Anders Bekeken

Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal

Geschreven op 16-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Sustainable Development Goals 2030Achmea heeft de ambitie om in 2030 volledig CO2-neutraal te werken en neemt concrete maatregelen om dat doel te realiseren.

Onlangs is men begonnen met de plaatsing van 3.200 zonnepanelen boven de parkeerplaatsen van de kantoorlocatie in Apeldoorn.

Daarmee voorziet Achmea straks – tezamen met de ruim 600 zonnepanelen die al aanwezig waren – zelfstandig in 15% van de elektriciteitsvoorziening voor in Apeldoorn.

Apeldoorn is één van de vijf kernlocaties van Achmea. Ook voor de andere kernlocaties zijn er plannen om de verduurzaming te versnellen. Zo wordt in Leeuwarden gewerkt aan een aansluiting op aardwarmte (geothermie) en op het dak van het gebouw in Tilburg is vorig jaar een groen dak aangelegd. Daarnaast is het mobiliteitsbeleid van Achmea gericht op de uitbreiding van het aantal elektrische leaseauto’s en een reductie van auto’s met een verbrandingsmotor. In Apeldoorn worden ook 30 extra laadpunten voor elektrisch rijden aangebracht. De eerste volledig groene stroom wordt naar verwachting geleverd in februari 2020.

De gasketels in de gebouwen van Achmea in Leeuwarden worden naar verwachting eind 2021 vervangen door duurzame warmte. Achmea bespaart daarmee jaarlijks 300.000 m3. Het consortium Warmte van Leeuwarden onderzoekt de mogelijkheden voor aardwarmte (ofwel geothermie) in Leeuwarden. In het consortium bundelen drie bedrijven hun krachten: Bouwgroep Dijkstra Draisma, geothermie-specialist ECW en warmtebedrijf Ennatuurlijk. Aan het einde van dit jaar besluit het consortium of volgend jaar de boring van de bron zal plaatsvinden en Ennatuurlijk besluit of het warmtenet aangelegd gaat worden. Om tot dit besluit te komen zijn voldoende klanten voor aardwarmte noodzakelijk.

Achmea brengt ieder jaar de CO2-voetafdruk van de gehele bedrijfsvoering in kaart, waarbij wordt gekeken naar verwarming, verlichting, water- en papierverbruik, afval, koelvloeistoffen, servers en mobiliteit. De afgelopen vijf jaar is de totale CO2-uitstoot al met dertig procent afgenomen. Omdat we al in 2011 hebben besloten CO2-neutraal te willen werken. Eerder werden ook de internationale duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals, SDG’s) centraal gezet in de strategie van Achmea. Klimaatactie (SDG 13) vormt daarbij een speerpunt.

Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea: “Achmea wil bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Het tegengaan van de effecten van klimaatverandering hoort daarbij. We werken met een ambitieus duurzaamheidsplan dat leidt tot een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. We werken actief samen met andere partijen, bijvoorbeeld in lokale en regionale netwerken en zoeken ook met leveranciers naar innovatieve mogelijkheden. Uiteraard kijken we ook voor onze klanten hoe we onze producten en diensten die we aan hen leveren kunnen ‘vergroenen’. Zo biedt Interpolis klanten milieuvriendelijke en isolerende groene daken en levert Centraal Beheer ook zonnepanelen aan klanten.”

Zie ook: Bedrijven Nemen SDG Doelstellingen Verenigde Naties Weinig Serieus by KPMG – Sustainable Development Goals (SDG’s) Amper Geïntegreerd In Bedrijfsstrategie by Sustainalize – Sustainable Development Goals (SDG’s): Nederland Slecht op Milieu, Klimaat, Energie SDG’s – The 2030 Agenda for Sustainable Development: The Sustainable Development Goals – The SDG’s – The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World

De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland

Geschreven op 16-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Donderdag 17 oktober verschijnt De Bosatlas van de duurzaamheid. SER-voorzitter Mariëtte Hamer neemt het eerste exemplaar in ontvangst.

Aan de hand van kaarten, infographics en foto’s toont de atlas hoe groot de invloed van de mens op de aarde altijd al was en hoe snel die verder toeneemt.

In tien hoofdstukken behandelt de atlas de essentie rondom het thema duurzaamheid: de verandering van het klimaat, het opraken van grondstoffen, het verlies aan biodiversiteit en het tekort aan zoet water in grote delen van de wereld. Maar ook komen lichtpuntjes aan bod: zo zoomt de atlas in op duurzaamheidsinitiatieven van overheden (o.a. de Klimaatwet, CO2-heffing en natuurherstel), burgers (o.a. meer fietsen, duurzamer eten en woningisolatie) en bedrijven (o.a. aanleg van een waterstofnetwerk, circulair bouwen en groene chemie).

De Bosatlas van de duurzaamheid brengt een complex en actueel fenomeen in kaart. Daarbij is er aandacht voor het verleden, het heden en de toekomst. Ook komen talloze ontwikkelingen binnen de landsgrenzen en erbuiten aan de orde: van het Klimaatakkoord van Parijs tot kringlooplandbouw, van wateroverlast tot urban mining. Uiteraard staat de atlas ook stil bij concrete maatregelen die burgers, bedrijven en overheden zelf kunnen nemen om hun voetafdruk te verkleinen. Al deze informatie wordt weergegeven op kaarten met de karakteristieke Bosatlasstijl, aangevuld met aantrekkelijke infographics, heldere diagrammen en veel foto’s.

Diverse partijen zijn betrokken geweest bij de totstandkoming en hebben essentiële informatie geleverd. Met als resultaat: een atlas voor een breed publiek rondom een maatschappelijk relevant thema. Vanwege het belang van duurzaamheid voor volgende generaties, bieden de betrokken partijen alle scholen in het voortgezet onderwijs begin 2020 een set atlassen aan, samen met een bijpassende lessenbundel.

Duurzaamheid gaat over veel meer dan klimaatverandering. Het gaat ook over het opraken van grondstoffen, de afname van biodiversiteit en het tekort aan zoet water. Een duurzame wereld voor iedereen is alleen mogelijk door de ‘voetafdruk’ van de mensheid drastisch te verkleinen.
Het verkleinen van de voetafdruk kan door minder consumptie (van o.a. energie, water, spullen, vakantie, vlees en zuivel) en door meer technologie (o.a. windturbines, kernenergie, ontzilting, CO2-opslag, waterstof, kweekvlees, plastic recycling). Voor welke maatregelen iemand kiest, hangt sterk samen met zijn wereldbeeld: heeft hij/zij zorgen over of vertrouwen in de toekomst?

De uitstoot van CO2 is het grootst in de sterke economieën op het noordelijk halfrond; de gevolgen van klimaatverandering zijn het grootst in kwetsbare gebieden op het zuidelijk halfrond, zoals Afrika en Antarctica. Klimaatverandering gaat in Nederland twee keer zo snel als in de rest van de wereld: de gemiddelde temperatuur steeg hier al bijna 2°C, in de rest van de wereld gemiddeld maar 1°C. Methaan – dat mensen en dieren uitstoten door te boeren en te winden – is per kilo 25 keer zo slecht voor het klimaat als CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt door autorijden en vliegen.
Gemiddeld stoot iedere Nederlander per dag 30 kilo broeikasgas uit, vooral door verwarming, voedsel, vervoer en het gebruik van elektrische apparaten. Neem je voor korte ritjes de fiets in plaats van de auto, dan bespaar je per ritje ongeveer 1 kilo CO2.

Nederland krijgt de komende decennia steeds meer groene stroom, o.a. dankzij nieuwe windparken op de Noordzee, nieuwe verbindingen met het buitenland en nieuwe opslagmogelijkheden, bijvoorbeeld in elektrische auto’s. Het elektriciteitsnet in ons land verandert van een rustige eenrichtingsweg in een ‘snelweg’ waarop iedereen die duurzame stroom produceert, kan invoegen, inhalen en afslaan. Gevolg: filevorming in regio’s waar de capaciteit beperkt is. Dat vraagt om ‘spitsstroken’, extra investeringen en slim voorrangsbeleid.

Platforms waarmee nu nog naar aardgas wordt geboord op de Noordzee krijgen mogelijk een tweede leven: door ze om te bouwen tot waterstoffabrieken die worden aangedreven door windmolens en gebruikmaken van bestaande gasleidingen.

40 procent van de uitstoot van broeikasgassen in de voedselketen komt door de productie en consumptie van vlees, en in mindere mate ook van vis. Met zuivel en eieren erbij is het zelfs meer dan 60%. Iedereen koopt of kookt wel eens te veel. En een appel met een bruin plekje laten we allemaal weleens liggen. Bij elkaar opgeteld gooit iedere Nederlander per jaar 41 kilo eten en 57 liter drinken weg.

Jaarlijks produceert iedere Nederlander 500 kilo afval, waarvan de helft gescheiden wordt verwerkt. In 100 afgedankte smartphones zit genoeg goud voor één fonkelnieuwe trouwring. Voor dezelfde hoeveelheid goud is nu 600 kilo gouderts nodig. De Nederlandse regering streeft naar een volledig circulaire economie in 2050: alle afval wordt dan hergebruikt en alle grondstoffen zijn dan duurzaam geproduceerd, hernieuwbaar en ruim voorradig.
Gemiddeld gebruikt een Nederlander 4100 liter water per dag, genoeg om 34 badkuipen mee te vullen.

Als het niet lukt de opwarming van de aarde af te remmen, kan de zeespiegel deze eeuw met wel 2,5 tot 3 meter stijgen. Dan moeten in Nederland de stormvloedkeringen permanent dicht en moet de kust worden versterkt met twintig keer zoveel zand als nu. Ongeveer 16% van Nederland bestaat uit natuur. Na decennia van afname gaat het sinds 1990 weer bergopwaarts met de oppervlakte aan natuurgebied. Tot 2027 komt er 80.000 ha nieuwe natuur bij.

De meeste huishoudelijke apparaten kun je het beste zo lang mogelijk gebruiken. Dat geldt niet voor koel-vriescombinaties. Omdat ze altijd aanstaan veroorzaakt niet de productie, maar het gebruik de meeste CO2-uitstoot. Hoe nieuwer de koelkast, hoe zuiniger hij is.

Ondanks de ‘vliegschaamte’ vliegen we steeds vaker en steeds verder: sinds de jaren zeventig verdrievoudigde het aantal vliegbewegingen en de afgelopen jaren groeit het aantal vliegkilometers drie keer zo hard als het aantal vluchten. We vliegen steeds vaker en verder: sinds de jaren zeventig verdrievoudigde het aantal vliegbewegingen in Nederland. Tussen 1968 en 2015 verminderde tegelijkertijd het brandstofverbruik van nieuwe vliegtuigen met circa 45%, o.a. dankzij nieuwe technologieën en betere vliegtuigontwerpen.

99 procent van de materialen in dubbeldekstreinen en 95 procent van de materialen in kantoorgebouwen is geschikt voor hergebruik.

Als alle Nederlanders per jaar één nieuw kledingstuk minder kopen, bespaart dat evenveel CO2 als de overstap van heel Rotterdam op een vegetarisch dieet.

State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een van de grootste regionale retailcentra in Apeldoorn krijgt een nieuwe status. Het wordt getransformeerd naar het eerste state-of-the-art op C2C principes gebouwde winkelcentrum.

Het uitgangspunt van deze herontwikkeling van meer dan 20.000m2 is revitalisatie en verduurzaming.

Door toepassing van Design for Disassembly wordt het ook eenvoudig en kostentechnisch aantrekkelijk om het winkelcentrum regelmatig te kunnen vernieuwen en zo de beleving hoog te houden.

Het biedt mogelijkheden voor unieke activiteiten, pop-up stores, uitbreiding van winkels etc. Bij de revitalisatie wordt extra aandacht gegeven aan de akoestiek, licht en luchtkwaliteit. Zo ontstaat er een gezonde en prettige winkelomgeving. Groene wanden, lichtkoepels zorgen voor een comfortabele en veilige omgeving. In totaal hebben ca. 50 retailers een winkel in de Oranjerie. Door de gefaseerde bouw blijft winkelcentrum Oranjerie toegankelijk voor het publiek.

De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Artist impressions van eerste elektrische sleepboot 70 ton Damen RSD-E Tug 2513

Damen gaat voor Ports of Auckland een volledig elektrisch aangedreven sleepboot bouwen.

De RSD-E sleepboot 2513 wordt de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld met een trekkracht van 70 ton.

Het schip voltooit de groene energiecyclus in de haven met zijn ongeëvenaarde prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Ports of Auckland en de Damen Shipyards Group hebben onlangs een contract getekend voor de levering van het innovatieve nieuw schip. De sleper wordt in 2021 opgeleverd.

Ports of Auckland heeft als doel gesteld om in 2040 emissieloos te zijn. Tony Gibson, CEO van Ports of Auckland: “Om dit doel te bereiken, moesten we een nulemissie-optie voor onze sleepboten vinden. We zijn erg blij met onze bestaande Damen ASD Tug 2411 en we wisten dat Damen hybride sleepboten bouwt, dus Damen was een logische keuze om naar de mogelijkheid te kijken om een ??volledig elektrisch model te ontwikkelen. De bereidheid van Damen om anders te denken en te investeren in het nodige onderzoek en ontwikkeling is cruciaal geweest voor het succes van dit project.”

Damen heeft de gegevens verzameld uit de ASD Tug 2411 van Ports of Auckland en berekend wat de batterijvereisten zouden moeten zijn.

Het laadstation is gebaseerd op technologie in de auto-industrie. Een eenvoudig systeem, het heeft vier kabels op het schip die op het station worden aangesloten. Eenmaal aangesloten, heeft de 1,5 MW lader maar twee uur nodig om de RSD-E Tug 2513 volledig op te laden.

Voor absolute veiligheid heeft de sleepboot ook twee 1000kW generatorsets. Ze bieden genoeg vermogen voor de sleepboot tot een trekkracht van 40 ton in het geval van een storing in het elektrische systeem of als het schip zijn batterijcapaciteit moet overschrijden. Het is geen hybride systeem. Bij normaal gebruik worden de generatoren niet gebruikt. Het schip en het batterijsysteem zijn ontworpen om te voldoen aan de normale operationele behoeften van de haven.

Geweldig dat een Nederlands bedrijf deze sleepboot gaat realiseren. Wel jammer dat dit in Nieuw-Zeeland gaat gebeuren en niet in Nederland, in de Rotterdamse heven bijvoorbeeld.

Zie ook: Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of VerbouwenMilieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een meerderheid van de Haagse politieke partijen roept onder aanvoering van de Partij voor de Dieren de gemeente op om alleen nog herbruikbare bekers te gebruiken op evenementen.

De partijen willen zo het gebruik van zogenaamde single-use plastics verminderen. In de gemeente Leiden is al zo’n regeling van kracht.

Op festivals worden grote hoeveelheden plastic bekers gebruikt, waarvan een groot deel op de grond en in het water terechtkomt.

In de binnenstad van Den Haag eindigen de bekertjes in grote aantallen in de grachten. Ook worden ze nagenoeg niet gerecycled.

De Partij voor de Dieren pleit samen met D66, PvdA, GroenLinks, HSP, CDA en SP voor het gebruik van zogenoemde eco-bekers bij evenementen. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: “Als festivalbekers niet in de natuur verdwijnen worden ze in een afvaloven verbrand. Hierdoor gaan waardevolle grondstoffen verloren. Het is daarom goed als festivalorganisaties overstappen op herbruikbare bekers.”

Niet alleen gemeenten beginnen het gebruik van herbruikbare bekers in te voeren. Een aantal grote Nederlandse festivals zoals Lowlands en de Vierdaagsefeesten hebben zich al aangesloten bij de Plastic Promise, waarmee zij hergebruik willen bevorderen en bovendien plastic bekers hoogwaardig recyclen. Janneke Holman, PvdA: ‘Het is niet alleen beter voor het milieu, een biertje uit een eco-beker drinkt ook gewoon lekkerder weg.’

Zie ook: Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare BekersSchone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Statiegeld Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementenAfvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Van Herbruikbare Bekers Op Evenementen – Bioplastic PLA bekers geen zegen voor het milieu – Het Rapport Bioplastics by OVAM: Bioplastics Zijn Niet Automatisch Milieuvriendelijker – UNEP Green Meeting Guide 2009 and UNEP Sustainable Events Guide 2012 – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Veel Milieuwinst door Eco-glazen (PDF) – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden Inzamelen

Evenementen in Amsterdam Duurzamer in 2019: Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Verplicht – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCupsHerbruikbare Bekers Op Evenementen Niet Verplicht in Den Bosch: Wel Steun, Maar Geen Ambitie – Minder Afval Bij Gentse Feesten Door Herbruikbare Bekers –  Bites & Beats 2.0 Food- en Music Event: 100% Duurzaam Met Herbruikbare Hard Plastic Glazen  – Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers – Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan – Leiderdorp gaat gebruik Ecoglazen bij evenementen onderzoeken

Danceclub Watt Kiest Voor Herbruikbare Eco-Glazen – Herbruikbare FC Emmen Bekers Bij Voetbalclub Emmen by Dutch Cups  –  Minder Afval Bij Gentse Feesten Door Herbruikbare Bekers – Stad Tienen in België Investeert in Herbruikbare Bekers Voor Evenementen: Heldenbar Heldenland –  Bites & Beats 2.0 Food- en Music Event: 100% Duurzaam Met Herbruikbare Hard Plastic Glazen  – Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers – Haringrock In Katwijk Kiest Voor Herbruikbare Plastic Bekers Om Afvalberg Te Verminderen – Kornuit Gaat Herbuikbare Circulaire Drinkbekers Inzetten Op Evenementen by Grolsch

Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Dit logistieke pand ligt prominent bij de entree van het park, direct aan de Fokkerweg op Schiphol Oost en vormt door zijn vorm en functies het visitekaartje van het Fokker Logistics Park.

Het duurzame built-to-suit distributiecentrum bestaat uit twee flexibel indeelbare verdiepingen die op basis van de wensen van de huurder zijn ingericht.

De combinatie van ruimte, speelse architectonische elementen, licht en groen zorgt voor een aantrekkelijke en gezonde werkatmosfeer. Fokker 7|8 is wereldwijd het eerste logistieke gebouw waar ontwikkelen volgens de Cradle to Cradle-filosofie uitgebreid wordt toegepast.

Het pand is gebouwd volgens het Design for Disassembly principe waardoor alle materialen in de toekomst weer eenvoudig herbruikbaar of recyclebaar zijn. Alle onderdelen zijn vastgelegd in een materialenpaspoort ten behoeve van material banking. Uit berekeningen blijkt dat als het gebouw nu gedemonteerd en herplaatst zou worden, er een bouwkostenbesparing gerealiseerd zou worden van 33%.

Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het jonge Bossche bedrijf Laagsteprijsgarantie laat een nieuw kantoor en logistiek centrum bouwen aan Wisent op bedrijventerrein Rosmalense Plas. Een bewuste keuze, dicht bij de huidige locatie.

René van Gerven en Kevin Ummels begonnen met hun bedrijf in 2012. Eerst voorzichtig van huis uit en met nog een andere baan erbij. Na Maliskamp en Velddriel is Laagsteprijsgarantie sinds een jaar of drie gevestigd in Den Bosch, in een huurpand aan de Sluisweg in Maaspoort.

Duurzaam ondernemen is één van de missies van Laagsteprijsgarantie. Het pand wordt daarom gebouwd als CO2 neutraal en Nul op de Meter. Men gaat zelfs extra investeren in zonnepanelen om in groene stroom voor andere bedrijven te kunnen voorzien.

De nieuwbouw aan Wisent 7 beslaat 3000 m2 bebouwd oppervlak waarvan 2800 voor opslag en logistiek. Het kantoorgedeelte is 720 kubieke meter. Het pand wordt naar verwachting medio april 2020 in gebruik genomen.

Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het duurt niet lang meer voor ING een nieuw hoofdkantoor gaat betrekken. Een gebouw dat past bij de maatstaven van deze tijd en dat past bij de strategie en identiteit van de oranje bank, zoals topman Hamers het ooit stelde.

Het pand voldoet aan de meest actuele eisen op het gebied van duurzaamheid, met onder meer gerecycled beton, 2.100 zonnepanelen en koelsysteem dat werkt op basis van lokaal oppervlaktewater.

Het wordt de tweede keer in acht jaar tijd dat ING gaat verhuizen. In 2012 keerde de bank terug vanuit de schoen aan de A12 naar de oude locatie in Amsterdam-Zuidoost. Als alles volgens planning verloopt verhuist ING binnen enkele maanden naar een hypermodern en duurzaam nieuw hoofdkwartier aan de Bijlmerdreef.

Het nieuwe hoofdkantoor wordt open en transparant en zal verbonden zijn met de omringende ING-gebouwen. De inrichting staat geheel in het teken van samenwerking en flexibel werken. Het nieuwe kantoor is voorzien van bijzonder veel glas. Dit staat volgens ING voor ‘open en transparant’, twee eigenschappen waarmee de bank zich uiteraard graag identificeert.

Een ander interessant punt van duurzaamheid is de koeling van het gebouw in de zomer. “Het koelsysteem maakt gebruik van oppervlaktewater van de Gaasperplas en de Ouderkerkerplas. Daarmee koelen we het hele gebouw.” Ook het toiletbezoek is onderdeel van het algemene watermanagement. De inzet van urinoirs en slimme kranen zorgt voor een waterbesparing van 12 miljoen liter per jaar.

De energievoorziening van het pand geschiedt voornamelijk op basis van zonne-energie. Op het gebouw zelf liggen 2.100 zonnepanelen. Samen met een nabijgelegen veld – bij Diemen – waar nog 3.450 zonnepanelen liggen is deze stroomvoorziening genoeg om energie op te wekken voor alle installaties en het pand zelf. Niet alleen genoeg. Er is zelfs sprake van overcapaciteit en levert ING stroom terug aan het netwerk. Daarmee is het gebouw energie-positief.

DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

DHL Parcel heeft op het duurzame bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel het grootste en groenste pakketsorteercentrum voor de Benelux in gebruik genomen.

Het sorteercentrum gaat tot een half miljoen pakketten per dag verwerken die naar 240 locaties kunnen worden gesorteerd.

Daaronder de 140 depots en 21 sorteercentra van DHL in de Benelux en bestemmingen in alle landen van Europa.

Dat maakt late aanlevertijden voor verzenders en webshops mogelijk, die hiermee tot 10:00 uur in de ochtend kunnen aanleveren voor bezorging aan huis op dezelfde dag in geheel Nederland.

De DHL Parcel Hub Zaltbommel is gerealiseerd naar de BREEAM Excellent criteria voor duurzame gebouwen. Dat betreft zowel de gebruikte materialen als de exploitatie. Zo wordt er 2,5 miljoen kWh stroom per jaar opgewekt, is er geen gasaansluiting en wordt er gebruik gemaakt van geothermie.

Met de bouw is een investering gemoeid van 84 miljoen euro; de grootste investering van DHL in Nederland tot op heden. Het onderstreept ook de positie van DHL als marktleider in de zakelijke markt en grote tweede speler in de e-commercemarkt.

De groei van DHL, zowel in het e-commercesegment van online winkelen als in het zakelijk segment, maakte de capaciteitsuitbreiding hard nodig. De volumegroei, die in dubbele cijfers wordt geschreven, kon steeds goed worden opgevangen. Na de opening van de nieuwe hub in Amsterdam in 2018 kan met deze uitbreiding de groei verder worden gefaciliteerd. Daar komt bij dat de CO2 voetafdruk van de processen door de efficiënte en moderne apparatuur wordt verkleind.

Het gebouw dat 30.000 m2 beslaat, staat op een terrein ter grootte van 15 voetbalvelden en is gebouwd door Hercuton. De sorteerinstallatie is van Vanderlande Industries.

Het is de modernste in zijn soort, met een band van ruim 2 kilometer lengte die loopt over twee verdiepingen.

Per dag kunnen hiermee 500.000 pakketten worden gesorteerd op 240 bestemmingen. Tientallen kilometers bedrading zorgen daarnaast voor het transport van alle data die het sorteerproces begeleiden.

Met onder meer 11.000 zonnepanelen, toepassing van geothermie, gebruik van regenwater en een ecologische tuin van 4.000 m2 voldoet het gebouw aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen.

Zie ook: Nieuw Sorteercentrum DHL Parcel Amsterdam: 4.700 Zonnepanelen en BREEAM Excellent – DHL Parcel Neemt Elektrische Goupil 4 In Gebruik In Rotterdam En UtrechtNieuw Sorteercentrum DHL Parcel Amsterdam: 3800 Zonnepanelen en BREEAM Excellent – De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland – Schoon Werkt Beter: DHL Gaat ism Milgro Voor Schone Bedrijfsterreinen – DHL Parcel Bezorgt op Terschelling met DHL StreetScooter – TNT Unveiled First Full Electric Delivery Vehicles in China – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – Royal Mail Unveils Nine New Electric Trucks by Arrival UK – Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS – Dutch Green Building Council: BREEAM-NL Nieuwbouw versie 2.0

Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Circulair bouwen is niet vanzelfsprekend nieuw bouwen. Wanneer blijkt dat een bestaand gebouw geschikt is om te transformeren dan heeft dat de voorkeur.

Omdat er in bestaande gebouwen een enorme hoeveelheid energie opgeslagen is. Door bestaande bouw te transformeren heeft de eerste besparing op CO2-uitstoot al een enorme impact op het milieu.

Het gebouw waar Mercedes-Benz Nederland onlangs haar nieuwe hoofdkantoor vestigde is zo’n gebouw dat geschikt bleek voor transformatie.

Sinds de oplevering in 2001 heeft het vrijwel constant leeg gestaan. Maar door er op een nieuwe manier naar te kijken is het nu getransformeerd naar een moderne en inspirerende werkplek. Dit is wat Coert Zachariasse, eigenaar van Delta, er een jaar geleden over zei toen de transformatie nog in volle gang was.

Het voormalige Bruynzeel-gebouw op bedrijventerrein De Liesbosch in Nieuwegein stond al bijna twee decennia leeg en werd gezien als een lastig pand. Dankzij de inzet van Delta Development en New NRG Real Estate is deze locatie in samenwerking met de gemeente Nieuwegein nu omgevormd tot een succesverhaal. De cradle-to-cradle filosofie gold als leidraad bij de duurzame transformatie, waarbij er vrijwel zonder afval werd gewerkt en alleen gebruik gemaakt werd van duurzame energie en materialen. Daarnaast is ‘Human Centered Design’ van Delta en het MeWe-kantoorconcept van Daimler toegepast, waarbij de medewerker in plaats van de auto centraal staat. Dit heeft geresulteerd in een moderne en inspirerende werkplek waarbij flexibiliteit en functionaliteit een belangrijke rol spelen.

Delta Development Group heeft het project in 2016 met New NRG en VolkerWessels opgepakt. De transformatie heeft vorm gekregen in een fantastisch ontwerp van OPL Architecten waarin de kracht van het gebouw volledig tot haar recht komt. Door het centrale deel van het gebouw te verwijderen en de binnentuinen te overdekken, is een groot Atrium ontstaan met zichtlijnen en veel daglicht ontstaan waarbij de groene gevels van Sempergreen op grote schaal zijn toegepast. Hierdoor ademt het gebouw en kunnen alle gebruikers, overal in het gebouw, genieten van een overdaad aan daglicht. Er ontstaan zichtlijnen waardoor medewerkers verbinding met elkaar krijgen en de interne communicatie wordt bevorderd.  In totaal zijn 8 groene gevels geïnstalleerd met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 180m2.  Ook is het pand voorzien van een groot groendak, waarvoor Sempergreen 1.000 m2 Sedummixmatten heeft geleverd.  

Bij het ontwerpen van het nieuwe hoofdkantoor van Mercedes heeft OPL Architecten optimaal gebruik van Delta’s kennis en ervaring op het gebied van duurzaamheid en Human Centered Design. Het resulteert in een licht, groen gebouw met een prettige akoestiek en gezonde lucht. In het hele gebouw worden gezonde materialen toegepast en in het atrium dak zijn (vanzelfsprekend) zonnecellen geïntegreerd. Zo wordt, om met Coert Zachariasse te spreken: “…van iets moeilijks weer iets prachtigs gemaakt…”.

Delta Development Group voorziet een grote toekomst voor transformatie omdat er vanuit milieuaspect enorme impact mee gemaakt kan worden. En natuurlijk omdat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt. Omdat er tegenwoordig veel Cradle to Cradle materialen beschikbaar zijn voor de in- en afbouw kan dit circulaire principe erg goed toegepast worden bij transformatie.

Helaas blijkt een groot aantal gebouwen, door de bouw of vanwege de locatie, niet geschikt voor transformatie. Door vandaag goede Cradle to Cradle geoptimaliseerde gebouwen neer te zetten is het echter Delta’s overtuiging dat het aantal gebouwen dat je kan transformeren in de toekomst veel groter zal zijn.

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..