Anders Bekeken

Zomerbad Peize Aardgasloos En Energieneutraal: Zonnepark Met 400 Zonnepanelen

Geschreven op 3-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Stichting Zomerbad Peize krijgt van provincie Drenthe een subsidie van 78.500 euro om de laatste stap te kunnen zetten en het zwembad energieneutraal te maken.

De stichting realiseert in overleg met wijkbewoners een zonnepark waar ook de wijk en andere verenigingen op aangesloten kunnen worden.

“Een mooi voorbeeld van een zogeheten wijkaanpak. De stichting heeft samen met coöperaties en omwonenden nagedacht hoe er voordeel behaald kan worden door krachten te bundelen. Dat is breed en effectief samenwerken!”, aldus gedeputeerde Tjisse Stelpstra.

De wijkaanpak is uitgewerkt door een pool van vrijwilligers uit de stichting Zomerbad Peize, de Energiecoöperatie Noordseveld, Buurtkrachtteam Kortland, sportverenigingen, gemeente Noordenveld, natuurinstellingen en andere lokale bedrijven.

In het zonnepark komen vierhonderd zonnepanelen, waarvan er tweehonderd nodig zijn voor het zwembad. De andere tweehonderd kunnen worden gebruikt door verenigingen en wijkbewoners. Het zonnepark wordt voor het zwembad aangelegd en in overleg met de omwonenden ingepast in de omgeving.

Het Zomerbad Peize heeft de afgelopen twee jaar al de nodige stappen gezet om aardgasloos tot energieleverend te worden. In 2015 plaatste het zwembad afdekkleden om energie te besparen, waardoor het gasverbruik omlaagging van 30.000 m3 aardgas naar 17.000 m3 aardgas per seizoen. Daarna demonteerde een enthousiaste groep technisch onderlegde vrijwilligers die het Zomerbad een warm hart toedragen de oude gasinstallatie.

Met de aanleg van warmtepompen slaagde het zwembad erin om in 2018 aardgasloos te worden. Daarmee werd het Zomerbad Peize het eerste zwembad in Nederland dat zonder gas wordt verwarmd. Het zwembad kreeg hiervoor een financiële bijdrage vanuit de gemeente Noordenveld.

Zonnedijk Slaperdijk Eemshaven Groningen: Vijf Kilometer Met 17.000 Zonnepanelen by Solarfields

Geschreven op 3-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Solarfields en Groningen Seaports starten deze maand met de realisatie van ’s werelds eerste grootschalige zonnedijk. Er wordt een zonnepark gebouwd op de slaperdijk te Eemshaven.

Het is voor het eerst dat een grootschalig zonnepark op een binnendijk in Nederland wordt gerealiseerd.

De zonnedijk wordt medio augustus 2020 operationeel en heeft een lengte van ruim 5 kilometer. Met ruim 17.000 panelen wordt er op de dijk bijna 7 miljoen kWh elektriciteit per jaar geproduceerd.

Jelmer Pijlman, directeur van Solarfields licht toe: “In Nederland hebben we ruim 22.000 kilometer aan dijken. Een gedeelte komt in aanmerking voor duurzame energieopwekking met zonnepanelen. Met dit project laten we zien dat zon, zee en land op de juiste manier samenkomen.”

Maarten Barthel, Business Manager Energy & Solar van Groningen Seaports: “Dit project laat zien hoe dubbel ruimtegebruik overal toegepast kan worden. Daarnaast past het zonnepark in de visie van Groningen Seaports om via lokaal opgewekte duurzame energie de vestigingsfactoren voor bedrijven te verbeteren.”

Sinds 2018 wordt er op kleine schaal geëxperimenteerd over het dubbelgebruik van binnendijken en zonnepanelen. Met een lengte van ruim 5 kilometer met 17.000 zonnepanelen, goed voor ruim 2.300 huishoudens, is dit het grootste zonneproject op een dijk in Nederland. Het mooie van het zonnepark, is dat het op de zuidzijde, oftewel de landzijde, van de slapende dijk ligt. Met de nieuwe zeedijk, verderop landafwaarts gelegen, is er een kleine kans dat het water overstroomt tot voorbij de slapende dijk. Op de zuidkant van de dijk liggen straks panelen en op de noordkant grazen schapen.

Henk Groenewold, constructiemanager Solarfields: “De afgelopen jaren hebben we intensief met Groningen Seaports samengewerkt om alle vraagstukken en uitdagingen te begrijpen. Bouwen op een dijklichaam is nu eenmaal bijzonder complex, alle bestaande kennis uit de omgeving moet je benutten.”

De energie die door het zonnepark wordt opgewekt zal de komende vijftien jaar worden afgenomen door Vattenfall en is vooral bedoeld voor bedrijven die in de directe omgeving van de haven zijn gevestigd. “De vraag naar groene energie neemt voortdurend toe, ook van bedrijven en industrie. Dat bedrijven in Groningen gaan profiteren van duurzame energie die in de eigen omgeving wordt opgewekt klinkt niet meer dan logisch. Zo werken we samen aan een fossielvrij leven binnen een generatie”, zegt Wijnand Tjepkema, Sales Vattenfall.

De Elektrische Volkswagen ID. 4 SUV: De Eerste VW SUV Met Een Bereik Van 500 Kilometer

Geschreven op 3-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi. Volkswagen heeft het volgende model in de ID reeks bekendgemaakt: de VW ID.4 SUV.

In de loop van dit jaar komt de elektrische SUV van Volkswagen op de markt. Volkswagen maakt nog niet echt veel bekend. Het blijft bij een teaserafbeelding in camouflagetrim. 

De ID.4 krijgt volgens Volkswagen een maximaal rijbereik van ongeveer 500 kilometer. Daarnaast moet het model net als de ID.3 volledig energieneutraal zijn.

De ID.4 komt er met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Naar verluidt verschijnt er op termijn ook een sportiever gelijnde coupéversie van de ID.4.

Zie ook: De Elektrische Volkswagen ID. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 KilometerDe Elektrische Volkswagen ID. Electric Sedan Concept Car: De Volkswagen ID. Neo – De Elektrische Volkswagen ID. Vizzion Concept Car – De Elektrische Volkswagen ID. Crozz II Concept Crossover SUV – De ID Buzz Minivan by Volkswagen: Het Elektrische Busje Komt Zo – De Volkswagen e-Golf – Full Electric Volkswagen Milano Taxi – De Elektrische Volkswagen I.D. R – De Elektrische Volkswagen I.D. Roomzz SUV Met Plek Voor Zeven Personen – De Elektrische Golf: de e-Golf by Volkswagen –Volkswagen E-Up Concept en E-Golf – Full Electric Volkswagen Milano Taxi – De Elektrische Volkswagen Multivan T6.1: Actieradius Tot 400 Kilometer – The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group – De Elektrische Volkswagen Cargo e-bike by Volkswagen Bedrijfswagens – The Volkswagen E-Scooter – De Elektrische Volkswagen Dune Beach I.D. Buggy Op De Autosalon van Genève by Volkswagen –Volkswagen e-Golf McDrive Edition for Ronald McDonald Kinderfonds by McDonald’s – VW Unveil Electric E-Bora in China

Aanpak Asbestdaken Krijgt Vervolg Met Asbestfonds Voor Leningen Om Asbest Te Verwijderen

Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Minister Stientje van Veldhoven ondertekent vandaag samen met provincies, gemeenten, brancheverenigingen, Milieu Centraal en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Samenwerkingsverklaring aanpak asbestdaken.

Deze partijen zetten gezamenlijk de schouders onder een volgende stap voor een asbestdakenvrij Nederland. Asbest is schadelijk voor de gezondheid. De opgave om asbest uit onze omgeving te verwijderen, blijft voor al deze partijen onverminderd relevant, ook zonder wettelijk verbod.

Stientje van Veldhoven: “Het gezondheidsrisico van asbest wijkt niet vanzelf. Het is dus niet de vraag of maar hoe we met elkaar voor een veilige, schone en asbestvrije omgeving kunnen zorgen. Ik ben blij dat we vandaag hiervoor met al deze betrokken partijen een volgende stap zetten. De daken waar dit nog in zit, zijn oud en verweren steeds verder. We willen mensen helpen hun asbestdak te verwijderen.”

Om particuliere dakeigenaren te helpen bij het verwijderen van hun asbestdak, wordt een fonds opgericht waaruit leningen verstrekt kunnen worden. Vandaag is bekend gemaakt dat de overheid 12 miljoen euro bijdraagt aan dit fonds. Het verwijderen van een asbestdak kan zeker vanuit het perspectief van de eigenaar gedoe zijn. Bijvoorbeeld wanneer eigenaren hiervoor geen lening bij een bank kunnen krijgen omdat ze onvoldoende draagkrachtig zijn.

Dit fonds biedt hier uitkomst voor. Leningen kunnen worden verstrekt; de overheid staat garant. Op deze manier wordt vrijwel iedere dakeigenaar die zijn asbestdak wil verwijderen, in staat gesteld een lening af te sluiten. De volgende stap is dat provincies en gemeenten dit fonds verder vullen. Daarnaast is het de bedoeling dat ook voor bedrijven die eigenaar zijn van een asbestdak, veelal boeren, een fonds wordt opgericht. Op dit moment wordt nog uitgezocht of dit juridisch gezien kan, of dat er sprake is van staatssteun.

Naast het oprichten van het fonds wordt samengewerkt aan meer en gerichte communicatie om dakeigenaren bewust te maken van het feit dat het beter is hun asbestdak te verwijderen. Gemeenten worden geholpen met de uitwisseling van best practices. Monitoring zorgt voor een goed beeld van de opgave en helpt bij een doelgroepgerichte aanpak. Ook wordt ingezet op vereenvoudiging van de uitvoering van de asbestdakensanering, waar dit veilig en verantwoord kan. Hierdoor kunnen kosten mogelijk worden verlaagd.

Uit het advies van de Gezondheidsraad uit 2010 bleek dat asbest gevaarlijker is dan voorheen werd gedacht, en dat asbestdaken de laatste grootste bron van asbestvezels zijn. Asbest is inmiddels al meer dan 25 jaar verboden. Asbest wordt niet meer gebruikt in nieuwe producten, maar werd vroeger veel gebruikt als bouwmateriaal veelal in daken. De gezondheidsschade van asbest kan groot zijn en longkanker veroorzaken. Nadat een voorstel om asbestdaken verplicht te verwijderen niet door de Eerste Kamer is gekomen, is besloten om met de partijen die dat wél willen samen op te trekken om zoveel en zo efficiënt mogelijk asbestdaken te verwijderen. Deze samenwerkingsverklaring is daar een uitkomst van.

De Samenwerkingsverklaring is vandaag ondertekend door de provincies Utrecht, Drenthe, Noord-Holland, Gelderland, Overijssel en de gemeenten Almere, Lelystad, Hof van Twente, Nieuwegein, Assen en Borger-Odoorn. Ook de bouw- en asbestverwijderingsbranche Veras, VVTB, Bouwend Nederland, SGS Search, RPS, Expertise Centrum Asbest & Vezels, Stichting European Asbestos Forum en consumentenorganisatie Milieu Centraal hebben vandaag hun handtekening gezet, net als het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Naast deze koplopers die nu met elkaar aan de slag gaan, zijn andere partijen welkom om aan te sluiten, ook in de toekomst.

Zie ook: Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren – Sanering Asbestdaken: Fonds voor Huishoudens en Bedrijven Voor Verwijderen Asbest Daken – Asbest Op Je Dak In Utrecht: Daar Wil Je Toch Vanaf? by Gemeente UtrechtAsbest Eraf, Zonnepanelen Erop: Van Asbest Naar Duurzaam Dak In Flevoland – SamenZONderAsbest: Vervanging Asbestdaken Door Zonnedaken by Provincie Groningen – Asbest Eraf, Zon Erop: Dakvrienden Gaan Asbestdaken Vervangen Door Zonnepanelen by Essent – Cradle to Cradle: Asbest Recycling Tot Vulstof Voor Cement = Beststof

De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM

Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Van alle vervoerwijzen is de fietser het meest gevoelig voor het weer, zo blijkt uit een literatuuronderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Uitwisseling tussen vervoerwijzen door veranderende weersomstandigheden gebeurt vooral tussen auto en fiets.

De invloed van het weer op mobiliteit verschilt tussen stedelijk en landelijk gebied, tussen leeftijdsgroepen, en tussen verplaatsingsmotieven.

Deze literatuurstudie is op verzoek van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd.

Kennis over de invloed van het weer op de personenmobiliteit is relevant voor het beleid omdat extreem weer vaker optreedt en klimaatverandering op langere termijn tot een verandering van weerspatronen kan leiden.

Op bepaalde plekken in het mobiliteitssysteem kan daardoor (extra) druk op de capaciteit ontstaan terwijl capaciteit op andere plekken mogelijk onderbenut blijft.

Uit de literatuur blijkt dat zonnig en droog weer gunstig is voor het gebruik van de actieve vervoerwijzen. Bij regenachtig en winderig weer worden de auto en het openbaar vervoer juist meer gebruikt. Van alle vervoerwijzen blijkt de fietser het meest gevoelig te zijn voor het weer. Uitwisseling tussen vervoerwijzen als gevolg van veranderend weer gebeurt vooral tussen auto en fiets. Het effect van weer op mobiliteit verschilt tussen stedelijk en landelijk gebied, tussen leeftijdsgroepen, en tussen verplaatsingsmotieven.

De aangrijpingspunten voor het beleid kunnen grofweg worden ingedeeld in drie categorieën. Ten eerste kan door aanpassingen aan infrastructuur en gebouwen de reiziger die is blootgesteld aan het weer beter worden beschermd. Voorbeelden zijn het plaatsen van overkappingen of schermen en bomen langs fiets- en wandelroutes en het creëren van voldoende beschutting bij wachtruimtes voor het ov. Een tweede optie is het beïnvloeden van de attitude van de reiziger.

Hier kan worden gedacht aan campagnes of subsidies gericht op het blijven gebruiken van de actieve vervoerwijzen, ook bij onaantrekkelijk weer. Tenslotte kunnen verbeteringen in transportmodellen helpen om de dagelijkse mobiliteit beter te voorspellen. Met behulp van de uitkomsten van deze modellen kunnen ov-diensten hun capaciteit wellicht aanpassen aan het effect van het weer op het ov-gebruik (dimensioneren).

Zie ook: Echt! Het Regent Bijna Nooit! Dus Ga Toch Fietsen by Gerard PoelsMet belgerinkel naar de Winkel – Ik Kyoto – Varieer in het woon-werk verkeer – Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? Fietsen Is Goed voor het Milieu en Gezond – Fietsnelwegen in Nederland: Non stop op de fiets naar de binnenstad – Op de fiets door Afrika – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: Fietsgeluk en De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland

Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM

De Elektrische Renault EZ-MORPHOZ: Shape-Shifting Electric Crossover Of The Future by Renault

Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Renault presenteert weer een nieuwe elektrische concept auto: de Renault Morphoz.

Het is een voertuig dat zich aanpast aan de behoefte van de bestuurder, of het nu gaat om een lange reis of een korte rit naar kantoor of een winkelcentrum.

Het is een persoonlijk voertuig dat gedeeld wordt als je het niet gebruikt. Het is ontworpen om zich aan te passen aan verschillende ecosystemen en interactie aan te moedigen.

Het is een autonoom voertuig om zelf in te rijden of in gereden te worden.

Het futuristische model vertegenwoordigt de visie van Renault op het gebied van persoonlijke, connected en elektrische mobiliteit voor de jaren na 2025. Het voertuig gaat als MORPHOZ door het leven en is gebaseerd op het modulaire CMF-EV-platform van de Alliantie. Dit platform is geschikt voor verschillende configuraties op het gebied van vermogen, capaciteit, actieradius, gebruikersopties en bagageruimte.

De Renault MORPHOZ vertegenwoordigt Familie in de Life Cycle designstrategie van Renault. Het gaat hier niet alleen om een studiemodel dat de mogelijkheden van toekomstige mobiliteit verkent, maar hint qua ontwerp en interieur ook naar een volledig elektrisch aangedreven model dat binnen enkele jaren op de markt geïntroduceerd wordt.

Het bereik van een elektrische auto vormt momenteel nog een struikelblok voor veel automobilisten, maar dat zal snel veranderen met de Renault MORPHOZ conceptcar die de mogelijkheden van een elektrisch voertuig naar een ongekend niveau brengt.

Als pionier en expert op het gebied van elektrische aandrijving heeft Groupe Renault in de afgelopen tien jaar maar liefst acht elektrische voertuigen gelanceerd. Tevens is de actieradius en het motorvermogen van de belangrijkste EV, de Renault ZOE, continu verbeterd om het model steeds aantrekkelijker te maken voor een groeiende doelgroep.

Met de nieuwe Renault Twingo Z.E. ontwikkelde Renault een EV waarbij de batterij en bijbehorende actieradius zijn afgestemd voor stadsgebruik. Het EV-aanbod omvat ook de Renault City K-ZE, een compacte stads-SUV voor de Chinese markt, en het grootste aanbod van elektrische aangedreven bedrijfswagens in Europa.

In lijn met de missie van Groupe Renault om duurzame mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken, is de fabrikant voornemens om elektrische modellen in verschillende soorten en maten aan te bieden die zonder beperking voldoen aan de breed uiteenlopende behoeften van klanten, zowel in de stad als daarbuiten.

Dit doel wordt in de toekomst steeds belangrijker. Dat verklaart ook het belang van de MORPHOZ. Behalve dat dit conceptmodel nieuwe mogelijkheden van elektrische mobiliteit verkent, is het ook een voorbode van een nieuwe familie van zero-emission voertuigen in het Renault-aanbod.

Het zijn modellen met verschillende batterijcapaciteiten, die profiteren van de nieuwste technologie op het gebied van energie-efficiëntie en oplaadsystemen en voorzien zijn van de beste connectiviteitsdiensten.

Op dit moment heeft Renault vier elektrische modellen in het assortiment: De Renault ZOE, de Renault TWIZY, de Renault Kangoo ZE en de Renault Master ZE. De elektrische Renault Fluence is alweer uit het aanbod elektrische auto’s verdwenen. In 2021 wil Renault met een compacte, elektrische suv op de markt komen.

Zie ook: De Elektrische Renault EZ-ULTIMO: Robo-Vehicle For Premium Mobility Experience by Renault – De Elektrische Renault EZ SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+

Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+ – Rijkswaterstaat Neemt 100 Exemplaren Van De Elektrische Renault ZOE In Gebruik – De Elektrische Renault e-Plein Air: De Elektrische Cabrio Op Basis Van De Legendarische Renault 4 – De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault

Nationale Week Zonder Vlees 2020: Doe Mee En Eet Een Week Geen Vlees – Gratis Magazine

Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër.

De Nationale Week Zonder Vlees is een terugkerend initiatief en vindt jaarlijks in maart plaats. Dit jaar is de derde editie van maandag 9 tot en met zondag 15 maart 2020.

De landelijke campagne wordt breed gedragen door diverse partners uit de voedselindustrie. Samen vinden wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is.

Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten. Proberen en proeven is geloven, want vegetarisch eten is niet saai, smakeloos of ingewikkeld.

Het is een kleine moeite met een onvoorstelbaar positieve impact op mens, dier en milieu. Samen maken we met elke week een dagje zonder vlees het verschil voor de toekomst van onze planeet.

Door onze krachten optimaal te blijven bundelen, denken wij het meest invloedrijke initiatief voor minder vlees te kunnen worden van Nederland. In 2030 eet Nederland méér plantaardig en minder dierlijk. Een dagje zonder vlees wordt de nieuwe standaard!

Zie ook: Nationale Week Zonder Vlees 2018: In 2030 Eet Nederland Méér Plantaardig en Minder Dierlijk – Nationale Week Zonder Vlees 2019: Doe Mee En Eet Een Week Geen Vlees – Gratis MagazineMeatless Monday Talkshow en Opiniepeiling op de Huishoudbeurs – Sir Paul McCartney: Meat Free Monday – The Truth about the Meat Industry – Meat the Truth – Wakker Dier Foldermonitor: Supermarkten Stunten Vaker met Vlees – Kiloknallers – Plofkip –  Nederlander Eet Minder Vlees: 76,3 kilo per persoon in 2014 – Video: Ancilla Tilia strips for Wakker Dier – Zondag met Lubach by VPRO: Moeten We Misschien Iets Minder Vlees Eten? – How to Beat Your Meat by Amanda Cerny – De Hippe Vegetariër: Recepten, Vleesvervangers en Hotspots by Isabel Boerdam

Aandeel Duurzame Energieopwekking Boven 10 Procent In Februari 2020 by Energieopwek NL

Geschreven op 2-3-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Het aandeel hernieuwbare energie in Nederland bereikte in februari een record.

In februari 2020 kwam meer dan 10% van de totale hoeveelheid verbruikte energie in Nederland uit hernieuwbare bronnen.

Dat blijkt uit cijfers van Energieopwek NL.

De groei van het aandeel duurzame energie naar 10,3 procent komt vooral door de harde wind in februari, waardoor windturbines in staat waren meer duurzame energie op te wekken.

Van alle duurzaam opgewekte energie in februari kwam ruim 32 procent van windturbines op land en in de zee. Normaal ligt dat aandeel een stuk lager op ongeveer 10 procent van alle in Nederland opgewekte duurzame energie.

Februari telde vier winterstormen, waarvan twee een naam kregen: Ciara en Dennis. De stormen leidden tot windsnelheden tot 130 kilometer per uur. Storm Dennis leverde de meeste energie aan het net: op 22 februari werd in totaal ruim 4 gigawatt aan duurzame windenergie opgewekt.

In het Energieakkoord voor duurzame groei is afgesproken dat in 2020 14 procent van de opwek hernieuwbaar moet zijn en in 2023 16 procent. De doelstelling is een uitdagende opgave waarbij de eerste vraag is: “Hoeveel hernieuwbare energie wordt er op dit moment opgewekt in Nederland?” Energieopwek geeft antwoord op de vraag voor de actueel opgewekte hernieuwbare energie.

Deze bronnen tellen mee als hernieuwbare energie. Internationaal is in detail vastgelegd welke vormen van energie meetellen als hernieuwbaar (duurzaam) en welke vormen niet. Ook is afgesproken op welke wijze er geteld wordt. Voor de EU is dat vastgelegd in een speciale richtlijn. Een van de afspraken is dat alle vormen van energie (elektriciteit, gas, olie, warmte) even zwaar meetellen. Ook zijn afspraken gemaakt over de noemer zodat het percentage hernieuwbare energie kan worden berekend. Dit is het ‘(bruto) finale energieverbuik’. Er is voortdurende discussie over deze afspraken: zijn bepaalde vormen niet duurzamer, dan andere? Zijn we wellicht vormen vergeten? Kloppen de voorgeschreven rekenmethodes wel? Energieopwek matigt zich daar geen oordeel over aan, en houdt zich strikt aan de internationale afspraken.

Windenergie op land: Hernieuwbare energie afkomstig van windturbines op land. Ook de windturbines geplaatst in binnenwateren, zoals het IJsselmeer, vallen hieronder. Windturbines zetten de energie in de wind om in elektriciteit. De hoeveelheid energie die windturbines produceren neemt toe naarmate het harder waait. Moderne windturbines halen bijna het theoretisch maximale rendement uit de wind. Bij zware storm worden de windturbines tijdelijk stilgezet. In 2017 leverde wind op land 1,08% van ons finale energieverbruik.

Windenergie op zee: Hernieuwbare energie afkomstig van windturbines op zee. De bouw van een offshore windturbine is duurder dan een windturbine op land. Dat verschil wordt beperkt omdat offshore parken veel groter wat schaalvoordelen oplevert. Bovendien waait het op zee meer dan op land en daarom produceren windturbines op zee meer energie dan windturbines op land. De elektriciteit die wordt geproduceerd door offshore windparken wordt door TenneT met grote onderzeese kabels naar de kust gebracht. In 2017 leverde wind op zee 0,57% van ons finale energieverbruik. Komende jaren zal dit percentage snel stijgen.

Zonnepanelen: Met behulp van zonnepanelen kan met een rendement van circa 16% zonne-energie wordt omgezet in bruikbare elektriciteit. Het betreft zowel zonnepanelen op daken van gebouwen als grote oppervlaktes zoals zonneweides. De hoeveelheid energie hangt af van de zonintensiteit. Die varieert over de dag en hangt onder andere af van de bewolking. Nederland ligt geografisch ver verwijderd van de evenaar. Zonnepanelen produceren daarom in de zomer veel meer energie dan in de winter. In 2017 leverden zonnepanelen 0,37% van ons finale energiegebruik. Dit percentage zal de komende jaren snel stijgen.

Geothermie: Geothermische energie (bodemenergie ook wel aardwarmte genoemd) is afkomstig is van een diepte van meer dan 500 m. Het betreft de door de geothermie installatie geleverde warmte minus de elektriciteit die nodig is om deze warmte naar boven te pompen. Een geothermische installatie bestaat meestal uit twee putten, één voor de productie van warm water, de productieput en één voor injectie van gekoeld water, de injectieput. De putten worden vaak vanuit een locatie (schuin) geboord. De afstand tussen deze twee putten in de diepe ondergrond is 1 tot 2 km. In 2017 leverde geothermie 0,14% van ons finale energieverbruik.

Warmtepompen: Energie die met warmtepompen wordt onttrokken uit de buitenlucht of uit water en wordt omgezet in warm water of warme lucht voor verwarmingsdoeleinden. De door een warmtepomp geleverde warmte, minus de elektriciteit die nodig is om deze warmte aan de omgeving te onttrekken, telt volgens internationale regels mee als hernieuwbare energie. Met warmtepompen kun je ook koelen. Een koelkast werkt ook met het principe van een warmtepomp. Dat levert echter geen bijdrage aan de hernieuwbare energie. Warmtepompen leverden in 2017 bij elkaar 0,35% van ons finale energieverbruik als hernieuwbare energie.

Biomassaketels bedrijven (Houtgebruik industrie): Het verbranden van vaste en vloeibare biomassa voor decentrale elektriciteits- en warmteproductie op industriële of semi-industriële schaal. Onder deze categorie valt ook de biomassa die wordt gebruikt voor warmtenetten of voor het verwarmen van zwembaden. In alle gevallen telt de geleverde warmte uit de biomassainstallatie volledig mee als hernieuwbare energie. In 2017 bestond 0,95% van onze finale energievraag uit biomassa voor bedrijven.

Bij- en meestoken biomassa in kolencentrales: Kolencentrales leveren elektriciteit en soms warmte voor warmtenetten. Wanneer kolen deels worden vervangen door biomassa, dan telt dat deel mee als hernieuwbare energie. Er zijn verschillende vormen van biomassa geschikt. Gewoonlijk wordt die biomassa dan geperst in de vorm van houtpellets. In 2017 bestond 0,12% van onze finale energievraag uit bijstoken van biomassa. De komende jaren zal dit oplopen tot ruim 1%. Het kabinet heeft aangegeven na 2025 met bijstoken te willen stoppen.

Houtkachels thuis: Dit betreft hernieuwbare energie uit het verbranden van hout door huishoudens in houtkachels, allesbranders, pellet kachels en open haarden. De hoeveelheid hout die wordt gebruikt telt mee als hernieuwbare energie. Het maakt dus niet uit of de kachel wordt ingezet om een woning te verwarmen, of alleen voor de sfeer. In 2017 bestond 0,91% van onze finale energie uit hout dat thuis wordt verbrand.

Afvalcentrales: Het verbranden van afval door afvalverwerkingsinstallaties levert warmte op die wordt gebruikt voor de productie van elektriciteit en in warmtenetten. Afval bestaat voor een deel uit biomassa (‘biogeen’) en restafval. De elektriciteit en warmte die wordt geleverd met het biogene deel telt mee als hernieuwbare energie. In 2017 bestond 0,96% van ons finaal energieverbruik uit hernieuwbare energie uit afvalcentrales.

Biogas: Biogas ontstaat door vergisting of vergassing van biomassa. Voorbeelden daarvan zijn slib uit afvalwaterzuivering, gestort afval(stortgas), groente, fruit en tuinafval (GFT), mest, maïs- en plantaardige reststromen uit de landbouw. Biogas wordt van nature ook uit afval op een stortplaats geproduceerd. Het telt echter pas mee als dit biogas nuttig wordt gebruikt. In 2017 bestond 0,50% van onze finale energievraag uit biogas.

Bio-olie: dit betreft vloeibare biobrandstoffen die op basis van wettelijke voorschriften standaard met een vast percentage worden bijgemengd met benzine en diesel. Biobrandstoffen moeten voldoen aan internationale duurzaamheidscriteria. In 2017 bestond 0,64% van onze finale energievraag uit bio-olie.

Overig (Waterkracht + Houtskool + Zonnewarmte): Deze vormen van hernieuwbare energie zijn in Nederland heel klein. In 2017 had waterkracht een aandeel van 0,02%, houtskool 0,01% en zonnewarmte 0,05%.

Zie ook: Recordopbrengst Duurzame Windenergie Door Nederlandse Windmolens In Maart by EnergieopwekAandeel Hernieuwbare Energie Stijgt Naar 7,3 Procent in 2018 by Energieopwek –  Opwekking Hernieuwbare Energie In Nederland Gestegen Met 8 Procent In 2018 – Zonne-Energiesector Nederland Groeit Sneller Dan Gemiddeld: Ruim Vier Miljoen Zonnepanelen

Rookmelders Redden Levens: Rookmelder Vanaf 1 juli 2022 Verplicht In Alle Huizen

Geschreven op 29-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Voor nieuwbouw geldt al dat op iedere verdieping waar gewoond wordt een rookmelder moet hangen.

Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) Raymond Knops wil dat deze verplichting ook gaat gelden voor bestaande bouw.

Ook alle etages van bestaande huizen moeten een rookmelder krijgen.

Het voorstel om dit vast te leggen in bouwregelgeving is inmiddels in internetconsultatie gegaan.

Hiermee geeft de minister invulling aan het advies van brandweer, gemeenten, vastgoedeigenaren en de bouwende partijen om rookmelders voor alle woningen verplicht te stellen.

Minister Raymond Knops: “De meeste slachtoffers van brand vallen door het inademen van rook. Rookmelders redden dus mensenlevens. Uit TNO-onderzoek van afgelopen jaar blijkt dat rookmelders in alle woningen het risico op dodelijke slachtoffers vermindert. Daarom wil ik het Bouwbesluit op dit punt aanpassen en rookmelders niet alleen verplicht stellen voor nieuwbouw maar ook voor bestaande bouw.”

Om gebouweigenaren voldoende tijd te geven deze maatregelen in alle bestaande woningen door te voeren, zal deze verplichting pas per 1 juli 2022 ingaan. Ook worden hiermee problemen voorkomen bij de levering en beschikbaarheid van rookmelders bij leveranciers.

Zie ook: Brand in Huis: Een Serie Leerzame Video’s! Komt u veilig buiten? Wat doet u?Brandveiligheid tijdens Kerst en Oud & Nieuw – Brandveilig Feestvieren: Tips Voor Ondernemers – Sta Stil Bij Risico’s op Brand – Houtstook door Particulieren: Tien Stooktips om Overlast door Houtrook te Voorkomen – Brandveilig Feestvieren: Tips Voor Een Feestje Thuis – Sta Stil Bij Risico’s op Brand

Gratis Openbaar Vervoer In Groothertogdom Luxemburg: Gratis Bus, Tram En Trein 1 Maart 2020

Geschreven op 29-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Als eerste land ter wereld heeft Luxemburg het openbaar vervoer gratis gemaakt. Met ingang van 1 maart 2020 hoeft niemand in het Groothertogdom nog een kaartje te hebben in bus, tram en trein.

“Simpelweg instappen en meerijden”, vatte Mobiliteitsminister François Bausch de nieuwe situatie samen.

Het kostenloze ov zou de files moeten verminderen en het milieu moeten verbeteren. Het gratis ov kost de regering naar verwachting jaarlijks zo’n 41 miljoen euro.

Daarnaast trekt de regering de komende jaren ook nog vier miljard euro uit voor verbetering van bus- en treinverbindingen.

Uit onderzoek blijkt dat Luxemburg één van de landen is met de meeste files ter wereld. In het land wonen 600.000 mensen, van wie ruim een zesde in de hoofdstad. Dagelijks reizen er 400.000 mensen, deels uit omringende landen, dagelijks naar de stad, waardoor verkeersopstoppingen aan de orde van de dag zijn.

Daarbij heeft Luxemburg per persoon gemiddeld meer auto’s dan de andere landen van de Europese Unie. Een op de vijf mensen gebruikt het openbaar vervoer. De minister van Mobiliteit hoopt dat de Luxemburgers door het gratis reizen hun auto laten staan. Voor eersteklas treintickets moet nog wel betaald worden.

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.207)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (829)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (235)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.326)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.458)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.450)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino
  • Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon
  • Regioplan Windenergie: Windenergie in Flevoland by Provincie Flevoland
  • Is Het Nou Groene Stroom Of Niet?: Echt Groene stroom Uit Nederland by Greenchoice
  • Zonnepark Vloeivelden Hollandia Met 300.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Lentebier Festival Utrecht Op Utrechts Ledig Erf: Kleiner, Duurzamer, Intiemer
  • G-Star RAW Launches Cradle to Cradle Gold Certified Icons Range
  • Beluga Denim: C&A Launches World’s First Platinum Certified Cradle to Cradle Denim Fabric
  • Benutting Multimodale Achterlandknooppunten: Vraag En Aanbod Van Containeroverslag
  • 100% Circulair In Noord-Nederland by Provincies Drenthe, Groningen En Friesland
  • Zomerbad Peize Aardgasloos En Energieneutraal: Zonnepark Met 400 Zonnepanelen
  • Zonnedijk Slaperdijk Eemshaven Groningen: Vijf Kilometer Met 17.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • De Elektrische Volkswagen ID. 4 SUV: De Eerste VW SUV Met Een Bereik Van 500 Kilometer
  • Aanpak Asbestdaken Krijgt Vervolg Met Asbestfonds Voor Leningen Om Asbest Te Verwijderen
  • De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
  • De Elektrische Renault EZ-MORPHOZ: Shape-Shifting Electric Crossover Of The Future by Renault
  • Nationale Week Zonder Vlees 2020: Doe Mee En Eet Een Week Geen Vlees – Gratis Magazine
  • Aandeel Duurzame Energieopwekking Boven 10 Procent In Februari 2020 by Energieopwek NL
  • Rookmelders Redden Levens: Rookmelder Vanaf 1 juli 2022 Verplicht In Alle Huizen
  • Gratis Openbaar Vervoer In Groothertogdom Luxemburg: Gratis Bus, Tram En Trein 1 Maart 2020
  • Links

    Milieunet op..