google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Adviescommissie Water Wil Versterking Communicatie In Het Waterbeleid: De Blauwe Draad

Geschreven op 20-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Water Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

adviescommissie-water.bmpDe Adviescommissie Water (AcW) is van mening dat communicatie in het hart van het waterbeleid moet worden geplaatst.

De AcW adviseert de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat  communicatie in het waterbeleid een permanente, procesmatige aandacht te geven, naast de gebruikelijke projectmatige aanpak.

De Commissie signaleert in het waterbeleid een ontwikkeling van een sterke centrale aansturing naar een meer gezamenlijke aanpak met provincies, gemeenten, waterschappen en maatschappelijke partners. Goede voorbeelden daarvan zijn de totstandkoming van de stroomgebiedbeheerplannen voor de waterkwaliteit en het Ontwerp Nationaal Waterplan.

Voor de langere termijn is er sprake van forse extra uitdagingen voor het waterbeleid door de effecten van klimaatverandering, bodemdaling en de toename van  bebouwing en van geïnvesteerd vermogen in risicogebieden. Ingrijpende maatregelen zijn nodig om veiligheid, waterkwaliteit en de zoetwatervoorziening te waarborgen. De rijksoverheid kan deze maatregelen niet alleen realiseren. Burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden moeten meer betrokken worden bij het waterbeleid en de uitvoering ervan.

Om dat te realiseren adviseert de Adviescommissie Water aan de Staatssecretaris om een campagnemanager aan te stellen die een coördinerende, stimulerende en adviserende rol heeft. Zo kunnen communicatieactiviteiten elkaar versterken en is consistentie beter gewaarborgd. De communicatieactiviteiten die het Kabinet in het Ontwerp Nationaal Waterplan heeft opgenomen, zoals de campagne ‘Nederland leeft met water’ en de watercanon, worden dan ingebed in een bredere, overkoepelende aanpak. Bron: ANP

Geweldig en wat mij betreft vrij voor de hand liggend advies dat eigenlijk veel breder kan worden toegepast. Een campagnemanager die alles over één thema coördineert zou ook op andere onderwerpen een verademing zijn. De wir-war van communicatieboodschappen ontwarren en er lijn in aanbrengen. Tja, dat zou mooi zijn.

Ook nog eens kiezen voor een twee-sporen communicatiestrategie met permanente aandacht voor het onderwerp water c.q het waterbeleid en daar de gebruikelijke projectcommunicatie aan toe voegen. Ook nog even zorgen voor voldoende budget bij de projectcommunicatie. Gek genoeg is daar bijna nooit geld voor begroot en lijkt het er vaak op of men aan het eind van het project ineens ook nog bedenkt dat er natuurlijk wel even moet worden gecommuniceerd.

Al met al een goed advies en op voorhand wens ik de nog aan te stellen campagnemanager al heel veel succes met het vinden van, zeg maar, de blauwe draad.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (701)
  • Agenda (3.387)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (910)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (534)
  • Design (243)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.460)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.734)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (330)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (149)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (124)
  • Klimaat (1.732)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (113)
  • Natuur (798)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.731)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Klimaatnieuws: ETS CO2 Prijs Voor 1 Ton CO2 In Europa Schiet Omhoog Naar Record Van 70 Euro
  • Winnaars ARC21 Awards: Depot Boijmans Van Beuningen Winnaar ARC21 Architectuur Award
  • Superuse Studios Winnaar ARC21 Oeuvre Award: ARC21 Jong Talent Award Voor Frank Loer
  • Autosalon Brussel 2022 Gaat Niet Door: Digitaal Platform AskOTO Komt Eraan by Febiac
  • De Campagne Beter Wordt Het Niet Buiten: Golf Go For Green #GoForGreen by GOLF NL En KNGF
  • Symposium Duurzaam Watergebruik Sportvelden Bij Hockeyclub Den Bosch
  • De Elektrische Mercedes-Benz VISION EQXX Met Een Actieradius Van 1000 Kilometer
  • Eerste Elektrische Waterstof Binnenvaarttanker Van Nederland by VT Group En INOVYN
  • De Vele Voordelen Van Gramitherm Grasisolatie: Circulair, Duurzaam En Biobased by BZW Holland
  • De Duurzame Elektrische 3D Geprinte Sloep Van Gerecyclede PET-Flessen by Sloepmakerrij
  • Maximumsnelheid Op Meeste Wegen In Amsterdam Gaat In 2023 Naar 30 Kilometer Per Uur
  • Woningcorporaties Gaan Woningen Met Label E, F en G Met Voorrang Verduurzamen
  • Week Van De Aardwarmte 2021: De Kansen Die Aardwarmte Biedt In De Energietransitie by EBN
  • De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Aanmelden
  • De Gelderse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Nu Aanmelden by CIRCLES
  • IKEA Stopt In 2028 Met Gebruik Plastic In Consumentenverpakkingen
  • Zon Op Dak In Gemeente Utrecht: Overzicht Zonnepanelen Per Utrechtse Wijk
  • VVM, Netwerk Van Milieuprofessionals Fuseert In 2022 Met Werkgemeenschap Voor Landschapsonderzoek (WLO)
  • Opladen Elektrische Auto In Slechts Vijf Minuten: Revolutionaire Oplaadkabel by Purdue University
  • Virtual Gateway To The Netherlands: 360 Video Clean Hydrogen Solutions by NLinBusiness
  • Links

    Milieunet op..