Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
Geschreven op 1-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVGO Sharing is op 1 december gestart met het aanbieden van elektrische deelauto’s. Het bedrijf begint met 30 Mini Coopers in Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam. De auto’s krijgen vaste (laad)plekken. Daarvoor is voor een aantal een samenwerking met Q-Park aangegaan.
Gebruikers van GO Sharing kunnen zich opgeven om van de deelauto’s – elektrische Mini Coopers – gebruik te maken. Deelnemen kan vanaf 23 jaar en uiteraard moeten de deelnemers in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Nadat zij zijn toegelaten, kunnen de deelauto’s gereserveerd en gebruikt worden. Het starttarief is 4,99 euro en vervolgens betalen gebruikers 0,30 euro per minuut.
De elektrische deelauto’s krijgen vaste plekken in steden, om zo deelvervoer tussen regio’s te bevorderen. Voor een aantal van de zogenaamde Mobility Hubs is een samenwerking met Q-Park aangegaan. De eerste Hubs zijn in Delft (YES!Delft), Den Bosch (Q-Park Arena en Mövenpick), Den Haag (Q-Park Laakhaven), Eindhoven (Q-Park Bijenkorf en Novotel) en Rotterdam (Q-Park Schiecentrale, Best Western Rotterdam Airport en het Excelsior stadion).
De auto’s hebben op deze plekken vaste laadplaatsen en in de garages van Q-Park gaat het in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning. GO Sharing heeft als doel om meerdere Mobility Hubs in verschillende steden te openen.
Erik van Erne zegt:
5 februari 2022 om 11:04 | Permalink
ReclameCodeCommissie (RCC): Elektrische Deelscooters GO Sharing En Felyx Niet Duurzaam
Duurzaamheidsclaims van deelscooterbedrijven zoals Felyx en GO zijn overdreven en moeten gematigd worden. Dat zegt de Reclamecodecommissie na een klacht van Actiegroep Scootervrij.
GO Sharing en Felyx misleiden de consument door te stellen dat hun scooters duurzaam zijn, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). GO Sharing en Felyx mogen hun huurscooters niet meer als zodanig aanprijzen. “Deze bedrijven zijn uitmuntend in greenwashing,” zegt Collin Molenaar van Scootervrij, die de klacht indiende.
De websites van GO Sharing en Felyx stonden vol met PR-leuzen over ‘duurzame’, ‘milieuvriendelijke’ huurscooters die de ‘planeet groen maken’. Molenaar: “Door de straten vol te zetten met groene scooters wordt de planeet misschien letterlijk groengekleurd, maar het heeft niets met duurzaamheid te maken.” Actiegroep Scootervrij diende een klacht in bij de RCC, waarna GO Sharing direct beloofde om haar website aan te passen. Felyx ging in verweer, maar zonder succes.
Huurscooters zorgen voor veel vervuiling. Zo heeft het Kennisinstituut voor Mobilitieitsbeleid (KiM) onlangs berekend dat een elektrische huurscooter twee-en-een-half keer zo vervuilend is als een elektrische scooter in privébezit en zelfs nog vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. De grootste vervuiling ontstaat bij de productie van de scooters en de accu’s. Huurscooters hebben een kortere levensduur en worden eerder vervangen door een nieuwe.
Scooterverhuurders zijn in enkele jaren tijd enorm gegroeid. GO Sharing en Felyx bezitten samen al meer dan tienduizend scooters in tientallen Nederlandse steden. Beide bedrijven kregen vorig jaar kapitaalinjecties van miljoenen euro’s om verder uit te breiden in Nederland en Europa. Molenaar: “Deze bedrijven willen zo snel mogelijk groeien. Dat mag in Nederland. Maar niet door de consument te misleiden.”