MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks en Elektrische Stadsbussen
Geschreven op 20-8-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVMAN Trucks & Bus uit München introduceert de komende jaren volledig elektrische versies van distributietrucks en stadsbussen.
Eind 2017 worden de eerste elektrische vrachtwagens overgedragen aan een aantal Oostenrijkse bedrijven, waaronder bierbrouwerijen, supermarktketens en distributeurs.
De serieproductie van volledig elektrische MAN-bussen moet als alles volgens plan verloopt in 2019 van start gaan. De eerste in serie geproduceerde elektrische MAN-trucks komen in 2021 op de markt.
In 2018 gaat MAN in samenwerking met lokale vervoersbedrijven in Hamburg, München en Wolfsburg een testvloot van elektrische bussen de weg op sturen. De serieproductie van volledig elektrische MAN-bussen moet als alles volgens plan verloopt eind 2019 van start gaan.
MAN heeft al eerder twee eTruck-studiemodellen gepresenteerd. Een elektrische TGS trekker die geschikt is voor het trekken van enkel- of dubbelassige trailers die stil, schoon en wendbaar zijn en een grote hoeveelheid vracht kunnen vervoeren. De elektrische TGS wordt aangedreven door een 350 kW elektromotor. De vier lithium-ionbatterijen (afkomstig van de Volkswagen Group) liggen onder de cabine op de vooras. Op een scherm in de cabine kan de chauffeur het batterijniveau in de gaten houden. De MAN eTruck wint remenergie terug en slaat die als elektriciteit op in de batterijen.
De elektrische MAN heeft net zoveel laadvermogen als de gewone TGS-modellen. Dit komt doordat het verdwijnen van de zware dieselmotor het extra gewicht van de elektrische componenten compenseert. De batterijen kunnen ’s nachts worden opgeladen, maar ook via snelladers als de bestuurder stopt om te rusten of als de vrachtwagen geladen of gelost wordt. Aan de zijkant van de MAN eTruck is plaats voor extra batterijen, waardoor de trekker een actieradius krijgt van ongeveer 130 kilometer per dag.
De tweede MAN eTruck-concept heeft een maximaal tonnage van 26 ton. In totaal is er plaats voor twaalf batterijen, onder de cabine en aan de zijkanten van het chassis, die de eTruck een actieradius van 200 kilometer geven. Zie ook: De Elektrische MAN eTGE Bestelbus Voor Stadsdistributie by MAN Trucks & Bus
Zie ook: Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam - Drie Zero-Emission Elektrische Vrachtwagens in Rotterdam by BREYTNER en Technische Unie – Technische Unie Neemt Elektrische 3,8 Ton Vrachtwagen in Gebruik in regio Amsterdam – Boonstra Transport Neemt Elektrische 44-Tons Trekker Vrachtwagen in Bedrijf – De Eerste 100% Elektrische Verhuiswagen Ter Wereld van Mondial Aad de Wit Verhuizingen – Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens – De Zero Emission Smith Newton Taurus 265-12.5E by Custers – HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden
Zie ook: Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – De 100% Elektrische Proterra Catalyst Bus met een Actieradius van 412 Kilometer – Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Region Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch: De 220XPress – De 100% elektrische bussen van FAW uit China – Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – Londen schakelt over naar hybride dubbeldekkers – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier
Type A Micro Bird G5 Electric School Bus – Type D All American Electric School Bus by Blue Bird - The eLion Zero-Emission Electric School Bus by La Compagnie Electrique Lion - Foothill Transit Ecoliner Zero-Emission Electric Bus Los Angeles County – Warren Buffet and Bill Gates visiting BYD: The K9 Full Electric Bus and the BYD E6 – Fifty Full Electric Zero-Emission Buses on Duty in Tianjin, China – Sanyo SOLARVE: World’s First Hybrid Diesel-Electric Public Bus with Rooftop Solar Panels – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels – First Commercial Electric Bus Route in The World: Seoul City, South Korea - Tata Electric Bus Lineup: The Electric Hydrogen Fuell Cell Starbus by Tata
Erik van Erne zegt:
4 april 2018 om 13:55 | Permalink
MAN eTruck wint 2018 European Transport Award for Sustainability
De MAN eTruck heeft de 2018 European Transport Award for Sustainability gewonnen en daar zijn wij natuurlijk héél trots op! Eind dit jaar starten we met de productie van de eerste kleine serie eTrucks.
Erik van Erne zegt:
15 september 2018 om 19:12 | Permalink
MAN Start Praktijktests Met Negen E-Trucks in Oostenrijk
Deze week zijn de eerste negen volledig elektrische MAN e-trucks in Oostenrijk de weg op gegaan. Daarmee heeft MAN het startsein gegeven voor een omvangrijke praktijktest met de innovatieve elektrisch aangedreven e-trucks.
Met e-trucks biedt MAN een nieuwe, duurzame oplossing voor vrachtvervoer en logistiek in drukke steden De nieuwe elektrische testvoertuigen omvatten vier 26 tons 6×2-4 chassis met geconditioneerde opbouw met elektrische transportkoeling, drie 6×2-4 chassis voor wissellaadbakken, 6×2-4 met opbouw voor drankdistributie en een 4×2-distributietrekker. Het zijn voertuigen die het meest binnen de distributiesector in stedelijke gebieden worden ingezet.
De praktijktests met de MAN e-trucks in samenwerking met de bedrijven van de Raad voor Duurzame Logistiek in Oostenrijk maken deel uit van de veelomvattende eMobility Road Map van MAN. De tests die nu in Oostenrijk van start gaan, vormen de basis voor toekomstige elektrische truckprojecten en de massaproductie hiervan. MAN profiteert bij het nastreven van zijn eMobility Roadmap van zijn positie als onderdeel van de Volkswagen Group, de synergie binnen de Group en van de dynamiek van de personen- en bedrijfswagenautodivisie.