Anders Bekeken

Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL

Geschreven op 17-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

VDL Elektrische BusVDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven,  gaat 40 Citea’s SLFA Electric bussen leveren voor de concessie Zuidoost-Brabant, die werd gewonnen door Hermes.

Voor de eerste fase gaat VDL veertig elektrische bussen leveren. In december 2016 moeten de eerste bussen worden geleverd aan Hermes.

De aanbesteding werd uitgeschreven door de provincie Noord-Brabant met als doel om in de periode 2016-2025 een overgang te realiseren naar volledig zero emissie openbaar vervoer. Daarbij is de doelstelling dat de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zal zijn.

Personenvervoersbedrijf Hermes heeft de concessie Zuidoost-Brabant gewonnen en gaat gezamenlijk met de provincie en diverse partners, waaronder VDL, Tu/e, Fontys, Eindhoven Airport, Stichting Zet en Storeplay, deze ontwikkelconcessie verder vormgeven. Naast zero emissie omvat de concessie ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en mobiliteit. Hiermee is het een van de meest vooruitstrevende concessies in Europa.

De VDL Citea SLFA Electric is een elektrisch gelede bus met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een vernieuwd futuristisch BRT (Bus Rapid Transit) design. Met de levering van de Citea’s SLFA Electric voor de eerste fase, beschikt Zuidoost-Brabant over één van de grootste zero-emissie busvloten van Europa. Onder de naam ‘Evolans’ zullen de bussen op bepaalde lijnen zo vaak rijden dat een tramachtig systeem ontstaat. Deze hoogfrequent lijnen gaan naar de belangrijkste bestemmingen in Eindhoven zoals Eindhoven Airport en de High Tech Campus. Op deze verbindingen hoeven reizigers niet lang meer te wachten op de volgende bus, want er wordt gereden op een volwaardig ‘show up and go’ systeem.

De vervanging van het wagenpark in Zuidoost-Brabant zal in fases uitgevoerd worden. Gedurende de concessieperiode wordt er continu verder ontwikkeld en de resultaten worden meegenomen naar een volgende fase. Zo kan iedere fase uitgevoerd worden volgens de laatste stand der techniek en kunnen de VDL zero-emissie bussen met bijbehorende laadinfrastructuur, ook functioneel en economisch per fase geoptimaliseerd worden. Het op deze manier vormgeven van het openbaar vervoer is, qua duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en toepassing van innovaties, revolutionair te noemen.

Winner Busworld Awards 2017 Ecology Label: VDL Citea SLF-120 Electric

Zie ook: International Bus of the Year Award 2011: VDL Citea Low Floor Public Transport Bus – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Drie Elektrische Bussen voor De Lijn in Brugge: Inductie Opladen in 12 Minuten – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol –  Warren Buffet and Bill Gates Visiting BYD: The e12 K9 Full Electric Bus – De 100% Elektrische Proterra Catalyst Bus met een Actieradius van 412 Kilometer – De 100% elektrische bussen van FAW uit China – Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    2 februari 2018 om 11:00 | Permalink

    Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL

    Op 15 januari 2018 heeft het Duitse Stadtwerke Osnabrück bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan.

    Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’.

    Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 van Stadtwerke Osnabrück tussen Düstrup en Haste. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 laadstations worden voorzien.

  2. Erik van Erne zegt:

    14 februari 2018 om 11:26 | Permalink

    Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL

    Op 8 februari 2018 zijn de eerste 7 Citea’s Electric voor Luxemburg in gebruik genomen door Voyages Emile Weber.

    Het is voor VDL de eerste order voor e-bussen inclusief laadinfrastructuur in Luxemburg. Deze Citea’s LLE-99 Electric worden ingezet in de gemeente Bettembourg, dit is hiermee de grootste elektrische vloot die momenteel in Luxemburg rijdt.

    Dagelijks gaan deze e-bussen een afstand van ongeveer 1.400 km afleggen.

    Met een lengte van 9,9 meter is de capaciteit van de bussen goed afgestemd op de specifieke vraag van deze regio. Om de bussen overdag zo optimaal mogelijk in te zetten wordt gedurende de dag gebruik gemaakt van opportunity charging (snelladen). ’s Nachts worden de bussen langzaam geladen en via een pantograaf op het dak of een stekker opnieuw voorzien van energie. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations inclusief installatie en de implementatie van het project.

    De VDL Citea LLE-99 Electric is speciaal ontwikkeld voor minder drukke stedelijke en regionale buslijnen zodat ook deze gebieden kunnen profiteren van zero emissie openbaar vervoer. Doorgaans is het gewicht van elektrische bussen, vergeleken met dat van conventionele dieselbussen, veel hoger. Een hoger gewicht betekent minder passagiers en meer verbruik. De VDL Citea LLE staat echter bekend als de lichtgewicht kampioen en VDL Bus & Coach is er in geslaagd om ook voor de elektrische variant het gewicht zeer laag te houden. Dit zelfs tot meer dan 1.000 kg minder dan een conventionele 12 meter dieselbus.

  3. Erik van Erne zegt:

    14 mei 2018 om 18:40 | Permalink

    30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL

    Op 8 mei 2018, heeft het Noorse Unibuss AS een order van 40 elektrische Citea’s bij VDL Bus & Coach geplaatst. Het gaat om 30 Citea’s SLFA-180 Electric en 10 Citea’s SLF-120 Electric die in en rondom Oslo gaan rijden.

    Eind 2018 worden de eerste Citea’s aan Unibuss geleverd, waarna de e-bussen in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen worden. Met deze order treedt VDL Bus & Coach definitief toe tot de Noorse openbaarvervoermarkt. Tevens is het voor VDL, Europees marktleider op het gebied van E-Mobility, de grootste order voor elektrische bussen in Scandinavië tot nu toe.

    Unibuss heeft twee verschillende uitvoeringen van de VDL Citea’s Electric besteld. De 30 Citea’s SLFA-180 Electric met een 169 kWh batterijpakket gaan rijden in de binnenstad op de drukke lijnen 20, 21, 28, 34, 37 en 54. De 10 Citea’s SLF-120 Electric, voorzien van een 127 kWh batterijpakket, gaan rijden op lijn 74 tussen Mortensrud in het zuiden en Vika in het centrum van Oslo.

    De Citea SLF en SLFA Electric staan bekend om het modulaire concept, waardoor voor de verschillende inzetten en lokale eisenpakketten de juiste uitvoering beschikbaar is. Dit leidt tevens tot lage operationele kosten en een optimale ‘Profit of Ownership’. Daarnaast zorgen de stille en schone e-bussen voor een gezondere leefomgeving en meer comfort voor de inwoners.

    De order van 40 VDL Citea’s Electric voor Unibuss sluit naadloos aan op de verkiezing van Oslo als Europese milieuhoofdstad van 2019. De ambitie van Oslo is om over 10 jaar al het openbaar vervoer in de stad emissievrij te hebben.

  4. Erik van Erne zegt:

    9 juni 2018 om 19:11 | Permalink

    Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland

    VDL Bus & Coach gaat een VDL Citea SLFA-181 Electric in BRT (Bus Rapid Transit) leveren aan Basler Verkehrs-Betriebe (BVB). Deze bus is de eerste elektrische gelede bus voor Zwitserland en is onderdeel van een pilot project. Dit pilot project wordt vanaf het einde van het jaar getest op alle buslijnen in Basel, Zwitserland.

    Door middel van deze pilot wil BVB een eerste praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden. Vanaf 2027 zal BVB 100% werken met hernieuwbare aandrijftechniek.

    VDL Bus & Coach is voorloper in de transitie naar schoon en stil openbaar vervoer en was ook in 2017 weer Europees marktleider op het gebied van elektrische stadsbussen. VDL Bus & Coach houdt zich dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility. Op deze manier levert VDL in steeds meer Europese landen een bijdrage aan een schoner milieu.

    Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) is een vervoersbedrijf in de Zwitserse stad Basel, met bijna 182 kilometer tram- en buslijnen. Openbaar vervoer is erg populair en belangrijk in Basel. Op 9 tramlijnen en 13 buslijnen vervoert BVB meer dan 130 miljoen passagiers per jaar. Meer dan 1200 medewerkers zorgen ervoor dat de passagiers dagelijks comfortabel en tijdig hun bestemming bereiken.

  5. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:12 | Permalink

    Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland

    VDL Bus & Coach heeft de eerste Citea Electric voor Zwitserland geleverd aan PostAuto Schweiz. De bus is onderdeel van een pilotproject en wordt inmiddels ingezet op lijn 342 tussen Sarnen Bahnhof en Alpnach Dorf Bahnhof. PostAuto wil door middel van deze pilot ervaring opdoen met elektrisch rijden. Naast de elektrische bus levert VDL Bus & Coach ook de laadstations.

    Naast busleverancier is VDL in deze order ook systeemleverancier. De Citea SLF-120 Electric, uitgerust met 180-kilowattuurbatterijen, wordt zowel ’s nachts op het depot in Sarnen als overdag op treinstation Alpnach Dorf Bahnhof langzaam geladen door middel van stekkers (150 kilowatt). Station Alpnach Dorf Bahnhof is de laatste halte op de route, waar de bus gemiddeld een kwartier stilstaat om geladen te worden. Op deze manier is de bus gedurende de hele dag inzetbaar.

    De Citea SLF-120 Electric voor PostAuto is een 12 meter lange bus met een lage vloer en een 3-deursconfiguratie. Hierdoor behoudt deze e-bus een optimale passagiersflow en is hij geschikt voor het drukkere stads- en streekvervoer.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (579)
  • Agenda (3.031)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.210)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.132)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (20)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (364)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.623)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (703)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.132)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Natuurboek Darwin In De Stad by Menno Schilthuizen Wint Jan Wolkers Prijs 2018
  • Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers
  • Intelligent Mobility Vision by Nissan: Towards Zero-Emission And Zero-Fatality
  • Dag Van De Stad 2018: De Stad In Balans
  • Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven
  • EnergiekEvent 2019: Over Energiebesparing En Duurzame Energie by Kas als Energiebron
  • Drenthe Woont Circulair: De Acht Drentse Wooncorporaties Gaan Circulair Bouwen
  • Stoomturbine Attero Levert Groene Energie En Duurzame Warmte Voor 400.000 Huishoudens
  • Green Deal Autodelen II: 100.000 Deelauto’s En 700.000 Gebruikers In 2021
  • Nationale Omgevingsvisie Helpt Bij Energietransitie, Extra Woningbouw En Kringlooplandbouw
  • Enorme Noodstroomgenerator Bij Elektriciteitscentrale Enecogen In Rotterdam by Eneco
  • Zonnedak Volvo Car Gent Met 15.000 Zonnepanelen by Eneco
  • Grootste Warmtepomp Van Nederland: Duurzame Warmte Voor 10.000 Huishoudens by Eneco
  • Vroege Vogels Wint Groeneveldprijs 2018 By Stichting Groeneveld
  • De Elektrische Volkswagen I.D. Electric Sedan Concept Car: De I.D. Neo
  • Greenland Melting (360°) by NOVA
  • Alle Vlaamse Stadsbussen De Lijn In 2025 Volledig Elektrisch
  • Shell Pernis Levert Restwarmte Aan 16.000 Huishoudens
  • Nieuw Land: Een Nieuw Nationaal Park In Flevoland
  • Drijvend Zonnepark Op Lippe Gabriëlsplas bij Ureterp Met 38.500 Zonnepanelen by Univergy Solar
  • Links

    Milieunet op..