Anders Bekeken

Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend

Geschreven op 20-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Design Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De finalisten van de Philips Innovation Award 2020 zijn bekend. Op woensdag 8 april 2020 vond de Remote Semi-Final plaats en hebben dertig halve finalisten hun idee gepitcht voor de jury.

Applied Drone Innovations, DeWarmte, Intense, Lalaland, Lunal, Playground VR, Rock-N-Roo en Syntho zijn door naar de Grand Final die op 18 mei plaats zal vinden.

Sinds 2006 stimuleert de Philips Innovation Award innovatie en ondernemerschap onder studenten in Nederland. De Philips Innovation Award is niet alleen een competitie. Het platform bestaat uit vier fases (Idea Stage, Developing Stage, Refining Stage and Final Stage). In elke fase worden de deelnemers gestimuleerd en geholpen met het verbeteren van hun businessplan. Zo wordt het getransformeerd tot een succesvolle startup. De Philips Innovation Award heeft al veel deelnemers geholpen om hun eerste stappen in het ondernemerschap te zetten, zoals de elektrische scooters Felyx en de winnaar van vorig jaar: BI/OND.

De acht finalisten zijn:
Applied Drone Innovations: ADI’s missie is om de Google te worden van Agridata. Door middel van biologie en technologie kunnen zij een van boven afkomstig overzicht kunnen bieden aan de Nederlandse tuinbbouw sector.

De Warmte: De Warmte is een nieuwe, duurzame oplossing om huizen te verwarmen. Het is een systeem ontworpen om de warmte in elke afvoer te hergebruiken.

Intense: Intense analyseert toetsaanslagen op je apparaten om cybersecurity te verbeteren en burn-outs te voorkomen.

Lalaland AI: Lalaland gebruikt neural networks voor het creëren van kunstmatige paspoppen. Hiermee bieden ze eCommerce vele verschillende visuele paspoppen gebaseerd op leeftijd, maat en ethniciteit.

PlaygroundVR: Playground VR brengt kinderen in het ziekenhuis samen in een unieke VR-speelplaats om samen te kunnen spelen, als ze niet naar buiten kunnen.

Lunal: Lunal is een platform dat anticonceptie aanbiedt als een service. Het is ondersteund door een AI-model dat de juiste soort anticonceptie adviseert.

ROCK-N-ROO: Een ROCK-N-ROO is een apparaat dat kangaroo-care simuleert. Dit is een huid-op-huid techniek die de slaapcyclus verbetert en de harttritmes en ademhaling van baby’s stabiliseert.

Syntho: Syntho’s doel is het verhelpen van het privacy dilemma. Ze maken gebruik van synthetische data gegenereerd via hun op deep-learning gebaseerde Syntho Engine (SaaS).

Tijdens de Grand Final op 18 mei zal de jury worden voorgezeten door Frans van Houten, CEO Philips. Dit jaar is de 15e editie van de Philips Innovation Award. Met meer dan 100 deelnemende team, heeft de Philips Innovation Award zich kunnen profileren als een befaamde award in het startup landschap.

Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM

Geschreven op 20-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders verwacht dat hun reisgedrag en hun werksituatie blijvend verandert door de coronacrisis.

Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen.

Ook denkt een op de vijf Nederlanders vaker te gaan lopen of de fiets te pakken. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Mobiliteit en de coronacrisis’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Voor ongeveer de helft van de werkende Nederlanders heeft de coronacrisis nu al impact op de werksituatie. Deze groep is minder (16%), juist meer (8%), of op andere tijden gaan werken (24%) of is zelfs tijdelijk gestopt met werken (10%). Een groot deel (44%) is (meer) thuis gaan werken en dat bevalt best goed. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken.

Op afstand vergaderen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ongeveer 30% zit vaker dan voorheen achter het beeldscherm met collega’s te overleggen. Meer dan een derde wil dat ook na de crisis vaker op deze manier blijven doen. Door de contactbeperkingen is het gemiddeld aantal verplaatsingen flink afgenomen, van 8 naar 3,6 verplaatsingen in drie dagen. De gemiddelde afstand die mensen afleggen kelderde mee, van gemiddeld 94 naar 30 km in drie dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand is afgenomen van 12 naar 8 km per verplaatsing.

Als mensen de deur nog uitgaan, is dat vaak voor een ommetje. Voor de coronacrisis was de hond uitlaten de belangrijkste reden voor een zogeheten rondeverplaatsing, nu is dat een blokje om, meestal te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 km, tegen 1,2 km voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 km langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 km gemiddeld.

Als mensen toch op pad moeten, dan mijden ze het OV. 88% geeft momenteel de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Ook hier verwacht een deel van de mensen dat hun gedrag blijvend verandert. Zo denkt 20% vaker met fiets of lopend te gaan na de coronacrisis. Een ongeveer even grote groep gaat straks minder vliegen dan voorheen, zegt ze nu.

Het onderzoek is uitgevoerd met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Het MPN bestaat uit een representatieve groep Nederlanders die gedurende een reeks van jaren over hun reisgedrag worden bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag in de huidige periode te vergelijken met het reisgedrag van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een coronacrisis. De respons bedroeg 2296 ingevulde dagboekjes en 2494 ingevulde vragenlijsten, een netto respons van respectievelijk 82% en 89%.

Zie ook: Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM

Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht

Geschreven op 19-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

air pollution-from-factory

Update 26 april 2020: Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie

19 april 2020: Het Kabinet wil de energieproductie van drie overgebleven kolencentrales, twee op de Maasvlakte en een in de Eemshaven, dit jaar flink verminderen om de CO2-Uitstoot in Nederland te verlagen.

Daarbij is sluiting van één of meer kolen energiecentrales een serieuze optie. Daarmee moet het CO2-doel uit het Urgenda-vonnis alsnog worden gehaald: voor het einde van dit jaar minimaal 25 procent minder uitstoot van broeikasgassen vergeleken met 1990.

De inzet van het kabinet is dat de capaciteit van twee centrales wordt teruggeschroefd tot 25 procent van de totale capaciteit, in combinatie met de sluiting van de derde centrale. Welke kolencentrale uiteindelijk dicht gaat, is nog niet bekend.

De kolencentrales zijn relatief nieuw, ze werden in 2015 en in 2016 opgeleverd. Het gedeeltelijk sluiten van de centrales is onderdeel van een totaalpakket om de CO-uitstoot terug te brengen. Zie: Minister Jaqueline Cramer Kiest Weer Voor Kolencentrales

Verantwoordelijk minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat) heeft groen licht gekregen om de eigenaren uit te kopen en een sociaal plan voor de werknemers op te stellen.

Deze overeenkomst wordt naar verwachting de komende weken door Eric Wiebes bekendgemaakt. Aanvankelijk zouden de plannen voor 1 april naar buiten komen, dat was de wens van de Tweede Kamer. Door de coronacrisis heeft Wiebes alleen iets meer tijd nodig, maar wel met het doel om het doel van het Urgenda-vonnis te halen.

Eind vorig jaar stemde het parlement in dat deze drie kolencentrales in 2030 definitief de deuren moeten sluiten. Zie ook: Sluiting Drie Kolencentrales Eemshaven, Maasvlakte en Rotterdam In 2020 Mogelijk En Betaalbaar

Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden

Geschreven op 19-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De internationale voedselwaakhond foodwatch roept de grootste bestrijdingsmiddelenbedrijven in Europa op om te stoppen met de productie en export van schadelijke bestrijdingsmiddelen, die bovendien in de Europese Unie zijn verboden.

Syngenta, Bayer AG en BASF blijven deze verboden pesticiden buiten de EU over de hele wereld verkopen, vooral aan ontwikkelingslanden.

Deze praktijken dragen bij aan de geschatte 200.000 acute vergiftigingsdoden wereldwijd per jaar, als gevolg van pesticiden.

Residuen van deze gevaarlijke pesticiden blijven achter op landbouwproducten zoals groente en fruit, die vervolgens worden geïmporteerd door de EU. Door deze pesticide boemerang komen schadelijke stoffen nog steeds op het bord van Europese consumenten terecht.

“Europese pesticidenreuzen maken enorme winsten ten koste van de mensenrechten. Dit moet nu stoppen!”, aldus Thilo Bode, directeur van foodwatch International.

Syngenta, Bayer AG en BASF, die de helft van de in Europa geregistreerde pesticiden produceren, maken enorme winsten met de export van pesticiden die in de Europese Unie verboden zijn. Door (onbeschermde) boeren in ontwikkelingslanden aan te moedigen om giftige producten te gebruiken, dragen de drie bedrijven een zware verantwoordelijkheid voor de 200.000 acute vergiftigingsdoden wereldwijd per jaar (een schatting van de Verenigde Naties), als gevolg van schadelijke pesticiden. De VN-Mensenrechtenraad wil dan ook dat pesticidenbedrijven worden gereguleerd, zodat ze “de mensenrechten respecteren en milieuschade vermijden”.

Het is niet verboden voor Europese bedrijven om giftige stoffen te produceren en exporteren, terwijl de EU heeft besloten het gebruik ervan op haar grondgebied te verbieden. Dit staat ook bekend als de dubbele standaard van de pesticidenregelgeving. Zelfs pesticiden die volgens de risicobeoordelingen van de EU “onmiddellijk gevaar opleveren voor de gezondheid van mens of dier of voor het milieu” kunnen legaal worden verkocht aan niet-EU-landen.

Thilo Bode van foodwatch: “De EU moet zich schamen voor haar dubbele standaard! Het is schandalig om deze gevaarlijke stoffen in de EU te verbieden en vervolgens de verkoop en export ervan naar derde landen toe te staan.”

De Europese pesticidenregelgeving vereist alleen dat exporterende bedrijven de autoriteiten in de importerende landen op de hoogte brengen van de import van deze pesticiden. Volgens foodwatch weerhoudt dit de pesticidenbedrijven er niet van om hun gevaarlijke chemicaliën op lokaal niveau bij de boeren te promoten.

Frankrijk heeft onlangs het initiatief genomen om de productie en export van deze in de EU verboden bestrijdingsmiddelen te verbieden. De wetgeving zal in 2022 in werking treden. Alle pogingen om de verordening naar het EU-niveau te tillen, werden echter geblokkeerd onder de druk van de pesticidenlobby. Deze lobbygroep heeft het grootste jaarlijkse lobbybudget in Brussel, met 12 miljoen euro in 2017.

Nicole van Gemert, directeur foodwatch Nederland: “Wat we nodig hebben zijn wetgevers die bereid zijn om de mensenrechten, consumentenrechten en het milieu over de hele wereld te beschermen. Zodra deze gevaarlijke producten naar derde landen worden geëxporteerd, strekt de verantwoordelijkheid van de EU-wetgevers zich uit tot de ontvangende landen. Maar meer nog willen we met een grote internationale e-mailactie de pesticidengiganten oproepen hun verantwoordelijkheid te nemen. Schadelijke pesticiden voor de mens en onze biodiversiteit – nota bene daarom in Europa verboden – horen gewoon onder geen enkele omstandigheid te worden geproduceerd.”

Foodwatch eist van Syngenta, Bayer AG en BASF om onmiddellijk te stoppen met de productie, verkoop en export van pesticiden die kankerverwekkend, mutageen, hormoon-ontregelend en neurotoxisch zijn en de vruchtbaarheid verminderen. Foodwatch lanceert vandaag, samen met het rapport Stop the Poison Boomerang (PDF), de e-mailactie Stop de grote gifroute. Via de actie kan iedereen een mail sturen naar Syngenta, Bayer AG en BASF, met de oproep hun verantwoordelijkheid op te nemen.

 

Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM

Geschreven op 15-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De coronacrisis remt de groei van het wegverkeer tot 2025 aanzienlijk. Als de crisis nog lang aanhoudt, en een diepe economische recessie volgt, dan komt het totale wegverkeer in heel Nederland pas in 2025 weer voorbij het niveau van 2019.

Dat blijkt uit de trendprognose wegverkeer 2020-2025 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

De effecten zijn in 2020 het meest ingrijpend. Door de contactbeperkingen zijn veel mensen niet, of thuis, aan het werk en is ook het sociaal-recreatieve wegverkeer fors teruggelopen. Voor 2020 verwacht het KiM 10% minder verkeer op de weg dan in 2019 als de contactbeperkingen na drie maanden worden opgeheven. Als de beperkingen zes maanden duren rijden we 20% minder en als het een jaar duurt loopt het verkeer met een derde terug. Daarnaast zijn er ook indirecte gevolgen van de contactbeperkingen, via de economie. Deze zijn kleiner en komen meer geleidelijk op gang, maar houden langer aan. Na 2020 herstelt het wegverkeer zich weer.

In het vrachtverkeer zijn de economische gevolgen van de coronacrisis direct voelbaar. Als de contactbeperkingen twaalf maanden in stand blijven en worden gevolgd door een diepe recessie, dan moeten we bij het vrachtverkeer rekening houden met een krimp tot 5% tussen 2020 en 2025 ten opzichte van 2019.

Het KiM heeft zijn berekeningen gebaseerd op de publicatie ‘Scenario’s economische gevolgen coronacrisis’ van het CPB en op verkeersgegevens van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Uit die gegevens blijkt dat de verkeersintensiteit (het aantal voertuigen per uur) op het hoofdweggennet tussen 3 maart en 31 maart is gedaald met 39%. Op het onderliggend wegennet was dit 32%. Deze daling begon tegelijk met de contactbeperkingen. De daling van het vrachtverkeer was in deze periode relatief beperkt: 7 tot 8%.

De uitkomsten van de scenario’s van het CPB zijn onzeker. Als gevolg daarvan zijn ook de effecten op het verkeer die het KiM heeft berekend onzeker. Daarnaast is onbekend of er nog andere factoren zijn die de mobiliteit langdurig beïnvloeden, zoals gewenning aan het thuiswerken of meer gebruik van de auto in plaats van het openbaar vervoer. Deze zijn daarom buiten beschouwing gelaten.

Zie ook: Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM – Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM

Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?

Geschreven op 15-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nu het milieu steeds meer een zorgenkindje wordt en steeds meer partijen zich bewust worden van klimaatverandering en overstappen op groene stroom, probeert ook de entertainmentindustrie haar steentje bij te dragen door diensten online aan te bieden.

Zo zie je steeds minder bioscopen in het straatbeeld, hebben pretparken het moeilijk en zijn ook gamecafés nog maar een zeldzame verschijning.

We vroegen ons af of dit nou een positief of negatief effect heeft op het algehele energieverbruik van de entertainmentsector en doken dus in de cijfers. Hierbij kijken we naar twee specifieke grootverbruikers: bioscopen en casino’s.

Naar de bioscoop vs. thuis streamen. Je zou denken dat je energie bespaart door zelf naar een film te kijken dan door dat in een bioscoop te doen, maar daar zitten nog wel wat haken en hogen aan. Ten eerste hangt het af van hoe zuinig je tv is. Een verouderd plasmascherm verbruikt zo 250 watt, terwijl een wat nieuwere ledtelevisie daar maar een kwart van verbruikt. In een bioscoop is het scherm veel groter, maar zitten ook meer mensen, waardoor je naar ratio ongeveer op hetzelfde uitkomt. Wat natuurlijk wel meespeelt bij bioscopen, is dat je ook rekening zou moeten houden met de verwarming. Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat woningen gemiddeld veel minder (40%) stroom verbruiken dan niet-woningen, en een bioscoop zal daar nog eens ver bovenuit steken. Zou je daar ook nog eens het verbruik en de uitstoot bij optellen die je nodig hebt om van en naar de bioscoop te komen, dan zit je al snel op het dubbele of driedubbele.

Een streamingdienst als Netflix moet natuurlijk ook enorm veel energie verbruiken om haar diensten aan te kunnen bieden. Uit het meest recente Netflix-rapport (PDF) blijkt dat de streamingdienst in 2019 bijna twee keer zoveel stroom verbruikte dan het jaar daarvoor, met een stijging van 84%. Met het totale Netflix-verbruik (zowel van het aanbieden van streams als het runnen van het bedrijf) zouden ongeveer 40.000 huishoudens een jaar van stroom kunnen worden voorzien. Het stroomverbruik steeg ook veel sneller dan het aantal nieuwe abonnees, dat vorig jaar met ongeveer 20% groeide. Dit komt vooral doordat Netflix buffers moet aanleggen en omdat de streamingkwaliteit steeds hoger wordt. Overigens blijkt uit het rapport ook dat Netflix de uitstoot compenseert en relatief veel gebruik maakt van hernieuwbare energiebronnen.

Al met al lijkt er dus eerder sprake van een verplaatsing van het energieverbruik in de filmindustrie dan dat er echt enorm veel winst wordt geboekt omdat meer mensen nu thuiszitten.

Naar het casino vs. thuis gokken. Casino’s vind je in Nederland alleen in de grote steden, waardoor veel mensen dus eerst een aardig eindje zouden moeten rijden voordat ze kunnen gokken. Wat veel mensen niet weten, is dat een casino relatief gezien enorm veel stroom verbruikt. In Las Vegas is veel onderzoek gedaan naar het stroomverbruik van casino’s (PDF), en wat blijkt, vooral alle lichten daar kosten heel veel stroom. Een gemiddelde stroomrekening van een doorsnee casino in Las Vegas bedraagt per maand enkele honderdduizenden dollars. Ook fruitautomaten kosten veel stroom; deze staan de hele dag aan en zitten vol met lichtjes. Een gemiddelde fruitautomaat verbruikt ongeveer 270 watt, wat al snel in de honderden euro’s per jaar loopt als ze 24/7 aan staan. Het stroomverbruik van een groot casino schijnt zelfs vergelijkbaar te zijn met dat van een gemiddeld ziekenhuis.

Speel casino games vanachter je computer of met je smartphone als je minder energie wilt verbruiken. Gokgames wegen veel minder zwaar op servers dan streamingdiensten; de benodigde bandbreedte voor het aanbieden van online casinospellen is zeer gering. Bij de meeste spelen is de techniek erachter vrij simpel; een automatisch gestuurd algoritme dat constant data heen en weer verstuurt tussen de server en de speler. Hierbij gaat het om enkele kilobytes per spin. Er hoeft geen content gestreamd te worden (met uitzondering van live casino’s), waardoor je ook met een beperkte databundel je geen zorgen hoeft te maken over het dataverbruik. Ook apparaten zoals een internetrouter (4-10 watt), een monitor (20-50 watt) en een laptop (25-100) watt verbruiken vrij weinig vergeleken met één enkele fruitautomaat.

Je bent dus sowieso duurzamer bezig als je vanuit huis een gokspelletje speelt dan in een casino.
Het aandeel van vermaak in het grote plaatje.  Eigenlijk is de entertainmentindustrie een vreemde eend in de bijt. Wereldwijd verbruiken we als mensheid steeds meer energie, maar dat lijkt niet afkomstig te zijn van ons vermaak. De groei in het energieverbruik zit hem vooral in ontwikkelingslanden, terwijl streamingsdiensten en online casino’s zich primair op westerse regio’s richten. In het westen is het energieverbruik de laatste paar jaar stabiel gebleven, wordt er steeds meer nadruk gelegd op hernieuwbare energie en doen steeds meer mensen aan energiebesparing, terwijl dit in ontwikkelingslanden minder het geval is.

De grootste reden om te vermoeden dat online vermaak naar ratio minder energie verbruikt dan ‘offline’ entertainment, zijn de enorme verwarmingskosten die bespaard worden, in dit geval doordat er steeds minder grote bioscopen en casino’s in het straatbeeld voorkomen. In een gemiddeld huishouden gaat 64% van het stroomverbruik op aan verwarming, en nog eens 15% aan warm water. Het verbruik van elektrische apparaten is vergeleken met verwarmingscomponenten nihil; voor de meeste huishoudens geldt dat alle entertainmentapparaten bij elkaar nog altijd minder dan 10% van het maandelijkse stroomverbruik verzorgen. Omdat één bioscoop al snel net zoveel ruimte inneemt als een heel flatgebouw (waar gemiddeld ongeveer 10-20 huishoudens in gehuisvest worden, afhankelijk van het land), spreekt het voor zich dat de verwarming daarvan relatief gezien enorm veel stroom kost. Bij casino’s is dat nog extremer, omdat je ook met heel veel licht te maken hebt. Hoe je het dus ook wendt of keert, je bent dus nagenoeg altijd zuiniger uit als je je vermaak thuis zoekt.

JABROER Onemanshow by Ton Kas

Geschreven op 9-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Nederland Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Na het overweldigende succes van Eerste Klootviool kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven: gelauwerd toneel-, tv- en filmacteur Ton Kas, de eeuwige zwartkijker, maar wel eentje die de lach aan zijn kont heeft hangen, komt met een vervolg op zijn hilarische moppenshow.

De inhoud is anders, het voornemen hetzelfde: lachen tot je scheel ziet.

De voorstelling is het vervolg op zijn eerste solovoorstelling Eerste Klootviool. Met zijn gortdroge voordracht zet Ton Kas een unieke, hilarische show neer waarin het maar om één ding gaat: lachen tot je scheel ziet.

“Moppen vertellen is een kunst, zeker wanneer je ze verlengt tot een solo van zeven kwartier. De komische acteur heeft een mooi genre op het toneel gezet. Met hem is de moppentapper opgestaan die de techniek van de grap volledig doorgrondt. (De Stentor)

Het Parool schreef over zijn vorige voorstelling; ” Er gebeurt iets wonderlijks als je zoveel moppen achter elkaar zet: niet alleen slaat de meligheid toe, er ontstaat ook tragiek.

Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM

Geschreven op 8-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Hoe en in welk tempo zal de transitie verlopen naar een toekomst met autonoom vervoer? Welke factoren zijn bepalend? Gaat het vooral om de ontwikkeling van de techniek, de wetgeving eromheen, of juist om de acceptatie van de gebruiker? En als je weet welke factoren bepalend zijn, hoe zijn deze dan te volgen?

Onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gaan in het rapport ‘Monitoren van de transitie naar autonoom vervoer’ in op deze vragen. Hierbij maken zij onderscheid tussen auto’s, openbaar vervoer, luchtvaart en schepen.

Volgens de literatuur kunnen technisch gezien over 5 tot 10 jaar onderdelen van een reis autonoom plaatsvinden. Denk aan het bij goed weer autonoom rijden op delen van een snelweg of aan het op bepaalde trajecten autonoom rijden van treinen. Het goed monitoren van de ontwikkelingen op het gebied van autonoom vervoer is belangrijk om te voorkomen dat beleidsmakers niet voor verrassingen komen te staan.

In het rapport Monitoren van de transitie naar autonoom vervoer werken KiM-onderzoekers een monitoringskader uit. De kern bestaat uit indicatoren die gebruikt kunnen worden om de transitie richting autonoom vervoer te volgen. Het gaat om indicatoren op technisch en niet-technisch vlak en om het meten van de verkoop en het gebruik in de praktijk. Voorbeelden van niet-technische indicatoren zijn acceptatie, wet- en regelgeving, standaardisatie en businessmodellen. Vervolgens beschrijven de onderzoekers per vervoerwijze en indicator literatuurbronnen, belangrijke onderzoeksprojecten en organisaties die voor een periodieke monitor kunnen worden gebruikt.

Met de indicatoren en informatiebronnen kunnen beleidsmakers de ontwikkelingen in het autonoom vervoer volgen. Een eerste aandachtspunt is de continue beschikbaarheid van de gegevens. Van veel literatuurbronnen is onbekend of er een periodieke update plaatsvindt. Bij grote onderzoeksprojecten is de borging en ontsluiting van kennis na afloop een aandachtspunt. Het KiM constateert dat er veel publicaties over autonoom vervoer verschijnen. Elke bron moet daarbij steeds worden beoordeeld. Wie schrijft het of vanuit welke organisatie komt een publicatie? En hoe betrouwbaar is die informatie?

Een tweede aandachtspunt is dat er belangrijke verschillen zijn tussen vervoerwijzen. Zo worden per vervoerwijze andere indelingen in niveaus van autonomie gehanteerd. Daarnaast verschilt de positie van de consument. Bij de personenauto, en deels bij drones, speelt de vraag wat mensen willen en kopen een belangrijke rol in de transitie. Overheden kunnen hierdoor worden verrast. Bij andere vervoerwijzen, zoals het openbaar vervoer, is de overheid vaak zelf consument, bijvoorbeeld via concessieverleningeAn. In de scheepvaart bepalen juist grote verladers en vervoerders welk type schepen ze (laten) ontwikkelen. Tot slot is de afstemming binnen grote internationale organisaties in de lucht- en scheepvaart belangrijk. Deze afstemming heeft invloed op de snelheid van de transitie. Kortom, het hele ‘ecosysteem’ en de bijbehorende stimulerende krachten verschillen per vervoerwijze. Dit maakt het lastig maar tegelijkertijd leerzaam om de transitie voor verschillende vervoerwijzen te monitoren en te vergelijken.

Zie ook: Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2Getthere naar Singapore, Dubai en Brussel Zaventem – Group Rapid Transit (GRT) autonomous vehicles for Nanyang Technological University in Singapore by 2getthere  – De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – Toyota e-Palette: An Autonomous, Fully Electric Vehicle – Toyota’s Future Of Mobility – The Future of Mobility: Autonomous, Electric, Connected and Shared by Renault – Mercedes-Benz Presents Vision URBANETIC Concept: The Autonomous Van Of The Future – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM

Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

SolSolutions heeft bij De Hoog Orchideeën langs de N470 een indrukwekkend zonnepanelengevel geïnstalleerd.

Het betreft 504 panelen van 1.84 x 1 meter per stuk, die samen een wand vormen van 5.5 meter hoog en 170 meter lang.

Samen moeten die zo’n 110.000 kWh op jaarbasis gaan leveren en dat juist als de zon laag staat.

Leon Bruinen, directeur SolSolutions plaatste onlangs een foto van het project op LinkedIn en kreeg veel bewondering maar ook veel vragen. “Een wand? Rendement juist in de winter? Ik leg het altijd zo uit. Een paar jaar geleden waren zonnepanelen 2x duurder en stroom niet veel goedkoper. En toen kon het ook uit. Het is puur een rendementsberekening. Natuurlijk kan niet iedere teler dit doen vanwege de instraling, maar in dit geval heeft de kweker de schermen sowieso voor meer dan 90% van de tijd gesloten. Daarnaast past het in zijn specifieke energievraag, en speelt ODE, de transportkosten en –belasting een rol. Daarom kan het niet alleen uit, het is voor deze tuinder zelfs een uitkomst.”

De afgelopen jaren is het rendement van de panelen sterk verbeterd. “Zag je vroeger alleen panelen op het zuiden, nu zie je ze overal en moesten ze vroeger onder een specifieke hoek geïnstalleerd worden en het liefst nog verstelbaar zijn ook, nu maalt ook daar niemand meer om.”

Om het rendement van zonnepanelen te berekenen, hanteert men een getal dat het zogenaamde piekvermogen weergeeft. Onder ideale omstandigheden is dat 1kwh en de kunst is daar zo dicht mogelijk in de buurt te komen. “Op een dak haalt men tegenwoordig maximaal ongeveer 0.95. Voor de gevel is dat 0.66, ruim 2/3 dus. Daarnaast is hier bijzonder dat de panelen leveren juist als de zon laag staat. In de winter staat deze overdag onder een hoek van 13 à 14 graden op de gevel. En daar weer een voordeel van is dat de tuinder zonne-energie levert als anderen dat niet doen. Omdat de in de winter duurzaam opgewekte stroom zogezegd kostbaarder is dan die op een zomerse dag, zou je kunnen zeggen dat het rendement misschien zelfs nog wel beter is dan van zonnepanelen op het dak.”

De terugverdientijd schat Leon op ongeveer 8,5 jaar. Last but not least zit een deel van de winst natuurlijk ook in iets dat zich niet zo makkelijk laat uitrekenen. Met deze gelikte wand heeft De Hoog zich ook een gelikte, hippe en vooral ook duurzame uitstraling aangeschaft, een puik stukje pr.

Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Duitse retailer Kaufland stapt over van de plastic wegwerpdeksel voor yoghurt- en roomkaasproducten naar een herbruikbare deksel.

De nieuwe herbruikbare deksel wordt toegepast voor het eigen merkassortiment bestaande uit de Kaufland-merken K-Classic, K-Free en K-Take it veggie.

Door eenmalige deksel weg te laten en een herbruikbare deksel beschikbaar te maken, bespaart Kaufland 60 ton plastic per jaar.

Om melkproducten luchtdicht in de koelkast te kunnen afsluiten en langer mee te kunnen gaan, bevatten verpakkingen van yoghurtbekers en andere melkproducten meestal een plastic deksel naast de afdichtende afdichtfolie, die kan worden gebruikt om de beker na opening weer te sluiten.

Bij Kaufland is deze deksel nu weggelaten. In plaats daarvan wordt de consument aangemoedigd om een duurzaam en herbruikbaar alternatief te gebruiken, het herbruikbare deksel. De herbruikbare deksel is vaatwasmachinebestendig en kan worden gebruikt voor alle 500 g yoghurtpotten en verschillende andere volumes. Het is gemaakt van voedselveilig materiaal en kan worden gerecycled.

De Schwarz Group, die samen met de retaildivisies Lidl en Kaufland een van de grootste internationale retailbedrijven is, is zich bewust van en neemt verantwoordelijkheid voor het milieu. Met Reset Plastic, dat in 2018 werd gelanceerd, heeft het een holistische, internationale strategie ontwikkeld die is onderverdeeld in vijf actiegebieden: preventie, (her)ontwerp, recycling, verwijdering, innovatie en onderwijs. Dit om de visie van “minder plastic – circulair” te realiseren.

De vijf leidende principes van de actiegebieden van Reset Plastic: Reduce – We vermijden plastic waar mogelijk en duurzaam.  Redesign – We ontwerpen producten zodat ze recyclebaar zijn en cycli sluiten. Recycle – We verzamelen, sorteren, recyclen en sluiten recyclingcycli. Remove – Wij ondersteunen het verwijderen van plastic afval uit het milieu. Onderzoek – innovatie en onderwijs – We investeren in onderzoek en ontwikkeling voor innovatieve oplossingen en bieden informatie over recycling en behoud van hulpbronnen.

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..