Anders Bekeken

De WaterStraat in The Green Village van de TU Delft: The WaterStreet and Water Innovation

Geschreven op 28-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Water Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

2 mei 2018: Woensdagmiddag 16 mei wordt de proeftuin WaterStraat officieel geopend door deltacommissaris Wim Kuijken en dijkgraaf Michiel van Haersma Buma van het Hoogheemraadschap van Delfland.

Op deze testlocatie testen ondernemers hun innovatieve oplossingen om straten en wijken bestand te maken tegen extremer weer, zoals hevige neerslag of droogte. 

Ondernemers in Nederland hebben volop ideeën om hierop in te spelen. Woensdagmiddag 16 mei krijgt u de kans om in de unieke WaterStraat kennis te maken met deze ondernemers en hun innovatieve oplossingen om steden in de 21ste eeuw leefbaar en bewoonbaar te houden. U kunt zich hier aanmelden.

28 februari 2018: We krijgen te maken met steeds extremer weer. Langere periodes van droogte worden afgewisseld met grote hoeveelheden regen in korte tijd. Tijdens lange droge periodes voelt de stad benauwd aan. Tijdens piekbuien in combinatie met de vele verharding, asfalt en tegels, kan de riolering de hoeveelheid water niet meer verwerken.

Dat maakt de stad kwetsbaar en dat raakt ons allemaal: bewoners, bedrijven en overheden. Daarom zoeken overheden, ondernemers en kennisinstellingen naar nieuwe praktische toepasbare oplossingen om de stad toekomstbestendig te maken en daarmee overlast en schade van water te beperken en de leefbaarheid te verbeteren.

Het Hoogheemraadschap van Delfland, VPdelta en The Green Village ontwikkelen hiertoe de WaterStraat, een proeftuin voor experimenten, onderzoek en demonstratie. Ondernemers, onderzoekers en gebiedsbeheerders werken hier gezamenlijk aan nieuwe innovatieve producten om beter om te gaan met hemelwateroverlast in de stad. De WaterStraat biedt de mogelijkheid om concepten en producten te testen, (door) te ontwikkelen en te demonstreren.

Op deze manier draagt de WaterStraat, gelegen op de The Green Village in Delft, bij aan de versnelde opschaling van dit soort innovatieve producten naar de praktijk. En maken al deze partijen gezamenlijk de stad gereed voor de toekomst.

Zie ook: The Smart City Hubs in The Green Village van de TU Delft: De Slimme Stad by Eneco – PowerParking in The Green Village van de TU Delft: Parkeerterreinen als Duurzame Energiecentrale – The Circular Garage Box in The Green Village van de TU Delft: Disassambly and Reuse

Due to climate change, we are dealing with longer periods of drought varied with extreme rain in a short time. During peak showers in combination with the many pavements, asphalt and tiles, the sewer system can no longer process this large amount of water. That makes the city vulnerable, which is affecting us all. To make the city more resilient to water nuisance new practical solutions are developed.

The Water Board of Delfland, VPdelta and The Green Village have developed the WaterStraat (WaterStreet), an experimental living lab at The Green Village for research and demonstration purposes. In the WaterStraa entrepreneurs, researchers and governments work together on new innovative products to better deal with rainwater in the city and to improve collaboration and to accelerate implementation of feasable solutions for dealing with rainwater in the city.

The WaterStraat (WaterStreet) offers the possibility to test, (further) develop and demonstrate concepts and products. This is how the WaterStraat contributes to the accelerated scale-up of this type of innovative products from theory to practice. And how all the parties involved make our cities increasingly resilient.

See also: The Smart City Hubs in The Green Village van de TU Delft: De Slimme Stad by Eneco – PowerParking in The Green Village van de TU Delft: Parkeerterreinen als Duurzame Energiecentrale – The Circular Garage Box in The Green Village van de TU Delft: Disassambly and Reuse

4 Reacties

  1. Aldo Rodriguez zegt:

    10 mei 2018 om 18:44 | Permalink

    I am delighted to have the opportunity to meet experts in such a relevant challenges that only through innovation may be overcome.

  2. Erik van Erne zegt:

    17 mei 2018 om 18:37 | Permalink

    WaterStraat Geopend

    Woensdagmiddag 16 mei openden deltacommissaris Wim Kuijken en dijkgraaf Michiel van Haersma Buma van het Hoogheemraadschap van Delfland de WaterStraat. Ruim 300 bezoekers aanschouwden hoe zij het lieten regenen op de WaterStraat.

  3. Erik van Erne zegt:

    28 september 2018 om 16:58 | Permalink

    Two New innovations In The Waterstraat in The Green Village: Watertable and Drainstop

    Trewatin WaterTable focus is to prevent and solve the flooding of rainwater. The system uses prefab concrete elements that are placed at about five centimeters distance completed with a thick infiltratie mat. Questions that are researched are material related and concern long term functioning.

    DrainStop covers extreme situations preventing the pavement form flooding. The reason to realize the installation at the Waterstraat is to collect proof and if necessary improve and adjust.

  4. Erik van Erne zegt:

    12 december 2019 om 17:20 | Permalink

    Tegels Van Bagger Getest In WaterStraat Green Village Van TU Delft

    De startup Waterweg wil stimuleren dat bagger uit waterwegen wordt gebruikt voor hoogwaardige toepassingen. Daarom is er een pad van tegels van dit restproduct aangelegd in de proeftuin WaterStraat in Green Village van de TU Delft. De ambitie is om over drie jaar een wijk te voorzien van waterdoorlaatbare baggertegels.

    Het tegelpad werd eind november geopend op de WaterStraat in The Green Village in Delft. Het is een uitvloeisel van een pilot tussen Waterweg en het Hoogheemraadschap van Delfland. Hierbij zijn op kleine schaal tegels uit bagger gemaakt. Nog niet in de uiteindelijk nagestreefde vorm, maar wel al als uitvoerbaar product.

    “We willen toe naar baggertegels met een open structuur waardoor water kan passeren”, zegt Wies van Lieshout, een van de oprichters van Waterweg. “Wij zijn nu gestart met simpele klinkers. De baggertegels liggen een jaar in de proeftuin, zodat we kunnen monitoren hoe zij zich gedragen. Er is ruimte tussen de klinkers gelaten, zodat water erdoorheen kan. Het wordt een zeer goede test van ons product en wat we daaraan kunnen verbeteren. Verder laten we in samenwerking met de gemeente Rotterdam labtesten doen. Daarbij gaat het onder andere om de sterkte van de tegels.”

    Voor het maken van de tegels is al gedeeltelijk ontwaterde bagger uit een depot van Delfland gebruikt. Hieraan zijn additieven toegevoegd. Van Lieshout: “We gebruiken de techniek van ‘compressed earth blocks’. Door additieven en samenpersen hardt de tegel uit. We zorgen er wel voor dat de tegels nog uit minstens 90 procent bagger bestaan.”

    Tijdens de pilot hebben Van Lieshout en co het door hen beoogde productieproces getoetst. “Ons eigenlijke idee was om in een mobiel fabriekje op locatie de tegels te produceren, zodat bagger niet hoeft te worden afgevoerd en transportkosten worden bespaard. We kwamen in gesprekken met waterschap, baggers en bouwers erachter dat dit niet wenselijk is. Onder meer omdat voor de installatie de ruimte in het stedelijk gebied ontbreekt. We hebben dus straks een regionale locatie nodig.”

    Het team van Waterweg wil ervoor zorgen dat in de toekomst alle bagger in Nederland op een nuttige manier wordt gebruikt. Er zijn nu vooral laagwaardige toepassingen, vertelt Van Lieshout. “We moeten af van de negatieve betekenis van bagger in onze taal. Wij willen graag laten zien dat bagger ook goed voor hoogwaardige producten kan worden gebruikt. De tegel waar water doorheen kan lopen, is het eerste voorbeeld. Later willen we kijken naar andere mogelijkheden, zoals dakpannen, gevelbekleding en bankjes in het park.”

    Waterweg vindt zijn oorsprong in de Circular Challenge van de Rotterdamse innovatiehub BlueCity, die medio 2018 werd gehouden. Wies van Lieshout was toen nog bezig met haar studie Industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Met twee andere studenten, Eva Aarts en Tessa Luijben, nam zij de uitdaging van Hoogheemraadschap van Delfland aan om iets nuttigs met het restproduct bagger te doen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (664)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.416)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.675)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.422)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Groter Dan Ik by Froukje Veenstra
  • Electric Harley Scooter And Harley E-Bike: De Elektrische Scooter En Fiets by Harley-Davidson
  • Symposium Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste by Green  Business Club Nederland
  • Energie Besparen Is Geld besparen: 101 Tips Om Thuis Energie Te Besparen by Energievergelijk
  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Links

    Milieunet op..