RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
Geschreven op 2-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in InvesterenDrie consortia van maritieme bedrijven en kennisinstellingen krijgen in totaal 52,9 miljoen euro vanuit de RDM-subsidieregeling van het ministerie van EZK.
De regeling is bedoeld om teruglopende investeringen in R&D tegen te gaan in de sectoren maritiem, automotive en luchtvaart.
Via de maritieme R&D projecten wordt slimme kennis en technologie binnen Nederland ontwikkeld voor de verduurzaming van de scheepvaart. De toekenning van de subsidie is een belangrijke eerste stap voor het realiseren van het Maritiem Masterplan, een plan om wereldwijd leidend te worden in de bouw en het gebruik van slimme, schone en veilige schepen. In 2030 wil de sector 50 emissieloze schepen in de vaart hebben.
Met de RDM-regeling kunnen bedrijven en onderzoeksinstellingen investeringen in R&D co-financieren op het gebied van verduurzaming en digitalisering. De belangstelling vanuit de 3 sectoren is groot. Sinds mei dit jaar hebben 26 consortia aanvragen ingediend met een omvang van 530 miljoen euro. In totaal gaat het om 214 unieke organisaties, waarvan 60% mkb. De subsidiebehoefte van 337 miljoen euro overstijgt de beschikbare 150 miljoen euro, en de subsidies zijn op basis van de aanvragen toegekend aan projecten binnen de drie sectoren. Van de negen maritieme consortia die projectaanvragen hebben ingediend, zijn er drie gehonoreerd. Zij hebben een subsidiebedrag toegekend gekregen van 52,9 miljoen euro voor de ontwikkeling van methanol en waterstof als alternatieve energiedragers en de eliminatie van de uitstoot van broeikasgassen van LNG-aangedreven schepen.
De kwalitatief goede voorstellen die geen RDM-subsidie ontvangen, worden mogelijk opnieuw in beschouwing genomen via de aanvraag die de Nederlandse maritieme sector heeft ingediend voor toekenning van 365,6 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Het gevraagde bedrag is bedoeld voor gezamenlijke ontwikkeling van slimme en emissieloze kennis en technologie binnen Nederland, demonstratie van deze technologie aan boord van 20 schepen van de Rijksvloot en 30 schepen van Nederlandse reders én de ontwikkeling van proeftuinen voor digitaal ontwerp en gerobotiseerde productie. Emissieloze schepen worden zo betaalbaar en de Nederlandse maritieme sector wordt koploper in de maritieme energietransitie.
Volgens doorberekeningen leidt uitvoering van dit Maritiem Masterplan tot 20% verlaging van bouwkosten, 25% meer slimme emissieloze schepen gebouwd in Nederland door een verbeterde concurrentiepositie, 5% toename in werkgelegenheid, 2,2 miljard euro toename van economisch verdienvermogen in 2040 en 15,4 megaton reductie van schadelijke emissies (CO?, NOx en fijnstof) in 2040 met een gekapitaliseerd effect van 3,6 miljard euro.
Zie ook: Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 - Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services – De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line
Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht