Fietsenstalling IJboulevard Onder Het IJ Bij Station Amsterdam Centraal Met 4.000 Plekken
Geschreven op 21-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVBij station Amsterdam Centraal wordt een nieuwe fietsenstalling gebouwd ónder het IJ. Het dak van de fietsenstalling wordt de vloer van de IJboulevard, een gloednieuwe wandelpromenade achter het station.
Eind november gingen drie immense tunneldelen voor deze stalling over het water van de haven naar de bouwplaats in het centrum.
In het IJ komt onder het water een fietsenstalling met plek voor 4000 fietsen. Hier kun je straks de eerste 24 uur gratis parkeren. Bovenop de stalling komt een prachtig gebied van 6000 vierkante meter om te wandelen langs het IJ: de IJboulevard. Door de fietsenstalling onder het IJ te maken ontstaat vrij zicht op het IJ en is er meer verblijfsruimte voor voetgangers. Aannemer Van Hattum en Blankevoort voert het werk uit.
De verplaatsing over water lag voor de hand, want hoe krijg je anders 8.000 ton zware elementen met dimensies tot wel 20 x 90 meter de stad in. Met een bouwlocatie aan het IJ en een haventerminal die het project kon faciliteren, was transport over water de logische optie. De bouw van de IJboulevard is sowieso een knap staaltje vakwerk, waarbij veel verschillende partijen komen kijken. En ook voor TMA Logistics, de haventerminal die de bouwelementen scheep liet gaan, was het een precisieklus.
In november werden drie elementen van de fietsenstalling bij de terminal te water gelaten. “Het was een groots en secuur karwei om deze grote betonnen gevaartes op een ponton te plaatsen”, zegt Michael Toledo, general manager bij TMA. “Als je een betonnen element op een ponton laadt, zinkt die af, als een soort droogdok. Hierdoor gaat het element drijven en kan het door het water worden gesleept. Na het afzinken zijn de elementen één voor één, verspreid over verschillende dagen, met een sleepboot naar het Centraal Station gesleept. Een vaarroute van zo’n 13 kilometer. Dat lijkt niet ver, maar met een gemiddelde snelheid van 5 km/u, duurde het toch bijna drie uur om de betonnen elementen op plaats van bestemming te krijgen.”
Bij dit soort uitzonderlijk transport van groot bouwmaterieel is goede begeleiding door de Divisie Havenmeester van Port of Amsterdam nodig. Zij stellen vooraf verkeersmaatregelen op voor het laden, het transport en het positioneren van de onderdelen. Dat alles om hinder te beperken voor het overige scheepvaartverkeer in de havenbekkens, op het Noordzeekanaal en het IJ. En tijdens het transport zijn de verkeersleiders aan wal en op één van de patrouillevaartuigen actief om het scheepvaartverkeer te begeleiden.
Na aankomst bij de bouwlocatie, zijn de betonnen elementen tot op de millimeter nauwkeurig op funderingspalen in het water geplaatst. De drie elementen worden hier samengevoegd en verder afgemonteerd als fietsenstalling. Ook wordt een aanvaarbescherming aangebracht, tegen eventuele aanvaringen vanaf het IJ. Dit geheel vormt dan de IJboulevard, met bovenop de stalling een promenade van 6000 vierkante meter om te wandelen langs het IJ.
De bouw van de IJboulevard heeft een groot voordeel ten opzichte van andere bouwprojecten in de stad: de locatie aan het water. Hierdoor hebben omwonenden en weggebruikers niet of nauwelijks last van de bouwactiviteit. Ook andere bouwmaterialen worden zoveel mogelijk vanuit verschillende dienstverleners in de haven over water aangevoerd. Daarmee is de haven een belangrijke hub in de bouwlogistiek van de stad. Ook voor minder ideaal gelegen bouwlocaties kan het water van betekenis zijn voor bouwlogistiek. Denken vanuit water als favoriete transportroute helpt de stad bereikbaar te houden en beperkt de uitstoot en hinder.
Amsterdammers die niet kunnen wachten om van de fietsenstalling en de IJboulevard gebruik te maken, moeten nog even geduld hebben. Naar verwachting is het project begin 2023 klaar.
De fietsenstalling aan het IJ is een samenwerking van de Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en ProRail. Van Hattum en Blankevoort voert het werk uit en bouwt de stalling samen met Volker Staal en Funderingen, HOMIJ Technische Installaties en Gebr. Van Kessel. De vormgeving is van VenhoevenCS architecture+urbanism en Royal HaskoningDHV heeft bijgedragen aan het ontwerp van de aanvaarbescherming. Het transport en afzinken van de elementen wordt uitgevoerd door Strukton Immersion Projects en Mammoet Nederland.
Zie ook: Grote Fietsenstalling Met 7000 Plaatsen Onder Water Voor Victoria Hotel In Amsterdam - Nieuwe fietsenstalling Met 8.800 Plekken Onder Oostelijke Sporen Op Amsterdam Centraal