Nationale Afmeldweek: Bel me niet register en Bel niet aan register tegen Colportage
Geschreven op 14-11-2008 - Wolfram. Geplaatst in Afval, Agenda, Duurzaam, MilieuUpdate 27 april 2010: Om verkoop aan de deur te verbieden is Ruud Huisman uit Den Haag een burgerinitiatief gestart voor een Bel niet aan register. Hij verwacht nog voor de verkiezingen de benodigde 40.000 handtekeningen te halen.
Uit onderzoek blijkt dat 91 procent van de Nederlanders voor een colportageverbod is. Omdat 4,5 miljoen mensen zich hebben ingeschreven bij het bel-me-niet-register, is de deur-aan-deur verkoop terug van geweest en worden Nederlanders massaal lastig gevallen. Volgens de Consumenten Autoriteit heeft één op de vijf Nederlanders al te maken gehad met agressieve of misleidende verkoop aan de deur.
Ruud Huisman, tot voor kort commercieel directeur van een grote marketingorganisatie, merkte toen hij na zijn pensionering thuis zat dat er de hele dag werd aangebeld. Hij raakte daar zo verbolgen over dat hij in eerste instantie de deursticker met de tekst ‘Nee, wij kopen niet aan de deur’ ontwierp en verspreidde via internet.
Samen met anderen heeft hij vandaag Het Burgerinitiatief tegen Colportage in gang gezet. Het initiatief is schriftelijk aangemeld bij de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer.
28 maart 2010: Consumenten hebben het ‘Bel-me-niet-register’ gekozen als beste product van het afgelopen jaar. Het register kreeg van de Consumentenbond de Topper Award uitgereikt, de jaarlijkse prijs voor beste product. De Flater Award ging naar de OV-chipkaart als slechtste product.
Het Bel-me-niet-register heeft inmiddels meer dan 4.507.136 (stand 22 maart 2010) registraties verwerkt.
Van maandag 28 september tot en met vrijdag 2 oktober 2009 organiseert de Consumentenbond de Nationale Afmeldweek. Maar weinig mensen zitten erop te wachten: reclamefolders, telefoontjes onder etenstijd en een e-mailbox vol met schreeuwende boodschappen. Gelukkig kun je een hoop voorkómen. Op deze hyve kom je te weten hoe!
Hoe werkt het? Elke dag verloten wij onder de groep mensen die de gadget met afmeldtips hebben geplaatst 1 iPod nano. De volgende ochtend mailen we de gelukkige winnaar via Hyves. De winnaar krijgt binnen vier weken de iPod nano thuisgestuurd. Met tips om van ongewenste sms’jes, spam en verkooppraatjes af te komen en filmpjes met Margreet Dolman. Bron: consumentenbond.hyves.nl
14 november 2008: Gek eigenlijk dat je in een maatschappij waarin je zo’n beetje niets voor niets krijgt er toch van die dingen zijn zoals de geheel gratis en geheel ongevraagde huis-aan-huis bezorging van de bekende witte en gele gidsen. Niemand vraagt of we dat wel willen.
Ik heb weleens zitten peinzen wat er zou gebeuren als wij die op de stoep gegooide gidsen eens gewoon lieten liggen, als stil protest. Als stilleven: een witte en een gele gids in een plastiekje op alle stoepen in een straat, een wijk, een gemeente en zelfs gans Vlaanderen.
Dat zal niet gaan gebeuren. Zonde van al dat papier want wie wil er nog nog een papieren gids. Wordt ‘t niet eens tijd dat we die afschaffen. U kunt er in elk geval zelf voor zorgen dat u die gidsen niet meer krijgt. U kunt zich hier afmelden (alleen België). Elk jaar komt de papierboer weer langs. Elk huis - met een vaste telefoonlijn - wordt dan voorzien van een pakket van 2,5 kilo witte en gouden gids. Slechts weinigen gebruiken deze gidsen nog. Je vindt alle informatie over telefoonnummers en vaak bedrijven beter en sneller op het net. Bovendien wordt er meer en meer mobiel gebeld. Gsm-nummers van vrienden en familie staan in de gsm en niet in deze gidsen! De gidsen zorgen jaarlijks in Belgie alleen voor een afvalberg van 10.000 ton. Een warme oproep: schrijf je uit voor de gouden en witte gids. Op de website van het Gents Milieuforum kan je een formulier invullen. Zij zorgen dat de gids niet meer geleverd wordt.
Ook in Nederland kun je de telefoongids opzeggen. Een standaard opzegbrief maakt lang niet altijd om daar verandering in te brengen is er nu een mogelijkheid om een petitie te ondertekenen: Stop de Telefoongids.
Sinds 2010 zit er achterin De Telefoongids een kaartje waarop mensen kunnen aangeven, dat ze De Telefoongids het jaar erop niet meer willen ontvangen. Zie Stop met de bezorging van De Telefoongids en de Gouden Gids
Oh ja, ik zou graag willen dat ik mij voor nog veel meer zou kunnen afmelden ! Afmelden voor ongevraagde telefonische enquêtes bijvoorbeeld. Dit werkt zeer effectief. Voor particulieren en bedrijven. Ook bij Bel Me Niet kunnen nu zowel particuliren als bedrijven aangeven dat ze niet meer lastig gevallen willen worden. Zie ook: Stop met de bezorging van De Telefoongids en de Gouden Gids
Inmiddels is er een grote malingactie gestart door TNT waar ook weer heel veel mensen zich voor willen afmelden. Zeker nadat men heeft gehoord wat er met alle gegevens mdie men verplicht moet invullen mag worden gedaan. Zie: Hoe zit het met jouw Energielabel? De landelijke milieutest
‘Bel me niet’-register telemarketing per 1 oktober van kracht: Telemarketingbedrijven die het ‘bel me niet’-register niet raadplegen, kunnen vanaf 1 oktober 2009 worden aangepakt. Stichting Infofilter wordt beheerder van het register. Consumenten die geen ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen of diensten willen, kunnen zich straks inschrijven in het ‘bel me niet’-register. Staatssecretaris Heemskerk (EZ) wijst Infofilter aan als beheerder van dit register. Infofilter heeft al een vrijwillig register van de telemarketingbranche. Zo wordt volgens Heemskerk dubbel werk voorkomen. Mensen hoeven zich niet opnieuw aan te melden.
Om bedrijven tijd te geven zich voor te bereiden, gaat de wet op 1 oktober 2009 in. Alle telemarketingbedrijven moet het register dan raadplegen voordat zij mensen thuis bellen. Bedrijven die dat niet doen, kunnen worden aangepakt.
Consumenten die zich inschrijven in het register en na 1 oktober nog worden benaderd door telemarketeers, kunnen met hun klacht terecht bij Consuwijzer.
197 zegt:
30 oktober 2007 om 11:24 | Permalink
Afmelden voor ongevraagde telefonische enquêtes bijvoorbeeld. Dit werkt zeer effectief via http://www.infofilter.nl
Voor particulieren en bedrijven.
Erik van Erne zegt:
30 mei 2008 om 13:11 | Permalink
Zie ook http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=4155 over ongevraagd reclame drukwerk.
Opzegger zegt:
1 juni 2008 om 21:40 | Permalink
Ook in Nederland kun je de telefoongids opzeggen.
http://www.abonnementenopzeggen.nl/paginas/categorieen/overige/De_Telefoongids_BV/
Stopdetelefoongids zegt:
24 augustus 2008 om 01:53 | Permalink
@Opzegger: Een standaard opzegbrief maakt echt geen indruk.
Ik heb een petitie gestart op http://www.stopdetelefoongids.nl
Erik van Erne zegt:
6 november 2008 om 16:02 | Permalink
Chantal Overgaauw zegt:
10 november 2008 om 23:53 | Permalink
Prima om te protesteren tegen ongevraagd drukwerk, maar het alternatief voor de telefoongids is al gauw Google. En elke zoekopdracht kost veel energie. Zo bezien bespaart een papieren telefoongids weer veel energie! Kunnen we daar niet eens een rekensommetje op loslaten?
Erik van Erne zegt:
11 november 2008 om 05:28 | Permalink
@Chantal,
Tuurlijk kost elke zoekopdracht energie en relatief gezien is dat wellicht nog veel ook, maar dat staat in geen verhouding tot de productie van de vele miljoenen telefoongidsen. Dat kost veel meer energie, lijkt mij zo.
Voor dat rekensommetje verwijs ik graag naar anderen, die daar voor hebben gestudeerd. Ons vak is communicatie.
Weetje zegt:
3 mei 2009 om 13:51 | Permalink
‘Bel me niet’-register telemarketing per 1 oktober van kracht
Telemarketingbedrijven die het ‘bel me niet’-register niet raadplegen, kunnen vanaf 1 oktober 2009 worden aangepakt. Stichting Infofilter wordt beheerder van het register. Consumenten die geen ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen of diensten willen, kunnen zich straks inschrijven in het ‘bel me niet’-register. http://www.bel-me-niet.nl/
Staatssecretaris Heemskerk (EZ) wijst Infofilter aan als beheerder van dit register. Infofilter heeft al een vrijwillig register van de telemarketingbranche. Zo wordt volgens Heemskerk dubbel werk voorkomen. Mensen hoeven zich niet opnieuw aan te melden.
Om bedrijven tijd te geven zich voor te bereiden, gaat de wet op 1 oktober 2009 in. Alle telemarketingbedrijven moet het register dan raadplegen voordat zij mensen thuis bellen. Bedrijven die dat niet doen, kunnen worden aangepakt.
Consumenten die zich inschrijven in het register en na 1 oktober nog worden benaderd door telemarketeers, kunnen met hun klacht terecht bij Consuwijzer. http://www.consuwijzer.nl/
René zegt:
30 september 2009 om 21:00 | Permalink
Er zou ook moeten worden geprotesteerd tegen ongevraagde ether-reklame. Kabelmaatschappijen zouden een JA/NEE mogelijkheid moeten bieden voor reklame op Radio en TV, net als op de brievenbus!
Nico zegt:
1 oktober 2009 om 10:32 | Permalink
Tip: Vraag direct aan de telefoondame/heer of ze een offerte willen sturen. Je ontvangt dan iets met een Antwoordnummer erop. GOED bewaren dat nummer.
Pak 4 stoeptegels, papier eromheen, antwoordnummer erop en versturen maar.
Ze bellen met de vraag wat je aan het doen ben. Zeg je: Jij stuurd en belt me ongevraagde dingen, dat kan ik ook. Ik heb nog 600 tegels liggen, dus stop met me lastig te va
Rob Nievaart zegt:
1 oktober 2009 om 12:20 | Permalink
Vraag: Hoe kom ik af van reclamefaxen die men probeert naar mijn gewone telefoonnummer (ook midden in de nacht)te sturen?
Steven de Waard zegt:
2 oktober 2009 om 14:16 | Permalink
Stormloop op bel-me-nietregister
Het gaat geweldig. Nederlanders hebben schoon genoeg van callcenters die, hoe lukt ze dat toch altijd. op ongelegen tijden bellen. Het Bel-me-niet register verlost ons van die ellende.
Even bellen naar 0900- 6661000 en u hoort een een geruststellende vrouwenstem. Welkom bij het Bel-me-niet register…. hier kunt u aangeven in de toekomst niet meer benaderd te willen worden voor ongevraagde telefonische communicatie.
Kost een minuut of drie om wat gegevens aan deze dame door te geven en als het goed is wordt ik vanaf nu nooit meer ongevraagd door callcenters gebeld tijdens het avondeten. Eindelijk af van die telefoonterreur.
Jan van der Arken zegt:
2 oktober 2009 om 14:22 | Permalink
Succes ‘bel me niet’-register schokt telemarketeers
Deze week staat de site donotcall.gov met stip op de eerste plaats in de Yahoo! Buzz Index. Geen wonder dat telemarketeers geschokt reageren.
Binnen een week hebben meer dan zeventien miljoen Amerikanen zich op een do not call lijst laten zetten. Met de registratie zullen zij thuis niet meer worden benaderd met telemarketingactiviteiten. De lijst is een gevolg van nieuwe wetgeving in de VS, die het bedrijven vanaf oktober verbiedt om consumenten te bellen die zich op de DNC-lijst hebben laten registreren. De telemarketingbranche heeft geschokt gereageerd.
http://www.marketingfacts.nl/berichten/succes_bel_me_niet_register_schokt_telemarketeers/
D.E. Uffiknk-Janse zegt:
11 oktober 2009 om 10:48 | Permalink
Een goede zaak dit register, wordt doodziek vooral van de marketing telefoontjes onder etenstijd
p-a-v-d-klink zegt:
2 november 2009 om 12:54 | Permalink
wil niet meer gebeld worden voor actie of abonnementen dank u
Frieda zegt:
17 februari 2010 om 09:53 | Permalink
Gratis opzegbrieven zijn te verkrijgen via http://www.opzeggenoverstappen.nl en deze werken wel! Uit de vele reacties die wij krijgen blijkt dat het opzeggen via deze opzegbrieven slaagt. Denk er altijd wel aan om je opzegbrief aangetekend te versturen, dan heb je bewijs dat je brief ook daadwerkelijk is aangekomen.
Eduard zegt:
22 september 2010 om 12:43 | Permalink
Zojuist de combi gouden / telefoongids in de brievenbus gedaan met als opmerking op de kaft “retour afzender” ik heb toch echt duidelijk een NEE/NEE sticker op mijn bus zitten. Ik hoop dat meer mensen deze actie zullen volgen. als TPG tonnen met troep (papier) te verwerken krijgen zullen ze het wel openemen met de aanbieder.
Nathalie zegt:
6 mei 2011 om 12:07 | Permalink
http://www.wijkopennietaandedeur.nl zijn op geen enkele manier te bereiken, ik heb een sticker betaald en besteld (begin april) en tot op heden niets ontvangen. Op mails wordt ook niet gereageerd, stelletje oplichters!!