Anders Bekeken

Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

SolSolutions heeft bij De Hoog Orchideeën langs de N470 een indrukwekkend zonnepanelengevel geïnstalleerd.

Het betreft 504 panelen van 1.84 x 1 meter per stuk, die samen een wand vormen van 5.5 meter hoog en 170 meter lang.

Samen moeten die zo’n 110.000 kWh op jaarbasis gaan leveren en dat juist als de zon laag staat.

Leon Bruinen, directeur SolSolutions plaatste onlangs een foto van het project op LinkedIn en kreeg veel bewondering maar ook veel vragen. “Een wand? Rendement juist in de winter? Ik leg het altijd zo uit. Een paar jaar geleden waren zonnepanelen 2x duurder en stroom niet veel goedkoper. En toen kon het ook uit. Het is puur een rendementsberekening. Natuurlijk kan niet iedere teler dit doen vanwege de instraling, maar in dit geval heeft de kweker de schermen sowieso voor meer dan 90% van de tijd gesloten. Daarnaast past het in zijn specifieke energievraag, en speelt ODE, de transportkosten en –belasting een rol. Daarom kan het niet alleen uit, het is voor deze tuinder zelfs een uitkomst.”

De afgelopen jaren is het rendement van de panelen sterk verbeterd. “Zag je vroeger alleen panelen op het zuiden, nu zie je ze overal en moesten ze vroeger onder een specifieke hoek geïnstalleerd worden en het liefst nog verstelbaar zijn ook, nu maalt ook daar niemand meer om.”

Om het rendement van zonnepanelen te berekenen, hanteert men een getal dat het zogenaamde piekvermogen weergeeft. Onder ideale omstandigheden is dat 1kwh en de kunst is daar zo dicht mogelijk in de buurt te komen. “Op een dak haalt men tegenwoordig maximaal ongeveer 0.95. Voor de gevel is dat 0.66, ruim 2/3 dus. Daarnaast is hier bijzonder dat de panelen leveren juist als de zon laag staat. In de winter staat deze overdag onder een hoek van 13 à 14 graden op de gevel. En daar weer een voordeel van is dat de tuinder zonne-energie levert als anderen dat niet doen. Omdat de in de winter duurzaam opgewekte stroom zogezegd kostbaarder is dan die op een zomerse dag, zou je kunnen zeggen dat het rendement misschien zelfs nog wel beter is dan van zonnepanelen op het dak.”

De terugverdientijd schat Leon op ongeveer 8,5 jaar. Last but not least zit een deel van de winst natuurlijk ook in iets dat zich niet zo makkelijk laat uitrekenen. Met deze gelikte wand heeft De Hoog zich ook een gelikte, hippe en vooral ook duurzame uitstraling aangeschaft, een puik stukje pr.

Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Duitse retailer Kaufland stapt over van de plastic wegwerpdeksel voor yoghurt- en roomkaasproducten naar een herbruikbare deksel.

De nieuwe herbruikbare deksel wordt toegepast voor het eigen merkassortiment bestaande uit de Kaufland-merken K-Classic, K-Free en K-Take it veggie.

Door eenmalige deksel weg te laten en een herbruikbare deksel beschikbaar te maken, bespaart Kaufland 60 ton plastic per jaar.

Om melkproducten luchtdicht in de koelkast te kunnen afsluiten en langer mee te kunnen gaan, bevatten verpakkingen van yoghurtbekers en andere melkproducten meestal een plastic deksel naast de afdichtende afdichtfolie, die kan worden gebruikt om de beker na opening weer te sluiten.

Bij Kaufland is deze deksel nu weggelaten. In plaats daarvan wordt de consument aangemoedigd om een duurzaam en herbruikbaar alternatief te gebruiken, het herbruikbare deksel. De herbruikbare deksel is vaatwasmachinebestendig en kan worden gebruikt voor alle 500 g yoghurtpotten en verschillende andere volumes. Het is gemaakt van voedselveilig materiaal en kan worden gerecycled.

De Schwarz Group, die samen met de retaildivisies Lidl en Kaufland een van de grootste internationale retailbedrijven is, is zich bewust van en neemt verantwoordelijkheid voor het milieu. Met Reset Plastic, dat in 2018 werd gelanceerd, heeft het een holistische, internationale strategie ontwikkeld die is onderverdeeld in vijf actiegebieden: preventie, (her)ontwerp, recycling, verwijdering, innovatie en onderwijs. Dit om de visie van “minder plastic – circulair” te realiseren.

De vijf leidende principes van de actiegebieden van Reset Plastic: Reduce – We vermijden plastic waar mogelijk en duurzaam.  Redesign – We ontwerpen producten zodat ze recyclebaar zijn en cycli sluiten. Recycle – We verzamelen, sorteren, recyclen en sluiten recyclingcycli. Remove – Wij ondersteunen het verwijderen van plastic afval uit het milieu. Onderzoek – innovatie en onderwijs – We investeren in onderzoek en ontwikkeling voor innovatieve oplossingen en bieden informatie over recycling en behoud van hulpbronnen.

Zonnedak DHL Pand Flight Forum Eindhoven Met 8.454 Zonnepanelen by Solisplan

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Alweer een groot zonnedak erbij. Op het DGL-pand op Flght Forum Eindhoven is een zonnedak van 18.000 vierkante meter dak met 8454 zonnepanelen aangelegd. Goed voor het stroomverbruik van 900 gezinnen.

Net niet het grootste zonnedak in de regio, maar wel in Eindhoven, volgens wethouder Rik Thijs, en ook een mooi voorbeeld dat duurzame maatregelen ook business zijn. 

De investering van 2 miljoen euro in de zonnepanelen komt gewoon op conto van de eigenaar Erik van Acht van de drie hallen waar DHL voor ASML goederen vervoert. Al krijgt hij er wel subsidie voor van de rijksoverheid. Eindhoven zoekt juist samenwerking met bedrijven, scholen en andere instellingen om ze over te halen om meer zonnepanelen op daken te leggen.

Op bedrijven als Flight Forum en De Hurk wordt daarover gesproken met de ondernemersverenigingen. ,,Dan is dit een goed voorbeeld, ook als je ziet hoe Van Acht collega-eigenaren hier op Flight Forum meeneemt”, zegt wethouder Thijs. ,,Hij kan laten zien hoe je subsidie aanvraagt, maar ook dat duurzame maatregelen niet alleen geld kosten. Het levert uiteindelijk ook op. Dat spreekt andere bedrijven aan natuurlijk.”

Een brief die zijn voorganger Jan van der Meer naar 200 bedrijven stuurde om ze te prikkelen zonnepanelen op de daken te leggen, heeft helaas niet het gewenste effect gehad, zegt Thijs. Die wil nu met ondernemers het gesprek aangaan.

Zie ook: Zonnedak Berkmortel in Sint-Oedenrode Met 1600 Zonnepanelen by Solisplan En Greenchoice

Grolsch Vervangt Plastic Six-Pack Verpakking Door Duurzaam Kartonnen TopClip Verpakking

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Grolsch gaat de komende maanden met een nieuwe manier om six-packs bier te verpakken.

Door karton in plaats van krimpfolie te gebruiken, bespaart Grolsch minstens 16 procent CO2 per verpakking en is er geen plastic afval meer.

Grolsch ntroduceert de TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij.

Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen!

De kartonnen verpakking hecht zich via een vouwsysteem aan de bovenkant van de blikjes. Het systeem heeft geen plastic of lijm nodig en is volgens bedenker Smurfit Kappa stevig genoeg om te dragen. “Omdat het golfkarton is, voelt het veel robuuster dan andere kartonnen verpakkingen”, vertelt woordvoerder Evelien Broers.

Door twee inkepingen bovenop is het sixpack volgens Broers makkelijk te dragen. “Dat was ook belangrijk voor Grolsch: die wilden maximaal comfort voor de klant.” En omdat het karton de blikjes aan de bovenkant afdekt, worden ze minder snel vies. Het grootste voordeel van de verpakking is echter de milieuvriendelijkheid: volgens een onafhankelijk onderzoek bespaart de verpakking 36 procent CO2 in vergelijking met nieuw plastic folie, en 16 procent ten opzichte van folie uit hergebruikt plastic.

De kartonnen verpakking is voor Grolsch een stap naar ‘zero waste’. Als het bedrijf álle krimpfolie in bierverpakkingen vervangt door karton, scheelt dat de brouwer 100.000 kilo plastic per jaar. Vooralsnog wordt de kartonnen Topclip-verpakking echter alleen in een aantal PLUS-supermarkten verkocht. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking.

Omdat het golfkarton stevig genoeg moet zijn om zes blikjes bier (ongeveer twee kilo) te dragen, kan het niet gemaakt worden van 100 procent gerecycled karton. “Hoe vaker je een papiervezel gebruikt, hoe korter en zwakker hij wordt”, legt Broers uit. “Daarom gebruiken wij een mix die stevigheid en hergebruik combineert.” De verpakking zelf is wel 100 procent recyclebaar, doordat er geen lijm of plastic aan te pas komt.

Zie ook: Grolsch En Kornuit Introduceren De Herbruikbare Draagtray Voor Evenementen En FestivalsKornuit Gaat Herbuikbare Circulaire Drinkbekers Inzetten Op Evenementen by Grolsch – Boycot Cheersch: Weg Met De Thuistapsystemen by Grolsch – Kratten Voor Kornuit Bier Zijn Gemaakt Van Plastic Consumenten Afval – Heineken Vervangt 1,2 miljoen Bierglazen in de Horeca voor de Ellipse

Vijf Elektrische Noordzeekanaal Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Na de instroom van vier nieuwe duurzame elektrische IJveren, met de vijfde op komst in Amsterdam, krijgen ook de verbindingen op het Noordzeekanaal volledige nieuwe elektrische en duurzame veerponten.

De huidige Noordzeekanaal veerponten dateren uit de jaren dertig. Ze maken plaats voor vijf elektrische schepen. De eerste nieuwe veerpont vaart naar verwachting in de zomer van 2021. Daarna stroomt er elk half jaar eentje in, tot 2023.

De nieuwe Noordzeekanaal veerponten zijn elektrisch. De aandrijving van de nieuwe veerponten is ‘plug-in hybride’ en op elke veerpont zal zo’n 2 x 340 kWh aan accucapaciteit aanwezig zijn. De veerponten laden na elke retourvaart (20 minuten) gedurende drie minuten. Boven windkracht 8 kan indien nodig een generator bijspringen. De afgelopen jaren vervoerden de veerponten over het Noordzeekanaal jaarlijks meer dan 350.000 auto’s en vrachtauto’s. Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek maximaal twintig auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers mee. De schepen zijn 41 meter lang en 13,9 meter breed.

Het passagiersdek wordt flexibel ingedeeld. In tegenstelling tot de huidige schepen, zijn de nieuwe veerponten uitgerust met beweegbare relingen op het passagiersdek. Hiermee kan de beschikbare ruimte voor voetgangers dan wel voertuigen aangepast worden. De komst van deze nieuwe, elektrische Noordzeekanaal veerponten past bij de ambitie van de Gemeente Amsterdam en GVB om de veren verder te verduurzamen en uitstootvrij te maken.

 

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Veerpont Kop van ‘t Land Dordrecht-Werkendam Volledig Elektrisch Vanaf 2022Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen

De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group  – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen – Vijf Elektrische Veerboten Voor Arriva Danmark in Kopenhagen by Damen Shipyards Group – E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché

Cosun Zonnepark Puttershoek Van De Suiker Unie by KiesZon

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Suiker Unie realiseert een zonnepark van 20 Megawatt, dat de specialiteitenfabriek in Puttershoek volledig energieneutraal maakt. Daarnaast wordt een deel van de groene stroom aan het net geleverd.

Cosun Solar Park Puttershoek wordt nog dit jaar gerealiseerd. Initiatiefnemer en opdrachtgever Suiker Unie selecteerde na een aanbesteding KiesZon als bouwer van het gigantische zonnepark.

Suiker Unie, onderdeel van Royal Cosun, geeft aan dat de totstandkoming van de duurzame energiecentrale ervoor zorgt dat haar specialiteitenfabriek in Puttershoek volledig energieneutraal wordt. Daarnaast wordt een deel van de groene stroom aan het net geleverd.

Op het gebied van duurzaamheid stelt Suiker Unie, net als moederorganisatie Cosun, hoge eisen. Zo streeft Suiker Unie ernaar ’s werelds groenste, meest innovatieve en succesvolste suikerbietenwerker te zijn. Binnen dat streven speelt duurzaam handelen een grote rol. Zo voelt Suiker Unie verantwoordelijkheid voor het behoud van natuur, het beschermen van het milieu, mensen en de samenleving, dit in het belang van toekomstige generaties.

Paul Mesters, CEO van Suiker Unie, geeft aan: “Uiteindelijk willen we volledig af van fossiele brandstoffen. We gebruiken nu t.o.v. 1990 al 50% minder energie voor de productie van een kilo suiker. Dit doen we door energiebesparingsprogramma’s, maar ook door opwekking van eigen groen gas uit suikerbietenresten. Nu zetten we weer een mooie stap in de richting van volledig CO2-neutraal, te beginnen met onze suikerspecialiteitenfabriek in Puttershoek.”

Cosun Solar Park Puttershoek wordt door KiesZon, onderdeel van duurzame energieleverancier Greenchoice, dit jaar gerealiseerd en zal ruim 17 hectare beslaan. Algemeen directeur Erik Snijders is blij met het vertrouwen dat Suiker Unie in KiesZon heeft gesteld: ‘Het partnership met Suiker Unie is er een waar we trots op zijn. We werken graag samen met partners die duurzaamheid zo hoog op de agenda hebben staan. Ook dit project gaan we weer met onze eigen mensen realiseren waardoor we Suiker Unie vakmanschap kunnen garanderen, daar staan we voor.’

Cosun Solar Park Puttershoek produceert na oplevering minimaal 20.000.000 kWh aan groene stroom per jaar voor Suiker Unie en de omgeving. Dat is, ter vergelijking, genoeg duurzame energie om 7.000 huishoudens een jaar lang van elektriciteit te voorzien. Ook qua CO2-reductie zijn de cijfers indrukwekkend. Met de totstandkoming van het zonproject in Puttershoek wordt jaarlijks maar liefst 12.000.000 kg aan CO2 bespaard.

Zie ook: Suiker Unie Gaat Verduurzamen Met Groene Cirkels: Groene Cirkels Circulaire Suikerbietenketen – Memorandum of Understanding Suiker Unie en Solidaridad: Levensstandaard Verhogen in Afrika – Suikerunie Zet In Op Vergroening En Energieneutraal: Grote ZonneWeide in Puttershoek In 2020

Elektriciteitsproductie Nederland Naar Recordhoogte In 2019 by CBS

Geschreven op 1-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De productie van elektriciteit is in 2019 naar een recordhoogte gestegen van 121 miljard kWh. Dit is een toename van 6 procent ten opzichte van 2018.

Het verbruik bleef nagenoeg gelijk. Er is een verschuiving zichtbaar van steenkool naar aardgas als grondstof voor elektriciteitsproductie.

Tegelijkertijd daalde de invoer uit Duitsland. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

De elektriciteitsproductie met steenkool is sterk gedaald van ruim 27 miljard kWh in 2018, naar ruim 17 miljard kWh in 2019. Tegelijkertijd is de elektriciteitsproductie met aardgas gestegen van bijna 58 miljard kWh naar 71 miljard kWh.

Zowel een lage aardgasprijs als een hoge CO2-prijs droegen bij aan deze ontwikkeling. Bij de productie van elektriciteit met aardgas wordt naar verhouding minder CO2 uitgestoten per geproduceerde hoeveelheid kWh elektriciteit dan bij elektriciteitsproductie met steenkool.

De totale elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen nam toe van bijna 19 miljard kWh in 2018, naar bijna 22 miljard kWh in 2019. Hiermee was voor het eerst de productie van hernieuwbare elektriciteit groter dan de uit steenkool opgewekte hoeveelheid elektriciteit.

De invoer van elektriciteit uit Duitsland daalde van 21 miljard kWh in 2018, naar 12 miljard kWh in 2019. Tegelijkertijd verzesvoudigde de uitvoer van Nederlandse stroom naar Duitsland. Met België was het beeld precies omgekeerd. In 2019 is 2,8 miljard kWh meer elektriciteit uit België ingevoerd, terwijl 3,8 miljard kWh minder werd uitgevoerd.

Zie ook: Kabinet Verbiedt Elektriciteitsproductie Met Kolen in 2030: Hemweg- en Amercentrale in 2025 – Ranglijst Elektriciteitsproducenten op Basis van CO2-uitstoot in Nederland by EcofysNederland Krijgt Een Gigantisch Energieoverschot – Aandeel Hernieuwbare Energie in Nederland: 8,9% Geproduceerd, 3,8% Verbruik in 2010 by CBS – Aandeel Hernieuwbare Energie Stijgt Naar 7,4 Procent in 2018 by Energieopwek – Opwekking Hernieuwbare Energie In Nederland Gestegen Met 8 Procent In 2018 by CBS – Energieverbruik In Nederland Gedaald In 2018: Fossiele Bronnen Goed Voor 90 Procent by CBS – Nederland Barst Van De Energie, Maar De Kleur Is Fout

CO2-Uitstoot Vierde Kwartaal 2019 Hoger Dan In Vierde Kwartaal 2018 by CBS

Geschreven op 1-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De CO2-uitstoot in Nederland was in het vierde kwartaal 1,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2018.

Volgens de tweede berekening groeide het bruto binnenlands product (bbp) in dezelfde periode met 1,6 procent.

De toename van de CO2-uitstoot komt vooral doordat de energiebedrijven en de aardolie-industrie meer produceerden.

Daarentegen was de CO2-uitstoot van de transportsector lager.

Het vierde kwartaal van 2019 was iets kouder dan dat van 2018.

Gecorrigeerd voor dit weereffect was de CO2-uitstoot in het vierde kwartaal 1,2 procent hoger dan een jaar eerder.

Dit meldt het CBS op basis van de nieuwe kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot.

In het vierde kwartaal van 2019 was de CO2-uitstoot door energiebedrijven, waterbedrijven en afvalbeheer 3,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De uitstoot van deze bedrijfstakken lag in de eerste drie kwartalen van 2019 steeds lager dan een jaar eerder. Deze bedrijven waren in het vierde kwartaal goed voor bijna 28 procent van de totale uitstoot. De elektriciteitsbedrijven hebben bij hun productie minder steenkool en meer aardgas ingezet. Bij het verbranden van aardgas wordt minder CO2 uitgestoten dan bij steenkool. Maar door de hogere productie van elektriciteit was de CO2-uitstoot in het vierde kwartaal toch hoger dan een jaar eerder.In het vierde kwartaal was de CO2-uitstoot door het cluster landbouw, delfstoffenwinning, industrie en bouwnijverheid 2,6 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit cluster was in het vierde kwartaal van 2019 goed voor ruim 26 procent van de totale uitstoot. Vooral de aardolie-industrie en de landbouwsector hebben meer CO2 uitgestoten, terwijl de emissies in de basismetaalindustrie lager waren.

De CO2-uitstoot van huishoudens was 1 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Huishoudens verstookten iets meer aardgas voor verwarming van woningen. De emissies door autogebruik bleven gelijk. In het vierde kwartaal bedroeg de CO2-uitstoot van huishoudens ruim 21 procent van het totaal. Verder was de CO2-uitstoot van de overige dienstverlening, die goed is voor ruim 12 procent van de CO2-uitstoot, eveneens 1 procent hoger dan in het vierde kwartaal 2018.

De CO2-uitstoot van de transportsector lag in het vierde kwartaal 0,9 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook de toegevoegde waarde (productie – intermediair verbruik) was lager in deze periode. Het aandeel van de transportsector in de totale uitstoot was ruim 12 procent. De uitstoot van de zeevaart en wegvervoer was lager, terwijl de uitstoot van de luchtvaart en binnenvaart hoger lag.

Zie ook: CO2-Uitstoot Derde Kwartaal 2019 Lager Dan In Derde Kwartaal 2018 by CBSCO2-Uitstoot Tweede Kwartaal 2019 Iets Hoger Dan In 2018 by CBS – CO2-Uitstoot In 2017 Gelijk Aan CO2-Uitstoot In 1990 by CBS – Hogere CO2-Uitstoot in Nederland in Eerste Kwartaal 2018: Plus 2,5 procent by CBS – Lagere CO2-Uitstoot Dankzij Warme Weer in Tweede Kwartaal 2018: Min 3,8 Procent by CBS – CO2-Uitstoot Iets Hoger In Derde Kwartaal 2018 Vergeleken Met 2017: Plus 0,1 Procent by CBS – Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS – Uitstoot Broeikasgassen In Nederland Licht Gedaald In 2018 by CBS– Uitstoot van Broeikasgassen in Nederland Weer Gestegen: Plus 1 Procent in 2016 by CBS – Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent by CBS

De Club Van 49: Organisaties Gaan CO2-Uitstoot Met 49% Verminderen by SmartTrackers – Bedrijven Verantwoordelijk voor veel CO2-uitstoot, NOx-uitstoot en Fijn Stof binnen Gemeenten – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030

Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino

Geschreven op 27-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Toyota slaat de handen ineen met Hino voor de gezamenlijke ontwikkeling van een heavy-duty Fuel Cell Truck met een bereik van 600 kilometer.

Toyota ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werkt al ruim vijftien jaar aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie.

Naast toepassing van de brandstofcel in haar eigen personenauto’s zoals de Toyota Mirai, werkt Toyota met verschillende partners aan de integratie van de beproefde Toyota brandstofceltechniek in andere producten.

Zo voorziet Toyota de stadsbussen van Caetano van Toyota brandstofceltechniek en ook waterstofvaartuig de Energy Observer is voorzien van brandstofceltechniek van Toyota.

Toyota en Hino hebben een proactieve strategie ten aanzien van klimaatproblemen. Beide bedrijven hebben ambitieuze doelen aangekondigd om de totale uitstoot van CO2, NOx en fijnstof sterk terug te dringen en ontwikkelen elektrische voertuigtechnologie voor iedereen in de samenleving. Om de CO2-emissies nog verder te verlagen, moet het heavy-duty vrachtverkeer milieuvriendelijker worden.

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig uitstekende milieuprestaties leveren, alsook voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om kruissnelheid, range, laadvermogen en andere relevante aspecten. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden wordt waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid gezien als bijzonder effectief.

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde heavy-duty Fuel Cell Truck op de Hino Profia. Trucks van Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een zeer bekende naam. De brandstofceltruck die Toyota en Hino nu gaan ontwikkelen profiteert van de verregaande expertise van beide bedrijven en richt zich allereerst op de Japanse markt. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie Toyota Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. De beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer. De vrachtwagen zet daarmee hoge standaarden op het gebied van milieuprestaties en praktische gebruikskwaliteiten als bedrijfsauto.

Zie ook: De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM – Eerste Nederlandse Taxivloot Met 35 Elektrische Waterstof Toyota Mirai Voor Noot AV 070 – De Eerste Elektrische Toyota: ProAce Electric 2020 En De Toyota ProAce City 2021 by Toyota –  De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021 – De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car – De Toyota Hi TC: De Milieuvriendelijke Tank van Toyota – Toyota e-Palette: An Autonomous, Fully Electric Vehicle – Toyota’s Future Of Mobility – Toyota Worldwide Mobility Partner van de Olympische Spelen in Tokyo 2020: Mobility For All – Woven City Bij Mt. Fuji In Japan: De Duurzame Waterstof Stad Van De Toekomst by Toyota

Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon

Geschreven op 27-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In de Duinwijck op Vlieland worden 38 woningen aardgasvrij gemaakt worden op een hele bijzondere manier.

Urgenda is al jaren actief op de Waddeneilanden en hielp bij het realiseren van een bijzondere samenwerken tussen allerlei partijen van de gemeente en bewoners tot Nuon.

Dankzij subsidie voor Aardgasvrije Wijken en Innovatieve Aanpakken gaat het project door.

In de winter van 2020/21 zal de wijk verwarmd worden met behulp van water dat warm gemaakt is met de zon en vervolgens onder de grond goed geïsoleerd wordt opgeslagen.

Het water verzamelt in de zomer zoveel warmte, dat de wijk er de hele winter mee door kan, met behulp van collectieve warmtepompen en wat minimale aanpassingen in huis. Een mooi voorbeeld van een innovatieve oplossing.

Vroeger werd Vlieland verwarmd door koelwater van dieselgeneratoren. Toen die verdwenen en Vlieland aangesloten werd op het stroomnet bleven delen van het eiland zonder verwarming achter. Er was wel een warmtenet, maar geen warmtebron. Voor de 38 huizen in de wijk Duinwijck werd de leemte opgevuld met twee grote gasketels, die zorgen dat er een netwerk is dat op hoge temperatuur draait. NUON wil al een aantal jaren van dit niet-duurzame net af, maar hoe? Medio 2016 werd Urgenda gevraagd om advies. Sindsdien is de bal gaan rollen. Waar in eerste instantie de vraag was wie het ouderwetse net van NUON zou kopen, wordt er inmiddels onderzocht hoe maar liefst drie wijken op innovatieve wijze van het gas af gehaald kunnen worden in samenwerking met NUON.

Voor de wijk worden twee methoden ontworpen om de wijk gasvrij te maken. Een van de manieren is heel vernieuwend: ondergrondse wateropslag. Een grote goed geïsoleerde zak gevuld met water wordt in de zomer verwarmd met zonne-energie, opdat de wijk daar de hele winter mee door kan.

Terwijl NUON een moeder-warmtenet oplevert in september 2019, wordt er ook gewerkt aan een ondergrondse wateropslag die in de winter van 2020 op 2021 de woningen gasvrij van warmte kan voorzien. Het net van NUON zorgt voor een vangnet en daarmee draagvlak bij de bewoners. Als deze proef goed blijkt te werken, hoeft er wellicht in de toekomst op andere plekken geen vangnet meer te zijn.

De ervaring en kennis van de bewoners wordt meegenomen in de volgende fase. En kan als voorbeeldproject dienen voor het gasvrij maken van andere wijken. Inmiddels wordt bekeken of nog twee hele wijken van het gas af gehaald kunnen worden op Vlieland.

Duinwijck is een wijk in de gemeente Vlieland. Vlieland is een eiland in de Waddenzee. Op het eiland leven ongeveer 1100 mensen. De wijk Duinwijck wordt sinds de bouw verwarmd door een stadsverwarming. Oorspronkelijk zou de warmtebron de restwarmte van de eigen eilander Energiecentrale worden, maar nadat er elektriciteitskabels naar Friesland zijn getrokken is dat losgekoppeld.

De stadswarmte wordt geleverd door Nuon/Vattenfall. Zij hebben een aantal maal aangegeven het net te willen afscheiden. De omvang is te klein om voor hun bedrijf interessant te zijn. De gemeente Vlieland is zeer enthousiast bezig met het CO2 vrij maken van het eiland en heeft als een van de speerpunten van het Duurzaamheidsbeleid de wijk Duinwijck gasvrij te maken. Er zijn meerdere typen huizen in de wijk: 8 vrijstaande woningen, 4 appartementen, 26 eensgezinswoningen en een aantal recreatieve appartementen.

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.209)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (829)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (235)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.327)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.462)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.679)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.451)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Zonnedak DHL Pand Flight Forum Eindhoven Met 8.454 Zonnepanelen by Solisplan
  • Grolsch Vervangt Plastic Six-Pack Verpakking Door Duurzaam Kartonnen TopClip Verpakking
  • Vijf Elektrische Noordzeekanaal Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects
  • Cosun Zonnepark Puttershoek Van De Suiker Unie by KiesZon
  • Elektriciteitsproductie Nederland Naar Recordhoogte In 2019 by CBS
  • CO2-Uitstoot Vierde Kwartaal 2019 Hoger Dan In Vierde Kwartaal 2018 by CBS
  • Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino
  • Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon
  • Regioplan Windenergie: Windenergie in Flevoland by Provincie Flevoland
  • Is Het Nou Groene Stroom Of Niet?: Echt Groene stroom Uit Nederland by Greenchoice
  • Zonnepark Vloeivelden Hollandia Met 300.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Lentebier Festival Utrecht Op Utrechts Ledig Erf: Kleiner, Duurzamer, Intiemer
  • G-Star RAW Launches Cradle to Cradle Gold Certified Icons Range
  • Beluga Denim: C&A Launches World’s First Platinum Certified Cradle to Cradle Denim Fabric
  • Benutting Multimodale Achterlandknooppunten: Vraag En Aanbod Van Containeroverslag
  • 100% Circulair In Noord-Nederland by Provincies Drenthe, Groningen En Friesland
  • Zomerbad Peize Aardgasloos En Energieneutraal: Zonnepark Met 400 Zonnepanelen
  • Zonnedijk Slaperdijk Eemshaven Groningen: Vijf Kilometer Met 17.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Links

    Milieunet op..