google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind

Geschreven op 9-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Amsterdamse TouchWind ontwikkelt een compleet nieuw ontwerp voor een drijvende windturbine die gebruik maakt van een rotor uit één deel die schuin op de wind is geplaatst.

Het innovatieve ontwerp verlaagt de kosten van de turbine zonder de opbrengst in gevaar te brengen. Bovendien is het onderhoud eenvoudiger en kunnen turbines dichter op elkaar in een windpark worden geplaatst.

“De huidige generatie windturbines hebben een rotor met pitch control op elk blad. Die regelt het toerental van de rotor om de energieopbrengst te maximaliseren. Om overbelasting van de generator te voorkomen, wordt de turbine uitgeschakeld bij windsnelheden boven 25 m/s. Pitch control is een kostbaar en complex systeem met veel componenten. Daarnaast hebben traditionele rotoren de neiging de drijvende constructie te destabiliseren. Om de stabiliteit te garanderen heb je enorme drijvers nodig, wat resulteert in een hoge LCoE.”

“Onze rotor bestaat uit één constructiedeel en staat schuin op de wind: hoe hoger de windsnelheid, hoe horizontaler de rotor en dus, hoe kleiner het geprojecteerd rotoroppervlak. Op die manier regelen we het toerental van de rotor. Constructief gesproken is dat een stuk minder complex, maar het brengt nieuwe problemen met zich mee. Want hoe voorkom je dat de rotor afbreekt door de asymmetrische belasting op de rotoras? Dat hebben we mechanisch weten op te lossen door de rotor op een slimme manier met de as te verbinden.

De rotor is ontworpen om grote wervels op te wekken. Normaal gesproken beïnvloedt het energiearme zog van een rotor sterk de andere windturbines die benedenwinds staan. Met ons rotorontwerp mengen de rotorvlakwervels achter de rotor de energiearme en energierijke lucht. Daarmee gebruiken we in feite meer lucht: ook lucht die niet door het oppervlak van de rotor stroomt.

We hebben de stabiliteit van de windturbine vergroot door de rotor een kwartslag te draaien. Daardoor staat deze bijna loodrecht (± 80?) op de mast. Ongeacht de windrichting trekt de rotor altijd in de lengterichting van de mast, waardoor deze zichzelf stabiliseert. Hoe harder de wind, hoe harder de rotor de turbine omhoog trekt en het systeem stabiliseert.”

“De onderzoeksmodellen hebben een rotordiameter van 1,20 meter. Dat is het maximum voor deze windtunnel. Daarom willen we het volgende model van 6 meter buiten testen. In 2022 gaan we enkele modellen testen met een diameter van ± 30 meter, waarbij we ons richten op de effecten van windparken. We weten al dat ze dichter op elkaar kunnen worden plaatsen dan traditionele turbines, en we willen onderzoeken hoe dicht op elkaar dat kan zijn voor een maximale energieopbrengst.”

Welke Autoverzekering Kun Je Kiezen En Welke Aanvullende Autoverzekerig by Independer

Geschreven op 9-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De juiste autoverzekerig kiezen is belangrijk. Vooral als er sprake is van schade is het fijn om de juiste autoverzekering te hebben, die de kosten ook helemaal dekt.

Tegenwoordig zijn er handige websites waar u makkelijk de verschillende autoverzekeringen met elkaar kunt vergelijken. Dat helpt om de juiste keus te maken.

Independer biedt zo’n handige vergelijker voor autoverzekeringen aan.

U kunt uw autoverzekering afsluiten met aanvullende verzekeringen. Dan betaalt u premie om in meer situaties een vergoeding voor schade of rechtshulp te krijgen.

Zo kunt u kiezen voor een inzittendenverzekering, een rechtsbijstandsverzekering en een no-claimbeschermer. Een autoverzekering kunt u aanvullen om uzelf als bestuurder en eventuele medepassagiers te verzekeren. U krijgt dan schade na een ongeval in bepaalde situaties vergoed. Vaak wordt het onderscheid gemaakt tussen de ongevallen-inzittendenverzekering en de schadeverzekering voor inzittenden.

Met een ongevallen-inzittendenverzekering bent u als bestuurder na een ongeval verzekerd bij blijvende invaliditeit of overlijden.  U krijgt dan een vast bedrag uitbetaald voor letselschade. Dit geldt ook voor uw eventuele medepassagiers. Let hierbij op dat een ongevallen-inzittendenverzekering een beperkte aanvulling is om uzelf en uw medepassagiers te verzekeren. U kunt ook kiezen voor een schadeverzekering inzittenden: hiermee krijgt u vaak een hogere vergoeding voor meer soorten schade.

Met een schadeverzekering voor inzittenden bent u als bestuurder verzekerd voor zowel letselschade als schade aan bagage of kleding. Na een ongeval krijgt u een bedrag uitbetaald dat gelijk staat aan de werkelijk geleden schade. Zelfs als u als bestuurder degene bent die het ongeval heeft veroorzaakt. Eventuele medepassagiers in uw auto kunnen hier ook aanspraak op maken. Anders kunnen zij altijd aanspraak maken op de WA-verzekering van de bestuurder of de schuldige partij. Een schadeverzekering voor inzittenden is een uitgebreide aanvulling om uzelf als bestuurder en uw medepassagiers te verzekeren.

Gaat u naar het buitenland met de auto dan is het goed om u voor te bereiden. In sommige buitenlandse steden krijgt u te maken met milieuzones. Die mag je alleen betreden met een milieusticker.

In Duitsland is er de Umweltplakette, gele of groene sticker voor Umweltzone. Milieuzone in steden staat met borden aangegeven. Dat geldt onder meer voor Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hannover, Keulen, Osnabrück, München en vele andere steden.

Franse steden kunnen ook een milieuzone instellen. Er zijn twee verschillende types zone: een permanente Zone à circulation restreinte (ZCR), zoals in de binnenstad van Parijs, en een tijdelijke Zone de protection de l’air (ZPA). Die kan worden ingesteld in het geval van langdurige of extreme luchtvervuiling. Er zijn zes verschillende stickers die toegang bieden tot een milieuzone. De benodigde kleur sticker is afhankelijk van het type, de leeftijd van het voertuig en de mate van CO2-uitstoot. Een sticker is geldig in het hele land. Maar de specifieke beperkingen die voor een bepaalde kleur gelden, kunnen per stad verschillen.

In sommige Spaanse steden zoals Madrid zijn milieuzones. Die worden gemarkeerd met borden met het opschrift Área de prioridad residencial. Met het inrijden van deze gebieden riskeer je een forse boete. Hotelgasten kunnen van tevoren bij hun hotel informeren of er een ontheffing voor hen is aangevraagd.

In het centrum van Lissabon gelden doordeweeks milieubeperkende maatregelen. Alleen auto’s die aan bepaalde Europese emissierechten voldoen, mogen daar rijden.

In een groot aantal Italiaanse steden en op een aantal eilanden milieuzones ingesteld. Het gaat onder meer om de centra van Rome, Bologna, Florence, Turijn en Pisa. Binnen die zogeheten Zona a traffico limitato (ZTL) worden motorvoertuigen altijd of voor een bepaalde tijd geweerd. De zones en eventuele vrijstellingstijden worden gemarkeerd door een verbodsbord. Ze zijn over het algemeen wel toegankelijk voor hotelgasten en mensen met een lichamelijke beperking. Het rijden in milieuzones zonder geldig vignet kan leiden tot (een serie van) hoge boetes, die soms pas maanden later thuis op de mat vallen. Bovendien zijn de regels rond de milieuzones complex. In de centra van Milaan en Bologna moeten automobilisten een milieuvignet aanschaffen. Het gaat om dagkaarten van enkele euro’s.

In het centrum van Londen en op het zogenoemde schiereiland in de stad Durham moeten toeristen doordeweeks een milieubelasting betalen. Online registreren en automatisch betalen is goedkoper. Betalen kan via internet of per sms. Ook kan er in winkels en postkantoren afgerekend worden. Verder moeten bezitters van zwaardere voertuigen die niet aan specifieke eisen voldoen, binnen de Low Emission Zone in Groot-Londen ook milieubelasting betalen. De belasting komt neer op 100 tot 200 Britse pond per dag. Dat is ongeveer 140 tot 275 euro.

In Denemarken moeten campers die zwaarder zijn dan 3.500 kg moeten een Ecosticker hebben binnen de milieuzones van de grotere Deense steden. Het geldt in Kopenhagen, Aarhus, Odense en Aalborg. De sticker kan online besteld worden. Met rijden zonder sticker riskeer je een boete van 20.000 Deense kronen. Dat is bijna 2.700 euro.

Zie ook: Umweltplakette Duitsland Verplicht in Umweltzonen – Duitsland Weert Vervuilende Auto’s Uit De Grote Steden – CO2 belasting voor auto’s in Duitsland

Online Gokkasten Steeds Populairder In Nederland

Geschreven op 9-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

U kent ze vast wel. De gokkasten die je in Nederland overal ziet staan. In cafetaria’s, kantines en café’s. staan vaak ”en of twee gokkasten.

Om wat meer keus te hebben moest je naar de lokale gokhal of een casino om een gokkast te vinden en dan had je de keus uit een handje vol automaten, maar dat is nu gelukkig niet meer het geval.

Tegenwoordig is dat anders. Je hebt gokkasten in alle mogelijke formaten en varianten bij online casino’s en je kan als speler nu vanuit huis online een gokje wagen.

Online gokkasten zijn tegenwoordig een soort computerspelletjes, want ze zitten vol met speciale features, bonussen, speellijnen en jackpotten.

Het verschil tussen offline en online gokautomaten is vandaag de dag enorm, maar het doel voor veel spelers om plezier te hebben en tegelijkertijd een flink geldbedrag te winnen blijft hetzelfde.

Wie online wil gaan spelen, moet eerst eens goed nadenken over op wat voor soort gokkast je het liefst speelt en of je daar echt geld voor over hebt en hoeveel geld. Op casino websites kun je kiezen voor het spelen met echt geld of gewoon gratis voor de lol spelen. De beste casino’s bieden beide opties aan spelers aan. Als je een beslissing gemaakt hebt voor een bepaalde gokkast, dan wordt het tijd om een account te openen bij het casino van jouw keuze.

Bij een groot aantal gokkasten kan je zelf kiezen hoeveel speellijnen je aan wilt zetten en waar je op in wilt zetten.  Je inzet moet je natuurlijk laten afhangen van je eigen speelbudget en limieten. Als je voor langere tijd plezier wilt hebben van je geld, dan is het uiteraard verstandig om je inzetten klein te houden, zodat je speelgeld langer meegaat.

Om op een online gokkast in te zetten moet je bepalen hoeveel munten je wilt inzetten per speellijn en wat de waarde van elke munt is. Zo kan je je inzet helemaal aan je wensen aanpassen. Sommige gokkasten hebben niet zo’n munten systeem, maar het beslissingsproces is hetzelfde als het om je inzet gaat. Het aantal munten en de waarde van deze munten kan je meestal onderaan de gokkast aanpassen met de knoppen die je daar vindt.

Wil je geen geld inzetten, maar gewoon gratis een spelletje spelen kies dan voor Free gokkasten spelen. Online casino’s zijn in opkomst. Steeds meer mensen wagen online een gokje en met de nieuwe wet Kansspelen op Afstand kunnen ook Nederlandse uitbaters van online gokspelen een vergunning krijgen, waardoor de populariteit van online casino’s verder zal toenemen.

De Wet Kansspelen op Afstand zal naar verwachting op 1 maart 2021 in werking treden. Dat is twee maanden later dan de oorspronkelijk beoogde datum.

Zie ook: Hoe Groen Zijn Online Casino’s? – Online Gaming Groeit: Wat Betekent Dit Voor Het Milieu? – Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen? – Duurzamer Leven? Doe Eens Wat Meer Vanuit Huis! – De Ecologische Gevolgen Van Het Verdwijnen Van Cashgeld

Dwarsliggers Van Hergebruikt Plastic En Zwavelbeton Meest Duurzaam by RIVM

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Uit nieuw onderzoek van het RIVM blijkt dat dwarsliggers van hergebruikt plastic en zwavelbeton het meest duurzaam zijn. Zes verschillende materialen werden onderzocht op duurzaamheid en veiligheid voor het milieu.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Prorail. De spoorbeheerder is op zoek naar duurzamere alternatieven voor de huidige betonnen dwarsliggers, waarvan de CO2-uitstoot bij productie relatief hoog is.

ProRail gebruikt elk jaar circa 200.000 dwarsliggers. Het momenteel gebruikte beton heeft een relatief hoge CO2- uitstoot, en op de circa zevenduizend kilometer Nederlands spoor valt dus aardig wat CO2-uitstoot te besparen.

De materialen die in het onderzoek van het RIVM meegenomen werden zijn: met koper behandeld hout, onbehandeld hout, gerecycled plastic, plastic dat met staal is versterkt, plastic dat met glasvezel is versterkt (composiet) en beton op basis van zwavel (in plaats van cement). Ten eerste werd er gekeken naar de duurzaamheid, zoals de hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen bij de productie. Daarnaast werd de hoeveelheid landgebruik onderzocht. Bij houten dwarsliggers is de CO2-uitstoot lager, maar is er meer land nodig voor de productie.

Ten tweede werd de veiligheid onderzocht, door te kijken in hoeverre er verontreinigende stoffen vrijkomen gedurende de levensduur van de dwarsliggers. Verontreinigende stoffen uit de dwarsliggers kunnen namelijk in de bodem en het grondwater terecht komen. Uit het RIVM-rapport blijkt dat er van zwavelbeton geen data beschikbaar is over het vrijkomen van schadelijke stoffen. Er zouden mogelijk zwavel of metalen kunnen lekken, maar dit zou wel binnen de huidige criteria van stenen bouwmaterialen vallen. Bij gerecycled plastic kunnen er mogelijk microplastics vrijkomen, maar over de impact hiervan op het milieu is nog weinig bekend.

Naast de duurzaamheid van de productie zijn ook de totale levenscyclus van de materialen en de mogelijkheid tot hergebruik onderzocht. Gerecycled plastic heeft de hoogste mate van circulariteit van de onderzochte materialen. De keerzijde is dat het onzeker is of er genoeg gerecycled PE plastic dat gebruikt wordt, beschikbaar is. De benodigde hoeveelheid materiaal voor het vervangen van 200.000 dwarsliggers per jaar is groter dan de hoeveelheid plastic die er op dit moment jaarlijks in Nederland wordt gerecycled.

Naast gerecycled plastic kunnen ook zwavelbeton en glasvezelcomposiet na een levensduur van 50 jaar opnieuw worden gerecycled tot nieuwe dwarsliggers, en zijn dus de meest toekomstbestendige materialen.

De huidige betonnen dwarsliggers waren de vervanger van de daarvoor gebruikte houten dwarsliggers. Deze werden behandeld met zogeheten creosoten, welke Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) bevatten. Hierdoor wordt verwering tegengegaan, maar kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen. De betonnen vervanger heeft een hogere CO2-uitstoot tijdens de productie, waardoor Prorail nu kijkt naar een duurzamere opvolger.

Prorail deed vorig jaar al een proef met verschillende dwarsliggers, waaronder ook een van zwavelbeton en een van gerecycled plastic. Op sommige plaatsen in het Nederlandse spoor worden ook al dwarsliggers van kunststof  toegepast. Hiermee worden de alternatieve dwarsliggers dus al getest op prestaties op het Nederlands spoor. In het Beheerplan ProRail voor 2020-2021 is naast het verduurzamen van dwarsliggers ook verder hergebruik en recycling van ballast, spoorstaven, en wissels de komend jaren een speerpunt.

Gemeente Zeist Gaat 100 Gemeentelijke Panden Verduurzamen: 35% Energie Besparing

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De gemeente Zeist gaat 100 gemeentelijke panden verduurzamen. Daarmee wil ze voor inwoners en andere gemeenten een voorbeeld zijn. Zeist heeft al 35% energie bespaard ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit de jaarlijkse CO2-footprint. Nu wil ze labelplichtige gebouwen van energielabel G naar A of B krijgen.

Zeist maakte in 2013 100.000 euro vrij voor onderzoek naar het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Dat bestaat uit sporthallen, gemalen, een zwembad, het gemeentehuis, een kinderboerderij en verschillende wijkgebouwen. Duurzaamheidsmanager Gemeentelijke Gebouwen Hans de Groot adviseert tijd te investeren om binnen de organisatie kennis op te bouwen. “Zo word je als gemeente een vraagbaak voor verenigingen en inwoners. De ervaring en kennis die je opdoet door alles in huis te organiseren, kun je later weer toepassen.”

Zeist stelde twee adviesbureaus aan om alles in huis vorm te geven. Ook betrok de gemeente al vroeg de afdeling Financiën en het Gemeentelijk Management Team bij de plannen. “Zo konden we samen vaststellen wat onze ambities en plannen waren”, aldus De Groot. Het uiteindelijke plan kwam 20% boven het normale onderhoudsbudget uit. “Een groot deel verdienen we terug door energiebesparingen.”

Oorspronkelijk wilde Zeist alle gebouwen van energielabel G naar label A brengen. Dat bleek technisch en financieel niet haalbaar. Daarom kiest de gemeente soms voor energielabel B. Ook het energiezuiniger maken van parkeergarages en gemalen wordt gelijk meegenomen. Vooral het verduurzamen van de kinderboerderij De Brink vindt de gemeente een mooi voorbeeld. Dit monumentale pand uit 1867 heeft nu energielabel A en is van het gas af. Wanden en dak zijn geïsoleerd. Verder zijn er 70 zonnepanelen, energieopslag in een Tesla-accu, groen (sedum) dak, voorzetramen en een zonneboiler geplaatst. Warmte wordt onttrokken uit het rioolwater door middel van riothermie.

Zeist schrijft nu een plan ‘fase 2.0’ om haar vastgoed gasloos te maken. De Groot: “Dit keer zorgen we voor meer duidelijkheid aan de voorkant en een projectmatige aanpak. We reserveren opnieuw 10% van het budget voor voorbereiding en toezicht, zodat er ruimte is om de juiste adviseurs in huis te halen. Met de publicatie van de routekaart en de benchmarkgetallen door de VNG kunnen we echt stappen gaan maken.”

Zie ook: Steeds Meer Gemeenten Gaan Oplaten Ballonnen Verbieden: Den Bosch, Zeist, Den Haag, Utrecht – NET Trofee 2008: Hoofdkantoor Wereld Natuur Fonds Zeist – UKP NESK Project: Energienuetraal Hoofdkantoor CBW-Mitex in Zeist – Hotel Figi in Zeist kiest voor LED-verlichting – Natuurcafé La Porte Op NS-Station Driebergen-Zeist Met Human-Powered Energy Draaideur

Coca-Cola Stapt In Nederland Volledig Over Op Flessen Van 100% Gerecycled Plastic

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Hergebruik-Kringloop Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Coca-Cola in Nederland heeft aangekondigd men volledig overstapt op flessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic).

Met deze stap is het niet langer nodig om nieuw plastic te gebruiken bij het maken van nieuwe flessen.

De transitie start vanaf volgende maand met alle kleine plastic flesjes, gevolgd door alle grote plastic flessen in 2021.

Na Zweden is Nederland het tweede land ter wereld waar deze overstap wordt gemaakt door Coca-Cola. Jaarlijks bespaart Coca-Cola in Nederland hiermee ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic. Daarnaast levert het een CO2-besparing op van 21 procent per jaar op de plastic flessen.

In Nederland is Coca-Cola de eerste frisdrankproducent die voor het volledige portfolio stopt met het gebruik van nieuw plastic in flessen. Eerder introduceerde de producent al flessen van 100 procent gerecycled plastic voor de merken Chaudfontaine en Fuze Tea. Het bedrijf pakt hier nu versneld op door met het volledige lokaal geproduceerde portfolio in Nederland waaronder de merken Coca-Cola, Sprite en Fanta1. Daarmee loopt Coca-Cola in Nederland voor op de West-Europese ‘This is Forward’ doelstelling om tegen 2023 minimaal de helft van het materiaal dat wordt gebruikt voor alle PET-flessen te laten bestaan uit gerecycled plastic.

De plastic flessen blijven volledig recyclebaar zodat ze steeds opnieuw kunnen worden gebruikt als grondstof voor nieuwe flessen. Het gerecycled plastic dat wordt gebruikt in deze flessen is afkomstig uit Nederland, dankzij een sterke lokale infrastructuur voor inzameling en recycling van verpakkingen.

Doordat er volgend jaar op alle Nederlandse plastic flessen statiegeld zit maakt Coca-Cola Nederland zijn plastic flessen binnenkort uit 100% gerecycled plastic.

Voor de Nederlandse regering is dit een opsteker. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven besliste in april 2020 dat dat er op 1 juli 2021 ook statiegeld zit op de kleine plastic flessen. Nauwelijks vijf maanden later kondigt de marktleider al aan dat al zijn plastic flessen in Nederland binnenkort uit 100% plastic recyclaat zullen bestaan.

Zie ook: Statiegeld op Kleine Plastic Flesjes Per 1 Juli 2021 Definitief: Statiegeld Op Blikjes Mogelijk In 2022 – Costa Rica Will be the First Country to Eliminate Single-Use Plastics by 2021 – Penzance in Cornwall: Het Eerste Plasticvrije Dorp in de UK – Plastic Free Pop-Up Store in Amsterdam: 680 Plasticvrije Bio Producten by Ekoplaza Lab – Koninginnedag Rotterdam: Act Green for the Queen  – Starbucks Gaat Heffing Invoeren op Wegwerpbekers: Test Op 35 Lokaties in Londen – Food and Biobased Research: Duurzaam Verpakkingsmateriaal van Hernieuwbare Grondstoffen – Het Rapport Bioplastics by OVAM: Bioplastics Zijn Niet Automatisch Milieuvriendelijker – Bioplastic PLA bekers geen zegen voor het milieu – Geen Wegwerpplastic Meer Op Glastonbury MuziekFestival 2019 – Ban On Single-Use Plastic Across Europe Coming Before This Summer – Statiegeld op blikjes en kleine petflesjes moet zwerfafval voorkomen by Radar

Zonnepanelenpark Met 3.122 Zonnepanelen Voor Coca-Cola Services in Anderlecht

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Marie-Christine Marghem, Federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling heeft een zonnepanelenpark van 4.122 panelen ingehuldigd bij drankenbedrijf Coca-Cola Services in Anderlecht. Dauvister, dochterbedrijf van Luminus, realiseerde de installatie.

Dankzij de installatie bespaart Coca-Cola elk jaar 295 ton CO2 en wordt 12% van het elektriciteitsverbruik van het kantorengebouw The Bridge lokaal en op duurzame wijze geproduceerd. Tegelijkertijd presenteerden Luminus en Coca-Cola hun plannen voor een windturbineproject op dezelfde site. Het zou de eerste windturbine van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen worden.

De 4.122 zonnepanelen op de site van The Bridge in Anderlecht hebben een vermogen van 1.272 KWp en zullen elk jaar 1.218 MWh groene energie produceren. Dit komt overeen met het jaarlijkse verbruik van ongeveer 350 gezinnen. 990 zonnepanelen kwamen op het dak van het hoofdkantoor en 810 panelen op de parking. De panelen op de parking produceren niet enkel groene energie, maar dienen ook als carport voor de wagens van werknemers. De grondopstelling op een veld achter het hoofgebouw telt 2.322 panelen.

Dauvister, een dochterbedrijf van Luminus gespecialiseerd in zonnepanelen, stond in voor het ontwerp, de plaatsing en de inwerkstelling.Luminus en Coca-Cola maakten van de gelegenheid gebruik om de Minister hun plannen toe te lichten om op dezelfde site een windturbine te bouwen, een primeur voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De turbine van 2,4 MW zou 5.100 MWh/jaar aan groene elektriciteit kunnen produceren wat overeenkomt met het gemiddeld elektriciteitsverbruik van 1.400 Brusselse gezinnen. De turbine zou, samen met de zonnepanelen, 65% van het energieverbruik van de site kunnen voorzien. Het openbaar onderzoek start binnenkort.

Zie ook: Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET – Stop De Plastic Cola-Crap: De Coca-Cola Kersttruck en de Coca-Cola Crap Vuilniswagen

Hoe Groen Zijn Online Casino’s? 

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Online casino’s zijn in opkomst. Steeds meer mensen wagen online een gokje en met de nieuwe wet Kansspelen op Afstand kunnen ook Nederlandse uitbaters van online gokspelen een vergunning krijgen, waardoor de populariteit van online casino’s verder zal toenemen.

De Wet Kansspelen op Afstand zal naar verwachting op 1 maart 2021 in werking treden. Dat is twee maanden later dan de oorspronkelijk beoogde datum.

Internetcasino’s zijn niet alleen leuk, ze vormen ook een oplossing voor diverse hedendaagse problemen.

Omdat je voor een online casino de deur niet uit hoeft, zijn online casino’s bijvoorbeeld een oplossing voor klimaatproblemen. 

Hoe casino’s zich inzetten tegen milieuproblemen: De casinobranche zet zich al langere tijd in voor een beter milieu. Zo reinigt Holland Casino (op dit moment de enige uitbater van fysieke casino’s in Nederland) zijn filialen sinds 2017 alleen nog maar met milieuvriendelijk ozonwater. Hiermee kan men schoonmaken zonder schoonmaakmiddelen of chemicaliën (die uiteindelijk in het oppervlaktewater terechtkomen) te gebruiken. Daarnaast maakt het casino gebruik van warmtepompen en groendaken en worden zoveel mogelijk spullen duurzaam ingekocht 

Waarom zijn online casino’s duurzaam? Waar fysieke casino’s er dus veel aan doen om milieuvriendelijk te opereren, hebben online casinos van nature al veel voordelen, ook op ecologisch gebied. Je kunt voor een online kansspel bijvoorbeeld gewoon thuisblijven en stapt dus niet in de auto of het openbaar vervoer om het casino te bereiken, waardoor de uitstoot die een bezoek aan het casino met zich meebrengt beperkt blijft. 

En dat heeft een significante impact. Het zijn immers niet alleen de spelers zelf die de auto laten staan, maar ook het personeel dat nodig is om een fysiek casino uit te batenGa maar eens na hoeveel medewerkers, van croupiers tot beveiliging en barpersoneel, er nodig zijn om een casino draaiende te houden. Een online casino kan worden gerund met slechts een fractie van al dat personeel.  

Daarnaast verbruik je door thuis op de computer of smartphone deel te nemen aan online kansspelen veel minder elektriciteit dan een fysieke vestiging doet. 

Minder plastic en zware metalen. Voor een regulier casino worden verder allerlei fysieke spelen zoals gokkasten en roulettetafels geproduceerdDeze onmisbare onderdelen voor het casino worden in veel gevallen gemaakt van materialen die slecht voor het milieu en moeilijk te recyclen zijn, zoals zware metalen en pvc.  

Door dezelfde kansspelen digitaal te spelen is de ontwikkeling van deze gokkasten en tafels niet langer nodig. Alleen al het ontbreken van de vele duizenden plastic fiches die er in fysieke casino’s in omloop zijn, maakt het online spelen een stuk milieuvriendelijker.  

Ook in het betalingsverkeer hebben online casinos hun voordelen ten opzichte van fysieke gokpaleizen. Waar je in een ‘echt’ casino vaak nog met contant geld kunt betalen, reken je in een online casino af met je creditcard of betaalmogelijkheden als PayPal of iDeal. Er zijn zelfs steeds meer online casino’s waar je in kunt zetten met cryptovaluta als BitcoinDaarnaast is de kans groot dat je in een fysiek casino een drankje bestelt, vaak geserveerd met veel ijs en een rietje, wat het milieu ook geen goed doet 

Betrouwbare online casino’s. Wil je beginnen met online gokken? Kies dan voor een betrouwbare aanbieder met een goede reputatie. Om het risico te verminderen, kun je bijvoorbeeld kijken of je een aanbieder met gunstige casino bonus deals kunt vinden. Bij veel online casino’s krijg je bij het aanmaken van een account gratis speltegoed of kun je gebruikmaken van bonuscredits of gratis spins.  

De Stroomtuin IJlst Met 7.300 Zonnepanelen by Energie Coöperatie IJlst En ENGIE

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Zelf stroom opwekken kan slimmer. Dat kun je namelijk beter samen doen. Daarom bouwt Energie Coöperatie IJlst een gezamenlijke zonneweide: de Stroomtuin. 

Dat is efficiënter, makkelijker en veel mooier dan allerhande losse panelen bij particulieren op het dak. Door het samen te regelen, wordt het laagdrempelig en goedkoper.

Zo wordt zonne-energie bereikbaar voor iedereen: als participant help je de stroom opwekken, die jouw huishouden nu zelf verbruikt. Dat voelt goed.

We hebben steeds meer stroom nodig. Want uiteindelijk zullen we ook onze huizen met elektriciteit moeten verwarmen. En onze auto’s op stroom laten rijden. De fossiele brandstoffen die we nu gebruiken, raken immers op.

We worden dus steeds afhankelijker van stroom, maar willen liever niet afhankelijk zijn van de grote (buitenlandse) energiebedrijven. De Gemeente Súdwest-Fryslân wil in 2030 energieneutraal zijn, maar Energie Coöperatie IJlst denkt dat het sneller kan. Daarom nemen ze het heft in eigen hand. Een beetje eigenwijs, maar zo zijn ze.

Stroom is de voeding van de toekomst. Die voeding kunnen we zelf verbouwen met de Stroomtuin. Die wordt georganiseerd als een volkstuin. Met een organisatie van vrijwilligers in een coöperatie zonder winstoogmerk. Alleen oogsten we geen groente, maar stroom. En het mooiste is: we zaaien eenmalig (zonnepanelen) en gaan vervolgens minstens 15 jaar oogsten. Da’s pas slim boeren.

Op het weiland naast het industrieterrein aan de Zuidwesthoekweg in IJlst heeft ENGIE een 2ha grote zonneweide met bijna 7.300 zonnepanelen aangelegd: de Stroomtuin. Een volledig door de bevolking zelf geïnitieerde zonneweide waarmee alle inwoners van IJlst van zonnestroom worden voorzien.

Een zonneweide is goed, maar niet mooi. Daarom wordt geprobeerd de Stroomtuin zo weinig mogelijk zichtbaar te maken. We kiezen daarom voor een zeer lage opstelling. We graven sloten eromheen zodat we minder hekken nodig hebben. En door dijkjes met passende begroeiing aan te leggen, laten we de weide de komende jaren opgaan in het Friese landschap.

De Energie Coöperatie IJlst is een initiatief van een paar bevlogen IJlsters die al vanaf 2015 vrijwillig hun tijd in steken in de Stroomtuin.

Zie ook: Drijvend Zonnepark Met 70.000 Zonnepanelen Zandwinning Skûlenboarch by Enerzjyk Skûlenboarch – Zonnedak bij De Hammerslag in Westergeest by Enerzjy Koöperaasje Westergeast (EKW) – Zonnedak Revalidatie Friesland in Beetsterzwaag Met 1.600 Zonnepanelen by GroenLeven – Zonnepark de Zwette Met 47.000 Zonnepanelen In Leeuwarden by GroenLeven – Windpark Fryslân in het IJsselmeer bij de Breezanddijk Met 89 Windmolens (316 MW) – Negen Windturbines bij Kop Afsluitdijk in Eeuwenoud Fries Cultuurlandschap by Vattenfall – Wetterskip Fryslân Plaatst 35.000 Zonnepanelen op Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)Wetterskip Fryslân Gaat Op Rioolwaterzuiveringsinstallaties Zuiveringsslib Omzetten in Energie

De Hernieuwbare Energiesubsidie Regeling (HER): HER+ Subsidieregeling Weer Geopend

Geschreven op 6-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf begin september is de HER+ subsidieregeling weer open. Het budget is 30 miljoen euro, bericht Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Bent u bezig met vernieuwende projecten die leiden tot CO2-reductie in 2030? Mogelijk kunt u gebruikmaken van de subsidie Hernieuwbare Energietransitie (HER+), de opvolger van de Hernieuwbare Energiesubsidie.

De subsidieregeling HER+ is open van 1 september 2020, tot en met 31 maart 2021.

De HER+ kijkt naar CO2-reductie in plaats van alleen naar hernieuwbare energieproductie. Daarom zijn nieuwe categorieën toegevoegd die de energietransitie met innovatie stimuleren zoals CO2-afvang en -opslag (CCS), waterstofproductie en diverse warmteproductie opties.

De HER+-projecten moeten leiden tot CO2-reductie in 2030 en daarmee helpen de klimaatdoelstellingen te behalen. Ook moeten ze besparen op de toekomstige uitgaven aan subsidies, overeenkomstig het Besluit stimulering duurzame energietransitie (SDE++). Die besparing moet groter zijn dan de subsidie die u voor het project heeft aangevraagd.

Is het een project voor windenergie op zee? Dan is besparing op de uitgaven op grond van de SDE++ geen voorwaarde. Uw project moet dan wel leiden tot CO2-reductie in 2030 en tot kostenvoordelen groter dan de aangevraagde subsidie. Dit geldt bij de bouw of exploitatie van te bouwen windparken op zee in de territoriale wateren en de exclusieve economische zone van Nederland.

Zie ook: CO2-opslag is geen alles-in-1-oplossing: Risico’s CCS Niet Nauwkeurig te Berekenen – CO2 Initiatief Noord-Nederland: Borg – Kabinet ziet CO2 afvang en opslag helemaal zitten en Barendrecht ziet het helemaal niet zitten – Hogedruk CO2-Pijpleiding onder Woonwijk Oosterheem en Station Bleizo Zoetermeer – CO2 Bombe: Bürgerinitiative ContraEndlager Fresh Air Festival – Alles over CO2 afvang en opslag op één website: co2afvangenopslag.nl  – NEAR CO2: Communicatie en participatie rond CO2 afvang en opslag (CCS) projecten – VROM opent Infopunt CO2-opslag in Barendrecht – Shell: communicatie overheid over CO2-opslag onvoldoende

Categorieën

  • Afval (674)
  • Agenda (3.215)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.340)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.495)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (380)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.685)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.478)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Ruim Een Vijfde Minder CO2-Uitstoot In Tweede Kwartaal 2020 Dan In Tweede Kwartaal 2019
  • Solar on Top: Tien Trailers Met Acht Zonnepanelen Op Het Dak by Vos Logistics
  • Grootste Drijvende Zonnepark Floating PV Van België Met 17.250 Zonnepanelen Op Zandgroeve De Schans Naast Sibelco Fabriek
  • Top 3 Autobanden by Autodoc NL
  • Project REFLOW: Gemeente Amsterdam Gaat Textielstromen In De Stad Verduurzamen
  • Rooftop Award Voor DakbosDepot Boijmans Van Beuningen
  • Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind
  • Welke Autoverzekering Kun Je Kiezen En Welke Aanvullende Autoverzekerig by Independer
  • Online Gokkasten Steeds Populairder In Nederland
  • Dwarsliggers Van Hergebruikt Plastic En Zwavelbeton Meest Duurzaam by RIVM
  • Gemeente Zeist Gaat 100 Gemeentelijke Panden Verduurzamen: 35% Energie Besparing
  • Coca-Cola Stapt In Nederland Volledig Over Op Flessen Van 100% Gerecycled Plastic
  • Zonnepanelenpark Met 3.122 Zonnepanelen Voor Coca-Cola Services in Anderlecht
  • Hoe Groen Zijn Online Casino’s? 
  • De Stroomtuin IJlst Met 7.300 Zonnepanelen by Energie Coöperatie IJlst En ENGIE
  • De Hernieuwbare Energiesubsidie Regeling (HER): HER+ Subsidieregeling Weer Geopend
  • Links

    Milieunet op..