Shell Eco-Marathon 2011: Registration Open for Eco-Marathon Americas, Asia and Europe
Geschreven op 7-2-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Educatie, Energie en Besparing, Vervoer en OV
Update 15 februari 2011: Dit jaar probeert een recordaantal van elf Nederlandse scholieren- en studententeams tijdens de Shell Eco-marathon zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig.
De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. De TU Delft is één van de deelnemende teams. Tijdens de Europese finale in het Duitse Lausitz op 26 tot 28 mei presenteren zij hun nieuwste waterstofauto: Eco-Runner H3. De voorganger, Eco-Runner H2, is houder van het Nederlands record.
22 October 2010: The Shell Eco-marathon challenges high school and college student teams from around the world to design, build and test energy efficient vehicles. With annual events in the Americas, Europe and Asia, the winners are the teams that go the farthest distance using the least amount of energy.
For the fifth year in a row, high school, university, and college students from across North and South America are designing and testing their vehicles to get ready for the ultimate fuel efficiency challenge. Their goal? To see who can go the farthest distance using the least amount of energy in the 2011 Shell Eco-marathon Americas, taking place April 14-17, 2011, on the streets of downtown Houston. To keep the Shell Eco-marathon competition challenging and relevant to current automotive and energy trends, the categories are expanding to include plug-in electric vehicles.
The 2011 Shell Eco-marathon Europe will take place 26-28 May 2011. The 2011 Shell Eco-marathon Asia will take place on 6-9 July 2011.
10 mei 2010: Ongelofelijk maar waar. De winnaar, het Polytech’ Nantes team uit Frankrijk, verbrak met een auto op waterstof het wereldrecord uit 2005 en reed 4896,1 kilometer met één liter brandstof.
6 mei 2010: Het is zover. De Europese Eco-Marathon 2010 gaat vandaag van start met 213 teams uit 22 landen. De uitdaging is op zich vrij simpel. Uiteraard wensen wij alle deelnemers veel succes, maar hopen we op een mooi Oranjefeest op het EuroSpeedway Lausitz Racing Circuit.
The challenge is simple: to design, build and drive the most fuel-efficient vehicle. The goal is not to break speed records or be the first to cross the finish line but to consume as little fuel as possible over a set distance.
14 maart 2010: Zo, de voorbereidingen voor de Shell Eco-Marathon 2010 bij de Nederlandse teams zijn in volle gang. Op 30 maart 2010 is de officiële start van het sezoen 2010 tijdens een bijeenkomst in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Graag stellen wij de negen deelnemende teams even aan u voor en uiteraard wensen wij iedereen heel veel succes tijdens de vijfde editie van de Europese Shell Eco-Marathon.
Veel oude bekenden bij de Nederlandse deelnemers: Eco-Runners, Triple-X, Team Phidippides, The LeekBurners, The Hydro Cruisers, Green Guardians en Roses-4-Eco Nieuwe deelnemers zijn Euregio Runner en HAN Hydromotive. Dit jaar doen er maar liefst 221 teams mee aan de Shell Eco-Marathon Europe die op 6 mei 2010 van start gaat op het EuroSpeedway circuit in Lausitz in Duitsland.
The Shell Eco-marathon challenges high school and college student teams from around the world to design, build and test energy efficient vehicles. The winner is the team that goes the furthest distance using the least amount of energy. This event also affords an outstanding engagement opportunity for current and future leaders who are passionate about finding sustainable solutions to the world’s energy challenge.
The Shell Eco-marathon as a truly global initiative with the events across the world will take place on the following dates: Shell Eco-marathon Americas: from 26-28 March in Houston, USA - Shell Eco-marathon Europe: from 06-07 May in Lausitz, Germany - Shell Eco-marathon Asia: from 08-10 July in Kuala Lampur, Malaysia
7 februari 2009: Zo, na de winst van de Hydro Cruisers in de Shell Eco-marathon van vorig jaar, laait het enthousiasme in Nederland op, om mee te doen aan deze wedstrijd in energiezuinigheid. In het Nederlandse deelnemersveld komen we naast enkele oude bekenden zoals de Eco-Runners, Triple-X, Team Phidippides, The LeekBurners en de The Hydro Cruisers nog wat nieuwe teams tegen. De Green Guardians komen van het Hofstad Lyceum in Den Haag en Roses-4-Eco is een team van het Gertrudis College uit Roosendaal.
Dit jaar gaat de Europese Shell Eco-marathon voor de vierde maal van start van 7 tot 9 mei 2009 op het EuroSpeedway Lausitz circuit in Duitsland. Tijdens de Eco-marathon proberen studenten- en scholierenteams uit Europa met eigen voertuigen zo zuinig mogelijk te rijden. In Amerika staat de 25ste editie van de Shell Eco-marathon van 15 tot en met 18 april op de agenda op de Auto Club Speedway in Fontana, California. Wij wensen alle Nederlandse deelnemende teams heel veel succes en goed om te zien dat er dit jaar ook heel veel meisjes mee doen.
11-02-2008: Lukt het om met een zelfontworpen ‘futuristisch voertuig’ de magische grens van 4000 kilometer op slechts één liter brandstof te overschrijden? Is het mogelijk om met een zelfontworpen ‘stadsauto’ op één liter brandstof verder te komen dan het record van 557 kilometer?
Maar liefst zes Nederlandse teams van studenten en scholieren gaan de uitdaging aan. Tijdens de 24e Shell Eco-marathon stellen ze op het racecircuit van het Franse Nogaro alles in het werk om de Nederlandse prijzenoogst van een jaar geleden te overtreffen. Met hun zelfontwikkelde voertuigen nemen ze het op tegen zo’n 200 collega-teams uit 25 Europese landen. Dé talenten van nu op jacht naar de grenzen van technische innovatie. De deelnemers zijn:
The Dutch Painters van het Haagse Hofstad Lyceum (in de categorie ‘Prototypes’ met hun voertuig Tournesol, een sterk gemodificeerde ligfiets die rijdt op benzine, qua design geïnspireerd op werk van Vincent van Gogh);
Eco-Runner Team Delft van de TU Delft (in de categorie ‘Prototypes’ met de slechts 35 kilo wegende Eco-Runner II, die rijdt op waterstof);
The Hydro Cruisers van de Haagse Hogeschool/Academie voor Engineering, voorheen TH Rijswijk (de winnaars van vorig jaar, ditmaal met een voertuig met een compleet driedimensionaal aluminium spaceframe, rijdend op waterstof, in de categorie ‘UrbanConcepts’);
Team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam (in de categorie ‘Prototypes’ met een voertuig met een elektromotor met brandstofcel op waterstofbasis: de Phidippides).
The LeekBurners van het Lindenborg Lyceum in Leek (hun LeekBurner heeft de aerodynamische vorm van een druppel, rijdt op benzine in de categorie ‘UrbanConcepts’);
Triple-X van het Amsterdamse Damstede (in de categorie ‘Prototypes’ met hun voertuig Amsterdammertje in de vorm van het befaamde hoofdstedelijke paaltje, rijdt op benzine).
“De meest innovatieve ideeën in de zoektocht naar oplossingen voor het wereldwijde energieprobleem zullen komen van de jeugd van nu”, zegt Jeroen van der Veer (Chief Executive van Royal Dutch Shell). “Door tijdens het traject van de Shell Eco-marathon te experimenteren met technologie, kunnen de studenten en scholieren laten zien dat nieuwe, frisse invalshoeken goed zijn voor nieuwe oplossingen.”
Shell biedt met de Eco-marathon een uniek platform voor talentvolle jongeren om te experimenteren met duurzame energie. De wedstrijd is een prachtige proeftuin, waarin studenten en scholieren hun research kunnen demonstreren. Het is dé etalage om technische innovaties te laten zien. Een ontmoetingsplek voor aankomende technici en ingenieurs, waar ze elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren. Centraal staan duurzame mobiliteit, milieubewustzijn en het ontwikkelen van betaalbare alternatieven voor huidige fossiele brandstoffen. De resultaten van deze jongeren inspireren anderen een technische studie of technisch beroep te kiezen.
De Shell Eco-marathon gaat van start in Amerika van 10 tot en met 13 april, dan volgt Europa van 22 tot 25 mei 2008 en op 4 en 5 juli is het United Kingdom aan de beurt.
Nu maar hopen dat het een waterstof auto wordt die gaat winnen. Wellicht is dat het signaal -afkomstig van jongeren- dat meneer Jeroen van der Veer nog eens aan het denken zet. Zo levert Shell, waarschijnlijk ongewild, een bijdrage aan het tot stand komen van een echte Waterstof-Economie. Jeroen, bedankt !
Erik van Erne zegt:
14 april 2008 om 14:23 | Permalink
De Eco-marathon heeft in Amerika gelijk een nieuw record opgeleverd. Het Mater Dei Supermileage Team kwam tot 2843.4 miles per gallon en dat komt overeen met 1208,6 kilometer per liter.
Het Purdue Solar Racing Team kwam met hun solar-powerd Pulsar nog weer net iets verder met 2861,8 mpg oftewel 1216,4 kilometers per liter.
Bron http://www.greencarcongress.com/2008/04/mater-dei-high.html en http://www.prnewswire.com/
Erik van Erne zegt:
25 mei 2008 om 10:45 | Permalink
The Hydro Cruisers hebben de Shell Eco-Marathon gewonnen. Het vorige record van 557 kilometer op één liter brandstof werd verpulverd met maar liefst 848 kilometer op een litertje brandstof. Geweldig en van harte gefeliciteerd !
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=4074
Esther Schuhmacher zegt:
25 mei 2008 om 14:53 | Permalink
De categorie ‘Prototype’ werd gewonnen door een Frans technisch lyceum (LPTI St Joseph La Joliverie) uit Nantes met 3382 kilometer op (omgerekend) één liter benzine.
In deze klasse bleef het record uit 2005 in de boeken. Zwitserse studenten van de Polytechnische School van Zürich legden in dat jaar 3836 kilometer af.
Green Guardians zegt:
31 maart 2010 om 23:20 | Permalink
Gister Testrit in Amsterdam, het was super!
Iedereen heeft zijn of haar best gedaan, om er een top dag van te maken.
Wij ” The Green Guardians” kwamen met een compleet nieuw team en een nieuw design. Het veortuig heeft wel 30 rondjes gereden en deed het perfect.
Wij kunnen niet wachten tot Duitsland!!
Erik van Erne zegt:
6 mei 2010 om 09:46 | Permalink
213 teams representing 22 countries from Europe and beyond are now taking part in the exciting Shell Eco-marathon Europe competition during 6-7 May, 2010. The challenge is simple: to design, build and drive the most fuel-efficient vehicle. The goal is not to break speed records or be the first to cross the finish line but to consume as little fuel as possible over a set distance.
Erik van Erne zegt:
6 mei 2010 om 14:21 | Permalink
New Record: 4,414 km Set on One Litre of Fuel by Team Polyjule Polytech’ Nantes Sets New Record With Prototype Hydrogen Car
Day one of the 2010 edition of the Shell Eco-marathon certainly has proved nothing less than eventful, with an all-time record set during the very first day of racing. Team Polyjule Polytech Nantes from France pushed the boundaries of fuel efficiency by clocking up the equivalent of a massive 4,414km on a single litre of fuel. The team’s hydrogen-powered Prototype vehicle has at last unseated the previous record holders, ETH Zurich of Switzerland, whose record of 3,836 kilometres on a single litre of fuel has stood since 2005-again, set with a hydrogen Prototype vehicle. http://www.shell.com/ecomarathon/europe
Commenting on the new record, Pauline Tranchard, team leader, said: “Believe it or not, the car broke down yesterday on the fifth trial run, so we’re ecstatic to have been able to pull together the combined efforts of all of the team members not only to get the car back up and running but to smash the previous record so emphatically!”. The team’s secret, it says, is perfection. The team has focused this year specifically on enhancing the vehicle’s electronics monitoring system which minimises energy loss, a key contribution to setting the new record. The team is made up of students from both the Polytechnique de Nantes, a third-level engineering school, and Lycée La Joliverie, a second-level institution in the same town.
The 2010 edition of the Shell Eco-marathon Europe has proved another record-breaking year, with the long-standing overall record set in 2005 finally being beaten by an eye-popping 1,060 kilometers.
The Polytech’ Nantes emerged as champions of this year’s Shell Eco-marathon Europe by smashing the record for maximum distance travelled on the equivalent of a litre of fuel, set back in 2005 by ETH Zurich of Switzerland. That team’s impressive record of 3,836km/l was robust enough to stand the test of the past five years, but could not resist the outstanding performance of the French team, which notched up an amazing 4,414km/l on the very first day of the event.
Not content with their own remarkable performance, the team went on to summarily beat their freshly-minted record on the last day of the event, adding a further 482 kilometers to their tally for a new all-time record of 4,896.1km/l, rounding off the 2010 Shell Eco-marathon Europe in decisive style. This distance covered is roughly the equivalent of driving from the head to toe of Europe, from the North Cape in Norway down to the toe of the Italian peninsula.