Anders Bekeken

Nationaal Fietscongres Den Bosch: Wie Wint De Tour de Force Innovatieprijs 2020?

Geschreven op 27-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 1 mei 2020: Het Nationaal Fietscongres 2020 is in verband met de coronacrisis verplaatst naar donderdag 3 september in ’s-Hertogenbosch. Het thema van het Nationaal Fietscongres is VITAAL.

Meer dan 350 fietsprofessionals gaan in een goede mix van kennis, netwerken en ontspanning de laatste actuele vraagstukken van vandaag en morgen rondom het thema fiets bespreken.

Dit jaar zijn we te gast bij provincie Noord-Brabant, Regio Noordoost Brabant en gemeente ‘s-Hertogenbosch. Het thema van het Nationaal Fietscongres is VITAAL.

Het pré-congres op woensdag 2 september staat het teken van ontmoeten in een informele sfeer.

7 maart 2020: Deze zomer strijkt het jaarlijkse Nationaal Fietscongres op 18 juni neer in ’s-Hertogenbosch. Het thema van het Nationaal Fietscongres is VITAAL.

Met op 17 juni het pré-congres in Vught. In een goede mix van kennis, netwerken en ontspanning worden de laatste vraagstukken van vandaag en morgen rondom het thema fiets besproken.

Op donderdag 18 juni gaan meer dan 350 fietsprofessionals in een goede mix van kennis, netwerken en ontspanning de laatste actuele vraagstukken van vandaag en morgen rondom het thema fiets bespreken. Dit jaar zijn we te gast bij provincie Noord-Brabant, Regio Noordoost Brabant en gemeente ‘s-Hertogenbosch. Het thema van het Nationaal Fietscongres is VITAAL.

Wat staat er op het programma van het Nationaal Fietscongres 2020: De laatste onderzoeken, praktijkervaringen en inzichten. Spraakmakende plenaire-spreker: Wim Daniëls (auteur: De taal van de fiets). Meer dan 30 sessies. Het pré-congres op woensdag 17 juni staat het teken van ontmoeten in een informele sfeer.

30 juni 2019: Het programma dat kinderen fietsfan maakt, ontwikkeld door Joep Tiernego van HAN Sport en Bewegen wint de Tour de Force Innovatieprijs 2019.

Aan de prijs is een bedrag van 10.000 euro verbonden om het idee verder in de praktijk te brengen, en daarmee gaat Joep in ieder geval een start maken in de wijk Malburgen in Arnhem.

De verwachting is dat er dankzij de impuls van de innovatieprijs nog vele fietsfans bijkomen.

Joep Tiernego licht het succes van het programma ‘Laat veiligheid los om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen’ toe:

Hoewel fietsveiligheid iets is waar wij als volwassenen ons druk om moeten maken, mag dit geen probleem zijn waar wij kinderen mee opzadelen. Kinderen moeten de fietslessen leuk vinden en succeservaring opdoen. Als volwassenen moeten wij de lessen zo ontwikkelen dat zij deze vaardigheden onbewust eigen maken. Als wij dit goed doen creëren we fietsfans die niet alleen beter fietsen, maar ook meer kinderen die (blijven) fietsen en hun ouders proberen over te halen met de fiets te gaan in plaats van de auto.

Zeker in een wijk als Malburgen (Arnhem) waar wij hiermee beginnen is het imago van de fiets een ding. 40% is van niet-westerse migratie achtergrond. De auto is een statussymbool en de fiets niet. Niet alle ouders kunnen fietsen en leren het hierdoor hun kinderen ook niet. Dit versterk het problematische haal- en brenggedrag. Om dit voor elkaar te krijgen laten we onze zorgen eerst los en creëren we een programma wat kinderen fietsfan maakt.

22 juni 2018: De Tour de Force Innovatieprijs 2018 is gewonnen door de inzending Fietsvlonders. De inzending werd door de deelnemers van het Nationaal Fietscongres in Rotterdam gekozen uit vijf genomineerde projecten.

De gemeente Rotterdam bekijkt met fietsvlonders waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken. Op zo’n vlonder zijn 10 fietsrekken gemonteerd. Wordt de vlonder goed gebruikt en blijven klachten uit, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven, verhoogt de gemeente de parkeerruimte tot stoepniveau en zet er permanente fietsrekken neer.

De vakjury was van mening dat fietsvlonders zich relatief eenvoudig laten realiseren. Bovendien is het effect groter dan alleen uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen in de stad. Je kunt het met recht een democratische maatregel noemen, omdat iedereen tijdens een proefperiode zijn zegje kan doen.

Inmiddels zijn ook andere steden geïnteresseerd in de toepassing. Zo gaat Amsterdam een paar exemplaren lenen van Rotterdam. Rotterdam zelf heeft de tijdelijke platforms inmiddels ook al ingezet om goede plekken voor groenvoorzieningen en speelplekken te verkennen.

28 mei 2018: Voor het tweede jaar organiseert de Tour de Force de verkiezing van de Innovatieprijs. Een jury bestaande uit vakjournalisten heeft uit 60 inzendingen vijf genomineerden gekozen. De bezoekers van het Nationaal Fietscongres op 21 juni 2018 in Rotterdam kiezen de uiteindelijke winnaar.

De genomineerden voor de Innovatieprijs 2018 zijn: Fietsvlonders, Delta Cycling Rotterdam, Relaxte routes, Omrijadvies bij naderende tractor, Live meten van fietsreistijden met Deep Learning.

De gemeente Rotterdam bekijkt met fietsvlonders waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken. Op zo’n vlonder – eerst van hout, inmiddels van kunststof en omrand – zijn 10 fietsrekken gemonteerd. De vlonder wordt drie tot zes maanden op een autoparkeerplaats neergezet. Getest wordt of er inderdaad behoefte is aan meer parkeerplek voor de fiets én of de buurt toekan met minder plek voor de auto. Wordt de vlonder goed gebruikt en blijven klachten uit, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven, verhoogt de gemeente de parkeerruimte tot stoepniveau en zet er permanente fietsrekken neer. Er zijn inmiddels enkele tientallen vlonders in gebruik. Met de fietsvlonders zijn tot nu toe 21 autoparkeerplekken in 15 straten omgezet naar 105 permanente rekken. Die rekken bieden plaats aan 210 fietsen.

De opgebouwde wielsportkennis wordt op verschillende, creatieve manieren ingezet om de fietsveiligheid te verbeteren en de mobiliteits- en sociale functie te versterken. En vooral om het plezier in fietsen te benadrukken. Vanuit de eigen campus worden jongeren enthousiast gemaakt, al dan niet met een directe link met de wielersport. Een rugzak krijgt bijvoorbeeld een nummer mee, en je voelt je een beetje wielrenner. En als de fiets kapot gaat, ga je niet naar de fietsenmaker, maar naar de campusmecanicien. Inmiddels is Delta Cycling betrokken bij 25 maatschappelijke fietsprojecten en -activiteiten en zijn er al 5500 Rotterdammers op creatieve manieren en met hulp van sponsoren bij fietsen betrokken.

De relaxte route is ietsje om, maar comfortabeler. Lekker breed, geen moeilijke manoeuvres, geen shared space. Aandacht voor vergevingsgezinde bermen, geen paaltjes en geen grote hoogteverschillen. Linksafslaan wordt zoveel mogelijk vermeden. Op plekken waar mogelijk moet worden afgestapt, is er aandacht voor egaal goed wegdek zonder hoogteverschillen. Als er een drukkere (gebiedsontsluitings-)weg moet worden overgestoken is er een goede egale afstapplek, eventueel met verkeerslicht met extra groentijd. Liefst gaat de route ook lekker veel door groen. De relaxte route wordt niet met nadruk gepresenteerd als seniorvriendelijk, maar vooral als relaxt, de geen-haast-route. Routekeuze kan op basis van SPI van de Fietsrouteplanner en lokale fietskennis, zo stelt inzender van het idee Karin Broer.

Komen er gelijktijdig tractoren of vrachtwagens en fietsers aan op een smal weggedeelte, dan worden de fietsers op actieve wijze verleid om een veiligere route te fietsen. Dit wordt aangegeven met intelligente verkeerslichten en ledverlichting in het wegdek. De ledverlichting geeft als een spoor een adviesroute aan die fietsers veiliger kunnen volgen. Dat is een nabijgelegen fietsstraat die is aangelegd als veiliger route voor de scholieren. Thermische camera’s worden gebruikt om fietsers en voertuigen te detecteren. Deze camera’s zijn nauwkeurig in staat zijn om groot verkeer, auto’s, individuele fietsers en groepen fietsers te onderscheiden.

Recall4Bikes is een camerasysteem dat specifieke fietsers herkent aan de hand van ‘deep learning’.  Door dergelijke camera’s op meerdere punten op te hangen, kunnen betrouwbaar reistijden worden bepaald en fietsdata worden verzameld. Een belangrijk aspect van het systeem is ‘privacy by design’. Videobeelden worden niet opgeslagen en verlaten het lokale camerasysteem niet. Het systeem communiceert alleen digitale profielen van passerende fietsers, die niet toepasbaar zijn voor individuele persoonsherkenning. Door te meten wanneer de reistijd langer wordt, kunnen verkeersregelingen ervoor zorgen dat de doorstroming voor fietsers verbetert. Ook kunnen op de Fiets-DRIP alternatieve routes geadviseerd worden. Door de reistijd voor auto’s en fietsers samen te tonen worden automobilisten verleid tot fietsgebruik. Het systeem wordt op dit moment door het bedrijf Technolution in de praktijk getest in Rotterdam.

19 februari 2018: De inschrijving voor de Tour de Force Innovatieprijs is weer geopend. Uiteraard kunnen ook de bij de Tour de Force aansloten organisaties deelnemen. Inschrijven is mogelijk tot en met 27 april 2018. De winnaar wordt gekozen tijdens het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni 2018 in Rotterdam.

Binnen de Tour de Force wordt gewerkt aan een groot aantal projecten die je zonder meer als ínnovatief kunt bestempelen. Door dergelijke projecten aan te melden voor de Innovatieprijs van de Tour de Force, kunnen deze een extra impuls krijgen in de vorm van publiciteit en dankzij de hoofdprijs van 10.000 euro te besteden aan de verdere ontwikkeling van het project.

De jury is geheel onafhankelijk, en bestaat uit vijf gerenommeerde vakjournalisten op het gebied van mobiliteit. Zij zullen vijf inzendingen nomineren. Die worden in de verschillende vakmedia gepubliceerd en gepresenteerd op het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni in Rotterdam. Het publiek kiest op die dag hieruit de winnaar.

Inzendingen moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten passen binnen één of meer van de negen doelen van de Agenda Fiets. Daarbij kan men onder meer denken aan oplossingen voor overvolle fietspaden en de aanleg van hoogwaardige regionale fietsverbindingen. Ook de overstap van de fiets op het openbaar vervoer, fietspromotieactiviteiten, de verkeersveiligheid, fietsdiefstal en de inzet van ICT zijn belangrijke aandachtspunten. Op de website van de Tour de Force worden deze doelen uitgebreid beschreven. Daarnaast moeten inzendingen gaan over projecten en oplossingen die recent zijn uitgevoerd of op het punt staan om te worden gerealiseerd. Andere aspecten waar de jury op zal letten zijn het innovatieve karakter, de kosteneffectiviteit, schaalbaarheid en maatschappelijk nut van de inzendingen.

Vorig jaar won Amsterdam de Tour de Force 2017 prijs met de inzending ‘Ontwerpen naar gebruik’. De spraakmakende infrastructurele innovaties van deze inzending, onder andere bekend geworden onder de namen ‘Friteszak’ en ‘Banaan’, hebben sindsdien veel belangstelling ondervonden uit binnen- en buitenland.

Inschrijven voor de Innovatieprijs – of een tip geven over een mogelijk kandidaat – kan tot en met vrijdag 27 april 2018 via dit formulier.

27 september 2017: In het Rotterdamse Fietsplan 2016-2018 krijgt de fiets een belangrijke rol om de stad bereikbaar te houden. Tijdens het Nationaal Fietscongres 2018, dat op woensdag 20 en donderdag 21 juni 2018 in Rotterdam wordt gehouden, is te zien wat de omslag in denken de stad en haar fietsers heeft opgeleverd.

Fietsgeluk is het hoofdthema van deze zevende editie van het Nationaal Fietscongres op 21 juni in Rotterdam. Dit geluk wordt behandeld met verschillende onderwerpen: ‘Fiets tussen stad en plattenland’, ‘Meer ruimte voor de fiets’, ‘Gericht stimuleren fietsgebruik’, ‘Fietsveiligheid’ en ‘Wind uit de andere hoek’.

Rotterdam is, na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog en de opkomst van de automobiliteit in de wederopbouwperiode, min of meer vanzelfsprekend ingericht als stad met veel ruimte voor de auto. Hier bleef de urgentie om meer ruimte te geven aan schoon en langzaam verkeer dan ook langer uit dan in historische binnensteden, zoals Utrecht of Amsterdam. Rotterdam maakt nu een omslag, waarbij groei en stedelijke verdichting, economische vernieuwing en de transitie naar meer fiets- en ov-gebruik richtinggevend zijn.

De afgelopen tien jaar is het aandeel fietsen in Rotterdam met 60% gestegen. Dat is meer dan een verdubbeling, terwijl het autogebruik nagenoeg stabiel is gebleven. Het Rotterdamse college wil de groei in het fietsgebruik nog verder stimuleren, onder meer door de 208.000 Rotterdammers die nu dagelijks de fiets pakken meer ruimte, comfort en snelheid te geven.

Op 20 juni 2018 kan tijdens het precongres (ook op de fiets) kennis worden gemaakt met het fietsbeleid en de mobiliteitstransitie van Rotterdam. ’s Avonds vindt het informele fietsdiner plaats. Op 21 juni is tijdens de congresdag volop ruimte voor interessante sessies, wordt de Tour de Force Innovatieprijs uitgereikt en kunnen de congresgangers hun kennis(sen) verder uitbreiden.

De Tour de Force Innovatieprijs 2017 is gewonnen door Kees Vernooij en Sjoerd Linders van de gemeente Amsterdam. Met een pakket vernuftige kleine infrastructurele en verkeersregeltechnische maatregelen slaagt men erin de doorstroming van het fietsverkeer op kruispunten aanzienlijk te verbeteren. De prijs werd uitgereikt op het Nationaal Fietscongres in Tilburg.

Voor de Tour de Force Innovatieprijs zijn 58 ideeën ingezonden. De winnende inzending ‘Ontwerpen naar gebruik’ haakt in op een belangrijke doelstelling van de Tour de Force ‘Meer ruimte voor de fiets in steden’. De inzending kreeg verreweg de meeste punten, die werden toegekend door het publiek via de Tour de Force website en een deskundige jury.

VNG, IPO, vervoerregio’s en Rijk onderzoeken samen in een Tour de Force wat er nodig is om de kracht van de fiets de komende jaren nog meer te benutten. Ze weten zich daarbij gesteund door vrijwel alle organisaties die verantwoordelijk en betrokken zijn bij het fietsbeleid in Nederland. In de Agenda Fiets 2017-2020 zijn de 8 concrete doelen waar de Tour de Force zich de komende jaren met name op richt terug te vinden.

Zie ook: Koning Willem-Alexander Opent Velo-City 2017: ’s Werelds Grootste Fietscongres en Team Earth – World Cycling Forum 2019 In Rotterdam: Bicycle Industry at the Core of Sustainable Development – Waarom Is de Fiets Zo Populair in Nederland Infographic? – Nederlanders Fietsen Steeds Meer: Elektrische Fiets Steeds Populairder in Nederland – Fietsnelwegen in Nederland: Non stop op de fiets naar de binnenstad – De Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de Stad – De elektrische Babboe bakfiets, de Babboe E-Power –De Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx – De Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco – De Fiets en Wandelbeurs 2016 in Nederland en België – De e-bike Xperience 2018 in de Jaarbeurs Utrecht: Test Zelf een E-bike – Sparta 100 Jaar: De Elektrische Sparta Vedette R1Z Jubileum – Joop Zoetemelk Editie

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..