google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend

Geschreven op 17-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven opende de fietsenstalling in Wereldfietsstad Zwolle door de eerste voorjaarsbloemen te planten in de verticale tuin van de nieuwe ondergrondse stalling Stationsplein. Vanwege de coronamaatregelen deed ze dat helaas zonder publiek.

Deze ondergrondse fietsenstalling biedt ruimte aan maar liefst 5.800 fietsen. Die extra plekken zijn nodig voor het toenemende aantal reizigers van en naar Zwolle.

Want het station van Zwolle neemt een belangrijke plek in in het OV-netwerk in Nederland. Ieder uur vertrekken er vanaf Zwolle treinen in acht richtingen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven opende de stalling door de eerste voorjaarsbloemen te planten in de verticale tuin van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling.  “Deze stalling verdient vandaag eigenlijk een groot publiek. Gelukkig krijgt het dat de komende jaren alsnog. Zwolle is steeds belangrijker als OV-knooppunt, met veel snelle treinen in alle richtingen. Fijn dat je hier vanaf je fiets zo snel bij de trein of bij de bus bent. Daar gaan veel reizigers plezier aan beleven. Zwolle is met dit station en deze innovatieve fietsenstalling klaar voor de toekomst.”

“Door de fiets volop ruimte te geven, wordt regio Zwolle bereikbaarder, gastvrijer en gezonder”, vertelt wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle. En dat is in Zwolle al jaren merkbaar. Er is vrijwel geen stad in de wereld waar het aandeel fietsverplaatsingen zo hoog is. Fietsen zit in het DNA van de Zwollenaren. “Reizigers kunnen hun fiets hier makkelijk stallen en direct overstappen op de bus of trein. Een stuk fietsen aan het begin en eind van je school- of werkdag wordt zo nog fijner. En daar heeft iedereen baat bij”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

De groene tuin staat symbool voor het groene karakter van de Fietsenstalling Stationsplein. De stalling biedt namelijk niet alleen ruimte aan 5.800 fietsen, maar kan in de toekomst ook hevige regenbuien opvangen. Samen met het plein vormt de stalling een superspons voor de stad. “Rekening houden met het veranderende klimaat is onderdeel van het nieuwe normaal in Regio Zwolle. En dat maakt deze fietsenstalling uniek”, vertelt wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle. “Speciale ingebouwde ‘infiltratiekratten’ vangen het regenwater op. Ook is het mogelijk om de stalling te gebruiken als waterberging voor extreme buien die in de toekomst vaker zullen voorkomen. Het station, de fiets, het water en het groen worden zo samen slim benut. Zo bouwen we samen aan de delta van de toekomst”, aldus wethouder Ed Anker.

“En dat maakt deze fietsenstalling uniek. Speciale ingebouwde ‘infiltratiekratten’ vangen het regenwater op. Ook is het mogelijk om de stalling te gebruiken als waterberging voor extreme buien die in de toekomst vaker zullen voorkomen. Het station, de fiets, het water en het groen worden zo samen slim benut. Daarmee bouwen we samen aan de delta van de toekomst.”

Ans Rietstra, COO bij ProRail: ”ProRail investeert op veel stations in Nederland voor verbetering en uitbreiding van fietsparkeerplekken, waaronder in Zwolle. Steeds meer mensen komen op de fiets naar het station en dat willen we in het belang van duurzaamheid bevorderen.” Landelijk is dit percentage al gegroeid van 30 naar bijna 50 procent. In Zwolle ligt dit zelfs nog wat hoger.

“We bereiden ons daarnaast voor op een forse groei van het aantal treinreizigers in de nabije toekomst. Dat zal bijdragen aan nog meer fietsen op het station.” De ondergrondse stalling in Zwolle is er echt een van een nieuwe generatie, aldus Ans Rietstra. “Een grote, ruime, innovatieve stalling waar Zwolle veel plezier aan gaat beleven. Zo zorgt het digitale fietsparkeersysteem voor een efficiënt gebruik van de stalling.”

Vanaf eind 2020 konden fietsers de fietsenstalling al via de ingang aan de Westerlaan in gebruik nemen. Op dit moment wordt de ingang aan de Oosterlaan afgemaakt. Ook wordt er nog hard gewerkt aan de nieuwe inrichting van het Stationsplein. Medio 2021 is dat werk klaar.

Met de komst van deze fietsenstalling is het zoeken naar een vrije parkeerplek voor je fiets bij de rekken langs de Ooster- en Westerlaan definitief verleden tijd. Reizigers parkeren hun fiets veilig en droog in de nieuwe bewaakte fietsenstalling onder het Stationsplein. Anneke de Vries, Raad van Bestuur van NS: “Naast dat de stalling veel ruimte voor fietsen biedt, is de stalling ook voorzien van een speciaal systeem waardoor fietsers eenvoudig een vrije plek in de stalling kunnen vinden. Handig en comfortabel voor reizigers die snel hun trein of bus willen halen. In de stalling kunnen ze ook terecht voor een OV fiets voor het vervolg van hun reis.”

Zie ook: Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Plek Voor 12.500 FietsenFietsenstalling Knoop bij Station Utrecht Centraal Met 3200 Plekken – Nieuwe Fietsenstalling WTC Utrecht met 900 Plekken Geopend – Nieuwe Fietsenstalling Met 900 Plekken Onder House Modernes (Nu nog De Planeet) In Utrechtse Binnenstad – Nieuwe Fietsenstalling Voormalig Postkantoor Neude Met 700 Plekken – Grote Fietsenstalling Met 7000 Plaatsen Onder Water Voor Victoria Hotel In Amsterdam – De Fietsappel: Een Bijzondere fietsenstalling in Alphen aan den Rijn – Ondergrondse Fietsenstalling Station Maastricht Voor 3000 Fietsen – Derde Ondergrondse Fietsenstalling Met 2.400 Stallingsplekken Station Delft Geopend: Nu Plek Voor 10.000 Fietsen – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM –Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – Station Assen Krijgt Ondergrondse Fietskelder Voor 2600 Fietsen –Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE

Geschreven op 15-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Elf draaiende windturbines op een rij in de Haven van Zeebrugge zorgen niet enkel voor indrukwekkende beelden, maar ook voor 44 MW hernieuwbare energie die voortaan rechtstreeks geleverd wordt aan International Car Operators (ICO), een belangrijke draaischijf voor roll-on roll-off goederenbehandeling voor wereldwijde bestemmingen.

In samenwerking met ENGIE en de Haven van Zeebrugge is het grootste industriële onshore windpark in Vlaanderen na 18 maanden intensieve voorbereiding en werkzaamheden, operationeel.

Dit is een belangrijk stap voor de lokale energietransitie maar niet de laatste: de partners bestuderen momenteel bijkomende duurzame pistes in de Haven van Zeebrugge.

Met een eigen windpark van 11 turbines zet ICO een enorme stap vooruit richting een koolstofneutrale toekomst en kan het zichzelf voortaan een groene terminal noemen. De teams van ENGIE legden zich anderhalf jaar onafgebroken toe op de voorbereidings- en constructiewerken, en dit in de af en toe moeilijke omstandigheden die 2020 met zich meebracht.

De windturbines zorgen in totaal voor 110 GWh hernieuwbare energie per jaar, wat overeenkomt met het verbruik van ongeveer 30 000 gezinnen en jaarlijks zo’n 50 000 ton CO2 uit de lucht houdt. Deze lokale energieproductie wordt onder andere gebruikt voor 308 elektrische laadpunten die in 2019 eveneens door ENGIE geïnstalleerd werden. Het elektrische laadeiland, met een totaalcapaciteit van 3,4 MW, kan op deze manier meer dan 20 000 elektrische voertuigen per week met groene stroom opladen. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een ‘smart charging’ software, ontwikkeld door onderzoekscentrum ENGIE Laborelec, die ‘communiceert’ met de laadpunten en ervoor zorgt dat ze zo efficiënt mogelijk laden en afgestemd zijn met de productie van de windturbines en de bevoorrading op het elektriciteitsnet.

De 11 windturbines en de site van ICO bieden ook mogelijkheden op vlak van flexibiliteit. Op de terminal van ICO is er ruimte voor opslagbatterijen die een deel van de lokale hernieuwbare energiecapaciteit kunnen opslaan en op die manier de intermittentie van de windturbines kunnen opvangen. ENGIE analyseert momenteel de mogelijke oplossingen hiervoor.

Op termijn kunnen de 11 windturbines ook walstroom creëren. Dat is een principe waarbij aangemeerde schepen gebruik maken van een aansluiting op het elektriciteitsnet van de kade. Op die manier moeten ze geen dieselmotoren laten draaien in de haven, wat milieu- en geluidshinder beperkt. Schepen die aanmeren aan de haven van Zeebrugge zouden in de nabije toekomst dus rechtstreeks voorzien kunnen worden van de lokale windenergie terwijl ze stil liggen aan de kade. Dit project versterkt de positie van Zeebrugge als Clean Port en energietransitiehub in Europa.

Svein Steimler, Chairman ICO en ICO Windpark: “ICO wil niet alleen de grootste roll-on roll-off-terminal ter wereld zijn, maar ook de groenste terminal door initiatieven zoals het gebruik van windturbines, zonnepanelen op de Vehicle Processing centra, waterrecuperatiesystemen voor de carwash (500 auto’s wassen met slechts 20 liter regenwater), warmtepompen voor het verwarmen van gebouwen, LED terminalverlichting, EV-shuttlewagens en in een later stadium walstroom voor schepen.”

Marc Adriansens, Managing Director van ICO Zeebrugge: “De automobielsector staat voor meest ingrijpende verandering uit zijn bestaan. Zo wordt duurzaamheid de norm en zal elektrificatie verder worden geïmplementeerd bij alle automerken. Als belangrijke speler in de sector willen wij dan ook klaar zijn voor de toekomst en hierop inspelen met het plaatsen van dit onshore windpark.”

Tom Hautekiet, CEO van Port of Zeebrugge: “Port of Zeebrugge werkt actief verder aan het uitbouwen van een Clean Port. In het kader van energietransitie en duurzaamheid hebben we dan ook een ambitieuze blik op de toekomst voor onze haven. De omvang van ICO Windpark is een belangrijke schakel in het verduurzamen van de operaties in en rond de haven.”

De haven van Zeebrugge werkt mee aan verschillende projecten in het kader van energietransitie. Groene energie is een essentieel deel hiervan. De haven van Zeebrugge heeft op heden 50 windturbines in het havengebied, die samen een capaciteit van 130 MW opwekken, ongeveer de energiebevoorrading van 90.000 gezinnen.

De windturbines in de haven wekken stroom op voor terminals, schepen en omwonenden op een milieuvriendelijke manier, zonder het verbranden van fossiele brandstoffen. Duurzame energie als onderdeel van en naadloos aansluitend bij de Clean Port strategie.

Zie ook: ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE – Zonnepark Met 2000 Zonnepanelen Voor Wetenschapspark Créalys in Gembloux by ENGIEZes Vestigingen Ginion Group Voorzien Van 2000 Zonnepanelen by ENGIE SolutionsEV Boost 2020: 900 Elektrische Voertuigen Vervangen Diesel Bedijfswagens by ENGIE – Gigantisch Zonnepark Rond Voormalige KerncentraleTsjernobyl in de Oekraïne by ENGIE – Regio Noord-Veluwe: 100% Duurzame Energie voor Gemeentelijke Gebouwen in 13 Gemeenten by ENGIE – Renovatie IJsbaan De Meent Bauerfeind in Alkmaar: Een Duurzame Koelinstallatie by ENGIE – ENGIE Stopt met Kolencentrales Bouwen en Gaat Investeren in Duurzame Energie – Zonnepark Flevokust Haven in Lelystad Met 90.000 Zonnepanelen by ENGIE – Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk – Zonnepark Westeinde In Leeuwarden Met 9.500 Zonnepanelen by ECW En ENGIE – Kristal Solar Park Lommel Met 303.000 Zonnepanelen: Niet Grootste Zonnepark Benelux by ENGIE – Twence Zonnepark Op Stortplaats ‘t Rikkerink in Ambt Delden Met 29.000 Zonnepanelen by ENGIE – Zonnepark Westeinde In Leeuwarden Met 9.500 Zonnepanelen by ECW En ENGIE – Zonnedak Met 407 Zonnepanelen Op Ziekenhuis Tjongerschans by ENGIE – 17 AVEVE Winkels In Vlaanderen en Wallonië Voorzien Van Zonnepanelen op Dak by ENGIE – Amsterdams Familiebedrijf Hulshoff Neemt 3.100 Zonnepanelen Op het Dak In Gebruik by ENGIE

Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?

Geschreven op 14-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De laatste jaren zijn de online casino’s als paddenstoelen uit de grond geschoten. Steeds meer mensen vinden hun weg naar een casinosite om een kansspel te spelen.

Al helemaal in tijden van corona kiezen mensen ervoor om een online casino te bezoeken. Hartstikke leuk natuurlijk, mits je verantwoord speelt. Wat zijn de do’s and don’ts? Wij hebben ze op een rijtje gezet!

Wat zijn nu dingen die je juist wel moet doen?
Kies voor een betrouwbaar online casino. Er zijn veel online casino’s, de een is meer betrouwbaar dan de ander. Met name buitenlandse partijen zijn niet altijd even betrouwbaar. Kies het liefst voor een online casino Nederland en voorkom nare verrassingen.

Spreek een bedrag met jezelf af. Kansspelen zijn hartstikke leuk en een ideale vorm van entertainment. Nadeel is wel dat je hier ook veel geld mee kunt verliezen. Speel dus alleen met geld wat je echt kunt missen en spreek met jezelf een maximaal bedrag af.
Heb plezier! Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je geld kunt winnen, maar het allerbelangrijkste is het hebben van plezier. Zorg dat je er van geniet en heb het naar je zin!

Er zijn ook dingen die je beter niet kunt doen wanneer je een online casino bezoekt. Welke dingen kun je beter vermijden?
Onzorgvuldig met je gegevens omgaan. Wanneer je een account aanmaakt dan dien je je gegevens in te voeren. Je persoonlijke gegevens en vaak ook betaalgegevens. Deel deze gegevens met niemand en zorg voor een sterk wachtwoord. Je wilt natuurlijk niet dat anderen met jouw geld gaan spelen.
Te veel spelen. Zorg dat je jezelf in de hand hebt. Het is hartstikke leuk om kansspelen te spelen, maar het kan ook een beetje verslavend zijn. Ga niet te lang door en voorkom dat je in een sleur belandt.

Kortom, spelen in het online casino is hartstikke leuk en je zult een geweldige avond hebben. Houd bovenstaande dingen in je achterhoofd en veel plezier!

Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart

Geschreven op 12-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in onze samenleving. Meer en meer mensen besteden hier dan ook aandacht aan. Dit gebeurt niet alleen tijdens ons actieve leven, maar ook daarna.

Zo heeft een duurzame uitvaart de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Dit houdt in dat steeds meer mensen ervoor kiezen om op een duurzame manier begraven te worden. Staat duurzaamheid bij jou ook hoog in het vaandel?

Dan is een duurzame uitvaart misschien ook wel één van jouw wensen. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst vertellen wij jou namelijk alles wat je moet weten over een duurzame uitvaart.

Wat is een duurzame uitvaart? Als je nog nooit van een duurzame uitvaart gehoord hebt, kun jij je hier mogelijk geen voorstelling van maken. Toch moet je niet te moeilijk denken. Er zijn namelijk al kleine dingen die een uitvaart duurzaam kunnen maken. Kies je bijvoorbeeld voor begraven? Dan kun je een tweedehands grafsteen overwegen. Dit is niet alleen goedkoper, maar ook een stuk duurzamer. Er hoeft immers geen nieuwe steen geproduceerd te worden.

Naast de grafsteen kun je ook naar de kleding kijken die de overleden persoon draagt. Als je een duurzame uitvaart wilt, kies je voor kleding die volledig biologisch afbreekbaar is. Dit is het geval bij kleren die voor 100 procent bestaan uit wol, zijde, linnen of biologisch katoen. Je kunt er ook voor kiezen om een overledene naakt te begraven, maar dit is niet wenselijk als je hem of haar wilt opbaren in een open kist.

Mogelijkheden duurzame uitvaart. Ben je enthousiast over een duurzame uitvaart? Dan wil je dit zelf misschien ook wel nadat je overleden bent. Net als bij een reguliere uitvaart moet je ook voor een duurzame uitvaart de nodige keuzes maken. Je hebt namelijk verschillende mogelijkheden voor wat betreft een duurzame uitvaart. Wij zetten er hieronder een aantal op een rijtje.

Duurzaam begraven (H3). Als je streeft naar een duurzame uitvaart kun je allereerst kiezen voor een begrafenis. Voor wat betreft duurzaam begraven zijn er vandaag de dag flink wat mogelijkheden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je op een natuurbegraafplaats te laten begraven. Op zo’n begraafplaats zijn de graven gesitueerd in een natuurlijke omgeving, zoals een bos of parkachtig landschap. Omdat een duurzame uitvaart steeds populairder wordt, bieden steeds meer begraafplaatsen de mogelijkheid tot duurzaam begraven aan.

Cremeren (H3). Bij cremeren denk je waarschijnlijk niet direct aan een duurzame uitvaart. Begrijpelijk, want bij zo’n uitvaart wordt de kist verbrand. Toch behoort dit wel degelijk tot de mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een uitvaartcentrum dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Daarnaast kun je duurzame keuzes maken voor de kist. Er zijn tegenwoordig namelijk milieuvriendelijke grafkisten. Cremeren is misschien niet zo duurzaam als begraven, maar je kunt zelf het nodige doen om er toch een duurzame uitvaart van te maken.

Resomeren (H3). Wanneer we het over een duurzame uitvaart hebben, mag resomeren niet ontbreken. Bij deze techniek worden lichamelijke resten onder een hoge temperatuur en verhoogde druk afgebroken. Hierbij wordt alkalische vloeistof gebruikt. Omdat er na resomeren enkel wit poeder overblijft, wordt dit ook wel bio-cremeren genoemd.

Vooralsnog is resomeren in Nederland alleen toegestaan bij dieren en niet bij mensen. In landen als Canada en de Verenigde Staten kunnen mensen al wel voor deze duurzame uitvaart kiezen. De kans is groot dat resomeren in de toekomst ook in Nederland mogelijk wordt. Kasja Ollongren, minister van Binnenlandse zaken, heeft namelijk aangegeven de wet voor resormeren te willen wijzigen.

Keuzes om een uitvaart duurzamer te maken. Een duurzame uitvaart gaat verder dan de keuze voor begraven, cremeren of resomeren. Je kunt namelijk ook enkele bewuste keuzes maken om het nog duurzamer te maken. Eerder in deze tekst haalden we al aan dat je voor een tweedehands grafsteen kunt kiezen. Door een overleden persoon op te baren in 100 procent biologisch afbreekbare kleding wordt een uitvaart ook al een stuk duurzamer.

Hier houdt het niet bij op, want je kunt nog genoeg andere keuzes maken met betrekking tot een duurzame uitvaart. Kies er bijvoorbeeld voor om de uitvaart zoveel mogelijk op één plek plaats te laten vinden. Hierdoor hoeven gasten niet naar verschillende locaties te rijden en dat zorgt voor minder CO2-uitstoot. Wil je een duurzame uitvaart toch op verschillende locaties plaats laten vinden? Kies dan voor locaties op loopafstand van elkaar. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om minder mensen uit te nodigen. Dit zorgt voor minder verplaatsingen en dat heeft weer minder CO2-uitstoot tot gevolg.

Uitvaartverzekering voor duurzame uitvaart. Staat duurzaamheid bij jou hoog in het vaandel? Dan streef je waarschijnlijk ook naar een duurzame uitvaart. Om ervoor te zorgen dat jouw uitvaart zo verloopt als gepland, doe je er goed aan voor overlijden al het een en ander op papier te zetten. Dit helpt je direct om een inschatting te maken van de kosten van een duurzame uitvaart.

Om te voorkomen dat nabestaanden jouw duurzame uitvaart volledig uit eigen zak moeten betalen, doe je er goed aan een uitvaartverzekering af te sluiten. Met zo’n verzekering voorkom je namelijk dat nabestaanden opdraaien voor de kosten van jouw uitvaart. Zie je het nut van een uitvaartverzekering in? Sluit deze dan niet direct af, maar ga eerst uitvaartverzekeringen vergelijken. Zodoende betaal je niet onnodig veel voor jouw uitvaartverzekering.

Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS

Geschreven op 12-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De broeikasgasemissies daalden in 2020 ten opzichte van 2019 met 8 procent naar 166 megaton CO2-equivalent. Dat is 24,5 procent lager dan in 1990 en benadert de Urgenda-doelstelling, een broeikasgasreductie van minimaal 25 procent (1990–2020).

Het verschil is klein en ligt binnen de onzekerheidsbandbreedte van de broeikasgasemissies. Dit blijkt uit een eerste raming van het CBS en de RIVM/Emissieregistratie over de broeikasgasuitstoot in 2020 volgens de IPCC-richtlijnen.

De grootste daling van de broeikasgasuitstoot in het afgelopen jaar was te zien in de elektriciteitssector, namelijk 21 procent ten opzichte van 2019. Deze daling hangt samen met het afgenomen steenkoolverbruik. Dit heeft diverse oorzaken. Ten eerste is de Hemwegcentrale in Amsterdam eind 2019 gesloten en lag de Riverstonecentrale op de Maasvlakte bijna heel 2020 stil vanwege storingen. Ten tweede hadden de kolencentrales te maken met hogere kolen- en CO2-prijzen, die een concurrentienadeel opleverden ten opzichte van aardgascentrales die juist profiteerden van lagere gasprijzen en die schoner kunnen produceren. Ten derde werd de vraag naar elektriciteit in toenemende mate opgevangen door hernieuwbare bronnen, zoals wind en zon. Ten slotte nam de totale vraag naar elektriciteit af, in Nederland en de buurlanden, vanwege de coronacrisis.

Het kabinet riep vanwege de COVID-19-uitbraak op om zoveel mogelijk thuis te blijven en indien mogelijk thuis te werken, waardoor er minder reden was om met de auto op pad te gaan. Het goederenvervoer over de weg nam daarentegen niet sterk af in de coronacrisis. Op het totaal genomen werden er wel veel minder motorbrandstoffen verkocht. De emissies door mobiliteit namen met 11 procent af ten opzichte van 2019.

In de sectoren landbouw en gebouwde omgeving daalde de broeikasgasuitstoot licht. De winter van 2020 was zacht, maar ongeveer vergelijkbaar met die van 2019. De emissies in de gebouwde omgeving zijn daardoor maar iets gedaald. Bij de landbouw bestaat een groot deel van de CO2-emissies uit de inzet van aardgas in warmtekrachtinstallaties in de glastuinbouw voor de productie van warmte, elektriciteit en ook CO2-bemesting voor planten in de kas. Deze installaties verbruikten ongeveer evenveel aardgas als in 2019. Het overgrote deel van de uitstoot door de landbouw bestaat echter uit de overige broeikasgassen methaan en lachgas. Ook hier is niet veel veranderd ten opzichte van 2019.

In de industrie bleven de emissies op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019. De olieraffinaderijen hebben minder geproduceerd dan in 2019, als gevolg van de verminderde vraag naar olieproducten in binnen- en buitenland. Bij andere CO2-intensieve bedrijfstakken binnen de industrie was de daling minder sterk of bleven de emissies gelijk. Dat hier geen emissiedaling ten opzichte van 2019 is te zien vanwege de lagere productie, komt onder meer doordat de petrochemie, een CO2-intensieve bedrijfstak, in 2019 al een relatief lagere uitstoot had vanwege veel groot onderhoud in dat jaar.

Deze eerste jaarraming van de uitstoot van broeikasgassen is het resultaat van de in 2020 ontwikkelde kwartaalraming conform de IPCC-richtlijnen. Deze kwartaalraming is ontwikkeld om sneller inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de emissies en wordt gebaseerd op informatie die op kwartaalbasis beschikbaar is. De cijfers zullen iets wijzigen op grond van actuelere statistische broninformatie die later beschikbaar komt. De uiteindelijke reductie ten opzichte van 1990 zal tussen 23 en 26 procent uitkomen.

Begin september komen de emissiecijfers over 2020 uit die onder verantwoordelijkheid van de Emissieregistratie tot stand komen en die gebruikt worden voor de internationale rapportages. Vooral op sectorniveau worden de cijfers dan nauwkeuriger. De definitieve vaststelling van de 2020-jaarcijfers gebeurt in februari 2022.

De CO2-emissies conform IPCC-richtlijnen daalden in het vierde kwartaal van 2020 met 9 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019. Daarmee zet de daling in de eerste twee kwartalen van 2020 door, nadat de emissies in het derde kwartaal vrijwel gelijk waren gebleven. De daling in het vierde kwartaal komt voor een belangrijk deel door het lagere steenkoolverbruik in de elektriciteitssector en het geringere aantal vervoersbewegingen vanwege de coronacrisis. De CO2-emissies door de industrie bleven ongeveer gelijk ten opzichte van het vierde kwartaal in 2019.

De CO2-uitstoot als gevolg van alle Nederlandse economische activiteiten, waarbij ook rekening wordt gehouden met de emissies van de zeevaart, luchtvaart en de emissies van biomassa, was in het vierde kwartaal zelfs 10 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2019. De emissies daalden veel sterker dan het bruto binnenlands product (bbp), dat afnam met 2,9 procent. De impact van de coronacrisis op de CO2-uitstoot van alle Nederlandse activiteiten is met name zichtbaar in de transportsector. Deze sector heeft in het vierde kwartaal 25 procent minder CO2 uitgestoten dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De CO2-uitstoot van de luchtvaart was zelfs 45 procent lager. Het aantal luchtvaartpassagiers was dan ook fors lager dan een jaar eerder. De emissies van huishoudens lagen 9 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, met name door een sterke afname van het autogebruik.

Zie: Uitspraak Beroep Tegen Klimaatvonnis: Kabinet Moet Broeikasgassen Sneller Verminderen – Uitstoot Broeikasgassen In Nederland Drie Procent Lager In 2019 by CBSUitspraak Beroep Tegen Klimaatvonnis: Kabinet Moet Broeikasgassen Sneller Verminderen – Uitstoot Broeikasgassen In Nederland Licht Gedaald In 2018 by CBS –  Klimaatakkoord Nederland: Uitstoot Van Broeikasgassen Met 49% Verminderen In 2030 – De Nederlandse Klimaatwet: Vermindering Broeikasgassen 95% en 100% Duurzame Energie in 2050 – Uitstoot van Broeikasgassen in Nederland Weer Gestegen: Plus 1 Procent in 2016 by CBS – Nederlandse Energiecentrales Verstoken Steeds Meer Kolen: CO2-Uitstoot Fors Hoger – CO2-Uitstoot In 2017 Gelijk Aan CO2-Uitstoot In 1990 by CBS – Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent by CBS – Hogere CO2-Uitstoot in Nederland in Eerste Kwartaal 2018: Plus 2,5 procent by CBS – Lagere CO2-Uitstoot Dankzij Warme Weer in Tweede Kwartaal 2018: Min 3,8 Procent by CBS – Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS

Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM

Geschreven op 11-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzocht hoe fietsen en lopen de gezondheid beïnvloeden én andersom. Uit het resultaat blijkt dat mensen die meer gaan lopen, afvallen.

Als mensen minder gaan lopen, dan leidt dat juist tot een gewichtstoename. Mensen die meer gaan fietsen voelen zich daardoor gezonder. Voor mensen die meer gaan lopen, geldt dat niet.

Onder mensen die lijden aan obesitas (BMI hoger dan 30 kg/m2), blijkt meer fietsen of lopen niet bij te dragen aan een verandering in gewicht. Mogelijk spelen andere factoren, zoals sporten of voeding, hierbij een rol, zo concludeert het KiM in het onderzoek Het verband tussen gezondheid en actief reizen (PDF).

Landelijk stijgt het aantal mensen met een toenemend gewicht al jaren. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die zwaarder worden, minder gaan fietsen. Als bijvoorbeeld iemand van 1.80 meter 3 kilo aankomt, zal hij per jaar bijna 45 kilometer minder gaan fietsen. Maar kijken we naar het totale fietsgebruik, dan stijgt de afgelegde afstand per fiets wel. Dat komt vooral door de opkomst van de elektrische fiets. Een verlaging van de gemiddelde BMI, bijvoorbeeld door de inzet op gezonde voeding en meer sport en beweging, kan het fietsgebruik daarentegen positief beïnvloeden.

Naarmate Nederlanders meer afstand afleggen met de fiets, stijgt de ervaren gezondheid. Het omgekeerde geldt ook, dus een afname in afgelegde fietsafstand leidt tot een minder gezond gevoel. Het reizen met de elektrische fiets of te voet blijkt geen effect te hebben op de ervaren gezondheid. Ook voor mensen met obesitas geldt dat ze zich gezonder voelen als ze meer fietsen.

In het onderzoek heeft het KiM de gezondheid benaderd via de Body Mass Index (BMI) en de ervaren gezondheid. Internationale literatuur laat zien dat fietsen en lopen over het algemeen ook positieve effecten hebben op andere aspecten van de gezondheid, zoals de subjectieve gezondheid, ziektelast en levensverwachting.

Zie ook: Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiMFietsfeiten Nieuwe Inzichten: Gebruik Elektrische e-Fiets Fors Gestegen by KiM

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM

De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR

Geschreven op 11-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Hergebruik-Kringloop Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Op 11 maart 2021 is tijdens de Bruggendag de Nationale Bruggenbank gelanceerd.

Dit is een onafhankelijk platform van overheden voor overheden, waar vraag en aanbod van gebruikte bruggen samenkomen.

De Nationale Bruggenbank is een initiatief vanuit AmRoR, een samenwerkingsalliantie tussen Rijkswaterstaat en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam.

Het beheer van de Nationale Bruggenbank ligt bij de Bruggenstichting.

Rijkswaterstaat heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. In 2030 willen we CO2-neutraal zijn en 50% minder primaire grondstoffen verbruiken. Hergebruik van bruggen is niet eenvoudig, maar wanneer het lukt, levert het een aanzienlijke reductie op van grondstoffenverbruik en daarmee gepaard gaande CO2-impact.

Op dit moment heeft een groot deel van de bruggen, die vanwege functiewijziging op de nominatie staat voor vervanging of sloop, nog niet het einde van haar levensduur bereikt. Deze bruggen zijn vaak nog zeer geschikt voor hergebruik op een andere locatie. Normaal gesproken wordt wel gekeken of onderdelen gerecycled kunnen worden, maar dit is hergebruik van een brug als geheel levert de grootste bijdrage aan klimaatsdoelstellingen.

Hergebruik is een belangrijke pijler voor een klimaatneutrale en circulaire infrasector. Een digitaal platform waarin vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld kunnen worden, is dan een eerste onmisbare stap. We zien daarin voor overheden een primaire taak om ervoor te zorgen dat we tijdig inzichtelijk maken wanneer onze bruggen beschikbaar worden voor hergebruik. Op die manier heeft elke partij die een brug nodig heeft voldoende tijd om te onderzoeken of een beschikbare brug geschikt is.

Om onafhankelijkheid te waarborgen, is het beheer hiervan ondergebracht bij de Bruggenstichting, die al lange tijd over een uitgebreide database en kennis van alle Nederlandse bruggen beschikt.Hergebruik van bruggen is een complexe zaak. Daarom is op initiatief van AmRoR een Handreiking Hergebruik Bruggen (PDF) opgesteld, die inzichtelijk maakt welke stappen nodig zijn en waar je aan moet denken bij hergebruik van een brug. Denk hierbij aan juridische aspecten zoals het eigendom en aansprakelijkheid bij hergebruik. Ook belangrijk zijn het transport en regelen van opslag van een brug. Daarnaast is de landschappelijke inpassing voor de omgeving belangrijk. Al dit soort onderwerpen komen in de handreiking aan bod.Een belangrijke les om van hergebruik van bruggen een succes te maken, is dat samenwerking tussen overheden en met marktpartijen essentieel is.

Overheden zullen met elkaar moeten kijken hoe zij hergebruik mogelijk kunnen maken en de expertise van de markt is onmisbaar bij de inpassing en technische uitvoering.Om onze leefomgeving op een duurzame en verantwoorde manier te gebruiken is het van belang kennis te blijven ontwikkelen en met elkaar te delen. Alle collega’s die zich bij het AmRoR netwerk hebben aangesloten, voelen die urgentie en zijn bereid hun tijd, kennis en vakmanschap te delen. AmRoR ’s belangrijkste doel is dan ook vernieuwing en uitbreiding van kennis en technologie.

Zie ook: Herbestemming Oude Lekbrug Vianen: Een Circulair Plan by cepezed

De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden

Geschreven op 11-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De EV Experience vindt plaats op 24, 25 en 26 september 2021. De rook van de Formule 1 op Circuit Zandvoort is dan net opgetrokken en wij bouwen het circuit om tot de grootste EV (Electric Vehicle) Experience van Nederland.

De laatste EV’s  staan voor je klaar in de pitstraat en op de paddock. De pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van diverse merken en leveranciers. Bij deze experience blijft het niet bij kijken, want de laatste modellen staan voor je klaar om een proefrit mee te maken.

Talloze inspirerende workshops over hoe je de overstap maakt naar elektrisch rijden en wat je daarover moet weten vertellen we je in de VIP Lounges boven de pitboxen. Op de paddock achter de pitboxen vindt je nieuwe e-mobility solutions, zoals, e-bikes, steps, scooters en electric motorcycles!

De EV Experience vindt plaats in de pitboxen en op de Paddock van het net verbouwde Formule 1 Circuit. De pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van automerken, waar diverse EV’s klaar staan voor een proefrit op het circuit. Het net verbouwde pitgebouw van bijna 3.000m2 staat bol van de laatste innovaties, EV’s en toebehoren rondom EV’s. In de pitstraat staan de nieuwste EV’s volgeladen om een proefrit mee te maken.

In de Lounges op de eerste verdieping vind je diverse workshops, sprekers en kennissessies.

Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA

Geschreven op 11-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het waterstofevent Is waterstof uw toekomst: Kansen voor tankstations & mobiliteit zal plaatsvinden tijdens de EV Experience op 24 september 2021.

De EV Experience zal gehouden worden van 24 tot en met 26 september 2021.

Het event stond eerder gepland in oktober 2020, maar is vanwege Corona verzet naar 2021. De komende maanden zullen we u berichten over de exacte invulling van het event.

Mocht u zich nog niet hebben ingeschreven, dan kunt u nu op de wachtlijst worden geplaatst. Zodra de COVID maatregelen bekend zijn omtrent evenementen, wordt u als eerste benadert voor de kaartverkoop.

Zie ook: Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof CoalitieDe Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 – Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s – Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen – Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst

Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie

Geschreven op 11-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Waterstof als aandrijving voor binnenvaartschepen. Om die ontwikkeling aan te jagen trekt minister Stientje van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste binnenvaartvrachtschip in Nederland dat wordt aangedreven door waterstof.

Waterstof is een belangrijk duurzaam alternatief voor binnenvaartschepen die varen op fossiele diesel. Door de bouw van het waterstofschip Antonie te ondersteunen, geeft Van Nieuwenhuizen verduurzaming van de binnenvaart een verdere impuls.

In 2050 moet de Nederlandse binnenvaart zero-emissie zijn. Het nieuwe binnenvaartschip Antonie komt naar verwachting in 2023 in de vaart.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt. Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart. Dit is een hele mooie stap vooruit op weg naar een binnenvaart zonder uitstoot.”

Het gebruik van waterstof in de binnenvaart staat nog in de kinderschoenen. Door nu een nieuw schip te ontwikkelen dat vaart op groene waterstof kan straks in de praktijk verder worden geëxperimenteerd met productie, opslag en transport van waterstoftoepassingen. Op deze manier kan waterstof zich ontwikkelen als belangrijke duurzame aandrijving voor binnenvaartschepen naast bijvoorbeeld batterij-elektrisch aangedreven schepen.

Het schip krijgt de naam Antonie, wordt 135 meter lang, 3700 ton en wordt gebouwd door Lenten Scheepvaart B.V. De bouw staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van het WEVA-project. Dit is de afkorting van ‘Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie’. De Antonie gaat zout vervoeren van de fabriek van Nouryon in Delfzijl naar de Botlek in Rotterdam. Het project waar naast de reder en vervoerder ook de motorleverancier en brandstofcelproducent bij betrokken zijn, wordt begeleid door binnenvaart coöperatie NPRC.

NPRC CEO Femke Brenninkmeijer: “Het unieke van dit project is de samenwerking tussen verlader, binnenvaartondernemer, coöperatie NPRC én de overheid. Alleen met steun van alle belanghebbenden is het mogelijk om van dromen naar werkelijkheid, van woorden naar daden, te komen met een zero-emissie transport.”

De binnenvaart levert een belangrijke bijdrage aan de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar het water en de beperking van de uitstoot. De Rijksoverheid, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen hebben in 2019 met de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens de handen ineen geslagen voor verduurzaming van de scheepvaart.

Uit die Green Deal vloeiden eerdere impulsen voor schonere binnenvaartschepen voort, zoals de oprichting van Zero Emission Services (ZES). Begin dit jaar stelde minister Van Nieuwenhuizen 11,7 miljoen euro beschikbaar om binnenvaartschippers en -reders te ondersteunen bij de aanschaf en installatie van nieuwere en schonere scheepsmotoren. Ook was er subsidie voor fabrikanten voor de ontwikkeling en productie van schonere scheepsmotoren. Het kabinet stelt de komende vijf jaar 65 miljoen euro beschikbaar om binnenvaartschepen uit te rusten met SCR-katalysatoren. Deze bijdrage is onderdeel van de maatregelen die worden genomen om de uitstoot van stikstof omlaag te brengen.

Zie ook: Binnenvaart Waterstof Schip Gaat Zout Vervoeren Van Nouryon Delfzijl Naar Botlek In Rotterdam – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal ZijnElektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Binnenvaart Jaardiner: De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – De Sendo Liner: Duurzaam Zero-Emission Binnenvaartschip by Sendo Shipping En Concordia – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart by ECIB – Europese Subidie Voor Elektrische Binnenvaartschepen by Port Liner – Het Werkprogramma Maritieme Strategie Voor Een Duurzame Toekomst – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam

The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – Nederland Tekent Hong Kong Verdrag by IMO: Veilig en Milieuvriendelijk Recyclen Zeeschepen

Green Deal Binnenvaart, Zeevaart En Havens: Uitstoot CO2 En Schadelijke Stoffen Verminderen – De Waterstofeconomie by Jeremy Rifkin: The Hydrogen Economy – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie – Wereldprimeur: Eerste Waterstof Energiecentrale Staat in Delfzijl – Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – Plan(t) Our Future: Conferentie Brabant aan de Waterstof by Werkplaats De Gruyter – The European Union Hydrogen Highway – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..