google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging

Geschreven op 28-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, MVO Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het programma voor het Maatschappelijk Verantwoord Inkopen-congres is bijna compleet en de belangstelling voor het event is groot: inmiddels schreven meer dan 400 overheidsprofessionals zich in om drie dagen lang kennis te delen over het onderwerp.

Er is een uitgebreid Eerder plenair programma. De thematieken die op 8, 9 en 10 december centraal staan: de eerste dag staat in het teken van ‘Beleid’, e tweede in ‘Beweging’ en tijdens de afsluitende dag staat ‘Borging’ centraal. Je kunt rekenen op plenaire bijdragen van onder anderen Gert Slob van Behavdior Change Group, Petra van den Berg van Nationale Politie en Teun Verheij van Albron Catering.

Het programma van het Maatschappelijk Verantwoord Inkopen congres is geheel digitaal en dus gemakkelijk te volgen vanaf elke plek, thuis of op kantoor.

Zie ook: Subsidie Maatschappelijk Verantwoord Innoveren Energie (MVI-Energie)Meerdere Subsidie Regelingen: 130 Miljoen Voor Energie-Innovatie by Topsector Energie – Subsidie Marktintroductie Energie-Innovatie (MEI) 2018 Voor Glastuinbouw – Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport

De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS

Geschreven op 27-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

VolkerWessels-onderneming KWS investeert in 100% elektrisch asfalteren met de eerste volledig elektrische asfaltspreidmachine.

De marktleider in de wegenbouw start deze week met de voorbereidingen om ’s werelds eerste emissieloze asfaltspreidmachine in de loop van 2021 in te zetten.

Naast de asfaltspreidmachine investeert KWS in een volledig elektrische drieroller wals.

Dit betekent dat zij met toevoeging van beide machines aan het materieelpark volledig elektrisch asfalt kan verwerken. Daarmee zet de wegenbouwer een grote stap richting volledig emissieloos asfalteren.

De investering in een elektrische asfaltspreidmachine en drieroller wals past bij de ambitie van KWS om in 2030 een volledig CO2-neutraal materieelpark te hebben. Op termijn is het doel een volledig elektrische en daarmee emissieloze asfaltset in te zetten. Zo werkt KWS aan haar duurzaamheidsambitie: 100% circulaire infrastructuur. De elektrische asfaltspreidmachine en drieroller wals worden in het nieuwe asfaltseizoen landelijk ingezet op projecten van KWS Infra-vestigingen en Gebr. Van Kessel.

De voorbereidingen voor de modificatie van een reguliere asfaltspreidmachine naar een elektrisch aangedreven machine zijn deze week gestart. Onderdeel van deze voorbereidingen zijn een grondig technisch onderzoek en engineering om de ombouw te realiseren. Eén van de jongste, reguliere asfaltspreidmachines van KWS is daarvoor naar binnen gereden in de werkplaats.

Na afronding van het onderzoek zal begin 2021 een nieuwe asfaltspreidmachine worden omgebouwd tot een volledig emissieloze machine uitgerust met een batterijpakket in plaats van een dieselmotor. Daarna volgt ook een volledig elektrische drieroller wals. Uiteraard dienen de batterijen van beide apparaten met groene stroom te worden opgeladen voor optimale verduurzaming. Deze stap naar 100% elektrisch asfaltmaterieel zet KWS samen met importeur Van der Spek, specialist in elektrificatie GWW-materieel UMS en producent Dynapac.

Zie ook: De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS van VolkerWesselsPlasticRoad: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic by KWS Infra van VolkerWessels – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Energie uit asfalt – The Sustainable Highway: De Duurzame Weg voor een Betere Luchtkwaliteit – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – Deklaag van 100% Gerecycled HERA Asfalt in Ouderkerk aan den IJssel by VolkerWessels – Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee

Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis

Geschreven op 26-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Licht Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Uniper energiecentrale Maasvlakte is een Nederlandse kolencentrale op de Rotterdamse Maasvlakte die bestaat uit twee kolengestookte eenheden van 550 MW. De eenheden werken volgens een conventionele stoomcyclus met enkelvoudige her verhitting en condensatie. De centrale is eigendom van het Duitse Uniper.

De huidige straat- en terreinverlichting was sterk verouderd en hard toe aan een complete metamorfose naar LED. Na enkele proefopstellingen met diverse soorten led verlichting op het terrein van Uniper koos de opdrachtgever samen met van Elteren uiteindelijk 2 typen uit het Innolumis leveringsprogramma, de Mini Victoria en haar grotere zus Victoria. Het onderhoud van het terrein is sinds lange tijd in handen van installateur van Elteren Services uit Barendrecht.

Doordat het terrein vrijwel grenst aan de Noordzee en de verdere omgevingsfactoren nogal extreem kunnen zijn (wind, zout, zand en kolengruis) werd gekozen om de armaturen uit te voeren met een speciale marine coating die dit soort omstandigheden beter aan kan.

In december 2020 zullen de eerste armaturen op het terrein worden geplaatst. In totaal zullen er een slordige 500 armaturen worden uitgewisseld met de bestaande armaturen.

Bedoeling is verder dat uiterlijk aan het eind van het eerste kwartaal van 2021 of zo mogelijk eerder alle straatverlichting op het Uniper terrein zal zijn vervangen. Met deze grootschalige vervanging van conventioneel naar LED zullen de energie- en onderhoudskosten scherp dalen en zal de veiligheid en zichtbaarheid op het terrein verder worden verbeterd.

Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie

Geschreven op 25-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Provincie Noord-Holland gaat de zeehavens van het Noordzeekanaalgebied en Den Helder helpen te verduurzamen door 4,2 miljoen euro subsidie beschikbaar te stellen.

Het geld is onder andere bedoeld voor projecten die de uitstoot van CO2 en stikstof verminderen, voor de overgang naar duurzame energiebronnen voor de binnenvaart en voor maatregelen die leiden tot betere benutting van de bestaande fysieke ruimte of de milieuruimte op bestaande bedrijventerreinen.

Gedeputeerde Zita Pels (Zeehavens en Circulaire Economie): “Onze zeehavens spelen een belangrijke rol in de overgang naar schone energie en een circulaire economie. Samen met het bedrijfsleven willen we er voor zorgen dat onze zeehavens een voorbeeld worden op het gebied van duurzaamheid. Deze regeling helpt ondernemers daarin weer stappen te zetten.”

Ondernemers in de zeehavens kunnen voor verschillende doelen bij de provincie aankloppen. Bijvoorbeeld voor het overgaan op duurzame energiebronnen. De binnenvaartschepen die van en naar beide havens gaan, varen namelijk veelal op fossiele brandstoffen als olie, gas of steenkool. Dit is slecht voor het milieu en de luchtkwaliteit. Rederijen kunnen deze subsidie gebruiken om innovaties toe te passen zodat ze bijvoorbeeld op waterstof of elektriciteit gaan varen.

Ook stimuleert de provincie de aanleg van walstroom. Schepen die aan wal liggen, gebruiken bij het in- en uitladen diesel om hun schip in operatie te houden. Als een haven een duurzame walstroomvoorziening plaatst – zoals waterstof of elektriciteit – scheelt dit ook veel uitstoot.

Projecten die ook in aanmerking komen voor deze subsidie moeten gericht zijn op het beter benutten van de ruimte. Dat is fysieke ruimte – er is vaak maar beperkt plek in een haven voor alle bedrijven – maar ook ruimte in de milieuvergunning. Het gebruik van duurzame energie voor machines en vervoermiddelen levert al snel winst op.

Gedeputeerde Zita Pels (Zeehavens en Circulaire Economie): “Door te investeren in duurzaam vervoer over het water en op het land zorgen we ook voor een afname van de stikstofuitstoot. Dat is goed voor de natuur en ook goed voor de bedrijven zelf: zo ontstaat er ruimte voor nieuwe duurzame bedrijvigheid.”

Ondernemers kunnen vanaf 1 december 2020 de subsidie aanvragen via de website van de provincie Noord-Holland. De provincie beoordeelt de aanvragen op volgorde van ontvangst.

Zie ook: Industrie in Het Noordzeekanaalgebied (NZKG) Wil CO2-Uitstoot Halveren in 2030 – Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall

Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem

Geschreven op 25-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In de gemeente Arnhem wordt in het voorjaar van 2021 begonnen aan de bouw van vier nieuwe windmolens. Dat de windmolens er komen is mede te danken aan de inwoners van de Gelderse hoofdstad.

In zo’n twee maanden tijd kochten zij de 10.000 beschikbaar gestelde aandelen die nodig waren om de windmolens (mede) te financieren.

De vier windmolens zullen in het voorjaar gebouwd worden langs de N325, tussen de Andrej Scharovbrug en Industriepark Kleefse Waard

De definitieve komst van deze windmolens ging niet zonder slag of stoot. In 2012 werd al gewerkt aan de realisatie van dit windpark, dat de naam Windpark Koningspleij draagt. Pas in april van dit jaar (2020) bevestigde een uitspraak van de Raad van State dat het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning en de watervergunning onherroepelijk bevonden werd en de windmolens definitief geplaatst konden worden op de aangewezen locatie.

Drie van de vier windmolens kunnen worden gebouwd dankzij de deelname van de inwoners van Arnhem. Ruim 500 mensen kochten 10.000 beschikbare aandelen en werden daarmee mede-eigenaar van de windmolens. Deze eigenaren zullen in de looptijd van 20 jaar een verwacht rendement van 6% worden uitgekeerd. Ook wordt er een omgevingsfonds opgericht. Uit dit fonds kunnen (duurzame) projecten in de directe omgeving van het windpark worden gerealiseerd. Bewoners die zitting hebben in de omgevingsraad gaan hierover beslissen.

Windpark Koningspleij is een initiatief van Rijn en IJssel Energiecoöperatie, Prowind en Pure Energie. De vier windmolens gaan samen naar verwachting 34 miljoen kilowattuur (kWh) per jaar opwekken. Dat is evenveel als ruim 11.000 huishoudens verbruiken (bij 3.000 kWh per huishouden).

Zie ook: Industriepark Kleefse Waard In Arnhem Wint Circular Economy Award 2019 – Innovatiefestival The Future Of Us: Een Kijkje In Onze Eigen Toekomst

Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie

Geschreven op 25-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Smakelijk DuurzaamOnder de vlag van de Nationale Wetenschapsagenda start een breed consortium van 30 wetenschappers uit het wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs samen met een groot aantal bedrijven, NGO’s en innovatieve netwerken met het driejarige programma ‘Transitie naar een duurzaam voedselsysteem’.

Er wordt onder meer gewerkt aan een versnellingsagenda voor transitie, het inzichtelijk maken van hoe de transitieopgave vorm kan krijgen in een gebiedsgerichte aanpak, een systeemmodel voor kwantitatieve systeemanalyses en bouwstenen voor onderwijsontwikkeling op de thematiek van transitie naar een duurzaam voedselsysteem.

Daarnaast richt het consortium zich ook op het bouwen van een transdisciplinaire gemeenschap rond voedselsystemen die ook na afloop van dit project gezamenlijk projecten wil ontwikkelen om bij te dragen aan de implementatie van de resultaten. Transdisciplinair betekent hier dat onderzoekers uit verschillende wetenschappelijke disciplines nauw samenwerken met maatschappelijke actoren uit het werkveld.

Kennispartners zijn HAS Hogeschool, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Wageningen University & Research, TU Eindhoven, Leiden Universiteit, Radboud Universiteit, Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Inholland, Aeres Hogeschool en het RIVM. Werkveldpartners zijn onder meer Blonk consultants, SMK, de Eemlandhoeve, Transitiecoalitie Voedsel, Greendish, Nutriënten Management Instituut, Circular Landscapes, BoerenNatuur, Jong leren Eten, Federatie Agro-ecologische boeren, Netwerk Platteland, Greenport West-Holland, Duurzaam Door, DSM, Kalavasta, Stichting Natuur & Milieu en Herenboeren.

Zie ook: Voedsel1000 En De Voedseltop 2019: Bouw Mee Aan Het Brabants Voedselsysteem – Monitor Duurzaam Voedsel 2016: Nederlanders Kopen Steeds Meer Duurzaam VoedselStichting K-ETEN: Vers, Duurzaam Voedsel op Alle Scholen – Smakelijk Duurzaam: Een nieuw Netwerk en Almanak voor Duurzaam Voedsel in Nederland –  De Monitor Duurzaam Voedsel 2010 en De Voedselbalans: Inzicht in Duurzaam Gedrag bij Voedsel

Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen

Geschreven op 25-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit trekt 175 miljoen euro uit voor het het ‘Omschakelprogramma duurzame landbouw’ (voorheen: ‘Omschakelfonds’).

Het programma is bedoeld om boeren te helpen die problemen bij de financiering ondervinden wanneer ze willen omschakelen naar een meer duurzame productiemethode die gepaard gaat met minder emissie van stikstof

Het programma bestaat uit een investeringsfonds van 70 miljoen euro, een subsidieregeling voor ondersteuning bij het maken van een bedrijfsplan voor omschakeling, een subsidieregeling voor het opzetten van demonstratiebedrijven en een borgstellingsregeling voor werkkapitaal.

Minister Schouten: “We staan met elkaar voor een stevige opgave om de uitstoot en neerslag van stikstof terug te dringen. Boeren en tuinders leveren hier ook een bijdrage aan. Een omschakeling naar een duurzame manier van produceren levert echter vaak financiële belemmeringen op. Daarom zetten we met dit  omschakelprogramma een pakket neer om agrariërs financieel tegemoet te komen in de omschakeling naar een stikstofarme(re) en meer duurzame landbouw.”

Het omschakelprogramma biedt financiële ondersteuning voor agrarisch ondernemers die willen omschakelen naar een meer extensieve of duurzame bedrijfsvoering. Dit kan individueel of in een samenwerkingsverband. Het omschakelspoor bestaat uit een investeringsfonds bij het Nationaal Groenfonds en twee subsidieregelingen. Met het investeringsfonds zorgt het ministerie voor aanvullende financiering om de omschakeling mogelijk te maken als financiering een probleem vormt. In totaal is er 70 miljoen euro voor beschikbaar. Het investeringsfonds zal begin 2021 starten.

Er komen daarnaast twee subsidieregelingen, één voor ondersteuning voor het maken van een solide bedrijfsplan en één voor het opzetten van een demonstratiebedrijf. Voor de eerste regeling is voor de komende 3 jaar 1,9 miljoen euro per jaar beschikbaar en voor de demonstratiebedrijven jaarlijks 1,7 miljoen euro. Het streven is om de regelingen in de loop van 2021 open te stellen.

Het Omschakelprogramma Duurzame Landbouw stuurt niet op maatregelen maar op doelen. Agrarisch ondernemers worden gevraagd om bij hun aanvraag voor financiële ondersteuning in hun bedrijfsplannen specifiek aan te geven hoe de omschakeling daadwerkelijk gaat bijdragen aan de verschillende gewenste doelen op stikstofemissie, klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn.

Een agrariër die overstapt naar biologische landbouw kan pas na een paar jaar zijn producten als biologisch verkopen. Tijdelijke extra kosten of lagere opbrengsten tijdens de omschakelperiode, verlagen de kasstroom van agrarisch ondernemingen. Met het tweede spoor, de ‘Werkkapitaalregeling’ staat het ministerie borg voor de financiering van de overbrugging van die periode.

Zie ook: Kringlooplandbouw: Een Nieuw Perspectief Voor De Nederlandse Landbouw by WURMansholt Lecture 2018: Towards Circular Food Production in Europe by WUR – Circular Agrofood System: A Zero-Waste System Producing 70 % More Food by WUR – Nationale Omgevingsvisie Helpt Bij Energietransitie, Extra Woningbouw En Kringlooplandbouw –Wat zijn de grootste obstakels op weg naar kringlooplandbouw? – Kringlooplandbouw In De Provincie Noord-Brabant – De Kringlooplandbouw Is Al Begonnen – Kringlooplandbouw: Hoe kunnen we de natuur benutten in onze landbouw? by WUR – Minister Carola Schouten Gaat Kennisdeling Kringlooplandbouw Stimuleren Via Groen Kennisnet by WUR – Regio Deal Foodvalley: Transitie Naar Gezond En Duurzaam Voedselsysteem – Green Deal Natuurinclusieve Landbouw In Groen Onderwijs – Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw: Noord-Nederland Koploper Duurzaam Platteland – Landbouw Gebruikt Minder Chemische Gewasbeschermingsmiddelen by CBS – Landbouwconcern Syngenta Investeert 1,8 Miljard Euro In Verduurzamen Landbouw – De Agri Duurzaamheidsdag 2020: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming – The Jellyfish Barge by Pnat: De Drijvende Kas voor Intensieve Landbouw op Zee – Subsidie Toekomstgerichte Landbouw: Melkveehouders in Drenthe Beloond Voor Duurzaamheid

Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging

Geschreven op 24-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf de Vandenberg Air Force Base in Californië is de Copernicus-satelliet met de 1,2 ton wegende Sentinel-6 satelliet Michael Freilich met een SpaceX Falcon 9 raket in een baan om de aarde gelanceerd.

De kunstmaan is een Europees-Amerikaanse satelliet die gebouwd is om de verandering van het zeeniveau te monitoren. 

In de afgelopen drie decennia hebben de Frans-Amerikaanse Topex-Poseidon en Jason missieseries als referentiemissies gediend. Samen met eerdere ESA-satellieten, evenals de huidige CryoSat en Copernicus Sentinel-3, hebben deze aangetoond hoe de zeespiegel gemiddeld per jaar ongeveer 3,2 mm is gestegen. Nog alarmerender is dat deze stijging versneld is; de laatste jaren is de gemiddelde stijging 4,8 mm per jaar. Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich zal binnenkort het stokje overnemen en deze dataset uitbreiden – een dataset die de ‘gouden standaard’ is voor klimaatstudies. De missie bestaat uit twee identieke satellieten die achtereenvolgens worden gelanceerd – dus over vijf jaar zal Copernicus Sentinel-6B worden gelanceerd en het overnemen. De gehele missie zal de continuïteit van de gegevens tot minstens 2030 garanderen.

Sentinel-6 is de eerste van 2 identieke satellieten – de tweede wordt binnen vijf jaar gelanceerd – die tot minstens 2030 metingen van grote precisie moeten leveren. Daarmee wordt het onderzoek vanuit de ruimte naar de zeespiegelstijging voortgezet. Om de 10 dagen zal 95 procent van de ijsvrije oceanen in kaart worden gebracht.

De Sentinel-satellieten hebben elk de grootte van een minibusje met schuine zonnepanelen en zijn ontwikkeld door NASA en ESA, de ruimtevaartorganisaties van respectievelijk Amerika en Europa.

De satellieten omcirkelen de aarde in dezelfde baan als eerdere missies die gegevens over de zeespiegel in de laatste drie decennia leverden. De nieuwe kunstmanen zullen de ontwikkeling van het zeeniveau nauwkeurig volgen, maar moeten ook data leveren waarmee de klimaatmodellen kunnen worden verbeterd en de ontwikkelingen van weer en oceanen beter voorspeld kunnen worden.

Klimaatonderzoekers beschouwen de nieuwe fase in de surveillance vanuit de ruimte als cruciaal voor het onderzoek naar de stijging van de zeespiegel, waarvan onduidelijk is in welke mate en omvang deze zal doorzetten. “Met deze metingen krijgen we beter inzicht in wanneer en hoeveel we ons moeten aanpassen”, zegt onderzoekster Marjolijn Haasnoot van Deltares en Universiteit Utrecht.

De missie en satelliet dragen de naam van Michael Freilich. Freilich was van 2006 tot 2019 directeur van de NASA Earth Science Division. In die functie was hij de stuwende kracht achter ruimtemissies voor aardobservaties. Hij stierf in augustus 2020 en als eerbetoon werd Sentinel-6A omgedoopt tot Sentinel 6 Michael Freilich.

De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie

Geschreven op 24-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De 1.087 leden van de Statiegeldalliantie vragen de Nederlandse en Belgische regering sinds 2017 om de invoering van statiegeld.

Sindsdien is er zowel in Nederland als in België op politiek niveau al vooruitgang geboekt richting statiegeld.

Om de politici het laatste motiverende zetje te geven zodat statiegeld er echt komt, lanceert de Statiegeldalliantie nu een positieve en kleurrijke campagne, genaamd “Yes We Can!”.

Met deze enthousiaste slogan moedigen al meer dan honderd gemeenten, bedrijven en organisaties actief de Nederlandse en Belgische politici aan om hun plannen voor statiegeld snel vast te leggen in wetgeving en daarmee statiegeld daadwerkelijk in te voeren. Statiegeld op alle plastic flessen én blikjes? Yes We Can!

Zeg ook ‘Statiegeld, Yes We Can!’ als organisatie, gemeente of bedrijf! We maken onze oproep voor een snelle invoering van statiegeld zichtbaar door het Yes We Can!-campagnebeeld zoveel mogelijk te verspreiden.

Met het kleurrijke Yes We Can!-blikje geven we samen aan politici een ‘thumbs up’ voor een snelle invoering van statiegeld. De achtergrond van het beeld is uniek voor elke gemeente, bedrijf en organisatie die meedoet. Dit toont hoe divers de partijen zijn die zich achter de oproep voor statiegeld scharen.

We verspreiden onze oproep offline in de publieke ruimte én online op social media met de hashtag #StatiegeldYesWeCan.

Wil uw gemeente, bedrijf of organisatie meedoen met de beeldcampagne? Vraag dan gratis een eigen campagnebeeld aan.

Zie ook: Statiegeld op Kleine Plastic Flesjes Per 1 Juli 2021 Definitief: Statiegeld Op Blikjes Mogelijk In 2022I Love Statiegeld: Teken de Petitie Statiegeld op Kleine PET-Flesjes en Blikjes – Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers – Schone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Veel Milieuwinst door Eco-glazen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementen – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden InzamelenPlastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers – Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IenW

11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS

Geschreven op 23-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In 2018 zei 11 procent van de 55-plussers dat ze dagelijks de e-bike gebruikten, 23 procent reed (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets.

In 2019 zeiden 4 op de 10 mensen van 55 jaar of ouder minimaal één elektrische fiets in hun huishouden te hebben.

Bijna 7 op de 10 55-plussers hadden één of meer gewone, niet-elektrische, fietsen thuis staan. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek met cijfers uit 2018 en 2019.

Het bezit van een elektrische fiets onder 55-plussers was in 2019 het hoogst onder 65- tot 75-jarigen, van hen had 45 procent minstens één e-bike in hun huishouden. Van de 55- tot 65-jarigen en de 75-plussers had respectievelijk 37 en 36 procent een e-bike thuis.De 65- tot 75-jarigen gebruikten de e-bike ook iets vaker dan de rest van de 55-plussers, in 2018 zei 14 procent van hen hier (vrijwel) dagelijks op te rijden. Bij 55- tot 65-jarigen en 75-plussers was dit 10 procent.

De gewone fiets is echter nog altijd populairder dan de elektrische fiets onder de 55-plussers. Van deze groep hadden 55- tot 65-jarigen in 2019 met 79 procent het vaakst minimaal één gewone fiets in het huishouden. Van de 65- tot 75-jarigen had 67 procent minstens één gewone fiets en van de 75-plussers 46 procent. Ruim een kwart (26 procent) van de 55- tot 65-jarigen en de 65- tot 75-jarigen fietste in 2018 (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets. Van de 75-plussers zei 14 procent (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets te fietsen.

Van de 55-plussers die nooit op een e-bike fietsten, gaf 53 procent in 2019 aan meestal op een gewone fiets te fietsen. Andersom fietsten degenen die nooit op een gewone fiets reden vaak wel op een e-bike (39 procent). Daarnaast gaven mensen relatief vaak aan vanwege gezondheidsproblemen niet (meer) op een gewone fiets te fietsen. 28 procent van de 55-plussers die nooit op een gewone fiets fietsten, gaven daar een slechte gezondheid als reden voor, bij de e-bike gold dit voor 10 procent van degenen die nooit op een e-bike fietsten.

Niet durven fietsen werd door 10 procent van degenen die nooit een gewone fiets gebruikten als belangrijkste reden hiervoor genoemd en door 7 procent van degenen die nooit een elektrische fiets gebruikten. Negen procent zei niet op een elektrische fiets te fietsen, omdat ze die te duur vinden. Deze reden wordt (vrijwel) niet genoemd door de groep die de gewone fiets niet gebruikt. Daarnaast zegt 2 procent niet op een gewone fiets te fietsen, omdat zij nooit hebben leren fietsen.

De gegevens in dit nieuwsbericht hebben betrekking op de periode vóór de coronacrisis. Inmiddels is duidelijk dat deze crisis gepaard gaat met veranderingen in de verkeersmobiliteit. Zo is er bijvoorbeeld minder met het openbaar vervoer gereisd. Op dit moment zijn nog geen actuele gegevens beschikbaar over de verkeersmobiliteit van 55-plussers tijdens de coronacrisis. Dergelijke gegevens komen naar verwachting medio 2021 beschikbaar.

Categorieën

  • Afval (678)
  • Agenda (3.228)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (834)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (514)
  • Design (237)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.356)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.531)
  • Europa (29)
  • Evenementen (199)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (311)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (323)
  • Iets anders (383)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (137)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.689)
  • Licht (387)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (751)
  • MVO (111)
  • Natuur (759)
  • Nederland (27)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (229)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.513)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging
  • De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
  • Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis
  • Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie
  • Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem
  • Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie
  • Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen
  • Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging
  • De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie
  • 11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS
  • Aantal Speedpedelecs Blijft Stijgen: Veel Snelle Elektrische Fietsen Voor 45 tot 65 Jarigen by CBS
  • Energieneutraal Gemeentehuis Zuidplas Met BREEAM Excellent Duurzaamheidsscore by Kraaijvanger
  • De Lokalist: Alles Van Jouw Lokale Winkeliers In Utrecht E.O. Met Één Bestelling In Huis
  • Paardenhouderij Stal C. De Bruijn In Wijk bij Duurstede Vervangt Dieselshovel Door Elektrische Shovel
  • De Elektrische Aiways U5 SUV Met Een Actieradius Van 400 Of 410 Kilometer by Aiways
  • How Do Windturbines Work?
  • Windsurfing Jaws: The Mother of All Waves With Windsurfing World Champion Jason Polakow
  • Down Wind: Ontario’s Rush Into Industrial Wind Farm Development
  • The Windmill Farmer by Joaquin Baldwin
  • Geoengeneering: Fine Tuning The Climate by DW Documentary
  • Links

    Milieunet op..