Anders Bekeken

Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL

Geschreven op 17-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

VDL Elektrische BusVDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven,  gaat 40 Citea’s SLFA Electric bussen leveren voor de concessie Zuidoost-Brabant, die werd gewonnen door Hermes.

Voor de eerste fase gaat VDL veertig elektrische bussen leveren. In december 2016 moeten de eerste bussen worden geleverd aan Hermes.

De aanbesteding werd uitgeschreven door de provincie Noord-Brabant met als doel om in de periode 2016-2025 een overgang te realiseren naar volledig zero emissie openbaar vervoer. Daarbij is de doelstelling dat de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zal zijn.

Personenvervoersbedrijf Hermes heeft de concessie Zuidoost-Brabant gewonnen en gaat gezamenlijk met de provincie en diverse partners, waaronder VDL, Tu/e, Fontys, Eindhoven Airport, Stichting Zet en Storeplay, deze ontwikkelconcessie verder vormgeven. Naast zero emissie omvat de concessie ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en mobiliteit. Hiermee is het een van de meest vooruitstrevende concessies in Europa.

De VDL Citea SLFA Electric is een elektrisch gelede bus met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een vernieuwd futuristisch BRT (Bus Rapid Transit) design. Met de levering van de Citea’s SLFA Electric voor de eerste fase, beschikt Zuidoost-Brabant over één van de grootste zero-emissie busvloten van Europa. Onder de naam ‘Evolans’ zullen de bussen op bepaalde lijnen zo vaak rijden dat een tramachtig systeem ontstaat. Deze hoogfrequent lijnen gaan naar de belangrijkste bestemmingen in Eindhoven zoals Eindhoven Airport en de High Tech Campus. Op deze verbindingen hoeven reizigers niet lang meer te wachten op de volgende bus, want er wordt gereden op een volwaardig ‘show up and go’ systeem.

De vervanging van het wagenpark in Zuidoost-Brabant zal in fases uitgevoerd worden. Gedurende de concessieperiode wordt er continu verder ontwikkeld en de resultaten worden meegenomen naar een volgende fase. Zo kan iedere fase uitgevoerd worden volgens de laatste stand der techniek en kunnen de VDL zero-emissie bussen met bijbehorende laadinfrastructuur, ook functioneel en economisch per fase geoptimaliseerd worden. Het op deze manier vormgeven van het openbaar vervoer is, qua duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en toepassing van innovaties, revolutionair te noemen.

Winner Busworld Awards 2017 Ecology Label: VDL Citea SLF-120 Electric

Zie ook: VDL Groep Wint Nederlandse Innovatieprijs 2019 – International Bus of the Year Award 2011: VDL Citea Low Floor Public Transport Bus – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Drie Elektrische Bussen voor De Lijn in Brugge: Inductie Opladen in 12 Minuten – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol –  Warren Buffet and Bill Gates Visiting BYD: The e12 K9 Full Electric Bus – De 100% Elektrische Proterra Catalyst Bus met een Actieradius van 412 Kilometer – De 100% elektrische bussen van FAW uit China – Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Voor Streekvervoer Regio Waterland by VDL – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Acht Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Inverted Pantograaf: Nieuwe Ontwikkelingen Voor VDL Citea Electric Range by VDL

Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL – Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL – 30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL – Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland – Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland – Eerste Order Voor VDL Citea SLE Electric Bus by Tammelundin Liikenne Oy In Finland – Vijf Elektrische Citea SLE-129 Bussen Voor Fins openbaarvervoerbedrijf Pohjolan Liikenne by VDL – 25 VDL Citea’s LLE-120 voor ASEAG in Aken – Vierde Vervolgorder Voor Vier Elektrische Citea Bussen Voor Stadwerke Münster by VDL – Stadtwerke Osnabrück Bestelt 49 elektrische Citea’s SLFA-181 gelede bussen

13 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    17 november 2017 om 15:23 | Permalink

    Elektrische VDL Bussen In Eindhoven

    VDL hat 43 Citea Electric-Gelenkbusse im Metro-Design nach Eindhoven geliefert. Eine beachtliche Zahl! Seit fast einem Jahr nun fahren diese Busse in der Stadt, nach einem ausgeklügelten Plan, störungsfrei. BUS TV hat sich dieses ganz besondere Projekt genauer angeschaut und präsentiert hier: Fakten, Fakten, Fakten!

  2. Erik van Erne zegt:

    2 februari 2018 om 11:00 | Permalink

    Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL

    Op 15 januari 2018 heeft het Duitse Stadtwerke Osnabrück bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan.

    Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’.

    Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 van Stadtwerke Osnabrück tussen Düstrup en Haste. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 laadstations worden voorzien.

  3. Erik van Erne zegt:

    14 februari 2018 om 11:26 | Permalink

    Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL

    Op 8 februari 2018 zijn de eerste 7 Citea’s Electric voor Luxemburg in gebruik genomen door Voyages Emile Weber.

    Het is voor VDL de eerste order voor e-bussen inclusief laadinfrastructuur in Luxemburg. Deze Citea’s LLE-99 Electric worden ingezet in de gemeente Bettembourg, dit is hiermee de grootste elektrische vloot die momenteel in Luxemburg rijdt.

    Dagelijks gaan deze e-bussen een afstand van ongeveer 1.400 km afleggen.

    Met een lengte van 9,9 meter is de capaciteit van de bussen goed afgestemd op de specifieke vraag van deze regio. Om de bussen overdag zo optimaal mogelijk in te zetten wordt gedurende de dag gebruik gemaakt van opportunity charging (snelladen). ’s Nachts worden de bussen langzaam geladen en via een pantograaf op het dak of een stekker opnieuw voorzien van energie. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations inclusief installatie en de implementatie van het project.

    De VDL Citea LLE-99 Electric is speciaal ontwikkeld voor minder drukke stedelijke en regionale buslijnen zodat ook deze gebieden kunnen profiteren van zero emissie openbaar vervoer. Doorgaans is het gewicht van elektrische bussen, vergeleken met dat van conventionele dieselbussen, veel hoger. Een hoger gewicht betekent minder passagiers en meer verbruik. De VDL Citea LLE staat echter bekend als de lichtgewicht kampioen en VDL Bus & Coach is er in geslaagd om ook voor de elektrische variant het gewicht zeer laag te houden. Dit zelfs tot meer dan 1.000 kg minder dan een conventionele 12 meter dieselbus.

  4. Erik van Erne zegt:

    14 mei 2018 om 18:40 | Permalink

    30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL

    Op 8 mei 2018, heeft het Noorse Unibuss AS een order van 40 elektrische Citea’s bij VDL Bus & Coach geplaatst. Het gaat om 30 Citea’s SLFA-180 Electric en 10 Citea’s SLF-120 Electric die in en rondom Oslo gaan rijden.

    Eind 2018 worden de eerste Citea’s aan Unibuss geleverd, waarna de e-bussen in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen worden. Met deze order treedt VDL Bus & Coach definitief toe tot de Noorse openbaarvervoermarkt. Tevens is het voor VDL, Europees marktleider op het gebied van E-Mobility, de grootste order voor elektrische bussen in Scandinavië tot nu toe.

    Unibuss heeft twee verschillende uitvoeringen van de VDL Citea’s Electric besteld. De 30 Citea’s SLFA-180 Electric met een 169 kWh batterijpakket gaan rijden in de binnenstad op de drukke lijnen 20, 21, 28, 34, 37 en 54. De 10 Citea’s SLF-120 Electric, voorzien van een 127 kWh batterijpakket, gaan rijden op lijn 74 tussen Mortensrud in het zuiden en Vika in het centrum van Oslo.

    De Citea SLF en SLFA Electric staan bekend om het modulaire concept, waardoor voor de verschillende inzetten en lokale eisenpakketten de juiste uitvoering beschikbaar is. Dit leidt tevens tot lage operationele kosten en een optimale ‘Profit of Ownership’. Daarnaast zorgen de stille en schone e-bussen voor een gezondere leefomgeving en meer comfort voor de inwoners.

    De order van 40 VDL Citea’s Electric voor Unibuss sluit naadloos aan op de verkiezing van Oslo als Europese milieuhoofdstad van 2019. De ambitie van Oslo is om over 10 jaar al het openbaar vervoer in de stad emissievrij te hebben.

  5. Erik van Erne zegt:

    9 juni 2018 om 19:11 | Permalink

    Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland

    VDL Bus & Coach gaat een VDL Citea SLFA-181 Electric in BRT (Bus Rapid Transit) leveren aan Basler Verkehrs-Betriebe (BVB). Deze bus is de eerste elektrische gelede bus voor Zwitserland en is onderdeel van een pilot project. Dit pilot project wordt vanaf het einde van het jaar getest op alle buslijnen in Basel, Zwitserland.

    Door middel van deze pilot wil BVB een eerste praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden. Vanaf 2027 zal BVB 100% werken met hernieuwbare aandrijftechniek.

    VDL Bus & Coach is voorloper in de transitie naar schoon en stil openbaar vervoer en was ook in 2017 weer Europees marktleider op het gebied van elektrische stadsbussen. VDL Bus & Coach houdt zich dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility. Op deze manier levert VDL in steeds meer Europese landen een bijdrage aan een schoner milieu.

    Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) is een vervoersbedrijf in de Zwitserse stad Basel, met bijna 182 kilometer tram- en buslijnen. Openbaar vervoer is erg populair en belangrijk in Basel. Op 9 tramlijnen en 13 buslijnen vervoert BVB meer dan 130 miljoen passagiers per jaar. Meer dan 1200 medewerkers zorgen ervoor dat de passagiers dagelijks comfortabel en tijdig hun bestemming bereiken.

  6. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:12 | Permalink

    Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland

    VDL Bus & Coach heeft de eerste Citea Electric voor Zwitserland geleverd aan PostAuto Schweiz. De bus is onderdeel van een pilotproject en wordt inmiddels ingezet op lijn 342 tussen Sarnen Bahnhof en Alpnach Dorf Bahnhof. PostAuto wil door middel van deze pilot ervaring opdoen met elektrisch rijden. Naast de elektrische bus levert VDL Bus & Coach ook de laadstations.

    Naast busleverancier is VDL in deze order ook systeemleverancier. De Citea SLF-120 Electric, uitgerust met 180-kilowattuurbatterijen, wordt zowel ’s nachts op het depot in Sarnen als overdag op treinstation Alpnach Dorf Bahnhof langzaam geladen door middel van stekkers (150 kilowatt). Station Alpnach Dorf Bahnhof is de laatste halte op de route, waar de bus gemiddeld een kwartier stilstaat om geladen te worden. Op deze manier is de bus gedurende de hele dag inzetbaar.

    De Citea SLF-120 Electric voor PostAuto is een 12 meter lange bus met een lage vloer en een 3-deursconfiguratie. Hierdoor behoudt deze e-bus een optimale passagiersflow en is hij geschikt voor het drukkere stads- en streekvervoer.

  7. Erik van Erne zegt:

    21 september 2018 om 14:51 | Permalink

    4 VDL Citea’s SLFA-181 Electric voor Keolis Sverige AB in Zweden

    VDL Bus & Coach gaat 4 Citea’s SLFA-181 Electric aan Keolis Sverige AB in Karlstad, Zweden, leveren. Deze 4 bussen gaan rijden op de nieuwe BRT geïnspireerde lijn in Karlstad. Met de levering van deze 4 gelede elektrische bussen wordt tevens de nieuwe look en feel voor de Karlstad bussen op de BRT lijn geïntroduceerd. De bussen voor Karlstad gaan op 9 december 2018 in operatie.

    “Het is natuurlijk bemoedigend dat onze nieuwe bussen en de investering in een BRT geïnspireerde lijn internationaal opgemerkt worden. Er is hard gewerkt aan de specificaties, design en uitstraling van de bus. We zijn heel blij met het resultaat en laten de bus vol verwachting zien aan de inwoners van Karlstad’’, aldus Mathias Lindgren, Business Development Manager van Karlstadsbuss.
    “Als voorloper op het gebied van elektrische bussen in West-Europa houden wij ons dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility om op deze manier een bijdrage te leveren aan een schoner milieu en gezondere leefomgeving voor de bewoners. Het is geweldig dat wij middels deze levering ook in Zweden een steeds grotere bijdrage kunnen leveren in de verduurzaming van openbaar stadvervoer”, Aldus Sami Ojamo, Business Development Manager Public Transport Nordics.

  8. Erik van Erne zegt:

    22 september 2018 om 14:51 | Permalink

    Inverted Pantograaf: Nieuwe Ontwikkelingen Voor VDL Citea Electric Range by VDL

    Inmiddels rijden binnen West-Europa ruim 250 VDL Citea’s Electric in operatie die samen al 15.000.000 elektrische kilometers hebben afgelegd. Om de leidinggevende positie op het gebied van E-Mobility te behouden blijft VDL Bus & Coach innoveren in de ontwikkeling van batterijen en laadtechnologie. VDL breidt het pakket voor de VDL Citea Electric range uit met een nieuwe generatie batterijen en een laadconnectie voor een inverted pantograaf.

    ‘’Het blijven innoveren in E-Mobility is van groot belang om onze voorsprong op het gebied van zero emissie openbaar vervoer te behouden. Als transitiepartner streven wij continu naar het verder optimaliseren van de inzetbaarheid van de elektrische bussen en het verlagen van de totale operationele kosten. De introductie van de nieuwe batterijsystemen en de inverted pantograaf compatibiliteit zijn hier een duidelijk resultaat van’’, aldus Alex de Jong, Business Manager Public Transport VDL Bus & Coach bv.

    VDL Bus & Coach innoveert met een verbeterde batterijtechnologie die wordt doorgevoerd in de VDL Citea Electric productrange. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de energiedichtheid hebben ertoe geleid dat de capaciteit van de basis batterijpakketten met circa 20% is toegenomen. Dankzij deze ontwikkelingen zijn 2 nieuwe luchtgekoelde batterijsystemen met een energie-inhoud van respectievelijk 216 en 288 kWh beschikbaar. Met een toelaatbare C-rate van 1,5C kunnen de pakketten met een vermogen van 300 kW tot 450 kW geladen worden. Tevens voldoen de nieuwe batterijmodules aan de R100.2 veiligheidseisen die aan batterijsystemen gesteld worden.

    Met de introductie van de 288 kWh batterij op de VDL Citea solobussen is het mogelijk om een actieradius te creëren van 150-200 km zonder tussentijds bij te laden, waarbij het laden middels een CCS stekker volstaat. Door de bus te voorzien van een pantograaf met een 450 kW lader kan het voertuig tussentijds in 45 minuten herladen worden. De grotere actieradius biedt de operator de mogelijkheid om strategische laadmomenten te kiezen buiten de spits. Met deze nieuwe batterijoplossingen is het mogelijk om een afstand tot 500 kilometer per dag per voertuig te realiseren. Voor de operator betekent dit meer flexibiliteit in de operatie, laadmogelijkheden die specifiek op klantwens zijn afgestemd en uiteindelijk een gunstigere Total Cost of Ownership.

    VDL Bus & Coach innoveert naast de nieuwe batterijtechnologie, ook met een laadconnectie voor de inverted pantograaf. Met de introductie van de laadconnectie voor de inverted pantograaf speelt VDL Bus & Coach in op de behoefte van de markt om aan te sluiten op de bestaande systemen. Een verdere standaardisatie binnen de markt maakt het mogelijk dat de inverted pantograaf op een bredere schaal toegepast kan worden. De laadconnectie voor de inverted pantograaf voldoet aan de, op komst zijnde, Europese standaard. De laadconnectie op de bus is geschikt voor laadvermogens tot 450kW. Afhankelijk van de operatie wordt bepaald welke type pantograaf, roofmounted of inverted, het meest geschikt is. Dankzij deze uitbreiding speelt VDL Bus & Coach nog beter in op de diverse behoeftes van de vervoerders en overheden. Voor het einde van het jaar gaan de eerste klanten gebruik maken van laden middels een inverted pantograaf.

  9. Erik van Erne zegt:

    5 december 2018 om 14:39 | Permalink

    Eerste Order Voor VDL Citea SLE Electric Bus by Tammelundin Liikenne Oy In Finland

    VDL Bus & Coach heeft in het najaar 2018 de elektrische Citea productrange uitgebreid met de Low Entry varianten. Het Finse openbaarvervoerbedrijf Tammelundin Liikenne Oy heeft als eerste klant een order geplaatst van 2 VDL Citea’s SLE-129 Electric.

    De bussen gaan vanaf augustus 2019 overdag rijden op lijn 90 en 96 in de regio Vuosaari in Helsinki en zijn hiermee een directe vervanging van de huidige dieselbussen op deze lijnen. Gedurende de avond en de nacht rijden de bussen naar het centraal station van Helsinki.

    De Citea Electric uitgevoerd als Low Entry voertuig met een lengte van 12,9 meter, een stoelindeling van 40+3 en een ruime passagierscapaciteit van circa 80 passagiers is zeer geschikt voor de Finse markt. De Citea’s SLE-129 Electric voor Tammelundin Liikenne zijn uitgerust met het nieuwe batterijpakket van 216 kWh. Gedurende de dag worden de bussen ingezet op korte afstanden van 2 en 5 kilometer en bijgeladen op het metrostation van Vuosaari. In de avond en nacht rijden de bussen afstanden van 17 en 19 kilometer en worden ze bijgeladen op het centraal station van Helsinki.

    Het bijladen van de bussen gebeurt gedurende de operatie middels een op het dak gemonteerde pantograaf met een vermogen van 300 kW. Daarnaast worden de voertuigen buiten de operatie met 50 kW depotladers langzaam opgeladen middels de CCS stekker op het depot van Tammelundin Liikenne. In totaal zijn de 2 VDL Citea’s SLE-129 Electric voor Tammelundin Liikenne 22 uur per dag in operatie.

  10. Erik van Erne zegt:

    8 februari 2019 om 14:44 | Permalink

    Vijf Elektrische Citea SLE-129 Bussen Voor Fins openbaarvervoerbedrijf Pohjolan Liikenne by VDL

    De Finse busmaatschappij Pohjolan Liikenne heeft een nieuwe order geplaatst bij VDL Bus & Coach. Uniek is dat Pohjolan Liikenne voor het eerst heeft gekozen voor de elektrische VDL Citea.

    De order bestaat uit 5 Citea’s SLE-129 Electric en 10 Citea’s LLE-127 Diesel. VDL Bus & Coach heeft sinds 2013 reeds 142 voertuigen geleverd aan Pohjolan Liikenne. De bussen worden voor openbaarvervoersautoriteit HSL (Helsinki Region Transport) ingezet op verschillende lijnen. De Citea’s SLE-129 Electric gaan vanaf december 2019 rijden in de buitenwijken van Espoo en de Citea’s LLE-127 vanaf augustus 2019 in het regionale verkeer in Helsinki.

    De Citea Low Entry Electric range is in het najaar van 2018 uitgebreid met de 12,9 meter lange Citea SLE-129 Electric. Voor Pohjolan Liikenne is gekozen voor een stoelindeling van 40+4+1 met een ruime passagierscapaciteit van circa 80 passagiers zeer geschikt voor de Finse markt. De Citea’s SLE-129 Electric voor Pohjolan Liikenne zijn uitgerust met het nieuwe batterijpakket van 216 kWh.

    Het snel bijladen van de bussen gebeurt overdag met een vermogen van 300 kW middels een op het dak gemonteerde pantograaf bij Leppävaara terminal waar HSL een nieuwe laadinfrastructuur gaat bouwen. Daarnaast worden de voertuigen ‘s nachts langzaam opgeladen middels de CCS stekker en voorverwarmd op het depot van Pohjolan Liikenne.

    De bussen beschikken over speciale onderhuidse vochtwerende bescherming op alle vloerdelen en het lichtgewicht en vochtwerend XPS zijwand isolatiemateriaal. Pohjolan Liikenne heeft hiervoor gekozen omdat de bussen van binnen onder hoge druk schoongemaakt worden. Op deze manier wordt vochtinwerking geminimaliseerd en de levensduur van het interieur verlengd.

  11. Erik van Erne zegt:

    19 maart 2019 om 14:59 | Permalink

    25 VDL Citea’s LLE-120 voor ASEAG in Aken

    VDL Bus & Coach heeft order ontvangen voor de levering van 25 Citea’s LLE-120 aan ASEAG (Aachener Straßenbahn- und Energieversorgungs-AG). ASEAG is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Aken en omgeving. In de afgelopen jaren zijn er al 27 Citea‘s LLE-120 aan de busvloot toegevoegd. De levering van de voertuigen is gepland voor 2019, in totaal rijden er dan 52 VDL Citea’s LLE-120 in operatie in Aken.

    “We zijn trots dat we onze samenwerking met overheidsbedrijf ASEAG verder kunnen uitbreiden en kijken ernaar uit om ook de 25 nieuwe VDL Citea’s LLE-120 in het stadsbeeld van Aken te zien in de toekomst,’’ aldus Boris Höltermann, directeur VDL Bus & Coach Deutschland GmbH.

    De VDL Citea LLE-120/255 voor ASEAG beschikt over een stoelindeling van 30+2+1. In het geval van de VDL Light Low Entry zorgt de combinatie van een milieuvriendelijke motor met een zeer laag gewicht voor een toonaangevend gunstig brandstofverbruik en minder onderhoudskosten. Dit resulteert in een verdere reductie van de CO2-uitstoot. De bussen voldoen hiermee aan de hoogste veiligheidsnormen en de door de Duitse staat voorgeschreven grens voor CO2-uitstoot. De keuze voor het VDL-lichtgewichtconcept is een logische stap voor ondernemers die zich, gezien de huidige druk van het Duitse dieselrijverbod, ook tot doel hebben gesteld om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. De VDL Citea LLE-120 is hiermee niet alleen een aanwinst voor ASEAG, maar ook voor de inwoners van Aken.

  12. Erik van Erne zegt:

    13 juni 2019 om 18:22 | Permalink

    Vierde Vervolgorder Voor Vier Elektrische Citea Bussen Voor Stadwerke Münster by VDL

    Stadtwerke Münster (Duitsland) heeft een vervolgorder geplaatst voor elektrische VDL Citea’s bij VDL Bus & Coach. Deze opdracht door Stadtwerke Münster is de 4e order op rij van elektrische bussen en bestaat uit 4 VDL Citea’s SLFA-180 Electric.

    De voertuigen worden vanaf het eerste half jaar van 2020 ingezet op lijn 11 in Münster en gaan daarmee een deel van de huidige dieselbussen op deze lijn vervangen.

    Na de levering van drie lichtgewicht Citea’s LLE in 2013 heeft Stadtwerke Münster in 2015 de eerste order geplaatst van elektrische Citea’s voor de stad Münster. Deze bestelling van vijf Citea’s SLF-120 Electric was, samen met 8 VDL Citea’s SLFA-181 Electric voor Keulen, de eerste order voor elektrische VDL-bussen in Duitsland.

    Na een testfase van bijna twee jaar van de eerste vijf elektrische voertuigen in het kader van de projecten SEB (Schnellladesysteme für Elektrobusse im ÖPNV – snellaadsystemen voor elektrische bussen in het stads- en streekvervoer) en ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) konden zowel Stadtwerke Münster als VDL waardevolle, praktische informatie en ervaringen verzamelen over het gebruik van elektrische bussystemen in een stedelijke omgeving.

    In 2017 ontving VDL Bus & Coach de 2e order van Stadtwerke Münster voor weer vijf VDL Citea’s SLF-120 Electric. De 3e order van twee VDL Citea’s SLF-120 Electric gaat begin juli in operatie.

    De 4 Citea’s SLFA-180 Electric gaan rijden op lijn 11 in Münster. Deze 15 kilometer lange route loopt van het stadsdeel Gievenbeck via het stadscentrum naar de woonwijk aan de Mondstraße. Aan de halte Dieckmannstraße in Gievenbeck wordt een snellaadstation gebouwd waar de bussen opgeladen worden. De voertuigen beschikken over een 2-2-2-0 deurconfiguratie en een totale capaciteit van 45+8+1 zitplaatsen en 72 staanplaatsen. De lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren maakt de bus uitstekend toegankelijk voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. Deze vier nieuwe VDL Citea Electric-bussen voor Stadtwerke Münster zijn uitgerust met een boven de vooras gepositioneerde pantograaf. De voertuigen worden uitgerust met een High Capacity 288 kWh batterijpakket.

  13. Erik van Erne zegt:

    5 juli 2019 om 16:36 | Permalink

    Stadtwerke Osnabrück Bestelt 49 elektrische Citea’s SLFA-181 gelede bussen

    Stadtwerke Osnabrück zet haar pioniersrol op het gebied van elektromobiliteit extra kracht bij. Met dertien bussen beschikt Osnabrück momenteel al over de grootste elektrische vloot van Duitsland. Daar komen nog eens 49 Citea’s SLFA-181 van VDL Bus & Coach bij.

    Vandaag, vrijdag 5 juli 2019, is de handtekening gezet onder een nieuwe samenwerkings-overeenkomst. Hiermee is het startschot gegeven voor de bouw van de elektrisch gelede voertuigen. In het jaar 2021 rijden er in totaal 62 emissievrije openbaar vervoerbussen rond. “Pioniers als Stadtwerke Osnabrück heb je altijd nodig om nieuwe ontwikkelingen in praktijk te brengen”, zegt Boris Höltermann, directeur van VDL Bus en Coach Duitsland. “Wij zijn trots op de samenwerking die ook aantoont dat ons concept overtuigend is.”

    De 49 elektrische VDL Citea gelede bussen zullen in totaal 14.000 km per dag afleggen. Ze reizen de klok rond. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept zijn de elektrische bussen maximaal inzetbaar. De accu’s hebben een energie-inhoud van 216 kWh en kunnen worden opgeladen met een maximaal vermogen van 320 kW.

    De nieuwe vloot elektrische bussen is identiek aan de dertien bussen die nu in Osnabrück rijden. Ze zijn voorzien van de modernste techniek en design. Het comfort voor de passagiers staat voorop. Dat komt naar voren in het ontwerp van de stoelen, interieur, verlichting en de aanwezigheid van USB-aansluitingen. Er zijn twee belangrijke verschillen: de nieuwe voertuigen zullen worden uitgerust met grotere accu’s en zullen geen extra verwarming op fossiele brandstoffen meer hebben.

    Naast Schaltbau-snelladers die verdeeld zijn over de strategische oplaadpunten in het toepassingsgebied, zijn er 49 Schaltbau-depotladers (50 kW) in het busdepot. Hier worden de bussen ‘s nachts langzaam opgeladen en voorverwarmd, zodat ze ‘s morgens met een volle accu en een voorverwarmde binnenkant kunnen worden gestart. Het opladen gebeurt met bus gemonteerde pantografen. Alle elektrische bussen worden uitgerust met de nieuwste accutechnologie, die voldoet aan de strengste Europese normen.

    Sinds eind vorig jaar rijdt Osnabrück op lijn 1 tussen Haste en Düstrup volledig elektrisch. Lijn 2 tot en met 5 volgt, zodra de 49 gelede elektrische VDL-bussen in gebruik worden genomen. De volledige elektrificatie van het lokale vervoer is voor de gemeente Osnabrück een belangrijk onderdeel van het gezamenlijke project ‘Mobiele toekomst’ van de stad Osnabrück en haar gemeentelijke nutsbedrijven. Deze omvatten duurzame mobiliteitsconcepten, de bevordering van milieuvriendelijke lokale mobiliteit, de bevordering van e-mobiliteit, evenals de versterking van het fietsverkeer en de bevordering van het openbaar vervoer.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (648)
  • Agenda (3.125)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (797)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (490)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.308)
  • Europa (29)
  • Evenementen (169)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (33)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.312)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Harderwijk Anders Wil Green Deal Afvalvrije Festivals Harderwijk
  • Zwolse Zomerkermis Draait Dit Jaar Volledig Op Groene Stroom
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Waste In Kenia
  • Heineken Gaat Plastic Afvalberg Op Evenementen Aanpakken: De Heineken Cupholder
  • Beach Food Festival Met Herbruikbare Beker Op Langoed De Bonte Belevenis Texel: Surf & Turf
  • Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.
  • Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy
  • Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster
  • De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren
  • Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes
  • De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord
  • Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto
  • Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021
  • Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel
  • Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
  • Radio Circulair Op RaRaRadio Vanuit Plug In City Strijp-S Eindhoven by Bas Luiting
  • Festival Noorderzon In Groningen Stapt Over Op Herbruikbare Bekers
  • Matrix 1: Duurzaam Kantoren- En Laboratoriumcomplex Amsterdam Sciencepark by MVRDV
  • De IJ Klopper: Fietsspiraal Aan Het IJ in Amsterdam by Syb van Breda & Co Architects
  • Links

    Milieunet op..