Anders Bekeken

Jaarbeursdistrict Utrecht: Een Nieuwe Wijk In Utrecht Met De Nieuwe Jaarbeurs Utrecht

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Jaarbeurs Utrecht heeft het ontwerp gepresenteerd voor het toekomstige beurscentrum in Utrecht.

Het plan moet van het Jaarbeursgebied een nieuwe wijk maken met beurshallen, kantoren, woningen, horeca en een stadspark.

Er zijn ook plannen voor een theater- en concertzaal en nog een hotel. In 2023 moet er worden gestart met de bouw en er wordt zeker twee jaar gebouwd.

De Jaarbeurs Utrecht presenteerde samen met architectenbureau MVRDV van Winy Maas het nieuwe ontwerp voor een nieuw beurs-, event- en congrescentrum, maar ook voor het gebied eromheen waar duizenden woningen moeten komen. Het nieuwe terrein loopt bovendien door tot over het Merwedekanaal, grenzend aan Kanaleneiland.

Het ambitieuze plan maakt van de Jaarbeurs een compleet nieuwe wijk waar leven, wonen en werken samen moet komen. Het nieuwe beurs-centrum vormt het hart en daarbovenop komt een levendig groen dak met verschillende plekken voor evenementen in de buitenlucht. CEO van Jaarbeurs, Albert Arp, noemt het een stadsoase: “Een nieuw icoon voor Nederland, Europa en vooral voor de stad Utrecht.”

Er is 300 miljoen euro vrijgemaakt voor een totaal nieuw Jaarbeursdistrict. Het ambitieuze plan maakt van Jaarbeurs een compleet nieuwe wijk waar leven, wonen en werken samen moet komen. Daarmee wordt het gebied veel meer dan slechts een aantal beurshallen. Duizenden woningen, een groot stadspark op het dak van de Jaarbeurs, een grote concerthal om te concurreren met Ahoy Rotterdam, meerdere hotels, het zou allemaal kunnen in het gebied.

Zie ook: VeggieWorld in Jaarbeurs Utrecht: Sportief, Gezond en Actief Leven – Bike Motion Benelux: Start Je Fietsseizoen in de Jaarbeurs Utrecht – De E-bike Xperience 2020 in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een E-bike – De Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2020: Het Grootste Kampeerfestijn van Nederland – De VerzamelaarsJaarbeurs en Mega Platen en CD Beurs in Jaarbeurs Utrecht – Duurzaam Verpakt: Hét Totaal Evenement Over Slim En Duurzaam Verpakken – Logistica en Logistica Award: De Vakbeurs voor Intern Transport in de Jaarbeurs Utrecht – De Internationale BouwBeurs: Duurzaam Bouwen Doen We Samen – De MOTORbeurs Utrecht 2020: Het Laatste Motornieuws en Hoe Staat het met Elektrische Motoren? – De Vakantiebeurs 2020: De Duurzame Vakantie – Zorgtotaal 2021 En Zorg & ICT 2020 In De Jaarbeurs Utrecht – De Fiets en Wandelbeurs 2020 In De Jaarbeurs Utrecht In Nederland En Flanders Expo In België – Facilitair & Gebouwbeheer 2020 In De Jaarbeurs Utrecht: Besparing door Noviteiten – De FGNoviteitenprijs 2020 – De Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2021: Dé Beurs Voor en Door Onderwijsprofessionals

Beurskwartier en Lombokplein: Nieuwe, Groene, Duurzame Stadswijk in het Centrum van UtrechtDe Merwedekanaalzone: Nieuwe, Duurzame, Energiezuinige en Groene Stadswijk in Utrecht

GIGA Rhino: De Krachtigste Batterij (12 MW) Van Nederland bij Accres In Lelystad by Giga Storage

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Giga Storage bouwt de krachtigste batterij van Nederland.

De batterij wordt in het najaar van 2020 geplaatst op de locatie bij het landelijk testcentrum voor duurzame energie en groene grondstoffen Accres van de Wageningen University & Research te Lelystad, direct naast het windmolenpark Neushoorntocht.

Energieopslag GIGA Rhino, met een capaciteit van 12 MW, wordt het krachtigste energieopslagproject van Nederland: een GIGA-batterij.

De Rhino batterij  van 12 megawatt gaat de piekproductie van het Windnet opvangen. Dit is een privaat stroomnet waar nu 80 megawatt aan vermogen binnenkomt van nabijgelegen windparken. In de toekomst komt daar nog eens 120 megawatt aan zonnestroom bij. Op dagen dat het hard waait en de zon schijnt, kan het net het stroomaanbod niet aan. Dan moet men óf windmolens uitschakelen, óf het net verzwaren met dikkere kabels en meer transformatoren.

Beide maatregelen zijn inefficiënt; een zwaar net kost veel geld en is maar op een paar momenten per maand nodig. Windmolens en zonnevelden uitschakelen is zonde van de opgewekte energie. Daarom kunnen batterijen uitkomst bieden: je laadt de batterij bij piekproductie op met de overtollige stroom en geeft die stroom op rustiger momenten terug aan het net. Om dat voor elkaar te krijgen zijn wel grote batterijen nodig en moet de schakeling met een wind- of zonnepark slim worden geregeld.

De batterij van Giga Storage bestaat in totaal uit 1.377 modules. Deze werken allemaal samen via een computersysteem dat constant in de gaten houdt of elke batterij zijn werk nog goed doet. “Zodra modules te heet worden schakelt het systeem ze terug”, vertelt COO Maarten Quist van Giga Storage. “Als batterijen te warm worden, takelen ze namelijk sneller af en dat willen we niet hebben.” De reuzenbatterij komt van het bedrijf NEC, dat wereldwijd al 900 megawatt aan grote batterijen installeerde.

“De batterij zelf is bewezen technologie, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. De aansluiting op het slimme net bij Accres wordt de grote uitdaging”, vertelt Quist. Als het systeem blijkt te werken, kan het een voorbeeld zijn voor het toekomstige stroomnet van heel Nederland. Accres voert projecten uit op het gebied van duurzame energie (op basis van zon, wind en biomassa)  en onderzoekt de mogelijke toepassingen van groene grondstoffen en kringlopen.

Het primaire doel van deze batterij is om een grotere hoeveelheid hernieuwbare energie op het elektriciteitsnet te zetten. Dit doen we door de batterij zo in te zetten dat het afschakelen van duurzame energieproductie wordt beperkt.  Daarnaast wordt met behulp van de Rhino batterij het elektriciteitsnet gestabiliseerd. De Rhino batterij levert hiermee een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de CO2 uitstoot. Energieopslag is de ontbrekende schakel in de energietransitie.

Op 9 januari is de crowdfundingactie van GIGA Storage voor de realisatie van de krachtigste batterij (12 MW) van Nederland, succesvol afgesloten en is het gewenste bedrag van 3,6 miljoen euro ruim gehaald. Meer dan 500 investeerders zijn ingestapt.

Zie ook: Grote Megabatterij Voor Opslag Groene Energie Windmolenpark Hartelkanaal by GreenchoiceEnspireME – SEnNa: The Largest Battery System in Europe by Eneco and Mitsubishi Corporation – Gigantische Warm Water Batterij Voor Gentse Stadsverwarming by EDF Luminus – Superbatterij Met 148 Oude Accu’s uit de Nissan Leaf in Johan Cruijff Arena in Gebruik Genomen – Greenchoice En Greener Versnellen Samen De Energietransitie: Off-Grid Groene Stroom – Hyundai Gaat Batterijen Uit Elektrische Auto’s Hergebruiken Voor Energieopslag by Wärtsilä – Zonnepark en Batterij-Opslag Sint Eustatius Voorziet Hele Eiland van Duurzame Energie – Hyundai Bouwt Gigantisch Energieopslag Van 150 MW In Ulsan, Zuid-KoreaTesla Powerpack + Solar Powering The Cathedral College in Rockhampton, Queensland, Australia – Aurora Solar Thermal Plant en Energieopslag in Port Augusta, Zuid-Australië by SolarReserve –  Elon Musk: Tesla to Build World’s Largest Lithium Ion Battery in South Australia

Veerpont Kop van ‘t Land Dordrecht-Werkendam Volledig Elektrisch Vanaf 2022

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Het veer tussen Dordrecht en Werkendam wordt vanaf 2022 volledig elektrisch.

De nieuwe boot met de mooie naam Kop van ‘t Land is onderdeel van het voorstel van Swets ODV Maritiem op de aanbesteding van deze verbinding.

Met hun voorstel hebben zij de aanbesteding voor deze verbinding gewonnen en exploiteren deze de komende 12 jaar.

De nieuwe veerpont wordt deels in de regio (af)gebouwd. Een volledig elektrische veerpont van dit formaat is uniek in Nederland.

Swets ODV Maritiem, onderdeel van de Swets Group, exploiteert in Nederland meerdere veerdiensten. Zij vaart op dit moment ook al op de lijn Dordrecht-Werkendam.

Duurzaamheid was een belangrijk uitgangspunt in de aanbestedingseisen. Elektrisch vervoer past perfect bij het gebied als poort naar de Biesbosch. En beide gemeenten hebben duurzaamheid hoog op de agenda staan.

Wethouder Rik van der Linden (Dordrecht): “Dit is echt een mooi resultaat! We wisten dat we in de aanbesteding de lat hoog hebben gelegd, zeker op het gebied van duurzaamheid. Maar je moet ook ambitieus zijn om daar stappen in te zetten. Geweldig dat hier straks een volledig elektrische veerpont vaart. Dat past niet alleen bij onze ambitie, maar ook bij de omgeving. En het feit dat dit in onze regio werkgelegenheid oplevert, is een kers op de taart.”

Wethouder Hans Tanis (Altena): “De aanbesteding heeft wat langer geduurd, maar we zijn enorm blij met deze uitkomst. De ervaringen met Swets ODV Maritiem zijn positief en we hebben veel vertrouwen in hun plannen. De toekomst van deze veelgebruikte verbinding is hiermee gegarandeerd. Dat is goed nieuws voor zowel de reizigers als het personeel.”

Arno Hoorweg, directeur van Swets ODV Maritiem: “We zijn heel trots dat we de aanbesteding hebben binnengehaald. We exploiteren deze verbinding op dit moment al en dat gaat goed. De reizigers en ons personeel zijn positief. We zagen kansen om de verbinding uitstootvrij te maken. Dat is pionieren, maar we gaan die uitdaging met veel enthousiasme aan. De afbouw van de boot gebeurt uiteraard hier in de regio; er is hier veel expertise op het gebied van maritieme technologie. We kijken ernaar uit om hier de komende jaren te blijven varen!”

De nieuwe veerpont Kop van ‘t Land kan naar verwachting in 2022 te water. Tot die tijd vaart Swets ODV Maritiem met de huidige veerpont. De verbinding wordt gezamenlijk betaald door de gemeenten Dordrecht en Altena.

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen

De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group  – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen – Vijf Elektrische Veerboten Voor Arriva Danmark in Kopenhagen by Damen Shipyards Group – E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché

Wave Power Energy: Energie Uit De Kracht Van Golven Op Zee by Sinn Power

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Duitse startup Sinn Power komt met een heel nieuw concept voor het opwekken van energie.

De verplaatsbare installatie gebruikt de kracht van de golven voor de opwekking van energie. De centrale is van veraf bekeken ongeveer even groot als een schip.

Tegelijkertijd ontziet het systeem het zeemilieu en haar bewoners. Er is zelfs nog een bijproduct in de vorm van een generator voor kleine windmolens. 

De golfkracht-technologie van Sinn Power is op een simpel principe gebaseerd. Namelijk modulariteit en schaalbaarheid. Door deze uitgangspunten ontstaat er een flexibiliteit die concurrenten tot dusver niet kunnen bereiken. De Sinn Power golfkrachtcentrale bestaat uit een cluster van diverse modules. Elke module is gelijk. Ze zijn gekoppeld door een starre verbindingsconstructie. Dat geheel drijft op de zee. Dankzij dit modulaire principe kan een golfkrachtcentrale aan de wens van de klant en aan de locatie worden aangepast. Er zijn geen nadelige effecten voor het leven in de zee. Ook visueel zijn er geen beperkingen. Van een afstand van enkele honderden meters lijkt de golfkrachtcentrale op een bootje in de zee.

Zie ook: Wave Energy Generator: Honderd Huishoudens Op Texel Krijgen Stroom Uit Golfkracht by Slow Mill – De Vergeten Kracht van Nederland: Waterkracht – De Dexa Wave Energy Generator: Golven van energie –Wave Energy: Onbeperkt Duurzame Energie – MARIN: Nieuw Groenwater Golfenergieconcept Succesvol Getest – Prins van Oranje over duurzame energie op de World Future Energy Summit – The Wave Hub: The Biggest Wave Energy Project in The World by Tideway – Wave Power How it Works – De eerste Wave-Energy centrale ter wereld – Duurzame Getijdenenergie Opwekken Met de TidalKite by SeaQurrent

Queen Elizabeth goes Green: 1.2 GW Wave and Tidal Power in 2020 – The WaveRoller: Renewable Wave Energy by Wärtsilä and AW-Energy  – The Hexicon Energy Concept: Wind, Wave and Solar Energy Floating Platform – Anaconda Wave Energy: Golvende slangen leveren duurzame energie – De Ocean Harvester voor goedkope duurzame Wave Energy – CETO Wave Power Converter: Zero-Emission Energie en Water – Ocean Wave Power: Oyster 1 and Oyster 2 Wave Power Devices How it works – The First Pelamis Wave-Energy Power Plant in The World – Wave Energy: Ocean Wave Machine by S.D.E. Energy Tel Aviv, Israël  – Ocean Wave Power: The Wave Hub Connecting Wave Energy Generation Devices – Ocean Wave Power How Wave Energy Works – The WaveRoller: Renewable Wave Energy by Wärtsilä and AW-Energy – The Hexicon Energy Concept: Wind, Wave and Solar Energy Floating Platform – Atlantis Unveils The World’s Largest Tidal Turbine: The AK1000 – A New Principle for Deep Green Tidal Energy by Minesto – Ocean Tidal Energy: Tidal Current 1 MW Turbine and Installation Vessel by Voith – Renewable Energy From the Deep Ocean – Renewable Energy: The First Tidal-Energy Power Plant in the World – The Bo Hai Tidal Bridge Project by Blue Energy – Tidal Lagoon Power 3,24 GW Project in the Severn Estuary Between Cardiff and Newport

Grootste Zonnedak Amsterdam Met 1.680 Zonnecollectoren In City Plot by Westpoort Warmte

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In de nieuwe circulaire wijk Buiksloterham heeft Westpoort Warmte het grootste zonnedak van Amsterdam gerealiseerd.

Op het dak van een parkeergarage in de nieuwe woonbuurt City Plot heeft Westpoort Warmte (een samenwerking tussen afvalenergiebedrijf AEB Amsterdam en energiebedrijf Vattenfall) nu 1.680 zonnecollectoren geplaatst.

Met een totale oppervlakte van driehonderd vierkante meter leveren de collectoren duurzame warmte aan 550 sociale huurwoningen van De Alliantie.

“In een stedelijke omgeving is een dak met zo’n groot oppervlakte aan zonnecollectoren nog niet eerder gerealiseerd”, vertelt Stefan Klingler, technisch projectmanager bij Vattenfall. “De zonnecollectoren vangen de warmte van de zon op, waarmee een vloeistof wordt opgewarmd. De warmte wordt vervolgens overgedragen aan het warmtenet.” De verwachte opbrengst van het zonnedak in Buiksloterham ligt rond de 450 gigajoule per jaar.

Op de Noordelijke IJ-oever in Amsterdam verrijst de komende jaren de circulaire wijk Buiksloterham. Braakliggende kavels en oude industrie maken plaats voor zo’n 4.500 woningen en werkruimten.

Buiksloterham is een living lab met experimenten, onderzoeken en innovatieve projecten om duurzaamheid en leefbaarheid naar een hoger niveau te tillen. Een lokale, circulaire aanpak van materialen, energie en afval staat daarbij centraal. De gemeente Amsterdam wil in 2040 aardgasvrij zijn. Daarvoor worden in totaal 240.000 woningen aangesloten op het lokale warmtenet, dat met steeds meer duurzame warmtebronnen wordt gekoppeld.

Operationeel directeur van Westpoort Warmte Martin Buijck wijst erop dat Vattenfall aan deze ambities bijdraagt door het warmtenet binnen een generatie fossielvrij te maken: “Met onze CO2-roadmap voor 2040 zetten we concrete stappen om nieuwe duurzame warmtebronnen te benutten. Naast bijvoorbeeld geothermie en datacenters zien we daarbij veel kansen voor zonnecollectoren.”

Zie ook: Energiepositieve Wijk ATELIER in Buiksloterham: Levert Meer Duurzame Energie Dan Gebruik

Minister Stientje van Veldhoven Rijdt In Elektrische Audi E-tron Dienstauto

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) rijdt sinds deze week in een elektrische Audi E-tron dienstauto.

Ze is de eerste bewindspersoon die de overstap maakt naar volledig elektrisch.

Ook de rest van het rijkswagenpark van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal in de komende maanden verduurzamen.

Op termijn worden ook de andere dienstauto’s, bijvoorbeeld voor hoge ambtenaren bij het ministerie, elektrisch . Dat gebeurt naar verwachting ergens in de komende maanden.

“En ook voor medewerkers zijn elektrische auto’s beschikbaar; als een medewerker van Rijkswaterstaat voor een afspraak een auto nodig heeft, kan hij of zij bijvoorbeeld een Renault Zoe gebruiken,” vertelt Joris Schouten, woordvoerder van I&W.

De rest van het kabinet rijdt momenteel nog in hybride, diesel of benzineauto’s.

Volgens de afspraken van het kabinet moeten álle regeringsauto’s in 2028 emissievrij rijden.

Wanneer de andere ministeries de stap maken die ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu neemt, is voorlopig nog ongewis.

Zie ook: De 100% Elektrische Audi E-Tron Quattro 6 SUV: De Eerste Volledig Elektrische Audi

Ros Beiaard 2020 In Dendermonde: 600.000 Herbruikbare Bekers Voor Ros Beiaardommegang

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Voor de Ros Beiaardommegang op zondag 24 mei 2020 in Dendermonde zijn maar liefst 600.000 herbruikbare bekers nodig om iedereen van een drankje te kunnen voorzien.

Vanaf dit jaar is drank in wegwerpbekers bij publieke evenementen immers verboden.

Het Dendermondse stadsbestuur zoekt naar de beste oplossing. Een testfase tijdens de nieuwjaarsreceptie op de Grote Markt bleek alvast wel positief: de herbruikbare bekers daar werden mooi terug ingezameld.

Volgens schepen van Evenementen Dieter Mannaert is Dendermonde al volop bezig met het gegeven van herbruikbare bekers. “We willen in de toekomst zeker en vast werken met zoveel mogelijk herbruikbaar materiaal bij de catering”, zegt hij. “Ook verenigingen zullen sensibiliseren in die richting.

Voor de Ros Beiaardommegang in mei 2020 zou Dendermonde liefst 5 à 600.000 herbruikbare bekers nodig hebben. “Een gigantisch aantal en dito investering”, zegt Mannaert. “Daarom zijn we nu al aan het testen welk type bekers best geschikt is. En dan moeten we ook de kostprijs nog bekijken. We zijn ook vragende partij dat afvalintercommunale Verko ondersteuning biedt voor dit project.”

Zie ook: Afvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Herbruikbare Bekers Op Alle Evenementen Vanaf 2020

Zes Nieuwe Waterstoftankstations In Drenthe

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Om het rijden op waterstof te stimuleren is het plan om in 2020-2021 zes waterstofvulpunten te realiseren in Drenthe.

Vijf vulpunten zijn openbaar en zorgen voor een dekkend netwerk in de provincie.

De zesde komt op het terrein van installatiebedrijf Vriend in Coevorden, dat ook zes waterstofauto’s aanschaft. Het bedrijf ontvangt hiervoor als koploper een financiële bijdrage vanuit de provincie.

Het plan voor de vijf openbare waterstofvulpunten komt van initiatiefnemers Resato en Orange Gas en maakt onderdeel uit van een groter te realiseren netwerk in Noord-Nederland. De initiatiefnemers werken hierin samen met Gasunie en Friesland Lease.

Zie ook: Waterstofproject H2Benelux: Vier Nieuwe Waterstof Tankstations by Shell – Holthausen Energy Points Waterstoftankstations in Amsterdam en Groningen by Holthausen –  Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport

De 100% Elektrische Honda FCEV Hydrogen Full Cell: 700 kilometer op één Tank Waterstof  – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell – De Honda FCX Clarity met een waterstof brandstofcel – De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM – De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Atieradius van 600 km – De Scorpion Hydrogen Fuel Injection Sportscar: De Scorpion HX – Hydrogen Unveiled: Hydrogen Vehicles Key Elements in a Hydrogen Economy – Edward Norton Heeft Nu Ook een BMW Hydrogen 7

Gebouw HL 15 Hogeschool Utrecht (HU) Genomineerd Voor BREEAM Award Duurzaamheid

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Het pand van de Hogeschool Utrecht (HU) aan de Heidelberglaan 15 is genomineerd voor een BREEAM Award Duurzaamheid voor openbare gebouwen.

HL15, zoals het pand heet, scoort goed op veel duurzaamheidslijstjes. Het gebouw isgasvrij, heeft het groene daken, extreem waterbesparende douches en toiletten, zonnepanelen en energiebesparende liften en roltrappen. Die roltrappen gaan trouwens alleen omhoog in het pand.

De BREEAM Awards worden uitgereikt op 2 maart 2020 in Londen. Op de website van BREEAM is over het gebouw nu al te lezen: “Hiermee wordt erkend dat HL15 een van de meest duurzame, zo niet het meest duurzame onderwijsgebouw ter wereld is.”

Zie ook: Dutch Green Building Council: BREEAM-NL Utiliteitsgebouwen Versie 2.0 Nieuwbouw – Nationaal BREEAM Congres: Circulair, Gezond, Klimaatadaptief en Paris Proof, NU!

Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG): De Energieprestatie-Eisen Nieuwbouw Vanaf 2021

Geschreven op 15-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De eisen voor Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG) worden per 1 januari 2021 ingevoerd.

Dat schrijft minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een brief aan de Tweede Kamer. Deze nieuwe eisen zorgen voor betere energieprestaties van nieuwe gebouwen.

Om de BENG-eisen te kunnen berekenen is software nodig. Deze rekensoftware wordt door de markt ontwikkeld. Ondanks het harde werken van de partijen was de software eind 2019 nog niet gereed. Dit komt vooral door de uitgebreide en genuanceerde bepalingsmethode voor de energieprestatie van gebouwen, de NTA 8800.

Neprom, NVB-Bouw, Bouwend Nederland, Aedes, IVBN en BNA hebben daarom gevraagd om de BENG-eisen per 1 januari 2021 in te laten gaan in plaats van 1 juli 2020. Omdat zorgvuldigheid voorop staat bij de invoering en om de partijen voldoende tijd te geven om zich voor te bereiden op de nieuwe regels heeft minister Raymond Knops hiermee ingestemd.

Omdat dezelfde bepalingsmethode en rekensoftware nodig is om het nieuwe energielabel te kunnen berekenen wordt dat ook per 1 januari 2021 ingevoerd. Het nieuwe energielabel wordt gebaseerd op het primair fossiel energiegebruik in kWh per m2 per jaar en geeft een genuanceerder beeld van de energieprestatie van een woning of gebouw.

De energieprestatie van nieuwe woningen en utiliteitsgebouwen wordt sinds 1995 uitgedrukt in een energieprestatiecoëfficiënt (EPC). Daarbij geldt: hoe lager de EPC, hoe energiezuiniger een gebouw is. De afgelopen jaren is de EPC-norm regelmatig aangescherpt. Met ingang van 1 januari 2021 wordt de EPC voor nieuwbouw echter vervangen door een nieuwe norm: BENG.

De huidige EPC is een getal zonder dimensie, zoals een aanduiding in kWh of joule. De EPC-waarde wordt berekend aan de hand van het primaire energiegebruik van een gebouw en een aantal correctiefactoren, zoals gebouweigenschappen, installaties en gebruikersgedrag.

Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe gebouwen in Nederland een Bijna  Energie Neutraal Gebouw zijn. Ofwel: BENG. De BENG-norm komt in grote lijnen overeen met een EPC-waarde van 0,2. BENG kent drie eisen: maximale energiebehoefte (uit te drukken in kWh per m2 per jaar); maximaal primaire fossiele energiegebruik (uit te drukken in kWh per m2 per jaar); minimaal aandeel hernieuwbaar op te wekken energie (uit te drukken in %).

De verschillen tussen EPC en BENG zitten hem voornamelijk in de volgende aspecten: Bij EPC gaat het om één eis die wordt uitgedrukt in een getal zonder dimensie (bijvoorbeeld: 0,2). Bij BENG gaat het om drie eisen, uitgedrukt in twee waarden: kWh/m2/jaar en %.

Bij EPC is het gebouwontwerp minder relevant, bij BENG wordt het gebouwontwerp belangrijker.

Het inzicht in het primaire energiegebruik van de woning wordt wel meegenomen in de EPC-berekening, maar niet expliciet vermeld. Bij BENG wordt het energieverbruik (als een waarde in kWh/m2/jaar) wél expliciet genoemd.

Ook de eisen die worden gesteld aan hernieuwbare bronnen worden bij EPC wel meegenomen in de EPC-berekening, maar niet expliciet vermeld. Bij BENG geldt als eis dat het aandeel hernieuwbare bronnen minstens 50% moet uitmaken van het totale energiegebruik.

Zie ook: Het Energielabel Woning, Energielabel Gebouw en het Energieprestatiecertificaat (EPC) – Bouwen of verbouwen: de verschillen tussen EPA, EPB, EPC en EAP of Energieaudit

Categorieën

  • Afval (661)
  • Agenda (3.188)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (821)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.311)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.411)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.672)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.412)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Jaarbeursdistrict Utrecht: Een Nieuwe Wijk In Utrecht Met De Nieuwe Jaarbeurs Utrecht
  • GIGA Rhino: De Krachtigste Batterij (12 MW) Van Nederland bij Accres In Lelystad by Giga Storage
  • Veerpont Kop van ‘t Land Dordrecht-Werkendam Volledig Elektrisch Vanaf 2022
  • Wave Power Energy: Energie Uit De Kracht Van Golven Op Zee by Sinn Power
  • Grootste Zonnedak Amsterdam Met 1.680 Zonnecollectoren In City Plot by Westpoort Warmte
  • Minister Stientje van Veldhoven Rijdt In Elektrische Audi E-tron Dienstauto
  • Ros Beiaard 2020 In Dendermonde: 600.000 Herbruikbare Bekers Voor Ros Beiaardommegang
  • Zes Nieuwe Waterstoftankstations In Drenthe
  • Gebouw HL 15 Hogeschool Utrecht (HU) Genomineerd Voor BREEAM Award Duurzaamheid
  • Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG): De Energieprestatie-Eisen Nieuwbouw Vanaf 2021
  • Eerste Rondetafel Circulaire Maakindustrie In Gelderland En Overijssel by BOOST En CIRCLES
  • Duurzamer Leven? Doe Eens Wat Meer Vanuit Huis!
  • De Groene Tramhalte In Amsterdam: De Eerste Rainproof Abri Van Nederland
  • De Elektrische Sony Auto: De Sony Vision-S Concept Car
  • Chemiebedrijf Avantium Wil Fabriek Voor Grondstoffen Groene Biobased Plastics (PEF) In Delfzijl
  • De Elektrische Hyundai S-A1: Vliegende Auto, De Elektrische eVTOL Luchttaxi by Hyundai En Uber
  • Afvalintercommunale Limburg net Start Uitleendienst Met 150.000 Herbruikbare Bekers
  • Nieuwjaarsreceptie op Kamiel van Belleplein In Buggenhout Met Herbruikbare Bekers
  • INTELEC95 Energiesymposium 2020: Gevolgen Veranderend Energiesysteem by INTELEC95
  • Plastic Soup: An Atlas of Ocean Pollution
  • Links

    Milieunet op..