De Elektrische HyperFighter Colossus Motorfiets En De Elektriche HyperSport by Damon Motors

Geschreven op 10-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Canadese startup Damon Motors is naar CES 2022 gegaan om te pronken met plannen voor een tweede lijn van elektrische motorfietsen, bekend als de HyperFighter Colossus.

Damon Motors trok voor het eerst de aandacht toen het in de zomer van 2019 een prototype voor zijn eerste elektrische motorfiets onthulde.

Het bedrijf begon bijna twee jaar geleden met het aannemen van pre-orders voor zijn HyperSport-motorfietsen en heeft naar eigen zeggen aanzienlijke belangstelling voor de fietsen ontvangen.

De HyperFighter zal worden gebouwd op dezelfde HyperDrive-basis als de eerder onthulde HyperSport motorfietsen van Damon.

De HyperDrive-aandrijflijn bevat een structurele batterijbehuizing die is ontworpen om meerdere elektrische motorfietsen op hetzelfde platform te ondersteunen, vergelijkbaar in concept met het LiveWire Arrow-platform van Harley-Davidson.

Damon Motors’ medeoprichter en CEO Jay Giraud verwacht dat de nieuwe HyperFighter de streetfighter-categorie van motorfietsen op zijn kop zal zetten: “Vergeet wat je weet over traditionele straatvechters. Net zoals HyperSport heeft gedaan met het sportbike-segment, staat de HyperFighter op het punt de streetfighter-categorie te ontwrichten met baanbrekende technologie die op geen enkele andere motorfiets te vinden is. De HyperFighter is een uitgeklede demon van een fiets die niet voor bangeriken is. We zijn verheugd om de naakte sportmotorfanaat alles te geven wat ze willen, en met HyperDrive als de kern, kan Damon blijven innoveren en snel opschalen om ‘s werelds meest opwindende motorfietsen op de markt te brengen. ”

Net als de eerder onthulde modellen van Damon, zal de HyperFighter naar verwachting het CoPilot-systeem van het bedrijf bevatten dat een geavanceerd waarschuwingssysteem van 360º biedt met behulp van radar, camera’s en andere sensoren. Het zal ook de Shift-technologie van het bedrijf bevatten waarmee de ergonomie van de fietsen in realtime kan worden aangepast, waardoor de rijpositie tijdens de vlucht verandert.

De HyperFighter Colossus, waarvan Damon zegt dat het de eerste versie van de nieuwe modellijn zal zijn, zal een 20 kWh-batterij hebben met een bereik van 146 mijl (235 km) en een vermogen van 200 pk (150 kW). Het bedrijf beweert dat het een topsnelheid van 274 km/u zal bereiken en een tijd van 0-60 mph van drie seconden zal halen.

• Duurzaam (10)