Drinkwaterfactuur Gaat Fors Omhoog Als Precarioheffing Weer Wordt Ingevoerd door Gemeenten
Geschreven op 16-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in WaterVoor klanten van drinkwaterbedrijf Vitens dreigt een forse stijging van de waterrekening nu de deur openstaat voor gemeenten de omstreden Precario-heffing in te voeren.
Een rechter bepaalde onlangs dat een overeenkomst tussen de partijen om af te zien van het heffen van Precario, niet meer rechtsgeldig is.
Als gemeenten de Precarioheffing weer gaan invoeren, betekent dat een verhoging van de drinkwaterfactuur Die kan in sommige gevallen oplopen tot 50 euro per jaar.
Maar liefst 56 van de in totaal 183 gemeenten in het voorzieningsgebied van Vitens hebben al aangegeven Precario te willen heffen. De 5,6 miljoen klanten van Vitens draaien op voor de gemeentelijke heffing.
Bij elkaar kunnen de lasten snel oplopen tot rond de 90 miljoen euro indien de gemeenten de Precario Tax invoeren. Dit bedrag kan nog verder oplopen, aangezien de gemeenten zelf mogen bepalen hoeveel zij in rekening mogen brengen.
Deze week bespreekt de Tweede Kamer de maatregel met de behandeling van het Gemeentefonds. Vitens roept de leden van de Tweede Kamer op de minister aan te sporen tot actie om een einde te maken aan de precarioheffing voor drinkwaterbedrijven. De Tweede Kamer vraagt al meer dan 10 jaar om vrijstelling van precariobelasting voor nutsnetwerken. Opeenvolgende bewindspersonen hebben de Tweede Kamer sinds 2004 toegezegd om werk te maken van afschaffing. Er ligt een uitgewerkt wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeente-, Provincie-, en Waterschapswet klaar. Zowel de VNG commissie Rinnooy Kan, als de Raad voor financiële verhoudingen en het Coelo pleiten voor afschaffing van precariobelasting op nutsnetwerken, omdat sprake is van een niet-transparante vorm van belastingheffing die uiteindelijk door de burger (als verbruiker van nutsvoorzieningen) moet worden betaald.
Waarom is Vitens tegen de precario maatregel? Drinkwater is een eerste levensbehoefte. Niemand kan zonder water. Kraanwater behoort tot de meest gezonde en duurzame product dat er is. Met deze belastingmaatregel belandt kraanwater in het rijtje van alcohol en tabak. Precariobelasting is een indirecte en onzichtbare belasting voor de burger, die door de gemeente ongelimiteerd kan worden verhoogd en die de transparantie van de overheidsfinanciën vertroebelt. De precarioheffing is een sluiproute voor gemeenten om inkomsten te genereren en geniet daarom bij gemeenten de voorkeur boven het verhogen van de meer zichtbare OZB.
Een waterbedrijf mag niet dienen als een belastingkantoor voor de gemeenten. Het drinkwaterbedrijf werkt kostendekkend en berekent de precarioheffing van de gemeente altijd weer door aan haar klanten, die woonachtig zijn in diezelfde gemeente. Dat rondpompen van geld kost de samenleving ook nog eens veel extra geld (administratiekosten + btw), die ook worden doorberekend aan de klant. De financieel meest kwetsbaren van het land worden het eerst getroffen aangezien de precarioheffing niet inkomensafhankelijk is. Precario staat haaks op het streven van de overheid naar belastingvereenvoudiging en transparantie. Bron: Vitens
Vitens Drinkwaterproductielocatie Vechterweerd in Dalfsen met Breeam Certificaat Very Good – Drinkwaterbedrijf Vitens gaat Methaangas Afvangen en Hergebruiken – Alle Drinkwaterbedrijven in Nederland Gebruiken Nu 100% Groene Stroom: “Groen Drinkwater” – Vitens Kraanwater -Graag- Project op Basisscholen by Blue Chocolate – Vitens Kraanwater Graag Kennis Quiz en Lessen over Water op Waterkennis by Vitens – WaterMakers Fikkersdries in Driel by Vitens: Open Dag op Zaterdag 7 November – Het Eerste Grootschalige Intelligente Drinkwaterleidingnet ter Wereld: Friesland Live! by Vitens – Drinkwaterproductiebedrijf Vechterweerd van Vitens wint Gouden Kikker Award 2015
Henk zegt:
19 november 2015 om 08:24 | Permalink
Precario op waterleiding opnieuw op politieke agenda
Uit een inventarisatie van Vewin, Vitens en het Financieele Dagblad onder gemeenten blijkt dat op dit moment veel gemeenten overwegen precario op waterleidingen in te voeren om de bezuinigingen te compenseren. Van de 183 gemeenten in het voorzieningsgebied van Vitens, het grootste waterbedrijf van Nederland, hebben er 56 al aangegeven precario te willen heffen. In het Dunea-gebied gaan alle gemeenten over tot precarioheffingen. Bij drinkwaterbedrijf Oasen stijgt het aantal van 13 in 2015 naar 21 in 2016. Noord-Holland, Zeeland en het Vitens-gebied dreigen te volgen. Alleen gemeenten in Brabant, Drenthe en Limburg zijn terughoudend met precariobelasting. Er ontstaat daardoor een willekeur aan belastingen in heel Nederland. Er zijn gemeenten die geen, een lage of een hoge belasting heffen.
Invoering van precario betekent niet alleen een forse verhoging van de factuur water, maar ook voor gas en elektra. Daarom trekken drinkwaterbedrijven in hun strijd tegen precario samen op met energieleveranciers. Voor mensen die als gevolg van de verzwaarde lasten hun drinkwaterrekening niet kunnen betalen, dreigt afsluiting. De huidige situatie is ontstaan door politieke laksheid. Drinkwaterbedrijven waren voor 1958 eigendom van de gemeenten en na de verzelfstandiging is afgesproken dat zij geen precario hoefden te betalen voor de waterleidingen die door gemeentegrond lopen. Een arrest van de Hoge Raad uit 2011 maakte een einde aan dit voorrecht.
Aan de hand van dit arrest zeggen gemeenten de oude overeenkomsten op en gaan zij belasting heffen. De landelijke politiek steggelt al meer dan tien jaar over de vrijstelling van precario op netwerken van nutsbedrijven. In 2010 beloofde de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner toe met een wet te komen die de heffing aan publieke netbeheerders verbiedt. Vijf jaar verder laat het wetsvoorstel nog altijd op zich wachten. Vandaar dat drinkwaterbedrijven nu een beroep doen op de Tweede Kamer om politieke druk uit te oefenen.
Het onderwerp kwam gisteren tijdens de behandeling van de begroting Binnenlandse Zaken/Gemeentefonds al aan bod. Kamerleden Hayke Veldman en Norbert Klein gaven aan dat de precariobelasting al jaren een doorn in het oog is van de Tweede Kamer en zij vroegen de minister Plasterk om een wetswijziging. De vrijstelling is overigens al meermalen besproken in de Tweede Kamer. Steeds kwam eruit dat precariobelasting op nutsnetwerken ongewenst is. Het kabinet zou al geruime tijd in overleg zijn met de Vereniging Nederlandse Gemeenten over de vrijstelling van precariobelasting op nutsnetwerken, maar door de grote belangen is een oplossing lastig. Vanmiddag reageert minister Plasterk op de kwestie.
Vitens schat in dat de drinkwaterkosten in hun verzorgingsgebied stijgen met 90 miljoen euro. Maar aangezien gemeenten zelf mogen bepalen of ze precario heffen en ze de hoogte van de precarioheffing kunnen bepalen, kan dat bedrag verder oplopen. De tarieven kunnen onderling enorm variëren, van € 5,50 in Zoetermeer tot bijna € 50 in Noordwijkerhout per huishouden per jaar.
Onlangs verloor Vitens een rechtszaak tegen de gemeente Voorst die zijn duurovereenkomst in 2014 met Vitens eenzijdig had opgezegd. Vitens heeft beroep aangetekend. Veel gemeenten zien dit als een proefproces.