google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) Vanaf 9 Mei 2022: Geld Is Alweer Op

Geschreven op 16-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 11 mei 2022: De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische truck (AanZET) is alweer leeg.

Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

RAI Vereniging is enerzijds blij dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie.

Voor een effectieve overgang naar zero emissie goederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar.

Het Kabinet heeft voor dit jaar 13,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een zero emissie truck. De inschrijving was maandag geopend en dinsdag meldde de RVO al dat de pot leeg is. Er is voor ruim 35 miljoen euro aan subsidie aangevraagd. De rangschikking van de ontvangen aanvragen op 9 mei wordt vastgesteld met een loting.

RAI Vereniging is blij dat zoveel ondernemers willen omschakelen naar zero emissie vervoer. Dat is van groot belang omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero emissie stadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero emissie trucks en bestelwagens de stad in. Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero emissie truck is momenteel zo’n drie keer duurder dan een moderne diesel variant.

RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële steun vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark en worden niet teleurgesteld door een lege subsidiepot. Alle CO2 winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst.

2 mei 2022: De subsidieregeling voor elektrische vrachtwagens gaat 9 mei open. Ondernemers kunnen vanaf 9 mei subsidie krijgen bij aanschaf van een vrachtwagen die schoon rijdt; batterij-elektrisch of op waterstof-elektrisch.

Daarmee zet Nederland een volgende stap op weg naar een volledig schoon wagenpark in 2050. Staatssecretaris VivianneHeijnen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft  de subsidieregeling definitief bekendgemaakt in de Staatscourant.

Heijnen: ‘We hebben allemaal baat bij schoon vrachtverkeer. Voor het klimaat, onze schone lucht, en ook voor de concurrentiekracht van de logistieke sector in ons land. Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug. Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto.’

De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Heijnen wil mkb’ers een beetje extra tegemoetkomen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan 10 werknemers, loopt dat op tot 60 procent. Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, die liggen voor elektrische vrachtwagens hoger dan voor dieselvrachtwagens. Elektrische vrachtwagens zijn wel goedkoper in gebruik en onderhoud.

De subsidieregeling loopt tot begin 2027. Momenteel is de pot in totaal gevuld met ruim 40 miljoen euro, die tot en met 2024 beschikbaar komt. Waarvan 13,5 miljoen dit jaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens daartoe vanuit de Tweede Kamer en de sector.

Nederland is een echt transportland. Dat zorgt voor banen, en brengt geld in het laatje. En steeds vaker groen, steeds meer bedrijven maken de stap naar uitstootvrije voertuigen om de goederen van de ene naar de andere plaats te brengen. Dat is belangrijk, want het zwaar vervoer is een belangrijke bron van luchtvervuiling. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van CO2-uitstoot en 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd. En produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen, zoals fijnstof.

Het kabinet wil dat het hele wegverkeer zonder uitlaatgassen rijdt in 2050. Elektrisch rijden wordt voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven en nu ook transportbedrijven steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af, en door een subsidie bij aanschaf wordt de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager. Om te zorgen dat de elektrische wagens ook probleemloos overal in het land kunnen rijden, zijn overheden samen met de netbeheerders druk aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen en waterstoftankstations zijn.

16 december 2021: Er komt een aanschafsubsidie voor emissievrije trucks in 2022. Dat heeft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd. Bedrijven kunnen de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen vanaf 9 mei 2022.

De overheid wil stadslogistiek in 2030 volledig emissieloos laten plaatsvinden. Er zijn al zero-emissiezones ingesteld in verschillende steden en er is een aanschafsubsidie voor emissievrije bestelauto’s, maar voor trucks was zo’n subsidie er nog niet.

Terwijl er toch zo’n 11.700 emissievrije vrachtwagens nodig zijn om stadslogistiek zonder uitstoot in 2030 mogelijk te maken. “De meeste bedrijven zullen zonder overheidsondersteuning vanuit bedrijfseconomische motieven de aanschaf van een emissieloze vrachtauto tot 2029 uitstellen. Dit kan marktverstoringen veroorzaken”, schrijft Van Weyenberg.

De markt ziet een behoorlijke toename van emissievrije vrachtwagens, ook van grote OEM’s. Zij vragen al langer om een aanschafsubsidie voor emissievrije trucks, gezien de meerprijs ervan. Bij batterij-elektrische vrachtwagens kan de aanschafprijs zomaar 3 tot 5 keer hoger zijn dan bij een vergelijkbare dieseltruck. “Vandaar dat het kabinet een Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (PDF) aankondigt. Tijdens de voorbereiding is reeds met een groot aantal belangenorganisaties (zoals Transport en Logistiek Nederland, Evofendex, Bovag, RAI Vereniging), vrachtwagenproducenten en individuele transportondernemingen gesproken. Op korte termijn zal de internetconsultatie voor deze subsidieregeling van start gaan. De planning is dat bedrijven vanaf 1 mei 2022 een subsidie kunnen aanvragen”, aldus Van Weyenberg.

AanZET vergoedt een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen. De subsidie per voertuig loopt van 12,5 procent van de verkoopprijs met een maximum van 17.800 euro voor een grote onderneming bij de aanschaf  van een emissieloos voertuig met een maximale massa tot 12 ton tot 37 procent van de verkoopprijs voor een kleine onderneming bij de aanschaf van een zero-emissie trekker-oplegger van meer dan 12 ton.

De aanschafsubsidie zou er moeten zijn tot 2030. In 2022 zou er 13,5 miljoen euro beschikbaar zijn, dat zou genoeg zijn voor de verwachte 300 subsidie-aanvragen. Daarmee zou volgend jaar al het aantal emissievrije trucks in Nederland kunnen verdubbelen van 300 naar 600 stuks.

Zie ook: Aanschafsubsidie Elektrische Bestelbusjes Voor Ondernemers: 5.000 Euro Vanaf 15 maart 2021 – Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Trucks En Elektrische BestelbussenDe Elektrische DAF CF Electric VDL E-PowerTruck by Daf Trucks en VDL – Jumbo Breidt Wagenpark Uit Met Elektrische Vrachtwagen by DAF En VDL – Simon Loos Neemt Twee Elektrische Vrachtwagens In Bedrijf by DAF En VDL – Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop by DAF En VDL – Albert Heijn Gaat Winkels Bevoorraden Met Elektrische Trucks Met Trailers  – Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam – Drie Zero-Emission Elektrische Vrachtwagens in Rotterdam by BREYTNER en Technische Unie – Boonstra Transport Neemt Elektrische 44-Tons Trekker Vrachtwagen in Bedrijf – Technische Unie Neemt Elektrische 3,8 Ton Vrachtwagen in Gebruik in regio Amsterdam – De 100% elektrische vrachtwagen van 020stadsdistributie – Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens – De Eerste 100% Elektrische Verhuiswagen Ter Wereld van Mondial Aad de Wit Verhuizingen – HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden

De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks – MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks – Elektrische Volvo FL Electric Trucks Voor Stedelijke Distributie by Volvo Trucks – Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS – The Full Electric Tesla Semi Truck: A Beast by Tesla – Cummins AEOS Electric Concept Truck Unveiled by Cummins – The Nikola One and The Nikola Two Electric Hydrogen Fuel Cell Trucks by Nikola Motor Company – The Einride T-Pod: An Electric, Self-Driving Truck Without Windows by Einride – De Truck van de Toekomst – Drie Distributietrucks met Waterstof Brandstofcel voor Asko in Noorwegen by Scania – Elektrische Voertuigen Voor Afvalinzameling by Daf Trucks En VDL Translift

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (458)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Links

    Milieunet op..