Anders Bekeken

Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie

Geschreven op 18-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen.

Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht.

De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan.

Dit levert onze maatschappij jaarlijks tot 18 miljard euro per jaar aan maatschappelijke waarde op. Dit is de kern van het Deltaplan Mobiliteit 2030 dat de Mobiliteitsalliantie heeft gepresenteerd. Aan het plan is ook een investeringsagenda gekoppeld.

Als Nederlanders niet worden gestimuleerd om flexibeler te reizen, dan loopt het verkeer de komende jaren vast. Tot deze conclusie komen 25 vervoersbedrijven, die zich hebben verenigd in de Mobiliteitsalliantie. De alliantie heeft in een plan beschreven hoe de stijgende vraag naar mobiliteit de komende jaren moet worden opgevangen.

Mobiliteit staat voor bewegingsvrijheid en stelt mensen in staat om actief deel te nemen aan de samenleving. Het zorgt voor welzijn, welvaart en economische groei. Tegelijkertijd zorgt economische groei voor een stijging van de mobiliteitsbehoefte. Tot 2030 groeit de vraag naar personenvervoer met zo’n 13-20% en het goederenvervoer met 4-19%. Het gebruik van de fiets in voor- en natransport stijgt met respectievelijk 15% en 30%. De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is echter onvoldoende om deze groei op te vangen.

De bereikbaarheid in Nederland staat daarmee ernstig onder druk. Ook ontstaan er knelpunten op het gebied van leefbaarheid, betaalbaarheid en (verkeers)veiligheid. Daar komt bij dat de afgelopen tien jaar tot 4 miljard euro per jaar minder wordt uitgegeven aan mobiliteit. Als wij het tij niet keren loopt Nederland vast, stijgt het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers tot 2030 met meer dan 45% en worden klimaat- en milieudoelstellingen niet gehaald. Om dit te voorkomen moeten we flexibeler kunnen zijn in ons reis- en vervoersgedrag, waardoor meer ruimte ontstaat en makkelijker kan worden gereisd en vervoerd.

Er is een omslag nodig, die alleen kan worden bereikt met intensieve samenwerking tussen alle vervoerspartijen. Dit gedeelde gevoel van urgentie heeft 25 vervoerspartijen ertoe bewogen om de handen ineen te slaan binnen de Mobiliteitsalliantie. Voor het eerst trekken vertegenwoordigers uit álle hoeken van de mobiliteit samen op: van de trein tot de auto, van de fiets tot de vrachtwagen. Vandaag presenteren zij het Deltaplan Mobiliteit. Een blauwdruk voor de toekomst van ons mobiliteitssysteem.

De kracht van het Deltaplan is dat het de mobiliteit als één samenhangend geheel benadert. Er wordt niet alleen gekeken naar de behoefte aan bereikbaarheid, maar ook naar de klimaatambities van het kabinet, naar ruimtelijke vraagstukken, verkeersveiligheid en de energietransitie. Omdat mobiliteit in 2030 naar alle waarschijnlijkheid een vraaggestuurde dienst zal zijn, staan de reiziger en goederen in het Deltaplan centraal. Die moeten zich zonder belemmeringen duurzaam, veilig, betaalbaar en comfortabel kunnen verplaatsen zonder vertragingen en er moet keuze zijn uit alle beschikbare vervoersmodaliteiten. Dit vraagt om een integrale koppeling van de verschillende verkeers- en vervoerssystemen.

De mobiliteit wordt hiermee fundamenteel anders ingericht. Zo wordt de aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied gestimuleerd. Deze hubs zijn vervoersknooppunten waar diverse vervoermiddelen bij elkaar komen. Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorijtuigenbelasting (MRB) en aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer. Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem. Goede afspraken over het ontsluiten van data is daarbij cruciaal.

Het Deltaplan Mobiliteit 2030 (PDF) gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen die benodigd zijn om Nederland in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden, worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, waarmee de opbrengsten 6 keer zo hoog uitvallen als de jaarlijks gevraagde extra investeringen.

Als overheden en bedrijven niet snel in actie komen, loopt Nederland de komende jaren onherroepelijk vast, waarschuwt Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB. “Het is tijd om wakker te worden, we moeten aan de bak.”

“Eén van de grote problemen is onze bereikbaarheid. Het is nu al druk op ons wegennet en op de spoorlijnen, dat wordt alleen maar erger. De afgelopen tien jaar zijn er een miljoen auto’s bijgekomen in ons land, het stadsvervoer van bijvoorbeeld Amsterdam stijgt met vijf procent per jaar en er komen steeds meer fietsen bij. Als dit zo doorgaat, draaien we de komende jaren compleet vast. Tenzij we goede plannen maken.”

Binnenkort presenteert u het Deltaplan Mobiliteit. Wat staat daar in? “Dat doe ik niet alleen, voor de duidelijkheid. Roger van Boxtel van de NS, Steven van Eijck van de RAI-vereniging, Arthur van Dijk, toen nog van TLN, en ik hebben twee jaar geleden de koppen bij elkaar gestoken omdat we zagen dat er een goede aanpak moet komen om Nederland, en met name onze infrastructuur, klaar te stomen voor de toekomst. Dat leidde tot een brede mobiliteitsalliantie waar zich inmiddels vierentwintig organisaties bij hebben aangesloten. Samen leggen we momenteel de laatste hand aan een strategisch plan, compleet met investeringsagenda, waarin we oplossingen aandragen om te voorkomen dat Nederland tussen nu en 2030 stil valt.”

Bovag gaat er op toezien dat het investeringsplan (56 miljard euro voor infrastructuur) dat bij het Deltaplan 2030 hoort, zich niet beperkt tot meer spoor en meer asfalt en wil vooral zwaar inzetten op versnelde innovatie. Dat vertelt Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag, in reactie op het Deltaplan Mobiliteit 2030 aan Automotive.

De Mobiliteitsalliantie is een brede coalitie van partijen uit de Nederlandse autowereld, de tweewielerbranche, het wegtransport en het openbaar vervoer. Op 16 december 2016 hebben zeven organisaties het startsein gegeven voor een nieuwe beweging.  De NS, RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV hebben een gezamenlijk manifest opgesteld. Tijdens een speciale bijeenkomst van de Alliantiepartijen op 9 februari 2017 hebben Fietsersbond, BOVAG, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), reizigersorganisatie ROVER, MKB Infra en Federatie voor historische voertuigen (FEHAC) zich achter het manifest opgesteld. De aangesloten partijen willen de belangen van de reizigers en die van het goederentransport behartigen en daarbij gebruik maken van het enorme potentieel dat we in Nederland tot onze beschikking hebben.

Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3

Geschreven op 18-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

2019 lijkt volgens NOS op 3 het jaar te worden van de elektrische auto.

NOS op 3: ‘Audi, Nissan, Volkswagen, BMW: de meeste automerken zetten vol in op de productie van elektrisch de komende jaren.

Maar bijna al die auto’s zijn duur. Helemaal voor starters.

Daarom zocht NOS op 3 uit: wanneer is jouw eerste tweedehandsje elektrisch?’

Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim

Geschreven op 18-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) deed onderzoek naar de ontwikkeling van de mobiliteit in stedelijke gebieden in Nederland.

Mobiliteit is gemeten als het aantal verplaatsingen per inwoner per jaar.

In het onderzoeksrapport staat een breed palet aan ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit in stedelijke gebieden in Nederland in de periode 2005 – 2015 beschreven.

Het doel van het onderzoek is om ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit in stedelijk gebied te kunnen signaleren.

Een belangrijke signalering uit het onderzoek is dat onder inwoners van stedelijke gebieden in Nederland tussen de jaren 2005 en 2015 een verschuiving heeft plaatsgevonden naar het gebruik van meer duurzame vervoerwijzen. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de modal split waarin het aandeel auto is afgenomen en de aandelen trein, fietsen en lopen zijn toegenomen. De modal shift is iets sterker in hoogstedelijke gebieden dan in laagstedelijke gebieden en geldt met name voor verplaatsingen van 1 tot en met 7 kilometer.

Het KiM voerde het onderzoek Mobiliteit in Stedelijk Nederland uit op verzoek van de Unit Strategie van het Directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Zie ook: Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM – Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiMNieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiMBelasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen – Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiMBevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiMEffecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim – Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM – Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM

De Bovengrens by Lebbis

Geschreven op 17-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Scherpzinnige ideeën, sterke analyses en inspirerende levenslessen

Jarenlang heeft hij gesprekken gevoerd met goede vrienden bij de open haard, tijdens wandelingen en onder het genot van een versnapering.

Gedachten-wisselingen over waar we heen zouden kunnen gaan.

Als mensheid. Gewoon. Voorbij eten, veiligheid, onderdak.

Wat is er voor moois te doen voorbij de Ondergrens? Op naar De Bovengrens.

Samen met u wil Lebbis op deze avond kijken naar wat we doen, waarom en waar het heen gaat.

Een avond onder vrienden. Meanderend over wat vragen.

Hij gaat verhalen vertellen. Hij zal dus veel aan het woord zijn.

Maar dat kent u wel van hem.

Zo’n avond die voelt als een heerlijke maaltijd met vrienden.

Hield hij maar nooit op.

Zie ook: De Paardenpoetser by Lebbis

The Story of Water: Who Controls The Way We Drink by The Story of Stuff

Geschreven op 16-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Water Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Story of StuffThe Story of Water exposes the dangers of water privatization and highlights innovative solutions that cities are adopting that keep water management in public hands.

Water is a human right and shouldn’t be controlled by corporations whose primary motivation is profit.

Profit-driven corporations want control over your city’s public water systems. What could go wrong?

It’s no secret that our public water and sewer systems are in need of maintenance and repair. Our cities and water supplies are vulnerable and private corporations are taking advantage by offering false solutions.

When corporations take control of our water, they prioritize turning a profit instead of access to clean, safe, affordable drinking water that we all need to survive. Don’t be surprised if you receive an unexpectedly high water bill: privatized systems often mean much higher utility costs for everyday people.

Fortunately, cities around the country are finding creative ways to keep their water systems out of corporate control.

We hope that this movie serves as a resource to foster a dialogue about who controls the water in your community and inspires you to get involved in local conversations about your water: it’s so easy to take this precious resource for granted until it becomes unsafe, unaffordable, or shut-off entirely.

Created in collaboration with our partners at Corporate Accountability, The Story of Water chronicles the dangers of water privatization and highlights innovative solutions being adopted around the United States that keep water systems in public hands.

See also: World Water Day: The Story of Bottled Water by The Story of Stuff – Five Things Nestlé Doesn’t Want You To Know by Story Of Stuff Project – Our Water, Our Future Project by The Story of Stuff – The Story of Plastic: How Plastic Production Pollutes Small Towns by The Story of Stuff – The Story Of Plastics: Manila’s Zero Waste Neighborhoods by The Story of Stuff Project – The Story of Stuff en The Story of Cap & Trade – The Story of Stuff: The Story of Cosmetics – The Story of Stuff: The Story of Electronics – The Story of Microfibers by The Story of Stuff – A Decade of Storytelling by The Story of Stuff Project

Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI)

Geschreven op 15-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Dienst Justiële Inrichtingen (DJI) wil alle geschikte bajesdaken vol gaan leggen met zonnepanelen. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt op de Dag van de Bedrijfsvoering.

Vanaf 2020 gaan de eerste zonnepanelen het dak op. Ruim 30.000 vierkante meter dak met zonnepanelen zou de organisatie naar eigen zeggen op termijn 4,5 miljoen kilowatt zonnestroom opleveren.

Annelore Roelofs, plaatsvervangend hoofddirecteur DJI, kondigde in een videoboodschap het nieuws aan. Als grote organisatie – zowel in aantallen personeelsleden, gedetineerden én gebouwen – wil de DJI zijn impact op het milieu verlagen. Momenteel worden alle DJI-panden geïnventariseerd door het Rijksvastgoedbedrijf.

DJI werkt hierin samen met het Rijksvastgoedbedrijf. We hebben ons laten inspireren door de Schooldakrevolutie waarbij het de bedoeling is om 6.000 scholen in Nederland te voorzien van zonnepanelen. Met de Bajesdakrevolutie gaan we bekijken of we 30.000 vierkante meter dak van zonnepanelen kunnen voorzien.

Lijkt mij overigens een heel goed plan om nog wat dakrevoluties te starten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan alle universiteiten en hogescholen. Alle panden van defensie van zonnepanelen voorzien, lijkt mij ook wel wat. Alle politiebureaus voorzien van zonnepanelen is een ander mooi voorbeeld. Een hoe zit het eigenlijk met alle ministeries en andere overheidsgebouwen? Zonnepanelen op alle gemeentehuizen, stadskantoren en andere gemeentelijke panden van Nederland is ook een goed plan. Zonnepanelen op alle provinciehuizen van Nederland plus alle andere provinciale gebouwen. En ga zo maar door. In de argrarische sector zijn er al enkele soortgelijke initiatieven: Ruim 800.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina – AgrifirmZon: Zonnepanelen Op Dak 17.000 Veehouders en Telers Van Agrifirm by GroenLeven

Zie ook: Schooldakrevolutie: Zonnepanelen op Alle Scholen in Nederland by Sungevity – Open Bajes: De Duurzame Groene Oase In Het Bajes Kwartier in Amsterdam by GreenWURksMasterplan Bijlmerbajes Terrein: Energieneutraal Bajes Kwartier in Amsterdam by OMA – De Energieneutrale Penitentiaire Inrichting Zaanstad: Zonnedak met 5500 Zonnepanelen

Northvolt In Skelleftea, Zweden: De Grootste Accufabriek Van Europa by VW En BMW

Geschreven op 14-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Northvolt wil een accufabriek vestigen in het Zweedse Skelleftea. Het haalde daar één miljard dollar voor op. Volkswagen als BMW hebben geïnvesteerd in Northvolt.

Dat wordt straks de grootste fabriek voor lithium-ionbatterijen in Europa. In augustus wordt gestart met de bouw van de faciliteit.

In 2021 moeten daar de eerste batterijen van de band lopen. In een eerste fase zal er jaarlijks 16 Gwh accucellen geproduceerd worden. Om dat in perspectief te plaatsen, Tesla’s Gigafactory bouwde in 2018 ongeveer 20 Gwh. In een tweede fase wordt de installatie van Northvolt uitgebreid tot minstens 32 Gwh.

Er zijn inmiddels ook al plannen voor een tweede accufabriek in Salzgitter in Duitsland. Die zal op zijn vroegst eind 2023 accucellen gaan produceren. Dat wordt een 50/50 joint venture van Volkswagen met BMW.

VW investeert 900 miljoen euro in de fabrikant van accucellen, die daarmee in Zweden kan starten met de productie. Volkswagen participeert voor 20 procent in Northvolt, waarmee ook een joint venture wordt opgezet om in 2023 een ??batterijcelfabriek in Salzgitter, Duitsland, te bouwen. Naast diverse Zweedse investeerders neemt ook BMW deel in Northvolt. De Europese Investeringsbank verstrekt een lening van 350 miljoen euro.

Opvallend is dat het enorme dak van de nieuwe accufabriek niet van zonnecellen is voorzien. Ook op ander faciliteiten van Nortvolt zijn nergens zonnepanelen te zien.

Zie ook: De Energieneutrale Tesla Gigafactory in Nevada, USA met een Gigantisch Zonnepanelen Dak – Ahead of The Curve: Elon Musk says 2 or 3 more Tesla Gigafactories are coming to the US – Tesla starts solar cell production at Gigafactory 2 in Buffalo – Tesla Strikes Deal With China to Build Gigafactory 3 in Shanghai – Volkswagen Needs 40 Gigafactories for Electric Car Batteries by 2025 – What’s A Gigafactory? Explained

Zero Energy Hotel Breeze in IJburg Amsterdam: Een Duurzaam Energieneutraal Hotel

Geschreven op 13-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Deze maand opent bij de Amsterdamse wijk IJburg het Hotel Breeze. Volgens de makers het eerste hotel ter wereld met nul energieverbruik. Dat is natuurlijk complete onzin.

Er zijn al veel meer energieneutrale hotels in de wereld en wat dacht u van het Svart Hotel in Noorwegen dat zelfs meer energie produceert dan men verbruikt. Ja, energie-positief dus.

Ook in Nederland zijn er al lang energie-neutrale hotels. Sterker nog zelfs in Amsterdam is er al het energieneutrale Hotel Jakarta.

Maar in Nederland overdrijven we graag dus heeft men het over ‘s werelds eerste Zero Energy Hotel. Mooi, men bedoelt het ongetwijfeld goed. In Hotel Breeze is de airco geïnspireerd op een termietenheuvel en is de lift duurzaam. Via apps wordt de ‘beleving’ op de persoon aangepast. “Airconditioning is één van ’s werelds grootste energieverbruikers in hotels”, schetst Pieter Sanen, directeur van Aeon Plaza Hotels, dat Breeze Hotel gaat exploiteren. Maar een hotel met gasten uit verschillende culturen qua verwarming kan niet zonder. “Tegelijk is airco vaak een van de grootste bronnen van ergernis voor gebruikers.” Tijd voor vernieuwing dus, en die werd gevonden in de vinding van dr. ing. Ben Bronsema van de TU Delft: natuurlijke airconditioning geïnspireerd op die van een termietenheuvel.

Airco à la termietenheuvel is een mooi staaltje biomimicry. De heuvels zijn van binnen op een constante temperatuur, terwijl het in de woestijn waar ze staan overdag 40 graden kan worden en het ’s nachts afkoelt tot onder nul. Dat doen termieten door de luchtstromen te controleren, door steeds ergens een deurtje te openen en ergens anders te sluiten.

In Hotel Breeze wordt de buitenlucht via luchtschachten en kleppen door het gebouw gecirculeerd. Deze lucht wordt in eerste instantie verwarmd door zonneschoorstenen. De warme lucht wordt beneveld, met koud of warmer water, waardoor de lucht gaat dalen. Na filtering door ozonfilters blaast de schone lucht het hotel in, op de gewenste temperatuur met een constante luchtvochtigheid.

Zie ook: Het Energie-Positieve Svart Hotel in Noorwegen: Levert Meer Energie dan er Wordt Verbruikt – Energieneutraal Hotel Jakarta in Amsterdam met BREEAM Excellent Certificaat – Hilton Hotel Amsterdam Airport Schiphol by Mecanoo Geopend: Energiezuinig en Duurzaam – YOTEL Amsterdam in Amsterdam-Noord: Duurzaam, Overwegend Circulair En BREEAM Excellent – Het Eerste Massief Passief Hotel in de Wereld: Eco-Logies in Heusden-Zolder, België – The Luna Salasa Salt Hotel In Salar de Uyuni, Bolivia: Een Bijzonder Hotel Gebouwd Met Zout – H2Otel: The First Water-Powered Hotel in The World by RAU architects and Powerhouse Company – Cala Luna Boutique Eco Hotel & Villas in Costa Rica: Completely Solar-Powered by 2019 – Het Amrâth Jaarbeurshotel Utrecht: Wordt Het Ook Een Duurzaam Hotel met Duurzame Energie? – Motel One Aan De Amsterdamse Zuidas Met BREEAM Excellent Certificaat by ZZDP en COD

Zero Waste Zuidas in Amsterdam: Zuidas Wil In 2030 Circulair Zijn

Geschreven op 13-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi plan, maar dat ben ik wel vaker tegengekomen bij de Zuidas.

Daar had men ooit ook een geweldig plan om heel, heel veel zonnepanelen te gaan plaatsen. Van dat plan is helaas nagenoeg niets terechtgekomen.

Nu maar hopen dat het met het Zero Waste plan beter gaat verlopen en dat het ambitieuze doel in 2030 ook echt wordt bereikt.

Zie ook: NextEnergy 2011: De Zuidas Solar Challenge gaat voor 3000m2 Zonnepanelen

25 Zuidas-CEO’s gaan zich inzetten voor een Zero Waste Zuidas in 2030. Het doel: een circulaire Zuidas waar elk restproduct weer het begin is van iets nieuws. De bedrijven richten zich op voedsel, grondstof, herbruikbaar materiaal en uiteindelijk energie. ‘Wanneer dat in Zuidas lukt, lukt het overal.’

De CEO’s bekrachtigden de ambities tijdens het Green Business Club Zuidas CEO-ontbijt. Met ruim 43.000 werkzame mensen vormt Zuidas het grootste zakendistrict van Nederland. Hoewel exacte cijfers niet bekend zijn, wordt er ruim 4 miljoen kilo afval geproduceerd op jaarbasis, waarvan het grootste gedeelte restafval is. Met het ondertekenen van de overeenkomst committeren bedrijven zich aan het gezamenlijk aanbesteden van afvalstromen. Deze aanpak creëert moet volume creëren, waardoor afval zo optimaal en hoogwaardig mogelijk kan worden verwerkt. In 2020 starten de deelnemers met papier, karton, plastic en organisch afval.

Zero Waste Zuidas is een initiatief van Amsterdam Economic Board en Green Business Club Zuidas. De participanten van Green Business Club Zuidas zetten zich al jaren in voor het verminderen van het restafval en het hoogwaardig verwerken van monostromen. Bestaande initiatieven zijn een goede basis voor verdere samenwerking tussen participanten en opschaling. De Amsterdam Economic Board werkt aan een regionaal grondstoffentransitieprogramma waarbij samenwerking en schaal essentieel zijn voor innovatie, vernieuwing en grootschalige verandering.

‘Zero Waste Zuidas betekent circulariteit als uitgangspunt door de hele keten. Dat houdt in: anders ontwerpen, inkopen, slimmere logistiek, duurzame bronnen en hergebruik. Wanneer dat in Zuidas lukt, lukt het overal. De blauwdruk van deze beweging, het hoe en wat, kan door andere zakendistricten, bedrijventerreinen, overheden en Green Business Clubs worden gebruikt om afvalstromen volledig circulair te maken,’ aldus Marjolein Brasz, Challenge Lead Circulaire Economie bij de Amsterdam Economic Board.

Missie 2030 ABN AMRO: Verduurzaming Vastgoed – Eigen Panden In 2030 Allemaal Paris Proof

Geschreven op 13-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

abn-amro_thumbnailABN AMRO bank heeft een nieuwe missie bekend gemaakt: Missie 2030. In 2030 scoren alle woningen en kantoren die ABN AMRO helpt financieren gemiddeld een energielabel A.

Een groot deel van de CO2-uitstoot bestaat uit het verbruik van aardgas voor de verwarming van woningen en kantoren en door het gebruik van elektriciteit.

Met Missie2030 stelt de bank zichzelf ten doel om in 2023 de eigen panden naar minimaal label A te brengen en in 2030 de gehele onroerendgoedportefeuille van woningen en gebouwen die ze financiert naar gemiddeld label A te hebben gebracht. ABN AMRO voegt hier nu aan toe dat haar eigen panden in 2030 Paris Proof zullen zijn.

Het energielabel geeft met klassen aan hoe energiezuinig een pand is in vergelijking met soortgelijke panden. Dit gaat van A (super zuinig) t/m G (heel erg onzuinig). Een energiezuinig huis heeft bijvoorbeeld goede isolatie, dubbel glas of zelfs zonnepanelen. Hier zit dus een match: hoe energiezuiniger jouw pand, des te minder CO2-uitstoot.

Een energielabel geeft aan in hoeverre het pand over duurzame voorzieningen, zoals zonnepanelen, goede isolatie of een warmtepomp, beschikt. Hoe meer duurzame voorzieningen, hoe hoger het label. Ondanks dat dit veel bijdraagt aan verduurzaming van vastgoed, zegt dit nog weinig over de daadwerkelijke uitstoot. Want ook in een heel duurzaam pand kan de verwarming loeien, terwijl alle ramen openstaan.

Paris Proof – de term gebruikt voor een duurzaamheidsmeting op het daadwerkelijke energieverbruik – gaat daarom een stapje verder door de eis te stellen dat een utiliteitspand, zoals een kantoorgebouw, jaarlijks maximaal 50 kilowattuur per m2 mag uitstoten.

De ambitie van de bank is om uiterlijk in 2030 de volgende kantoren naar Paris Proof te brengen: het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan op de Amsterdamse Zuidas; het kantoorpand aan de Foppingadreef in Amsterdam Zuidoost; 62 bankkantoren in Nederland.

Dit betekent dat met de bankkantoren in de komende tien jaar een uitstoot van 65% minder CO2 wordt gerealiseerd.

ABN AMRO financiert ruim 10% van het totale aantal m2 van de bebouwde omgeving in Nederland. Al deze panden naar gemiddeld een energielabel A brengen betekent dus een enorme reductie aan CO2-uitstoot.

ABN AMRO zorgt dat in 2023 al het vastgoed dat in eigen gebruik is energielabel A scoort. Dit geldt voor zowel de eigen panden als de panden die worden gehuurd. Hoe gaat ABN AMRO dit doen? Door elk jaar panden te verduurzamen op natuurlijke vervangingsmomenten. In 2017 waren dit er al acht.

ABN AMRO heeft in 2015 in Alkmaar het eerste energieneutrale bankkantoor van Nederland geopend. Het pand voorziet zichzelf voor 100 procent van energie. Het kantoor ontving een BREEAM Excellent certificaat voor gebouwen, dé Europese norm voor duurzaamheidsprestaties. De verduurzaming van het pand levert ten opzichte van de huidige situatie een energiebesparing op van 75 procent. Dit gebeurt onder meer met een ecologisch systeem, dat de koele nachttemperatuur van buiten gebruikt om overdag een behaaglijk binnenklimaat te creëren. De dakbedekking zuivert de buitenlucht en dankzij een afwijkende opstelling van de zonnepanelen, wordt meer zonlicht opgevangen.

Zie ook: ABN AMRO Kiest Voor Elektrisch Rijden: Alleen Nog Elektrische Leaseauto’s Voor MedewerkersABN AMRO Gaat Elektrische Mini Inzetten Als Deelauto Voor Personeel – Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO – Hoofdkantoor ABN AMRO Bank Ontvangt BREEAM Excellenct Certificaat In-Use: Gebouw, Gebruik en Beheer – HSBC en ABN AMRO scoren hoog bij klimaataanpakDuurzaamheid Bij De ABN AMRO Bank: Afdeling Duurzaamheid Is Er Weer – De Zevende Editie van de ABN AMRO Duurzame 50: Onno Dwars Wint De 2019 Editie – De ABN AMRO Circular Economy Awards 2018: Hof van Cartesius en Regio Arnhem-Nijmegen – ABN AMRO Circular Food Award 2018: De Circulaire Economie Versnellen – The Green House

Categorieën

  • Afval (637)
  • Agenda (3.113)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (792)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.266)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.278)
  • Europa (29)
  • Evenementen (156)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (367)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.642)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.289)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Kleurrijkste En Duurzaamste Festival Van Antwerpen: Herbruikbare Bekers En Afvalplan Borgerrio
  • Energieneutraal Plattelandshotel Fruitpark Hotel in Nationaal Fruitpark Ochten In De Betuwe
  • De Elektrische Bestelbus LCV by Londen Electric Vehicle Company (LEVC)
  • Depot Amsterdam Noord Energieneutraal En EYE Collectiecentrum by Cepezed
  • Kigali Hoofdstad Van Rwanda: De Groene, Schone, Energieneutrale Stad Van Afrika
  • Amsterdam Light Festival Editie #8: Disrupt
  • Duurzaam Dealerpand Met Zonnepanelen Voor MAN Venlo In Gebruik Genomen
  • Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy
  • Dutch Green Building Council Green Leader Award 2019 by DGBC
  • Herbruikbare Drinkbekers Tijdens Elfde Editie Lier Feest
  • Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie
  • Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3
  • Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
  • De Bovengrens by Lebbis
  • The Story of Water: Who Controls The Way We Drink by The Story of Stuff
  • Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI)
  • Northvolt In Skelleftea, Zweden: De Grootste Accufabriek Van Europa by VW En BMW
  • Zero Energy Hotel Breeze in IJburg Amsterdam: Een Duurzaam Energieneutraal Hotel
  • Zero Waste Zuidas in Amsterdam: Zuidas Wil In 2030 Circulair Zijn
  • Missie 2030 ABN AMRO: Verduurzaming Vastgoed – Eigen Panden In 2030 Allemaal Paris Proof
  • Links

    Milieunet op..