De Elektrische Seat El-Born Concept 2019: De Eerste Elektrische Seat

Geschreven op 1-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi, ook Seat komt met een elektrische auto. De eerste volledig elektrische Seat heet el-Born en het is een hatchback.

Hoewel Seat nog spreekt van een studiemodel, is er al wel een heleboel bekend over de aandrijflijn en de prestaties.

Over het opladen is het Spaanse automerk zelfs akelig precies: het duurt exact 47 minuten om het accupakket te vullen tot 80 procent.

Het neusje van de Seat el-Born doet denken aan de Tesla Model 3. Maar in plaats van helemaal geen grille, waar sommige autoliefhebbers van gruwelen, zien we kleine instroomopeningen. De lucht die hier doorheen wervelt, koelt het accupakket. Doordat aerodynamica een belangrijke rol speelt, komt de el-Born maximaal 420 kilometer ver op een acculading. De efficiënte warmtepomp verwarmt de cabine zonder de halve stroomvoorraad te plunderen. Het accupakket heeft overigens een capaciteit van 62 kWh.

Dankzij een elektromotor van 204 pk versnelt de Seat el-Born in 7,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. Of je de honderd al hebt aangetikt, zie je op het digitale instrumentarium. Het infotainmentsysteem leunt handig naar de bestuurder en meet 10 inch diagonaal.

Onder het touchscreen ontdekken we tiptoetsen voor de temperatuur en links naast het stuur zit een cluster met knoppen voor de verlichting. Waar je de keuzehendel van de automaat denkt te vinden, zit een groot opbergvak.

De Seat el-Born wordt gepresenteerd op de Autosalon van Genève 2019 en komt in 2020 op de markt.

Één Reactie

27 maart 2019 om 16:18 | Permalink

Seat Kondigt Twee Elektrische Auto’s Aan: De Seat eMii en de Seat el-Born

Seat gaat de komende jaren zes stekkerauto’s op de markt brengen. Daarvan zijn er slechts twee volledig elektrisch. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe elektrische stadsauto.

In mei wordt de elektrische versie van de Seat eMii gepresenteerd. Niet lang daarna komt Seat met de el-Born, de Seat-uitvoering van de Volkswagen I.D.

Zie ook: De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat

• Barack Obama (116)