Anders Bekeken

Steeds Meer Duurzame Auto’s Op De Markt: Hybride en Elektrische Auto’s Leasen

Geschreven op 14-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Je zult nu wel op de hoogte zijn dat er andere auto’s te krijgen zijn dan auto’s die alleen op fossiele brandstof rijden.

Steeds meer mensen kopen deze auto’s  omdat ze goedkoper aan het worden zijn en vele voordelen met zich meebrengen. Er zijn hybride en elektrische auto’s.

Hybride auto’s zijn auto’s die twee motoren gebruiken. De ene is een brandstof motor en de andere een kleine elektromotor. Elektrische auto’s verbruiken helemaal geen brandstof, maar werken op elektriciteit.

Als we naar de hybride auto’s kijken, dan zien we meteen een voordeel. De auto verbruikt minder brandstof en dat wil dus zeggen dat je minder brandstofkosten gaat betalen. Verder zien we dat er minder uitstoot van schadelijke stoffen plaatsvindt en dat het veel beter is voor het milieu. Dit alleen is voor vele mensen een goede reden om een hybride auto te kopen of te leasen, maar dat is nog niet allen. We zien ook dat je minder belasting voor zo een auto hoeft te betalen en dat is natuurlijk iets waarmee de koper heel blij is. Ga je een hybride auto leasen? Dan hoef je maar 14% aan fiscale bijtelling te besteden. Enkele voorbeelden van hybride auto’s zijn de BMW i3, Peugeot 508 Hybrid4, Toyota Prius en Toyota Auris.

Bij de elektrische auto’s komen ongeveer dezelfde voordelen voor.  Je hoeft helemaal niet voor benzine te betalen. De auto werkt op elektriciteit en moet alleen opgeladen worden, bij voorkeur met groene stroom. Dit heeft ook als gevolg dat er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten. Een elektrische auto kan ook heel stil zijn. Vooral wanneer er op een lage snelheid wordt gereden, hoor je vrijwel niets. Wanneer je een elektrische auto gaat leasen komt er maar 4% fiscale bijstelling bij jouw inkomsten gedurende de eerste 60 maanden. Voorbeelden van enkele elektrische auto’s zijn de Nissan Leaf, Citroen C Zero, Tesla Model S en Volkswagen e-Up.

Wanneer je een duurzame auto neemt dan is het niet alleen goed voor het milieu, maar je hebt ook de mogelijkheid om flink wat geld te besparen. Of het nou om een sportieve of familie auto gaat. Het is dus geen wonder dat vele bedrijven deze duurzame auto’s leasen. De auto’s zijn niet alleen goed voor het milieu, maar bedrijven betalen helemaal geen BPM voor deze auto’s. Het zal niet lang meer duren voordat de meeste mensen met duurzame auto’s zullen rijden.

Wat jammer is, is dat de verplichte wa verzekering voor rijders in duurzame auto’s niet lager ligt dan gewone verzekeringen.

Op Een Mooie Pinksterdag by Leen Jongewaard en André van den Heuvel

Geschreven op 20-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het nummer ‘Op een mooie pinksterdag’ uit de musical ‘Heerlijk duurt het langst’ van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.

Op een mooie Pinksterdag
Als ’t even kon
Liep ik met m’n dochter aan het handje in het parrekie te kuieren in de
zon
Gingen madeliefjes plukken, eendjes voeren, eindeloos
Kijk nou toch je jurk wordt nat, je handjes vuil en papa boos

Vader was een mooie held, vader was de baas
Vader was een duidelijke mengeling van onze lieve Heer en Sinterklaas
Ben je bang voor ’t hondje, hondje bijt niet
Papa zegt dat hij niet bijt
Op een mooie Pinksterdag, met de kleine meid

Als het kindje groter wordt, roossie in de knop
Zou je tegen alle grote jongens willen zeggen “handen thuis en lazer op”
Heb u dat nou ook meneer, jawel meneer
Precies als iedereen
Op een mooie Pinksterdag
Laat ze je alleen

Morgen kan ze zwanger zijn
‘k Kan ook nog vandaag
’t Kan van de behanger zijn of van een Franse zanger zijn
Of iemand uit Den Haag
Vader kan gaan smeken en gaan preken tot hij purper ziet
Vader zegt “pas op m’n kind, dat hondje bijt”
Ze luistert niet

Vader is een hypocriet
Vader is een nul
Vader is er enkel en alleen maar voor de centen en de rest is flauwekul
Ik wou dat ik nog 1 keer met mijn dochter aan het handje lopen kon
Op een mooie Pinksterdag samen in de zon
Op een mooie Pinksterdag samen in de zon
Samen in de zon

Vijftig jaar na de première in 1965 komt de meest succesvolle musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink in 2015 eindelijk terug in de Nederlandse theaters.

Humor, nostalgie en prachtige liedjes zijn de ingrediënten voor dit heerlijke muzikale verhaal over de dagelijkse beslommeringen van het echtpaar Marian en Ido en hun dochter Pinkie.

Hij gaat vreemd met zijn secretaresse. Zij zet hem het huis uit en zoekt haar heil bij buurman Ton. Totdat Pinkie thuiskomt met Ali en haar ouders vertelt dat ze met hem naar Turkije zal emigreren.

Het in onmin levende echtpaar doet verwoede pogingen dochterlief in Nederland te houden.

En dat alles gesitueerd in de jaren zestig, een van de meest opmerkelijk decennia uit de afgelopen eeuw. Annie M.G. Schmidt op haar best!

Slechts 9 Procent van Materialen Komt Via Recycling Weer Terug in de Nederlandse Economie

Geschreven op 20-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Hergebruik-Kringloop Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Van alle materialen die in de economie terechtkomen – 549 miljard kilo in 2014 – is ongeveer 9 procent gerecycled, secundair materiaal (48 miljard kilo).

Vergeleken met de totale Nederlandse consumptie (221 miljard kilo) is het aandeel gerecycled materiaal 22 procent.

In 2014 recyclede Nederland 81 procent van het afval (59 miljard kilo), één van de hoogste recyclingpercentage in Europa.

Naast hergebruik zijn andere strategieën nodig om de beoogde overgang te maken naar een circulaire economie uit het Rijksbreed programma ‘Nederland circulair in 2050’.

Hierbij valt te denken aan efficiënter gebruik van materialen, het verbeteren van producten waardoor ze langer meegaan of substitutie van materialen, bijvoorbeeld door plastic te maken van biomassa in plaats van aardolie.

Vergeleken met andere EU-landen is in Nederland het materiaalgebruik per inwoner hoog. Vooral de input van fossiele-energiedragers is hoog. Dit komt zowel door de gaswinning in Nederland als door de invoer van aardolie die na raffinage voor een groot deel weer als brandstof wordt uitgevoerd. Een groot deel van de in Nederland verwerkte materialen verlaat het land weer als exportproduct.

Waddenzeeconferentie Verdrag van Leeuwarden: Het Waddengebied Paradijs Voor Broedvogels

Geschreven op 19-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Natuur Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Een paradijs voor broedvogels. Dat is visie van de landen rond de Waddenzee voor dit unieke natuurgebied.

Ook moet de visstand zich herstellen en komt er onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering.

Daarnaast gaan de havens rond de Waddenzee zich verder verduurzamen. Dit is de uitkomst van de 13de Trilaterale Waddenzeeconferentie.

De gemaakte afspraken zijn gebundeld in het Verdrag van Leeuwarden, dat door de drie landen is ondertekend.

Verder geeft Nederland vandaag, na vier jaar voorzitterschap van de Trilaterale Waddenzeesamenwerking, het stokje over aan Duitsland.

Minister Schouten: “Ook nu het hele Waddengebied tot de werelderfgoedlijst behoort, blijft een gezamenlijke inzet nodig om het Waddengebied te behouden. Ik ben trots op hoeveel er al is bereikt. Samen met mijn Duitse en Deense collega’s wil ik de daling van het aantal broedvogels en vissoorten tegengaan. Hier hebben we ook natuurorganisaties en het bedrijfsleven bij nodig. Wanneer we allemaal een steentje bijdragen heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.”

Elk jaar gebruiken ongeveer 12 miljoen vogels de Waddenzee om uit te rusten en aan te sterken voor hun trektocht naar Siberië, Canada, West-Afrika of Azië. Ondanks dit hoge aantal is er over afgelopen jaren een dalende trend zichtbaar. Om dit  te doorbreken is een actieplan opgesteld. Hierin staan diverse maatregelen zoals het vergroten van de gebieden waar de vogels kunnen broeden, maar ook het behoud van huidige broedplaatsen zoals het eiland Griend.

Ook onder het aantal vissoorten in de Waddenzee is een dalende trend te zien. Bovendien staat de kraamkamerfunctie onder druk waardoor jonge vissen minder goed kunnen schuilen voor roofvissen. Om de juiste maatregelen te nemen gaan de drie landen onderzoeken wat de levenscyclus van verschillende vissoorten in de Waddenzee is. Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor trekvissen, zoals een vismigratierivier in de Afsluitdijk. Verder is er afgesproken om rivieren langzamer te spuien (het afvoeren van overtollig water naar zee). Hierdoor kunnen vissen beter wennen aan het zoute water.

Stijging van de zeespiegel en temperatuurveranderingen kunnen een grote impact hebben op de veiligheid van de bewoners en de biodiversiteit in het Waddengebied. Nederland, Duitsland en Denemarken gaan onderzoek doen naar de mogelijke gevolgen van klimaatverandering op de Waddenzee. Denk hierbij aan het effect van temperatuurstijging op voedselaanbod voor al het leven, van plankton tot zeehond.

In Nederland, Duitsland en Denemarken ontstaan er allerlei projecten om de hoeveelheid plastic in het Waddengebied aan te pakken. De ministers hebben aangegeven deze projecten te willen ondersteunen. De wijze waarop dat gaat gebeuren, wordt nader uitgewerkt.

De afgelopen jaren hebben diverse Waddenzeehavens een greenportcertificaat behaald, waaronder de Nederlandse havens Harlingen, Eemshaven, Delfzijl, Den Oever en Lauwersoog. Dit betekent dat de havens elke twee jaar nieuwe maatregelen nemen om de milieuschade aan de Waddenzee te verminderen op het terrein van energie, licht, geluid, afval of natuur. Zo heeft Groningen Seaport een eiland aangelegd waar vogels kunnen broeden zonder last te hebben van roofdieren.

Van Gas Los by Radar Extra Documentaire: De Energietransitie Naar Duurzaamheid in Nederland

Geschreven op 19-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Over dertig jaar zal geen enkel huis meer op het gas aangesloten zijn. Niemand zal nog in een diesel- of benzineauto rijden en elk gebouw is verwarmd en verlicht door middel van duurzame bronnen.

Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan om de klimaatdoelen te halen, aangezien onze CO2-uitstoot tegen die tijd dicht bij nul zal moeten zijn.

Nog lang niet iedereen beseft dat we voor een verandering staan die te vergelijken is met de industriële revolutie of de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Een gigantische opgave. De gevolgen als het niet lukt zijn niet te overzien.

Antoinette Hertsenberg praat in het tweeluik van Radar Extra met wetenschappers die uitleggen waarom het niet vijf voor twaalf is maar vijf over twaalf. En ze bezoekt dappere burgers, mensen die niet wachten op langzaam overheidsbeleid en de perfecte omstandigheden maar gewoon vandaag hun woning verduurzamen en de gaskraan voor altijd dicht draaien.

Een land waar ze de transitie naar duurzaamheid al voor een groot deel achter de rug hebben is Denemarken. Antoinette reist af naar het Deense Eilandje Samsø, de Nederlandse burgemeester aldaar laat haar zien hoe ze het eiland verwarmen en van elektriciteit voorzien. Samsø is volledig energieneutraal. Wat kunnen wij hiervan leren?

Antoinette spreekt voor dit tweeluik onder andere met minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat, meteoroloog Reinier van den Berg, professor Transitiekunde Jan Rotmans, directeur Marjan Minnesma van Urgenda, warmteregisseur Jan van der Meer en Laetitia Ouillet, directeur Energie van de Technische Universiteit Eindhoven.

Radar Extra Van Gas Los wordt uitgezonden op maandag 14 en maandag 21 mei 2018 om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1. Zie: Van gas los – deel I

Zie ook: Samso: Het Duurzame Energieneutrale Eiland van Denemarken – Duurzaam Gebouwd Congres 2018: Van Gas Los – Geen Gasaansluiting Meer In Nieuwbouwwoningen In MetropoolRegio Amsterdam – ZEN Congres Aardgasvrije Nieuwbouw Zo Doe Je Dat: Samen Aan De Slag Met Aardgasvrij – Werken Aan Een Aardgasvrij Rotterdam – Wonen Zonder Aardgas In De Gemeente Utrecht – Haags Warmte Initiatief Voor Duurzame Warmte: Wonen Zonder Aardgas by Duurzaam Den Haag

Utrecht Wil Gaan Boren Naar Aardwarmte in Noord- en/of Oost-Utrecht – BioWarmte Installatie Lage Weide in Utrecht: Duurzame Stadswarmte by Eneco – Green Deal Warmtenet Metropoolregio Amsterdam voor Verduurzamen Woningen – Warmtenet Noordwest by WarmteStad: Duurzame Aardwarmte (Geothermie) voor Groningen – Warmtenet IJmond in Ontwikkeling: Duurzame Warmte Voor Regio IJmond – Camminghaburen in Leeuwarden Krijgt Restwarmte van FrieslandCampina – De Duurzame Warmtevoorziening in Nederland

Circulair Organiseren: Werkboek Voor Ontwikkelen Circulair Businessmodel by Jan Jonker

Geschreven op 18-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Op het Circulaire Economie Festival in Nijmegen is het werkboek Circulair Organiseren: Werkboek voor het ontwikkelen van een circulair businessmodel gepresenteerd door Vandaag presenteerde Prof. dr. Jan Jonker.

Met dit werkboek kunnen organisaties concreet aan de slag met het vormgeven van hun eigen circulaire businessmodel. 

De circulaire economie staat volop in de belangstelling en is actueler dan ooit. Bedrijven staan voor de grote uitdaging de omslag te maken naar een circulair businessmodel.

Om bedrijven en instellingen te ondersteunen in hun zoektocht naar het ideale circulaire businessmodel is dit unieke werkboek geschreven. Het werkboek is geschreven onder leiding van Prof. dr. Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Op basis van onderzoek heeft hij een model ontwikkeld dat de basis vormt voor businessmodellen in de circulaire economie.

Het model bestaat uit zeven bouwstenen. De bouwstenen en een concreet stappenplan staan uitgebreid beschreven in het werkboek. Infographics van bedrijven die al een circulair businessmodel hebben ontwikkeld bieden lezers kennis en inspiratie.

Het Werkboek Circulair Organiseren is gratis beschikbaar. Prof. Jan Jonker zegt hierover: ‘Het werkboek is uniek in zijn soort, er is nog niet eerder zo’n concreet stappenplan gepubliceerd om een circulair businessmodel te ontwerpen. We willen hiermee een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de circulaire economie. Dankzij de steun van onze sponsoren kunnen we het werkboek gratis beschikbaar stellen.’

Het werkboek kwam tot stand dankzij de steun van het KIDV (Den Haag), DAR (Nijmegen), WEcycle (Zoetermeer), Saxion Hogescholen (Deventer), Stichting Vlakglasrecycling Nederland (Zoetermeer) en ENVAQUA (Zoetermeer), naast steun van de Radboud Universiteit en Stichting OCF 2.0.

Zie ook: Nieuwe Business Modellen by Jan Jonker: Samen Werken aan Waardecreatie – Nieuwe Business Modellen: Een Verzameling Duurzame Columns by Jan Jonker – Werken aan de WEconomy: Duurzaamheid Coöperatief Organiseren by Jan Jonker – Duurzaam Ondernemen: Over Waardecreatie, Anders Organiseren en Transitie by Jan Jonker – Duurzaam Denken Doen: Inspiratieboek voor onze Gezamenlijke Toekomst by Jan Jonker – Duurzaamheid Is Meer Dan Groen: Een Bloemlezing van Inspirerende Oneliners by Jan Jonker – Jan Jonker benoemd tot Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Radboud Universiteit – Our Common Future 2.0: Out of the Box naar een Duurzame Samenleving  – Conferentie Business Modellen voor de Circulaire Economie en Markt Circulaire Economie – Één Zwaluw Voorspelt Veel Goeds: Resultaten Onderzoek Business Modellen Circulaire Economie by Jan Jonker – Échte Winst: Ondernemen Met Maatschappelijke Impact by Petra Hoogerwerf – P+ Start Groene Breinbreker: Wetenschappers Beantwoorden Vragen over Duurzaam Ondernemen – Samen Maken we Nederland NL2025: Excellent Onderwijs, Duurzame Groei en Vitale Samenleving –Het Boek Groene Breinbrekers – Drie Nieuwe Projecten Duurzame Business Modellen (DBM-II) Krijgen Financiering by NWO

 

Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent

Geschreven op 18-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Veel keuzes die Nederlanders maken, hebben consequenties voor mensen in andere landen.

De goederen en diensten die in Nederland worden ingevoerd, zijn in andere landen geproduceerd. Dat levert daar banen en inkomens op, maar legt ook een druk op het milieu en de natuurlijke hulpbronnen.

Zo is de broeikasgasvoetafdruk, na een dalende trend sinds 2008, volgens de eerste berekening in 2017 weer toegenomen: van 14,2 ton CO2-equivalenten per inwoner in 2016 naar 15,4 ton in 2017.

Dit is een van de indicatoren voor de invloed van de Nederlandse welvaart in het buitenland, die beschreven wordt in de Monitor Brede Welvaart van het CBS.

De jaarlijkse broeikasgasuitstoot op Nederlands grondgebied (volgens de IPCC-richtlijnen) neemt gestaag af. Niettemin stond Nederland in 2015 met broeikasgasuitstoot per inwoner nog steeds onderaan de ranglijst binnen de EU (als 24e). Ook is de doelstelling van de reductie van de uitstoot nog niet behaald. In de Urgenda-klimaatzaak van 24 juni 2015 besliste de rechter dat de uitstoot in 2020 minimaal 25 procent lager dient te zijn dan in 1990. In 2017 lag de uitstoot van broeikasgassen in Nederland 13 procent lager dan in 1990.

Naast de broeikasgasuitstoot op Nederlands grondgebied veroorzaakt de Nederlandse consumptie indirect uitstoot in het buitenland. De Nederlandse consumptie en het verbruik van geïmporteerde goederen veroorzaken uitstoot van broeikasgassen in het buitenland (“Elders”) waar de productie (deels) plaatsvindt. De zogenaamde ‘broeikasgasvoetafdruk’ meet de broeikasgasemissies ten bate van de Nederlandse consumptie. De broeikasgassen die vrijkomen bij het maken van geïmporteerde producten behoren tot onze voetafdruk. Aan de andere kant veroorzaken Nederlandse bedrijven ook emissies die geen onderdeel uitmaken van onze voetafdruk, omdat ze exportproducten maken.

De broeikasgasvoetafdruk van Nederland nam tussen 2008 en 2016 af van 18,6 ton CO2-equivalenten per inwoner naar 14,2 ton, een daling van ruim 23 procent. In 2017 steeg de broeikasgasvoetafdruk van Nederland echter met 8,1 procent naar 15,4 ton CO2-equivalenten per inwoner. Deze stijging komt door een toename in de uitstoot die samenhangt met de invoer.

Ook met betrekking tot grondstoffen heeft Nederland invloed op de brede welvaart in andere landen. Nederland voert niet-hernieuwbare hulpbronnen in die, hier of elders, gebruikt worden om goederen en diensten te produceren. Deze invoer leidt tot de uitputting van de betreffende hulpbronnen in het buitenland en heeft daarmee impact op de latere welvaart van andere landen. De Nederlandse invoer van fossiele energiedragers groeit bijvoorbeeld vrijwel continu. In de periode 2010–2017 nam de invoer van fossiele energiedragers toe van 11,6 tot 13,7 ton per inwoner. Hiermee stond Nederland in 2016 op de laatste plaats van de EU-ranglijst van het niveau van brede welvaart “Elders”.

Ook voor de invoer van andere grondstoffen staat Nederland veelal in de onderste regionen van de EU-ranglijst. Een nuancering is hier echter wel op zijn plaats, omdat in deze cijfers ook wederuitvoer zit, die een relatief groot deel van de Nederlandse handel uitmaakt. Het gaat bij wederuitvoer om geïmporteerde goederen die na een minimale bewerking weer naar andere landen worden uitgevoerd. Echter ook na correctie voor wederuitvoer staat Nederland op de EU-ranglijst bij de onderste tien landen.

Kabinet Verbiedt Elektriciteitsproductie Met Kolen in 2030: Hemweg- en Amercentrale in 2025

Geschreven op 18-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

air pollution-from-factoryHet kabinet verbiedt met ingang van 2030 elektriciteitsproductie in Nederland met kolen als brandstof.

De twee oudste centrales – de Hemweg en de Amercentrale – moeten eind 2024 stoppen met elektriciteitsproductie door middel van kolen.

De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat.

Hiermee geeft het kabinet uitvoering aan de afspraak uit het regeerakkoord dat de kolencentrales uiterlijk 2030 worden gesloten. Het verbod op kolen levert zo een maximale bijdrage aan de kabinetsambitie om de CO2-uitstoot in 2030 met 49% terug te dringen.

Nederland heeft vijf actieve kolencentrales. De drie nieuwste centrales in de Rotterdamse haven en de Eemshaven moeten uiterlijk 31 december 2029 stoppen met het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Voor de twee oudste centrales wordt dit verbod na 31 december 2024 van kracht. In de periode daaraan voorafgaand kunnen de eigenaren hun centrales geschikt maken voor elektriciteitsproductie door middel van andere brandstoffen, zoals duurzame biomassa.

Het verbod op het gebruik van kolen maakt geen onderdeel uit de van de gesprekken over het Klimaatakkoord. Minister Eric Wiebes start binnenkort de internetconsultatie van het wetsvoorstel, dat hij na het zomerreces zal indienen bij de Tweede Kamer.

Zie ook: Startschot Voor Klimaatakkoord Nederland: Uitstoot Van Broeikasgassen Met 49% Verminderen – Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent – Hogere CO2-Uitstoot in Nederland in Eerste Kwartaal 2018: Plus 2,5 procent by CBS

Het KlimaatAkkoord van Parijs – The Paris Agreement – Klimaatakkoord met Vereniging Nederlandse Gemeenten – Het Nationaal Klimaatakkoord: Hoe Ziet Jouw Klimaatakkoord Eruit? – Nederland haalt Kyoto doelstellingen – Open Brief 64 Hoogleraren: Oproep aan Kabinet om Alle Elf Kolencentrales in Nederland te Sluiten – De Klimaatwet van Jesse Klaver en Diederik Samson: Vermindering Broeikasgassen 95% in 2050 – De Klimaatzaak by VPRO Tegenlicht – Kabinet in Beroep Tegen Klimaatvonnis: Urgenda Ziet Uitspraak Beroep Met Vertrouwen Tegemoet – Het Energy Next! Congres: Het Roer Moet Om, Maar Hoe? – Nederlandse Energiecentrales Verstoken Steeds Meer Kolen: CO2-Uitstoot Fors Hoger – Battle of The Grids: Kernenergie- en Kolencentrales Overbodig, Voorrang voor Duurzame Energie – Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa – Nederland 100% Duurzame Energie in 2030: Samen Sneller Duurzaam – Nederland krijgt nieuwe energie: 100% Duurzame Energie – Nederland ver verwijderd van Europese duurzame energie doelstelling – Het Energieakkoord Voor Duurzame Groei: Slechts 14% Hernieuwbare Energie in 2020 – Nieuwe Energie: Nederland na het Fossiele Tijdperk by Anne-Marie Rakhorst – Prins van Oranje over duurzame energie op de World Future Energy Summit

Renewable Energy in Indian Railways: Solar Powered Guwahati Railway Station in Assam, India

Geschreven op 18-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

The Guwahati railway station in the capital city of Assam is the first railway station in India to be fully solar-powered.

A major railway thoroughfare in India’s northeastern region, the station handles around 20,000 passengers every day.

The Guwahati railway station building has grid-connected rooftop solar panels totalling a capacity of 700 kilowatt (0.7 megawatt) that will cater to the electricity needs of the station, the coach depot, and the railway colony area, the Northeast Frontier Railway, an arm of the Indian Railways. This will help the railway network save around $99,900 per year in electricity bills.

State-run engineering company Central Electronics executed the $ 1 million project, which has been funded by the Container Corporation of India (CONCOR), a subsidiary of the Indian Railways.

The Indian Railways is currently the country’s largest consumer of electricity and diesel and spent around 18% of its operational expenses, on fuel in the financial year 2016. In part to bring down this burgeoning fuel bill, the state-run transportation network has been taking steps to transition to renewable energy for a few years now.

The solar-powered railway station initiative is part of the Indian Railways’ broader plans to put up 5,000 MW of solar power capacity to meet around 25% of its energy needs through renewable energy by 2025. In July last year, the Indian Railways rolled out the first set of train coaches with rooftop solar panels that powered the lights, fans, and information display systems inside. The coaches were used for suburban transit in New Delhi, and the railways estimate that each train with six solar-powered coaches could save around 21,000 litres of diesel every year.

See also: Renewable Energy in Indian Railways: Solar Panels On 250 Trains in India by Indian Railways – Green Initiatives by Indian Railways – The Recycled Battery Powered Train by Vivarail – India Gaat Voor LED Straatverlichting: Alle Straatverlichting in India in 2 Jaar Vervangen door LED – India gaat voor 200 GigaWatt Solar-Power in 2050 – India’s Solar Power House: Documentary by BBC – India’s Government Orders 10,000 Electric Cars by Tata Motors: New Cars in India Electric by 2030

Windpark Westfrisia bij Zwaagdijk Met Vijf Windturbines by Enercon

Geschreven op 17-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Windpark Westfrisia heeft Financial Close bereikt. In de tender- en contracteringsfase was BLIX Consultancy verantwoordelijk voor de contractering van de windturbines, de civiele en elektrische werken en de netaansluiting. Windpark Westfrisia heeft BLIX een vervolgopdracht gegeven voor het bouwmanagement.

Het windpark zal bestaan uit vijf windturbines die langs de Westfrisiaweg (N302) nabij Zwaagdijk in de gemeente Medemblik worden gebouwd.

Jan Pronk van Windpark Westfrisia: “BLIX heeft de tender- en contracteringsfase strak geleid. Ze kennen de windturbine fabrikanten en de aannemers en hebben de contracten opgesteld. Het is een logische stap dat BLIX nu het bouwmanagement en de site supervisie verzorgen. Er is vertrouwen en ook in die fase van een windproject heeft BLIX een goed track record.”

In september 2017 kreeg het windpark een omgevingsvergunning. Windpark Westfrisia krijgt een vermogen van 12 MW. De realisatie van het windpark levert daarmee een belangrijke bijdrage om in 2020 de schone energiedoelstellingen voor Noord-Holland te halen. De eerste werkzaamheden zijn al gestart en naar verwachting is het windpark medio 2019 operationeel.

Enercon en VolkerWind gaan het windpark bouwen. Enercon levert en plaatst de vijf windturbines. VolkerWind is verantwoordelijk voor het realiseren van de toegangswegen en de bekabeling van de turbines naar het nieuw te plaatsen inkoopstation.

De Staat Van Ons Water: Waterbeleid 2017

Geschreven op 17-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Water Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Minister Carola van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft woensdag de Staat van Ons Water naar de Tweede Kamer gestuurd.

Deze rapportage beoordeelt dat het waterbeleid ook in 2017 in de pas liep met de gestelde doelen om de waterkwaliteit te verbeteren en Nederland te beschermen tegen hoogwater.

In de Staat van Ons Water wordt gerapporteerd dat er zo’n 130 acties in gang zijn gezet om de waterkwaliteit verder te verbeteren en drinkwatergebieden nog beter te beschermen. Daardoor komen er minder nutriënten, bestrijdingsmiddelen en medicijnresten in het water terecht.

Rondom de Nederlandse rivieren is de libellesoort Rivierrombout weer terug en langs de Rijn staat weer Zomersneeuw. Dit zijn voorbeelden van ecologisch herstel door het Nederlands waterbeleid.

Uitdagingen voor het Nederlandse waterbeleid liggen bij de nieuwe onbekende stoffen die onder meer in de industrie worden gebruikt. Een voorbeeld is GenX dat vrijkomt bij de productie van anti-aanbak materialen. De gevonden concentraties GenX in het oppervlaktewater waren voor de overheid aanleiding om maatregelen te nemen en aanvullend advies te vragen aan het RIVM om risico’s voor mens en milieu te verminderen.

Extreme weersomstandigheden met hevige regenbuien of juist lange periodes van droogte vragen om een nieuwe aanpak in het water- en ruimtelijk beleid. Het Deltaprogramma Ruimtelijke adaptatie is erop gericht de gevolgen van wateroverlast, hittestress, droogte en overstromingen door ruimtelijke maatregelen in Nederland te beperken.

Aanvullend daarop zorgt de Nationale Klimaatadaptatiestrategie (NAS) ervoor dat alle overheden in beeld brengen wat daarnaast onze meest urgente klimaatrisico’s zijn, zodat Nederland zich ook hierop kan gaan aanpassen.

De Staat van Ons Water is een jaarlijkse rapportage over de uitvoering van het Nationaal Waterplan 2016-2021, het Bestuursakkoord Water uit 2011, het uitvoeringsprogramma van de Beleidsnota Drinkwater en de uitvoering van Europese richtlijnen. Het rapport is een gezamenlijke rapportage van het ministerie van IenW, de Unie van Waterschappen, VNG, IPO en Vewin.

Zie ook: Week van Ons Water: Water In en Om Het Huis – Watervisie 2016: Industriewater in de Circulaire Economie – Waterinnovator of The Year 2016 – Kustwerk Katwijk: De Beste Openbare Ruimte 2015 van Nederland – Ruimte voor de Waal bij Nijmegen: De Spiegelwaal en het Eiland Veur-Lent in de Waal bij Nijmegen – Nieuw Nationaal Waterplan 2016-2021 (NWP2): Vastgesteld: Verder met Ons Water

Categorieën

  • Afval (550)
  • Agenda (2.898)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (702)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (439)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.154)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (2.922)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (294)
  • Iets anders (353)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (367)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (739)
  • MVO (108)
  • Natuur (683)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (209)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (999)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Op Een Mooie Pinksterdag by Leen Jongewaard en André van den Heuvel
  • Slechts 9 Procent van Materialen Komt Via Recycling Weer Terug in de Nederlandse Economie
  • Waddenzeeconferentie Verdrag van Leeuwarden: Het Waddengebied Paradijs Voor Broedvogels
  • Van Gas Los by Radar Extra Documentaire: De Energietransitie Naar Duurzaamheid in Nederland
  • Circulair Organiseren: Werkboek Voor Ontwikkelen Circulair Businessmodel by Jan Jonker
  • Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent
  • Kabinet Verbiedt Elektriciteitsproductie Met Kolen in 2030: Hemweg- en Amercentrale in 2025
  • Renewable Energy in Indian Railways: Solar Powered Guwahati Railway Station in Assam, India
  • Windpark Westfrisia bij Zwaagdijk Met Vijf Windturbines by Enercon
  • De Staat Van Ons Water: Waterbeleid 2017
  • De Agenda IJsselmeergebied 2050: Versterking IJsselmeergebied Klaar Voor de Toekomst
  • Nederlanders Veel Te Opgewekt Over Duurzame Energie in Nederland
  • Zonfonds Voor Financiering Zonnepanelen Met Participatie Rabobank by ZonnepanelenDelen
  • Iceland Looks for Energy Sustainability: 20 Fast Chargers For Electric Cars Along Route 1 by ABB
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW): Duurzaamheidsverslag 2017
  • Solarpark Galecop in Nieuwegein met 8.914 Zonnepanelen by New Solar
  • New Clark City: The Green Metropolis of the Future in The Philippines
  • GVB Amsterdam Wil Vanaf 2019 100% Nederlandse Duurzame Energie
  • Maak Je Dak Groen Met Een Sedumdak Van De Sedumshop by Greenchoice
  • AgroFood Klimaatevent: Energietransitie in Beeld by RVO
  • Links

    Milieunet op..