google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Fiets Snelwegen en Snelfietsroutes in Nederland: Non Stop Op De Fiets Naar De Binnenstad

Geschreven op 8-7-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Gezondheid, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De fietssnelweg is een nieuw fenomeen. Geen kruisingen en altijd voorrang, dus enorm veilig en het levert een flinke tijdwinst op.

Iedereen fietst in Nederland. En met reden. In de stad is fietsen vaak het snelste vervoersmiddel. Bovendien is fietsen veilig, gezond, milieuvriendelijk en vooral fun.

Een fietssnelweg levert nog meer voordelen. Ga fietsen en lever een bijdrage aan bereikbaarheid en mobiliteit, minder files, stad in èn stad uit

Een fietssnelweg onderscheidt zich van overige snelfietsroutes door een eigen infrastructuur. Door bewust te kiezen voor een eigen gezicht wordt de fietssnelweg als zodanig herkenbaar. Dit draagt bij aan het ‘exclusieve’ karakter van de fietssnelweg: alleen voor fietsers, zonder of met zo min mogelijk oponthoud.

Een fietssnelweg is een fietspad dat alleen toegankelijk is voor fietsverkeer (en daarmee gelijkgestelden) en is dus niet bestemd voor snel gemotoriseerd verkeer zoals auto’s, motoren, bromfietsen, bussen en vrachtwagens. Het snelle karakter van de fietssnelweg zit niet in een hogere maximumsnelheid maar dat er geen kruisingen zijn met gemotoriseerd verkeer, een beter wegdek (bij voorkeur asfalt) en geen verkeerslichten. Hierdoor wordt een hogere gemiddelde snelheid bereikt.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat omschrijft de fietssnelweg als een lang fietspad zonder kruisingen, waarop fietsers snel grote afstanden kunnen afleggen. Door het aanleggen van fietssnelwegen hoopt de overheid onder meer het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer te bevorderen en op die manier files te voorkomen. Er is voor fietsers geen maximumsnelheid, tenzij (anders) aangegeven. Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets

Heel veel fietssnelwegen zijn er nog niet in Nederland maar Goudappel Coffeng ziet wel heel veel mogelijkheden om fietssnelwegen te realiseren. Mooie voorbeelden zijn er gelukkig wel.

Gemeenten en regio’s die bekend staan om mooie voorbeelden van fietsinfra of fietsbeleid:

Leiden  – Fietsenstalling bij station
Zwolle  – Fiets/busbrug naar Stadshagen
Parijs  – Velo Libre – Velib (witte fietsen)
Trondheim  – Fietslift
Breda  – Regensensoren op verkeerslichten
Enschede  – Fietsstad in wording
Veenendaal  – Fietsstad van Nederland 2000
Zutphen  – Gratis bewaakte stalling bij station
Regio Twente  – Fietssnelweg F35
Tilburg  – Fietsstad sinds 25 jaar
Nijmegen  – Snelbinder
Oss  – Fietsstraat
Groningen  – Stadsbalkon
Houten  – Fietsvriendelijke wijken
Delft  – Regensensoren op verkeerslichten
Deventer  – Zevenster
Almere  – Spoorpad en nonstop netwerk
Apeldoorn  – Gratis bewaakte stalling (3000 plaatsen)

Zie ook: Fietsnetwerk In Metropoolregio Amsterdam – Snelfietsroute F15 by Provincie Zuid-Holland – Snelfietsroutes in de Provincie Noord-Brabant – Fietssnelwegen in Provincie Vlaams-Brabant – Fietssnelweg F35 in Twente – Fietssnelweg F35 in Twente is met 1200 meter uitgebreid – Snelfietsroute RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen – De Groenste Snelfietsroute van Nederland door Natuurgebied Jufferswaard in Renkum op het Traject Arnhem-Wageningen – Pro­vin­cie Limburg Investeert In (snel)fiets­wegen in Noord-Lim­burg: Maasfietsroute LF3 en Greenport Bikeway – Fietsroute N280 – Leeuwen in Roermond – The MaasWaalPad in 2018 – Aftrap Voor Eerste Van Zeven Snelfietsroutes In De Provincie Utrecht – Eerste Icoonfietsroute Van Nederland Geopend: De LF Maasroute

qatar-fietspad.jpgDaarnaast kwam ik op Fietssnelwegen nog een opmerkelijk voorbeeld tegen. Een 40 kilometer lang, overdekt en airconditioned fietspad  in Qatar waarmee men het diabetes probleem in Quatar wil aanpakken.

Quatarezen moeten meer gaan bewegen, maar het is zo ongelofelijk bloedheet dat er niemand op een fiets gaat zitten. Dat is alleen iets voor straatarme mensen, die zich geen aircondioned auto kunnen veroorloven.

Luistert u even naar dit radio interview met Hans Golstein van Goudappel Coffeng.

Zie ook: Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? Fietsen Is Goed voor het Milieu en Gezond – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Fietsnelwegen in Nederland: Non stop op de fiets naar de binnenstad – De Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de Stad – De elektrische Babboe bakfiets, de Babboe E-Power –De Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx – De Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – De Fiets en Wandelbeurs 2018 in Nederland en België – De E-bike Xperience 2018 in de Jaarbeurs Utrecht – Het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 – Fietsen Scoort Stopt Na 25 Jaar Fietsstimulering in het Woon-Werkverkeer in Nederland – This Dutch City Puts Bikes First by WEF – Groenfietsen Moet CO2 in Zuid–Limburg Terugdringen – Zoeterwoude Start Boerenkaas Fietsroute: Ontdek Zouterwoude – Van Gogh Fietsroute in Noord-Brabant 100 Kilometer Langer

35 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2014 om 13:02 | Permalink

    Fietssnelweg F35 in Twente

  2. Erik van Erne zegt:

    5 juli 2015 om 13:09 | Permalink

    Snelfietsroute RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen

    Het RijnWaalpad is een snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. De route is op 3 juli 2015 geopend. Fietsers kunnen met het Rijnwaalpad makkelijk en veilig van Arnhem en Nijmegen fietsen (en andersom).

  3. Erik van Erne zegt:

    28 mei 2016 om 12:58 | Permalink

    Fietssnelwegen in Provincie Vlaams-Brabant

    Fietssnelwegen brengen je vlot en veilig over langere afstand waar je moet zijn. Vlaanderen telt al flink wat fietswegen die functioneren als fietssnelweg, zoals jaagpaden of routes langs spoorwegen.

  4. Erik van Erne zegt:

    10 juni 2016 om 13:05 | Permalink

    Fietssnelweg F35 in Twente is met 1200 meter uitgebreid

    Het gaat stukje bij beetje, maar vandaag is bij Borne weer een gedeelte van de Fietssnelweg F35 geopend. In totaal moet de snelle fietsverbinding tussen Nijverdal en Gronau 62 kilometer lang worden.

  5. Erik van Erne zegt:

    7 februari 2018 om 16:14 | Permalink

    Fietsnetwerk In Metropoolregio Amsterdam Wordt Uitgebreid en Opgeknapt

    Één samenhangend en hoogwaardig fietsroutenetwerk, waarop fietsers vlot tussen de stedelijke kernen en vanuit het stedelijke gebied de natuur in kunnen fietsen. Met aandacht voor beleving, bewegwijzering, herkenbaarheid en veiligheid. Dat is de ambitie van de bestuurders in de Metropoolregio Amsterdam (MRA), die daarmee willen bijdragen aan een goed bereikbare, duurzame en gezonde regio. Tot en met 2020 is hiervoor al 30 miljoen euro gereserveerd. Maar de bestuurders willen verder gaan en het complete netwerk in 2025 klaar hebben.

    De komende jaren wordt het fietsnetwerk in de wijde omtrek rond Amsterdam flink uitgebreid en aangekleed. Er worden nieuwe fietspaden aangelegd, bestaande routes worden opgeknapt en ze krijgen wegwijzers en goede verlichting. Dat hebben bestuurders van de Metropoolregio Amsterdam met elkaar afgesproken.

    Door de opkomst van de e-bike nemen steeds meer mensen de fiets voor langere afstanden van stad naar stad, vooral voor hun werk. Maar het nieuwe netwerk maakt het ook makkelijker om van de stad naar het vrije landschap te fietsen, zeggen de opstellers van het plan.

    De Metropoolregio is een samenwerking tussen Amsterdam en 32 omliggende gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland en de Vervoerregio (waarin vijftien gemeenten samenwerken op gebied van verkeer en vervoer).

  6. Erik van Erne zegt:

    21 maart 2018 om 10:40 | Permalink

    Snelfietsroute F15 by Provincie Zuid-Holland

    Over de snelfietsroute F15 in IJsselmonde. De provincie Zuid-Holland neemt als middenbestuur de verantwoordelijkheid om Zuid-Holland duurzaam en evenwichtig te vormen en maken daarbij gebruik van onze positie, kennis en netwerk, zodat met de samenleving ondernemen, reizen, wonen en recreëren in Zuid-Holland wordt geoptimaliseerd.

  7. Erik van Erne zegt:

    3 april 2018 om 12:07 | Permalink

    Snelfietsroutes in de Provincie Noord-Brabant

    De realisatie van een snelfietsroutenetwerk in Brabant krijgt steeds meer vorm. Deze animatiefilm laat zien wat snelfietsroutes zijn en hoe ze bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en dorpen. De snelfietsroute Waalwijk – Den Bosch gaat er komen. Na Tilburg – Waalwijk F261 en Eindhoven – Helmond F270 is dit in korte tijd de 3e route in Brabant waarvoor een bestuursovereenkomst is ondertekend.

    De snelfietsroute Waalwijk – Den Bosch F59 heeft een lengte van 18 kilometer en loopt vanaf de N261 in Waalwijk tot aan het Paleiskwartier in Den Bosch. Het opvallendste deel van de route wordt de nieuwe fietsbrug in de Baardwijkse Overlaat.

    Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de realisatie van de snelfietsroute Cuijk – Nijmegen, de F73

  8. Erik van Erne zegt:

    20 april 2018 om 11:53 | Permalink

    De Groenste Snelfietsroute van Nederland door Natuurgebied Jufferswaard in Renkum op het Traject Arnhem-Wageningen

    Raymond Jolink, directeur Parenco en gedeputeerde mobiliteit Conny Bieze ondertekenden 17 april 2018 de intentieovereenkomst voor de aanleg van de 1,7 km lange snelfietsroute met verwarmd asfalt door gebruik te maken van restwarmte van Parenco. Hierdoor wordt strooien van zout in de winter overbodig. Dit deel van de snelfietsroute moet in 2020 klaar zijn.

    Conny Bieze legt uit; ‘We hebben samen met Parenco onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en de risico’s. De uitkomsten zijn positief. Deze techniek zorgt voor een temperatuurdaling van de restwarmte die uiteindelijk afvloeit in het oppervlaktewater. Ook hoeven we voor enkele maanden geen strooizout te gebruiken om gladheid te bestrijden. Dit heeft een positief effect op het onderwatermilieu, de flora en fauna in het Natura 2000 gebied. Zo werken we aan duurzame mobiliteit’.

    Raymond Jolink vult aan; ‘In de papierindustrie is veel aandacht voor klimaat en milieu. Parenco is met een eigen afvalwaterzuivering- en biomassa-installatie in staat om haar eigen groene energie te genereren. De afgelopen jaren heeft Parenco de CO2-uitstoot met ongeveer 90% verminderd. We zijn voortdurend op zoek naar effectieve en duurzame oplossingen die bijdragen aan een gezond milieu. Het initiatief om een deel van een snelfietsroute in een natuurgebied te verwarmen met restwarmte uit ons productieproces toont dit nogmaals aan.’ Provincie Gelderland en Parenco hebben tevens uitgesproken verder onderzoek te willen doen naar de effecten van een verwarmd fietspad voor de natuur en leefomgeving.

    Nu de intentieverklaring ondertekend is kunnen we beginnen met de marktverkenning naar uitvoerders van het project. We verwachten dit jaar het werk aan te besteden. De daadwerkelijke aanleg van het fietspad is in 2020. Met de komst van dit nieuwe deel van de snelfietsroute wordt de route veiliger. Nu moeten fietsers nog tweemaal de drukke N225 oversteken. De route wordt ook 600 meter korter. Dankzij dit autovrije fietspad door een prachtig stukje Renkum wordt de snelfietsroute nog mooier dan hij nu al is.

  9. Erik van Erne zegt:

    6 juli 2018 om 16:47 | Permalink

    Pro­vin­cie Limburg Investeert In (snel)fiets­wegen in Noord-Lim­burg: Maasfietsroute LF3 en Greenport Bikeway

    De Provincie Limburg draagt bijna 1,8 miljoen euro bij aan de aanleg van nieuwe fietsroutes in Noord-Limburg. Met de bijdragen wordt een fietsverbinding langs de Maas tussen Belfeld en Arcen aangelegd, de Maasfietsroute LF3 en wordt de snelle, zogenoemde Greenport Bikeway tussen Venlo en Horst-Sevenum naar America doorgetrokken.

    Het geplande fietspad tussen Belfeld en Arcen langs de Maas past in het regionale project Fietsen langs de Maas en is onderdeel van de internationale Maasfietsroute (LF3). Na overleg met onder meer Limburgs Landschap, Waterschap, Rijkswaterstaat en de betrokken gemeentes is een tracé gekozen met optimaal zicht op de Maas. Het deel tussen Belfeld en Reuver wordt uitgevoerd als dubbel snelfietspad dat aansluit op de bestaande snelle route in Beesel. Hierdoor ontstaat ruimte voor zowel recreatieve fietsers als woon-werk verkeer.

    Voor het overige loopt de route over bestaande (veld-)wegen die waar nodig worden aangepast. Tussen Venlo en Arcen wordt eerst nog gebruik gemaakt van bestaande wegen totdat de nieuwe Maasdijken gereed zijn. Met het totale project is net geen twee miljoen euro gemoeid waarvan de provincie de helft voor haar rekening neemt. De gemeente Venlo betaalt de andere helft.

    Voor het doortrekken van de Greenport Bikeway tussen Trade Port Noord in Venlo en Horst-Sevenum naar America betaalt de Provincie Limburg ook de helft van de totale kosten van ruim 1,55 miljoen euro. Nu verbindt deze snelfietsroute sinds juni 2015 industrieterrein Trade Port Noord in Venlo met Horst.

    “Een zeer succesvol tracé”, aldus gedeputeerde Eric Geurts, verantwoordelijk voor Fietsinfrastructuur. “Er maken steeds meer fietsers gebruik van deze snelfietsroute, zo blijkt uit metingen en enquêtes. Vooral mensen die op Trade Port werken en scholieren van het Citaverde College. Fietsen is een gezond én snel alternatief voor de auto of de scooter. Reden te meer om uitbreiding te steunen.” De Greenport Bikeway is ruim 3,5 meter breed, nu 15 kilometer lang en wordt met vier kilometer verlengd. In de toekomst is het de bedoeling het tracé door te trekken tot Deurne.

  10. Erik van Erne zegt:

    12 juli 2018 om 18:01 | Permalink

    Fietsroute N280 – Leeuwen in Roermond

    Het fietspad aan de Venloseweg in Roermond is klaar voor gebruik. Het is onderdeel van de fietsroute N280-Leeuwen. Het moet de binnenstad op een veilige manier verbinden met de wijk Leeuwen en het bedrijventerrein Willem Alexander.

  11. Erik van Erne zegt:

    15 juli 2018 om 17:54 | Permalink

    The MaasWaalPad in 2018

  12. Erik van Erne zegt:

    26 augustus 2018 om 15:59 | Permalink

    This Dutch City Puts Bikes First by WEF

  13. Erik van Erne zegt:

    14 maart 2019 om 16:51 | Permalink

    Aftrap Voor Eerste Van Zeven Snelfietsroutes In De Provincie Utrecht

    De provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, De Bilt, Zeist, Soest en Amersfoort hebben op woensdagmiddag 13 maart het startsein gegeven voor de realisatie van de snelfietsroute Utrecht-Amersfoort. Dat deden ze door elk hun schakel in een grotere ketting te koppelen. Dat symboliseert hoe bestaande stukken fietspad aan elkaar worden geknoopt, verbreed en uitgebreid, tot één snelfietsroute.

    Gedeputeerde Dennis Straat: “We hebben samen al veel voorbereidend werk gedaan door een aantrekkelijk, veilig fietspad tussen Utrecht en Amersfoort over de geboortegrond van De Stijl beweging aan te leggen. We spreken vandaag met elkaar de intentie uit om dat Stijlfietspad tot de eerste, volwaardige snelfietsroute van de provincie uit te breiden. Tegelijkertijd maken we ook een start met het realiseren van nog zes andere snelfietsroutes. Die zullen het fietsen aantrekkelijker maken, ook voor het woon-werkverkeer. Dat draagt bij aan een bereikbare, gezonde en aantrekkelijke provincie.”

    Op de zeven snelfietsroutes, die de provincie Utrecht wil realiseren, krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en krijgen zij eerder groen bij verkeerslichten op de route. Fietspaden en -stroken worden verbreed en in asfalt of beton uitgevoerd. Zo kunnen fietsers snel, comfortabel en veilig doorfietsen en zijn scholen, woonwijken, werklocaties en knooppunten ook per fiets goed bereikbaar. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden de fiets te nemen.

    De route Utrecht-Amersfoort is de eerste snelfietsroute in de provincie Utrecht waarmee de betrokken gemeenten en de provincie aan de slag gaan. Nog zes andere snelfietsroutes staan in de steigers. Het gaat om de routes Utrecht-Veenendaal, Utrecht-IJsselstein, Utrecht-Woerden, Amersfoort-Bunschoten/Spakenburg, Amersfoort-Hilversum en Amersfoort-Veenendaal.

    Goedopweg zet zich in om de routes onder de aandacht brengen en gaat fietsers stimuleren om ze te gebruiken.

  14. Erik van Erne zegt:

    28 april 2019 om 21:48 | Permalink

    Eerste Icoonfietsroute Van Nederland Geopend: De LF Maasroute

    De eerste icoonfietsroute van Nederland, de LF Maasroute is officieel geopend. Ook werd de website, LF app en de Fietsgids gelanceerd.

    De fietsroute is 480 kilometer lang en loopt van de Belgische grens naar de Noordzee, vice versa. Je kunt de rivier afzakken en zo van Maastricht via Hoek van Holland naar Rotterdam fietsen. Stroomopwaarts fietsen kan ook, dan begin je in Rotterdam en eindigt in Maastricht. En als je de smaak te pakken hebt, kun je na Maastricht doorfietsen tot aan de bron van de Maas in Frankrijk.

    De LF Maasroute voert langs één van de belangrijkste rivieren in het zuiden van ons land: de Maas. Je fietst van Maastricht, waar de rivier (ongeveer) het land binnenkomt, naar Hoek van Holland, waar zij uitmondt in de zee. En dan nog een stukje landinwaarts naar Maasstad Rotterdam.

    Al fietsend besef je wat leven langs zo’n rivier inhoudt. Het landschap wordt erdoor bepaald en dat geeft bijzonder mooie plaatjes. Van eeuwenoude vestingstadjes en vruchtbare fruitgaarden tot oer-Hollandse vergezichten met dijken en grazende koeien in de wei. Je blijft foto’s maken. De LF Maasroute is 480 kilometer lang.

  15. Erik van Erne zegt:

    12 juni 2019 om 16:49 | Permalink

    Kanaalroute-Zuid (F20) Langs Kanaal Bij Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw Wordt Volwaardige Fietssnelweg

    Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw willen werk maken van een volwaardige fietssnelweg langs het kanaal. Omdat de fietssnelweg over drie gemeenten loopt is één globale aanpak de meest efficiënte. Daarom schakelen ze Haviland in als intercommunale Haviland zet volop in op verkeersveilige maatregelen, fietsinfrastructuur is daar een belangrijk onderdeel van.

    De Kanaalroute (F20) is een van de populairste fietssnelwegen van de provincie: vorig jaar passeerden 245.220 fietsers op het 17 km lange traject. Het is dan ook één van de vier prioritaire fietssnelwegen uit het geplande FietsGEN, een netwerk van fietssnelwegen in de Rand rond Brussel.

    Binnenkort krijgt de route slimme verkeerslichten, slimme LED-verlichting die de fietser ‘volgt’, en veilige oversteekplaatsen. Daarnaast worden enkele missing links weggewerkt, onder andere aan de Felix Roggemanskaai in Halle en aan knooppunt 1 in Lembeek. De maatregelen moeten de fietsroute langs het Kanaal Brussel-Charleroi van Halle naar Brussel nog aantrekkelijker maken.

  16. Erik van Erne zegt:

    16 juli 2019 om 15:37 | Permalink

    Aftrap Voor Innovatieve Snelfietsroute Utrecht-Veenendaal

    De snelfietsroute Utrecht-Veenendaal is weer een stap dichter bij de uitvoering. In een fietscafé in Amerongen ondertekenden de bestuurders van de betrokken partijen op 15 juli een intentieverklaring om samen vaart te zetten achter de realisatie van deze route over de Utrechtse Heuvelrug. Deze route gaat tevens plaats bieden aan het Fietspad van de Toekomst.

    De intentieverklaring gaat vooraf aan de uitvoeringsovereenkomst die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 gereed is. In de uitvoeringsovereenkomst wordt het exacte tracé en de vormgeving van de route vastgelegd. Een aannemer kan dan aan de slag om de diverse aanpassingen, omleggingen en uitbreidingen op de route uit te voeren.

    De provincie Utrecht biedt op een nader te bepalen gedeelte van de route Utrecht-Veenendaal ook plaats aan het ‘Fietspad van de Toekomst’. Op dat gedeelte kunnen innovaties op fietsgebied worden ontwikkeld en toegepast. Op 15 juli werden ter inspiratie al wat ideeën gepresenteerd door diverse marktpartijen, zoals zonnepanelen, slimme verkeerslichten die fietsers sneller voorrang geven, een duurzaam wegdek dat overdag energie opslaat en ’s avonds in het donker oplicht, een nieuw type fietswerkplaats en duurzame fietsen van bamboe. De ideeën zijn nog een aantal weken te zien in fietscafé De Proloog, Allemanswaard 27, Amerongen. Na de zomer wordt er een prijsvraag uitgeschreven om zoveel mogelijk goede ideeën te verzamelen. Het is de bedoeling om de drie beste ideeën in de vorm van pilots uit te voeren.

    Voor de route Utrecht-Veenendaal staan de komende maanden in het teken van onderzoeken die zich richten op ecologie, het exacte tracé, het ontwerp, grondeigendom, financiering, planologische eisen, realisatie en beheer. Daarbij worden ook belanghebbenden en aanwonenden uitgenodigd om hun inbreng te leveren tijdens een inloopavond of een ontwerpatelier. Zij worden daarvoor uitgenodigd door de betrokken gemeenten Utrecht, Bunnik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug, Rhenen en Veenendaal. Als alles volgens planning loopt, kan in het tweede kwartaal van 2020 een uitvoeringsovereenkomst worden ondertekend door provincie en gemeenten en kan een start worden gemaakt met de realisatie.

    De snelfietsroute Utrecht-Veenendaal maakt deel uit van zeven prioritaire snelfietsroutes in de provincie Utrecht waarmee de betrokken gemeenten en de provincie aan de slag gaan. De andere routes zijn Utrecht-Amersfoort, Utrecht-Woerden, Utrecht-IJsselstein, Amersfoort-Bunschoten/Spakenberg, Amersfoort-Hilversum en Amersfoort-Veenendaal.

    De provincie draagt 65% bij in de kosten voor de zeven snelfietsroutes, de overige wegbeheerders (de gemeenten) 35%. In totaal investeert de provincie tot 2023 circa 40 miljoen.

  17. Erik van Erne zegt:

    20 juli 2019 om 18:26 | Permalink

    Het Guldenspoorpad, de fietssnelweg F45 tussen Marke en Avelgem Is Af.

    Er ontbrak nog één strook in Zwevegem om de Guldenspoorpad fietssnelweg helemaal af te hebben.

    Nu die er is, moeten fietsers niet langer omrijden door het centrum van Zwevegem als ze het pad willen volgen.

    Het gaat over een strook over een afstand van 500 meter. Het Vlaams Gewest, de gemeente Zwevegem en de Provincie stonden samen in voor het kostenplaatje van meer dan 350.000 euro.

    De F45 Guldenspoorpad is onlangs voorzien van een nieuwe verhardingslaag tussen de Lode de Boningelaan in Kortrijk en de Harelbekestraat in Zwevegem. De Provincie West-Vlaanderen verhoogt als beheerder het fietscomfort voor de vele fietsers die dagelijks gebruik maken van deze verbinding.

    Op korte termijn zijn er twee projecten die de F45 nog zullen verbeteren: de aanleg van een verharding in Avelgem en de aanleg van een missing link in Zwevegem.

    Het Guldenspoorpad maakt trouwens deel uit van een groter netwerk van fietsroutes.

    Al enkele jaren dé fietssnelweg bij uitstek in West- en Oost-Vlaanderen. Vanaf Marke langs het station van Kortrijk tot in Zwevegem langs het tracé van een oude spoorweg tot aan de nieuwe fietsbrug over de Schelde in Avelgem. In Kluisbergen volgt de F45 de oude spoorwegbedding tot in Oudenaarde. In Oudenaarde volgt de F45 de Schelde, om vanaf Zingem richting De Pinte de spoorlijn grotendeels te volgen. Vanaf De Pinte volgt de fietssnelweg opnieuw de oude spoorwegbedding om over de nieuwe parkbosbruggen Gent binnen te gaan.

    Een fietssnelweg die zijn strepen al verdiend heeft. De centrale ligging langs het station in Kortrijk biedt heel wat troeven. Vanuit het hart van Kortrijk, Oudenaarde en Gent vlot naar de omliggende randgemeenten. Met werkgelegenheid en onderwijsinstellingen in de buurt trekt deze fietssnelweg dagelijks heel wat functionele fietsers aan. De F45 vormt bovendien een vlakke fietsverbinding doorheen de Vlaamse Ardennen.

  18. Erik van Erne zegt:

    31 juli 2019 om 16:40 | Permalink

    Nieuwe Fietsroute Verbindt Veluwse Kastelen

    Een nieuwe fietsroute verbindt Paleis Het Loo in Apeldoorn met Kasteel Cannenburch in Vaassen. Het gaat om een initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), dat buitenlandse toeristen wil aanmoedigen ook andere delen van het land te bezoeken. De route is 38 kilometer lang.

  19. Erik van Erne zegt:

    2 september 2019 om 17:41 | Permalink

    Fietssnelweg F7 Tussen De Pinte En Latem Geopend

    Het nieuwe deel tussen de De Pinte en Latem van de fietssnelweg F7 Gent naar Kortrijk is officieel geopend.

    Nog één stukje moet worden gerealiseerd en dan kunnen fietsers in ongeveer een halfuurtje van Gent naar Deinze (of omgekeerd).

    De vijf Vlaamse Provincies werken actief mee aan de uitbouw van de fietssnelwegen, zodat je nog vlotter en veiliger op je bestemming raakt.

    De fietssnelwegen zijn een initiatief van de provincies, in samenwerking met de gemeenten en de Vlaamse overheid. Op termijn zullen de fietssnelwegen alle Vlaamse steden vlot met elkaar verbinden, goed voor een netwerk van 2700 kilometer.

    Zo stimuleren we pendelaars om de auto thuis te laten en regelmatiger voor de fiets te kiezen.

  20. Erik van Erne zegt:

    16 oktober 2019 om 14:32 | Permalink

    De Groene As: Eerste Drentse Deel Doorfietsroute Assen-Groningen Geopend

    De Groene As. Zo heet de doorfietsfietsroute die Assen en Groningen gaat verbinden. Het eerste Drentse deel is op 25 september 2019 geopend in het bijzijn van gedeputeerde Cees Bijl in Taarlo.

  21. Erik van Erne zegt:

    16 oktober 2019 om 14:34 | Permalink

    Fietsroute Groene AS Amstelland en Meerlanden – Amsterdam

    Deze fietsroute loopt langs de Groene AS, de ecologische én recreatieve verbinding tussen Amstelland en Spaarnwoude.Op de route langs de Ringvaart ligt het o.a. het Amsterdamse Bos, het nieuwe Schinkelbos, de Lutkemeerpolder, de nieuwe Meer en nog veel meer mooie stukjes Amsterdam en ommelanden. De Groene AS is een netwerk van natuurgebieden, die planten en dieren nodig hebben om zich te kunnen voortplanten en bewegen.

    De Groene AS is in ontwikkeling, projectpartners: de provincie de gemeenten en stadsdelen in Amsterdam en omgeving en de hoogheemraadschappen.

    De Groene As is een belangrijk deel van het provinciale netwerk van aaneengesloten natuurgebieden (Ecologische Hoofdstructuur). De Groene As verbindt grote en kleine natuurgebieden tussen Amstelland en Spaarnwoude met elkaar. Belangrijke diersoorten die hier voorkomen zijn de ringslang, de waterspitsmuis, de noordse woelmuis en de meervleermuis.

  22. Erik van Erne zegt:

    26 november 2019 om 14:07 | Permalink

    De Genomineerden Voor Fietsroute Van Het Jaar 2020

    De strijd om de Fietsroute van het Jaar is weer losgebarsten. Vier routes in België, Frankrijk en Zweden zijn genomineerd voor de eretitel. Op 28 februari, tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht, maakt de jury de winnaar bekend.

    De genomineerden voor Fietsroute van het jaar 2020

    Eurovelo3 in België (200 km): Een veelzijdige fietsroute van het Drielandenpunt bij Vaals naar de Franse grens aan de Samber over voormalige spoorbanen en jaagpaden. Met veel natuur en sfeervolle steden en stadjes onderweg. Uniek is het stukje fietspad tussen ‘de roest’ van het industrieel erfgoed bij Charleroi.

    La Dolce Via in de Ardèche in Frankrijk (120 km): De zoete weg door het zoete leven in de Zuid-Franse Ardèche. Het landschap is ruig, maar van stevig klimwerk is geen sprake. De Via kronkelt over een voormalige spoorbaan op een soort langgerekt balkon boven een diep dal. Onderweg geniet je van prachtige uitzichten. De fiets kan mee in een museum-stoomtrein naar de start van de route op bijna het hoogste punt.

    La Vallée du Loir à Vélo in Frankrijk (320 km): De Loire heeft een kleiner broertje: de Loir. Dit intieme riviertje stroomt langs wijngaarden, kastelen en oude stadjes zoals de Sint-Jacobsstad Vendôme. Je kunt deze route doen in combinatie met andere fietsroutes, zoals grote zus Loire, de Véloscénie en de Vélo Francette. Ideaal voor een fietsronde.

    Sydkustleden in Zweden (260 km): Ook dit jaar komt Zweden met een nieuwe fietsroute. Deze keer langs de zuidkust; ook wel de Zweedse Rivièra genoemd. Heerlijke fietspaden wisselend langs het strand en door de bossen. Onderweg volop schattige houten huizen en haventjes. De route sluit aan op de fietsroutes Kattegattleden en Sydostleden.

    Tijdens de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht brengen de genomineerden hun routes voor het voetlicht op vrijdag 28 februari, om 11.00 uur in zaal 4. Daarna maakt de jury de winnaar bekend en volgt een presentatie over de nieuwe Fietsroute van het Jaar. Het publiek is hierbij van harte welkom.

    De Fietsroute en de Wandelroute van het Jaar zijn een initiatief van de Fiets en Wandelbeurs, het grootste indoor event ter wereld voor fietsers en wandelaars.

  23. Erik van Erne zegt:

    19 juni 2020 om 13:24 | Permalink

    Beleef De LF Zuiderzeeroute Op De Fiets

    Deze meerdaagse fietsroute leidt je door een rijke historie van de voormalige Zuiderzee die pas vorige eeuw is getemd door het plaatsen van de Afsluitdijk.

    Met de LF Zuiderzeeroute ontdek je wat de krachtmeting tussen mens en natuur heeft opgeleverd. Je fietst over grote stukken ingepolderd land en waterbouwkundige werken.

    Dit ‘rondje IJsselmeer’ leidt je door een rijke historie van de voormalige Zuiderzee die pas vorige eeuw is getemd door het plaatsen van de Afsluitdijk. Met de LF Zuiderzeeroute ontdek je wat de krachtmeting tussen mens en natuur heeft opgeleverd. Je fietst over grote stukken ingepolderd land en waterbouwkundige werken.

    Tijdens de 440 kilometer lange route kom je ook langs middeleeuwse handelssteden, het voormalige eiland Schokland en vele karaktervolle vissersdorpen. Een parel van een route!

  24. Erik van Erne zegt:

    19 juli 2020 om 13:11 | Permalink

    Langeafstand Fietsroute (LF) Kustroute Officeel Geopend

    Onlangs is de Langeafstand Fietsroute (LF) Kustroute officieel geopend door het Landelijk Fietsplatform. De fietsroute is een samensmelting van de LF1 Noordzeeroute en de LF10 Waddenzeeroute. De route is verbeterd en heeft een nieuw traject. In Zeeland start je in Cadzand-Bad en na 610 km eindigt de Kustroute in Bad Nieuweschans (Groningen).

    In Zeeland gaat de Kustroute door de duinen, historische stadjes en een karakteristiek open landschap. Ook passeer je op deze route verschillende dammen en waterkeringen van het Deltaplan waaronder de indrukwekkende Oosterscheldekering. De route is in twee richtingen voorzien van bordjes ‘LF Kustroute’. Meestal wordt de route van zuid naar noord gefietst, omdat je dan het windje in de rug hebt.

    Vanwege de corona is gekozen voor een online lancering. Het Landelijk Fietsplatform presenteert een nieuwe site LF Kustroute, een nieuwe fietsgids en de route is vanaf heden ook te downloaden in de LF-app. Op de website kan je o.a. terecht voor de mooiste bezienswaardigheden, leukste overnachtingsadressen en compleet verzorgde arrangementen van deze Kustroute.

    Met de vernieuwde LF Kustroute wordt een fietsvakantie nog leuker, makkelijker en aantrekkelijker. Bij het gebruik van de app wordt de beleving onderweg versterkt, doordat highlights op de route benadrukt worden. ”Zeeland en fietsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de wind, tegen de wind en natuurlijk vooral in de zon, het kan hier allemaal. We zijn niet voor niets uitgeroepen tot vijf sterren fietsprovincie en werken continue aan verbetering en uitbreiding van de fietsmogelijkheden. We hopen dat veel fietsers gaan genieten van deze prachtige nieuwe kustroute en na de fietstocht natuurlijk blijven overnachten in Zeeland” aldus gedeputeerde Dick van der Velde, Provincie Zeeland.

    Zeeland heeft de fietser veel afwisseling te bieden. Wie aan Zeeland denkt, denkt aan de kust. Maar de provincie biedt veel meer. Naast routes langs de kust, zijn er routes langs de waterwerken, kreken en Nationaal Park Oosterschelde. Water kenmerkt Zeeland, maar het binnenland is even bijzonder voor een fietstocht. Ontdek deze plekken aan de hand van het fietsnetwerk en kom op verrassende plekken terecht.

  25. Erik van Erne zegt:

    19 juli 2020 om 13:37 | Permalink

    La Dolce Via Fietsroute van het Jaar 2020

    Op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht is La Dolce Via in Frankrijk uitgeroepen tot Fietsroute van het Jaar 2020.

    De jury had in de laatste fase van de uitverkiezing de keuze uit vier genomineerden. Ook Sydkustleden (Zweden), EuroVelo 3 (België) en La Vallée du Loir à Vélo (Frankrijk) maakten nog kans op de eretitel.

    Het traject (120 km) van La Dolce Via loopt over een netwerk van voormalige spoorwegen in de Franse Ardèche en kronkelt overwegend langs rivieren die zich een weg banen door het ruige, bergachtige landschap. Regelmatig passeer je diepe kloven, die overbrugd zijn door oude spoorviaducten.

    Volgens de jury voldoet La Dolce Via aan alle kanten aan de criteria voor de Fietsroute van het Jaar. “Een schitterende route door een prachtig landschap met unieke vergezichten,” aldus de jury. “De route is praktisch geheel autovrij en de fietser geniet van de rust en de ruimte. Voorzieningen als bankjes en picknicktafels nodigen uit om even plaats te nemen.” Volgens jury-voorzitter Bert Sitters is er duidelijk met liefde voor het fietsen geïnvesteerd in de route. “De Dolce Via is een voorbeeld voor andere routes in ontwikkeling.”

    La Dolce Via is de opvolger van de N8 Oostzeeroute in Denemarken, de Fietsroute van het Jaar 2019.

  26. Erik van Erne zegt:

    17 december 2020 om 14:03 | Permalink

    Fietssnelweg De Groene As Tussen De Witte Molen en De Punt Parallel aan Noord-Willemskanaal

    De colleges van de gemeente en de provincie Groningen hebben de voorkeursroute voor het fietsdeeltraject De Witte Molen – De Punt in de voormalige gemeente Haren vastgesteld. Deze route, onderdeel van de doorfietsroute tussen Assen en Groningen, loopt parallel aan het Noord-Willemskanaal.

    Het fietspad volgt van de brug Witte Molen tot de Oosterbroeksebrug de oostelijke kade van het Noord-Willemskanaal. Tussen de Oosterbroeksebrug en de sluis De Punt voert de route over de westelijke kade.

    Deze variant is behalve voor fietsers ook optimaal voor de versterking van de natuurwaarden in de Glimmermadepolder, stellen de bestuurders.

    De Groene As, de doorfietsroute tussen Assen en Groningen, is een aanvulling op bestaande fietsroutes en een uitbreiding van het recreatieve fietsnetwerk langs het nationaal park Drentsche Aa. Doorfietsroutes krijgen extra aandacht bij onderhoud en worden in de winter als eerste sneeuw- en ijsvrij gemaakt.

  27. Erik van Erne zegt:

    21 december 2020 om 14:51 | Permalink

    Aanleg Snelfietsroute Woerden-Utrecht Kan Van Start

    De snelfietsroute Woerden – Utrecht is weer een stap dichter bij de uitvoering. Met het ondertekenen van de samenwerkings-overeenkomst hebben de provincie Utrecht en de gemeenten Woerden en Utrecht een akkoord bereikt over het voorlopig ontwerp, de kostenverdeling en de uitvoeringsafspraken.

    Na het doorlopen van de benodigde procedures en het opzetten van de aanbesteding, kan de aanleg van deze 19 kilometer lange snelfietsroute in 2022 van start gaan. Naar verwachting kan de snelfietsroute Woerden – Utrecht eind 2023 geopend worden.

    In april 2019 hebben wethouders van de gemeenten Woerden en Utrecht en de gedeputeerde van de provincie Utrecht al de intentie uitgesproken om de snelfietsroute (SFR) Woerden – Utrecht te willen realiseren. Nu de samenwerkingsovereenkomst getekend is, kunnen de benodigde vergunningsprocedures doorlopen worden en kan het aanbestedingstraject van start gaan. De totale kosten komen op 4,7 miljoen, waarvan 3,3 miljoen voor rekening van de provincie komt. De komende 3 jaar zullen op verschillende momenten verschillende trajectdelen van de snelfietsroute worden aangelegd.

    Arne Schaddelee, gedeputeerde Mobiliteit: “Als schooljongen heb ik de route tussen Harmelen en Woerden, en later van Harmelen naar Utrecht talloze keren gefietst. Het is al prachtig. Dankzij de inzet van provincie en gemeenten gaat het straks ook nog veiliger en comfortabeler worden!”

    Met deze regionale route willen provincie en gemeenten het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer stimuleren. Dit draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio, is goed voor de gezondheid én voor het milieu. Het streven is in 2023 10% meer fietsgebruik op de route te krijgen ten opzichte van de situatie in 2019.

    De snelfietsroute Woerden – Utrecht is een van de prioritaire snelfietsroutes waarmee de provincie Utrecht en de betrokken gemeenten aan de slag gaan om de fietsbereikbaarheid in onze regio te verbeteren. Op de snelfietsroutes krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en krijgen zij eerder groen bij verkeerslichten op de route. De snelfietsroutes zijn voor álle fietsers, dus er hoeft niet per se snel gefietst te worden. Om de snelfietsroutes te realiseren, worden bestaande fietsverbindingen verbeterd en aan elkaar verbonden. Zo krijgt bijvoorbeeld het wegdek comfortabel asfalt. Waar nodig wordt het wegdek verbreed, zodat fietsers voldoende ruimte hebben. Ook worden er duidelijke en herkenbare lijnen, wegwijzers en verlichting aangebracht. De stoepranden zijn veilig en er zijn geen paaltjes of andere obstakels op de route. Zo kunnen fietsers snel, comfortabel en veilig doorfietsen en zijn scholen, woonwijken, werklocaties en knooppunten ook per fiets goed bereikbaar. Dit maakt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden en voor woon-werkverkeer de fiets te nemen.

  28. Erik van Erne zegt:

    15 september 2021 om 22:14 | Permalink

    Vernieuwde fietssnelweg F45 (Guldenspoorpad) geopend

    Schepen van Mobiliteit Frans De Backer uit Kluisbergen en gedeputeerde Riet Gillis (vooraan op de foto) hebben de vernieuwde fietssnelweg F45 (Gent – Kortrijk) in Kluisbergen officieel ingereden.
    De Provincie Oost-Vlaanderen maakte het voorbije jaar werk van de herwaardering van de fietssnelweg tussen Heibroek ter hoogte van de grens met Melden (Oudenaarde) en de Kapellestraat in Ruien.

    Over het hele traject van de 4 m brede fietssnelweg werd eenvormige signalisatie aangebracht. De verharding werd op verschillende plaatsen vernieuwd en er werden veilige kruispunten ingericht. De fietssnelweg F45 op het tracé van de vroegere spoorweg tussen Oudenaarde en Avelgem telt op het grondgebied van Kluisbergen negen kruispunten over een totale lengte van 5,6 km.

  29. Erik van Erne zegt:

    17 september 2021 om 19:51 | Permalink

    The finished F261 Fast Cycle Route Tilburg-Waalwijk

    Ride from Tilburg to Waalwijk on the F261

    Cycling from Tilburg to Waalwijk via Loon op Zand and Kaatsheuvel. Mostly filmed in July 2021, the final 10 minutes were filmed in August 2020.

  30. Erik van Erne zegt:

    5 januari 2022 om 13:55 | Permalink

    A new cycling viaduct in ‘s-Hertogenbosch (NL)

    A roundabout between Vught and ‘s-Hertogenbosch has been reconstructed. It is now a turboroundabout with two cycling viaducts to bypass that roundabout. A band on a bike rode up and down the new bicycle viaducts over the also new turbo-roundabout between Vught and ?s-Hertogenbosch on Monday morning 20 December last. The second bridge had opened the Friday before, while the first one was opened in September. Unfortunately, the lockdown and the closed schools meant that few people saw the band, but it was festive all the same!

    The former roundabout with priority for cycling was opened in 2011. The roundabout connected the north ring road around Vught and the south ring road around ?s-Hertogenbosch, which were both new at the time. The roundabout was designed below ground level so that it was easily connected to the new underpass under the nearby railway line. That meant that on their way to the roundabout cyclists picked up a lot of speed before they reached the crossings, which often caught drivers by surprise. Most drivers came directly from the motorway and the higher speeds there were still very much in their system. All this caused a lot of near misses, but -to my knowledge- no deadly crashes.

  31. Erik van Erne zegt:

    17 februari 2022 om 15:55 | Permalink

    Cycling on the F58 Etten-Leur to Breda

    The main cycle route F58 (Roosendaal – Breda – Tilburg) is under development. This part, from Etten-Leur to Breda, was already opened in 2004. The F58 will be a fast cycle route from Roosendaal to Tilburg in the province of Noord-Brabant, of about 45 kilometres long. Parts of the route are under construction, but one part has been finished for a very long time. That part was considered the first modern fast cycle route in the country. That part, from Etten-Leur to Breda, was finished in 2004 after construction had started in 2003. At the time it was an example for many fast cycle routes in the countryside.

  32. Erik van Erne zegt:

    23 februari 2022 om 17:27 | Permalink

    Snelfietsroute F2 Tussen Den Bosch en Eindhoven Stap Dichterbij

    Een directe fietsverbinding tussen Den Bosch en Eindhoven komt steeds dichterbij. Nadat eerst de vijf gemeenten op de route in 2018 al een overeenkomst hadden gesloten over snelfietsroute F2, sluit nu ook de provincie zich daarbij aan.

    Met de zogenoemde intentieverklaring spreken gemeenten en provincie zich gezamenlijk uit voor de aanleg van de snelfietsroute. Na de gemeenteraads-verkiezingen bereiden de nieuwe bestuurders afspraken voor over onder meer de financiering en de fasering van de aanleg.

    Snelfietsroutenetwerk de F2 wordt onderdeel van een netwerk van snelfietsroutes waar de provincie samen met de gemeenten aan werkt. De F2 is een route door landelijk gebied en doorkruist daarbij de dorpskernen van de gemeenten Vught, Boxtel en Best.

    De snelfietsroute F2 verbindt ’s-Hertogenbosch met Eindhoven via Vught, Boxtel en Best. Deze directe fietsroute volgt grotendeels bestaande fietspaden langs de A2 die worden verbeterd om fietsen nog fijner te maken. De F2 is een mooie, directe route door landelijk gebied en dorpskernen. Het doel is om een aantrekkelijke, veilige en comfortabele fietsroute te realiseren van hoge kwaliteit die alle typen fietsers veilig naar hun eindbestemming brengt.

    De snelle fietsroute F2 tussen Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch komt er. Bestaande fietspaden worden verbreed en kruisingen verbeterd en er komen nieuwe fietspaden, een tunnel en een brug. De fietsroute is eind 2022 klaar en is dan ook een snel en veilig alternatief voor de automobilist die over de drukke A2 rijdt. De betrokken partijen hebben hiervoor de samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

  33. Erik van Erne zegt:

    23 februari 2022 om 17:35 | Permalink

    Snelfietsroute Wilhelminakanaal F58 tussen Aarle-Rixtel en Tilburg: acht gemeenten en de provincie tekenen daarvoor

    De langste snelfietsroute in Nederland verbindt straks Tilburg met Aarle-Rixtel, via Eindhoven. Het is de bedoeling om 45 kilometer lang door te kunnen trappen. Mogelijk moeten fietsers bij Hilvarenbeek op de rem. Die gemeente tekent de plannen niet in maart.

    In totaal ondertekenen zeven gemeenten en de provincie Brabant een document waarin ze aangeven een snelfietsroute aan te willen leggen. De kosten bedragen alles bij elkaar bijna 35 miljoen euro. Omdat de route bijna helemaal langs het kanaal loopt heeft het plan als werktitel meegekregen: Wilhelminakanaal F58.

    Het snelle fietspad, dat betekent breed en vrij liggend, is een kortere route dan via de snelweg. Fietsend kun je 45 kilometer van Aarle-Rixtel naar Tilburg, met de auto moet je dan 52 kilometer rijden. Als het af is, mag Wilhelminakanaal F58 zich de langste snelfietsroute van Nederland noemen. Vanuit Tilburg sluit het dan weer naadloos aan op de snelfietsroute naar Dongen en Oosterhout, ook langs het kanaal.

  34. ja zegt:

    5 mei 2022 om 14:18 | Permalink

    >Geen kruisingen en altijd voorrang, dus enorm veilig
    Valt tegen. Neem de fietssnelweg zoetermeer-gouda. Aan kaartje op deze pagina te zien gaat het om fietspad langs de a12.
    Als je aan zuidkant van de HSL zit zeg bij station zoetermeer kan je er niet eens op komen. Er is wel een fietspad over HSL en A12 maar die eindigt op dak zoetermeer CS :-( ontsluitingsweg Rokkeveenseweg leidt over klinkerweggetjes en niet-voorrangskr (NVK). dwars door de wijk Rokkeveen. Thv afslag 8 Bleiswijk moet je een paar keer afslaan om weer terug te komen op het vervolg van de “snelweg”. Meerdere NVK’s met autow

  35. Erik van Erne zegt:

    16 juni 2022 om 17:22 | Permalink

    Opening snelfietsroute F15 IJsselmonde

    Fietsers tussen Ridderkerk en Rotterdam kunnen nu fluitend de file op de A15 voorbij fietsen. De fietsroute F15 IJsselmonde is namelijk af. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft samen met de betrokken partijen de route officieel geopend.

    De F15 IJsselmonde bestaat uit twee routes van elk 18 kilometer. Onderling zijn deze routes op meerdere plekken met elkaar verbonden en kunnen fietsers zo de A15 oversteken. De provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard en het waterschap Hollandse Delta werkten de afgelopen 4 jaar aan het verbeteren van de fietspaden om deze gemeenten en Rotterdam beter met elkaar te verbinden.

    Staatssecretaris Vivianne Heijnen verrichte de opening van de fietsroute, door samen met de regiobestuurders officieel het beeldmerk op de route aan te brengen. De staatssecretaris: “Fietsen is goed voor de gezondheid, voor schone lucht en voor het klimaat. Bovendien kan meer gebruik van de fiets zorgen voor minder drukte op de weg en in het OV. Ik vind het dan ook belangrijk dat mensen makkelijk de fiets pakken om van A naar B te gaan. De F15 snelfietsroute is een mooi en concreet voorbeeld daarvan. Hiermee kunnen bewoners zich veilig, snel, comfortabel én schoon verplaatsen binnen hun eigen regio.”

    Rotondes zijn verbeterd, fietspaden zijn verbreed, vrijliggend gemaakt en waar nodig nieuw aangelegd. Ook zijn er op verschillende plekken fietsstraten aangelegd waar de auto te gast is. Zo zijn de aantrekkelijkheid, het comfort en verkeersveiligheid van de route verbeterd. Net als de aansluiting op het openbaar vervoer bij station Barendrecht en de waterbushalte bij Ridderkerk. “Fietsen zit ons in de genen. Door de innovaties van de afgelopen jaren, met de doorfietspaden, met e-bikes, met betere faciliteiten zien we dat het aantal fietsers groeit. Dat willen we als provincie blijvend/duurzaam stimuleren,” aldus gedeputeerde Zevenbergen. “Door te zorgen voor een netwerk van veilige en comfortabele fietsroutes tussen met name woon-werkgebieden maken we het aantrekkelijker voor de inwoners om vaker voor de fiets te kiezen.”

    De provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeren beiden in het verbeteren van fietsroutes. Zij doen dit in samenwerking met de betrokken gemeenten en overige wegbeheerders. Het ministerie draagt hier financieel aan bij. Zo ontstaat een goed regionaal fietsnetwerk zodat het nemen van de fiets voor reizigers vanzelfsprekender wordt. Dit draagt bij aan duurzame mobiliteit en de bereikbaarheid van de regio.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (459)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Plastic Wegwerp Draagtasjes Versus Herbruikbare Draagtasjes
  • Verhuizen? Regel Regel Deze Drie Dingen Vooraf
  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Links

    Milieunet op..