google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Postcode Lottery Green Challenge 2021: De Winnaar Is Isabella Palmgren Uit Zweden Met Mimbly

Geschreven op 26-9-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 14 oktober 2021: De internationale jury kende de hoofdprijs van 500.000 euro toe aan Isabella Palmgren uit Zweden die met Mimbly een technologie ontwikkelde die water in wasmachines recyclet, energie bespaart en microplastics uit het water filtert.

Het Nederlandse Liion Power van Jardo Stammeshaus uit Amsterdam wist één van de overige finaleprijzen van 100.000 euro te bemachtigen voor de Battery Life Extender: een oplossing waarmee de batterijen in laadbare elektronica zoals een smartphone duurzaam worden opgeladen, waardoor de levensduur van de batterij en daarmee van het apparaat worden gemaximaliseerd.

Naast Liion Power en Mimbly vielen ook de overige drie finalisten in de prijzen. Hanson Cheng uit Groot-Brittannië ontvangt de runner-up prijs van 200.000 euro voor The Tyre Collective. Een startup die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes die vrijkomen bij autobandenslijtage niet in het milieu terechtkomen, maar direct worden opgevangen.

Oliver Baum uit Duitsland (Warmduscher) en Qazi Sohail Ahmad uit Noorwegen (ChargeBnB) ontvangen ieder een bedrag van 100.000 euro.

7 september 2021: Duurzame ondernemer Jardo Stammeshaus (26) uit Amsterdam is met zijn startup Liion Power één van de vijf finalisten van de Postcode Lotteries Green Challenge 2021.

Jardo ontwikkelt een ‘Battery Life Extender’: een oplossing waarmee de batterijen in laadbare elektronica zoals een smartphone duurzaam worden opgeladen. Zo wordt de levensduur van de batterij en daarmee van het apparaat gemaximaliseerd.

Met zijn plaats in de finale is Jardo al verzekerd van een bedrag van ten minste 100.000 euro voor zijn groene onderneming. Tijdens de online te volgen finale op 14 oktober wordt bekend of hij met de hoofdprijs van 500.000 euro naar huis gaat.

Jardo Stammeshaus, founder van Liion Power, vertelt: “Dit is werkelijk een droom die uitkomt! Deze finaleplaats en dus een bedrag van 100.000 euro, zijn een golden ticket voor Liion Power. Dit betekent dat ons product op de markt gaat komen. Het gaat écht gebeuren! Met onze ‘Battery Life Extender’ geven we een stukje invloed terug aan de consument. Batterijen in laadbare elektronica zoals smartphones worden nu niet met het oog op maximale levensduur opgeladen, waardoor de batterij onnodig snel achteruit gaat. De impact van deze producten op het milieu is daarom gigantisch. Met ons product kan je daar zelf verandering in brengen. Je maximaliseert namelijk de levensduur van bijvoorbeeld je eigen smartphone of je koptelefoon. Zo heb je direct invloed op de milieu-impact ervan. Met dit bedrag kunnen we Liion Power gaan uitrollen, het product verder ontwikkelen en wordt het ook gemakkelijker om andere investeerders aan te trekken. Als we uiteindelijk de hoofdprijs winnen kunnen we met een groter team door ontwikkelen en nog groter groeien.”

Naast de inzending uit Amsterdam, behoren ook de duurzame oplossingen van Warmduscher (Duitsland), The Tyre Collective (Groot-Brittannië), Mimbly (Zweden) en ChargeBnB (Noorwegen) tot de finalisten van de 2021 editie van de Green Challenge. Alle finalisten ontvangen 100.000 euro en de Green Challenge DeepDive: een programma van 6 maanden waarin de ondernemers ondersteuning en coaching krijgen in het verder brengen van hun onderneming.

De Postcode Loterij organiseert de internationale competitie dit jaar voor de 15e keer vanuit haar ideaal voor een groenere wereld. Met de competitie wil de Postcode Loterij ondernemers helpen om hun groene initiatieven verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De Green Challenge geeft hen een platform, de mogelijkheid om hun netwerk verder uit te breiden en een prijzenpot van in totaal 1 miljoen euro waarmee echt het verschil kan worden gemaakt.

Tijdens de online finale op 14 oktober van 11.00-12.00 uur pitchen de finalisten voor een internationale jury. De jury besluit wie de hoofdprijs van 500.000 euro in ontvangst mag nemen en wie met de runner-up prijs van 200.000 euro naar huis gaat. De online finale is voor alle geïnteresseerden te volgen.

3 maart 2021: Groene startups uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij is, kunnen weer kans maken op een finaleplaats in de Postcode Lottery Green Challenge.

Deze internationale duurzaamheidscompetitie is uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse wedstrijden ter wereld. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro voor de winnaar, plus coaching.

Met deze internationale wedstrijd helpt de Nationale Postcode Loterij startups hun innovaties voor een duurzamere wereld op de markt te brengen. Aanmelden kan tot 15 april 2021. Dit jaar organiseert de Postcode Loterij de wedstrijd voor de 15e keer, vanuit haar missie bij te dragen aan een groene wereld.

Dorine Manson, managing director bij de Postcode Loterij: “We hopen dat we dit jaar weer overspoeld worden met concrete plannen van ondernemers om de duurzaamheidsuitdagingen waar de wereld mee te maken heeft, aan te pakken. In dit jubileumjaar zijn we specifiek op zoek naar duurzame innovaties of oplossingen waar de consument in het dagelijks leven direct profijt van heeft. We willen startups vinden met goed inzetbare groene alternatieven voor alledaagse gebruiksvoorwerpen.”

Groene ondernemers kunnen hun businessplan tussen 1 maart en 15 april insturen. Uit deze inzendingen maakt de organisatie een eerste selectie. De geselecteerde startups worden half mei geïnformeerd dat zij hun plan kunnen uitwerken en dus blijven meedingen naar een finaleplaats. Eind juni maakt de organisatie de 25 genomineerden bekend. Begin september wordt duidelijk welke vijf inzendingen doorgaan naar de finale. Tijdens de finale eind 2021 pitchen de startups voor een internationale jury. Deze jury bepaalt dan wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint en welke startup als runner-up 200.000 euro mee naar huis neemt. De drie overige finalisten winnen ieder 100.000 euro. Naast de geldprijs krijgen alle finalisten ruim een half jaar coaching van experts om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

Afgelopen editie won de groene onderneming SoluBlue uit Groot-Brittannië die een alternatief ontwikkelden voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic, waardoor het product langer houdbaar is en voedselverspilling wordt teruggedrongen. Ayca?Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue: “Het is een eer deze competitie te winnen. De bijdrage geeft niet alleen onze groeiplannen een enorme extra boost, het zorgt ook voor meer vertrouwen bij andere financiers dat onze technologie de toekomst is. We hebben bewezen dat onze verpakkingen werken, dus nu is het tijd om de voedingsindustrie en consumenten te laten zien dat SoluBlue kan helpen de planeet schoner en groener te maken!”

6 februari 2021: Orbisk uit Utrecht heeft een ton gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge. Olaf van der Veen, medeoprichter en managing director ging de competitie aan en bemachtigde 100.000 euro voor zijn groene onderneming.

De hoofdprijs van 500.000 euro ging naar SoluBlue uit Groot-Brittannië. De runner-up prijs van 200.000 euro ging naar Jiva uit Groot-Brittannië. Naast Orbisk wonnen ook Made of Air uit Duitsland, N2 Applied uit Noorwegen en Enjay uit Zweden 100.000 euro.

Behalve het prijzengeld krijgen de zes finalisten een half jaar ondersteuning en coaching in het verder brengen van hun onderneming tijdens de Green Challenge DeepDive. De Postcode Loterij organiseerde de internationale competitie voor groene startups dit jaar voor de 14e keer vanuit haar ideaal voor een groenere wereld.

Orbisk heeft een simpele oplossing ontwikkeld voor één van ‘s werelds grootste problemen: voedselverspilling. Het bedrijf ontwikkelde de eerste voedselafval-monitor met AI-beeldherkenningssoftware, waarmee het voedselafval in de keuken volledig automatisch wordt geregistreerd. Met behulp van de uitgebreide data-rapportage kan een restaurant inzien waar en wanneer voedsel structureel verloren gaat en met die informatie haar processen aanpassen en verspilling reduceren. De oplossing van Orbisk kan een reductie in voedselafval tot wel 70% realiseren. Door het winnen van dit prijzengeld, kan Orbisk haar missie verder uitbreiden.

Olaf van der Veen: “De exposure, het prijzengeld en de erkenning dat wij één van de meest vooruitstrevende duurzame oplossingen zijn geeft ons een enorme boost. Voedselverspilling zit overal in de horeca, in restaurants groot en klein. Deze nominatie met zijn voordelen gaat ons helpen om ons product gemeengoed te maken in de industrie, zodat op een dag in de nabije toekomst ieder restaurant aan de slag kan met het terugdringen van haar voedselverspilling, om zo duurzaamheid én rendement te verbeteren!”

De hoofdprijs van 500.000 euro was voor een duurzaam alternatief voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic van SoluBlue. Ayca Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue (Groot-Brittannië), heeft met haar team een duurzaam alternatief ontwikkeld voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic, waardoor het product langer houdbaar is en voedselverspilling wordt teruggedrongen. De verpakkingen van SoluBlue ogen en voelen als plastic, maar zijn ademend en hydrofiel, zodat ze overtollig vocht uit voedsel absorberen en schimmelgroei voorkomen. De verpakking zorgt niet alleen voor een langere houdbaarheid, maar het voedsel droogt ook langzaam uit in een SoluBlue-verpakking. Zo kan vers voedsel een tweede leven krijgen bij het koken of als diervoeder. Het materiaal is gemaakt van zeewier en kan worden verwerkt in een biovergister, zodat het onschadelijk is voor het leven in zee. De verpakking kan ook thuis worden gecomposteerd, want hij is net zo biologisch afbreekbaar als het voedsel dat erin zit.

Jiva, een start-up uit Groot-Brittannië, heeft een gepatenteerde, concurrerend geprijsde en volledig recyclebare printplaatdrager ontwikkeld met de naam Soluboard. Directeur Jack Herring en zijn team beseften dat er jaarlijks 18 miljard vierkante meter printplaten wordt geproduceerd. Door de stijgende waarde van edelmetalen is efficiënte recycling van printplaten een noodzaak geworden. Vanwege de organische structuur van Soluboard® vallen de natuurlijke vezels in heet water uiteen. Hierdoor kunnen de elektronische componenten efficiënt worden verwijderd om gerecycled te worden.

De prijzen van 100.000 euro zijn gegaan naar: Made of Air uit Duitsland, die CO2-negatieve thermoplastische materialen ontwikkelen die fossiele plastics in producten vervangen, N2 Applied uit Noorwegen, die een technologie heeft ontwikkeld waarmee een efficiënte en duurzame meststof kan worden ontwikkeld en een meer circulair landbouwsysteem ontstaat en Enjay, een Zweeds cleantechbedrijf dat op rendabele wijze energie kan terugwinnen uit het ventilatiesysteem van restaurants.

Vorig jaar won de?Zweedse?start-up?Swedish?Algae Factory.?Zij kweken?een specifiek type?algen?dat?gebruikt wordt?voor het efficiënter maken van zonnepanelen, dat?tevens inzetbaar?is?als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten. Sofie Allert: “De prijs openende veel deuren in heel Europa en gaf niet alleen mij maar mijn hele team extra kracht om verder te groeien. Het is het bewijs dat mensen geloven in wat wij doen. Het geld zetten we nu in om een grotere locatie te bouwen en de groei daadwerkelijk te verwezenlijken. De bouw is in 2020 gestart.”

1 september 2020: Orbisk uit Utrecht is één van de finalisten van de Postcode Lotteries Green Challenge 2020. Samen met vijf andere groene start-ups uit Groot-Brittannië, Duitsland, Noorwegen en Zweden staat de Nederlandse inzending in de finale van de jaarlijkse duurzaamheidscompetitie van de Postcode Loterij.

Met deze finaleplaats zijn de zes finalisten ieder verzekerd van tenminste een prijs van 100.000 euro. De runner-up wint 200.000 euro en de winnaar gaat met 500.000 euro naar huis. Een jury van internationale experts besluit in januari ’21 wie de winnaar is.

Naast het prijzengeld winnen alle finalisten ook een Green Challenge DeepDive: een programma van 6 maanden waarin de start-ups ondersteuning en coaching krijgen in het verder brengen van hun onderneming. De loterij organiseert de internationale competitie dit jaar voor de 14e keer vanuit haar ideaal voor een groenere wereld.

Deze zes start-ups staan dit jaar in de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge:

Een voedselafval-monitor om voedselverspilling te reduceren
Orbisk (Nederland) heeft een simpele oplossing ontwikkeld voor één van ‘s werelds grootste problemen: voedselverspilling. Het bedrijf ontwikkelde de eerste voedselafval-monitor met AI-beeldherkenningssoftware, die volledig automatisch het voedselafval in de keuken registreert. Met behulp van de uitgebreide data-rapportage kan een restaurant haar processen aanpassen en verspilling reduceren. De oplossing van Orbisk kan een reductie in voedselafval tot wel 70% realiseren.

CO2-negatief thermoplastisch materiaal ter vervanging van fossiel plastic
Made of Air (Duitsland) is een CO2-negatief en klimaatpositief materiaalbedrijf. CEO Allison Dring en haar team willen afvalbiomassa omzetten in hoogwaardige, CO2-negatieve thermoplastische materialen voor industriële toepassingen. De CO2-negatieve thermoplastische materialen van Made of Air vervangen fossiele plastics in producten. De start-up zoekt de grenzen van materialen en productie op en helpt zo een economie te vormen die klimaatverandering actief tegengaat.

Een volledig recyclebare printplaatdrager
Jiva, een start-up uit Groot-Brittannië, heeft een gepatenteerde, concurrerend geprijsde en volledig recyclebare printplaatdrager ontwikkeld met de naam Soluboard®. Directeur Jack Herring en zijn team beseften dat er jaarlijks 18 miljard vierkante meter printplaten wordt geproduceerd. Door de stijgende waarde van edelmetalen is efficiënte recycling van printplaten een noodzaak geworden. Vanwege de organische structuur van Soluboard® vallen de natuurlijke vezels in heet water uiteen. Hierdoor kunnen de elektronische componenten efficiënt worden verwijderd om gerecycled te worden.

Een duurzaam alternatief voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic
Ayca Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue (Groot-Brittannië), heeft met haar team een duurzaam alternatief ontwikkeld voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic, waardoor het product langer houdbaar is en voedselverspilling wordt teruggedrongen. De verpakkingen van SoluBlue ogen en voelen als plastic, maar zijn ademend en hydrofiel, zodat ze overtollig vocht uit voedsel absorberen en schimmelgroei voorkomen. De verpakking zorgt niet alleen voor een langere houdbaarheid, maar het voedsel droogt ook langzaam uit in een SoluBlue-verpakking. Zo kan vers voedsel een tweede leven krijgen bij het koken of als diervoeder. Het materiaal is gemaakt van zeewier en kan worden verwerkt in een biovergister, zodat het onschadelijk is voor het leven in zee. De verpakking kan ook thuis worden gecomposteerd, want hij is net zo biologisch afbreekbaar als het voedsel dat erin zit.

Productie van meststof op de boerderij met duurzame energie, lucht en mest
Henk Aarts, de directeur Business Development voor Europa van N2 Applied uit Noorwegen, heeft met zijn team technologie ontwikkeld waarmee uit vloeibare organische substraten, zoals drijfmest of digestaat, met behulp van lucht en elektriciteit lokaal meststof kan worden geproduceerd. De technologie voegt stikstof uit de lucht aan het vloeibare substraat toe en verhoogt zo het stikstofgehalte. De reactie stopt ammoniakverlies en vermindert de uitstoot van broeikasgas, waardoor de meststof efficiënt en duurzaam is en een meer circulair landbouwsysteem ontstaat. Het proces van N2 is schaalbaar, zodat de productie van meststoffen weer bij de eindgebruiker, de boer, terechtkomt. Zo worden lange en dure waardeketens doorbroken en vermindert de noodzaak om chemische meststoffen uit aardgas en olie te produceren. Ook de uitstoot van methaan en ammoniak en geuroverlast worden verminderd door de oplossing.

Een rendabele oplossing voor energierecycling van restaurantventilatiesystemen
Jesper Wirén is de oprichter en directeur business development van Enjay, een Zweeds cleantechbedrijf dat is gespecialiseerd in energiebesparing. De eerste uitvinding van het bedrijf, Lepido, kan als eerste ter wereld op rendabele wijze energie terugwinnen uit het ventilatiesysteem van restaurants. Door de vinding kan de jaarlijkse CO2-uitstoot met 500 miljoen ton worden verminderd, wat gelijkstaat aan één procent van de geschatte wereldwijde CO2-uitstoot in 2050. Lepido is onderhoudsvrij, waardoor elke gerecyclede kilowattuur ook een financiële besparing betekent.

Winnaar Green Challenge 2019
Vorig jaar won de Zweedse startup Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat gebruikt wordt voor het efficiënter maken van zonnepanelen, dat tevens inzetbaar is als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten. Sofie Allert: “De prijs openende veel deuren in heel Europa en gaf niet alleen mij maar mijn hele team extra kracht om verder te groeien. Het is het bewijs dat mensen geloven in wat wij doen. Het geld zetten we nu in om een grotere locatie te bouwen en de groei daadwerkelijk te verwezenlijken. De bouw is net gestart.”

6 juli 2020: De 25 genomineerden van de Postcode Lotteries Green Challenge 2020 zijn bekendgemaakt. Zij maken nog kans op één van de vijf finaleplaatsen en daarmee op de hoofdprijs van 500.000 euro.

De jaarlijkse, internationale duurzaamheidscompetitie van de Nationale Postcode Loterij helpt startende ondernemers hun groene innovaties verder op de markt te brengen, met prijzengeld en begeleiding. Naast de hoofdprijs van een half miljoen euro ligt er een prijs van 200.000 euro klaar voor de tweede plaats. De overige drie finalisten ontvangen 100.000 euro. Naast het prijzengeld ontvangen alle finalisten ruim zes maanden coaching om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

In totaal dienden 650 ondernemers uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij actief is, hun businessplan in om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Een jury van experts boog zich over de inzendingen en selecteerde de 25 genomineerden. Begin september maakt de organisatie bekend welke vijf startups daadwerkelijk naar de uiteindelijke finale gaan. Op 30 september pitchen zij hun groene startup voor een internationale jury. Dan zal ook de winnaar worden bekendgemaakt.

Dit zijn de Nederlandse startups die kans maken op een finaleplek:
aQysta: levert duurzame waterpompen die geen brandstof of elektriciteit gebruiken maar door waterstroming worden aangedreven.
BBBLS: bouwt klimaat-neutrale kassen door gebruik te maken van slimme isolatie met zeepbellen in een dubbele dakconstructie.
GoodHout: produceert een alternatief voor hout op basis van kokosnootafval. Het verkleint de CO2-voetafdruk en verrijkt het leven van de lokale bevolking in kokosnoot-producerende landen. Het product kan op vele manieren worden gebruikt zoals in luxe interieurs en in meubels.
Orbisk: een voedselafval-monitor die volledig automatisch het voedselafval in de keuken registreert zodat een restaurant haar processen en inkopen kan aanpassen en voedselverspilling kan reduceren.
Outlander Materials: door (rest-)stromen uit de voedingsindustrie om te zetten in materialen op biologische basis produceren zij een alternatief voor ‘single-use’ kunststoffen.
Reefsystems: biedt innoverende milieuvriendelijke bouwsystemen aan de maritieme sector om biodiversiteit te stimuleren en zo de gezondheid van de oceanen te verbeteren.

De lijst met alle genomineerden.

Vorig jaar won de Zweedse startup Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat gebruikt wordt voor het efficiënter maken van zonnepanelen, dat tevens inzetbaar is als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten.

2 March 2020: Groene start-ups uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij is, kunnen weer kans maken op een finaleplaats van de Postcode Lotteries Green Challenge.

Deze internationale duurzaamheidscompetitie is uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse wedstrijden ter wereld. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro plus coaching voor de winnaar.

Met deze internationale wedstrijd helpt de Nationale Postcode Loterij start-ups hun innovaties voor een duurzamere wereld op de markt te brengen. Aanmelden kan tot 1 april 2020.

Dit jaar organiseert de Postcode Loterij de wedstrijd voor de 14e keer, vanuit haar missie bij te dragen aan een groene wereld.

Margriet Schreuders, hoofd Goede Doelen bij de Postcode Loterij: “We hopen dat we dit jaar weer overspoeld worden met concrete plannen van ondernemers om de uitdagingen waar de wereld mee te maken heeft, aan te pakken. Bijvoorbeeld op het gebied van groene energie, versterken van de biodiversiteit, herstel van ecosystemen, duurzaam voedsel of alternatieven voor plastic. Het is inspirerend om te zien hoe ondernemers denken in oplossingen in plaats van in problemen. Zij werken aan oplossingen die onze planeet het liefst vandaag nog nodig heeft.”

Groene ondernemers kunnen hun businessplan tussen 1 maart en 1 april insturen. Uit deze inzendingen maakt de prejury een eerste selectie. De geselecteerde start-ups worden half april geïnformeerd dat zij hun plan kunnen uitwerken en dus blijven meedingen naar een finaleplaats. Eind juni maakt de prejury de 25 genomineerden bekend. Begin september wordt duidelijk welke vijf inzendingen doorgaan naar de finale op 30 september 2020 in Amsterdam. Daar pitchen de start-ups voor een internationale jury. Tijdens de finale bepaalt de jury wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint en welke start-up als runner-up 200.000 euro mee naar huis neemt. De drie overige finalisten winnen ieder 100.000 euro. Naast de geldprijs krijgen alle finalisten ruim een half jaar coaching van experts om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

Vorig jaar won de Zweedse start-up Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat gebruikt wordt voor het efficiënter maken van zonnepanelen en dat inzetbaar is als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten.

18 februari 2020: On 1 March, Postcode Lotteries Green Challenge opens its doors for the 14th time. From this date, green start-ups from Germany, Great Britain, the Netherlands, Norway and Sweden can compete for the top prize of 500,000 euros by submitting their promising sustainable business plans.

Please note, the entry period is shorter than ever; all entries must be submitted before 1 April. So mark your calendars and make sure you are ready to enter!

8 October 2019: Sofie Allert wins grand prize of 500,000 euros in final Postcode Lotteries Green Challenge 2019. Swedish Algae Factory (Sweden) has been announced as the winner of the Postcode Lotteries Green Challenge 2019.

During the final in Amsterdam last Thursday, Sofie Allert, CEO and founder of Swedish Algae Factory, convinced the international jury and received the grand prize of 500,000 euros for her green start-up.

The runner-up prize of 200,000 euros went to nuventura from Germany. The other three finalists (Field Factors (NL), Desolenator (UK) and TEXEL Energy Storage (SE)) were awarded 100,000 euros each to grow their busines.

3 September 2019: These five start-ups are heading to the final: Desolenator from Great Britain, Field Factors from the Netherlands, nuventura from Germany and Swedish Algae Factory and TEXEL Energy Storage from Sweden have been announced as the finalists of the Postcode Lotteries Green Challenge 2019.

The five finalists pitch their start-up to an international jury on 3 October during the final in Amsterdam. With their place in the final, the five finalists are guaranteed to win at least 100,000 euros each. The runner-up will win 200,000 euros and the winner will go home with the grand prize of 500,000 euros.

2 August 2019: On 3 September, we shall announce which five start-ups will go through to the final. These five finalists will be invited to Amsterdam on 3 October to pitch their plan before an internationally acclaimed jury as well as a large, enthusiastic audience.

27 juni 2019: The Postcode Lotteries Green Challenge has announced the 25 start-ups that have made it through the first stage of the international competition supporting green entrepreneurs.

The start-ups have been chosen by a panel of experts from 1,167 applications from all over the world to be considered for the grand prize of 500,000 euros to develop their sustainable business. Early September the five finalists will be announced.

The 25 nominees are from the Czech Republic, Germany, Israel, the Netherlands, Norway, Peru, Sweden, United Kingdom and the United States of America.

The five finalists will be announced early September. They will pitch their green start-up to an international jury on 3 October in Amsterdam, where the winner will be announced. Along with the grand prize of 500,000 euros for the winner, there will be a 200,000 euro prize for the runner up and 100,000 euro for each of the other finalists. In addition to the prize money, all finalists will receive over six months of expert coaching to optimize their business opportunities.

Last year, the winner was the Dutch start-up The Great Bubble Barrier. The Great Bubble Barrier has developed an air bubble screen for use on riverbeds that catches plastic before it arrives at sea.

8 mei 2019: Op 1 juni starten drinkwaterbedrijf PWN, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, The Great Bubble Barrier en wateronderzoeksinstituut KWR met een onderzoek dat het doorstromen van microplastics van rwzi-effluent naar het oppervlaktewater moet tegengaan.

Met het plaatsen van een bellenscherm bij een rwzi in Wervershoof (Noord-Holland) wil het consortium de hoeveelheid microplastics in oppervlaktewater inzichtelijk maken en verminderen. Lees verder.

2 mei 2019: The entry period for the Postcode Lotteries Green Challenge 2019 is closed! In total there were more than 1.167 entries from all over the world. These start-ups are all in the running for the first prize of 500,000 euro and six months of expert coaching.

1 februari 2019: On 1 March the entry period opens again for the Postcode Lotteries Green Challenge. An exciting moment for green entrepreneurs who are working towards a more sustainable planet. In addition to the prize money, the competition brings so much more.

This year the Postcode Lottery organizes the competition for the 13th time with the mission to contribute to a green world. The Postcode Lottery has joined forces for the coming edition with its sister lotteries from Sweden, Germany and the United Kingdom in the search for the world’s greenest innovations. This is reflected in the new name: Postcode Lotteries Green Challenge.

13 september 2018: The Amsterdam-based start-up The Great Bubble Barrier is the winner of the Postcode Lottery Green Challenge 2018. During the final, 29-year-old Anne Marieke Eveleens convinced the international jury that her “Bubble Barrier”, a revolutionary air bubble curtain that combats the plastic soup in our oceans was the winner.

As the winner, she will receive a cheque of EUR 500,000 to further develop her green innovation. The second prize of EUR 200,000 goes to Reverse Resources from Estonia, a software platform for the clothing industry’s recycling process. The other three finalists will each take home EUR 100,000. This brings the total prize pool of one of the biggest sustainability competitions in the world to EUR 1 million. In addition to the prize money, all five finalists will receive six months of expert coaching to improve the likelihood of their businesses succeeding.

The Great Bubble barrier has developed an air bubble screen for use on riverbeds that catches plastic before it arrives at sea. Approximately 80% of the plastic floating in the oceans enters the sea via rivers. In order to tackle plastic soup, The Great Bubble Barrier sends high-pressure air through a perforated tube on the riverbed.

This creates an air bubble curtain that blocks both the stream of plastic waste on the surface and the floating microparticles underwater. The plastic then floats to the waterfront along the air bubble curtain, where it is collected for recycling.

Reverse Resources is a software platform for the clothing industry’s recycling process. Using the platform, clothing manufacturers can directly their supply of waste textiles with textile recyclers. This allows textile recyclers to gain better insight into the quality of the waste flows, and will result in a decrease in the demand for new fabrics (-3%), as well as in wasted textiles (-20%) in factories. Until now, this was impossible and many waste textiles remained unused. As a result, they were eventually incinerated. The platform also offers a solution for mapping and tracing waste textiles from the textile and clothing production process.

15 August 2018: A 500,000 euro financial injection. That is what is at stake for the five entrepreneurs who made it into this year’s final of the Postcode Lottery Green Challenge!

LettUs Grow from the UK, Reverse Resources from Estonia, AlgiKnit from the USA, and The Great Bubble Barrier and AquaBattery from the Netherlands are the five start-ups that have reached the finals and will compete for first prize.

The Great Bubble Barrier is a Dutch start-up that has developed an air bubble screen for use on riverbeds that catches plastic before it arrives at sea. They finished at second place at the Our Oceans Challenge 2016-2017.

LettUs Grow from the United Kingdom. This start-up has developed an aeroponic method for growing crops by letting the roots hang in a dense, nutritious mist. This lowers water usage and CO2-emissions significantly compared to traditional agriculture.

AlgiKnit is a start-up from the United States. They make fibres from seaweed that can be spun into yarn. By using biomaterials, AlgiKnit offers a solution that could transform the highly polluting textile industry into a circular economy.

AquaBattery is another start-up from the Netherlands. This company has developed an energy storage system that uses only water and table salt instead of rare, and therefore expensive, raw materials.

Reverse Recourses is a start-up from Estonia. They built a software platform where clothing manufacturers can directly their supply of waste textiles with textile recyclers.

The five finalists will attend the final De Gashouder in Amsterdam on Thursday 13 September.

Here they will pitch their business plans to an international jury, the press and the public.

This years jury: Marieke van Schaik (chair) Former Managing Director Dutch Postcode Lottery, Duncan Stutterheim Founder of ID&T and sustainable entrepreneur, Marty Pickett Executive Director & General Counsel of Rocky Mountain Institute, Jim Walker Former Executive Director at Climate Mobilization Fund and co-founder of The Climate Group and Eben Bayer Founder of Ecovative & winner of the Postcode Lottery Green Challenge 2008.

Along with the grand prize of 500,000 euro for the winner, there will be a 200,000 euro prize for the runner up and 100,000 euro up for grabs for each of the other finalists. In addition to the prize money, all finalists will receive over six months of expert coaching to optimise their business opportunities.

17 July 2018: The Postcode Lotery proudly present the 25 start-ups that are still in the running to win 500,000 euro in the Postcode Lottery Green Challenge 2018.

These innovative businesses have been chosen by our preliminary jury out of 845 applications from 100 countries, and we are delighted to see entrepreneurs from all over the world making it into the top 25.

The diverse group of start-ups that have made it into the list of this year’s nominations include plans to stop plastic reaching the sea, to make storage of renewable energy more efficient, and to combat water scarcity around the world. They show the broad range of ways businesses can have a positive impact on the planet, while also being successful.

The five finalists will be announced on 15 August, and will then present their pitches to a jury on 13 September in Amsterdam, where the winner will be announced. Along with the grand prize of 500,000 euro for the winner, there will be a 200,000 euro prize for the runner up and 100,000 euro up for grabs for each of the other finalists. In addition to the prize money, all finalists will receive over six months of expert coaching to optimise their business opportunities.

5 June 2018: Wow, a record number of entries for the 12th edition of the Postcode Lottery Green Challenge. A new all-time high: 844 green start-ups are in the running for 500,000 euro. 844 green start-ups have submitted their sustainable business plans and entered this year’s edition of the Postcode Lottery Green Challenge.

For the third year in a row the number of submitted entries showed a significant growth, from 515 submitted entries in 2017 to 844 submitted entries this year. The strongest growth regions (in %) are Asia (+150%) and Africa (+61%).

As in every year, most entries were submitted at the very last moment or even minutes before the deadline passed.

The number of submitted entries jumped from 267 on 31 May to 844 on 1 June 14:00 CEST.

Most entrants are from the Netherlands (104), followed by the United States (85), India (56), UK (48) and for the first time in the top five Nigeria (48).

The top five categories in which entries were submitted are:
1. Clean energy (274)
2. Waste Management (130)
3. Food and agriculture (105)
4. Mobility (47)
5. Cradle to Cradle (46)

There is a total of 1 million euro in combined prize money for the five best start-ups, of which 500,000 euro is intended for the winner to bring to market their product or service that helps combat climate change. Another 200,000 euro is reserved for the runner-up. The other three finalists also win 100,000 euro. In addition to the prize money, all finalists will receive over six months of expert coaching to optimise their business opportunities.

On 17 July, the preliminary jury will announce the 25 nominees, and one month later, it will announce which five entries have been selected to participate in the finale in Amsterdam on Thursday 13 September 2018. There, the start-ups will pitch their ideas to an international jury.

The entry period for the 13th edition of the Postcode Lottery Green Challenge opens on Friday 1 March 2019. From that moment, entrepreneurs can submit their sustainable business plan up to 1 June 2019 to stand a chance of claiming their share of the 1 million euro in combined prize money.

2 June 2018: The entry period for the Postcode Lottery Green Challenge 2018 has closed. Which promising start-ups are going to surprise in this year’s edition. All entries will be analysed the entries and the Postcode Lottery Green Challenge will soon publish an update on the number of entries, the origins of the start-ups and the sector in which they operate.

On 17 July, the preliminary jury will announce the 25 nominees, and one month later, it will announce which five entries have been selected to participate in the finale in Amsterdam on Thursday 13 September 2018. There, the start-ups will pitch their ideas to an international jury.

During the finale, the jury will decide who wins the 500,000 euro first prize and award the runner-up 200,000 euro. Since 2016, each of the other three finalists also win 100,000 euro. In addition to the prize money, all finalists will receive over six months of expert coaching to optimise their business opportunities.

The entry period for the 2019 edition of the Postcode Lottery Green Challenge opens on Friday 1 March 2019.

1 March 2018: The 12th edition of the Postcode Lottery Green Challenge has kicked off. Green start-ups from all over the world can submit their promising sustainable business plans to fight climate change from 1 March until 1 June 2018.

There is a total of 1 million euro in combined prize money available for the five best start-ups, of which 500,000 euro is intended for the winner. The Postcode Lottery Green Challenge is one of the world’s largest competitions in the field of sustainable entrepreneurship.

The winner of the Postcode Lotery Green Challenge 2018 will receive 500,000 euro. The runner-up will receive 200,000 euro and the three other finalists will win 100,000 euroeach. With this competition, the Postcode Lottery is helping start-ups from around the world to bring their CO2-reducing innovations to market.

15 September 2017: The Rwandan start-up EarthEnable is the winner of the Postcode Lottery Green Challenge 2017. During the finale, co-founder Gayatri Datar impressed the international jury with her sustainable alternative for cement to replace dirt floors. As the winner, she receives the brandnew Postcode Lottery Green Challenge Trophy and cheque of 500,000 euro to further develop her green innovation.

The runner-up prize of 200,000 euro goes to the biodegradable alternative for plastic by the Danish start-up Pond. This year, the other three finalists Dutch Lightyear, Glowee from France and the Rwandan start-up ARED were also surprised to each receive 100,000 euro. This brings the total prize pool of one of the biggest sustainability competitions in the world to 1 million euro.

23 augustus 2017: Five finalists, with five totally different inventions to reduce global CO2 emissions. With pleasure and pride we present the start-ups who are still in the running to win the grand prize of 500,000 euro in cash. The five finalists will attend the final in Amsterdam on 14 September. Here they will pitch their business plans to an international jury, the press and the public.

The first finalist is ARED, a Rwandan start-up that developed a mobile solar kiosk, to bring low-cost connectivity and energy services to millions of Africans. With the African energy consumption expected to have tripled by 2030 this can be a huge step forward.

From the Netherlands, Lightyear. A start-up that is working a fully solar-powered car and therefore isn’t relying on the infrastructure of charging stations to travel. This solution can be the breakthrough for electric driving worldwide. See also: Lightyear One Solar Car Charges Itself With Clean Solar Power

The third finalist is the France start-up Glowee who created a biological source of light, using natural properties of marine micro-organisms. The company was founded after the French government prohibited the illumination of non-residential buildings at night.

The fourth finalsit comes also from Rwanda is EarthEnable, a company that offers a sustainable and affordable alternative for cement to replace dirt floors which are a major cause of disease, discomfort and indignity. Cement has a huge carbon footprint, with over a billion people worldwide still living on dirt floors their potential to is huge.

Last, but not least, Pond. A biotech company from Denmark, specialised in transforming products into fully bio based and biodegradable solutions. Existing composite processing can be applied which allows painless substitution of conventional resins. Is this the end of plastic?

The Cocoon11 september 2015: Jurriaan Ruys (47), medeoprichter van de Nederlandse start up Land Life Company, is de winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge 2015. De runner-up prijs van 200.000 euro is voor Ryan Pandya (23) van Muufri uit de Verenigde Staten.

Jurriaan Ruys nam het vandaag op tegen vier andere groene start ups: Cornelis de Vet (Fleet Cleaner) uit Nederland, Stacy Flynn (Evrnu) en Ryan Pandya (Muufri) uit de Verenigde Staten en Rodrigo Garcia González (Ooho!) uit het Verenigd Koninkrijk.

Jurriaan Ruys: “Geweldig dat wij tot winnaar zijn bekroond. Dankzij het prijzengeld kunnen wij nu grootschalige demonstratieprojecten realiseren in Mexico, Spanje en Californië. Met deze demonstratieprojecten laten wij zien hoe op effectieve wijze natuurherstel kan worden gerealiseerd en willen wij wereldleiders inspireren ons voorbeeld op grote schaal te volgen.”

De Nationale Postcode Loterij zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het negende jaar op rij naar nieuwe producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De competitie richt zich op startende, innovatieve en creatieve ondernemers en heeft als doel ervoor te zorgen dat baanbrekende duurzame oplossingen daadwerkelijk ontwikkeld worden en op de markt komen. Het is wereldwijd de grootste, jaarlijkse wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie. Dit jaar stuurden 271 groene ondernemers uit 56 verschillende landen een groen ondernemersplan in.

Jurriaan Ruys overtuigde de jury met zijn technologie om op effectieve wijze natuurherstel te realiseren. Bomen halen CO2 uit de lucht. De bebossing van droge gebieden (45% van het totale landoppervlak) is één van de belangrijkste wapens in de strijd tegen klimaatverandering. Helaas is de grond van die gebieden vaak van slechte kwaliteit als gevolg van ontbossing en slecht beheer, waardoor nieuwe bomen vaak niet overleven. De biologisch afbreekbare Cocoon-incubator helpt stekjes te overleven met water en beschutting, en breekt vervolgens af tot substraat en voeding voor de bomen. Bewatering en onderhoud zijn niet nodig.

Ryan Pandya van Muufri is door de jury beloond met de runner-up prijs van 200.000 euro. Muufri maakt melk zonder koeien. Het bedrijf heeft de proteïnen, vetten, vitaminen en mineralen in melk geïdentificeerd en ontwikkelt een mengproces dat als vervanging zou kunnen dienen voor intensieve veehouderij. Uit een voorlopige lifecycle-analyse blijkt dat de technologie van Muufri 35 tot 65% minder broeikasgas uitstoot dan een melkveehouderij. Bovendien vereist het veel minder energie, water en land. En natuurlijk geen dieren.

solsource-300x22516 september 2011: Nick Christy uit Australië heeft de Postcode Lottery Green Challenge 2011 gewonnen. Hij wint 500.000 euro voor zijn duurzame uitvinding Water Recycling Shower. Dit is een douche die 70% op water, kosten en energie bespaart zonder in te leveren op comfort. De douche hergebruikt water op een hygiënische manier en verwarmt het water pas vlak voor het de douchekop uitkomt.

Naast de hoofdprijs kent de jury een runner-up prijs van 200.000 euro toe aan de 19-jarige Canadese Eden Full. Zij bedacht SunSaluter, een betaalbaar systeem, dat slechts 10 dollar kost, van bamboe en metaal dat zonnepanelen met de zon mee laat draaien. Hierdoor wekken deze zonnepanelen 40% meer energie op.

1 september 2011: De zes duurzame ondernemers die kans maken op het winnen van de Postcode Lottery Green Challenge 2011, zijn bekend. Uit 717 wereldwijd (81 landen) ingezonden groene ondernemersplannen koos de prejury de zes beste. Op 15 september 2011 wordt bekendgemaakt wie van hen een geldbedrag van 500.000 euro ontvangt om zijn of haar product of dienst op de markt te brengen. Naast de hoofdprijs verdeelt de jury 200.000 euro onder één of twee runners-up.

Zes ideeën die een duurzame wereld dichterbij brengen. De prejury van de Green Challenge selecteerde de volgende zes finalisten:
Nederlander Peter van Dommele (49 jaar) ontwikkelde 4-D Kameleon, roterende panelen die op muren van gebouwen te plaatsen zijn en zonne-energie absorberen, regenwater afvoeren, stikstof neutraliseren, fijnstof opvangen en tevens dienen als reclameoppervlak.

De Canadese 19-jarige Eden Full bedacht SunSaluter, een betaalbaar systeem (10 dollar) van bamboe en metaal dat op bestaande zonnepanelen functioneert. Door met de zon mee te draaien, wekken de zonnepanelen 40% meer energie op.

Zweed Svante Bengtsson (40 jaar) ontwikkelde Rehact, een energiebesparend koelings-, verwarmings- en ventilatiesysteem voor gebouwen. Het geavanceerde systeem maakt gebruik van de temperaturen en luchtstromen binnen en buiten het gebouw en bespaart 85% energie.

Andreas Zachariah (40 jaar) uit Engeland is de man achter Carbon Diem, een app voor smartphones die automatisch de vervoersmodus van de gebruiker registreert, de CO2-uitstoot van de reis berekent en alternatieven aanbiedt. Dit zorgt voor bewustwording onder gebruikers waardoor ze hun manier van reizen kunnen aanpassen.

Marjolein Helder (28 jaar) uit Nederland ontwikkelde met Plant-e een nieuwe technologie die met behulp van elektrodes continu groene elektriciteit opwekt uit het groeiproces van levende planten die in een laag water met actief koolstof worden gekweekt.

Nick Christy (39 jaar) uit Australië wil de Water Recycling Shower op de markt brengen. Dit is een comfortabele douche die water, kosten en energie met 70% bespaart. Het hergebruikt douchewater op een hygiënische manier en verwarmt het water pas vlak voor het de douchekop uitkomt.

Op 14 september 2011 presenteren de finalisten tijdens de Deciding Round hun ideeën aan een internationale jury en aan het publiek. Op basis van deze presentaties en een-op- een-interviews kiest de jury de winnaar, die zij tijdens de Award Ceremony op 15 september bekendmaakt. De Deciding Round en de Award Ceremony van de Postcode Lottery Green Challenge 2011 vinden plaats tijdens PICNIC Festival 2011, het event over creativiteit en innovatie, op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.

17 mei 2011: Zo, de inschrijving voor de vijfde editie van de Postcode Lottery Green Challenge is weer geopend. Deze internationale wedstrijd is bedoeld voor de meest duurzame, creatieve en innovatieve ideeën. Het beste plan ontvangt 500.000 euro. Daarnaast is er 200.000 euro beschikbaar voor één of twee andere veelbelovende groene ideeën. Voorwaarde is dat het product of de dienst CO2-uitstoot vermindert en binnen twee jaar te realiseren is. Tot en met vrijdag 29 juli 2011 is het mogelijk plannen in te zenden.

Van de inzenders wordt een uitgebreid businessplan gevraagd, zodat een deskundige pre-jury kan bepalen of het idee levensvatbaar is. Na 29 juli 2011 kiest de pre-jury vijf tot zeven finalisten. Op woensdag 14 en donderdag 15 september presenteren deze finalisten op het meerdaagse multimediacongres PICNIC ’11 in Amsterdam hun ideeën voor de internationale vakjury en genodigden. Na deze presentaties en een jurygesprek worden de winnaar en een of meerdere runner-ups gekozen. Het evenement PICNIC is sinds de start van de Green Challenge in 2007 de locatie waar de ontknoping plaatsvindt.

24 september 2010: Op zich best mooi dat Scot Frank heeft gewonnen, maar ik dacht het gisteren al; dat komt mij wel heel erg bekend voor. Vandaag maar eens even op onderzoek en wat denkt u? Weinig nieuws aan de SolSource zonnecollector. Kijkt u maar even naar deze nieuwsbrief van Solar Cooking uit 2002. Staat helemaal vol met tal van voorbeelden van een portable zonnecollector waarmee kan worden gekookt. Hier nog een hele Wiki Pagina met soortgelijke zonne-collectoren. Nou ken ik de SolSource zonne-collector niet, dus wie weet zit daar nog iets heel revolutionairs aan wat een prijs van 500.000 euro waard is.

In Sliedrecht is zelfs een werkgroep, die adviezen geeft hoe je een solar cooker kunt maken. Bij Wikipedia nog een hele pagina met tal van voorbeelden. Ik gun Scot Frank die mooie prijs best hoor, maar van de Green Challenge had ik toch wel iets meer verwacht. Iets echt nieuws en dat is de draagbare zonne-collector echt niet. Kijkt u ook nog even naar de video.

Solar Cooker

23 september 2010: Zo, de winnaar is bekend. De Amerikaan Scot Frank heeft heeft de 500.000 euro gewonnen waarmee hij de draagbare, betaalbare zonnecollector SolSource verder kan ontwikkelen. Het apparaat kan gebruikt worden om te koken, te verwarmen en elektriciteit op te wekken en dat draait op zonne-energie. Van harte gefeliciteerd.

Naast de hoofdprijs kende de jury een runner-up prijs van 200.000 euro toe aan Jason Aramburu. Deze Amerikaan ontwikkelde een gemakkelijk verplaatsbare oven die landbouw- en dierlijk afval onder extreme hitte verbrandt tot biochar, een soort houtskool. Behalve als brandstof voor bijvoorbeeld koken en verwarmen is deze biochar te gebruiken als kunstmest. De uitvinding voorkomt dat het afval gaat rotten en CO2 en methaan uitstoot. Ook gaat Aramburu’s uitvinding, de ‘Re:char’, ontbossing tegen:voor de productie van houtskool worden doorgaans veel bomen gekapt.

7 september 2010: De vijf duurzame ondernemers die kans maken op het winnen van de Postcode Lottery Green Challenge 2010 zijn bekend. Uit honderden inzendingen vanuit de hele wereld koos de prejury vandaag de vijf beste plannen. Alle geselecteerde plannen combineren een marktgerichte aanpak met de doelstelling om CO2 uitstoot te reduceren.

green-challenge-2009.bmpOp 23 september 2010 wordt duidelijk wie van hen een geldbedrag van 500.000 euro ontvangt om zijn product of dienst te realiseren. Onder de finalisten bevinden zich twee Nederlanders, een Indonesiër en twee Amerikanen. Naast de hoofdprijs verdeelt de jury een totaalbedrag van 200.000 euro onder één of twee runner-ups. Vijf ideeën die een duurzame wereld dichterbij brengen.

De prejury van de Green Challenge selecteerde de volgende vijf finalisten:
• Nederlander Arian Khamooshian ontwikkelde een systeem waarmee elektriciteit wordt opgewekt uit golfbewegingen van de zee;
• Amerikaan Scot Frank heeft een draagbaar en betaalbaar apparaat ontwikkeld dat gebruikt kan worden om te koken, te verwarmen en elektriciteit op te wekken en dat draait op zonne-energie;
• Indonesiër Gunawan Kusuma bedacht een opvouwbare zeecontainer die een vierde van de ruimte van een normale zeecontainer in beslag neemt;
• Nederlander Teun Wagenaar wil een glassysteem op de markt brengen dat de intensiteit van invallend licht aanpast en omzet in elektriciteit;
• Amerikaan Jason Aramburu ontwikkelde een betaalbare, kleine oven waarin houtskool te produceren is uit landbouw en dierlijk afval.

Op 22 september 2010 presenteren de finalisten tijdens de Deciding Round hun ideeën aan een gerenommeerde jury en aan publiek. Op basis van deze presentaties en een-op-een interviews kiest de jury de winnaar, die tijdens de Award Ceremony op 23 september bekend wordt gemaakt. De Deciding Round en de Award Ceremony van de Postcode Lottery Green Challenge 2010 vinden plaats tijdens cross-media event PICNIC op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam.

14 juli 2010: De Postcode Lottery Green Challenge maakt de internationale jury van duurzame ondernemers en persoonlijkheden bekend. Erevoorzitter van de jury is Z.K.H. Prins Friso van Oranje. Daarnaast bestaat de jury uit voorzitter Liesbeth van Tongeren van GroenLinks, Sigrid van Aken van de Nationale Postcode Loterij, Jim Walker van The Climate Group, Ian Marchant van Scottish & Southern Energy, Marty Pickett van het Rocky Mountain Institute en Kofi Nketsia-Tabiri van E+Co Africa. Zij beslissen op 23 september 2010 welke finalist 500.000 euro in ontvangst neemt voor zijn of haar CO2 uitstoot verlagende idee.

6 mei 2010: De Postcode Lottery Green Challenge 2010 is weer gestart. Deze internationale wedstrijd nodigt voor het vierde opeenvolgende jaar wereldwijd mensen uit hun idee in te zenden voor de reductie van CO2-uitstoot. Het beste idee voor een duurzaam product of een duurzame dienst ontvangt 500.000 euro. Twee andere groene ideeën maken kans op 100.000 euro elk.

Voorwaarde is dat het product of de dienst binnen twee jaar op de markt te brengen is. De inzendingstermijn sluit op 31 juli 2010.

25 september 2009: Een vrijwel onzichtbare windturbine voor op het dak heeft de Green Challenge 2009 gewonnen. Aan de wedstrijd is een prijs van 500.000 euro verbonden. De RidgeBlade kan de uitstoot van CO2 drastisch verminderen. De turbine past bestaande technologie op een innovatieve manier toe en de lage productiekosten maken dit product betaalbaar en aantrekkelijk voor de consument.

“Hier had ik niet eens van durven dromen,” zei de Engelse ondernemer Dean Gregory nadat Niklas Zennström, oprichter van Skype en jurylid van de Challenge, zijn naam had bekendgemaakt. “Dit betekent dat we ons kunnen concentreren op het naar de markt brengen van ons product de RidgeBlade.” Gregory had zich namens het Engelse bedrijf The Power Collective ingeschreven. Hij hoorde pas twee dagen voor de deadline van het bestaan van de Green Challenge.

Daarnaast zijn er voor 2009 eenmalig twee prijzen van 100.000 euro toegekend aan twee runners-up, die allebei diensten voor de vervoersindustrie bedachten. De online vervoersmarktplaats Shiply.com koppelt mensen die goederen willen vervoeren aan vrachtwagenchauffeurs die toch al de goede kant opgaan. De industrie kan daardoor een stuk efficiënter werken. De aerodynamische zijvleugel Ephicas Sidewing vermindert de weerstand die opleggers van vrachtwagens van de wind ondervinden en verlaagt zo de brandstofkosten. Zie ook: Ephicas winnaar MKB Energie Idee 2009 met ’side wings’ voor vrachtwagens.

Alle prijswinnaars van harte gefeliciteerd.

10 september 2009: Zes ideeën die de wereld veranderen. Nederlander Sanne Castro wil een revolutie creëren in ontwikkelingslanden met een biogas-systeem dat miljoenen mensen van energie kan voorzien. De Amerikaanse Robin Chase heeft plannen voor de innovatie en flexibiliteit van bestaand en toekomstig rollend materieel (auto’s, bussen en vrachtwagens). Engelsman Dean Gregory produceert goedkope turbines die windenergie vangen bij weinig wind. Zijn landgenoot Michael Mathres ontwikkelde een natuurlijk veevoer dat de kooldioxide-uitstoot van herkauwers, zoals koeien, vermindert. Robert Matthams uit Engeland brengt consumenten die goederen vervoeren in contact met vervoerbedrijven, gebruik makend van bestaande overcapaciteit. De Belg Hjalmar van Raemdonck ontwikkelde een aerodynamische oplossing voor vrachtwagens die het brandstofverbruik vermindert.

De finale vindt plaats tijdens multimedia-evenement PICNIC’09 in de Westergasfabriek te Amsterdam. In de drie dagen die eraan voorafgaan, worden de finalisten voor de voordracht van hun idee klaargestoomd in een bootcamp. Op 24 september 2009 presenteren zij tijdens de Deciding Round hun ideeën aan een internationale jury van mensen met expertise op het gebied van ondernemerschap, milieu, politiek en innovatie. Op basis van deze presentaties kiest de jury de winnaar van de Green Challenge 2009 die zij de volgende dag bekend maakt tijdens de Award Ceremony.

“Het is inspirerend dat over de hele wereld zoveel mensen hun tijd en expertise wijden aan het vinden van oplossingen voor de milieu-problematiek waar we voor staan. We hebben veel briljante ideeën onder ogen gekregen en vonden het pittig daaruit de zes beste ideeën te selecteren”, zegt Femke Rotteveel, voorzitter van de Prejury. “Het lijkt me trouwens geweldig als volgend jaar het aantal vrouwelijke inzendingen even groot is als het aantal mannelijke. Dit jaar lag dat nog beduidend lager.”

4 augustus 2009: Zo, de inschrijftermijn is weer voorbij en de balans kan worden opgemaakt. The PICNIC Green Challenge 2009 heeft 313 voorstellen vanuit de hele wereld ontvangen die zouden kunnen helpen bij het aanpakken van de klimaatverandering. De selectieprocedure kan van start en op 9 september weten we wie de drie tot vijf finalisten zijn. Het aanmeldformulier op de website is wereldwijd door 313 mensen volledig ingevuld, waarvan 102 in de categorie Energie, 37 Lifestyle, 25 Mobiliteit, 24 Design en 18 ICT. Vorig jaar dongen 235 ideeën mee.

De komende weken kiest de prejury, bestaand uit juryvoorzitter Femke Rotteveel (Postcode Loterij), Jeffrey Prins (stichting DOEN), Jan Paul van Soest (Sustainability Consulting), Molly Web (The Climate Group) en Joris Kruse (Media Republic) beoordeelt de inzendingen in de komende weken. de vijf tot zeven beste ideeën uit. De genomineerden worden uitgenodigd naar Nederland te komen, waar zij in vijf dagen worden klaargestoomd hun ideeën voor een internationale jury en publiek te verdedigen tijdens het multimedia evenement PICNIC te Amsterdam. Achter gesloten deuren verdedigen zij hun idee voor de jury, bestaand uit juryvoorzitter Liesbeth van Tongeren (Greenpeace), Niklas Zennström (Kazaa, Skype en Joost), Bas Verhart (Media Republic en mede-initiatiefnemer PICNIC) en Jim Walker (The Climate Group).

Op 24 september presenteren de genomineerden tijdens de Deciding Round hun product of dienst voor een publiek van enkele honderden genodigden die zich inzetten voor duurzaamheid. In dit publiek bevinden zich kopstukken uit het internationale bedrijfsleven en de politiek. Op 25 september maakt de jury tijdens de Award Ceremony bekend wie de winnaars zijn.

14 mei 2009: De Postcode Lottery Green Challenge ’09, een internationale wedstrijd voor groene ideeën, is vandaag officieel van start gegaan. De Postcode Lottery Green Challenge is op zoek naar creatieve en innovatieve inzendingen die de CO2 uitstoot reduceren. Net als voorgaande jaren wint het beste idee € 500.000,-. Twee andere groene ideeën maken dit jaar voor het eerst ook nog eens kans op € 100.000. De Postcode Lottery Green Challenge richt zich op creatieve en innovatieve denkers. De wedstrijd is op zoek naar groene producten en/of diensten die de uitstoot van broeikasgassen tegengaan en die hoog scoren wat betreft design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. De inschrijvingstermijn sluit 31 juli 2009 waarna een eerste selectie de inschrijvingen zal terugbrengen naar 3 tot 5 finalisten. Het beste idee wordt bekendgemaakt tijdens PICNIC ’09 van 23 tot en met 25 september in Amsterdam

 

Update 26-09: Met een revolutionair afbreekbaar bouwmateriaal heeft Eben Bayer de PICNIC Green Challenge 2008 gewonnen.De loco-burgemeester van Amsterdam, Lodewijk Asscher overhandigde de cheque van € 500.000 aan de 23-jarige Amerikaan. Zijn vinding betreft isolatiemateriaal op basis van organisch afval dat is bewerkt met schimmels.

Met het prijzengeld kan het idee binnen twee jaar op de markt worden gebracht. “Het isolatiemateriaal Greensulate laat zien hoe goed de combinatie van creativiteit, duurzaamheid en ondernemerschap kan worden ingezet om de strijd met klimaatverandering aan te gaan. En dat is wat de PICNIC Green Challenge beoogt”, aldus Lodewijk Asscher. De jury roemde het idee van Eben Bayer, omdat het de uitstoot van CO2 op wereldschaal kan terugdringen en een revolutie kan veroorzaken in de bouwwereld.

Na afloop van de presentatie van de vier finalisten stelde de Postcode Loterij onverwacht € 100.000 extra beschikbaar voor de runner up. Dat werd Capra J’neva, een Amerikaanse die consumentvriendelijke zonnepanelen op de markt wil brengen. “Haar idee kan het gebruik van zonnepanelen een enorme boost geven”, aldus de jury. Bron: Picnic

Van harte gefeliciteerd. Heel erg nieuw is dit idee niet. Ruim twee jaar geleden won Eben al eens een kleine prijs met zijn idee. Dat herhaalde hij een jaar later met een iets grotere prijs en nu dus voor het derde jaar op rij, weer een prijs. De jackpot. Bron: Science Daily. Meer informatie over Greensulate kunt u vinden op de site Ecovative Design. De website Greensulate bestaat ook, maar die gaat over groene daken en groene muren. En wie weet kunnen deze twee gaan samenwerken. Eerst isoleren met het isolatiemateriaal Greensulate en dan een dak erop van Greensulate. U ziet het bouwen kan best wel groen.

picnic_cheque2.jpgUpdate 19-09: Tijdens de Award Ceremony op donderdag 25 september maakt minister Cramer van VROM bekend wie de winnaar is van de PICNIC Green Challenge 2008 en het prijzengeld van 500.000 euro.

Minister Cramer: “Ik voel me vereerd om de winnaar bekend te kunnen maken van de PICNIC Green Challenge. Wanneer jonge mensen hun creativiteit en ondernemerschap inzetten om problemen op te lossen, moeten we dat ten volle ondersteunen. Het is verheugend te zien dat wereldwijd zoveel mensen zich aangesproken voelen de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen. De kwaliteit van de inzendingen was bijzonder hoog en het zal niet gemakkelijk zijn een winnaar te kiezen.”

Update 09-09: De prejury van de PICNIC Green Challenge 2008 heeft de vier finalisten bekendgemaakt. De genomineerden zijn geselecteerd uit de 235 inzendingen; gedetailleerde ideeën om klimaatverandering tegen te gaan.

Eén finalist komt uit Zwitserland, de andere drie zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. Jochen Mundinger uit Zwitserland heeft een softwareapplicatie ontwikkeld voor milieuvriendelijk en efficiënt reizen, van deur tot deur. Capra J’neva Devi uit de Verenigde Staten zond een idee in voor consumentvriendelijke zonnepanelen. Eben Bayer en Gavin McIntyre, een team uitvinders uit de Verenigde Staten, biedt een duurzaam ecologisch alternatief voor conventionele synthetische bouwmaterialen aan. Het tweede duo, Peter Yeadon en Martina Decker, eveneens uit de VS, ontwikkelden een intelligent zonweringsysteem voor ramen en glazen façades.

De finalisten presenteren hun ideeën op de ochtend van donderdag 25 september aan de eindjury in de ‘Deciding Round’. ‘s Avonds maakt de jury de winnaar bekend tijdens de ‘Award Ceremony’ en wordt de 500.000 euro uitgereikt die door de Postcode Loterij beschikbaar is gesteld. Deze finale vindt plaats tijdens PICNIC’08 in de Westergasfabriek te Amsterdam.

picnic-green-challenge.bmp01-08: De PICNIC Green Challenge maakt bekend dat het 235 inzendingen heeft ontvangen, die kunnen bijdragen aan het terugdringen van de klimaatveranderingen.

Deelnemers komen van over de hele wereld, waaronder India, Verenigde Staten, China, Ecuador, Israel, Verenigd Koninkrijk en Nederland.

De PICNIC Green Challenge daagt innovatieve ondernemers uit een concrete bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Iedereen met een goed idee voor een product of dienst, die het broeikaseffect vermindert of bijdraagt aan een duurzame levensstijl, kon deelnemen. De sluitingsdatum voor de wedstrijd was 31 juli middernacht.

Van de 235 inzendingen zal de voorlopige jury drie tot vijf finalisten selecteren. De namen van de genomineerden worden 9 september aanstaande bekend gemaakt. Zij presenteren hun ideeën aan de jury op donderdag 25 september tijdens het PICNIC’08 crossmedia event in Amsterdam. De winnaar ontvangt €500.000 euro om het winnende plan binnen twee jaar op de markt te brengen. Dit bedrag is door de Postcode Loterij ter beschikking gesteld.

Ouder bericht: De PICNIC Green Challenge ‘08, de internationale wedstrijd van de Nationale Postcode Loterij en cross-media event PICNIC, is vandaag van start gegaan.

De PICNIC Green Challenge is op zoek naar creatieve en innovatieve ideeën die de uitstoot van CO2 reduceren.

Net als vorig jaar wordt er voor het beste idee €500.000,- uitgeloofd. De prijs, die door de Postcode Loterij beschikbaar is gesteld, wordt overhandigd tijdens PICNIC ’08 op 25 september a.s. in Amsterdam. De PICNIC Green Challenge richt zich op creatieve en innovatieve denkers. De wedstrijd is op zoek naar groene producten en/of diensten die de uitstoot van broeikasgassen tegengaan en die hoog scoren wat betreft design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit.

De inschrijvingstermijn sluit 31 juli 2008 waarna een eerste selectie de inschrijvingen terugbrengt tot drie à vijf finalisten. Het beste idee wordt bekend gemaakt op 25 september a.s. tijdens PICNIC ’08. De winnaar ontvangt €500.000,-, beschikbaar gesteld door de Postcode Loterij, om zijn vinding op de markt te brengen. Tevens wordt de winnaar geïntroduceerd bij potentiële afnemers en mogelijke zakenpartners.

Afgelopen jaar werd het half miljoen door juryvoorzitter Sir Richard Branson overhandigd aan Igor Kluin van Qurrent, met zijn Qbox. De Qbox laat deelnemers energie uitwisselen om zo het maximale rendement uit zelf opgewekte energie te halen. De PICNIC Green Challenge 2007 ontving 439 inzendingen.

8 Reacties

  1. lies zegt:

    27 september 2008 om 09:33 | Permalink

    En waar was Cramer ?

  2. Erik van Erne zegt:

    29 juni 2009 om 11:25 | Permalink

  3. T Bosma zegt:

    24 september 2009 om 22:57 | Permalink

    Even in het kort,
    3 beschermde natuurgebieden in Gaasperdam worden bedreigt met bouwplannen.
    Te weten Gaasperplaspark, centrale park en volkstuinengebied de 5 slagen.
    Hierover zijn verschillende bijeenkomsten geweest, zeer veel verontrustte reacties, inspraakavonden enz. enz.2500 handtekeningen tegen.
    Conclusie deelraad, overal gaat gebouwd worden = veel groen/bomen en stilte gebieden weg, maar we tillen de definitieve uitspraak over de verkiezingen, P.v.d.A gaat ervanuit dat zij ook deze zullen winnen, en voorbereidingen kunnen gaan treffen met kap en bouwrijp maken.
    meer informatie http://www.gaasperdamgroen.nl
    dag

  4. Mark zegt:

    9 oktober 2009 om 16:21 | Permalink

    Reactie op het winnende idee:
    Kijk maar eens goed naar je dak.
    Dakpannen lijken op schubben, de wind stoomt, tegen de richting van de dakpannen, omhoog. En botst daarbij steeds tegen de randjes van de dakpan.
    Dus je krijgt werveling na werveling na werveling.
    Dakpannen hebben waarschijnlijk deze vorm om te zorgen dat een storm moeilijker grip krijgt op een dak. Dus de wind die eenmaal bovenkomt zit vol turbulentie. In de windmolen krijg je ook nog turbulentie, waardoor de effectiviteit nog verder afneemt. Heel erg goed idee, maar ik heb mijn twijfels over of het een rendabel systeem wordt

  5. Erik van Erne zegt:

    13 december 2009 om 15:23 | Permalink

    Video Ecocradle Packaging

    From creation to composting, EcoCradle™ packaging fit into nature’s recycling program. The materials that go into EcoCradle™ are all naturally occurring waste products, like buckwheat hulls, rice hulls, or cotton burrs. Our production process harnesses the natural ability of our organism to self assemble lignin and cellulose into strong bio-composites. Because we grow materials without lots of heat, pressure or petroleum, our process is extremely energy efficient. And once youre done with an EcoCradle™ packaging buffer, it can be used as mulch in your garden, composted or even thrown away.

  6. Erik van Erne zegt:

    6 mei 2010 om 14:48 | Permalink

    The Postcode Lottery Green Challenge is back with the Green Challenge 2010.

    For the fourth consecutive year, people around the world are invited to send in their ideas for reducing CO2 emissions. The best sustainable product or service will win €500,000. And two more green ideas could win €100,000 each. Winning products and services must be able to be brought to market within two years. The contest closes on 31 July 2010.

    Worldwide innovation
    The Postcode Lottery Green Challenge is aimed at creative, innovative thinkers all over the world. If your green product and/or service combats the production of greenhouse gases and scores high on design, user-friendliness and quality, you could win. Each entrant must submit a detailed business plan so our expert preliminary jury can determine whether his or her idea is viable. After 31 July 2010, the preliminary jury will choose five to seven finalists.

  7. Ronald van de Sande zegt:

    20 augustus 2010 om 02:51 | Permalink

    Ik geloof niet in CO2 uitstoot en ook geloof ik niet in loterijen.

    ‘I rather have a penny from God than a million from the lottery’

  8. Erik van Erne zegt:

    7 december 2018 om 14:33 | Permalink

    Postcode Lottery Green Challenge finalist Algiknit closes $2.2M seed round

    Postcode Lottery Green Challenge 2018 finalist AlgiKnit, a biomaterials company developing yarn spun from kelp, announced a $2.2 million Series Seed round of financing led by Horizons Ventures and including SOSV. The funding comes in addition to the 100,000 euros prize money they won in the Postcode Lottery Green Challenge.

    To create an alternative to conventional textiles, AlgiKnit spins yarn from a combination of algae and plant biopolymers, primarily including kelp, one of the fastest growing organisms on earth. This seaweed absorbs the greenhouse gas carbon dioxide at a rate up to five times faster than land-based plants and improves marine habitats.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.414)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (930)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle - Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (180)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.474)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.760)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (429)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden - Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.742)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (761)
  • MVO (114)
  • Natuur (809)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.793)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Zeesluis IJmuiden: De Grootste Zeesluis Ter Wereld
  • Energiepark Ballumerbocht Op Ameland: Zonnepanelen En Energieopslag by AEC En Wetterskip Fryslân
  • Het Woord Strippen Is Verkozen Tot Eufemisme Van 2021 by Wakker Dier
  • De Eerste Elektrische Mercedes EQV Camper by Mercedes Benz Vans
  • De Elektriche Citroën Berlingo En Citroën SpaceTourer
  • ABN AMRO Sustainable Impact Fund Investeert In INNAX; Energizing The Future
  • Duurzaam Bouwen Is Ook Topsport Op Sportcentrum Papendal by Eneco
  • Merten Gerecycled Schakelmateriaal Gemaakt Van Oceaan Plastic by Schneider Electric
  • Het 24/7 Energy Lab In The Green Village Van De TU Delft
  • De Elektrische PEUGEOT RIFTER En PEUGEOT TRAVELLER En PEUGEOT EXPERT Combi
  • Van Gogh Museum Ontvangt 720.000 Euro Van VriendenLoterij
  • Stichting Dierenambulance de Wijs Ontvangt 5.000 Euro Van VriendenLoterij
  • Guinness World Record: Myconoe, Een Kano Gemaakt Van Paddenstoelen
  • Natural & Organic Product Europe 2022: Natuurlijke, Biologische En Duurzame Producten
  • De Ecosim Card: Gemaakt Van Gerecyclede Koelkasten by KPN
  • Ecodorp Het Land Van Aine In Ter Apel: De Muren Worden Van Stro
  • Verplicht Verduurzamen Bij Renovatie Woning Vanaf 1 Februari 2022
  • De Gezonde Innovatie Awards: U Kunt Weer Stemmen by Foodlog En FoodPersonality
  • Best of Green Awards: 2022 Eco Trends by Treehugger
  • De Eerste Zeeuwse Elektrische Bus In Goes by Connexxion
  • Links

    Milieunet op..