Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD en 100 Elektrische VDL Bussen op Airport Schiphol
Geschreven op 20-9-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Update 25 november 2020: De gemeente Haarlemmermeer, de Schiphol Group en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Haarlemmermeer hebben een intentieverklaring getekend om een nieuw emissieloos airport-hotel-shuttlebussysteem op te zetten.
Dat moet bijdragen aan de ambitie van Schiphol om een duurzame luchthaven te worden en de leefbaarheid in de omgeving verbeteren.
In geleidelijke stappen gaan de luchthavenhotels overstappen van een eigen shuttledienst met dieselbussen naar een gezamenlijke shuttledienst met elektrische bussen. Medio 2024 moet het systeem volledig operationeel zijn. Dat bespaart tot wel 1.900 ton CO2 op jaarbasis. De hotelshuttlebussen leggen dagelijks zo’n 10.000 kilometer af.
Met de elektrificatie van de shuttlebusvloot volgen de hotels het openbaar vervoer op en rondom de luchthaven: een groot deel van de lijnbussen rijdt al op elektriciteit. De komende jaren wordt het resterende aantal dieselbussen steeds kleiner.
28 maart 2018: Het openbaar vervoer op en rond Schiphol is vanaf vandaag een stuk milieuvriendelijker door de inzet van 100 elektrische bussen die samen de grootste emissieloze busvloot van Europa vormen.
In 2021 zal de elektrische busvloot uitgroeien tot maar liefst 258 elektrische bussen.
Connexxion, Vervoerregio Amsterdam en Schiphol hebben Europa’s grootste elektrische busvloot gepresenteerd. Op en rond Schiphol en op hoogwaardig openbaar vervoerlijnen rijden binnen de concessie Amstelland-Meerlanden 100 elektrische gelede bussen van het type VDL Citea.
De concessie Amstelland-Meerlanden loopt tot 11 december 2027. De 100 elektrische bussen die nu ingezet worden zijn de eerste fase van een transitie naar een uiteindelijk 258 zero emissie bussen in 2021.
De door VDL geproduceerde bussen zijn 18 meter lang en hebben afhankelijk van het exacte type plaats voor maximaal 117 (Schipholnet) of 120 (R-net) passagiers. Ze rijden 24 uur per dag en hebben een batterij capaciteit van 170 kWh. De actieradius van een bus met volle batterij is maximaal 80 kilometer, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer.
De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snelladen gaat met 450kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Opladen gebeurt nu op Schiphol P30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlokaties in Haarlem en Schiphol Zuid.
De enige dieselbussen die nog op Schiphol rijden, zijn vanaf zondag bussen voor dagtrips naar bijvoorbeeld de Keukenhof en de Schiphol-pendelbussen naar de parkeerplaatsen.
28 november 2015: De 35 elektrische bussen op Schiphol hebben in het eerste half jaar dat ze in gebruik zijn al bijna 338.000 kilometer succesvol afgelegd en daarmee een serieuze bijdrage geleverd aan het bereiken van de duurzaamheidsdoelen van de luchthaven. Het gemiddeld energieverbruik bedraagt 1,2 kWh/km. Dit komt neer op een besparing van ongeveer 312.000 kilo aan CO2-uitstoot ten opzichte van dieselbussen
De 35 elektrische bussen van het Chinese BYD vervoeren passagiers tussen de vliegtuigen en de terminal en is de eerste grote vloot volledig elektrisch aangedreven bussen op een internationale luchthaven.
De unieke titel grootste elektrische bussenvloot in Europa zal nog slechts een paar maanden aan Schiphol toebehoren. Midden 2016 zal een vloot van 51 elektrische BYD-bussen gaan rijden in het openbaar vervoernetwerk van Londen.
De 35 elektrische bussen zijn door BYD speciaal ontworpen en gebouwd naar de wensen van Schiphol. Het volume van de accu’s is bijvoorbeeld kleiner dan van andere elektrische bussen van BYD, wat bereikt kon worden door een sterk verbeterde batterijcapaciteit. De reikwijdte op een enkele lading is ruim voldoende voor de afstand die de bussen afleggen en er is meer ruimte voor passagiers en hun bagage.
Zie ook: Warren Buffet and Bill Gates Visiting BYD: The e12 K9 Full Electric Bus and the BYD e6 – De Hybride BYD F6DM en de Full Electric BYD e6 uit China – De BYD F1: de goedkoopste auto uit China – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier
20 september 2015: Amsterdam Airport Schiphol heeft 35 elektrische bussen in gebruik genomen voor het vervoer van reizigers van hun vliegtuig naar de gate.
Iedere bus heeft op de luchthaven een eigen oplaadpaal. Daarmee heeft Schiphol de grootste oplaadlocatie voor elektrische bussen van Europa. De bussen zijn speciaal ontworpen voor en in samenwerking met de luchthaven.
Meer zitruimte en comfort en extra plaats voor bagage. Dat kan omdat de bussen een kleinere accu hebben, toegespitst op de benodigde actieradius op Schiphol. Bij het ontwerp is extra aandacht besteed aan materialen, kleuren, stoelen, stangen en handlussen voor een chique uitstraling en veel comfort voor de reiziger.
Zie ook: Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, De Elektrische Vuilniswagen Binkie – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Afvalscheiding – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Bagagetrekker op Waterstof – Schiphol Duurzaam: TransPort, het Eerste LEED Platinum Kantoorgebouw van Nederland – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Duurzame Verlichting – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, De Elektrische Tazzari – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Schiphollucht steeds frisser
Ben zegt:
27 december 0201 om 22:01 | Permalink
Sydney Airport Launch new Electric Bus Fleet for 2017
The Electric Blu Toro buses, manufactured by a joint venture between BYD & Carbridge, feature custom Gemiland bus-bodies fabricated from aero-grade aluminium for significant weight reduction. The BYD chassis comprises a ZF front axle and a ZF clone rear axle featuring dual 90 kW / 350 Nm water cooled permanent magnet wheel-hub traction motors. A maximum motor shaft speed of 7,500 rpm coupled to the rear wheels via a two stage 17.7 to 1 planetary gear hub provides surprisingly rapid acceleration and a top speed of 70 km/h.
Energy storage is via a 324 kWh BYD iron phosphate battery with the pack split between the forward roof and rear engine compartment zones connected in parallel at a bus voltage of 400 vdc. Dual BYD 40 kW Mennekes Type 2 AC chargers provide 80 kW fast charging via the dual traction inverters. Currently 6x grid connected charging stations top up the fleet overnight but solar power is the long term plan.
The new electric blu buses will replace the airport’s existing diesel bus fleet servicing the 7 km shuttle route between the T2/T3 terminal precinct and the Blu Emu Car Park.
Burt zegt:
18 april 2018 om 13:19 | Permalink
Amsterdam’s Schiphol Airport Installs 100 Fast Chargers for New Bus Fleet
Transportation services provider Connexxion (Transdev) inked the deal with charging solution provider Heliox to power the largest single fleet of opportunity charged electric buses in the world at the Schipol Airport, where it will be used to charge 100 of VDL Citea’s SLFA Electric buses.
The project consists of 23 Heliox 450kW Opportunity chargers that are designed for charging while the buses are in operation but stopped along the route, and will deliver a charge in 2 to 4 minute bursts. The system was designed to utilize high power chargers during a shift to extend the functional range of the buses, while 84 Heliox Fast DC dual 30 kW chargers provide overnight charging for buses during slow periods. The overnight chargers have been installed at bus depots in Amsterdam and Amstelveen.
Erik van Erne zegt:
9 april 2022 om 23:26 | Permalink
Connexxion neemt 106 extra VDL elektrische bussen in gebruik in de regio Amstelland-Meerlanden
Dat betekent een fikse-uitbreiding van het emissieloze wagenpark van Connexxion. In maart 2018 werden in deze regio de eerste honderd elektrische bussen ingezet. In totaal rijden nu 206 elektrische bussen rond in het gebied ten zuiden van Amsterdam waar Connexxion het openbaar vervoer verzorgt.