google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Geschreven op 4-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Honey Highway logoUpdate 28 februari 2020: Er komt een Honey Highway bij in Nederland.

Dus wat gaan we doen? Juist… Zaaien! We starten met zaaien op de eerste dag van de lente, 21 maart, langs de A7 waar de kabels van Windpark Fryslân en TenneT worden gelegd.

We zaaien ca 30.000 m2 meerjarige wilde bloemenzaden (40 – 50 soorten) aangepast op de grondsoort, omstandigheden (vlak/talud, nat/droog ) en regio. De natuurzaden zijn afkomstig van oogstwinningsgebieden, uit natuurgebieden en velden in Nederland. Rijkswaterstaat Noord Nederland heeft eerder succesvol met Honey Highway gewerkt en zorgt voor een maaibeleid om de bloemenzee te onderhouden.

Bijen en hommels bestuiven samen 75 procent van alle land- en tuinbouwgewassen. Deze bestuiving is nodig om planten vrucht te laten dragen en zich voort te planten.

Maar de inheemse wilde bijen en Nederlandse honingbijen (en alle insecten en vogels) hebben het zwaar in Nederland.

Deborah Post uit Schipluiden is daarom gestart met ‘Honey Highway’. Deborah: ‘Honey Highway creëert een blijvend paradijs voor bijen door streekeigen wilde bloemen te zaaien en te beheren in de bermen van rijks- en provinciale wegen, spoorrails en dijken. Hiermee zorgen we dat bijen voldoende voedsel kunnen verzamelen om te overwinteren in Nederland.’

7 september 2018: Eerste Honey Highway rond Schiphol. Er valt nu nog niets te zien, maar op de geploegde grond van de Legmeerdijk – die schraler gemaakt is met een toplaag zand – ontstaat komend voorjaar een paradijs voor bijen. De eerste Honey Highway rond Schiphol wordt hiermee een feit.

Gisteren strooiden de initiatiefnemers Dutch Flower Group (DFG) en Stichting Leefomgeving Schiphol samen met Honey Highway het wilde bloemenzaad uit over 500 m2 van in totaal 16.000 m2, als symbool voor de opening.

De wilde bloemen die kleurrijk zullen gaan bloeien blijven dat doen als we samen aandacht houden op de groei en ontwikkeling. “We vragen de mensen in onze bedrijven en die op het bedrijventerrein om de bloemen, bijen en hommels in de gaten te houden bij hun ontwikkeling. Dat kan eenvoudig door de wandeling straks in de lunchpauze langs de Honey Highway te doen en met elkaar het gebied te beschermen”, aldus Marcel Zandvliet, Director Marketing & CSR van DFG.

“Het maaien van de bloemen op de dijk wordt tevens aangepast op de bloeifasen van de bloemen en de bedrijven, middels de Vereniging van Eigenaren (VVE), op VBA Zuid zorgen hiervoor”. De VVE en Stichting Leefomgeving Schiphol hopen via hun initiatief in Aalsmeer een positieve bijdrage te leveren aan de bijenstand in Nederland.

26 juli 2018: In de afgelopen jaren zijn er nog een aantal projecten gerealiseerd. Succesvolle projecten in 2016 en 2017: Spoortrajecten Honey Highway ProRail in Gelderland, Dijken Honey Highway Delfland, N237 Utrecht Honey Highway, N15/N218 Maasvlakte Stenen Baakplein Honey Highway, N14 Mariahoeve Den Haag Honey Highway. Maar ook landeigenaren: perceel van biodynamische groentekweker langs N218 Honey Highway, Fietspad Oude Zwethzone Honey Highway in Rijswijk, bassin Tomatenkwekerij Looye A4 Burgerveen Honey HIghway .

Dit jaar zijn er ook al enkele projecten gerealiseerd: N32 Leeuwarden Honey Highway, Dijken Delfland Honey Highway, Aalsmeer VBA Zuid Honey Highway i.s.m. Schiphol Leefomgeving, World Horti Center Honey Highway in Naaldwijk, perceel op industrieterrein Harnasch Polder (naast PostNL) Honey Highway. A6/A7 Knooppunt Joure Honey Highway.

4 november 2015: Honey Highway is een blijvend paradijs voor bijen in bermen van Rijkswegen. Het begin is de 7 kilometer A4 van Delft naar Schiedam. Bloeiende bermen zorgen voor een bijenparadijs langs de A4 bij de gemeente Midden-Delfland.

Zaterdag 7 november wordt langs de A4 de berm ingezaaid met een biologisch bloemenzaad. Met het juiste zaad en onderhoud ontstaat er een natuurlijk evenwicht in de berm waar bijen op afkomen. Op die manier is er meer nectar en dus voedsel voor de insecten, waardoor de bijensterfte tegen kan worden gegaan.

De Honey Highway is een duurzaam initiatief van Deborah Post, gemeente Midden-Delfland en Rijkswaterstaat.

Honey Highway is een initiatief waarbij de bermen van Rijkswegen ingezaaid worden met biologisch bijenbloemenzaad en onderhouden worden zodat er een natuurlijk evenwicht ontstaat. Belangrijk voor de bijen is dat ze voldoende voedsel – nectar en stuifmeel – kunnen halen over een zo lang mogelijke periode om zo goed overwinteren mogelijk te maken. De doelstelling is dat het begin zeven kilometer A4 van Delft naar Schiedam navolging krijgt door heel Nederland en Europa. Nederland tot een voorbeeld maken van de oplossing, wij hebben de kennis voor een blijvend bijenparadijs in de bermen.

De rijkswegen zijn uitermate geschikt omdat dit, op natuurgebieden na, de enige onbespoten schrale grond is. De rest van Nederland is raaigras en de grond is volgespoten met kunstmest en gif van spuitmiddelen. De 7 kilometer A4 van Delft naar Schiedam is het begin en zal navolging krijgen door heel Nederland. Honey Highway heeft, in samenwerking met Rijkswaterstaat, Gemeente Midden-Delfland, Provincie, burgers, sponsoren en bedrijven, de kennis voor een blijvend bijenparadijs in de bermen langs de rijkswegen.

BijDe aanleiding van Honey Highway zijn vier probleemgebieden die ten grondslag liggen aan de massale bijensterfte in Nederland en in Europa:  Te weinig voedsel voor bijen: stuifmeel, nectar en biodiversiteit. Overmatig gebruik van spuitmiddelen en kunstmest. Te weinig imkers. Plagen en mijten van exotische oorsprong door gesleep met bijenvolken over onze aardbol.

Deze vier problemen zijn de vier belangrijkste actiepunten van het Nationaal Bijengezondheid-actieprogramma, hiervan is Felix Rottenberg de aanjager en voorzitter.

Honey Highway is dé oplossing voor de pijler voedsel voor bijen, voor stuifmeel en nectar. Het biologische bloemenzaad is samengesteld uit 44 streekeigen soorten; ook rolklaver en kruisbloemigen voor vlinders. In de berm zijn nestelplekken voor wilde bijen, hommels en vlinders.

What Are the Bees Telling Us? – Vanishing of the Bees Narrated by Oscar Nominee Ellen Page – Biodiversity We are all in This Together – De Groene Loper Ecologisch Filmfestival: Trailer Bee Movie – It’s Official- Cell Phones are Killing Bees – Bee World: Nature and People Thriving Together in South London – De Honey Highway: Een Blijvend Paradijs Voor Bijen in de Bermen van de A4 Delft-Schiedam – Laat het Zoemen met Bloemen: Gratis Bloemenzaad Waar Bijen Dolop Zijn – Duurzame Reclamemast Met Bijenhotel Langs A2 bij Utrecht Tegenover The Wall by Interbest

3 Reacties

1. Erik van Erne zegt:

19 december 2015 om 09:25 | Permalink

A4 Delft-Schiedam Geopend

Nederland is vanaf vrijdagavond 18 december zeven kilometer snelweg rijker. De A4 tussen Delft en Schiedam wordt dan rond 18:30u officieel (gefaseerd) geopend voor verkeer. Opgave voor het consortium van Heijmans, VolkerWessels en Boskalis (A4All) was een snelweg te maken die je niet hoort, ziet of ruikt. Het tracé, dat de verbinding tussen Den Haag en Rotterdam verbetert, is het best in het landschap ingepaste stuk snelweg van ons land.

De geluidsoverlast wordt zo veel mogelijk ingeperkt door de toepassing van zogenoemd fluisterasfalt, geluidswanden en geluidsabsorberend materiaal in de tunnelmonden. De weg verdwijnt vanaf Delft langzaam uit zicht doordat het tracé steeds dieper komt te liggen en bij Schiedam een landtunnel ingaat. De landtunnel van twee kilometer tussen Schiedam en Vlaardingen sluit aan op het Kethelplein en op het dak komt een groengebied met sportvelden dat de twee steden verbindt.

Om de ecologische structuur over de snelweg door te zetten is een eco-aquaduct aangelegd. Met een breedte van 100 meter is dit één van de grootste aquaducten in Nederland. Naast diverse diersoorten vinden voetgangers en kanoërs via wandelpaden en vaarroutes hun weg over het eco-aquaduct.

2. Erik van Erne zegt:

3 juni 2017 om 16:39 | Permalink

Park en Sportpark A4 op Tunneldak A4

Bovenop het tunneldak van de rijksweg A4 worden een park en sportpark aangelegd. Het Sportpark A4 is onderdeel van een grote transitie binnen de gemeente. Onder het motto ‘Schiedam in beweging’ kunnen sportverenigingen een vernieuwingsslag maken, verrijzen er op de vrijkomende sportvelden elders in de stad energiezuinige woonwijken en ligt er dadelijk een stads- en sportpark van ruim 2 kilometer bovenop de rijksweg.

Bovenop de tunnel worden vier voetbalvelden en twee handbalvelden gerealiseerd. Aan de zuidelijke zijde van het sportpark worden deze langwerpige ruimtes benut als parkeergarage en in de noordelijk gelegen luifel wordt een indoor atletiek-, honkbal- en cricketaccommodatie gerealiseerd.

Tussen de opgetilde buitensportvelden wordt een groot sportverzamelgebouw gerealiseerd voor verschillende binnen- en buitensporten. Het gebouw voorziet in een multifunctionele sporthal, dans- en balletruimtes, multifunctionele ruimtes, horecavoorziening en kleedruimtes voor de verschillende binnen- en buitensporten.

3. Erik van Erne zegt:

18 augustus 2017 om 13:11 | Permalink

De A4 Honey Highway Heeft Uw Hulp Nodig

Op de A4 van Delft naar Schiedam rijden op 1 dag 70.000 auto’s en in de berm verzamelen 10.000-en bijen stuifmeel en nectar stuifmeel. A4 Honey Highway is ingezaaid in 2015 en is een succes.

Honey Highway heeft een aantal succesvolle projecten gerealiseerd; totaal 40 kilometer (2-10 meter breed). Rijkswaterstaat, ProRail en dijkgraven stellen hun gronden beschikbaar.

Nu doen we een beroep op u! Ons ideaal is om 1/3 van Nederlands braakliggende schrale gronden in te zaaien. Hiervoor zijn we Crowdfunding opgestart! Er is al een ondernemer die 20.000 m2 land beschikbaar stelt en we hebben bijna € 10.000 opgehaald om in te zaaien. Tussenstand 30 augustus 2017: €12.165 opgehaald.

Hartstikke mooi succes, maar… Deze 6 dagen vragen wij u om in te springen! Om nog € 20.000 op te halen om in te zaaien!

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

• Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)