google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Adviescommissie Water Wil Versterking Communicatie In Het Waterbeleid: De Blauwe Draad

Geschreven op 20-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Water Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

adviescommissie-water.bmpDe Adviescommissie Water (AcW) is van mening dat communicatie in het hart van het waterbeleid moet worden geplaatst.

De AcW adviseert de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat  communicatie in het waterbeleid een permanente, procesmatige aandacht te geven, naast de gebruikelijke projectmatige aanpak.

De Commissie signaleert in het waterbeleid een ontwikkeling van een sterke centrale aansturing naar een meer gezamenlijke aanpak met provincies, gemeenten, waterschappen en maatschappelijke partners. Goede voorbeelden daarvan zijn de totstandkoming van de stroomgebiedbeheerplannen voor de waterkwaliteit en het Ontwerp Nationaal Waterplan.

Voor de langere termijn is er sprake van forse extra uitdagingen voor het waterbeleid door de effecten van klimaatverandering, bodemdaling en de toename van  bebouwing en van geïnvesteerd vermogen in risicogebieden. Ingrijpende maatregelen zijn nodig om veiligheid, waterkwaliteit en de zoetwatervoorziening te waarborgen. De rijksoverheid kan deze maatregelen niet alleen realiseren. Burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden moeten meer betrokken worden bij het waterbeleid en de uitvoering ervan.

Om dat te realiseren adviseert de Adviescommissie Water aan de Staatssecretaris om een campagnemanager aan te stellen die een coördinerende, stimulerende en adviserende rol heeft. Zo kunnen communicatieactiviteiten elkaar versterken en is consistentie beter gewaarborgd. De communicatieactiviteiten die het Kabinet in het Ontwerp Nationaal Waterplan heeft opgenomen, zoals de campagne ‘Nederland leeft met water’ en de watercanon, worden dan ingebed in een bredere, overkoepelende aanpak. Bron: ANP

Geweldig en wat mij betreft vrij voor de hand liggend advies dat eigenlijk veel breder kan worden toegepast. Een campagnemanager die alles over één thema coördineert zou ook op andere onderwerpen een verademing zijn. De wir-war van communicatieboodschappen ontwarren en er lijn in aanbrengen. Tja, dat zou mooi zijn.

Ook nog eens kiezen voor een twee-sporen communicatiestrategie met permanente aandacht voor het onderwerp water c.q het waterbeleid en daar de gebruikelijke projectcommunicatie aan toe voegen. Ook nog even zorgen voor voldoende budget bij de projectcommunicatie. Gek genoeg is daar bijna nooit geld voor begroot en lijkt het er vaak op of men aan het eind van het project ineens ook nog bedenkt dat er natuurlijk wel even moet worden gecommuniceerd.

Al met al een goed advies en op voorhand wens ik de nog aan te stellen campagnemanager al heel veel succes met het vinden van, zeg maar, de blauwe draad.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (683)
  • Agenda (3.260)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (854)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (522)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.376)
  • Educatie (349)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.584)
  • Europa (29)
  • Evenementen (201)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (314)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (326)
  • Iets anders (390)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (140)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.704)
  • Licht (392)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (111)
  • Natuur (770)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (231)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.558)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Burgemeester Aboutaleb Van Rotterdam Presenteert 1000 Cities Adapt Now Plan Tijdens CAS2021
  • The Pravaig Extinction MK1: Luxury Electric Sedan From India by Pravaig Dynamics
  • Shopping Awards 2021 Voor (Web)Winkelbedrijven: De Duurzaamheid Award 2021
  • Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam
  • EU Produceerde In 2020 Meer Duurzame Stroom Dan Stroom Uit Fossiele Bronnen by Ember
  • Food Center Amsterdam: Transformatie Tot Nieuw, Duurzaam Foodcenter Amsterdam by RHDHV
  • Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth
  • ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri
  • De WRZV Hallen Van Zaalvoetbalvereniging WRZV In Zwolle: Energieneutraal, Duurzaam, Circulair
  • Energieneutrale Nieuwbouw Wilhelminaschool En kinderopvang Kind & Co In Woerden by Arcom
  • Effect Van COVID-19 Op De Wereldwijde Aandelenmarkt
  • Webinar Circulaire Elektronica by TU Delft & Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Nobelprijswinnaars Roepen Op Tot Aanpak Klimaatcrisis by Climate Adaption Summit CAS2021
  • Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
  • Slim Laadplein Met 108 Laadstations Geopend In Houthavens Amsterdamby BlueMarble Charging
  • Aardpeer, Samen Voor Grond: Landbouwgronden Voor Minimaal 7 Generaties Veiligstellen
  • Britains Got Talent 2020: SOS From The Kids Song About Climate Change
  • Week Van De AfvalHelden: Zet Vrouwen En Mannen In De Afvalbranche In Het Zonnetje
  • Bijna 20 Procent Van Nederlandse Glastuinders Heeft Zonnepanelen by AgriDirect
  • Webinar Autodelen: Deelmobiliteit Steeds Belangrijker by CROW, Deloitte En Advier
  • Links

    Milieunet op..