënte en moderne apparatuur wordt verkleind.

Het gebouw dat 30.000 m2 beslaat, staat op een terrein ter grootte van 15 voetbalvelden en is gebouwd door Hercuton. De sorteerinstallatie is van Vanderlande Industries.

Het is de modernste in zijn soort, met een band van ruim 2 kilometer lengte die loopt over twee verdiepingen.

Per dag kunnen hiermee 500.000 pakketten worden gesorteerd op 240 bestemmingen. Tientallen kilometers bedrading zorgen daarnaast voor het transport van alle data die het sorteerproces begeleiden.

Met onder meer 11.000 zonnepanelen, toepassing van geothermie, gebruik van regenwater en een ecologische tuin van 4.000 m2 voldoet het gebouw aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen.

Zie ook: Nieuw Sorteercentrum DHL Parcel Amsterdam: 4.700 Zonnepanelen en BREEAM Excellent – DHL Parcel Neemt Elektrische Goupil 4 In Gebruik In Rotterdam En UtrechtNieuw Sorteercentrum DHL Parcel Amsterdam: 3800 Zonnepanelen en BREEAM Excellent – De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland – Schoon Werkt Beter: DHL Gaat ism Milgro Voor Schone Bedrijfsterreinen – DHL Parcel Bezorgt op Terschelling met DHL StreetScooter – TNT Unveiled First Full Electric Delivery Vehicles in China – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – Royal Mail Unveils Nine New Electric Trucks by Arrival UK – Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS – Dutch Green Building Council: BREEAM-NL Nieuwbouw versie 2.0

Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Circulair bouwen is niet vanzelfsprekend nieuw bouwen. Wanneer blijkt dat een bestaand gebouw geschikt is om te transformeren dan heeft dat de voorkeur.

Omdat er in bestaande gebouwen een enorme hoeveelheid energie opgeslagen is. Door bestaande bouw te transformeren heeft de eerste besparing op CO2-uitstoot al een enorme impact op het milieu.

Het gebouw waar Mercedes-Benz Nederland onlangs haar nieuwe hoofdkantoor vestigde is zo’n gebouw dat geschikt bleek voor transformatie.

Sinds de oplevering in 2001 heeft het vrijwel constant leeg gestaan. Maar door er op een nieuwe manier naar te kijken is het nu getransformeerd naar een moderne en inspirerende werkplek. Dit is wat Coert Zachariasse, eigenaar van Delta, er een jaar geleden over zei toen de transformatie nog in volle gang was.

Het voormalige Bruynzeel-gebouw op bedrijventerrein De Liesbosch in Nieuwegein stond al bijna twee decennia leeg en werd gezien als een lastig pand. Dankzij de inzet van Delta Development en New NRG Real Estate is deze locatie in samenwerking met de gemeente Nieuwegein nu omgevormd tot een succesverhaal. De cradle-to-cradle filosofie gold als leidraad bij de duurzame transformatie, waarbij er vrijwel zonder afval werd gewerkt en alleen gebruik gemaakt werd van duurzame energie en materialen. Daarnaast is ‘Human Centered Design’ van Delta en het MeWe-kantoorconcept van Daimler toegepast, waarbij de medewerker in plaats van de auto centraal staat. Dit heeft geresulteerd in een moderne en inspirerende werkplek waarbij flexibiliteit en functionaliteit een belangrijke rol spelen.

Delta Development Group heeft het project in 2016 met New NRG en VolkerWessels opgepakt. De transformatie heeft vorm gekregen in een fantastisch ontwerp van OPL Architecten waarin de kracht van het gebouw volledig tot haar recht komt. Door het centrale deel van het gebouw te verwijderen en de binnentuinen te overdekken, is een groot Atrium ontstaan met zichtlijnen en veel daglicht ontstaan waarbij de groene gevels van Sempergreen op grote schaal zijn toegepast. Hierdoor ademt het gebouw en kunnen alle gebruikers, overal in het gebouw, genieten van een overdaad aan daglicht. Er ontstaan zichtlijnen waardoor medewerkers verbinding met elkaar krijgen en de interne communicatie wordt bevorderd.  In totaal zijn 8 groene gevels geïnstalleerd met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 180m2.  Ook is het pand voorzien van een groot groendak, waarvoor Sempergreen 1.000 m2 Sedummixmatten heeft geleverd.  

Bij het ontwerpen van het nieuwe hoofdkantoor van Mercedes heeft OPL Architecten optimaal gebruik van Delta’s kennis en ervaring op het gebied van duurzaamheid en Human Centered Design. Het resulteert in een licht, groen gebouw met een prettige akoestiek en gezonde lucht. In het hele gebouw worden gezonde materialen toegepast en in het atrium dak zijn (vanzelfsprekend) zonnecellen geïntegreerd. Zo wordt, om met Coert Zachariasse te spreken: “…van iets moeilijks weer iets prachtigs gemaakt…”.

Delta Development Group voorziet een grote toekomst voor transformatie omdat er vanuit milieuaspect enorme impact mee gemaakt kan worden. En natuurlijk omdat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt. Omdat er tegenwoordig veel Cradle to Cradle materialen beschikbaar zijn voor de in- en afbouw kan dit circulaire principe erg goed toegepast worden bij transformatie.

Helaas blijkt een groot aantal gebouwen, door de bouw of vanwege de locatie, niet geschikt voor transformatie. Door vandaag goede Cradle to Cradle geoptimaliseerde gebouwen neer te zetten is het echter Delta’s overtuiging dat het aantal gebouwen dat je kan transformeren in de toekomst veel groter zal zijn.

Park 20|20: Het Kleurrijke Cradle to Cradle ANWB Hoofdkantoor En Fox Theater

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het kleurrijke ANWB pand op Park 20|20 bestaat uit een kantoorgedeelte en een uniek theater: het Fox Theater.

Hier maken consumenten op een bijzondere wijze kennis met verre bestemmingen en zien de kracht van sustainable development en Human Centered Design volgens Delta.

Het pand van de ANWB aan de Taurusavenue in Hoofddorp vormt een prachtig vertrekpunt voor inspirerende, duurzame vakanties.

Met haar speelse gebouw wil Fox Verre Reizen mensen laten kennis maken met de geuren en kleuren van de wereld. Het pand, van de hand van McDonough + Partners, is een vingerafdruk van Fox’ visie op duurzaam toerisme die rekening houdt met het milieu, de mensen, de natuur en de culturen, zodat ook de volgende generaties van de verre bestemmingen kunnen genieten. Deze filosofie is vertaald in een vrolijk statement waar beleving, plezier en veiligheid centraal staan.

Het pand fungeert als een duurzaam visitekaartje dat bezoekers op een bijzondere manier laat kennismaken met het merk en haar producten. Het ANWB gebouw is ook de duurzame bestemming van hoogwaardige Cradle to Cradle gecertificeerde materialen, klaar om later te worden ingezet voor nieuwe, inspirerende vastgoedprojecten.

De ligging van het pand zorgt ervoor dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de kracht van de zon. Voor het pand werd een zogenaamde daglicht strategie ontwikkeld waardoor er op ieder moment van de dag genoeg licht is voor de 100 werknemers van Fox verre Reizen. Daglicht werkt stimulerend en levert zo een bijdrage aan de productiviteit.  Daarnaast is er veel tijd gestopt in de optimalisatie van de luchtkwaliteit. De planten in het atrium zijn gekozen op hun vermogen om koolstof op te slaan en zuurstof te genereren. Ook de groene wand aan de Taurusavenue heeft een zuiverende werking.

Zie ook: Park 20|20 Video: Het Full Service Cradle to Cradle Businesspark in Hoofddorp – Park 20|20 in Hoofddorp: Het Eerste Nederlandse Cradle to Cradle Kantoorpand, Het BSS Inspiratiehuis 20|20 – Park 20|20 in Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorpand Voor FIFPro (World Professional Football Players’ Union) – Park 20|20 in Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorpand FOX Vakanties met BREAAM Excellent Score – Park 20|20 In Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share – Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw – Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor

Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Met de ontwikkeling en bouw van het Bluewater Energy Services hoofdkantoor heeft Delta het Cradle to Cradle principe verder geoptimaliseerd.

Het monumentale pand is onderdeel van de tweede bouwfase van Park 20|20 en opgebouwd uit het grootst mogelijke volume Cradle to Cradle Certified materialen.

Hierin overtreft het Bluewater gebouw vergelijkbare panden op Park 20|20.

Ook bij de ontwikkeling van het Bluewater pand ging Delta Development Group niet uit van het benodigde aantal vierkante meters, maar van de toekomstige functie van het pand. De werkwijze van de organisatie en de mensen die er werken was leidend bij het ontwerp. Door de toepassing van Human Centered Design door McDonough + Partners ontstond er een verrassend functioneel ontwerp waarbij iedere vierkante meter maximaal is benut. Het vertaalt zich in mooie cijfers: momenteel heeft het Bluewater gebouw de laagste kosten per m2 op Park 20|20.

Met het Bluewater pand heeft Delta een volgende stap gemaakt in het Cradle to Cradle ontwikkelingsproces. Voor het Bluewater pand werd een compleet nieuwe supply chain ontwikkeld waarmee de leveranciers de ruimte kregen om hun knowhow en innovatiekracht in te zetten bij de ontwikkeling van nieuwe Cradle to Cradle gecertificeerde materialen. Deze unieke werkwijze zorgde voor een vermindering van de bouwkosten en een verbetering van de bouwkwaliteit. De hogere marges werden vervolgens gedeeld met de huurder en de materiaalleveranciers, als stimulans voor de continue verbetering van het Cradle to Cradle principe.

Net als alle Cradle to Cradle gebouwen op Park 20|20 is ook het Bluewater pand ontwikkeld om te worden afgebroken. Na demontage zijn de hoogwaardige materialen klaar om te worden gebruikt in nieuwe gebouwen of andere industriële toepassingen. Alle gebruikte materialen zijn Cradle to Cradle gecertificeerd en via een materialenpaspoort geregistreerd.

Zie ook: Park 20|20 Video: Het Full Service Cradle to Cradle Businesspark in Hoofddorp – Park 20|20 in Hoofddorp: Het Eerste Nederlandse Cradle to Cradle Kantoorpand, Het BSS Inspiratiehuis 20|20 – Park 20|20 in Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorpand Voor FIFPro (World Professional Football Players’ Union) – Park 20|20 in Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorpand FOX Vakanties met BREAAM Excellent Score – Park 20|20 In Hoofddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share – Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw

Categorieën

  • Afval (655)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (178)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.355)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Park 20|20: Het Kleurrijke Cradle to Cradle ANWB Hoofdkantoor En Fox Theater
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw
  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Links

    Milieunet op..