De Vuilste Stad ter Wereld: Rotterdam met 29,8 ton CO2-Uitstoot per Hoofd van de Bevolking

Geschreven op 28-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

rotterdam2Steden zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de uitstoot van broeikasgassen. Dit geldt ook voor meer welvarende, sterk verstedelijkte landen. Als alle CO2-emissies van zowel lenesstijl als koopgedrag worden meegeteld, blijkt dat stedelijke gebieden verantwoordelijk zijn voor maar liefst 80% van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Sommige steden zijn vuiler dan andere steden. Daarbij worden opmerkelijke verschillen waargenomen die onder andere worden veroorzaakt door de bevolkingsdichtheid van een stad, zoals blijkt uit een rapport van het International Institute for Environment and Development.

Uit het onderzoek blijkt dat heel veel steden helemaal niet zoveel CO2- uitstoot veroorzaken als wel eens wordt verondersteld. New York is een stad waar de bewoners zich veelal verplaatsen met het openbaar vervoer, de metro. Verder wonen mensen dicht op elkaar en dat houdt de stad relatief warm. De CO2-uitstoot per hoofd van de bevolking komt uit op 10,5 ton CO2. Tokio, ook een zeer dicht bevolkte stad, komt uit op 4,89 10,5 ton CO2 per hoofd van de bevolking. In andere steden met een relatieg groot grondoppervlak wordt veel meer gebruik gemaakt van eigen vervoer met als gevolg een veel hogere CO2-uitstoot. Zo komt Denver uit op 21,5 ton CO2 per hoofd van de bevolking.

Keinere steden met heel veel industrie zijn uiteraard het meest vervuilend. De vuilste stad ter wereld uit het onderzoek  ligt in Nederland: Rotterdam. Daar is de CO2-uitstoot per hoofd van de bevolking maar liefst 29,8 ton CO2. Voor heel Nederland komt de CO2-uitstoot uit op 12,7 ton CO2 per hoofd van de bevolking. De meeste vervuilende landen in de wereld zijn:  Australië met 25,72 ton CO2, de USA met 23,59 ton CO2 en Canada met ton 22,65 ton CO2 per hoofd van de bevolking. China komt uit op 3,40 ton CO2 en Inia op 1,33 ton CO2 per hoofd van de bevolking. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de cijfers per land en stad uit verschillende jaren komen, waardoor er grote verschillen kunnen zijn met de huidige situatie. Zie het complete rapport (PDF).

Zie ook: Rotterdam Investeert 31 miljoen Euro in Duurzame Groei: Het Programma DuurzaamGeen Woorden Maar Daden of Geen Daden Maar Woorden: Duurzame Ideeën in RotterdamRotterdam De Duurzame Wereldhavenstad: De Meest Ambitieuze Stad ter Wereld

Één Reactie

1. Mella zegt:

12 december 2013 om 12:35 | Permalink

Vind heel jammer moet iets aan gedaan worden voor toekomst het meest kanker voorkomt ook in nederland en belgie jammer geboeg .