google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks

Geschreven op 3-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Could Mushroom-Based Leather Be High Fashion’s Next It Material?

MycoWorks Co-founders Phil Ross and Sophia Wang, together with CEO Matt Scullin, share the origin story for Reishi Fine Mycelium, a new class of made-to-order, natural and non-animal material that offers unprecedented freedom to customize. A work of art, nature and biotechnology,

Reishi enables new possibilities for fashion and luxury. Reishi is a breakthrough in material science that meets the world’s demand for sustainability, without compromising performance, quality or aesthetics.

“Mycelium is an aspect of the world that has been present for millions of years,” says artist and co-founder of MycoWorks, Phil Ross. “It binds together everything that’s organic that we know about.” “Like the way carbon can be both graphite and diamond, depending on the process, Phil was able to unlock the nuances of mycelium—to engineer it into something that has higher quality, is more durable and feels more alive.” Matt Scullin, MycoWorks CEO

“Every step of the process to make Reishi is a carefully choreographed ritual; the body is involved, the hands are involved, decision making is involved. Reishi is the epitome of where you see the excellence in our craft.” Sophia Wang, MycoWorks co-founder.

See also: Piepschuim In De Ban: Mycelium Mushroom Packing, Een Duurzaam Alternatief by Grown.Bio – How Mushrooms Can Save Bees & Our Food Supply by Paul Stamets – TEDGlobal: Are Mushrooms The New Plastic? by Eben Bayer – Incredible Nature Time-Lapse Video: Blue Oyster Mushroom – Incredible Nature Time-Lapse Video: Mushroom Amanita Muscaria – Bioneers: It’s All Connected It’s all alive It’s all intelligent It’s all relatives – EcoCradle Packaging: De Duurzame Biologisch Afbreekbare Verpakking by Ecovative Design

The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL

Geschreven op 3-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

On a remote peninsular in the Arctic circle, enormous wounds are appearing in the permafrost and have started to worry scientists.

Research teams from Russia and the United States are racing to find out what this means for Siberia, and potentially the rest of the world.

See also: Het Grootste Gaslek Van De Wereld: Methaan In De Permafrost Gebieden

Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw

Geschreven op 3-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Bouwers kunnen vanaf volgend voorjaar met subsidie uitstootvrij bouwmaterieel, zoals graaf- en heimachines, betonmixers en bouwaggregaten kopen.

Ook kunnen ze subsidie krijgen voor de ombouw of aanpassing van hun materieel van diesel naar waterstof of elektrisch.

Goed in de strijd tegen de stikstofproblemen die de bouw soms stilleggen. En voor onze gezondheid en het milieu.

Het kabinet trekt er tot 2030 in totaal 270 miljoen euro voor uit. Dat schrijft staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Van Weyenberg: “Uitstootvrij bouwen scheelt een hoop kopzorgen over stikstof. En het is fijn voor de mensen die werken of wonen op en rond bouwplaatsen. Schonere lucht en minder herrie. Het ombouwen of vervangen van vervuilende bouwmachines kost veel geld. Daarom geven we bouwondernemers graag een steuntje in de rug”.

Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60% minder stikstof en 0,4 megaton minder CO2 uitstoot, zoals vastgelegd in de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord. Deze subsidieregeling draagt daar aan bij. Bijna alle stikstofuitstoot van de bouw komt van het gebruik van de bouwvoertuigen en machines op de bouwplaats. Deze machines en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n tachtigduizend zijn in Nederland, draaien vaak de hele dag op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit.

Ondernemers kunnen tot 40% van de aanschafkosten terugkrijgen. Het kabinet wil MKB-bedrijven extra tegemoet komen, zij kunnen daarom tot 50% subsidie krijgen. Het gaat daarbij om de aanschaf van nieuwe machines en bouwvoertuigen, bijvoorbeeld met een batterij of op waterstof. Ook bestaand materieel kan met subsidie worden aangepakt. Denk aan de ombouw van diesel naar elektrisch, of aan het plaatsen van katalysator die de vieze stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80% verminderen. Deze optie is ook beschikbaar voor grote zeegaande bouwvaartuigen.

Ook voor de innovatie en ontwikkeling van nieuwe technieken is subsidie beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor nieuwe zware uitstootvrije machines zoals hijskranen en grote betonauto’s, met de bijbehorende nieuwe laad- of tankoplossingen op de bouwplaats.

Het kabinet vindt het belangrijk dat de bouw de mogelijkheid krijgt om over te stappen naar schoon. Zo kan het bouwen van huizen en aanleg en onderhoud van wegen en spoor doorgaan, met schone lucht. Daarom is deze regeling specifiek ontworpen voor materieel dat in de bouw wordt gebruikt. In 2022 is er 20 miljoen euro beschikbaar. Bouwers kunnen ook oplaadfaciliteiten, zoals bijvoorbeeld batterijcontainers voor op de bouwplaats, aanvragen. Er is een maximumbedrag per bedrijf en aanvraag. Ook moeten bouwers aan een aantal voorwaarden voldoen, om bijvoorbeeld fraude en snelle doorverkoop te voorkomen.

“Ik vind het belangrijk dat de bouw- en infrasector bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en daarom versneld de transitie naar zero emissie mobiele werktuigen/(bouw)materieel maakt,” benadrukt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “Daarom zijn Bouwend Nederland, BMWT en CUMELA samen met de overheid aan de slag met een routekaart die de weg wijst naar een volledig schone bouw. Het ombouwen van materieel en de aanschaf van emissievrije machines zijn echter nog erg duur. Daarom is het goed dat het kabinet de portemonnee trekt, met deze impuls kan de sector verder doorontwikkelen en wordt deze belangrijke transitie voor ondernemers realistischer en beter betaalbaar.”

Het geld voor deze regeling voor de bouw komt uit het brede pakket aan stikstofmaatregelen, dat het kabinet al eerder aankondigde. Het kabinet treft daarnaast tal van maatregelen om ondernemers te helpen over te stappen op schonere alternatieven. Het mes snijdt daarbij vaak aan twee kanten. Ze helpen de stikstofproblemen voor bouwondernemers verkleinen. En ze zijn nodig voor de natuur, schone lucht en het klimaat.

Voor ondernemers is er bijvoorbeeld al een subsidieregeling voor elektrische bestelauto’s, en ook voor uitstootvrije vrachtwagens komt er op korte termijn een regeling. Ook voor de binnenvaart is een vergelijkbare regeling. Eerder dit jaar trok het kabinet de portemonnee om binnenvaartschepen uit te rusten met katalysatoren om stikstofuitstoot terug te dringen.

Zie ook: De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw Groep – Duurzame Betoncentrale in Groningen Geopend by Theo Pouw – De Eerste Emissieloze Liebherr R926 Generatie 8 Graafmachine Op Waterstof by Mourik Infra – Eerste Volledig Elektrische Multifunctionele Ahlmann Grondverzetmachine Zwenklader AZ95Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT – De Eerste Volledig Elektrische Betonmixer Van Nederland by Wierda Hybrid Technologies – De Eerste Volledig Elektrische PVE Rupshijskraan Ter Wereld by VolkerWessels

De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS – De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS van VolkerWessels – PlasticRoad: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic by KWS Infra van VolkerWessels – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Energie uit asfalt – The Sustainable Highway: De Duurzame Weg voor een Betere Luchtkwaliteit – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – Deklaag van 100% Gerecycled HERA Asfalt in Ouderkerk aan den IJssel by VolkerWessels – Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee

RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems – VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst – De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS – Next Step Beton! Nul CO2 Beton by Van Nieuwpoort Betonmortel – Convenant Recycling Betondakpannen: Jaarlijks 25 Miljoen Beton Dakpannen Recyclen – Het Betonakkoord: Verduurzaming Bouwsector, Recycling en Verlaging CO2-Uitstoot – Innovation Expo 2018 Wereldprimeur: Circuton, De Eerste Mobiele Fabriek Voor Circulair Beton by C2CA Technology – De Elektrische Klusbike Voor Bouw- En Klusbedrijven In Groningen by Hitachi Capital Mobility – Duurzaamheidsoorlog in de Bouw in Nederland: Over Geld, Machtspolitiek en Idealen by Cobouw – MIA-VAMIL Milieulijst 2022: Verdere Elektrificatie Van De Bouwsector – ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group – Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht

Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

 In de Johan Cruijff ArenA vond onlangs de kick-off plaats van Wat Mensen Beweegt, een nieuw onderzoeksproject gericht op duurzame mobiliteit in het Amsterdamse ArenA-gebied.

De Hogeschool van Amsterdam en NEMO Kennislink onderzoeken in samenwerking met eventlocaties ArenA, Ziggo Dome en AFAS Live wat ervoor nodig is om bezoekers te stimuleren duurzamere reiskeuzes te maken.

Vaak gaat het bij dit soort vraagstukken over technische of infrastructurele uitdagingen want die zijn van groot belang. Het gedrag van de individuele reiziger speelt vaak net zo’n belangrijke rol. Daarom richt dit project zich op de belevingswereld van bezoekers. Wat beweegt hen om te kiezen voor de auto, trein of ander vervoer? Hoe kunnen door inzicht te krijgen in de rol van emoties en gedrag betrokken organisaties zoals de ArenA worden geholpen bij het faciliteren van een duurzamer reisgedrag? En hoe kunnen we zorgen dat de bezoeker daar zelf actief aan bijdraagt?

Dit project doet hiervoor een eerste exploratieve verkenning. Resultaten worden in het voorjaar van 2022 getoetst op mogelijkheden om de aanpak die is ontwikkeld verder op te schalen. Dit project is een unieke samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam (Lectoraat Creative Media for Social Change) die creatieve methoden inbrengt en het wetenschapjournalistieke platform NEMO Kennislink dat werkt via constructieve journalistieke methoden. Naast de eventlocaties wordt nauw samengewerkt met het Platform Smart Mobility Amsterdam, ZO Bereikbaar en het Amsterdam Smart City netwerk.

De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mercedes-Benz heeft een nieuw luxe off-road elektrisch voertuigconcept onthuld: Project Maybach. De Duitse autofabrikant werkte samen met de overleden Amerikaanse modeontwerper Virgil Abloh aan het project, dat ze ter ere van hem onthulden.

Abloh, artistiek directeur bij Louis Vuitton, is afgelopen weekend overleden. Mercedes-Benz zegt dat hij samenwerkte met Daimler Chief Designer Gorden Wagener aan het nieuwe conceptvoertuig, en het bedrijf onthult project Maybach ter ere van hem in het Rubell Museum:

“Op 1 december 2021 brengt Mercedes-Benz, in plaats van een intiem persevenement, een eerbetoon aan Virgil Abloh door de deuren van het Rubell Museum te openen om Project MAYBACH tussen 1 december en 2 december aan het publiek te tonen, waarbij de toegang exclusief wordt aangeboden aan studenten van lokale ontwerpscholen

Een bescheiden bijdrage aan Virgils enorme nalatenschap, de Mercedes-Maybach showauto is een voorbeeld van de mogelijkheden van toekomstig design en is het resultaat van een voortdurende samenwerking met de polymath-kunstenaar, architect, creatief directeur, modeontwerper en filantroop; gedreven door een gedeelde passie om het gesprek rond luxe design te verrijken.”

Het is een uniek voertuig met veel luxe zoals we dat gewend zijn van Maybach. Maar het is ook robuust en klaar voor off-road reizen. Het is ook uniek in die zin dat het waarschijnlijk nooit in productie zal gaan, maar het biedt wel ontwerpkenmerken om over na te denken. Mercedes-Benz heeft geen specificaties voor de elektrische auto vrijgegeven.

Mercedes-Benz schreef over het concept: “Een ontwerp dat anders is dan alles dat door Mercedes-Benz is ontwikkeld, elk element van Project MAYBACH is helemaal opnieuw opgebouwd. Abloh heeft in samenwerking met Gorden Wagener de luxe identiteit van Mercedes-Maybach geïnterpreteerd met een nieuwe designtaal en de grenzen van functie, stijl en collaboratieve creativiteit verlegd. Geïnspireerd door het buitenleven en het hercontextualiseren van een traditioneel stedelijk merk in een uitgesproken offroad-omgeving, combineert de 2-zits, batterij-elektrische offroad-coupé enorme Gran Turismo-proporties, grote offroad-wielen en opvallende uitrustingen.

Zie ook: The Full Electric Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Ultimate Luxury of the Future

Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De groei van hernieuwbare stroom zal dit jaar alle records breken, zegt het Internationale Energieagentschap (IEA). Een nieuw rapport verwacht voor de komende jaren steeds snellere groei.

Ondanks de stijgende kosten voor grondstoffen zal er dit jaar voor 290 gigawatt aan nieuwe zonnepanelen en windturbines gebouwd worden, blijkt uit nieuwe cijfers van het IEA. Daarmee wordt het record van vorig jaar opnieuw verpulverd.

Het agentschap verwacht dat de wereldwijde capaciteit aan groene elektriciteit in de volgende vijf jaar met 60 procent zal stijgen tot meer dan 4800 gigawatt. Ter vergelijking: dat is totale huidige capaciteit van fossiele brandstoffen en nucleaire energie samen.

Als er de volgende vijf jaar nieuwe capaciteit bijkomt op het net, zal die in 95 procent van de gevallen hernieuwbaar zijn, denkt het IEA, en in meer dan de helft van de gevallen gaat het om zonne-energie.

‘Het cijfer van 290 gigawatt dit jaar is opnieuw een teken dat er een nieuwe globale energie-economie aan het opkomen is’, zegt IEA-directeur Fatih Birol in een reactie. ‘De hoge prijzen van grondstoffen en energie die we vandaag zien vormen een nieuwe uitdaging, maar de dure prijzen voor fossiele brandstoffen maken hernieuwbare energie ook concurrentiëler.’

China blijft wereldleider qua volume. Tegen 2026 – vier jaar eerder dan voorzien – zal het land 1200 gigawatt aan groene capaciteit hebben. India zal naar alle waarschijnlijkheid de snelste groeier worden, met een verdubbeling van nieuwe installaties vergeleken met de afgelopen vijf jaar. Ook in Europa en de VS zal de groei aanzienlijk versnellen, denkt het IEA. De vier markten zijn samen goed voor 80 procent van alle nieuwe energieproductie in de wereld.

Maar ook de nieuwe recordgroei is nog niet genoeg om de uitstoot tegen het midden van deze eeuw op netto nul te krijgen. Daarvoor moet de groene elektriciteit zo’n twee maal sneller groeien, en biobrandstoffen zelfs vier maal sneller. Overheden kunnen de groei sterk stimuleren door de obstakels voor hernieuwbare energie weg te nemen, zegt het agentschap. Zo kunnen ze het stroomnet moderniseren, de bevolking sensibiliseren en vooral een stabiel beleidskader voorzien.

GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

The Ocean Clean UpDid you know that most of the discarded garbage ends up in the oceans, forming garbage patches?

Environmentalists from the Ellen MacArthur Foundation British fund have even calculated that if garbage disposal continues at this same rate, then by 2025 there will be 1 kilogram of garbage for every 3 kilograms of fish.

And by 2050, there will be more garbage than fish in all the world’s oceans. Although many environmental organizations are trying to solve this problem, it looks like only the Ocean Cleanup has come close to solving the problem of the large garbage patch.

Zie ook: The Ocean Cleanup: How We Showed the Oceans Could Clean ThemselvesTEDxGreatPacificGarbagePatch: Living a Sustainable Life by Ed Begley Jr – TEDxGreatPacificGarbagePatch: The Economic Injustice of Plastic by Van Jones – TEDxGreatPacificGarbagePatch: The Ocean is Connected to Everything by Dr. Sylvia Earle –TEDxGreatPacificGarbagePatch: Tackling Our Nature Deficiency Disorder by David deRotschild – Can We Save Our Oceans from Plastic and Remove the Great Pacific Garbage Patch by CNN Eco Solutions – A Plastic Ocean: The Request? Rethink Plastic – The Great Pacific Garbage Patch Explained by The Ocean Cleanup– The Interceptor: Plan To Intercept Plastic in Rivers by The Ocean Clean Up

Great Pacific Garbage Patch: Plastic Soup and Plastic Planet – Plastic Soep by Jesse Goossens – Plastic Planet – Recycled Island: Cleaning our Oceans and Creating a Floating City – The Plastiki Expedition by David de Rothschild – The House of Plastic: Prefab Homes made of Plastic Garbage – From Oil to Plastic and from Plastic back to Oil: The Magic Box by Akinori Ito – The Throwaway Mentality and The 5 Oceanic Gyres – The Plastiki Expedition by David de Rothschild: On National Geographic Channel – Plastic Whale – EU-Commissaris Maria Damanaki Wil Op Plastic Gaan Vissen in de Middellandse Zee – Pacific Garbage Screening (PGS): De Kam Om De Oceanen Schoon Te Maken

Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In de eerste elf maanden van dit jaar is in Nederland evenveel hernieuwbare energie opgewekt als in heel 2020. Dat blijkt donderdag uit maandcijfers van Energieopwek, een samenwerking tussen onder meer Hanzehogeschool Groningen, netbeheerder TenneT en Gasunie.

Van alle energie die vorige maand is opgewekt, was 26,5 procent hernieuwbaar. Dat is iets meer dan in november vorig jaar. De opbrengst van windenergie viel in november tegen: die was 20 procent lager dan een jaar eerder. Deze terugval is goedgemaakt door onder andere bijstook van biomassa.

Hernieuwbare energie, ook wel duurzame of groene energie genoemd, komt van natuurlijke bronnen als wind, zon, waterkracht en biomassa. In 2030 moet in ons land minimaal 70 procent van de energie uit hernieuwbare bronnen komen. Een van de afspraken uit het Klimaatakkoord is dat in 2030 70 procent van de stroom duurzaam wordt opgewekt.

De stijging die dit jaar te zien is, was volgens verwachting. Er zijn dit jaar veel nieuwe zonnepanelen geplaatst en verschillende windmolenparken bijgebouwd. Een stijging is dan een logisch gevolg. De vooruitzichten zijn gunstig. Als we zo doorgaan, gaan we de 70 procent halen. Het huidige stroomnet kan zorgen voor problemen. Er zijn signalen dat het net het moeilijk aankan, al helemaal in de toekomst. Dat wordt nog een uitdaging.

Zie ook: Rem op Zonne-Energie: Overbelast Stroomnet Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland En Utrecht – Enexis en TenneT: in 6 gebieden geen transportcapaciteit meer beschikbaar voor nieuwe zonneparken – Provincie Drenthe stuurt brandbrief aan minister Eric Wiebes over tekort netcapaciteit voor zonne-energieZonneparken Alleen Nog Waar Het Elektriciteitsnet Het Aan Kan by Liander – Elektriciteitsnet Flevopolder Aan Grens Capaciteit by Liander – Netbeheerder Enduris: Elektriciteitsnet Schouwen-Duiveland en Tholen Bijna Vol – Liander breidt overvol stroomnet in Friesland en Noordoostpolder uit

Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Graag bied ik u de bijgevoegde publicatie Uitwerking van brede welvaart voor de monitoring en evaluatie van mobiliteitsbeleid van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) aan.

Het KiM heeft onderzocht wat brede welvaart betekent in de context van mobiliteit. Daarbij is nagegaan of mobiliteitsindicatoren aan de monitoring van brede welvaart kunnen worden toegevoegd en hoe het begrip ‘brede welvaart’ dient te worden gehanteerd in ex-ante-evaluaties van mobiliteitsmaatregelen.

Om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren van brede welvaart, zoals in de Monitor Brede Welvaart van het CBS zijn extra indicatoren nodig. Het gaat hierbij om indicatoren die de welvaartsbaten van mobiliteit zichtbaar maken, zoals de geografische bereikbaarheidsmaat van de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) en om indicatoren voor leefbaarheid en veiligheid, zoals geluidhinder, verkeersonveiligheid en externe veiligheid.

Bij de ex-ante-evaluatie van mobiliteitsmaatregelen zijn aanvullende indicatoren mogelijk die brede welvaart beter in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) inbrengen. Denk aan het zichtbaar maken van de grensoverschrijdende effecten en verdelingseffecten van mobiliteit, de waardering van langetermijneffecten en de moeilijk kwantificeerbare effecten, zoals biodiversiteit.

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Mobility-as-a-Service Kansen En Verwachtingen: Kansrijke Verplaatsingen Voor MaaS by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2020: Is 2020 Omslagpunt In Mobiliteitsontwikkelingen? by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim
Toets Economische Effecten PlanMER Luchtvaartnota 2019 by KiM
Openbaar Vervoer En De Coronacrisis: Blijvend Effect Op Openbaar Vervoer Gebruik by KiM
Kenmerken Veelbelovende Ketens: Inzichten Voor Stimuleren Ketenmobiliteit in Nederland by KiM
Met De Stroom Mee: Het Stimuleren Van Elektrisch Rijden In Nederland En EV-Feiten by KiM
Monitoring Vrachtwagenheffing: Een Breed Perspectief Op Effecten by KiM
De Impact Van Digitalisering Op de Toegang Tot Vervoersdiensten: Een Literatuurreview by KiM
Mobiliteitsbeeld 2021: OV En Personenluchtvaart Ondervinden Gevolgen Coronapandemie by KiM
Zakelijk Vliegen: De Reiziger, De Reizen, De Motieven En Vooruitzichten by KiM

RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D

Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Investeren Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Drie consortia van maritieme bedrijven en kennisinstellingen krijgen in totaal 52,9 miljoen euro vanuit de RDM-subsidieregeling van het ministerie van EZK.

De regeling is bedoeld om teruglopende investeringen in R&D tegen te gaan in de sectoren maritiem, automotive en luchtvaart.

Via de maritieme R&D projecten wordt slimme kennis en technologie binnen Nederland ontwikkeld voor de verduurzaming van de scheepvaart. De toekenning van de subsidie is een belangrijke eerste stap voor het realiseren van het Maritiem Masterplan, een plan om wereldwijd leidend te worden in de bouw en het gebruik van slimme, schone en veilige schepen. In 2030 wil de sector 50 emissieloze schepen in de vaart hebben.

Met de RDM-regeling kunnen bedrijven en onderzoeksinstellingen investeringen in R&D co-financieren op het gebied van verduurzaming en digitalisering. De belangstelling vanuit de 3 sectoren  is groot. Sinds mei dit jaar hebben 26 consortia aanvragen ingediend met een omvang van 530 miljoen euro. In totaal gaat het om 214 unieke organisaties, waarvan 60% mkb. De subsidiebehoefte van 337 miljoen euro overstijgt de beschikbare 150 miljoen euro, en de subsidies zijn op basis van de aanvragen toegekend aan projecten binnen de drie sectoren. Van de negen maritieme consortia die projectaanvragen hebben ingediend, zijn er drie gehonoreerd. Zij hebben een subsidiebedrag toegekend gekregen van 52,9 miljoen euro voor de ontwikkeling van methanol en waterstof als alternatieve energiedragers en de eliminatie van de uitstoot van broeikasgassen van LNG-aangedreven schepen.

De kwalitatief goede voorstellen die geen RDM-subsidie ontvangen, worden mogelijk opnieuw in beschouwing genomen via de aanvraag die de Nederlandse maritieme sector heeft ingediend voor toekenning van 365,6 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Het gevraagde bedrag is bedoeld voor gezamenlijke ontwikkeling van slimme en emissieloze kennis en technologie binnen Nederland, demonstratie van deze technologie aan boord van 20 schepen van de Rijksvloot en 30 schepen van Nederlandse reders én de ontwikkeling van proeftuinen voor digitaal ontwerp en gerobotiseerde productie. Emissieloze schepen worden zo betaalbaar en de Nederlandse maritieme sector wordt koploper in de maritieme energietransitie.

Volgens doorberekeningen leidt uitvoering van dit Maritiem Masterplan tot 20% verlaging van bouwkosten, 25% meer slimme emissieloze schepen gebouwd in Nederland door een verbeterde concurrentiepositie, 5% toename in werkgelegenheid, 2,2 miljard euro toename van economisch verdienvermogen in 2040 en 15,4 megaton reductie van schadelijke emissies (CO?, NOx en fijnstof) in 2040 met een gekapitaliseerd effect van 3,6 miljard euro.

Zie ook: Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (913)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.463)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.739)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.735)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks
  • The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL
  • Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Links

    Milieunet op..