Anders Bekeken

De Merwedekanaalzone: Nieuwe, Duurzame, Energiezuinige en Groene Stadswijk in Utrecht

Geschreven op 5-10-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

17 maart 2018: In 2019 wordt gestart met de bouw van de nieuwe stadswijk in Utrecht op het voormalige defensieterrein in de Merwedekanaalzone. 

De gemeente heeft het Stedenbouwkundig Plan vastgesteld.

In dit plan van ontwikkelaar BPD staat hoe de nieuwe woonwijk met 600 woningen waarvan 120 in de sociale huur en de overige in verschillende prijsklassen koop, eengezinswoningen en -appartementen eruit komt te zien. Waar vroeger het defensieterrein lag, ontwikkelt de gemeente een nieuwe stadswijk. Dit gebied ligt aan het Merwedekanaal en komt naast het Jongeriuscomplex.

Het wordt een autoluwe wijk waar niet op straat wordt geparkeerd, ook niet door bezoekers. In de parkeergarages komen elektrische laadpalen en ruimte voor fietsparkeren, deelauto’s en andere innovatieve mobiliteitsoplossingen.

Er komt ook een zogeheten ‘sky-walk’, die overdag toegankelijk is voor publiek. Aan deze sky-walk komen dak(moes)tuinen voor bewoners en enkele woningen. Een nieuw buurtpark aan het Merwedekanaal is ook onderdeel van het plan.

In de stadswijk komt een aantal grote bomen en waterpartijen en de woningen worden energiezuinig. Ze krijgen geen gasaanlsuiting of stadsverwarming, maar collectieve warmtepompen in combinatie met zonnepanelen. Aan de rand van de wijk komt een hoge woontoren van 70 meter.

In de nieuwe wijk is ruimte voor kleinschalige voorzieningen, bijvoorbeeld een sapjes-bar, sportschool of een fietsreparatiepunt en een centraal punt om online bestellingen en pakketten te kunnen afhalen.

10 februari 2018: De gemeenteraad van Utrecht heeft op 8 februari  2018 de omgevingsvisie Merwedekanaalzone en de milieueffectrapportage (MER) vastgesteld. Hier kan nu een levendige, energiezuinige en groene Utrechtse stadswijk gerealiseerd worden. De komende vijftien jaar komen hier 6.000 nieuwe woningen en bijbehorende werkgelegenheid en voorzieningen.

Met de goedkeuring van de plannen door de raad kunnen de al in gang gezette projecten worden uitgevoerd. Het gaat hierbij onder meer om de herontwikkeling van het voormalige Defensieterrein, Eendrachtlaan 10 en de plannen voor nieuwbouw van Holland Casino aan de Winthontlaan. Op het Defensieterrein komen 600 energiezuinige koop- en huurappartementen (waarvan 120 sociale huur) en eengezinswoningen in verschillende prijsklassen. Ook komen er groene speelplekken en een buurtpark aan het Merwedekanaal.

De raad heeft een aantal wijzigingen aangebracht. Het percentage sociale woningbouw mag niet minder worden dan 30 procent. Bovendien heeft de raad het percentage middeldure huurwoningen verhoogd van 15 naar 25 procent. Het aandeel koopwoningen blijft 45 procent. Ook heeft de raad opdracht gegeven om nader te onderzoeken om het aantal bruggen voor langzaam verkeer te minimaliseren. De raad wil een variant uitgewerkt zien, waarbij één extra brug wordt gerealiseerd tussen de Socratesbrug en de Balijebrug; dit in nauw overleg met buurtbewoners, scholen, woonbootbewoners en roeiers.

Daarnaast vraagt de raad aandacht voor menselijke maat en gezond stedelijk leven. Zo moet in de visie worden opgenomen dat er een groene, ecologische verbinding komt tussen het toekomstige Merwedepark en park Transwijk. Verder geeft de raad het college opdracht om te onderzoeken hoe tijdens de bouw en ook daarna bij te dragen aan de lokale werkgelegenheid. De raad dringt er bij het college op aan om het participatieproces onverminderd voort te zetten. Daarbij moet meer aandacht komen voor de belangen van bewoners in omliggende buurten. Het college blijft hier intensief op inzetten. Naast de stadsgesprekken komen er ook kleinschaliger buurtgesprekken en klankbordgroepen met omwonenden, toekomstige bewoners en andere belanghebbenden.

De omgevingsvisie is de opmaat voor verdere ontwikkelingen in de Merwedekanaalzone. De ambitie is door te groeien naar 10.000 woningen. Gezien de hoeveelheid woningen en voorzieningen op een beperkt oppervlak, is verder onderzoek nodig op het gebied van energie, mobiliteit en leefbaarheid. In het tweede deel van de omgevingsvisie worden de resultaten van de onderzoeken opgenomen. Hierover wordt naar verwachting begin 2019 besloten.

5 oktober 2017: Het gebied langs het Merwedekanaal, tussen Villa Jongerius (zie foto) en de A12 wordt de komende jaren volledig verbouwd tot levendige stadswijk: De Merwedekanaalzone.

De inschatting is dat er maar liefst 10.000 woningen worden gebouwd, waarvan een groot deel hoogbouw met huren boven de sociale huurgrens. Een bijzondere, kansrijke stukje stad. Centraal gelegen, dicht bij het toekomstige Beurskwartier en het Centraal Station.

De komende 15 jaar transformeert de Merwedekanaalzone van een voormalig distributiegebied naar een plek om te wonen, werken en te verblijven. Er komen hier tot ongeveer 2030 zo’n 6.000 tot 10.000 energiezuinige woningen. Dit zijn vooral koop- en huurappartementen maar ook eengezinswoningen. Het gebied waar vooral veel gaat veranderen, is ongeveer 60 hectare groot.

De Merwedekanaalzone wordt een energiezuinige, duurzame en groene stadswijk waar mensen met plezier kunnen wonen, werken en ontspannen.. De auto is hier te gast en het gebruik van fiets en OV wordt gestimuleerd. Er komt een woningbouwprogramma met een mix van sociale huur-, middeldure huur- en koopwoningen. In de voorlopige plannen voor de Merwedekanaalzone wordt nu rekening gehouden met het toevoegen van 6 fiets- en voetgangersverbindingen over het water vanaf Villa Jongerius tot aan de A12 bij de Winthontlaan.

De Merwedekanaalzone is één van de gebieden waar Utrecht de groei van de economie en van het aantal inwoners op een gezonde manier mogelijk wil maken. Zo bouwt Utrecht aan een gezonde en duurzame stad voor de toekomst. Een compacte stad die tot 2030 groeit van 340.000 naar 410.000 inwoners.

Villa Jongerius is een rijksmonument en heeft sinds de restauratie in 2013 veel aandacht gekregen. De villa stamt uit de jaren dertig en is gebouwd door de ondernemer Jan Jongerius. Nu vertelt de villa het verhaal van de familie die in het huis heeft gewoond. Inmiddels is ook gestart met de duurzame restauratie van het Jongerius Kantoor achter Villa Jongerius. Zie: Villa Jongerius en het Jongerius Kantoor in Utrecht Energieneutraal De laatste fase van de omvangrijke restauratie van het Jongerius Complex is het aanpakken van de tuin om die zoveel mogelijk in de oorspronkelijk staat terug te brengen.

Zie ook: Beurskwartier en Lombokplein: Nieuwe, Groene, Duurzame Stadswijk in het Centrum van Utrecht – De Moreelsebrug (Rabobrug): Fiets- en Voetgangersbrug Tussen Croeselaan en Moreelse Park – Het Utrechtse Stadkantoor van de Gemeente Utrecht: Licht en Duurzaam met Een Groen Dak – De Duurzame MicroCity Het Platform in Utrecht Gaat voor BREEAM Outstanding – Herman Wijffels over Utrecht 2040: Provincie Utrecht als Pilotgebied voor Duurzame Ontwikkeling – Creative Valley Utrecht: The Way We Work Today Manifest voor de Werkomgeving als Eco Systeem – De Dafne Schippersbrug: Fietsbrug over Amsterdam Rijn Kanaal Tussen Leidse Rijn en Oog in Al

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    23 november 2017 om 12:27 | Permalink

    Restauratie Jongerius Kantoor in Utrecht: Grote Lichttorens Geplaatst

    De restauratie van het Jongerius kantoor in de Merwedekanaalzone is weer een stap verder.

    Er worden twee grote lichttorens met behulp van een grote kraan op het dak van het opvallende gebouw geplaatst.

    Het Jongerius-complex bestaat tegenwoordig nog uit de al volledig gerestaureerde villa Jongerius en een kantoorpand. Dit kantoorpand wordt op dit moment gerestaureerd.

    De restauratie van het kantoor moet volgend jaar klaar zijn. Al eerder werden de bijzondere glas-in-lood panelen van vijf bij zeven meter teruggeplaatst.

  2. Erik van Erne zegt:

    20 februari 2018 om 13:05 | Permalink

    Investeerders kopen 4,5 hectare grond in Merwedekanaalzone in Utrecht

    Round Hill Capital, G&S Vastgoed en Boelens de Gruyter hebben gezamenlijk grond gekocht in de Merwedekanaalzone in Utrecht en zijn daarmee de grootste investeerder geworden.

    De bedrijven hebben een gebied gekocht met een oppervlakte van bijna 4,5 hectare (43.000 vierkante meter). Het gaat om het terrein aan de Kanaalweg 14-19 dat momenteel nog wordt gebruikt als een kantorengebied met 12 gebouwen, beter bekend als ‘Smart Business Park’.

    Maarten de Gruyter, directeur van Boelens de Gruyter: “Voor Nederland, maar ook voor Europa wordt het een unieke nieuwe stadswijk. Het is de wens van de gemeente om er een levendige, energiezuinige en groene wijk van te maken. Parkeren kan straks alleen aan de rand van de wijk en in garages, waardoor auto’s hier uit het straatbeeld verdwijnen. Door het autovrije karakter en de focus op voetgangers en fietsen worden alternatieve manieren van vervoer, zoals openbaar vervoer, autodelen en de aanleg van zogenoemde mobiliteitshubs, kansrijker.”

  3. Erik van Erne zegt:

    26 mei 2018 om 15:32 | Permalink

    Jongerius Kantoor in Merwedekanaalzone Utrecht Officieel Geopend

    Na een restauratietraject van bijna drie jaar wordt het monumentale Jongerius Kantoor in gebruik genomen.

    Het pand is vrijdag 25 mei 2018 officieel geopend in het bijzijn van burgemeester Jan van Zanen en Frans van Seumeren, de kleinzoon van Jan Jongerius.

    Villa Jongerius aan het Merwedekanaal heeft sinds de restauratie in 2013 veel aandacht gekregen. Nu is ook het voormalige kantoorpand van het Jongerius-complex volledig gerestaureerd. Het pand werd in de jaren ’30 gebouwd door de bekende Utrechtse ondernemer Jan Jongerius.

    Jan Jongerius werd in 1888 geboren als telg van de Utrechtse hoveniersfamilie Jongerius. Jan had een hoveniersbedrijf en groentehandel, maar in 1921 sloot hij een contract met Texaco en ging brandstof verhandelen en vervoeren. Tevens introduceerde en plaatste hij de eerste benzinepompen in heel Nederland. Jan kwam al snel in contact met autofabrikant Ford en opende in 1925 zijn eerste Ford garage.

    In korte tijd wist hij zijn imperium uit te breiden en eind jaren dertig was hij de grootste Ford-dealer in Nederland met garages in Utrecht, Amsterdam en Arnhem. Daarnaast ontwikkelde de NV Jan Jongerius aan het Merwedekanaal zich tot een belangrijke carrosseriefabriek waar onder andere diverse soorten vrachtauto’s, autobussen en kraanwagens werden gebouwd.

    Nadat Jan Jongerius in 1941 jong overleed nam zijn jongste broer de leiding over. Na de oorlog kwam het bedrijf in financiële problemen en werd in 1953 failliet verklaard. Het complex kwam vervolgens in handen van het Ministerie van Defensie. Zowel Villa Jongerius als het het Jongerius Kantoor zijn in de loop van tijd in verval geraakt.

  4. Erik van Erne zegt:

    26 mei 2018 om 15:43 | Permalink

    Villa Jongerius en het Jongerius Kantoor in Utrecht Energieneutraal

    Villa Jongerius en het Jongerius Kantoor doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder in te leveren op comfort en kwaliteit voor de gasten.

    Het dak van het gerestaureerde Jongerius Kantoor is voorzien van een dikke isolatielaag en op het gehele dak liggen zonnepanelen. Ook de buitenzijde is ingepakt met een warme isolatiedeken.

    Daarnaast beschikt het Jongerius Kantoor over pompen die de warmte- en koudeopslag reguleren. De warmte van de zomer wordt gebruikt om het pand ’s winters te verwarmen en de winterkou om het pand in de zomer te koelen. Verder wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van led-verlichting.

    Naast alle andere duurzaamheidsmaatregelen is het pand hiermee een van de eerste energie neutrale gerestaureerde rijksmonumenten, dat dienst doet als vergader- en evenementenlocatie.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (579)
  • Agenda (3.021)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (753)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (461)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.208)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.109)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (362)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.119)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Circulaire Beurs 2018: Ontdek Circulair Inkopen
  • Duurzaamste Autodealerbedrijf Van Nederland Met BREEAM Outstanding by Louwman Group
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) by Alliander
  • De Elektrische Tractor: Electric eUtility Tractor And eFarmer Tractor by Solectrac
  • Subsidie Voor Duurzame Energie En Energiebesparing Op Bedrijventerreinen in Zuid-Holland
  • Top 5 Stappen In Duurzaamheid Levensmiddelenindustrie by FoodIMPCT
  • Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
  • SolarImpact: Solar And Battery Powered Yacht
  • De Elektrische Volkswagen Cargo e-bike by Volkswagen Bedrijfswagens
  • Gazelle Gaat 6.000 Zonnepanelen Plaatsen Op Dak Gazelle-Fabriek In Dieren
  • De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle
  • EV Boost 2000: 900 Elektrische Voertuigen Vervangen Diesel Bedijfswagens by ENGIE
  • Plastic Soupterrine 2018: De Genomineerden Zijn Bekend by Plastic Soup Foundation
  • Aan Sjuuteeänjd in Schinnen: Het Duurzaamste Restaurant Van Nederland By Gaia Green Awards
  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • Links

    Milieunet op..