Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) Rapport Op Weg Met Waterstof Gepresenteerd
Geschreven op 29-3-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVVandaag heeft de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) het rapport Op weg met waterstof Verhalen, feiten en cijfers aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat.
In dit rapport komen partijen en ervaringsdeskundigen aan het woord, die hun gedachten de vrije loop laten over het rijden met een waterstofauto. Zo is een document ontstaan dat een goed inzicht geeft in de status quo, de kansen én toekomst van waterstofauto’s in ons land.
De voorzitter van de Kamercommissie I&W, Tjeerd de Groot, heeft het rapport in ontvangst genomen. Later deze week spreekt de Kamercommissie over duurzaam vervoer met de staatssecretaris Heijnen van I&W.
In het rapport komen pioniers aan het woord die met een waterstof-elektrische auto rijden of gereden hebben, zoals een importeur, de Gasunie, exploitanten van een waterstoftankstations, het raceteam van de TU Delft en een wegenwacht. Door bundeling van deze interviews is een helder en prettig leesbaar boekje ontstaan waarin de voors én tegens van het rijden op water(stof) de revue passeren. Zowel het rijcomfort als de uitstoot van uitsluitend water is voor de geïnterviewden een belangrijke reden om een waterstofauto aan te schaffen. De ongemakken die het pionieren met zich meebrengt, nemen de meesten voor lief.
Belangrijk voordeel van de waterstof-elektrische auto ten opzichte van de batterij-elektrische auto is dat de waterstofauto niet hoeft te worden opgeladen en daardoor de te verwachten overbelasting van het elektriciteitsnet tegengaat, met name op de piekmomenten. Daarnaast is de waterstofauto vanwege de grote actieradius en het snelle tanken zeer geschikt voor mensen die veel rijden en frequent op de weg zitten.
Geïnterviewden zijn ervan overtuigd dat de waterstofauto geen auto zal worden voor het grote publiek. De verwachting is dat de waterstofauto een aandeel van 10 tot 15 % in de automarkt zal bereiken. “De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto.”, aldus Peter Staal.
Een conclusie van het rapport is dat de waterstof-aangedreven auto’s technisch heel goed zijn, maar dat het aantal tankstations te beperkt is. En dat terwijl ‘tankzekerheid’ een belangrijk argument is om een waterstofauto aan te schaffen. KNAC directeur Peter Staal: “Partijen moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de markt zich kan ontwikkelen van de fase van pioniers naar die van early adopters. Dat betekent, om te beginnen, dat er tankzekerheid wordt geboden.”
Zie ook: De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM - De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Atieradius van 600 km - De Elektrische Hopium Machina Waterstofauto Met Een Bereik Van 1000 Kilometer – Dé Nationale Waterstof Coalitie DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin – The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan – Eerste Nederlandse Taxivloot Met 35 Elektrische Waterstof Toyota Mirai Voor Noot AV 070 - FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s - De Honda FCX Clarity met een waterstof brandstofcel - Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s - De 100% Elektrische Honda FCEV Hydrogen Full Cell: 700 kilometer op één Tank Waterstof – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell – De Honda FCX Clarity met een waterstof brandstofcel – – De Scorpion Hydrogen Fuel Injection Sportscar: De Scorpion HX – Hydrogen Unveiled: Hydrogen Vehicles Key Elements in a Hydrogen Economy – Edward Norton Heeft Nu Ook een BMW Hydrogen 7
Waterstofproject H2Benelux: Drie Nieuwe Waterstof Tankstations by Shell - Holthausen Energy Points Waterstoftankstations in Amsterdam en Groningen by Holthausen – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport - Grootste Openbare Waterstoftankstation Van Europa Geopend In Doetinchem by Kuster Energy - Eerste Groene Waterstoftankstation Op Campus Van Century Autogroep Groningen by Holhausen - Waterstoftankstation Oude-Tonge Op Goeree-Overflakkee Wordt In 2022 Geopend - Waterstoftankstation Op Bedrijventerrein Lage Weide In Utrecht: Groene Waterstof Tanken - Ruim 250 Extra Waterstoftankstations In Europa by Phillips 66 En H2 Energy - Zes Waterstoftankstations In Drenthe: Assen, Beilen, Hoogeveen, Nieuw-Amsterdam En Peize - Eerste Waterstof Tankstation Langs de E19
De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van de Waterstof Coalitie DutchHy –De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 – Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam - Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen – Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst – Eerste Waterstof Energiecentrale staat in Delfzijl