Anders Bekeken

Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Hyundai heeft onder de noemer Strategy 2025 zijn plannen voor de komende jaren bekendgemaakt. Het Zuid-Koreaanse merk wil over zo’n vijf jaar ongeveer 670.000 geëlektrificeerde voertuigen per jaar verkopen.

Hyundai richt zich op twee pijlers, te weten Smart Mobility Device en Smart Mobility Service. De synergie tussen deze twee pijlers (apparaten/voertuigen en services) moet het bedrijf transformeren tot een van de topaanbieders op het gebied van slimme mobiliteitsoplossingen, of beter gezegd: tot Smart Mobility Solution Provider.

Smart Mobility Device levert producten die geoptimaliseerd zijn voor diensten en vormt de basis voor de ondersteuning van serviceactiviteiten. Anderzijds zal Smart Mobility Service gepersonaliseerde content en diensten aanbieden op tal van verschillende voertuigen om een breder klantenbestand veilig te stellen.

De plannen van Hyundai voor Smart Mobility Device gaan verder dan alleen het aanbieden van auto’s. Een breed scala aan producten staat op de planning, zoals een Personal Air Vehicle (PAV), robotica en last-mile mobiliteit, waarmee de gebruikers de laatste kilometers in het drukke stadscentrum met een ander voertuig – ingebouwd in de auto – aflegt. Hyundai versterkt zijn productiecapaciteiten om producten te vervaardigen die klanten een naadloze mobiliteitservaring bieden.

Smart Mobility Service is nieuw terrein voor Hyundai, maar zal uitgroeien tot een belangrijke strategische pijler voor toekomstige projecten. Diensten en content worden op maat aangeboden via een geïntegreerd platform om klanten nog meer waarde te bieden.

De twee pijlers staan boven drie belangrijke richtingen die het bedrijf heeft gedefinieerd: het verbeteren van de winstgevendheid van voertuigen met interne verbrandingsmotor (ICE), het veiligstellen van de koppositie op het gebied van voertuigelektrificatie en het leggen van de basis voor projecten gebaseerd op platforms.

Voor de plannen van Strategy 2025 trekt het autoconcern 46,4 miljard euro uit. Van de geplande 670.000 geëlektrificeerde voertuigen moeten er 560.000 volledig elektrisch zijn. Vanaf aankomend jaar zal er van elk nieuw model minimaal één geëlektrificeerde versie komen, al houdt Hyundai voor markten als India en Brazilië een streefdatum van 2035 aan.

Genesis, het luxemerk van Hyundai dat in dit deel van de wereld vooralsnog niet geleverd wordt, komt in 2021 met zijn eerste volledig elektrische model. De sportieve N-modellen van Hyundai ontkomen ook niet aan de elektrificatieplannen van het merk.

Zie ook: Hyundai Nieuwe Mobiliteitspartner Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) – FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s – De Elektrische Hyundai 45 Concept Car: Sensuous Sportiness by Hyundai – De Elektrische Hyundai KONA Electric SUVDe Hyundai IONIQ in Drie Elektrische Varianten: Volledig Elektrisch – Plug-In Hybride en Hybride – De 100% Elektrische Hyundai Getz EV: Blade Electron – De Full-Electric Hyundai i10 EV – De Hyundai ix35 Tucson Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Actieradius van 600 km – Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO – Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO – Hyundai NEXO by Fully Charged – Hyundai Blue-Will en de Honda CR-Z – Hyundai Kite IED: An Electric Dune Buggy That Converts Into A Jet Ski by Hyundai– Hyundai Nexo Fuel Cell & Hyundai Kona Electric

Hyundai Kite IED: An Electric Dune Buggy That Converts Into A Jet Ski by Hyundai – Hyundai Fuell Cell Truck H2 Xcient: De Elektrische Waterstof Truck by Hyundai – De Elektrische Dubbeldekker Bus by Hyundai – Hyundai Bouwt Gigantisch Energieopslag Van 150 MW In Ulsan, Zuid-Korea – Hyundai Gaat Batterijen Uit Elektrische Auto’s Hergebruiken Voor Energieopslag by Wärtsilä

Twee Waterstofbussen Voor Syntus Gelderland by Keolis

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Sinds juni van dit jaar rijdt Syntus Gelderland, onderdeel van Keolis Nederland, met twee waterstofbussen op de Veluwe.

Een beperkte tankmogelijkheid zorgde er echter voor dat de bussen nog niet volledig konden worden ingezet. 

Dankzij een nieuw waterstoftankstation in Arnhem van schone brandstoffenleverancier PitPoint kunnen buschauffeurs nu zelfstandig tanken op het moment dat dat nodig is.

Dit ‘ongeplande’ tanken maakt het mogelijk om vaker en gemakkelijker de brandstof bij te vullen en de Waterstofbussen volledig in de dienstregeling in te zetten.

En dat betekent vaker en schoner rijden met bussen op de Veluwe.

En dat laatste is noodzakelijk. De overheid heeft namelijk harde ambities voor het terugdringen van de uitstoot van bussen. Om daarin mee te kunnen gaan en doelstellingen te halen verkennen vervoerbedrijven volop de mogelijkheden van zero-emissie voertuigen. Er wordt in Nederland steeds vaker met elektrische bussen gereden.

Waterstofbussen zijn daarentegen in Nederland nog relatief onbekend. Syntus Gelderland doet al enige tijd ervaring op met het rijden op waterstof en dat bevalt goed. “De bussen voldoen aan onze verwachtingen en rijden tot op heden net zo betrouwbaar als onze diesel- en CNG-bussen”, aldus concessiemanager René Nekkers. “Door nog frequenter met beide bussen te rijden kunnen wij meer kennis en ervaring opdoen over het gedrag van de bus op de langere termijn en over het verbruik van de bussen.

De vervoerder is vooral enthousiast over de manier waarmee, door bewust te remmen, energie kan worden teruggewonnen. In beide achterwielen zit een elektromotor. Die motoren worden dynamo als de bus afremt. De remenergie die vrijkomt wordt omgezet in stroom naar de batterij. Zo wordt energie die nodig is voor het optrekken weer teruggewonnen via het remmen. Als een chauffeur hier handig mee om gaat, is op de rem trappen niet meer nodig. Zo kan de bus ook veel langer doorrijden, hij laadt zichzelf tijdens het rijden weer op.

HyMoveEn de chauffeurs? Zij beleven vooral plezier aan de nieuwe manier van rijden met de bussen. Niek van de Vosse is een van de chauffeurs die onlangs een cursus heeft gevolgd voor het rijden op de waterstofbus. “Rijden op waterstof is een nieuwe techniek. De bus trekt soepeler op, maar het remmen is even wennen. De bus remt namelijk automatisch nadat je het gas loslaat. Binnen een uur ben je eraan gewend. En doordat je met het automatisch remmen energie terugwint, wordt het een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden.

Één chauffeur heeft het al gepresteerd om van Apeldoorn naar Amersfoort te rijden zonder de rem één keer te hoeven intrappen! Het maakt je bewuster van je rijgedrag.“

Om de bussen maximaal in de dienstregeling te kunnen inzetten heeft Syntus Gelderland in augustus twintig chauffeurs intern opgeleid. Via de cursus maakten de chauffeurs kennis met het rijgedrag van de bussen, leerden zij om zelfstandig te tanken bij het nieuwe waterstoftankstation en kregen zij uitleg over de techniek van de bus. In totaal zijn er nu dertig chauffeurs van Syntus Gelderland bevoegd om met de waterstofbus te rijden.

Momenteel rijden er tien waterstofbussen in Nederland, waarvan twee in de provincie Gelderland. Het rijden met de waterstofbussen is tot stand gekomen dankzij een samenwerking met de provincie Gelderland. De provincie heeft aan Keolis verzocht om tot eind 2020 met de waterstofbussen te rijden en heeft daarvoor ook de benodigde financiën beschikbaar gesteld. ZETT (Zero Emissie Toegepast in Transport) least de bussen aan Keolis en doet het projectmanagement.

Beide bussen zijn uitgerust met een brandstofcelsysteem van HyMove. Dit systeem zet het waterstof in de bus om in elektriciteit en warmte. De provincie Gelderland hoopt met het waterstofproject meer kennis en ervaring op te doen over het rijden met de schone brandstof en de regionale waterstofeconomie te stimuleren middels aangesloten, regionale partijen.

Keolis Nederland, de nieuwe naam voor  Syntus, is een 100% dochteronderneming van de wereldwijde mobiliteitsonderneming Keolis. Syntus Gelderland, Syntus Overijssel, Syntus Utrecht, Syntus Twente, allGo en KeolisBlauwnet zijn een service van Keolis Nederland.

Zie ook: HyMove Project van Start met HyMove Waterstofbus – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem by HyGear – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam

Keolis Bestelt 259 Elektrische Bussen Voor Apeldoorn, Lelystad en Zwolle by BYD

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Keolis Nederland, voorheen bekend als Syntus, heeft bij het Chinese BYD een order voor 259 elektrische bussen geplaatst.

Het is daarmee de grootste Europese bestelling voor emissievrije bussen tot nu toe.

Keolis Nederland, onderdeel van de internationale vervoersmaatschappij Keolis, bestelt grote en middelgrote bussen. Het merendeel van de exemplaren, 206 stuks, betreft de elektrische BYD-bus van 12 meter lang. Daarnaast koopt Keolis 13 meter lange exemplaren en de de 8,7 meter metende BYD midibus.

De eerste elektrische bussen van BYD worden in de zomer van 2020 uitgeleverd, waarna ze inzet zullen worden in onder meer Apeldoorn, Lelystad en Zwolle. In Europa rijden inmiddels ruim twaalfhonderd elektrische bussen van het Chinese BYD.

Keolis Nederland, de nieuwe naam voor  Syntus, is een 100% dochteronderneming van de wereldwijde mobiliteitsonderneming Keolis. Syntus Gelderland, Syntus Overijssel, Syntus Utrecht, Syntus Twente, allGo en KeolisBlauwnet zijn een service van Keolis Nederland.

Zie ook: Zeven Elektrische BYD Bussen voor AllGo in Almere by Keolis

De Ereprijs 2020: Provincie Overijssel Initieert Groene Ondernemersprijs

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De provincie Overijssel daagt haar ondernemers uit om met ideeën en initiatieven te komen die zowel goed zijn voor het bedrijfsleven als voor de Overijsselse natuur.

Zij lanceert hiervoor vandaag op het BiodiFestival De Ereprijs 2020. Er worden groene initiatieven gezocht in de agrarische sector, de vrijetijdseconomie en op bedrijventerreinen. 

Alle inzenders krijgen de mogelijkheid tot een adviesgesprek om hun initiatief verder te brengen. Daarnaast ontvangen de drie beste ideeën per sector 10.000 euro en de bijbehorende publiciteit.

Op het BiodiFestival komt iedereen samen die van betekenis is en kan zijn voor de biodiversiteit van de natuur in de provincie Overijssel. Van natuurinclusieve landbouw en bouwen tot zorg & natuur en een spoedcursus faunapassages en participatie.

De inschrijving voor de Ereprijs 2020 is op 4 december van start gegaan. Word ook groene ondernemer en meld een kansrijk initiatief aan. De inschrijvingstermijn sluit op 1 maart 2020.

Het BiodiFestival en de Ereprijs zijn onderdeel van Natuur voor Elkaar. Dit is het programma waarmee de provincie Overijssel en maatschappelijke partners samen werken aan het beleven, benutten en beschermen van de natuur in Overijssel.

Zie ook: BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel – Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel – De Groenste Straat van Overijssel: Drie Winnende Straten Zijn Bekend by Jij & Overijssel – Ontwerpwedstrijd Het Groenste Schoolplein van Overijssel 2018 by Provincie Overijssel –Alle Schoolpleinen Van Overijssel Groen In 2025 by Provincie Overijssel – Duurzaam Overijssel: Het Overijsselse Programma Duurzaamheid

The European EV Charging Summit 2020 In Rotterdam: Driving Into A Cleaner Future by ACI

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Following the success of last year’s event in London, ACI is delighted to announce the second edition of the European EV Charging Summit, due to take place in Rotterdam, the Netherlands on the 27 and 28 May 2020.

The two day event will bring together key industry stakeholders from all facets of the EV Charging industry to discuss the required infrastructural innovations and the most profitable strategies for a cleaner and sustainable future.

As the electric vehicle market continues to expand, this is the best time to explore this blooming industry! The conference will address the current challenges within the industry and how to overcome them. It aims to offer insight into the latest trends and developments in this growing market.

Over the two days, the event will draw together key experts across the whole EV industry value chain including DNOs, OEMs, CPOs, Power Suppliers, End Users, Financial Stakeholders, Car Sharing Businesses, Mobility Technology Providers, Governmental Officials and Regulators.

Join ACI in Rotterdam to hear a range of discussions and interactive panels regarding the upcoming opportunities for development and engage in excellent networking opportunities.

Appelsientje Stapt Over Op Biobased Verpakkingen Met Duurzame Biobased Dop by Riedel

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Sappenfabrikant Riedel stapt voor het merk Appelsientje over op twee verschillende nieuwe biobased verpakkingen met een duurzame dop.

Bas Boswinkel, algemeen directeur Riedel: ‘Voor Appelsientje is Riedel overgestapt op de nieuwste, meest innovatieve sapverpakkingen van het moment, met een enorme besparing op fossiel plastic en een aanzienlijke verlaging van CO2-uitstoot als gevolg.’

Appelsientje Bio is, als eerste in Europa, verkrijgbaar in de Signature Full Barrier-pakken van verpakkingsleverancier Sig. Daarmee is Appelsientje de eerste Nederlandse klant. Martin Herrenbrueck, President & GM Europe van Sig: ‘Riedel is de pionier geweest die onze Signature Pack op de Europese sappenmarkt heeft gebracht. Eerst met CoolBest en nu met Appelsientje. Wij werken in perfecte synergie en vol enthousiasme samen om de duurzaamste producten en verpakkingen op de markt te brengen in de Benelux.

Voor de overige Appelsientje-sappen is gekozen voor een biobased verpakking van Tetra Pak. Appelsientje’s 1 liter-verpakkingen hebben ook een nieuwe duurzame dop: Boswinkel: ‘En wederom als eerste in Nederland: een verbeterde dop – de biobased WingCap van Tetra Pak – die een stevigere grip biedt waardoor het pak eenvoudig in een handomdraai te openen is.’

OP Oost 2020: Europees Geld Voor Drie Innovatieve Energieprojecten In Overijssel En Gelderland

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Drie innovatieve projecten, die bijdragen aan de reductie van CO2, ontvangen een bijdrage van ruim 2,2 miljoen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

In deze projecten wordt door 18 bedrijven en kennisinstellingen samengewerkt aan de duurzame economie van de toekomst. Samen met Europa, Rijk en provincies in Overijssel en Gelderland investeren zij ruim 4.7 miljoen in Oost- Nederland.

Het project “Vliegwieltechnologie voor energieopslag in microgrids’ werkt aan de opslag van elektriciteit in een vliegwiel bij kleine, evt. tijdelijke, lokale elektriciteitsnetwerken (zogeheten microgrids). Als het vliegwiel de maximale spanning bereikt, draait het weer terug en werkt de elektromotor als generator.

Het vliegwiel werkt in een vacuüm waardoor nagenoeg geen energie verloren gaat door wrijving. Een combinatie van het vliegwiel met batterijen stabiliseert het energienetwerk omdat hiermee pieken en dalen worden opgevangen. Toepassing van dit project kan helpen de huidige knelpunten in het energienetwerk op te lossen en de energie infrastructuur toekomstbestendiger te maken.

Het consortium QuinteQ Engergy (Nijmegen), Thales Nederland (Enschede), Universiteit Twente (Enschede) en Saxion Hogeschool (Enschede) ontvangt een subsidiebedrag van 1.433.004 euro. De totale kosten bedragen 2.963.407 euro.

Het ‘Smart Tiny Lab voor systeemintegratie in de bouw’ is een proeftuin voor bouwbedrijven en aan de bouw gerelateerde bedrijven. Zij kunnen hier innovatieve producten zoals wanden, glas, vloer, dak, isolatie, luchtbehandelingssystemen, warmtepompen, infrarood verwarming testen en pilots op het gebied van energiebeheersing en control uitvoeren. Dit maakt de vergelijking tussen de theoretische en praktische verbruikscijfers mogelijk.

Het lab zelf is ook innovatief en is 180 graden draaibaar om zo de zoninval te bepalen. Er is een vaste kamer die alle installaties bevat die nodig zijn voor energiebeheersing. Daarnaast zijn er twee proefkamers met uitneembare buiten- en binnenwanden, ramen, verhoogd vloer en verlaagd plafond die uitgebreid voorzien zijn van sensoren om uiteenlopende metingen te verrichten.

Het consortium bestaande uit Saxion (Enschede), De Groot (Vroomshoop), Pikington Nederland (Enschede) BR Controls (Zwolle), Winkels Techniek (Enschede), BINX (Groenlo), Eaton Nederland (Hengelo OV) en Pioneering (Enschede) ontvangt een subsidiebedrag van 381.555 euro. De totale kosten bedragen 906.223 euro.

Het project Smart Energy Grid regio Nijmegen’ ontwikkelt een systeem dat, door slimme keuzes, de energievraag koppelt aan het aanbod van verschillende energiebronnen (elektriciteit, warmte, groen- en waterstofgas). Het systeem, een zogenaamd “smart grid”, geeft sturing aan energietransport, omzetten van energie in andere soorten energie of opslaan van energie.

De sturing van het energiesysteem vindt plaats op basis van verschillende gegevens zoals: kosten, opbrengsten, leveringszekerheid en duurzaamheid.

Het consortium bestaande uit ARN (Weurt), Modderkolk Projects & Maintenance (Wijchen), Elestor (Arnhem), Oostendorp Apparatenbouw (Tiel), IF Technology (Arnhem) en Universiteit Twente (Enschede) ontvangt een totaal subsidiebedrag van 405.486 euro. De totale kosten bedragen 902.729 euro.

In het Operationeel Programma (OP) Oost werken Gelderland en Overijssel samen met de EU aan structurele versterking van de economie in Oost Nederland. Bij het merendeel van de gesubsidieerde projecten, werken twee of meerdere bedrijven en kennisinstellingen samen. Door deze samenwerking, met soms verrassende partners, komt nieuwe duurzame techniek beschikbaar voor andere ondernemers en consumenten.

Zie ook: OP Oost 2018: 28,5 Miljoen Euro Voor Innovatie en Duurzaamheid in Overijssel en Gelderland

Spectaculaire Groei Zonnepanelen In Rotterdam: Van 101.000 Naar 144.600 Zonnepanelen

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het aantal zonnepanelen in Rotterdam is het afgelopen jaar spectaculair gegroeid.

Dat blijkt uit een analyse van het onderzoeksbureau Sobolt in opdracht van de gemeente Rotterdam.

In 2018 lagen er nog 101.000 zonnepanelen op Rotterdamse daken, in 2019 waren dat er 144.600. Dat betekent een groei van 43% in een jaar tijd.

Het stadsbestuur heeft als ambitie om van Rotterdam koploper te maken met het lokaal opwekken van zonne-energie. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) is blij dat de inhaalrace die de stad heeft ingezet zichtbaar aan het worden is. “Rotterdam liep flink achter op andere steden, maar we zijn met een inhaalspurt bezig. Vooral op bedrijfsdaken zijn er veel zonnepanelen bijgekomen. Ons streven is om binnen vijf jaar meer dan een miljoen panelen te hebben.” Zie: Rotterdam Wil Koploper In Nederland Worden: Lokaal Meer Zonne-Energie Opwekken

De gemeente Rotterdam zet actief in op het opschalen van het opgesteld vermogen zonne-energie. Zo worden ondernemers, scholen en sportverenigingen geholpen met het realiseren van zonnedaken, worden gemeentelijke daken benut voor het opwekken van zonne-energie en stimuleert de gemeente het combineren van opwek van daken met andere functies, zoals waterberging of groen. Door het beschikbaar stellen van gunstige financieringsmogelijkheden zijn investeringen in grotere installaties op bedrijfs- en industriële daken aantrekkelijk gemaakt.

Momenteel is de wijk Prins Alexander koploper met het aantal geïnstalleerde zonnepanelen, namelijk 24.200 stuks. Een goede tweede is de wijk Charlois met 11.000 geïnstalleerde zonnepanelen. De wijk die het afgelopen jaar de grootse groei heeft doorgemaakt is IJsselmonde met een groei van 58% tot 7790 panelen.

Het havengebied heeft binnen de Rotterdamse gemeentegrens het afgelopen jaar de grootste groei doorgemaakt. Daar is het aantal zonnepanelen met maar liefst 285% gegroeid tot een aantal van 28.376 stuks.

Zie ook: Drijvend Zonnepark Met 3.770 Zonnepanelen In Rijnhaven Rotterdam by Sunny Site Up – Drijvende Zonnepanelen Op Evides Spaarbekken Kralingen In Rotterdam by Floating Solar – Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Rotterdam The Hague Airport by Unisun Energy – Marktconsultatie Zonnepark Oranjebuitenpolder In Hoek van Holland by Gemeente Rotterdam – Marktconsultatie Drijvend Zonnepark Zon Op De Slufter Op De Maasvlakte In Rotterdam by RVB – Rotterdam Ahoy Krijgt Grootste Zonnedak Van Rotterdam Met 3.000 Zonnepanelen by Eneco – Het Rotterdams Klimaatakkoord: Energietransitie Rotterdam Uitvoeringsplan 2019-2020

Grootste Deel Ecosystemen In Nederlandse Natura 2000 Gebieden Is In Slechte Staat

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De meeste van de 52 soorten ecosystemen in Natura 2000 gebieden in Nederland verkeren in een slechte staat.

Dat blijkt uit cijfers die Nederland heeft aangeleverd voor het door de Europese Unie verplichte zesjaarlijkse rapport over de conditie van Natura 2000-gebieden.

Het rapport laat zien hoe de afspraken van Europese lidstaten om natuurwaarden te beschermen worden nageleefd.

Onder deze waarden vallen diersoorten en bepaalde typen natuur. Die moeten van Europa vooral worden beschermd in Natura 2000-gebieden.

Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura 2000-gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Nederland heeft op dit moment 166 Natura 2000-gebieden (PDF).

Nederland kan deze gebieden zelf aanwijzen, onder voorwaarden van de Europese Unie.

Natura 2000-gebieden zijn specifiek aangewezen om kerngebieden te beschermen voor een subgroep van soorten of habitattypen die zijn opgenomen in de habitatrichtlijn en de vogelrichtlijn. Ze zijn van Europees belang omdat ze bedreigd, kwetsbaar, zeldzaam of endemisch zijn of perfecte voorbeelden vormen van de typische kenmerken van een of meer van de negen biogeografische regio’s in Europa. In totaal zijn er ongeveer 2 000 soorten en 230 habitattypen waarvoor kerngebieden moeten worden aangewezen als Natura 2000-gebieden.

Natuurreservaten, nationale parken en andere op nationaal of regionaal niveau beschermde gebieden worden daarentegen uitsluitend aangewezen uit hoofde van nationale of regionale wetgeving, die van land tot land kan verschillen. Deze gebieden kunnen voor verschillende doeleinden worden aangewezen en kunnen ook betrekking hebben op andere soorten/habitats dan degene waarop het Natura 2000-netwerk zich richt.

Ze hebben niet dezelfde status als Natura 2000-gebieden. Toch kan het zijn dat sommige op nationaal of regionaal niveau beschermde gebieden ook worden aangewezen als Natura 2000-gebieden, omdat het ook belangrijke gebieden zijn voor soorten en habitats van EU-belang. In dergelijke gevallen zijn de bepalingen van de EU

Uit onderzoek door Wageningen University & Research (WUR), blijkt dat 46 van de 52 soorten ecosystemen in Nederland een score van matig tot slecht krijgen. Deze gebieden variëren van de duingebieden tot de kleinere zinkweiden langs de Geul in Limburg. Meer dan de helft van de beschermde soorten flora en fauna verkeert in gevaar en ruim 20 procent van de beschermde vogelsoorten in ons land is er slecht aan toe.

De pogingen tot natuurherstel in Nederland hebben voor weinig vooruitgang gezorgd. Kustgebieden doen het goed, landinwaarts gaat het slechter
Gebieden langs de rivieren en de kust lijken het overwegend goed te doen. Duinen lijken zich te herstellen en met onder meer de zeehond en de wilde zwaan gaat het goed.

Landinwaarts gaat het slechter, zoals op laagveen- en heidegebieden die te maken hebben met droogte. Hierdoor doen dieren als de kieviet en de noordse woelmuis het minder goed en zijn vogels als de duinpieper bijna uitgestorven. Als grote veroorzakers van de problematiek wijst het onderzoek naar onder meer de stikstofproblematiek in Nederland.

De EU heeft strenge natuurbeschermingswetten. Het Natura 2000-netwerk omvat 26.000 beschermde gebieden die samen een vijfde van de oppervlakte van de EU bestrijken. Het is het grootste netwerk in zijn soort en biedt bescherming aan de meest bedreigde plant- en diersoorten in Europa. Het netwerk heeft grote economische voordelen: volgens schatting bedraagt de waarde tuusen de 200 en 300 miljard euro per jaar, wat overeenkomst met 2 a 3% van het bbp van de EU.

De EU-milieubeschermingswetgeving ging in 1979 serieus van start met de Vogelrichtlijn. Deze beschermt alle wilde vogels in de EU, dat zijn circa 500 soorten. De EU-landen beschermen de gebieden die voor wilde vogels bijzonder belangrijk zijn. Momenteel zijn er ongeveer 5.300 beschermde gebieden.

In 1992 ging de EU nog een stap verder met de Habitatrichtlijn. Hierdoor zijn de EU-landen verplicht de habitats van bedreigde plant- en diersoorten en bedreigde habitats te beschermen. In de Habitatrichtlijn staan ongeveer 1500 zeldzame en bedreigde planten en dieren en zo’n 230 habitats, waaronder hooilanden, heidegebieden en kwelders.

Alle gebieden die dankzij deze richtlijnen beschermd worden, vormen samen het Natura 2000-netwerk. Het doel is alle belangrijke habitattypes en bedreigde soorten te beschermen. Het Natura 2000-netwerk is bijna compleet. Het omvat momenteel ruim 26.000 gebieden, waarmee het het grootste netwerk van beschermde natuurgebieden ter wereld is. Natura 2000 bestrijkt 18% van het landoppervlak van de EU en grote delen van de omliggende zeegebieden.

Maar Natura 2000 is niet alleen een netwerk van beschermde natuurgebieden. Het is belangrijk dat mens en natuur een partnerschap vormen. Het doel is niet economische activiteiten uit te bannen, maar om ervoor te zorgen dat zij niet ten koste gaan van waardevolle soorten en habitats.

De belangrijkste doelstellingen binnen de Natura 2000-gebieden zijn: activiteiten vermijden die de beschermde soorten of habitats zouden kunnen verstoren. Zo nodig positieve maatregelen treffen om deze habitats en soorten te behouden en de bescherming te verbeteren. Deze aanpak heeft veel voordelen: door duurzame bosbouw, visserij, landbouw en toerisme te stimuleren, zorgt het netwerk ook voor werkgelegenheid en dus een toekomst voor de mensen die in deze gebieden wonen.

The Ugly Truth Of Fast Fashion: Patriot Act by Hasan Minhaj

Geschreven op 6-12-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Fast fashion brands like H&M and Zara are churning out cheap, new clothes every few days, fueling us to shop more than ever before.

Hasan explores how our desire to look fresh to death is actually killing the planet.

About Patriot Act with Hasan Minhaj: New episodes, new topics, every Sunday – only on Netflix.

Every Sunday, Hasan Minhaj brings an incisive and nuanced perspective to global news, politics and culture in his unique comedy series.

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.169)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.310)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.404)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.673)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (746)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.393)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service
  • Twee Waterstofbussen Voor Syntus Gelderland by Keolis
  • Keolis Bestelt 259 Elektrische Bussen Voor Apeldoorn, Lelystad en Zwolle by BYD
  • De Ereprijs 2020: Provincie Overijssel Initieert Groene Ondernemersprijs
  • The European EV Charging Summit 2020 In Rotterdam: Driving Into A Cleaner Future by ACI
  • Appelsientje Stapt Over Op Biobased Verpakkingen Met Duurzame Biobased Dop by Riedel
  • OP Oost 2020: Europees Geld Voor Drie Innovatieve Energieprojecten In Overijssel En Gelderland
  • Spectaculaire Groei Zonnepanelen In Rotterdam: Van 101.000 Naar 144.600 Zonnepanelen
  • Grootste Deel Ecosystemen In Nederlandse Natura 2000 Gebieden Is In Slechte Staat
  • The Ugly Truth Of Fast Fashion: Patriot Act by Hasan Minhaj
  • BP Greenwash In New Misleading Ad Campaign: The Whole Truth In Two Minutes by Client Earth
  • European Parliament: Climate Change Should Be Parliament’s First Priority According To Citizens
  • The Amazon Rainforest: 8 Million Hectares Gone in 2019 After Fires by Amazon Watch
  • Gebruik E-Fiets In Nederland Flink Toegenomen: Effecten Op Andere Vervoerwijzen by KiM
  • Lidl XXL Distributiecentrum Nunner Logistics Krijgt Krachtigste Zonnedak Van Europa by Ecorus
  • De Elektrische Brommer Brekr Model B Uit De Achterhoek by Brekr
  • Windpark Markbygden: Europa’s Grootste Onshore Windpark In Zweden
  • The Art Of Green Thinking: Duurzaamheid In Het MBO – De SustainaBul MBO
  • Video Explainer Awesome Oceans
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet
  • Links

    Milieunet op..