Anders Bekeken

Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall

Geschreven op 13-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vattenfall bouwt in Nederland haar grootste hybride energiepark van Europa bestaande uit zonnepanelen, windturbines en batterijen.

Het energiepark Haringvliet Zuid wordt gerealiseerd bij Haringvliet op Goeree-Overflakkee in Zuid-Holland.

Vattenfall heeft een investeringsbesluit genomen van zo’n 35 miljoen euro voor het zonnepark en de batterijen. Voor de windmolens was al eerder een besluit genomen en is de aanleg al gestart.

Vattenfall wil met dit unieke project windmolens combineren met zonnepanelen en energieopslag. Windenergie en zonne-energie vullen elkaar goed aan. Dit past geheel bij de ambitie om binnen één generatie fossielvrij leven mogelijk te maken.

Margit Deimel, directeur Zon en batterijen: “Als het stevig waait, schijnt er vaak minder zon. En als de zon goed schijnt, waait het meestal minder hard. Een prima combinatie dus. We willen slim omgaan met energie en daarom plaatsen we ook batterijen. De batterijen zijn in eerste instantie bedoeld om het netwerk in balans te kunnen houden. Daarnaast kunnen ze in de toekomst ook dienen als opslag. Als het hard waait of als de zon veel schijnt, slaan we energie op. Wanneer er te weinig wind of zon is, leveren we groene stroom uit onze batterijen. Opwekking, opslag en netaansluiting maken gebruik van dezelfde infrastructuur en kunnen we dankzij synergie-effecten zuiniger exploiteren. Energiepark Haringvliet Zuid is het eerste energiepark van Vattenfall waar we windenergie, zonne-energie en batterijen combineren.”

Het energiepark bestaat uit totaal 6 windturbines die komen te staan in het noorden van het eiland Goeree-Overflakkee tussen Middelharnis en Stad aan het Haringvliet. Het verwachte opgestelde vermogen van het windpark ligt rond de 22 MW. Hiermee kan Vattenfall ongeveer 27.000 huishoudens van groene stroom voorzien. De hoogte van de windmolens is maximaal 150 meter. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart.

Het zonnepark bestaat uit 124.000 zonnepanelen van totaal 38 MW; dat is genoeg groene stroom voor zo’n 12.000 huishoudens. De batterijen komen te staan bij het zonnepark in 12 zeecontainers. De batterijen zijn van BMW en hebben een vermogen van 12 MWh. De eerste werkzaamheden zullen vanaf begin 2020 starten. Voordat Vatttenfall het zonnepark gaat bouwen, moeten eerst de windmolens staan. De verwachting is dat in september 2020 alles dan operationeel zal zijn.

Zie ook: Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall – Windpark Haringvliet Met 6 Windmolens En Windpark Moerdijk Met 7 Windmolens by Vattenfall – Windpark Wieringermeer Met 100 Windmolens in De Hollandse Kroon by Vattenfall – Windpark Op Opstelterrein Voor Treinen Nieuwe Hemweg in Amsterdam by NS En Vattenfall – Windparken Hollandse Kust Zuid I-II by Chinook (Vattenfall), III-IV by VattenfallGVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall – Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020 – De Eerste Elektrische Zonnebloemauto: Drie Elektrische Rolstoelhuurauto’s by Vattenfall – McDonalds Plaatst Laadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij 168 McDonald McDrive’s by Vattenfall

Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek

Geschreven op 13-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Leefbare binnensteden en het terugdringen van uitstoot vraagt om slimmere stadslogistiek en om zero-emissie-voertuigen.

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtauto’s snel toeneemt ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen op.

Hoe kunnen transporteurs hun werk doen met elektrische voertuigen die regelmatig opgeladen moeten worden? Welke aanpak geeft de laagste kostprijs? Waar, wanneer en hoe snel gaan bestelwagens en vrachtwagens laden, en wat vraagt dat van het elektriciteitsnet?

De Topsector Logistiek heeft daarom een groep van experts gevraagd om die elektrische stadslogistiek van de toekomst in detail uit te werken. Het resultaat laat zien dat er nu al grote kansen zijn.

In het Klimaatakkoord speelt elektrisch vervoer een grote rol, ook in stadslogistiek. Bij stadslogistiek gaat het om de bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, bestelwagens van servicebedrijven, verhuisbedrijven, maar ook om de lokale winkels, cateraars en bloemisten die hun klanten beleveren. Voor ondernemers die goederen in de stad moeten brengen of ophalen is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar zero-emissie voertuigen, maar ook om met zo min mogelijk bestelwagens en vrachtwagens de autoluwe of zero-emissie zone in te gaan. Lopen, fietsen en openbaar vervoer krijgen daar voorrang.

In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zou kunnen worden. De regio Groot Amsterdam is als voorbeeld genomen, maar de aanpak is overal toepasbaar: welke keuzes gaan ondernemers maken die elektrisch de stad gaan beleveren? Dat is per segment anders. Het thuis afleveren van pakketjes stelt heel andere eisen dan bijvoorbeeld vers voedsel naar winkels brengen, of bouwmaterialen naar een verbouwing brengen. Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat voorop in de keuzes. De optelling van al die individuele keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er geladen gaat worden. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.

De resultaten (PDF) laten zien dat elektrische stadslogistiek grote kansen biedt. Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. En met het voortschrijden van de techniek neemt dat percentage alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk ook het ideale moment te zijn voor ondernemers om de logistiek anders en slimmer in te richten.

De overgang naar elektrische logistiek kan veelal met vervangingsinvesteringen gedaan worden. Voertuigen zijn duurder maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper Iets wat met goede financiering opgevangen kan worden. De groep die nu met relatief goedkope aan te schaffen tweedehands bestelwagens rondrijdt vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er namelijk geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens voor hen beschikbaar.

De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die extra vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen gaat worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad, voor bestelwagens.

Voor de Nederlandse aanbieders van laadinfrastructuur en IT-systemen biedt elektrische stadslogistiek grote kansen: in Nederland kunnen nieuwe producten uitgerold worden die daarna in andere landen aangeboden kunnen worden.

Zie ook: LEVV-LOGIC: De Inzet Van Lichte Elektrische Vrachtvoertuigen (LEVV’s) In StadslogistiekElektrische Bakfietsen en Kleine Elektrische Voertuigen Voor Postbezorging in Utrecht by Post NL –DHL CityHub: Emissieloze Stadsdistributie Met Cubicycles in Groningen en Tilburg by DHL Express – CoolblueFiets: Coolblue Gaat Kleine Pakketjes Per Pakfiets Bezorgen – Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic –De Elektrische Babboe Bakfiets: De Babboe E-Power en Babboe E-Curve – De Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de Stad –De Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx – De Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco – De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle – The Full Electric TRIPL Urban Cargo E-Scooter: Zero-Emission Delivery in the City – De Groene Pakketdienst in Rotterdam by Snowball Johnny – Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar – Het 100% Elektrische Vuilniskarretje by Electrocar – De Zolution: Elektrisch Voertuig Voor Zero-Emission Stadsdistributie by UMS – De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam – Stadslogistiek Stedendriehoek (S3H) Zutphen: Tweede Elektrische Wagen Voor Stadsdistributie – De Elektrische MAN CitE Distributie Truck Voor Stadsdistributie by MAN Trucks & Bus – Bol.com Gaat in Amsterdam Bezorgen Met Elektrische Bakfiets: Binnen 2 Uur Bezorgd by PostNL – De Elektrische Klusbike Voor Bouw- En Klusbedrijven In Groningen by Hitachi Capital Mobility

De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES): 19 Nieuwe Gemeenten by Green Deal ZES – De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 –  De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht CentraalGreen Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag – Green Collecting Haarlem: Samenwerking Zorgt Voor 50% Minder Ritten Bedrijfsafvalwagens – Grote Steden Koploper Met Duurzaam Verkeer: Een Gezonde en Klimaatvriendelijke Stad – Weinig Ambitie Voor Duurzame Mobiliteit In Collegeakkoorden by Natuur & Milieu

De Elektrische e-Vito Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – De Elektrische Mercedes eSprinter Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+ – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – De Elektrische MAN eTGE Bestelbus Voor Stadsdistributie by MAN Trucks & Bus – – De 100% Elektriche Daily Electric Bestelbus by Iveco met een Actieradius van 280 Kilometer –  Het 100% elektrische Iveco busje komt zo – Paggio: De Electric Van voor Israël – De InnoVan Quicc: De Elektrische Bestelauto van de Toekomst by Duracar  – Nissan Townpod, an Electric Van for Everyman – De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen by Opel – The Next Tesla: The all electric Walk-In Van (WIV) – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks –MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks

HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden – De 100% Elektrische Vrachtwagen van 020Stadsdistributie in Amsterdam – Drie Zero-Emission Elektrische Vrachtwagens in Rotterdam by BREYTNER en Technische Unie – Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam – Technische Unie Neemt Elektrische 3,8 Ton Vrachtwagen in Gebruik in regio Amsterdam – Boonstra Transport Neemt Elektrische 44-Tons Trekker Vrachtwagen in Bedrijf – De Eerste 100% Elektrische Verhuiswagen Ter Wereld van Mondial Aad de Wit Verhuizingen – Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens – De Zero Emission Smith Newton Taurus 265-12.5E by Custers

Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Transport en Logistiek Nederland (TLN): Alleen Nog Elektrisch Transport in Binnensteden in 2025 – Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Kilometerheffing Vrachtvervoer (Maut) by TLN – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

 

VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden

Geschreven op 13-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het VIBE-congres veerkrachtige en gezonde steden zal 5 en 6 september plaatsvinden in de Technologiecampus in Gent.

In een notendop laat het VIBE-congres je kennismaken met ontwerpmaatregelen en -principes voor toekomstgerichte en klimaatbestendige woon- en leefkernen.

Dit is noodzakelijk indien we als samenleving de klimaatdoelstellingen van 2050 willen realiseren.

Niet enkel circulariteit en aanpasbaarheid staan in de gemeente van de toekomst centraal. Ook thema’s als biodiversiteit, afvalreductie, korte keten economie en gezonde stedenbouw en ruimtelijke ordening komen uitgebreid aan bod.

Het VIBE-congres maakt je wegwijs in deze boeiende thema’s en ankerpunten. Hoe gaan we om met de uitdagingen die zich momenteel stellen? Wat zijn de mogelijkheden? Hoe integreren we de kernaspecten van gezonde en veerkrachtige gemeentes in het lokale beleid? Hoe brengen we milieuvriendelijke en gezonde bouwmaterialen en -methodes terug op de agenda? Hoe ontwerpen we toekomstbestendige gebouwen en wijken? Wat zijn de mogelijkheden die kwalitatieve en efficiënte ruimtelijke planning ons precies biedt? En welke zijn de voorbeeldprojecten die momenteel al gerealiseerd zijn? Het VIBE-congres veerkrachtige en gezonde steden op donderdag 5 en vrijdag 6 september 2019 in Gent formuleert een antwoord op al deze vragen

Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities

Geschreven op 13-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cities | Possibilities is an annual premiere sustainable cities event organised by Eco-Business that convenes high-level decision makers from the building, finance, and infrastructure sectors, policymakers, academics and civil society to discuss the latest developments in advancing Sustainable Development Goal 11 – creating sustainable cities and communities.?

In 2019, the second edition of the event – themed ‘Building Circular Cities’ – will feature an exclusive closed-door dialogue where 80 key stakeholders will participate in a series of in-depth roundtable discussions to highlight the key challenges and opportunities in unlocking circularity for cities.?

Held on Wednesday 28 August, it will provide an effective platform for business, government and NGOs to collaborate on advancing sustainable cities and circular systems within cities. ?Cities consume more than two-thirds of the world’s energy and account for more than 70 per cent of global carbon emissions. ?

As the global community races against time to rapidly decarbonise our economies to tackle climate change, cities must take the lead in shifting away from the current linear ‘take-make-waste’ model of economic growth to a circular one. Robust studies in recent years have proved the linear model of development is highly wasteful, detrimental to the environment and communities, threatens business profitability, and prevents us from living within our planetary boundaries.

The circular economy, in contrast, eliminates waste and pollution by design, keeps products and materials in eternal use, and regenerates our natural ecosystems so that we can sustainably provide essential services for the global population. This transformation, however, will require a re-think of key systems that are at the very core of cities — the networks, infrastructures and environments that provide transport, communications, water, food and energy to its citizens and businesses.

How do we design these interconnected systems such that they flow synergistically from one to the other in a circular fashion? This 28 August, leading thinkers and practitioners in building sustainable cities will meet to answer this key question.

You’ll gain insights on: How to turn the circular vision into reality for cities. What role policymakers and the finance industry can play in circular infrastructure development. Where Singapore and other Asian cities can potentially achieve breakthroughs in circularity. Lessons gleaned from countries like the Netherlands who have unveiled an ambitious circular economy manifesto.

Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security

Geschreven op 13-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een unieke aanpak die agrarische landschappen in kaart brengt, heeft de Olam Prijs voor Innovatie in Voedselzekerheid 2019  gewonnen vanwege zijn potentie om de productiviteit in voedselonzekere gebieden te verbeteren.

De technologie laat kleine boeren zien waar ze wat het best kunnen telen en op welke manier (‘best fits’).

De technologie met de naam Innovation Mapping for Food Security (IM4FS), werd ontwikkeld door een team dat werd gecoördineerd door dr. Tomaso Ceccarelli, senior onderzoeker Global Food Security aan de Universiteit van Wageningen en dr. Eyasu Elias Fantahun van de universiteit van Addis Ababa in Ethiopië.

Belangrijk is dat IM4FS voortborduurt op de kracht van het CASCAPE-project dat in nauwe samenwerking met het Agricultural Growth Programme (AGP) van de Ethiopische overheid werd uitgevoerd. CASCAPE ontwikkelde en implementeerde aan locatie gebonden combinaties van gewassen, bodems en landbouwmethoden waardoor ongeveer 200.000 boeren betere oogsten haalden dan het Ethiopisch gemiddelde (een verdriedubbeling van de tarweopbrengsten en een verdubbeling van de teff- en fababoonopbrengsten). De boeren konden zelfvoorzienend worden door deze best practices toe te passen.

Terwijl bestaande toepassingen op het gebied van landevaluatie gericht zijn op het verbeteren van de landbouwproductiviteit, combineert CASCAPE gegevens met de betrokkenheid van stakeholders om ervoor te zorgen dat de voorstellen in de praktijk werken. Boeren, landbouwvoorlichters, lokale deskundigen en planners zijn vanaf het begin bij het project betrokken om ervoor te zorgen dat daadwerkelijke lokale situaties bekend zijn.

De gegevens worden vervolgens ingevoerd in het op GIS (3) gebaseerde instrument dat in een bepaald gebied de beste landbouwpraktijken met biofysische en sociaal-economische omstandigheden combineert. Het instrument stelt daarna ‘aanbevelingskaarten’ op die gebieden markeren die het meest geschikt zijn voor specifieke innovaties. Deze worden vervolgens door lokale stakeholders getoetst aan de hand van gespecialiseerde kennis en verwachtingen.

IM4FS tilt deze bevindingen naar een hoger niveau door middel van zijn unieke scenarioplanning-functie die besluiten in agrarische landschappen en voedselonzekere gebieden onderbouwt. Dit biedt een dynamisch en interactief instrument om simulaties te doen en stakeholdermanagement vooruit te helpen. Deze innovatieve aanpak was voor de jury van groot belang om de prijs van US$ 75.000 toe te kennen.

Dr. Tomaso Ceccarelli, senior onderzoeker bij Wageningen University & Research, lichtte toe: “Het is echt motiverend om samen met lokale onderzoekers en andere partijen slimme oplossingen te ontwikkelen om zoiets verschrikkelijks als hongersnood aan te pakken. De prijs van US$ 75.000 gaat helpen om de verspreiding van de verzamelde lokale gegevens door landbouwvoorlichters en andere lokale medewerkers te financieren en het mappinginstrument verder te ontwikkelen. De kaarten kunnen vervolgens door overheidsinstellingen, planners en anderen gebruikt worden om te simuleren welke landbouwinitiatieven en -investeringen waar, wanneer en op welke manier moeten gebeuren.”

Mede-projectleider dr. Eyasu Elias Fantahun, professor aan de universiteit van Addis Ababa, voegde toe: “Ethiopië is een perfect voorbeeld van een land dat een innovatieve oplossing nodig heeft om de landbouwproductiviteit te stimuleren: het is het op één na grootste land in Afrika qua landbouwgrond maar importeert de helft van zijn voedsel. Dat hoeft niet zo te zijn. Granen en andere basisgewassen kunnen in potentie zelfvoorzienend zijn en de Ethiopische overheid ondersteunt deze ambitie met nationaal beleid. Het prijzengeld van Olam zal de samenwerking tussen onze onderzoekers, planners en boeren vergroten waardoor specifieke agrarische innovaties sneller gebruikt en geïmplementeerd kunnen worden om de voedselproductiviteit en middelen van bestaan op grotere schaal te verbeteren.”

Sunny Verghese, medeoprichter en CEO van Olam, zei: “Als internationaal voedsel- en landbouwbedrijf dat over de hele wereld in boeren en onze eigen plantages investeert, controleren en beoordelen we voortdurend de beste gebieden voor de teelt van gewassen. Maar met de steeds snellere weersveranderingen en duidelijke waarschuwingen over het verlies aan biodiversiteit, luchtvervuiling en aantasting van de bodem, wordt het risico steeds groter dat wat vandaag wordt geplant misschien niet geschikt is voor die velden in de toekomst. IM4FS zal helpen bij het informeren over dit risico door een beter inzicht te bieden in de wisselwerking tussen rijkdommen van het land, demografie, klimaatverandering en landbouwtechnologie en door de optimale omstandigheden te bepalen om de voedselproductie te stimuleren. Het zal zowel boeren als lokale en regionale stakeholders van de nodige informatie voorzien om voedselonzekerheid tegen te gaan.”

Marie-Christine Cormier-Salem, directeur van Agropolis Fondation en wetenschappelijk partner van de Olam Prijs, zei: “Omdat IM4FS het gebruik van IT-middelen zoals GIS met een participerende aanpak combineert, heb je een instrument dat niet alleen visueel nauwkeurig is maar ook een instrument waarmee stakeholders zich kunnen identificeren. Uiteindelijk heb je een product dat kennis van best practices en adoptieprogramma’s combineert met biofysische bronnen en sociaal-economische omstandigheden.”

De  Olam Prijs Innovatie in Voedselzekerheid 2019 werd in 2014 in samenwerking met Agropolis Fondation gelanceerd. De winnaar ontvangt een vrij te besteden bedrag van $ 75.000 voor het opschalen van bewezen onderzoek. Sinds de inauguratieprijs in 2015 werd toegekend, hebben boeren over de hele wereld geprofiteerd van de winnende innovaties die vanwege hun potentiële impact op de beschikbaarheid, betaalbaarheid, toegankelijkheid of geschiktheid van voedsel erkenning kregen.

De vorige prijswinnaar waren dr. Filippo Bassi van ICARDA en professor Rodomiro Ortiz (SLU, Alnarp). Ze werden gefinancierd door de Zweedse Onderzoeksraad en gebruikten niet genetisch gemodificeerde moleculaire teelttechnieken om een reeks durumtarwegewassen te ontwikkelen die bestand zijn tegen een constante hitte van 35 tot 40 graden op de grasvlaktes in het stroomgebied van de Sénégal-rivier.

De inauguratieprijs ging naar een onderzoeksteam van de Cornell University voor SRI-rijst: een teeltsysteem dat 80 tot 90% minder rijstzaad, tot 50% minder water en in veel gevallen geen kunstmest nodig heeft. Opbrengsten stegen met 20 tot 50% (vaak met veel meer) terwijl de kosten van de boeren met 10 tot 20% omlaag gingen.

Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld

Geschreven op 11-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Wegwerpbekers zijn so last year dat we voor herbruikbaar gaan! Zeverrock blijft niet achter en stapt mee in het ecologische gedachtengoed.

Dit jaar worden enkel nog water en de traditionele frisdranken in PET flesjes aangeboden.

Al onze andere dranken schenken we in herbruikbare bekers.

Wij vragen geen waarborg voor je beker maar vragen je in ruil wel om hem leeg in één van onze verzamelbuizen, aan de toog of onze wasstraat af te leveren. Een statiegeldsysteem is te veel gedoe. “We rekenen erop dat bezoekers de bekers spontaan terugbrengen”, zegt de organisatie.

Terwijl je dan toch flink aan het sorteren bent, mag je je PET-flesje in de PMDbakken en je andere afval bij het restafval dumpen. Schol!

Zie ook: Afvalplan Vlaanderen: Verplicht Gebruik Herbruikbare Bekers Op Alle Evenementen Vanaf 2020

Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls

Geschreven op 11-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Enusual is een beweging voor likeminded professionals die zich bezighouden met duurzaamheid en verandering.

Gericht op het samenbrengen van gelijkgestemden en het delen van de nieuwste en meest vooruitstrevende jaw-dropping denkbeelden, concepten en producten.

En hiermee te zorgen voor net díe ene vakimpuls die nodig is om verder te komen.

Enusual inspireert met toepasbare oplossingen, stimuleert nieuw denken en creëert ruimte om te dromen. De beweging prikkelt in inhoud en vibe en is alles wat je niet had verwacht. Explorers treden buiten gebaande paden. Gestimuleerd hetzelfde te doen in hun dagelijkse werk en routines te doorbreken. Want alleen dán zijn verandering en vooruitgang mogelijk. Ben jij niet bang om jezelf én een ander vérder te brengen? Sluit je dan aan bij Enusual. Hier mag je!

Meld je nu aan! Ervaar de emotie achter transitie tijdens enusual op 17 september. We zijn dagelijks bezig met duurzame verandering en vooruitgang. Maar wat voel jij hierbij? Maak je je zorgen over de toekomst? Of handel je juist uit hoop op een betere toekomst. Of herken je beide emoties? En hoe balanceer je daartussen? Op dinsdag 17 september 2019 creëert Enpuls tijdens de derde editie van Enusual ruimte voor de emotie achter transitie. Deel je angst én hoop. Meld je nu aan!

Op 18 september 2018 organiseerde Enpuls de tweede editie van Enusual. Het was weer succesvol anders!

Op 26 september 2017 organiseerde Enpuls de allereerste editie van Enusual. Hoor en zie wat de deelnemers van het event Enusual vonden.

Zie ook: De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt – Provincie Noord-Brabant Proeftuin voor Elektrisch Vervoer by Enpuls – Provincies en Gemeenten in Provincies Groningen en Drenthe Bestellen 1000 Laadpalen by Enpuls

De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt

Geschreven op 11-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

QuinteQ Energy, specialist in energieopslag en Sobolt, data-expert voor een duurzame toekomst zijn de winnaars van de Enpuls Challenge.

Deze twee partijen zijn uit meer dan 20 inzendingen geselecteerd door een panel van experts uit de energiesector.

QuinteQ Energy en Sobolt gaan het komende jaar de samenwerking met Enpuls aan om van idee tot schaalbare oplossing te komen.

Tijdens de Enpuls Challenge worden professionals, startups, scale-ups, gevestigde bedrijven, studenten en kennisinstituten uitgedaagd om oplossingen voor nieuwe energie te bedenken. De Enpuls Challenge richtte zich dit jaar op vier thema’s die een bijdrage moeten leveren aan het nagenoeg halveren van de CO2-uitstoot in 2030; duurzame energieproductie, duurzame mobiliteit, duurzame warmtevoorziening en de rol van gemeenten in de energietransitie.

QuinteQ Energy is een energieopslagtechnologie start-up, gevestigd in Nederland, met roots in de VS. In de VS heeft QuinteQ de hand weten te leggen op een wereldwijde, exclusieve licentie van het meest geavanceerde vliegwiel ter wereld, ontwikkeld door Boeing. Het QuinteQ vliegwiel kan ingezet worden als ‘schokbreker’ voor een batterijopslag-system. Door inzet van het vliegwiel worden de fluctuaties in vraag en aanbod gedempt en kan de levensduur van batterijen, die voor het opvangen van langetermijn-schommelingen ingezet worden, aanmerkelijk verlengd worden met de economische voordelen van dien. Het doel is om met de combinatie van het vliegwiel en batterijen (hybride opslag) kosten te besparen door levensduurverlenging, terwijl er op kosteneffectieve wijze een grotere flexibiliteit geboden kan worden.

HeatPuls wordt ontwikkeld door Sobolt met hulp van Nieman Raadgevende Ingenieurs. HeatPuls maakt warmteverlies accuraat meetbaar en goedkoop inzichtelijk. Door geautomatiseerde, snelle en intelligente verwerking van hittebeelden wordt isolatie en isolatiecontrole gemakkelijker. Corporaties en gemeenten kunnen hiermee inwoners van gedegen advies voorzien over gerichte isolatie. Om de warmte-analyse minder arbeidsintensief te maken ontwikkelt Sobolt een steeds verder geautomatiseerde tool. De data die wordt verkregen door middel van een warmtescan, wordt met behulp van kunstmatige intelligentie omgezet tot een actiegericht rapport. Op deze manier wordt de complete analyse een stuk minder arbeidsintensief en tijdrovend. Het handmatig vertalen van de data naar het rapport kost namelijk een veelvoud van het uitvoeren van warmtescan zelf.

Het creëren van voldoende draagvlak voor de energietransitie vormt een uitdaging. Want hoe maken we de energietransitie aantrekkelijk en toegankelijk voor iedereen? Enpuls neemt hierin, samen met partners, graag het voortouw. Door ondersteuning te bieden aan de beste concepten verwacht Enpuls de komende jaren grote stappen te kunnen zetten in de energietransitie. Enpuls helpt de winnaars met de validatie en ontwikkeling van hun concept en biedt tevens financiële ondersteuning hierbij. QuinteQ en Sobolt verkennen met Enpuls in de komende periode ieder hun eigen pad richting de realisatie van hun winnende concept.

Zie ook: Provincie Noord-Brabant Proeftuin voor Elektrisch Vervoer by Enpuls – Provincies en Gemeenten in Provincies Groningen en Drenthe Bestellen 1000 Laadpalen by Enpuls

Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren

Geschreven op 11-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf 2020 bent u als eigenaar van een nieuw of gerenoveerd bedrijfspand verplicht om te investeren in laadpalen voor elektrische auto’s.

De nieuwe regels vanuit het Europees Parlement schrijven voor dat 10% van de parkeerplekken een laadplaats moeten zijn.

Aanvullend is bepaald dat bij tien procent van de overige parkeervakken de bekabeling voor meer laadvoorzieningen aanwezig moet zijn.

Deze nieuwe maatregel maakt onderdeel uit van het besluit ‘Schone energie voor alle Europeanen’ en moet elektrisch rijden nog meer te stimuleren.

Tegen 31 december 2020 moeten de lidstaten een minimumaantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd hebben, waarvan tenminste 10% publiek toegankelijk moet zijn.

Momenteel plaatsen vooral overheden en grote bedrijven al laadstations De verplichting raakt dus in de eerste plaats (kleinere) ondernemers en vastgoed beheerders. De eigenaren en gebruikers van parkeerplaatsen dienen rekening te houden met deze nieuwe voorschriften.

Voor veel ondernemers betekent dit een forse investering. Kees van Bergen van laadpaalleverancier Ecotap ziet echter vooral kansen. “Een laadpaal plaatsen lijkt een flinke investering, zowel in termen van tijd als geld. Dat valt in de praktijk niet alleen erg mee, maar belangrijker: een paal plaatsen heeft veel voordelen voor ondernemers. Zo kan een laadpaal een bron van inkomsten zijn. Door gebruikers te laten betalen voor laadsessies kan de ondernemer zijn investering terugverdienen, bijvoorbeeld door een tijd of kWh-tarief in te stellen.”

Thomas da Silva Rosa, van Detailhandel Nederland ziet dat bedrijven al volop inspringen op deze nieuwe wet. “Je ziet al een groot aantal toenames van elektrische laadpalen bij bedrijven zoals Intratuin, bouwmarkten, Schiphol, meubelboulevards, kantoorgebouwen en restaurants. Een laadpaal kan 24/7 voor publiek in gebruik worden genomen, waardoor mensen uit de buurt ook de hele nacht hun auto kunnen opladen.”

Zie ook: Provincies Gelderland en Overijssel: 2.250 Laadpalen met 4.500 Laadpunten by Ecotap en Allegro – De Solar Bench Op Rotterdam The Hague Airport: Chill & Charge by Ecotap – Extra Laadpunten Voor Duurzaam Vervoer in Nederland en België by BENEFIC

Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen

Geschreven op 10-8-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Auping fabriek is weer een beetje groener met onze nieuwe zonnepanelen. In mei zijn de voorbereidingen gestart, sinds begin juli liggen ze op het dak en nu voorzien ze ons ook écht van stroom.

Deze 2.826 zonnepanelen leveren 30% van het totale stroomgebruik. Dat is jaarlijks zo’n 866.000 Kwh groene stroom en dat staat gelijk aan het verbruik van 225 huishoudens.

En de rest van de elektriciteit? Die haalt Auping uit windenergie.

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.136)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..