Albert Heijn Gaat Winkels Bevoorraden Met Elektrische Trucks Met Trailers
Geschreven op 1-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 31 mei 2020: Supermarktketen Albert Heijn gaat winkels in de grote steden beleveren met volledig elektrische vrachtwagens.
Binnen zo’n anderhalf jaar wordt de belevering 100 procent elektrisch in de centra van de vier grote Nederlandse steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.
In samenwerking met zijn logistieke partners kan Albert Heijn al aan het einde van dit jaar de winkels in de centrumring van Den Haag volledig elektrisch beleveren.
Na Den Haag volgen de centrumring van Rotterdam (eerste kwartaal 2023), het centrum van Utrecht (tweede helft 2023) en de centrumring van Amsterdam (tweede helft 2023).
Supermarktketen Albert Heijn en huisvervoerder Simon Loos zijn in samenwerking met DAF en onderzoeksinstituut TNO vier jaar geleden begonnen aan een praktijktest met elektrische vrachtwagens. In deze zogenaamde proeftuin werden elektrische testtrucks, prototypetrucks en fastchargers ingezet om te ervaren hoe Albert Heijn-winkels zo stil en schoon mogelijk bevoorraad kunnen worden. De testfase is achter de rug en de betrokkenen maken de balans op.
Albert Heijn (AH) en vervoerspartners als Cornelissen, Euser en Simon Loos breiden volgens de supermarktketen de komende periode het aantal elektrische vrachtwagens en elektrische bezorgauto’s uit. Andere logistieke partners in deze fase zijn Zandbergen, St. vd Brink, I&L Logistiek, Tielbeke en GXO.
Door een goede planning van ritten, laadmomenten en -locaties kan daarmee gezorgd worden dat in de centra van de vier grote binnensteden volledig elektrisch bevoorraad en bezorgd kan worden. AH richt zich hierbij vervroegd op de zogenoemde zero emissiezones die door Nederlandse steden vanaf 2025 worden ingevoerd om de luchtkwaliteit in die gebieden te verbeteren. Per 2030 mogen daar alleen nog volledig emissievrije bezorgauto’s en vrachtwagens rijden.
Transportbedrijf Cornelissen Groep laat op 1 juni 2022 weten dat het twee exemplaren van de elektrische eActros in gebruik heeft genomen. De in serie geproduceerde elektrische bakwagens van Mercedes-Benz Trucks rijden van en naar het distributiecentrum van Albert Heijn in Pijnacker. De trucks zijn bedoeld voor de emissieloze bevoorrading van filialen in de binnensteden van Den Haag en Rotterdam. Cornelissen-Directeur Mark van der Drift: “De chauffeurs die op de eActros rijden, hebben onder leiding van instructeurs van Mercedes-Benz kennis gemaakt met de truck. Waar ik vooral enthousiaste reacties over hoor, is het rijcomfort, de actieradius en de praktische bruikbaarheid.” In 2022 neemt Cornelissen Groep in totaal zo’n vijftien duurzame voertuigen in gebruik.
1 maart 2019: Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO testen het rijden met elektrische trucks-met-trailers in steden. Als onderdeel van de praktijktest worden niet alleen volledig elektrische trucks ingezet maar ook plug-in-hybride trucks, een Europese primeur.
De partners willen hiermee vaststellen aan welke functionele en operationele eisen ze moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te bevoorraden.
Directeur Generaal Mobiliteit Mark Frequin van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Cees van Vliet, directeur winkelorganisatie en distributie van Albert Heijn, verrichtten samen met alle partners de openingshandeling voor deze test. Het project loopt minimaal twee jaar.
Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO testen drie batterij-elektrische (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride truck-trailer combinaties (DAF CF Hybrid) en een bijbehorende snellaadinfrastructuur geleverd door VDL Groep. Daarnaast heeft VDL ook de elektrische aandrijflijn van de DAFs ontwikkeld en gebouwd. Het doel is om zoveel mogelijk relevante technische, operationele, financiële en organisatorische aspecten voor emissievrije bevoorrading van supermarkten te testen. Op basis van analyses door TNO zal hiermee worden vastgesteld aan welke functionele en operationele vereisten de middelen en organisatie moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te gaan bevoorraden.
Ondanks dat er nog nauwelijks emissievrije oplossingen voor het zware goederenvervoer beschikbaar zijn en de ontwikkeling nog pril is en de actieradius nog beperkt is, onderzoeken Albert Heijn, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO de komende jaren mogelijkheden waarbij over de volledige afstand elektrisch wordt gereden. Dit gaat met name om ritten vanaf Zaandam naar Amsterdam. Met plug-in-hybride-trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder weg (bijvoorbeeld Utrecht) emissievrij worden bevoorraad. De batterijen van de voertuigen worden tussen de ritten bijgeladen op een speciaal aangelegd snellaadplein op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam. De truck-trailercombinatie is Albert Heijns belangrijkste type voertuig. Meer dan 90% van de leveringen aan de supermarkten wordt daarmee uitgevoerd.
Zie ook: Simon Loos Neemt Twee Elektrische Vrachtwagens In Bedrijf by DAF En VDL – De Elektrische DAF CF Electric VDL E-PowerTruck by Daf Trucks en VDL – Jumbo Breidt Wagenpark Uit Met Elektrische Vrachtwagen By DAF En VDL – Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam