Anders Bekeken

REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De gemeente Utrecht trekt 1,15 miljoen euro uit om huiseigenaren te ondersteunen bij het besparen van meer energie. De helft van het geld komt van het Rijk.

De bijdrage is gericht op gedragsmaatregelen die moeten leiden tot lager energieverbruik. Met het geld kan de gemeente nog meer mensen bereiken, naast het brede aanbod dat in Utrecht al bestaat om huiseigenaren te stimuleren energiemaatregelen te nemen.

Met deze specifieke uitkering Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) gaat de gemeente projecten uitbreiden en opzetten om meer huiseigenaren te stimuleren kleine energiebesparende maatregelen te nemen. Eén van de projecten die in Utrecht wordt uitgebreid is de mogelijkheid om thuis advies te krijgen van een energiecoach. Huiseigenaren ontvangen hierbij ook een energiebox met maatregelen die ze direct toe kunnen passen.

Om het aanbod bij meer huiseigenaren onder de aandacht te brengen, gaat de gemeente ook intensiever samenwerken met lokale bewonersinitiatieven en coöperaties. Ook zij bieden informatie en advies op het gebied van energie en duurzaamheid.

Verder zet de gemeente ook in op het onder de aandacht brengen van de online hulp om energie te besparen. Dit is het centrale punt waar alle informatie voor huiseigenaren te vinden is en waar je zelf een online energieadvies van jouw woning kunt maken. De reeds bestaande Jouwhuisslimmer-avonden worden in 2020 uitgebreid. Ook in de voorbeeldwoning Gasvrij thuis aan de Costa Ricadreef in Overvecht kunnen inwoners een kijkje nemen om een indruk te krijgen van mogelijke energiebesparende maatregelen.

De RRE is een regeling van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) en is onderdeel van de uitvoering van de Urgenda-uitspraak. Het Rijk neemt daarom een aantal maatregelen om een snelle start te maken met het verminderen van de CO2-uitstoot. Utrecht is één van de gemeenten die een deel van deze RRE-regeling krijgen. Om de projecten te bekostigen legt de gemeente een zelfde bedrag bij. De subsidie is bedoeld voor 2020. Het ministerie van BZK stelt in totaal 87 miljoen euro beschikbaar voor de RRE.

Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Sport Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In samenwerking met aannemersbedrijf P. Van Leeuwen heeft LIAG de Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk ontworpen en gerealiseerd.

De accommodatie bestaat uit een multifunctionele sporthal voor de gemeente Ridderkerk en een clubaccommodatie voor KCR, de Korfbalcombinatie Ridderkerk.

Ook faciliteert de sporthal diverse onderwijs- en sportverenigingen.

Sportaccommodatie De Wissel functioneert als een kleine ‘energie-centrale. Het complex zonder aardgas is zelfvoorzienend en voorzien van diverse energietechnieken zoals zonnepanelen, warmtepompen en geautomatiseerde luchtbehandelingskasten. De sporthal wordt verwarmd door middel van vloerverwarming. Om onnodig ventileren te voorkomen wordt er gebruik gemaakt van een CO2 regeling.

LED-verlichting in combinatie met aanwezigheidsdetectie dragen bij aan de beperking van het energiegebruik. Ook is er gelet op het gebruik van duurzame materialen. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe bar van KCR, maar ook de tribune en wandbekleding uitgevoerd in bamboebeplating.

De sporthal bestaat uit een sportvloer van 26 x 44 m conform NOC*NSF eisen. Deze vloer is op te delen in drie gelijke simultaan te gebruiken delen. De sporthal bestaat verder uit o.a. kleedruimten, tribunes, bergingen, multifunctionele ruimte en werkruimten. De Clubaccommodatie voor KCR bestaat o.a. uit een ontmoetingsruimte, een keuken met bijbehorende berging en een vergaderruimte.

Zie ook: Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG – Zonnepanelen op Nieuwbouw Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht by LIAG

Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Sport Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Op sportpark Loevenhoutsedijk in Utrecht Overvecht staat een nieuwe sportaccommodatie. Met de nieuwe sporthal wil de gemeente Utrecht meer ruimte voor bewegingsonderwijs, georganiseerde sporten en buurtactiviteiten creëren.

De sporthal wordt overdag gebruikt door leerlingen van het nabijgelegen Trajectum College. Daarnaast maakt korfbalvereniging Synergo gebruik van de nieuwe sportvoorziening. Zij hebben ook een kantine in het complex.

Deze sportaccommodatie werd  door LIAG gerealiseerd in samenwerking met Bouwbedrijf Mertens in een D&B. De accommodatie is gasloos en energieneutraal.

Het uitnodigende gebouw heeft een duidelijke herkenbare, dynamische uitstraling en is overdag en in de avond-/weekenduren goed benaderbaar. Het is een compact gebouw met een slim en efficiënt ruimtegebruik. De verschillende onderdelen in het gebouw kunnen afzonderlijk van elkaar functioneren en kunnen tevens ingezet worden voor evenementen. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame materialen die een doelmatig karakter hebben, tevens ten behoeve van het onderhoud. Het bezoek aan de sportaccommodatie zal een plezierige, energieke ervaring gaan opleveren voor de gebruikers.

De gemeente Utrecht streeft naar een zeer duurzame sportaccommodatie en stelt hoge eisen aan duurzaamheid op alle GPR thema’s als energiezuinigheid, materiaalgebruik, binnenmilieu, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. De gemeente hecht expliciet aan een hoge -fossiele- energiezuinigheid. Bijzonder is bovendien dat voor de bescherming van de natuur in de stad er in het ontwerp een verblijf wordt gecreëerd voor de gewone dwergvleermuis.

Zie ook: Zonnepanelen op Nieuwbouw Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht by LIAG – Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG

De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Renault kondigde tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2019 de komst van de volledig elektrische Twingo ZE aan.

Vermoedelijk kiest de Renault de komende Autosalon van Genève als podium voor de officiële onthulling van de elektrische hatchback.

De komst van een elektrische Twingo is geen verrassing: de stadsauto van het Franse merk deelt zijn platform met de Smart Forfour die al enige tijd in geëlektrificeerde vorm rondrijdt.

De elektrische Renault Twingo ZE maakt deel uit van Renaults doel om acht elektrische auto’s aan te bieden in 2023.

Op dit moment heeft Renault vier elektrische modellen in het assortiment: De Renault ZOE, de Renault TWIZY, de Renault Kangoo ZE en de Renault Master ZE. De elektrische Renault Fluence is alweer uit het aanbod elektrische auto’s verdwenen.

In 2021 wil Renault met een compacte, elektrische suv op de markt komen.

Zie ook: De Elektrische Renault e-Plein Air: De Elektrische Cabrio Op Basis Van De Legendarische Renault 4 – De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault –  De Elektrische Renault SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+

Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Dieren Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Fur Free Alliance heeft samen met Bont voor Dieren onderzoek gedaan naar Welfur, het certificeringssysteem van de bontindustrie, en presenteert de schokkende resultaten in het rapport Certified Cruel.

Nu steeds meer Europese landen het fokken van dieren voor bont verbieden, zit de bontindustrie in het nauw. Daarom komt de sector nu met weer een nieuw certificeringssysteem dat bont diervriendelijk moet doen lijken.

Uit het rapport Cerified Cruel (PDF) blijkt dat het Welfur-keurmerk op grote schaal dierenleed probeert te maskeren. De manier waarop dieren in Europa gehouden worden voor het bont is de afgelopen jaren nauwelijks veranderd. De dierenwelzijnscriteria van Welfur zijn gebaseerd op een achterhaalde manier van het houden van dieren en bieden absoluut geen oplossing voor de vele dierenwelzijnsproblemen in de bontindustrie.

Welfur houdt geen rekening met de soortspecifieke behoeften van dieren die gehouden worden voor bont. Zo hebben vossen een natuurlijke behoefte om te kunnen graven en voor een nerts is het belangrijk om onder water naar voedsel te kunnen zoeken. Het welzijn van deze dieren wordt aangetast op het moment dat dit gedrag niet kunnen vertonen. In het scoresysteem van Welfur worden deze behoeften volledig genegeerd.

De bontindustrie claimt dat Welfur onafhankelijk is. Dit blijkt niet te kloppen. Het bedrijf dat de Finse bontfokkerijen controleert blijkt voor 38 procent in handen te zijn van de Finse bontfokkersvereniging.

De Fur Free Alliance en Bont voor Dieren doen een oproep aan beleidsmakers van de Europese Unie en de lidstaten om Welfur niet te steunen en ook niet op te nemen in het dierenwelzijnsbeleid. Ook wordt aanbevolen dat de EU met spoed controles uitvoert en onderzoekt of bontfokkers überhaupt voldoen aan de huidige Europese richtlijnen. Uit tal van eerdere onderzoeken is gebleken dat dit niet het geval was.

Karen Soeters, waarnemend directeur van Bont voor Dieren zegt: ‘‘’Het Welfur keurmerk is de zoveelste trieste PR-stunt van de bontindustrie om ernstig dierenleed te maskeren. Het idee dat op enige wijze goed te praten valt dat wilde dieren hun hele leven opgesloten worden in kleine draadstalen kooien is op geen enkele manier diervriendelijk te noemen. De dieren lijden door ernstige psychologische en fysieke problemen omdat ze op absoluut niet hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen en aan hun fysiologische en ethologische behoefte kunnen voldoen zoals de wet voorschrijft. Het is daarbij überhaupt moreel verwerpelijk om dieren te doden voor niet noodzakelijke kleding. Het is een laatste stuiptrekking van een industrie die in onze huidige samenleving geen enkel bestaansrecht meer heeft.”

Zie ook: Wie Wordt Het Dom Bontje van 2019? Rapper Lil’ Kleine Is Het Dom Bontje van 2019 – Remia fritesaus en een dom bontje by Gerard Joling ! – Bont voor Dieren: Cool vs Cruel – Japanese designer Chie Imai komt met Eco-bont – Bont Terug in Nederlands Straatbeeld: Is Niet Zielig. Beestjes Zijn Geboren om Aan Te Trekken – Luxe Modemerk Gucci Stopt met Bont

Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In december 2016 besloot het Kabinet Rutte II om ProRail om te vormen van een besloten vennootschap (bv) naar een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (ZBO).

ProRail is nu nog een besloten vennootschap met een eigen raad van commissarissen. In de nieuwe structuur valt het bedrijf onder de directe verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het kabinet stuurt begin 2020 het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot ZBO naar de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2021 in werking treedt.

Tijdens het SpoorPro Seminar omvorming ProRail tot ZBO, dat plaatsvindt op dinsdag 10 maart in het Railcenter in Amersfoort, zal het wetsvoorstel worden besproken en zullen diverse deskundigen ingaan op de implicaties van de omvorming van ProRail tot zbo. Ook zullen zij uitleggen wat deze structuurwijziging voor de spoorsector betekent. Diverse deskundigen geven hun visie op de structuurwijziging van ProRail.

Zie ook: ProRail Wil 20 Zonneparken Langs Het Spoor Realiseren – CO2-Uitstoot ProRail Verder Verlaagd In 2018: Daling In CO2-Uitstoot Zet Door – ProRail Draagt CO2-Prestatieladder Over Aan SKAO: Samen Zorgen voor Minder CO2 – Duurzame Energiezuinige LED-Verlichting Op Perrons Van 250 NS-Stations by ProRail – Circa 24 Kilometer Geluidsscherm Zonder Zonnepanelen Langs Spoor bij Almere by ProRail – NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Tweede Leven Voor Dubbeldekkers NS: Hergebruiken en Recyclen 96% Van De Trein by NS

MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Agenda Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De gemeente Rotterdam en BlueCity willen in 3 jaar tijd 5.000 bedrijven inspireren om kansen te ontdekken voor wat nu bedrijfsafval is.

Om dit te bereiken, organiseert BlueCity op woensdag 5 februari, tijdens de Week van de Circulaire Economie, een actiegerichte dag voor MKB’ers.

Het doel: de circulaire economie in MKB-ondernemingen stimuleren door middel van een dag vol inspiratie, handelingsperspectief, netwerken en ondernemerskansen.

Een kringloop waarin reststromen aan elkaar gekoppeld worden: dat is waar BlueCity al vijf jaar naar streeft maar waar nog enorm veel winst te behalen is. Vooral binnen het MKB, want daar waar de netwerken en ketens overzichtelijk zijn en de relaties met hun partners persoonlijk, kan er het snelst geschakeld worden. En het is niet alleen noodzakelijk, het kan ook veel opleveren: ‘Als de wereld circulair is… komt alles weer naar je toe’, zegt Pieter van Klaveren, voorzitter van MKB Rotterdam Rijnmond. Op naar een circulair MKB!

BlueCity, voorbeeldstad voor de circulaire economie, slaat op 5 februari de handen ineen met de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, Nederland Circulair, Het Versnellingshuis, MKB Rotterdam Rijnmond, Hogeschool Rotterdam en Club Circulair. Samen zetten we een versnelling van de circulaire economie in gang door zoveel mogelijk MKB-ondernemingen te inspireren.

De MKB Dag – Jouw afval is goud waard is een springplank voor ondernemers. Het omvangrijke programma biedt mogelijkheden om direct aan de slag te gaan, met een Club Circulair ontbijt, het Circular Harvest Symposium met o.a. Jan Jonker (Hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen) en workshops van Hogeschool Rotterdam, de Value System Game (circulaire kansen ontdekken voor bestaande bedrijfsprocessen en -projecten), een inloopspreekuur van het Versnellingshuis en workshops: plasticvermindering, hergebruik van bouwmaterialen en een Circo Mini workshop (momenten van verspilling omdraaien naar business kansen).

Zie ook: Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg – BlueCity Surfing the New Blue Economy in Tropicana Rotterdam: Bring Balance Back – De BlueCity Circular Challenge: Uitvinders en Reststromen Gezocht – Dus Wat Gaan Wij Doen Festival: Bouwen Aan Een Duurzame Toekomst by Blue City – De Blauwe Economie Versie 2.0 by Gunter Pauli – TEDxFlanders 2010: The Blue Economy System Design by Gunter Pauli – De Blauwe Revolutie: Acht Toepasbare Lessen Van Radicaal Verduurzamen by Siemen Cox – De Campagne Rotterdam Circulair: Van Zooi Naar Mooi – 50% Minder Afval In Tien Jaar – Animatie Circulaire Economie: Wat Is Circulaire Economie?

Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg

Geschreven op 22-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Agenda Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Op zaterdag 8 februari vindt bij BlueCity, de Rotterdamse hub in voormalig Tropicana, het Zero Waste Festival plaats: een festival dat jouw eigen levensstijl onder de loep neemt en laat zien wat jij kunt doen.

Waarom? In Nederland produceren we jaarlijks bijna 490 kilo afval per persoon, iets boven het Europese gemiddelde. Meer dan de helft scheiden we al, maar er is nog ongekend veel winst te behalen. Het is dus tijd voor actie!

Oesterzwammen op koffiedik, een biertje van oud brood en granola van bierbostel: in de circulaire voorbeeldstad BlueCity wordt het afval van de één, de grondstof voor de ander. De mogelijkheden zijn eindeloos en strekken tot ver buiten de muren van BlueCity. Op het Zero Waste Festival ontdek je wat er allemaal gebeurt in het oude tropische zwembad en leer je niet alleen hoe je je afval kunt verminderen, maar ook wat je kunt doen met het afval dat je wél nog produceert.

Volg een workshop Waste Free Lifestyle en loop vervolgens de markt af voor je zero waste producten of volg een workshop om je eigen make-up te maken, kweek oesterzwammen op koffiedik en leer hoe je zonder afval kunt koken. Tegen de achtergrond van het oude zwemparadijs en onder het genot van een hapje en een duurzaam gebrouwen drankje leer je hoe jij jouw leven kunt verduurzamen. Met hoeveel impact loop jij de deur uit?

Zie ook: BlueCity Surfing the New Blue Economy in Tropicana Rotterdam: Bring Balance BackDe BlueCity Circular Challenge: Uitvinders en Reststromen GezochtDus Wat Gaan Wij Doen Festival: Bouwen Aan Een Duurzame Toekomst by Blue City – De Blauwe Economie Versie 2.0 by Gunter Pauli – TEDxFlanders 2010: The Blue Economy System Design by Gunter Pauli – De Blauwe Revolutie: Acht Toepasbare Lessen Van Radicaal Verduurzamen by Siemen Cox – MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City

De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven

Geschreven op 21-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het TU-ecomotive studententeam uit Eindhoven presenteert opnieuw een erg interessante conceptauto: de Luca. Hij werd ontworpen om over de hele lijn duurzaam te zijn, daarom gebruiken de studenten vooral gerecycleerde materialen.

Luca wordt grotendeels opgebouwd uit vlas, gerecycleerd PET-plastic en gerecycleerd aluminium. Het plastic dat men gebruikt, wordt voornamelijk verkregen uit plastic afval dat uit de zee komt.

Op deze manier wil het team laten zien dat elektrische auto’s goedkoper kunnen worden én dat afval een waardevolle bron kan zijn.

De inzittenden nemen plaats in een soort van kuip die gemaakt wordt van sandwichpanelen. Deze bestaan uit gerecycleerd PET aan de binnenkant en vlasvezels die geïmpregneerd zijn met polypropyleen aan de buitenkant. De subframes, die gemaakt zijn van gerecycleerd aluminium, worden bevestigd aan de voor- en achterzijde van de kuip. De batterij zit in het voorste subframe gemonteerd.

Ook in het interieur komt duurzaamheid naar voren en niet alleen in het gebruik van materialen. Het studententeam is namelijk van mening dat de grote infotainment-schermen, zoals je die tegenwoordig in de meeste auto’s ziet, verspilling van middelen zijn. Dit omdat de schermen de meeste tijd helemaal niet worden gebruikt, aangezien een auto ook de meeste tijd gewoon stilstaat. In Luca wordt deze taak overgenomen door je smartphone. Belangrijke informatie, zoals bijvoorbeeld je snelheid, wordt op je voorruit geprojecteerd.

Luca is een lichtgewicht tweezitter met twee elektromotoren. Samen leveren ze een vermogen van 20 pk (15 kW). Hij wordt voorzien van modulaire batterijen. Momenteel werkt het team hard aan een werkend Luca prototype. Een promotour staat voor deze zomer op de planning.

Zie ook: EM-05 Noah: World’s First Circulair Car Made From Recyclable Materials by TU Ecomotive –  EM-04 Lina: World’s First Structural Bio-Based Electric Car by TU Ecomotive – Stella Vie de Opvolger van de Stella Lux by Solar Team Eindhoven in the World Solar Challenge 2017 –Bridgestone World Solar Challenge 2017 – De InnoVan: De Elektrische Bestelauto van de Toekomst by Duracar – De 100% Elektrische Carice MK1: Made in Holland by Carice – C,MM,N – de Auto van de Toekomst ! – InMotion Onthult Elektrische Race-Auto KP&T IM/e: Meedoen aan Le Mans 2018 – De Elektrische Auto uit Nederland: De Qbee van ECE – The Burton Full Electric Sportscar made in Holland by Iwan Göbel – Stella Lux: The First Energy Positive Family Car With The Solar Navigator

De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin

Geschreven op 21-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Technische Universiteit Berlijn ontwikkelt samen met een aantal andere ondernemingen dit een waterstof schip: de elektrisch aangedreven duwboot ELEKTRA.

De ELEKTRA komt nog dit jaar in de vaart. De duwboot pendelt in eerste instantie tussen Hamburg en Berlijn. Later wordt ook Stettin aangedaan. De duwboot is 20 meter lang en 8,2 meter breed. Het kan een enkele duwbak vervoeren.

De binnenvaart is al een relatief schone manier van goederentransport. Een gemiddeld schip stoot wel tot zes keer minder CO2 uit dan een vrachtauto. Verreweg het minst is de uitstoot per tkm in het bulkvervoer per 6-baks duwstel. Met de voortstuwing van één duwboot wordt een lading van 16.000 ton vervoerd.

Het doel van het project is ,de techniek van de waterstof- en brandstofceltechnologie aan boord van een schip in de praktijk te testen. Dat moet leiden tot verder inzicht in hoe de binnenvaart aan emissieloze voortstuwing geholpen kan worden. Het hybride aandrijvingsconcept bestaat uit brandstofcellen en accumulatoren. Met dit project wordt geprobeerd de haalbaarheid aan te tonen van waterstof als directe of indirecte energiebron voor de scheepvaart, met al zijn specifieke eisen.

De ELEKTRA wordt aangedreven door twee 200-kilowatt-elektromotoren. Deze halen voor de kortere afstanden hun energie uit een enorm accublok, dat 3,2 megawatt-uur kan opslaan. Dat blok bevindt zich achter het stuurhuis. Daar staan ook zes containers met in totaal 750 kilo waterstof onder een druk van 500 bar. Die voeden de drie brandstofcellen die elk een capaciteit hebben van 100 kilowatt. Deze leveren stroom als de accu’s op dreigen te raken. Op het dak van het stuurhuis zijn zonnecollectoren aangebracht.

Zie ook: ZOEV City: De Eerste Elektrische Sleep-/Duwboot Voor Stadsdistributie in Amsterdam by ZOEV City – De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen –  Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam

Categorieën

  • Afval (663)
  • Agenda (3.192)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.415)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.674)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.421)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Microsoft Will Be Carbon Negative by 2030: Micosoft Pathway To Be Carbon Negative In 2030
  • 20.000 Laadpunten Voor Elektrische Auto’s In Noord-Holland, Flevoland En Utrecht by Pitpoint
  • Woven City Bij Mt. Fuji In Japan: De Duurzame Waterstof Stad Van De Toekomst by Toyota
  • Duurzame Energie Groeit 13 Procent In 2019: Aandeel Duurzame Energie Stijgt Naar 8,6 procent
  • Links

    Milieunet op..