Anders Bekeken

Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated

Geschreven op 19-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

“In this video I explain what we mean by circular economy, I go through all the things we can do to go from our current economy to a circular one and I use many examples.

At the end I also recommend a very good book if you want to learn more.

You’ll see… there is a lot more to it than just recycling. Ok, let’s get drawing!”Alex.

See also: Cradle to Cradle Products Innovation Institute C2CPII: Train 100 Assessors, Certify 1,000 Products – Video Cradle to Cradle: Here’s An Explanation by Reggs Design – The Importance of Cradle to Cradle Certification Explained by Jay Bolus MBDC – Video Cradle To Cradle Explained – Video William McDonough: The wisdom of designing Cradle to Cradle

Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen

Geschreven op 19-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Alken Maes, bekend van onder meer Maes Pils en Cristal, investeert in het voorjaar van 2020 in de aanschaf van 1,5 miljoen herbruikbare bekers.

Hierdoor zal de brouwer 21 miljoen wegwerpbekers uitsparen voor evenementen.

Toch verdwijnt de wegwerpbeker nog niet uit het aanbod van de brouwer. Wel zullen er alleen nog 100% recycleerbare bekers worden ingezet aan de hand van een inzamelsysteem. 

“Wij zochten een herbruikbare beker waarmee wij onze klanten en consumenten een perfecte pint kunnen aanbieden”, vertelt Toon Vandamme, Events & Nationale Klanten Manager. “Bij verschillende herbruikbare bekers merkten we een impact op de smaak, het schuim van het bier of het gebruikscomfort bijvoorbeeld door een scherpe rand. Ook voedselveiligheid was een belangrijk criterium. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een beker van polypropyleen (PP) die garandeert dat onze bieren tot hun recht komen. Belangrijk voor ons is dat de herbruikbare beker zelf ook 100% recycleerbaar is.”

Toch zweren niet alle festivals en events op herbruikbare bekers. Daarom biedt Alken Maes ook nog steeds wegwerpbekers aan, alleen gaat het hier om bekers die 100% recycleerbaar zijn, eveneens van PP. Op die manier wil de drankengigant evenementen ondersteunen om hun ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken.

Sinds begin dit jaar zijn organisatoren verplicht herbruikbare bekers te gebruiken. Enkel indien minstens 90 procent van de gebruikte wegwerpbekers apart worden ingezameld voor recyclage geldt er een uitzondering op dat verbod.  Zie: Afvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Herbruikbare Bekers Op Alle Evenementen Vanaf 2020

“We begrijpen dat vandaag niet alle evenementen de mogelijkheid hebben om herbruikbare bekers in te zetten. Daarom zullen wij de organisatoren bijstaan om tot de meest duurzame oplossing voor hun evenement te komen met efficiënte inzamelsystemen”, vervolgt Toon Vandamme. “Cruciaal daarbij is om duidelijk te communiceren en de consument te activeren. Bij de implementatie denken wij bijvoorbeeld aan een waarborgsysteem. Het doel is om festivalbezoekers te informeren en hen bewust te maken van hun rol in een duurzamer gebruik. We willen de consument laten beseffen dat eender welk type beker nooit op de grond mag worden gegooid en steeds moet worden ingezameld.”

De investering in herbruikbare bekers en de organisatie van inzamelsystemen voor wegwerpbekers zijn onderdeel van de Brewing A Better World-duurzaamheidsstrategie van Alken Maes. “We willen onze bieren en ciders zo duurzaam mogelijk op de markt zetten. Onze bierkratten zijn 100% recycleerbaar en hebben een lange levensduur”, verduidelijkt Sebastiaan De Meester, woordvoerder bij Alken Maes. “Onze flessen worden gemiddeld 25 keer hergebruikt en gaan ongeveer 13 jaar mee. Ook onze blikken zijn 100% recycleerbaar en bestaan voor 75% uit gerecycleerd materiaal. De verpakking rond onze blikken zal vanaf maart uit 50% gerecycleerd plastic bestaan. Daarnaast brouwen we ook steeds duurzamer. In vergelijking met 2008, toen we onze duurzaamheidsinitiatieven opstartten, is de uitstoot van CO2 bij het brouwproces met 70% gedaald en verbruiken we 20% minder water. Ook in de komende jaren blijven we inzetten op het verduurzamen van onze productie.”

Future of Charging Symposium: Who’s in charge?

Geschreven op 19-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Als het aan de overheid ligt, rijden in 2030 overal elektrische auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens. 1,9 elektrische voertuigen, alleen al in Nederland!

En elke nieuwe auto die uit de fabriek komt, is elektrisch. Kunt u het zich voorstellen?

Zo ver is het nog niet, er moet de komende tien jaar nog veel gebeuren. Academici, onderzoekers en beleidsmakers bundelen hun krachten om ervoor te zorgen dat er tegen die tijd voldoende laadpalen beschikbaar zijn. Het Future Of Charging Symposium 2020 biedt gelegenheid om kennis en inspiratie op te doen en stakeholders te ontmoeten waarmee allianties gevormd kunnen worden.

Het Future Of Charging Symposium wordt gehouden op dinsdag 10 en woensdag 11 maart 2020 bij de HAN Hogeschool in Arnhem. Met meer dan 20 sessies en panels die samen vier tracks beslaan, bieden we een boeiend programma waarin één eenvoudige en duidelijke vraag centraal staat: Who’s in charge?

Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory

Geschreven op 19-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Since in the traditional sense, muscle cars are V8 powered rear wheel drive machines, it is hard to imagine how an electric vehicle could fall under this definition.

But if we were expand the term and take into consideration the classic retro looks and class specific performance characteristics, like massive torque and instant acceleration, then emerges a very interesting lineup of modern electric muscle cars.

Today Automotive Territory will be exploring the models that already exist and attempt to convert petrol heads into the disciples of EV community.

Mustang Lithium: Sooner or later we will be seeing a production-ready electric version of the modern Ford Mustang, but for now lets stay content with the concept developed alongside Webasto, named Project Lithium.

Charge Mustang: With the scheduled run of 499 units, the Charge Mustang is probably the closest we are getting to a production version of the electric muscle car with classic American-style, which, surprise-surprise, is not being developed, nor manufactured in the US.

Chevy Camaro eCopo: Chevy is not planning to develop the next generation of their iconic pony car. However, this doesn’t mean that the moniker will not live on as a performance electric vehicle. This claim is strongly supported by the media hype created by the one-off electric drag racer eCopo Camaro.

Ford Mustang Zombie 222: Able to outperform most ICE and electric muscle cars and many hypercars, the Zombie 222 by the Texas-based Bloodshed Motors has record-setting 0-60 of 1.79 seconds and can run a quarter mile in 9.89 seconds.

Genovation GXE: Many fans of the segment would disagree that a Corvette could be labeled a muscle car, but in my books the C7 Grand Sport is indeed a modern version of the one, and so is the upcoming electric Genovation GXE which is built over the Vette’s skeleton.

Peugeot E-Legend: Luckily for the fans of iconic retro coupes, the futuristic approach of the Peugeot e-Legend remains reminiscent of the 504 2-door manufactured back in 1970.

Renovo Coupe: The Renovo Coupe was created by the California startup company which specializes in the development of software for self-driving cars. The EV was built of the original Shelby Dayton, an iconic sports coupe of the past.

Aviar R67: 2019 Aviar R67 is a brainchild of a Russian electric vehicle start-up, Aviar Motors, that sources its exterior from the first-generation Ford Mustang, but keeps it Tesla-like under the hood.

Chevrolet E-10: A hot rod is basically a custom built muscle car, so meet the E-10 concept by Chevrolet, which is a classic design reimagination of a pickup powered by an electric powertrain.

Ford Mustang Mach-E: Probably a little hesitant to rebuild their most iconic model into a production EV. right away, instead, Ford chose to manufacture a Mustang named electric crossover labeled Mach-E, which pays homage to the “Mach 1” moniker.

See also: Top 10 All-New Electric Cars On Roads in 2020 by Future LabTop Five All-Electric Trucks by Future Lab – The Battery Revolution. End of Gasoline? by Future Lab – Top 5 Electric Bikes You Can Afford by Future Lab –Top 7 Electric Scooters to Buy in 2019 by Future Lab – Top 7 All-Electric SUV’s in 2018/19 Compared With Tesla Model X by Future Lab – The Best All-Electric Cars to Buy in 2018 in The U.S. by Future Lab – Top 10 All-New Electric Cars to Go on Sale in 2018-2019 by Automotive Territory – 10 New Electric Car Concepts that Should Hit the Production by Automotive Territory– Ten Electric Heavy-Duty Trucks: Alternatives to Tesla Semi Truck by Automotive Territory – Ten All-New Electric Cars that Want to be Better than Tesla by Automotive Territory – Top 10 Electric Vans for Family and Business by Automotive Territory – Ten Innovative Electric Vehicles With Groundbreaking Technology by Automotive Territory – Top 10 Fastest Electric Bicycles with Motorbike Speeds by Automotive TerritoryTop 10 Electric Racing Cars That Show The Best Track Performance by Automotive Territory

Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn

Geschreven op 18-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Achmea heeft vorige week een carport met 3.200 zonnepanelen boven de parkeerplaats van de kantoorlocatie in Apeldoorn in gebruik genomen.

Daarmee voorziet Achmea op deze locatie – tezamen met de ruim 600 zonnepanelen die al aanwezig waren – zelfstandig in 15% van de elektriciteitsvoorziening.

In oktober vorig jaar werd gestart met de aanleg van de carport met zonnepanelen. Theo Peters van het Facilitair Bedrijf van Achmea: “Het realiseren van zonnepanelen op daken en carport past binnen de visie van Achmea: in 2030 volledig energieneutraal worden. De zonnepanelen van de carport wekken per jaar zo’n 925.000 kilowattuur op, gelijk aan het verbruik van 250 huishoudens. Onder het parkeerdek zijn 30 laadpunten gerealiseerd voor elektrische auto’s met een gelijktijdig laadvermogen van 700kW.”

Achmea werkt met een ambitieus duurzaamheidsplan dat leidt naar een energieneutrale bedrijfsvoering in 2030. Achmea neemt actief deel in lokale en regionale netwerken en zoekt samen met leveranciers naar innovatieve mogelijkheden. Apeldoorn is één van de vijf kernlocaties van Achmea. Ook voor de andere kernlocaties zijn er plannen om de verduurzaming te versnellen. Zo wordt elders gewerkt aan een aansluiting op aardwarmte (geothermie) en op het dak van het gebouw in Tilburg is vorig jaar een groen dak aangelegd.

Zie ook: Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal

Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes

Geschreven op 18-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Bol.com stopt met de verkoop van wegwerpplastic, zoals plastic bestek, bekers, rietjes en wattenstaafjes.

Daarvoor in de plaats zijn duurzame en biologisch afbreekbare alternatieven beschikbaar voor de 10 miljoen klanten van bol.com.

Bijvoorbeeld bekers gemaakt van maiszetmeel. Met deze maatregel loopt bol.com voor op de Europese wetgeving, die vanaf 2021 de verkoop van bepaalde plastic wegwerpartikelen verbiedt.

Volgens de Europese Commissie bestaat ruim 70% van het zwerfafval in de oceaan uit plastic. Naast afgedankte visnetten wordt deze plasticsoep vooral gevormd door producten voor éénmalig gebruik. Bol.com verwacht 500 kilo plastic per jaar te besparen door te stoppen met de verkoop van wegwerpplastic op het online platform.

Bol.com wil het voor klanten zo makkelijk mogelijk maken om ook online bewuster te winkelen. Jori Ebskamp, lead duurzaamheid bij bol.com: “Daarom steken we veel energie in de verduurzaming van ons assortiment en het niet meer verkopen van wegwerpplastic is voor ons een hele logische stap. Afgelopen najaar opende bol.com de duurzame winkel waarin we het breedste verantwoorde assortiment online bijeenbrengen. Door de duurzame winkel continu uit te breiden willen we binnen een aantal jaar in elke productcategorie een duurzamer alternatief bieden.”

In de duurzame winkel biedt bol.com klanten een brede keuze aan alternatieven voor het wegwerpplastic, zoals siliconen herbruikbare wattenstaafjes, kartonnen bordjes, roestvrijstalen rietjes, houten bestek en bekers van maiszetmeel en suikerriet.

De duurzame ambities van bol.com gaan verder dan maatregelen op het gebied van assortiment. Het streven is om in 2025 CO2-neutraal winkelen mogelijk te maken. Dat betekent een CO2-uitstoot van 0 gram per pakket. Bol.com focust zich hierbij op de werkzaamheden waarin het zelf de verantwoordelijkheid kan nemen: dus vanaf het moment dat artikelen in het fulfilmentcenter binnenkomen tot en met de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin.

Zie ook: Het Einde van Plastic Wattenstaafjes: Switch the Stick by City to Sea – HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En ConfettiIKEA Stopt Met Plastic Wegwerpproducten in 2020: Plastic Bekertjes, Rietjes en Zakjes – PLUS Supermarkten Stoppen Verkoop Wegwerp Plastic Servies: Herbruikbare Bekers en Servies – Plastic Free Pop-Up Store in Amsterdam: 680 Plasticvrije Bio Producten by Ekoplaza Lab – Drastic Plastic: Can You Solve This Challenge? – Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IenW –  Eurocommisaris Frans Timmermans spreekt zich uit voor statiegeld – Statiegeld op Kleine Plastic Flesjes in 2021 Nog Lang Niet Zeker: Nieuwe Doelstelling Bedrijfsleven – Uitstellen Statiegeld Negeert Oproep Samenleving en Is Slechte Zaak Voor Het Milieu – Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers – Veel Milieuwinst Door Herbruikbare Eco-Glazen Met Statiegeld –Ban On Single-Use Plastic Across Europe Coming Soon – Costa Rica Will be the First Country to Eliminate Single-Use Plastics by 2021 – Penzance in Cornwall: Het Eerste Plasticvrije Dorp in de UK –  Geen Wegwerpplastic Meer Op Glastonbury MuziekFestival 2019 – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCups – Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw –  Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri – Bol.com Gaat in Amsterdam Bezorgen Met Elektrische Bakfiets: Binnen 2 Uur Bezorgd by PostNL

Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden

Geschreven op 18-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In het Klimaatakkoord is vastgelegd dat in 2025 minimaal dertig Nederlandse steden emissievrij bevoorraad worden.

De oplossing daarvoor is de overstap van vrachtwagens op fossiele brandstof naar elektrische vrachtwagens. Natuur & Milieu bracht in kaart wat er nodig is om goede en voldoende laadgelegenheid voor ‘e-trucks’ mogelijk te maken.

Bedrijven, netbeheerders en gemeenten moeten vooral goed samen gaan werken. Het is zaak komend jaar eerste stappen te zetten.

In diverse Nederlandse steden is de luchtkwaliteit (roet, fijnstof en stikstof) problematisch. Naast klimaatverandering, een belangrijke reden om vrachtvervoer in de stad te verduurzamen. Het rapport van Natuur & Milieu biedt netbeheerders en (lokale) overheden handvatten voor de aanpak van één van de aspecten ervan: laadinfrastructuur. Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu, ziet het als een belangrijk begin: ‘Het wegnemen van onzekerheden en vragen over betrouwbare laadinfrastructuur is een voorwaarde om de transitie naar elektrisch vrachtvervoer op gang te brengen.’

Een e-truck kan niet simpelweg laden bij bestaande laadpalen voor personenauto’s. In tegenstelling tot personenauto’s is de verwachting dat de eerste elektrische vrachtwagens overwegend laden op eigen terrein, in plaats van onderweg. Daardoor zal er op specifieke locaties een nieuwe vraag naar elektriciteit ontstaan.

Om de productie en de inzet van elektrische vrachtvoertuigen te versnellen, moet de mythe doorbroken worden dat laden een probleem is. De uitdaging voor netbeheerders zit vooral in het op tijd realiseren van de juiste capaciteit op het elektriciteitsnet op specifieke locaties. In haar rapport wijst Natuur & Milieu op wat betrokken partijen nu al kunnen doen. Er zijn bijvoorbeeld verschillende mogelijkheden om laadinfrastructuur te delen en de bezettingsgraad van laadplekken te verhogen, om het laadpunt rendabel te maken. Ook kunnen gemeenten bij de aanleg van snellaadinfrastructuur eisen stellen, zodat het punt ook geschikt is voor vrachtwagens.

Netbeheerders hebben er belang bij om snel inzicht te krijgen in de plannen van transportbedrijven. Een aanbeveling voor de bedrijven is om zich voor te bereiden op de verwachte laadvraag bij distributiecentra. Zij zouden op korte termijn samen met gemeenten voor bedrijfsterreinen een integraal plan over vraag en aanbod moeten maken, denk aan eigen opwek door o.a. zonnepanelen. ‘Effectieve samenwerking tussen betrokken partijen is de sleutel voor tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur tegen de laagste maatschappelijke kosten’, aldus de makers van het rapport.

Het rapport De Elektrische Vrachtwagen In Opkomst (PDF) is geschreven voor netbeheerders, gemeenten en andere overheden om de transitie naar elektrisch vrachtvervoer te ondersteunen. Opgedane inzichten kunnen worden vertaald naar de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Eind 2020 is duidelijk welke gemeenten meedoen met de plannen voor zero emissie stadslogistiek.

Zie ook: De Elektrische DAF CF Electric VDL E-PowerTruck by Daf Trucks en VDLJumbo Breidt Wagenpark Uit Met Elektrische Vrachtwagen By DAF En VDL – Simon Loos Neemt Twee Elektrische Vrachtwagens In Bedrijf by DAF En VDL – Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop By DAF En VDL – Albert Heijn Gaat Winkels Bevoorraden Met Elektrische Trucks Met Trailers – Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam – Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Trucks En Elektrische Bestelbussen – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek – Elektrische Trucks Vanaf 2028 Financieel Aantrekkelijker Dan Diesel Trucks by ING – Grote Steden Koploper Met Duurzaam Verkeer: Een Gezonde en Klimaatvriendelijke Stad – Trucking Into A Greener Future: Naar Zero-Emission Transport in Europese Transportsector – Interreg Project electric Green Last Mile Van Start: Zeven Elektrische 44 Ton Zero-Emission Trucks

Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam – Drie Zero-Emission Elektrische Vrachtwagens in Rotterdam by BREYTNER en Technische Unie – Boonstra Transport Neemt Elektrische 44-Tons Trekker Vrachtwagen in Bedrijf – Technische Unie Neemt Elektrische 3,8 Ton Vrachtwagen in Gebruik in regio Amsterdam – De 100% elektrische vrachtwagen van 020stadsdistributie – Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens – De Eerste 100% Elektrische Verhuiswagen Ter Wereld van Mondial Aad de Wit Verhuizingen – HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – Hulshoff Start Met Elektrische Vrachtauto’s Voor Stadsdistributie Op Zuidas Amsterdam – IKEA Gaat Alle Dieselvrachtwagens in Amsterdam Vervangen Door Elektrische Vrachtwagens – Jumbo Start Elektrische Bezorgservice Binnen De Ring Van Amsterdam

De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks – MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks en Elektrische Stadsbussen – De Elektrische MAN CitE Distributie Truck Voor Stadsdistributie by MAN Trucks & BusElektrische Volvo FL Electric Trucks Voor Stedelijke Distributie en Afvalinzameling by Volvo Trucks – Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS – The Full Electric Tesla Semi Truck: A Beast by Tesla – Cummins AEOS Electric Concept Truck Unveiled by Cummins – The Nikola One and The Nikola Two Electric Hydrogen Fuel Cell Trucks by Nikola Motor Company – The Einride T-Pod: An Electric, Self-Driving Truck Without Windows by Einride – PACCAR Zero-Emissions Trucks: Kenworth T680 Waterstof Truck En Elektrische Peterbilt TrucksDe Truck van de Toekomst – Drie Distributietrucks met Waterstof Brandstofcel voor Asko in Noorwegen by Scania – Elektrische Voertuigen Voor Afvalinzameling by Daf Trucks En VDL Translift – Drie Elektrische BYD Vrachtwagens: TerminalTrekker, Distributietruck En Bakwagenchassis by BYD – De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS van VolkerWessels – Hyundai Fuell Cell Truck H2 Xcient: De Elektrische Waterstof Truck by Hyundai – Electric Hyzon Hydrogen Trucks, Buses, Vans And Minibuses by Hyzon Motors Singapore

De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021

Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Steeds meer merken kondigen aan ook met een elektrische auto of zelfs een hele range elektrische auto’s te gaan komen.

Zo ook Dacia, een dochterbedrijf van Renault. In de loop van volgend jaar komt Dacia met zijn eerste volledig elektrische model.

De elektrische Dacia zal een stadsauto worden. Het nieuwe model dat nog geen naam heeft gekregen, wordt dus geen elektrische versie van een bestaande Dacia.

Helemaal nieuw zal de elektrische Dacia ook niet zijn, omdat het model naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd zal zijn op de Renault City K-EV.

De lancering van de elektrische Dacia wordt volgens Renault voorafgegaan door die van de Renault Twingo Z.E., die nog dit jaar verschijnt.

Zie ook: De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische RenaultDe Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault

SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam

Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf 2021 kunnen passagiers aan boord stappen van een Rotterdamse waterstof-watertaxi.

Het is op deze schaal dan wereldwijd voor het eerst dat een boot in bedrijf komt die volledig op deze schone energie vaart.

De waterstof-watertaxi wordt ontwikkeld door het SWIM-consortium, met financiële steun van Gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Gieskes Strijbis Fonds.

Waterstof wordt door de energie- en vervoerssector als het ‘nieuwe goud’ bestempeld. Klimaatminister Eric Wiebes noemde waterstof in de energietransitie onlangs in de Tweede Kamer onmisbaar. Binnen 10 tot 15 jaar kunnen vrachtwagens, bussen en grote schepen met 100 procent emissievrije waterstofmotoren worden uitgerust.

In de auto-industrie in het verre Oosten komen sinds enige jaren ook al personenwagens van de band die door waterstof kunnen worden aangedreven. Rotterdam heeft de primeur van het eerste passagiersvaartuig dat er geschikt voor wordt gemaakt: een van watertaxi’s in de vloot van Watertaxi Rotterdam.

‘We gaan ermee aantonen dat groene waterstof in de maritieme sector nu al operationeel kan worden toegepast’, zegt ir. Tim van Vrijaldenhoven die het SWIM-project coördineert vanuit Enviu’s scheepvaartprogramma THRUST. Met haar hoofdkantoor in Rotterdam ontwikkelt en implementeert Enviu in verschillende landen transitieprogramma’s door middel van sociaal ondernemerschap op het gebied van onder meer energie, zero-waste en textiel.

Van Vrijaldenhoven: ‘Het uiteindelijke doel van THRUST is om een scheepvaartindustrie zonder schadelijke uitstoot mogelijk te maken. De Rotterdamse watertaxi is enerzijds een prachtig visitekaartje voor toepassing van waterstof, anderzijds een goede springplank. Hiermee wordt namelijk een commerciële, emissievrije oplossing voor de binnenvaart gelanceerd die kan worden opgeschaald voor grotere schepen in de maritieme sector.’

‘Tegelijkertijd ontwikkelt Enviu ook de benodigde infrastructuur voor het varen op waterstof. Zo zal er natuurlijk ook een bunkerstation in de Rotterdamse haven moeten worden aangelegd waar waterstof kan worden getankt die duurzaam is opgewekt,’ zegt Van Vrijaldenhoven. ‘Daarvoor zoeken we onder meer met Havenbedrijf Rotterdam naar een passende locatie. Het doel is om meerdere partijen hiervan gebruik te laten maken, zowel vanaf het water als op land. Ook de Roteb heeft bijvoorbeeld plannen om haar onderhoudsvoertuigen op waterstof te laten rijden.’

De productie van waterstof is nu nog duur, maar Van Vrijaldenhoven verwacht dat de prijs ervan snel fors zal dalen naarmate de vraag ernaar en de opslagcapaciteit ervoor groter worden. De waterstof-taxi die in gebruik wordt genomen, zal in de exploitatie van Watertaxi Rotterdam in elk geval volledig met de rest van de vloot gaan meedraaien. Voor het zover is, zal door de partijen in SWIM de komende maanden zowel de boot als een geheel nieuw aandrijfsysteem worden ontwikkeld en getest.

In het SWIM-consortium nemen Watertaxi Rotterdam, de (maritieme) innovatie-bureaus Flying Fish en ZEPP.solutions uit Delft en social venture building studio Enviu deel.

Waterstof wordt wereldwijd gezien als een van de belangrijkste toekomstige brandstoffen voor de energietransitie in het algemeen en een duurzame scheepvaart in het bijzonder. Waterstof (H2) kan namelijk 100 procent groen worden geproduceerd door met elektrolyse stroom H2 uit water (H2O) te splitsen. Inmiddels zijn er mondiaal en in Nederland verschillende projecten gestart waarbij wordt geëxperimenteerd met waterstof in de (binnen)vaart.

Nederland is een maritiem land bij uitstek. Wij lopen al eeuwen voorop in innovatieve scheepsbouw en hebben een wereldwijd unieke maritieme kennispositie verworven. Deze industrie ontwikkelt zich continue en worstelt met dezelfde transitievraagstukken als andere (mobiele) domeinen. Waterstof is als energiedrager één van de grote beloftes voor een succesvolle energietransitie, waaronder ook voor de scheepvaart.

Zie ook: SeaBubble: De Elektrische Watertaxi In Dordrecht – Een Innovatief Duurzaam Schip –  Eerste Elektrische Watertaxi van Europa in Gebruik Genomen door Watertaxi Rotterdam –  De Eerste Plug-in Hybride Watertaxi, kortweg de PHW, in Rotterdam by Watertaxi Rotterdam – De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten – Mokum Mariteam: Vracht door de Gracht met de Elektrische City Supplier – Elektrische rondvaartboten in Amsterdam – De Elektrische Groene Wens FluisterBoot in Nationaal Park Weerribben-Wieden – Elektrische Bierboot in de vaart genomen in Utrecht

Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe

Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Nederlandse Babboe, sinds 2007 aanbieder van familiebakfietsen, stapt nu ook in het segment van goederentransport.

De nieuwe Babboe Pro bakfietsen zijn het ideale transportmiddel voor het vervoeren van goederen door de stad.

De bakfietsen zijn verkrijgbaar met een krachtige elektrische ondersteuning.

Het hippe, en doordachte design van de robuuste composietbak, leent zich uitermate voor mobiele reclame voor zakelijke aanbieders.

Algemeen directeur Babboe, Chiem de Winter: “We luisteren altijd goed naar onze afnemers die steeds meer vragen naar bakfietsen. Naast jonge gezinnen hebben we een rap toenemende vraag vanuit bedrijven. Wij voorzien de komende jaren vanwege de vele stedelijke mobiliteitsvraagstukken een significante groei van goederentransport. En onderzoek geeft aan dat de markt voor bakfietsen naar de 2 miljoen jaarlijkse verkopen gaat in de komende tien jaar, mede door het alternatief dat de bakfiets biedt voor de binnenstedelijke mobiliteit. Met Babboe hebben we de know-how, expertise en innovatie power in huis. We zijn erg trots op onze nieuw ontwikkelde lijn waarmee we een duurzame, snelle en betaalbare vervoersoplossing bieden voor het goederen transport”.

Babboe is een Nederlands bakfietsenbedrijf ontstaan uit een groep ouders die op zoek gingen naar de ideale bakfiets. Hoge kwaliteit gecombineerd met betaalbaarheid. Constante innovatie, nauwe samenwerking met consumenten en succesvolle productintroducties zorgen ervoor dat Babboe wereldwijd zijn fietsen aan meer dan 30 landen levert. In 2017 werd Babboe onderdeel van de Accell Group.

Babboe Pro modellen zijn beschikbaar met en zonder elektrische ondersteuning. De Babboe Pro range bestaat uit drie modellen, beschikbaar in diverse uitvoeringen: Babboe Pro Bike, Babboe Pro Trike en Babboe Pro Trike XL.

Alle Babboe Pro cargobikes zijn beschikbaar als normale bakfiets en met elektrische ondersteuning. Gebruik je de cargobike als reclamemiddel dan is elektrische ondersteuning wellicht niet nodig. Vervoer je elke dag 50 kilo aan goederen en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Dan kun je kiezen voor de elektrische bakfietsen met trapondersteuning. Wil je nog soepeler wegfietsen bij een stoplicht of moet je regelmatig een heuvel op? Kies dan voor een cargobike met middenmotor, die je extra kracht geeft met een volle bak! Bij een zakelijke bakfiets met een middenmotor heb je de keuze tussen een 400 en 500 Wh accu, afhankelijk van de afstand die je elke dag moet afleggen.

Zie ook: De Elektrische Babboe Bakfiets: De Babboe E-Power en Babboe E-Curve – Drie Winnaars International Cargobike of the Year Award: Velove, Radkutsche En BicyliftInternational Cargo Bike Festival En SUMP-Congres in Groningen: Delivering Happiness – De Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de Stad – De elektrische Babboe bakfiets, de Babboe E-Power –De Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx – De Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco –  De Groene Pakketdienst in Rotterdam by Snowball Johnny – The Officine REcycle Italian Cargo Bike: Transformed Old Bike Frames Into Cargo Bicycles – The Full Electric TRIPL Urban Cargo E-Scooter: Zero-Emission Delivery in the City – De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle – CoolblueFiets: Coolblue Gaat Kleine Pakketjes Per Elektrische Pakfiets Bezorgen – Elektrische Bakfietsen en Kleine Elektrische Voertuigen Voor Postbezorging in Utrecht by Post NL – DHL CityHub: Emissieloze Stadsdistributie Met Cubicycles in Groningen en Tilburg by DHL Express – Bol.com Gaat in Amsterdam Bezorgen Met Elektrische Bakfiets: Binnen 2 Uur Bezorgd by PostNL – PostNL Wil Elektrische Fietsen En Elektrische Bakfietsen Voor 18.000 Bezorgers – De Elektrische Klusbike Voor Bouw- En Klusbedrijven In Groningen by Hitachi Capital Mobility

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.202)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (506)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (195)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.443)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated
  • Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • Future of Charging Symposium: Who’s in charge?
  • Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory
  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Links

    Milieunet op..