De Filevrije Dag 2009: Minder files en sneller rijden
Geschreven op 27-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Kerst, Vervoer en OV25 december 2009: Nou, de filevrijedag van 2009 komt er definitief niet. In tegenstelling tot het gebruikelijke beeld op Eerste Kerstdag staan er dit jaar wel files als gevolg van de slechte toestand van de snelwegen door sneeuw, natte sneeuw, regen en wegreparaties.
Volgend jaar maar weer eens kijken of het fileleed in Nederland wat minder wordt. Ongetwijfeld gaat de ANWB weer een poging doen en wie weet kunnen we dan weer een echte filevrijedag noteren op Eerste Kerstdag 2010.
9 oktober 2009: De Filevrije Dag draagt bij aan 10-15% minder files en automobilisten rijden sneller. Dat zijn de belangrijkste conclusies van TNO, die de Filevrije Dag heeft geanalyseerd.
De files begonnen later en eindigden eerder ten opzichte van een normale donderdagochtend met goed weer. Ook lag de snelheid in de spits in de Randstad zo’n 15% hoger. NS meldt een toename van ongeveer 5% (circa 15.000) treinreizigers en bij twee bedrijven samen werd 40% meer getelewerkt. Bron: TNO
8 oktober 2009: Om 7.00 uur geeft de ANWB het startsein voor de Filevrije Dag 2009. Daar zijn ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom en burgemeester van Utrecht Aleid Wolfsen bij aanwezig.
Geweldig om het startsein te geven op een moment dat de files rond Utrecht er al staan. Want dat die er om 7.00 uur staan, is vrijwel zeker. Zie: De Filedruk tijdens de Filevrije Dag 2009 realtime in beeld
19 september 2009: Na het enorme succes vorig jaar zat het er dik in dat er ook dit jaar een nieuwe poging wordt ondernomen om een filevrije dag te realiseren. En omdat het vorig jaar zo’n succes was, gaan we het dit jaar alleen rond Utrecht proberen voor elkaar te krijgen.
Geweldig natuurlijk als dat gaat lukken, want rond Utrecht is het dagelijks één grote puinhoop. Ooit komt dat allemaal goed als alle werkzaamheden klaar zijn zo tegen 2011 of 2012.
Op donderdag 8 oktober 2009 organiseert de ANWB voor de tweede keer de Filevrije dag. Deze tweede editie zoomt in op Utrecht en staat in het teken van oplossingen. Praktische oplossingen waarmee u de files op een eenvoudige manier kunt vermijden.
Speciaal voor de Filevrije dag heeft men een aantal ludieke filmpjes opgenomen met Kees Prins (Jiskefet) en Annet Malherbe (Jiskefet, Gooische vrouwen). Deze filmpjes zullen vanaf 28 september op de Filevrije dag te zien zijn. De Filevrije dag is pas een succes als heel Utrecht meedoet. Automobilisten, overheden én bedrijven. Sta niet stil. Doe mee!
Blijft toch een symphatiek idee. Zie het ook helemaal voor mij dat het dagelijks lekker rijden is op de snelwegen, zeg maar zoals tijdens de afgelopen vakantieperiode. Heerlijk zou dat zijn. Maar de praktijk is toch heel anders en ik hou het er op dat het ook dit jaar, in een klein deel van Nederland, niet gaat lukken.
De organisator zal net als vorig jaar wel weer ergens een lichtpuntje zien, zodat er toch van een succes kan worden gesproken. Het bedank bord van vorig jaar kan zo weer worden gebruikt.
27 november 2008: Persoonlijk had ik het niet verwacht, gezien mijn ervaringen op 9 oktober 2008, maar het is nu onderzocht en het blijkt toch gelukt te zijn. De eerste Nationale Filevrije Dag was een succes.
Er waren 7% minder files en bovendien begonnen de files maar liefst 30 minuten later. Markant detail lijkt mij nog dat dat effect zich zowel bij de ochtendspits als bij de avondspits heeft voorgedaan. Positief, dus, ja u voelt ‘m al aankomen, er komt een tweede Nationale Filevrije Dag. Wanneer? Dat weet de ANWB nog niet, maar ik wel. Op Eerste Kerstdag 2008 is die kans statistisch gezien het grootst.
Een tweede, hele mooie optie is om die tweede filevrijedag poging van het jaar te combineren met een door de ANWB afgegeven spitsalarm. Dat hielp laatst ook opmerkelijk goed om de files te verminderen en ook toen was er sprake van een verschuiving van het tijdstip waarop de files begonnen.
Briljante actie die door anderen geloof ik wat minder wordt gewaardeerd. Verbaasd mij dan ook niet dat de pagina over het spitsalarm is dan ook verwijderd van de ANWB site. Wordt vast en zeker vervolgd. Mocht u nog suggesties hebben om te komen tot de Eerste Nationale Filevrijedag van Nederland, dan horen wij dat uiteraard graag.
Update 9 oktober 2008: Hè, hè, ik ben er eindelijk. Het had zo mooi kunnen zijn vandaag, zo had de ANWB bedacht. Gewoon eens laten zien dat het wel kan in Nederland. Een simpele oproep om het vandaag eens anders te doen. Nou, dat heb ik geweten. Normaal gesproken ontloop ik de files. Helaas gaat dat niet met het Openbaar Vervoer, maar gewoon met de auto. Dat lukt prima, zelfs op ons Nationale File Knooppunt de A2.
Gewoon door ‘s morgens al heel vroeg te vertrekken en ‘s avonds wat later terug te gaan. Lange dagen, dat wel, maar dat nadeel heeft weer het voordeel dat ik wat extra tijd heb om u via Anders Bekeken Blog wat stukjes aan te bieden over mijn Ideeën over een duurzame samenleving en vooral hoe we daar zouden kunnen komen.
Leuk idee van de ANWB en ik had er ook wel een heel, heel klein beetje vertrouwen in. Dus heb ik het vandaag eens anders gedaan. Niet zo vroeg opstaan en dan op pad, het zou toch rustig zijn op de wegen. File, file en nog eens file heb ik vandaag weer eens mogen ervaren. Ben slechts een minuut of 30 langer onderweg geweest en dat is iets meer dan een verdubbeling van mijn normale reistijd van ongeveer 26 minuten. Leuk ook dat je dan op de radio iemand hoort zeggen dat de Nationale FilevrijeDag toch een succes is. Het was minder druk en er stond minder file. Vandaag maar 214 kilometer en op een normale donderdag is dat 215 kilometer. Dat is een hele mooie winst, zou ik zo zeggen.
Heel veel bedrijven hebben nu ineens iets bedacht waardoor de auto gewoon kan blijven staan. Hulde, geweldig en vooral elke dag toepassen. Geen idee trouwens hoe ze dat doen.
Tuurlijk kunnen u en ik afspreken om gewoon op een dag niet te werken, zoals dat bijvoorbeeld het geval is op Eerste Kerstdag. Dan staan er eigenlijk nooit files. Dat is dan ook de echte Nationale Filevrije Dag. Tweede Kerstdag is goede tweede met een zeer beperkt aantal files, zo blijkt uit de historie.
En een verbod om de auto te gebruiken op zondag werkt natuurlijk ook. Weten we al heel lang.
Ik weet natuurlijk niet hoe u er over denkt, maar wat mij betreft is de Nationale FilevrijeDag op 9 oktober mislukt. Jammer, maar toch wel voorspelbaar.
Weet u wat mooi zou zijn? De Nationale FilevrijeWeek of de Nationale FilevrijeMaand en het summum is natuurlijk het Nationale FilevrijeJaar. Ik vermoed dat ik dat niet meer mee ga maken of het moet in 2012 zijn. Dan zouden er heel wat wegverbredingen, verbeteringen en onderhoudswerkzaamheden klaar moeten zijn.
18-09-2008: Donderdag 9 oktober 2008 is uitgeroepen tot FilevrijeDag. Op deze dag wordt Nederland opgeroepen bewust met haar of zijn mobiliteit om te gaan en bijvoorbeeld met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te gaan. De FilevrijeDag moet ervoor zorgen dat er op deze dag geen of veel minder files dan normaal zijn. De actie is bedacht om meer bewustzijn rondom het fileprobleem te creëren. De FilevrijeDag is een initiatief van ANWB, Rabobank en NS, deelnemers van Nederland Bereikbaar.
“Door slimmer te reizen kunnen we gezamenlijk een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van Nederland”, is hun visie. Om te laten zien dat het beïnvloeden van de vraag naar mobiliteit zinvol is, wordt op 9 oktober a.s. op een ludieke manier de FilevrijeDag georganiseerd. Nederlanders worden opgeroepen deze dag hun reisgedrag aan te passen. Zo kan men eerder of juist later dan normaal naar het werk gaan. Of in plaats van de auto een keer met de fiets of het openbaar vervoer gaan. Ook zijn telewerken en teleconferencing goede ideeën. En mocht dat niet lukken, is een goede tip om vergaderingen niet vroeg in de ochtend te plannen, maar na 10.00 uur zodat collega’s en externe partijen ook de mogelijkheid hebben de file te vermijden. Hierdoor zijn de gebruikelijke doordeweekse files terug te dringen en wellicht zelfs te voorkomen.
De FilevrijeDag wordt georganiseerd onder de vlag van Nederland Bereikbaar en is ingegeven door maatschappelijke overwegingen. Bereikbaarheid dreigt een steeds groter maatschappelijk en economisch probleem te worden. Het doel van Nederland Bereikbaar is dan ook om een specifieke bijdrage te leveren aan het oplossen van dit probleem en roept werkgevers op om goed na te denken over mobiliteit. Nederland Bereikbaar wil alle partijen aan de vraagkant van de mobiliteit organiseren en hen stimuleren het heft in eigen hand te nemen en zo een bijdrage te leveren aan het anders inrichten van verplaatsingspatronen. Dit willen zij doen door het agenderen van dit thema in bijvoorbeeld MobilityLabs, alliantievorming, activeren van nieuw gedrag, genereren van slimme oplossingen en het demonstreren van het oplossingspotentieel via de Filevrije Dag.
Is op 9 oktober Nederland echt filevrij? De laatste keer dat dit is gelukt, was op 30 december 2007. Dit was een zondag in (kerst)vakantietijd en daarmee van een hele andere orde dan een gewone werkdag in het najaar. Het doel van de initiatiefnemers is dan ook ambitieus en het is onwaarschijnlijk dat die dag echt filevrij zal zijn. Ondanks dat is het toch mogelijk dat het voor deelnemers een filevrije dag wordt. Want door slim om te gaan met reizen, kun je files vermijden en is het daarmee voor jou in ieder geval een filevrije dag.
De organisatie BEREIK! juicht dit initiatief van harte toe. BEREIK! is een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat Zuid-Holland, provincie Zuid-Holland, Stadsregio Rotterdam, het Stadsgewest Haaglanden en gemeenten en ondersteunt dit initiatief. BEREIK! verspreidt materiaal aan bedrijven als factsheet met informatie, ideeën en een stappenplan voor een Filevrije Dag en voorbeeldteksten voor op intranet, een persbericht en posters. Zo kunnen bedrijven gemakkelijk aanhaken bij deze actie.
Iedereen is vrij om zelf een bijdrage te leveren aan het verminderen van de files op 9 oktober a.s. Werkgevers en werknemers kunnen tenslotte zelf het beste inschatten wat voor hen een manier is om bewust met mobiliteit om te gaan. BEREIK! geeft een aantal ideeën om bedrijven op weg te helpen:
- Doe een oproep op intranet om ideeën over de invulling van de Filevrije Dag uit de eigen organisatie los te weken.
- Plan geen vergaderingen op 9 oktober voor 10.00 uur en na 15.30 uur.
- Organiseer op 9 oktober op een vroeg tijdstip een ontbijt op het werk, zodat iedereen voor de file op het werk kan komen (of juist een diner, zodat iedereen pas na de files vertrekt).
- Stimuleer thuiswerken (of laat medewerkers eerst thuiswerken na de files naar kantoor komen).
- Elektronisch vergaderen (teleconferencing).
- Geef een beloning aan medewerkers die op 9 oktober buiten de spits of met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komen.
- Meld ruim op tijd (vanaf augustus) via posters, intranet, nieuwsbrieven en/of het personeelsblad dat de Filevrije Dag er aan komt en welke activiteiten worden ondernomen om te participeren. Stuur op 8 oktober ook nog even een herinnering naar iedereen over de activiteiten die worden georganiseerd.
- Noteer collectief in Outlook bij 9 oktober dat dat de Filevrije Dag is.
- Organiseer een intern debat om ideeën uit te wisselen (ook voor de toekomst om het slim werken in de organisatie te verankeren) en medewerkers bewust te maken van de Filevrije Dag.
- Bron Senter Novem
Geweldig en deze actie past ook weer heel mooi bij de Maand van de Energiebesparing
p zegt:
6 oktober 2008 om 18:56 | Permalink
De files echt oplossen vraagt om harde maatregelen, bijvoorbeeld door afwijkend rijgedrag aan te pakken:
http://relirel.wordpress.com/2008/10/06/
filevrije-dag/
Ray zegt:
27 november 2008 om 15:52 | Permalink
Fantastic post! It is hard to imagine where oil has taken us in a mere 100+ years. But the party is over, Peak Oil is upon us.
Ome Joop zegt:
8 oktober 2009 om 09:35 | Permalink
Wat is dat nou voor onzin. Filevrijedag succes roept de ANWB op de radio. In de tussentijd staat er meer file dan ooit: om tien over acht stond er 321 kilometer file in Nederland, waarvan 190 kilometer rond Utrecht.
Daarmee is het eerder drukker dan rustiger dan anders, zegt de VID.
Erik van Erne zegt:
24 augustus 2010 om 05:36 | Permalink
The Longest Traffic Jam in The World
The end may now be in sight for frustrated drivers who have endured a nine-day, 100 km- (60 miles) long traffic jam on a highway leading into Beijing. The gridlock, which started August 14, involves thousands of trucks between the Inner Mongolia Autonomous Region and the Chinese capital of Beijing, according to state media.
Erik van Erne zegt:
24 augustus 2010 om 06:08 | Permalink
What Beijing’s 62-Mile, Nine-Day Traffic Jam Means For China’s Turbulent Future of the Car
While initial reactions to that news might range from awe to genuine pity for the commuters stuck in that mess, the jam also highlights massive opportunity for the Chinese. While Detroit declines, China is quickly becoming the world’s largest auto economy. China is selling passenger cars to its own citizens at a pace that seems unfathomable during an overall global economic decline (last year China automotive market moved 13.6 million cars, compared with 10.4 million in the U.S.). China is also on the brink of becoming a major automotive exporter, meaning Chinese manufacturers and designers will soon be deciding what commuters drive in other parts of the world.
But while China has also laid down massive amounts of pavement to accommodate that growing market (along with more than 100 airport projects around the country and ever-faster, ever-expanding rail infrastructure), the country can’t keep up with the pace of traffic, periodically allowing the amount of cars to overwhelm the freeway system. The current traffic jam follows similar snarls in June and July and was caused by a spike in cargo truck traffic heading into Beijing. Maintenance work (repairing damage caused by the increased cargo traffic) compounded the problem, and until that project is finished next month the gridlock is expected to continue. The point being, China can keep adding highway lanes but the Chinese are already purchasing the cars with which to fill them.
These are the kinds of problems that can lead to innovative solutions, making China a promising test bed not just for automotive technologies but groundbreaking new transit platforms and fresh thinking in city planning. Planning happens to be China’s strong suit, and lacking those annoying regulatory hurdles that might hinder grand visions in other nations the country has the ability to drastically reorganize itself via truly big infrastructure projects.
China is not afraid to gamble either; when we wrote about the “straddling bus” earlier this month, it looked like one of those half-cocked schemes that are technically dazzling but outside the realm of practical application. Yet China has already mapped out 116 miles of Beijing roadway to test the experimental 1,200-passenger electric buses, with infrastructure upgrades beginning by year’s end. Source: PopSci
See also: China’s Two-Lane-Wide “Straddling Bus” (The 3D Fast Bus: Shenzhen Hashi Future Parking Equipment) Carries Passengers Overhead, Lets Traffic Pass Underneath
Erik van Erne zegt:
25 augustus 2010 om 17:10 | Permalink
First green ‘straddling’ bus in production in China
The first green “straddling” bus in China started its design and production process on Aug 24 and is expected to be put into operation by the end of 2011, Beijing Times reported on Aug 25.
China South Locomotive & Rolling Stock Corp Ltd (CSR) is responsible for the straddling bus program. It is to be put into pilot use in Beijing’s Mentougou district. The straddling bus is 6 meters wide, 10 meters long per car and 4 to 4.5 meters tall, with two levels: passengers on the upper deck, while vehicles under 2 meters can go through under it. Source: China Daily
Erik van Erne zegt:
2 september 2010 om 15:33 | Permalink
More than 10,000 trucks mainly carrying coal are stuck in a 120 km (75 mile) traffic jam in the north Chinese region of Inner Mongolia, in the latest dramatic snarl-up on the country’s roads. Read more at China Daily
Monster traffic jam … again: About 10,000 trucks were backed up for miles on a northern China highway on Friday, the latest in a series of monster jams that have plagued the overloaded road since maintenance work began on a parallel route earlier this summer.
Trucks loaded high with coal from Inner Mongolia inched along bumper-to-bumper on the Beijing-Tibet highway as police redirected traffic and reminded drivers to stay alert, an official with Jining traffic police in Inner Mongolia said on Friday.
Erik van Erne zegt:
18 januari 2011 om 22:58 | Permalink
Nederland telt 8 miljoen auto’s
Het totaal aantal personenauto’s op de Nederlandse wegen nam in 2010 toe met 198.579, bijna 120.000 meer dan in 2009. Het wagenpark telde op 31 december 2010 8.002.579 personenauto’s en passeerde daarmee de grens van 8 miljoen.
In 1950 telde Nederland 139.000 auto’s. In 1980 waren dat er al ruim 4 miljoen, in 1990 ruim 5 miljoen en tien jaar geleden ruim 6 miljoen. Volgens verschillende modelberekeningen zal dit aantal in 2020 oplopen tot circa 9 miljoen. Voor 2040 verwachten deskundigen een groei naar ruim 10 miljoen auto’s. Bron: Verkeersnet