Anders Bekeken

De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

31 juli 2019: De Duitse autofabrikant Mercedes is bezig om de eActros, de geëlektrificeerde versie van de Actros truck, in de praktijk te testen.

Dat gebeurt in het kader van de zogenaamde eActros ‘Innovatievloot’. In deze uitgebreide praktijktest worden elektrische 18- en 25-tons trucks door in totaal twintig bedrijven in de eigen dagelijkse praktijk getest.

Het zijn bedrijven in diverse sectoren zodat de resultaten heel divers zullen zijn. Hierdoor zorgen ze er ook voor dat de e-trucks breed toepasbaar zullen zijn. Mercedes wil de feedback uit de praktijkproeven zoveel mogelijk direct toepassen in de ontwikkeling van de definitieve versie van de eActros.

De eActros is gebaseerd op de bekende Mercedes-Benz Actros met verbrandingsmotor. De architectuur van het voertuig is echter volledig afgestemd op de elektrische aandrijving, de eActros heeft voor een groot deel specifieke onderdelen voor de elektrische aandrijflijn. De aandrijving wordt gevormd door twee dicht bij de wielnaven van de achteras geplaatste elektromotoren. Ze hebben ieder een vermogen van 126 kW en een maximumkoppel van 485 Newtonmeter. De lithium-ion-accu’s hebben een capaciteit van 240 kWh. Afhankelijk van het beschikbare laadvermogen kunnen de accu’s heel snel weer volledig worden opgeladen. Bij een laadvermogen van 150 kW kan dat binnen twee uur.

26 juli 2018: Mercedes-Benz is in thuisstad Stuttgart begonnen met de eerste testen van de elektrische truck eActros. Zowel de twee-assige 18 tons als de drie-assige 25 tons versie worden onderworpen aan proeven.

Er wordt gependeld tussen de hoofdvestiging van Mercedes in Stuttgart en de fabriek in Wörth am Rhein. Dat gebeurt in diverse configuraties: vol- en deels beladen, met de koelopbouw of andere carrosserieën en met een variatie aan wegen, deels door heuvelachtig gebied rond de Swäbischen Alb.

De proef duurt tot het einde van dit jaar en moet de eActros klaarmaken voor een heuse veldtest met tien voertuigen bij transportbedrijven.

22 februari 2018: Mercedes-Benz heeft gisteren in Stuttgart de eActros gepresenteerd, de opvolger van de Urban e-Truck uit 2016. Deze elektrische vrachtwagen wordt vanaf de zomer getest in een tweejarig proefproject. Serieproductie staat op zijn vroegst op de agenda voor 2021.

De eActros is een doorontwikkeling van de Urban e-Truck. Mercedes-Benz wilde een elektrische vrachtwagen creëren die direct in de praktijk getest kon worden. Dat gaat gebeuren in tien versies van de eActros: een twee-assige 18 tons en een drie-assige 25 tons versie. De elektrische vrachtwagen zal worden ingezet bij de Duitse bedrijven Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel en de Zwitserse firma’s Camion Transport en Migros. Ieder transportbedrijf voert de vrachtwagen uit naar de eigen wensen, dat betekent dat er koelwagens, tankers en bakwagens gaan rondrijden.

De actieradius van de Mercedes eAtros is 200 km en opladen van de 240 kWh batterijen is in minimaal drie uur mogelijk. Mercedes-Benz geeft overigens aan dat het laden van de accu’s maximaal 11 uur gaat duren. De accupakketten wegen bij elkaar 2,2 ton. Drie van de accupakketten zitten vrij zichtbaar aan het chassis, de rest zit onder de auto weggestopt. De batterijen leveren overigens niet alleen power aan de aandrijflijn, maar ook aan bijvoorbeeld de luchtcompressor, airconditioning en indien nodig de koelmotor.

Zie ook: De Elektrische Mercedes eSprinter Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – De Elektrische e-Vito Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz – The Battery-Powered Zero Emissions Mercedes-Benz Vito – The Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Full Electric Ultimate Luxury of the Future – Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell Prototype Video

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    18 september 2018 om 18:38 | Permalink

    Mercedes-Benz Delivers First 10 eActros All-Electric Heavy-Duty Trucks

    The Mercedes-Benz eActros, one of Daimler’s many electric truck efforts, is now in the hands of customers for the first time.

    Hermes took delivery of the first 10 eActros all-electric heavy-duty trucks and it will test them for the next 2 years.

    Hermes, Germany’s largest independent logistics company, has already been working with Daimler on several electrification efforts, including a contract for a fleet of 1,500 all-electric Mercedes-Benz vans.

    Daimler is building two variants of the eActros with a gross vehicle weight of 18 or 25 tonnes. The truck is powered by two electric motors with a total power output of 250 kW and powered by two battery packs with a 240 kWh capacity.

    Daimler says that Hermes is the first of 20 “test customers” and that further customer handovers will follow before the end of the year.

  2. Erik van Erne zegt:

    9 juli 2019 om 15:05 | Permalink

    Vijftig New Generation Mercedes-Benz Actrostrekkers Voor Simon Loos

    Binnenkort neemt Simon Loos de eerste nieuwe Mercedes-Benz Actrostrekkers in gebruik. In totaal worden er de komende maanden vijftig new generation Actros 2545 LS-voorloopastrekkers met GigaSpace-cabine geleverd. Naast deze levering, waarmee de logistiek dienstverlener overigens de primeur heeft, staan er nog eens 31 Actrostrekkers en bakwagens van het nieuwe type in bestelling. De innovatieve wagens worden ingezet in de drankenlogistiek.

    De levering van de nieuwste generatie Actrostrekkers is opnieuw een mooie stap op het gebied van veiligheid, brandstofverbruik en duurzaamheid. Met meer dan zestig zichtbare en meer onderhuidse innovaties is de nieuwe Actros sterk doorontwikkeld om o.a. het verbruik te verlagen, de milieubelasting te verminderen en de veiligheid nog verder te vergroten.

    De vijftig wagens worden ingezet voor de landelijke distributie van dranken voor o.a. Heineken, Bavaria en Vrumona. Vorige week werden de eerste nieuwe trekkers gepresenteerd aan Heineken.

    Met de Actros 2545 LS wordt ook het brandstofverbruik verder teruggedrongen, wat een belangrijk aspect is in het verduurzamen van transport en het terugdringen van o.a. CO2-uitstoot. Naast de aerodynamische, zijspiegelloze contouren van de wagen maakt het verbeterde Predictive Powertrain Controle-systeem (PPC) brandstofbesparingen van drie tot vijf procent mogelijk. Natuurlijk zijn de wagens ook voorzien van het inzetanalysesysteem Fleetboard, dat Simon Loos al jaren actief gebruikt om de chauffeurs te helpen bij een anticiperende, verbruiksreducerende rijstijl.

    Zie ook: Simon Loos Neemt Twee Elektrische Vrachtwagens In Bedrijf by DAF En VDLHEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..