Dé Kerst Trend: Een Kerstboom Met LED-Verlichting

Geschreven op 9-12-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam, Energie en Besparing, Kerst, Licht Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

kerstboom-met-led-lampjes.jpgDe voorverlichte boom is al enkele jaren op de markt, maar de Nederlandse consument was nog wat bevreesd over LED-verlichting en bang dat het te kil licht zou geven.

Nu de kleur van LED steeds warmer wordt, lijkt Nederland massaal te kiezen voor de ‘warm white LED-boom‘. Zie ook: L’Oreal Nederland kiest voor een duurzame kerstboom: Adopteer een Kerstboom

Mooie ontwikkeling. Spaart de kap van ongelofelijke hoeveelheden echte kerstbomen en het gebruik van LED-verlichting is een hele energiezuinige. Bovendien bevatten LED-lampjes geen kwik, dus als ze onverhoopt kapot gaan is er geen gevaar voor de gezondheid.

De inmiddels bekende maatregelen die u moet nemen bij een gebroken spaarlamp kunt u achterwege laten. Lijkt mij een prima oplossing voor mensen die in zo’n huis wonen, waar eigenlijk niets open kan worden gezet, maar wel met fijne balans-ventilatie.

De kans dat de schadelijke kwikdampen door het hele huis worden verspreid, lijkt mij groot. Gelukkig is de hoeveelheid kwik in een spaarlamp niet groot, dus er is geen reden voor paniek, maar met LED-lampen weet u 100% zeker dat u goed zit. Zie ook: Fryslân gaat voor LED-verlichting – Better LED as net !

Veilig met feestverlichting
Vlam in de pan en stoppen die doorslaan – mannen denken dat ze veilig met elektriciteit en gas omgaan in huis, maar de praktijk is weerbarstiger. Dat komt vooral tot uitdrukking tijdens de kerstdagen. Mannen (21 procent) hebben ten tijde van de kerst vaker een ongeluk meegemaakt veroorzaakt door kortsluiting of overbelasting van stopcontacten of verlengsnoeren dan vrouwen (12 procent).

Dat blijkt uit Energieveilig, het onderzoek naar energie en veilig gedrag in huis. Focus van dat onderzoek lag op de feestdagen. De netbeheerders Enexis en Liander, verantwoordelijk voor het onderzoek, willen consumenten in staat stellen om in de eigen woning te testen hoe het met de veiligheid van de energievoorziening is gesteld. Tijdens de kerst wordt massaal extra keukenapparatuur gebruikt. Vooral een gourmet- of fonduestel blijkt populair (53 procent), zo blijkt uit het onderzoek. Maar met al deze extra apparaten en kerstversieringen nemen ook de risico’s op overbelasting, kortsluiting of zelfs brand toe.

Juist tijdens de kerst ontstaan er extra onveilige situaties wanneer mensen in het bijzijn van hun kinderen, familie of vrienden de kerstmaaltijd gaan bereiden. Juist op die momenten is het belangrijk om extra alert te zijn. Mannen vinden vaker dat zij zeer veilig omgaan met elektriciteit en gas in de woning. Maar mannen hebben wel vaker een ongeluk meegemaakt veroorzaakt door kortsluiting of overbelasting van stopcontacten of verlengsnoeren dan vrouwen. Bij mannen ging het dan vaker om het krijgen van een elektrische shock (43 procent) en bij vrouwen (33 procent) om het doorbranden van apparatuur. Meer mannen weten hoe zij – indien nodig – het gas en de elektriciteit snel en veilig moeten afsluiten (92 procent versus 76 procent).

Nederlanders denken over het algemeen veilig om te gaan met elektriciteit en gas in huis. Toch is er bij meer dan de helft wel eens iets mis gegaan. Zo geeft 53 procent aan dat de stoppen wel eens zijn doorgeslagen, vaak door een defect apparaat of door overbelasting. Huizen worden in de komende  weken van binnen en buiten uitbundig versierd en er wordt veel meer elektrisch gekookt. Bron: Energieveilig

2 Reacties

11 december 2009 om 13:28 | Permalink

In Duitsland is er een studie naar verricht: ‘Hoe kun je met kerstverlichting energie besparen?’. LED-verlichting is het antwoord van Dena (Deutsche Energie-Agentur). Je kunt er zo’n 30 euro per kerstperiode mee besparen.

13 december 2009 om 10:56 | Permalink

Wat kost het gebruik van Kerstverlichting? Wat is het stroomverbruik en hoeveel euro is dat?

LED-verlichting is de meest energiezuinig en goedkoopste optie als er naar het stroomverbruik wordt gekeken. Door over te stappen op LED’s kunt u fors besparen op de energierekening. Hoeveel is natuurlijk afhankelijk van hoe uitbundig u met de kerstverlichting aan de slag gaat.

De grootste besparing is uiteraard wat minder lampjes ophangen. Een snoer met 10 gewone lampjes verbruikt tussen de 10 – 15 watt. Kiest u voor een snoer met 10 LED-lampjes dan is het verbruik slechts een tiende, tussen de 1 en 1,5 Watt. Bij langere snoeren met meer lampjes is de besparing met LED-lampjes ongeveer gelijk. Een tiende van de gebruikelijk kersverlichting met gewone lampjes.

De besparing bij lichtslangen is groot. Een traditionele lichtslang verbruikt 16,4 Watt per meter en voor een LED-lichtslang varieert dat van 2 tot 5 Watt per meter, afhankelijk van de kleuren. Helder witte, groene en blauwe LED’s zijn niet alleen veel duurder in aanschaf maar verbruiken ook meer stroom dan een rode, gele of oranje LED-lichtslang.

Voorbeeld van het stroomverbruik per jaar uitgaande van 20 meter lichtslang bij 8 uur per dag
    standaard lichtslang 958 kWh = 240 euro per jaar
    led lichtslang wit, blauw of groen 141 kWh = 35 euro per jaar
    led lichtslang rood, geel of oranje 84 kWh = 21 euro per jaar