google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Johan Cruijff ArenA in Amsterdam Gaat Duurzaam Verbouwen: Plan 2020 Van Hol naar Bol

Geschreven op 1-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Duurzaam, Sport Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Amsterdam ArenaDe Johan Cruijff ArenA in Amsterdam maakt zich op voor een grote verbouwing. De kwaliteit en de service voor de stadionbezoekers wordt daarmee fors verbeterd. De omlopen van de eerste en de tweede ring worden verbreed.

Het uiterlijk van het stadion verandert ook: de vorm van de Amsterdam ArenA gaat over van hol naar bol. Het is de grootste verbouwing sinds de opening in 1996.

Door de verbreding van de omloop verandert het uiterlijk van de ArenA ingrijpend: het stadion transformeert van hol naar bol. Daarnaast zal de gevel van het stadion worden vernieuwd waarmee het stadion een metamorfose ondergaat. Met de verbouwing wordt geprobeerd om zoveel mogelijk extra duurzame en innovatieve maatregelen te nemen. Zo zullen in de nieuwe gevel zonnecellen geïntegreerd worden en wordt regenwater opgevangen en gebruikt voor de toiletten. Binnen wordt uitsluitend met LED-verlichting gewerkt.

De Amsterdam ArenA heeft van de UEFA vier wedstrijden van het Europees Kampioenschap 2020 toegewezen gekregen. In aanloop naar Euro 2020 zal de omloop op niveau 7, dat is achter de tweede ring van het stadion, ingrijpend worden gemoderniseerd. Deze omloop wordt drie keer zo breed, waardoor voor de fans veel meer ruimte, maar ook licht en lucht ontstaat. Ook komen er extra liften, toiletten, cateringpunten en roltrappen. Het aantal zitplaatsen in het stadion blijft gelijk, maar voor de 28.000 fans op de tweede ring wordt het bezoeken van de ArenA door al deze aanpassingen een stuk aangenamer.

In het laatste kwartaal van 2015 zullen de voorbereidingen worden afgerond. Het gaat onder meer om het aanvragen van vergunningen en afstemming met de omgeving en organisaties waarmee de ArenA te maken heeft zoals Ajax en de andere huurders, de certificaathouders, gemeente en veiligheidsdiensten. In het eerste kwartaal van 2016 zal de verbouwing beginnen. Die vindt in drie stappen plaats. Eerst zal de oostkant van het stadion verbouwd worden (fase 1), vervolgens de zuidzijde en daarna de noordkant (fase 2 en 3). Elke bouwfase neemt ongeveer een jaar in beslag waarmee de gehele verbouwing naar verwachting in 2020 gereed is.

Duurzame Dilemma’s: Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA. Vanzelfsprekend Duurzaam – Ajax en het Stadion van de Toekomst: Smart Stadium Concept – Perstribune Amsterdam ArenA nu met Sony XEL-1 OLED-schermen – Amsterdam ArenA State of the Art Duurzaamheidsprogramma – Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas – Amsterdam ArenA Gaat Zonnedak Realiseren met 4200 Zonnepanelen –Amsterdam Arena Stadion van de Toekomst Neemt LED-verlichting van Philips in Gebruik

7 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    20 november 2015 om 12:53 | Permalink

    Voetbal en de ArenA by Youp van ‘t Hek

    Youp over het nieuwe stadion de Arena en voetbal. Uit zijn voorstelling ‘Scherven’.

  2. ArenA zegt:

    26 december 2015 om 09:45 | Permalink

    Timelapse Amsterdam ArenA 2014

    This timelapse shows the transformation of the stadium from football venue for the Dutch National team into concert mode for the Toppers shows. Within 3 weeks we hosted 365.000 visitors in 6 events.

  3. Erik van Erne zegt:

    29 november 2017 om 13:11 | Permalink

    Johan Cruijff ArenA in Amsterdam Voorzien van 4 MW Nissan batterij en bi-directionele Laadpalen

    De Johan Cruijff ArenA kan vanaf eind 2017 beschikken over een vier megawatt (MW) batterij die wordt ingezet als peakshave installatie voor de stad Amsterdam, netwerkstabilisatietool voor Liander en backup-installatie voor evenementen van de Johan Cruijff ArenA.

    Samen met Eaton, dat het systeem gaat bouwen, en Mobility House, dat verantwoordelijk is voor het energiemanagement, maakt men de Johan Cruijff ArenA nog een stukje duurzamer.

    Het xStorage Buildings-systeem van Eaton slaat energie efficiënt op en distribueert deze wanneer dat nodig is. Het systeem dat voor de Johan Cruijff ArenA is ontwikkeld, is met 280 Nissan LEAF-batterijen het grootste energieopslagsysteem op hergebruikte batterijen dat door een commercieel bedrijf in Europa wordt gebruikt. Het heeft een stroom- en opslagcapaciteit van vier megawattuur. Hiermee kan de ArenA tijdens een concert of wedstrijd ongeveer een uur zonder externe stroombron blijven fungeren. Het systeem heeft ongeveer het formaat van een zeecontainer en herbergt 119 racks waarin 1160 batterijsystemen zijn geplaatst. Een negental bi-directionele omvormers zorgt voor de omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom en vice versa.

    Binnenkort worden bij de Johan Cruijff ArenA ook de eerste bi-directionele laadpalen ter wereld geplaatst. Deze palen laden de vijf Nissan’s van de Amsterdam ArenA niet alleen op, maar kunnen tevens de accu’s van de auto’s aanspreken op het moment dat er tekorten op het net dreigen te ontstaan.

  4. Erik van Erne zegt:

    5 januari 2018 om 23:20 | Permalink

    Amsterdam ArenA Is One Of The Five Most Sustainable Sports Venues In The World

    The Amsterdam ArenA, the home of the football club Ajax, is powered by more than 4,200 solar panels and one wind turbine. The main building comprises an impressive energy-generating escalator and the stadium has also installed an energy storage system powered by second-life batteries from used electric vehicles.

    The xStorage Buildings system from used Nissan LEAF batteries not only provides backup power for the stadium but also distributes energy to the surrounding neighborhood when needed, to alleviate pressure on the grid.

    Rainwater from the stadium roof is collected and re-used to water the grass field, significantly reducing consumption of valuable freshwater. Residual heat is used to keep frost off the playing field, a move that requires no additional energy to be wasted.

    Fans are encouraged to reduce their travel emissions by using active mobility, electric vehicles or trains. The car park offers free charging points and every visitor is entitled to discounts on train tickets.

  5. Erik van Erne zegt:

    27 december 2020 om 21:58 | Permalink

    Parkeergarage P1-ArenA Onder De Johan Cruijff ArenA Voorzien Van LED-Verlichting

    In de parkeergarage P1-ArenA onder de Johan Cruijff ArenA werd eind mei de laatste hand gelegd aan de installatie van de nieuwe, energiezuinige LED verlichting van Saled. De overstap naar LED is onderdeel van het meerjarenplan om alle ArenA parkeergarages duurzaam en energiezuinig in te richten. Hoofdaannemer BAM Bouw en Techniek koos vanwege eerdere succesvolle samenwerkingen wederom voor Saled als LED leverancier.

    Omdat LED verlichting erg duurzaam en milieuvriendelijk is past dit goed binnen de plannen van Gemeente Amsterdam om de uitstoot van CO2 en het energieverbruik terug te dringen. De nieuwe verlichting van Saled zal namelijk voor flinke besparingen zorgen: zo komt de energiebesparing op meer dan één miljoen kWh, 1.136.502 om precies te zijn.

  6. Erik van Erne zegt:

    5 februari 2021 om 19:21 | Permalink

    Ontvanhstbalie In Johan Cruijff ArenA Gemaakt Van Resthout by Robot

    Studenten en onderzoekers van de HvA Robot Studio ontwikkelden voor Johan Cruijff ArenA een circulaire ontvangstbalie. ‘Binnenkort gaan we robots vragen om objecten te produceren uit resthout volgens onze ontwerpkeuzes’, verklaart Marta Malé-Alemany, leider van de Robot Studio en hoofddocent Digitale productie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Samen met haar multidisciplinaire team (van architecten tot ingenieurs en tech-experts) en projectpartners onderzoekt de Digital Production Research Group (DPRG) hoe robots afvalhout kunnen verwerken tot nieuwe objecten.

    Het resultaat is een ontvangstbalie voor de Johan Cruijff ArenA. ‘De eerste stap naar grootschalige en geautomatiseerde verwerking van resthout is gezet. ‘Deze aanpak biedt kansen voor de circulaire economie’, aldus Marta Malé-Alemany.

    Resthout is een complexe materiaalstroom, omdat het een gevarieerde verzameling overgebleven stukken hout is; grote, kleine, lichte, donkere en heel verschillende vezelpatronen. Bestaande technieken zijn niet geschikt om dit materiaal te bewerken, vanwege het ontbreken van standaardeigenschappen. Het komt dus neer op handmatig werk dat altijd (te) duur is. Gevolg: het materiaal belandt als afval in de open haard. ‘Jammer, want het is nog steeds waardevol hout’, zegt Malé-Alemany.

    Alle reden voor de DPRG om bij de Robot Studio onderzoek te doen naar de verwerking van resthout door middel van computationeel ontwerp en robotproductie. Het eerste experiment was een loungestoel, gemaakt van hout verzameld bij afvalscheidingsstations. Een ‘conversation-piece’ noemt Malé-Alemany het. ‘Je hebt showcases zoals deze nodig om belanghebbenden te inspireren en het onderzoek verder te brengen.’ Dat werd duidelijk toen Frank de Leeuw, coördinator duurzaamheid van de Johan Cruijff ArenA , de HvA bezocht: ‘In de Robot Studio rook je bij binnenkomst gelijk de fijne geur van het resterend hardhout. We vonden het zo zonde om dit mooie materiaal te verbranden. De loungestoel liet ons de mogelijkheden zien van digitale productie om dit soort hout een nieuwe bestemming te geven. Voor ons: een circulair interieur in het stadion.’

    De Leeuw en zijn vaste leveranciers (ontwerpers en aannemers) besloten samen met de DPRG om een circulaire ontvangstbalie te creëren voor de nieuwe Level 6 Skyclub en House of Legends in het stadion. Antoine Pruyn, teamleider bij Heineken Interior Design: ‘We ontwerpen op papier en wilden meer weten over deze technologie. We begrijpen de waarde van het materiaal en willen hergebruik bij onze klanten stimuleren.’

    Voor interieurbouwer Nijboer was het een mooie kans om tegen een betaalbare prijs met high-end hardhout te gaan werken. Houthandel Amsterdamsche Fijnhout leverde het materiaal voor de balie; overgebleven stukken niet-verontreinigd hout van hoge kwaliteit, die overblijven na het zagen van grotere planken. Het zijn restanten hout die normaal als afval worden gezien en in de open haard verdwijnen. De DPRG ontwierp de balie samen met Lizzy Kroese, HvA-afstudeerder Product Design.

    De opdracht was voor de HvA een uitgelezen kans om haar onderzoek naar digitale productie voort te zetten. ‘De technologieën die we hebben geïntegreerd en ontwikkeld om de balie te produceren, zijn essentieel om grootschalige en geautomatiseerde verwerking van resthout mogelijk te maken’, zegt Malé-Alemany trots. ‘Het innovatieve aan onze aanpak is dat we technologieën zoals 3D-scannen en CNC (computergestuurd) frezen integreren in een continue workflow, met behulp van onze robots. Terwijl CNC-frezen vooral wordt gebruikt om vlakke oppervlakken te bewerken, kunnen robots deze techniek toepassen op objecten om elke gewenste vorm te creëren.’

    Malé-Alemany: ‘Afvalmateriaal leidt hier een nieuw ontwerpproces. Vaak wordt eerst het ontwerp gemaakt en daarna pas gekeken naar het materiaal. In dit proces begint de robot met het 3D-scannen van de eigenschappen van het beschikbare resthout, zoals maat, vorm, kleur. De gegevens worden opgeslagen in een database en geïmporteerd in het 3D-ontwerp, dat zich aanpast aan het beschikbare hout. Zo ontstaan unieke objecten, afgestemd op de houtafmetingen en kenmerken. Zo werd voor de ontvangstbalie het hout gesorteerd op maat en kleur, wat zorgt voor een unieke baliestructuur en kleurverloop. Een proces dat met de hand te intensief en duur zou zijn.’

    De ontvangstbalie in de Johan Cruijff ArenA is een bewijs dat het gebruik van robots voor materiaalhergebruik een nieuw en belangrijk potentieel voor de circulaire transitie is. Bovendien zijn de projectpartners tevreden met het resultaat en willen ze de ontwikkelde technologie verder implementeren. Malé-Alemany ziet het als het begin van een ontdekkingsreis: ‘In de toekomst bepalen ontwerpers impactdoelen, in plaats van de vorm van een specifiek object; we krijgen meer algoritmen en robots, die ontwerpen kunnen genereren en produceren op basis van bestaande materialen; en wanneer we meer vanuit de waarde van allerlei (afval)materialen denken, kunnen we gemakkelijker duurzame objecten creëren om circulariteit te ondersteunen.’

  7. Erik van Erne zegt:

    26 oktober 2021 om 23:24 | Permalink

    LED-verlichting In Parkeergarage Onder Johan Cruijff ArenA Amsterdam by Saled

    In de parkeergarage P1-ArenA onder de Johan Cruijff ArenA werd eind mei de laatste hand gelegd aan de installatie van de nieuwe LED verlichting van Saled. De overstap naar LED is onderdeel van het meerjarenplan om alle ArenA parkeergarages duurzaam en energiezuinig in te richten. Hoofdaannemer BAM Bouw en Techniek koos vanwege eerdere succesvolle samenwerkingen wederom voor Saled als LED leverancier.

    Omdat LED verlichting erg duurzaam en milieuvriendelijk is past dit goed binnen de plannen van Gemeente Amsterdam om de uitstoot van CO2 en het energieverbruik terug te dringen. De nieuwe verlichting van Saled zal namelijk voor flinke besparingen zorgen: zo komt de energiebesparing op meer dan één miljoen kWh, 1.136.502 om precies te zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (913)
  • Communicatie (379)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.465)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.741)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.735)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Cleantech Battle 2021: De Infrawall – De Geluidswal Van De Toekomst by HAN
  • Cleantech Battle: Het Duurzame, Circulaire Bushokje Van Rijstvlies Met Sedumdak In De Bilt
  • Why This Icewind Wind Turbine Will Change The World by Innovative Techs
  • The Network Readiness Index (NRI): Netherlands Tops Network Readiness Ranking In Global Study
  • Giant Solar Power Plants And Wind Farms In The Sahara by Innovative Techs
  • The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks
  • The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL
  • Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Links

    Milieunet op..